فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤👈 حاج آقا حیدری
💟 استاد صفایی رحمة الله علیه می گفت: عشق امام زمان علیه السلام، برداشتن بارهای اوست؛ چون عاشق، امر معشوق را عهده دار می شود.
💟 می گفت: اگر به من بگویند امام زمان علیه السلام در دو خیابان آن طرف تر ایستاده است و در همان حال جوانی از من پرسش داشته باشد، من نزد آن حضرت نمی روم.
💟 چرا که آن وقت حضرت مرا توبیخ می کند: چرا سر پست خودت نایستاده ای.
📚 مشهور آسمان، ص ۹۵
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅👈 حاج آقا حیدری
🔷 استاد صفایی رحمة الله علیه به یکی از بچه ها گفت: چرا ازدواج نمی کنی؟ او گفت: هنوز زود است.
🔷 استاد گفتند: اگر کسی لباس گرم زمستانی یا نفت چراغش را زودتر تهیه کند، بهتر نیست؟
🔷 به جوان دیگری هم، همین توصیه را کرده بود، اما او گفته بود: آخر کی به ما زن می دهد؟
🔷 حاج شیخ پاسخ دادند: وقتی تو خودت روی خودت حساب باز نمی کنی، چه طور دیگران روی تو حساب باز کنند.
📚 مشهور آسمان، ص ۴۱
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
💠 حیوان نمی تواند از محسوسات و مُدرَکات و دانستنی های خود نتیجه گیری کند، نمی تواند تعمیم و تجرید کند و از معلومات به مجهولاتش دست بیابد، اما انسان می تواند این کار را انجام دهد.
💠 حیوان با یک عدّه احساسات و ادراکات مشخص به دنیا می آید و از دنیا می رود، بدون آنکه بیش از آنچه می داند به دست بیاورد، اما انسان با آن احساسات محدود و ادراکات ناچیز تا جایی رسیده که به آسمان پا می گذارد و از عمق دریاها خبر می آورد و از این اخبار و از این دانستنی ها، برداشت ها و تعمیم ها و تجریدهایی می کند بسیار شگفت!
💠 این حرکتِ ذهنی انسانی از معلومات به سوی مجهولات، تفکر نامیده می شود و آن قسمت از ذهن که این فعالیت را به عهده دارد فکر و نظر خوانده میشود.
📚 روحانیت و حوزه، ۲۱۸
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔷 تفكر سنگ اول رشد انسان و زير بناى تربيت او و سرنخ اين كلاف سر درگم است. ادامهى تفكر، شناخت است و ادامهى شناخت، محبت است و ادامهى محبت، حركت و عمل و آزادى و رشد و تكامل و آدم شدن و انسان شدن.
🔷 البته تفكر به تنهايى كافى نيست. ذهن ما مانند معده احتياج به مواد خامى دارد كه آن را هضم كند، شيرهاش را بمكد و آن را تبديل به انرژى، تبديل به عمل كند. فكر ما نيