eitaa logo
چشمه جاری
522 دنبال‌کننده
723 عکس
143 ویدیو
3 فایل
جرعه‌ای از چشمه جاری آثار استاد علی صفایی ارتباط با ادمین ✍️ @davood_mahdavi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 اين درست است كه در لجن ماندن طبيعى است و فرو افتادن طبيعى است. و اين درست است كه سر بر كشيدن و دامان برچيدن و رفتن، سخت و توانفرساست، ولى براى چه كسى؟ 🔷 براى آنكه سنگ است و بى ‏ريشه است، فرو رفتن طبيعى است؛ ولى براى دانه‏ اى كه ريشه دارد، سر بركشيدن و بالا رفتن و از زير خاك و خاشاك بيرون زدن طبيعى‏ تر است يا ماندن و گنديدن و تباه شدن؟ 🔷 ما هنوز به ريشه ‏هاى آگاهى و عشق خودمان توجه نداريم و خودمان را همچون سنگى مى ‏شناسيم كه پرتاب شده تا زورى پشت سر آن هست ارتفاعى هست و همين كه نيرو تمام شد، انحطاط آغاز مى‏ شود. 🔷 در حالى كه ما اگر خودمان را در زمينه‏ ى آگاهى كاشته باشيم و با نيروى عشق ريشه دوانده باشيم و با آب و شبنم ذكر، آبيارى كرده باشيم، طبيعى‏ ترين توقع همان انتظار رويش و سربركشيدن است، كه مى‏ خواهيم و مكرر مى ‏خواهيم؛ «حَىَّ عَلَى الْفَلاحِ». 📚 تطهير با جارى قرآن، ج 1 ص 370 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
هدایت شده از حاج شیخ جعفر توسلی
🔷 پیامبر اکرم صلی ‌الله علیه و آله و سلم فرمودند: شب جمعه اول ماه رجب را «ليلة الرغائب»‏ مى‏ گويند. وقتی یک سوم از این شب بگذرد، هیچ فرشته‌ای در آسمان‌ها و زمین نمی‌ماند مگر این که در کعبه و اطراف آن جمع شود. 🔷 آنگاه خداوند می‌فرماید: ای فرشتگانم! هرچه می‌خواهید از من درخواست کنید. فرشتگان عرض می‌کنند: حاجت ما این است که از روزه داران رجب درگذری. خداوند می‌فرماید: این کار را انجام دادم. 🔷 قسم به آنکه جانم در دست اوست هیچ بنده یا کنیزی از بندگان و کنیزان خدا این نماز را به جای نمی‌آورد مگر اینکه خداوند گناهان او را ببخشد اگر چه گناهان او مانند کف دریا و به عدد شن و به وزن کوه‌ها و به عدد برگ‌های درختان باشد. 🔷 و روز قیامت هفتصد نفر از خویشان خود را که همگی سزوار آتش باشند شفاعت می‌کند. 🔷 و آنكه هر كه اين نماز را بگزارد چون شب اول قبر او شود حق تعالى بفرستد ثواب اين نماز را به سوى او به نيكوتر صورتى با روى گشاده و درخشان و زبان فصيح. 🔷 پس به وى گويد:«اى حبيب من بشارت باد تو را كه نجات يافتى از هر شدت و سختى». 🔷 بنده گويد: تو كيستى؟ به خدا سوگند كه من رويى بهتر از روى تو نديدم و كلامى شيرين‏ تر از كلام تو نشنيده‏ ام و بويى بهتر از بوى تو نبوييدم. 🔷 گويد: من ثواب آن نمازم كه در فلان شب از فلان ماه از فلان سال بجا آوردى؛ امشب به نزد تو آمدم تا حق تو را ادا كنم و مونس تنهايى تو باشم 🔷 و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دميده شود من سايه بر سر تو خواهم افكند در عرصه قيامت پس خوشحال باش كه هرگز خير از تو جدا نخواهد شد. ❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolit
هدایت شده از حاج شیخ جعفر توسلی
❌👈 كيفيّت نماز مهم لیلة الرغائب 🔷 اولين پنجشنبۀ ماه رجب را روزه می‌دارى. 🔷 و چون شب جمعه داخل شود، ما بين نماز مغرب و عشاء، دوازده ركعت نماز بجاى مى‌آورى، هر دو ركعت با يک سلام، و در هر رکعت می‌خوانی: ▪️سوره «حمد» یک مرتبه ▪️سوره «قدر» سه مرتبه ▪️سوره «توحيد» دوازده مرتبه 🔷 پس از پایان نماز هفتاد مرتبه مى‌گويى:«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ وَ عَلَى آلِهِ» 🔷 سپس به سجده می‌روى و هفتاد مرتبه می‌گويى:«سبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَ الرُّوح» 🔷 آنگاه سر از سجده برداشته و هفتاد مرتبه می‌گويى:«ربِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَم»ُ 🔷 دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه می‌گويى:«سبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَ الرُّوح» 🔷 سپس حاجت خود را می‌طلبى كه به خواست خدا برآورده خواهد شد. 📚 بحارالانوار، ج ۹۵ ص ۳۹۵ ❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
💠 تو هنگامى كه ريشه درآوردى، بار خواهى داد. اينكه مى ‏بينى ما را بايد شارژ كنند و مادامى كه پشتوانه نداشته باشيم، مى ‏افتيم به خاطر همين نكته است كه ريشه نداريم وگرنه همچون درختى بوديم كه قرآن مثال مى‏ زند؛ ريشه ‏هايش ثابت و برگ‏هايش گسترده ‏اند تا آسمان، مدام بار مى ‏آورند. «أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی السَّماءِ تُؤْتی‏ أُكُلَها كُلَّ حينٍ بِإِذْنِ رَبِّها». 💠 اين سنگ است كه بايد كسى پرتابش كند و تازه تا آنجا بالا مى ‏رود كه پشت سرش نيرو باشد، همين كه فشار تمام شد، باز مى‏ گردد و افت مى‏ كند، ولى گياه بالا رفتن برايش طبيعى است. 💠 اينكه ما، در راه حق احساس سختى مى‏ كنيم، به همين خاطر است كه نروييده ‏ايم و خودمان را بر فلاح سفارش نكرده ‏ايم.«حَىَّ عَلَى الْفَلاحِ». نداشته ‏ايم. 📚 صراط، ص 96 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅ هر درخت مجبور است كه مدّتى در زير خاك ريشه بگيرد و سپس‏ سربرافرازد، وگرنه سطحى است و قرارى نخواهد داشت؛ «اُجْتُثَّتْ مَنْ فَوْقَ الارْضِ مَالَها مِنْ قَرارٍ». ✅ و اين ريشه انداختن را درون گرايى گفتن و انگ زدن، نبايد دلت را به هم بزند و همچون ميمون‏ها تو را به بازى بگيرد. دشمن براى تحريك، خيلى از اين وسوسه‏ ها دارد. ✅ آنها كه بدون ريشه و پايه سر برمى ‏آورند، همان درخت كدويى هستند كه بر درخت گردو پيچيده بود و در مدتى كوتاه سر بر سر گردو گذاشته بود و آخر سر با باد پاييز جنازه‏اش بر درخت گردو خشكيد. ✅ ما نمى‏ توانيم به اتهام درون گرايى در سطح بمانيم و با پاى ديگران راه برويم. آنها كه از درون نجوشيده ‏اند از بيرون پر خواهند شد. 📚 صراط، ص 23 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حاج شیخ جعفر توسلی
🔶در زمان متوكل زنی می ‏گفت: من زينب دختر فاطمه زهرا سلام الله علیها هستم و چون رسول خدا بر بدن من دست كشيده در هر چهل سال دوباره جوان می شوم. 🔶 كسی نمی ‏توانست جواب او را بدهد. متوكل از حضرت امام هادی خواست با دليلی منطقی اين زن را قانع كند. حضرت فرمود: گوشت فرزندان فاطمه بر درندگان حرام است. او را پيش درندگان ببريد، اگر فرزند فاطمه باشد ضرری نمی ‏بيند. 🔶 آن زن گفت: می خواهد مرا با این کار بکشد، در اينجا از فرزندان فاطمه زياد هستند برای امتحان يكی از آنها را داخل قفس بفرست. چهره حاضران متغير شد. بعضی از ناصبی ها گفتند: خود ابن الرضا برود. 🔶 حضرت داخل قفس شيران شد. شيرها خود را جلو حضرت انداختند و سر خود رابه زمين گذاشتند. ایشان دست مباركش را به‏ سر آنان كشيد و امر کرد که کنار بروند، همه به کناری رفتند 🔶وزير متوكل به او گفت: هر چه زودتر بگو بيايد بيرون؛ چون اگر اين خبر در ميان مردم منتشر شود محبوبيت پيدا می‏ كند. حضرت بيرون آمده و به زن فرمود: حالا تو برو. گفت: والله دروغ گفتم. 🔶من دختر فلانی هستم، فقر و احتياج‏ وادارم كرد كه چنين ادعايی بكنم. بالاخره مادر متوكل شفاعت كرد و او نجات پيدا كرد. 📚 بحار الانوار، ج ۵۰ ص ۱۴۹ ❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
🎤👈 استاد علی صفایی رحمة الله علیه 🔷 حضرت عيسى علیه السلام مى‏ گفت:«لَنْ يَلِجَ مَلَكُوتَ السَّماءِ مَنْ لَمْ يُوْلَدْ مَرَّتَيْنِ». كسى كه دوبار متولد نشود به ملكوت راه نمى ‏يابد. 🔷 تو يك بار از مادر متولّد شدى و اين بار بايد از خودت بيرون بيايى؛ از نَفس، از غريزه‏ ها، از عادت‏ها متولّد شوی. 🔷 كسى كه از خودش بيرون نيامده، همان حيوان است كه با غريزه حركت مى‏ كند و با طبيعتش راه مى‏ رود و بر اساس بازتاب‏ها و عمل و عكس‏ العمل زندگى مى ‏كند. 📚 صراط، ص ۹۷ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
💠 فكر و عقل و عشق با هم همدمند. و هر يك زمينه‏ ى ديگرى را مى‏ سازد. اين فكر است كه زمينه ‏ى سنجش را فراهم مى ‏كند. و اين سنجش است كه كار عشق را آماده مى ‏سازد. 💠 ميان عقل عاشق و عشق او تعارضى نيست. تضاد از آنجا بر مى‏ خيزد كه ما عقل فارغ را با عشق عاشق مى ‏سنجيم. ما مى‏ بينيم كه جان در سر شيرين گذاشتن معقول نيست و اسماعيل را سر بريدن، معقول نيست، گرچه اين‏ را عشق مى‏ فهمد. 💠 اما ابراهيم كاملاً منطقى و عاقلانه اسماعيل را و مرگ‏ها را و خدا را و بقاء را سنجيده و اسماعيل را در بهترين راه به جريان انداخته. اين حكم عقل است كه مهم را فداى مهم‏تر كن. 💠 ابراهيم به مهم‏تر رسيده و در اين ديد ديگر تناقضى نيست. تناقض، ميان ديد من و عشق ابراهيم است. من هنوز اسماعيل‏هايم برايم مهم‏تر هستند. 💠 و اين است كه همه چيز را فدايشان مى ‏كنم. و اين است كه كار ابراهيم را نمى‏ فهمم. فكر، معبودها را مى‏ يابد و عقل، آنها را مى‏ سنجد و دل، بهترين را انتخاب مى‏ كند، پس تناقض در كجاست؟ 📚 روش نقد ج 3، ص 99 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔶 هنگامى كه انسان گرفتارى‏ ها و سختى‏ ها و مسائل موجود در راهى را براى رسيدن به هدفى در نظر بگيرد، ناچار آماده شده و توانايى درگيرى و حتى بهره ‏بردارى در او بوجود مى ‏آيد. 🔶 اما هنگامى كه مسائلش را نشناخته باشد، با برخورد ناگهانى به مشكلات و سختى ‏ها غافلگير مى ‏شود و ضربه مى‏ خورد و عقب مى‏ نشيند. توجه به مشكلات خود باعث مجهز شدن و درگير شدن و استفاده كردن مى ‏شود. 🔶 هنگامى كه من مى ‏دانم ازدواج و يا مسافرت به تهران چه سختى ‏هايى دارد از اول وسائل رفاهيم را برمى ‏دارم و يا توانايى بدنم را مى‏سنجم و حركت مى ‏كنم. 🔶 و هنگام برخورد آماده‏ ام و منتظرم و تحمل‏ مشكلى كه در انتظارش بوده ‏اى خيلى آسان‏تر از برخورد با مشكلِ از راه رسيده و ناگهانى است. 📚 استاد و درس، ص 39 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ در هنگام مشورت نبايد اسير برداشت‏ها و حرف‏ها بود، بايد ملاك‏ها را بدست آورد و بايد از اطلاعات و آگاهى ‏هاى ديگران بهره ‏مند شد و آن‏ها را سنجيد و سپس انتخاب كرد. ❇️ مشورت چشم خود را كور كردن نيست، بلكه از چراغ‏هاى ديگر بهره گرفتن است. ❇️ اين اشتباه است كه با امر و نهى ديگران حركت كنيم. چه بسا آنچه كه ملاك نهى است باعث حركت من و تشويق من باشد؛ چون شرايط و موقعيت‏ها و محيطها يكسان نيست. 📚 مسئوليت و سازندگى، ص 30 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅ انسان مجبور است كه آزاد باشد و اين همان تعبير دقيقى است كه امام مطرح مى‏ كنند: «لا جَبْرَ وَ لا تَفْويِضَ بَلْ امْرٌ بَيْنَ الامْرَيْنِ»؛ يعنى انسان هر دو را دارد. ✅ انسان مجبور است كه آزاد باشد و چيزى است بين اين دو؛ يعنى جبر در اختيار و اختيار در عمل. 📚 حركت، ص 78 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
💠 اين شيطان‏ها هستند كه براى مبارزه آماده شده‏ اند و سواره‏ ها و پياده‏ ها را تهيه كرده ‏اند و دسته به راه انداخته و لشكرهايى شكل داده ‏اند. 💠 و اين شيطان‏ها هستند كه از راه‏هاى گوناگون شروع مى ‏كنند، حتى از راه عبادت، تو را بى‏ كار مى ‏كنند. مى‏ گويند نماز نخوان، مردم خيال مى‏ كنند كه تو ريا كرده ‏اى. و تو بى‏ خيال براى اينكه ريا نكنى، نمازت را نمى‏ خوانى و يا نماز شب را كنار مى ‏گذارى. 💠 غافل از آنكه تو به خاطر مردم نماز نخوانده ‏اى و گرفتار اين رياى منحوس‏تر شده ‏اى. آخر با گفتن مردم و خيال آنها، تو ريا كار نمى ‏شوى. ريا هنگامى است كه آنها محرك تو باشند و در تو اثر بگذارند. 💠 استادى مى‏ گفت: شيطان دشمن است و براى دشمنى و مبارزه مى ‏كوشد تا ريشه‏ ها را بخشكاند و اگر نتوانست از ساقه مى‏ برّد و اگر نتوانست شاخه ‏ها را مى‏ شكند و اگر نتوانست آفت‏ها را به درخت مى ‏بندد و اگر نتوانست ميوه ‏هايش را مى‏ گنداند و حتى پس از جمع ‏آورى، محصول آن را مى‏ سوزاند و با غرور عجب آن را باطل مى ‏كند. 💠 اين شيطان است كه شك و وسوسه راه مى‏ اندازد و اگر نتوانست در اعمال دخالت مى‏ كند و اگر نتواست مى ‏كوشد تا حضور قلب را بگيرد. مى‏ كوشد تا نماز را به آخر وقت بيندازد. مى‏ كوشد تا هزار درگيرى و غفلت پيش بياورد. 📚 صراط، ص 110 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅ امامت ادامه‏ ى رسالت است. در حالى كه‏ فقاهت زمينه ‏ساز امامت است، نه ادامه آن. ✅ كه امامت قطع نشده و برچيده نشده كه امام هست در حالى كه ديگر رسالتى و رسولى نيست. 📚 انتظار، ص 141 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔶 ولايت فقیه عهده ‏دار زمينه‏ سازى و دعوت و تربيت افراد و سازمان دادن به آن‏هاست. و در صورتی كه مردم آمادگى داشته باشند و پشتيبانى كنند ولايت و رهبرى با فقهاست، كه نمى‏ توان كنار نشست و به نظارت پرداخت. 🔶 به اندازه ‏اى‏ كه مردم مى‏ پذيرند و تحمل مى ‏كنند، حجت بر فقيه تمام مى ‏شود كه عهده ‏دار شود و رهبرى كند. «لولا حُضورُ الْحاضِرِ وَ قِيامُ الْحُجَّةِ بِوجُودِ النّاصِرِ لألْقَيْتُ حَبْلَها عَلى غارِبِها وَ لَسَقَيْتُ آخِرِها بِكاْسِ أوَّلِها». 🔶 آنجا كه پذيرش جهانى براى حكومت حضرت مهدى علیه السلام نيست، نمى ‏توان از پذيرش‏هاى مقطعى و منطقه ‏اى چشم پوشيد، بلكه بايد از اين امكان استفاده كرد و به زمينه ‏هاى بيشتر و گسترده‏ تر دست يافت. 🔶 ولى نمى‏ توان در اين مراحل به خويشتن دعوت كرد و از معصوم چشم پوشيد، كه دعوت به خويشتن و بالابردن پرچم و استقلال در حكومت، همان طاغوت تراشى و حمايت و دعوت به طاغوت است كه در روايات آمده: «كُلُّ رايَةٍ تُرْفَع قَبْلَ قِيامِ الْقائِمِ فَصاحِبُها طاغُوتٌ»؛ هر پرچمى و هر دعوت مستقلى پيش از قيام قائم دعوت طاغوت است و باطل است. 📚 تقیّه، ص 217 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
💠 بر فرض ما خود را حق بدانيم و ضعف‏ها و كمبودهاى مسئولان نظام را دليل بطلانشان بشناسيم. بايد از حضرت على علیه السلام درس بگيريم. آنگونه حق را تقويت كنيم، كه باطل تغذيه نشود. و آنگونه باطل را بكوبيم كه حق بهره ‏مند گردد نه باطل ديگر. 💠 آنجا كه با تضعيف خلفا، مسلميه و سجاح حاكم مى‏ شوند و تمامى اسلام از دست مى‏ رود و يا شرق و غرب تورهايشان سنگين مى‏ شود، نمى ‏توانى، حتّى حق خودت را مطرح كنى. كه تو تمامى حق را به اين گونه، بر باد داده‏ اى. و راه را براى دشمن باز كرده‏ اى. 💠 ما كه در تاريخ‏مان جز حضرت على علیه السلام را انتخاب نكرديم، نمى ‏توانيم جز به حكومت علوى روى بياوريم و نمى ‏توانيم به آنچه كه هست قانع باشيم. ولى بايد آن طور بمانيم كه نردبان باطل‏ها نشويم و حق را طعمه باطل نسازيم. 💠 بلكه باید زمينه ‏ساز امامت معصوم باشيم. و از ولايت فقيه به امامت معصوم راه بگشاييم؛ چون اين ولايتى است كه با وكالت و انتخاب مردم و بناءالعقلاء و قراردادهاى اجتماعى و به عنوان امور حسبيه قابل توجيه است. 📚 انتظار، ص 150 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔶 اين حرف كه ديگران در شرايط امروز ايران بهتر مى‏ توانند كارگشا باشند يك شعار و يك فريب است. ولى اين حرف كه همين مسئولان مى ‏توانند بهتر از اين كار كنند، اين مطلوبى است كه رهبرى هم از آن‏ها مى‏ خواهد. و حتّى راه انتقاد را هم نشان مى ‏دهد. 🔶 و از اين گذشته، اين هم يك سؤال است كه من و تو در برابر كمبودها و نارسايى ‏ها چه بايد بكنيم، تضعيف كنيم، توجيه كنيم، يا به تكميل برخيزيم. 🔶 حقيقت اين است كه تضعيف، جنايت است. و توجيه حماقت و تكميل رسالت ماست. 📚 انتظار، ص 149 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔷 مشكلات موجود، نمى‏ تواند دليل عدم لياقت باشد و شكست ولايت فقيه را شهادت دهد. كه اين‏ها با اين همه مشكل دارند عرابه‏ اى را مى‏ كشند، كه ديگران از زير بارش فرار كرده بودند و با تمام حمايت‏ها، به خارج گريخته بودند. 🔷 ديگران حتّى با ائتلافشان و حتّى بدون كارشكنى و قيام مسلحانه‏ ى اين‏ها نمى‏ توانند، كارگردانى كنند. و اين مسئولان گرچه بايد از اشتباههايشان تجربه بگيرند و بهتر گام بردارند. 🔷 ولى ما نمى‏ توانيم موضع تضعيف و توجيه را داشته باشيم كه بايد تكميل كنيم. و كمبودها را پر كنيم هر چند اگر ما را نپذيرند و حتى كنار بزنند و حتّى اگر به چوب ببندند و به زندان بيفكنند. 🔷 كه ما نه با امر مسئولان كه با امر خدا مكلف هستيم. و نه در برابر اين‏ها كه در برابر او مسئوليم. 📚 انتظار، ص 150 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔷 آنچه كه امروز مقام رهبرى بر آن تكيه دارد كه حكومت اسلامى، نه يك كلمه بيش و نه يك كلمه كم، با همين ديد توضيح مى ‏يابد كه حكومت‏هاى موجود و سيستم‏هاى شناخته شده در رابطه‏ ى انسان و جامعه طرح شده‏ اند، نه در رابطه‏ ى انسان و هستى و انسان و نظام، آن هم انسانى مستمر و نظام مداوم. و اين است كه نمى ‏توانند با اين طرح حكومتى تركيب شوند و مونتاژ شوند. 🔷 تو يا بايد انسان را در جامعه مطرح كنى، آن وقت به اسلام احتياج نيست تا چه رسد به تشيع و يا انسان را در هستى مطرح كنى، آن وقت جز تشيع، اسلامى نيست و جز طرح حكومتى شيعى، طرحى اسلامى وجود ندارد. 📚 تو می آیی، ص 67 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔷 استاد صفایی رحمة الله علیه به آقای شرعی که پیام فرستاده بود که بیا با ما همکاری کن، گفته بود: کار مى ‏كنم‏ اما همکاری نه! 🔷 دلیلی ندارد همه زیر یک سقف و در یک سنگر کار کنیم. من برای شما نیرو تربیت مى‏ كنم‏ اما اینکه بیا مثلاً قاضی شوم، کار من نیست. من برای شما قاضی تربیت مى‏ كنم‏. 🔷 مى‏ گفت‏: این انقلاب بر روی افراد تکیه دارد که امام راحل قبل از سال ۴۲ آنها را ساخته است. باید حوزه ها نیروهای جدیدی بسازد که بتوانند بارهای انقلاب را به دوش کشند، آن هم بدون هیچ مزد و منت. «لا نُريدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً». 📚 حکایت ها و هدایت ها، ص 44 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
💠 تو از هر كس توقع ندارى كه مثل تو عمل كند و مثل تو موضع بگيرد. و اختلاف در عمل را دليل مخالفت‏ها حساب نمى ‏كنى و علامت دشمنى نمى‏ دانى. كه با توجه به وحدت جهت، اختلاف عمل خود مفيد است و رحمت است. 💠 ابوطالب حامى و دوست رسول است، اما يك بار هم پشت سر رسول به نماز نايستاد تا آنجا كه بسيارى از دوست و دشمن، او را كافر حساب كردند و مى‏ كنند. در حالى كه ابوطالب با نمازش پشت سر رسول، جبهه ‏ها را كم كرده بود و با استقلالش دشمن را به عكس‏ العمل‏هاى متفاوت وادار مى‏ كرد و در محذور مى‏ گذاشت. 💠 اين اختلاف عمل با توجه به اختلاف ضرورت‏ها و ضعف‏هاى هر كس، موضع‏ گيرى ‏هاى گوناگون را توجيه مى‏ كند كه چگونه ابوذر و سلمان و مقداد و ... با وضعيت‏هاى گوناگون به هدف خويش روى مى ‏آوردند. و وحدت جهت، به جاى وحدت در عمل نشسته بود. 💠 اين اشتباه است كه ما تمامى دوستانمان را به يك نوع موضع ‏گيرى وادار كنيم. و يك نوع برخورد را پيشنهاد كنيم؛ چون دشمن در برابر يك «جبهه» راحت مى ‏شود و كارش را مى ‏شناسد. به عكس، آنجا كه خود، اختلاف‏ها را با وحدت در جهت تجويز كنيم، او مجبور است، در جبهه‏ هاى گوناگون، عكس ‏العمل‏هاى متفاوتى را ابراز كند و متحير بماند. 💠 اين همه گروه‏هاى چپ و راست با اينكه تمامى كفر يك امت هستند، به خاطر اين است كه اگر افرادى از يك گروه سر خوردند به گروه‏هاى ديگر پيوند بخورند. و تا آخر در آن دايره بچرخند. در صورتى كه اگر يك گروه مى ‏ماندند، در صورت سرخوردگى، افراد به طرف مخالف روى مى‏ آوردند. و يا از ميدان بيرون مى ‏رفتند. 💠 تفاوت افراد در امكانات، شرايط و در ضعف‏ها و قوت‏ها، موضع‏ گيرى‏ هاى مختلف و كارهاى مختلف را پيش مى‏ آورد. و فضيلت عمل و صلاح آن به اين گونه تفسير مى ‏شود. و اختلاف روايات توجيه مى ‏يابد. كارهاى مختلفى كه محور دارند و جهت دارند. از پراكندگى و هرج و مرج مى ‏رهند. اما وحدت عمل، با تعدد جهت، به تزاحم‏ها و درگيرى ‏ها مى‏ انجامد. 📚 انتظار، ص 219 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔷 ملاك انتخاب رسول، نه ثروت اوست، نه قدرت او و نه ايل و تبارش. ملاك، آزادى و آگاهى اوست؛ آزادى از كشش‏ها و جاذبه ‏ها و آگاهى به راه‏ها. آزادى از اينكه خود باتلاق و بتى براى ديگران باشد و آگاهى به راه‏ها و باتلاق‏هايى كه بر سر راه ديگران است. 🔷 در يك كلام، ملاك انتخاب رسول عصمت است و عصمت؛ يعنى همان آگاهى و آزادى. نتيجه اين آگاهى و آزادى عصمت است و معصوم كسى است‏ كه اشتباهى برايش نيست و خلق را در خود نگاه نمى ‏دارد. هم پاك است و هم آگاه؛ آگاه است به تمامى راه‏ها و پاك است از تمامى كشش‏ها و جاذبه ‏ها. 🔷 عامل اين عصمت چيست؟ يكى شناخت است و ديگرى ايمان و عشق بارورى كه در او مايه گرفته است. من امروز، حتى فكر اينكه كثافتى را بخورم به خودم راه نمى‏ دهم. در اين مسأله معصوم هستم؛ چون به شناخت رسيده ‏ام، ولى شايد كوچك‏تر كه بودم كثافت‏ها را هم مى ‏ليسيدم. عصمت نتيجه چنين شناختى است و نتيجه رسيدن به عشق‏هاى بزرگ‏تر. 🔷 يكى از راه‏هاى شناسايى رسول، همين عصمت اوست. رسول مى‏ فرمايد: «فَقَدْ لَبِثْتُ فِيْكُمْ عُمُرَاً مِنْ قَبْلِهِ»؛ من مدت‏ها با شما بودم. «أَفَلا تَعْقِلُونَ»؛ آيا نمى ‏سنجيد؟ نمى‏ فهميد؟ رسول زندگى خود را براى آدم‏ها مطرح مى ‏كند تا از اين راه او را بشناسند. 🔷 دوّمين روش براى شناسايى رسول، طرح و راهى است كه او نشان داده. اين طرح براى انسانى است كه تنها با نظام توليدى جامعه در رابطه نيست، بلكه با نظام حاكم بر هستى مرتبط است و از محدوده مردمى كه با آنها زندگى مى‏ كند، فراتر است. 🔷 طرح رسول كه پس از گذشت قرن‏ها به دست ما رسيده، از هر طرحى جلوتر است. از عالى ‏ترين طرح‏هايى كه امروزه در دست داريم، عالى‏ تر است. مى ‏توانيم مقايسه كنيم. 🔷 پس زندگى رسول «عصمت»، طرحى كه دارد «دين»، شيوه و روشى كه در تربيت نسل‏ها به كار برده است «سنّت»، پيامبرانى كه به رسالت‏هاى بعد از خود خبر داده ‏اند و معجزه او، همه اينها ملاك شناخت رسول هستند. 📚 حرکت، ص 85 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 هنگامى كه هدف و نياز به رسالت مجهول مى‏ماند، ملاك‏هاى انتخاب هم گنگ و مبهم مى‏گردد. 🔷 نياز به رسالت، به خاطر نارسايى انديشه و وجدان انسان است. به خاطر رسيدن به جهان بينى و شناخت هستى و انسان و نقش انسان در اين هستى است. 🔷 و به خاطر سازندگى و تربيت انسان براى اجراى اين نقش است. و به خاطر رهبرى و حكومتى است، هماهنگ با استعدادهاى عظيم انسان. و به خاطر قانون‏گذارى و تنظيمى است هماهنگ با نظام و قانون‏هاى حاكم بر هستى و حاكم بر انسان. 🔷 هنگامى كه هدف رسالت اين شكوفايى‏ها در انسان باشد و اين حكومت و اين رشد در جامعه، ناچار رسول بايد با ملاك و خصوصياتى‏ همراه باشد كه بتواند خلق را به رشد برساند و باتلاق استعدادهاى خلق نباشد. 🔷 در اين سطح، ملاك انتخاب رسول مى‏شود آزادى و پاكى و به تعبير جامع، عصمت، نه قدرت و ثروت و رياست. آيا فرعونى كه او را به خدايى پذيرفته‏اند، ادعاى رسالتش را نمى‏پذيرند و آيا اين پذيرش با رشد و شكوفايى همراه است يا با اسارت و انحطاط⁉️ 🔷 اين است كه رسول از ميان آنهايى انتخاب مى‏شود كه هيچ رنگى ندارند و با ملاك‏هايى همراه مى‏شود كه به رشد خلق و تشكيل جامعه‏اى بر اساس قسط بينجامد. و اين است كه ملاك رسالت مى‏شود پاكى و آزادى و عصمت. 📚 روش برداشت از قرآن ۷۶ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie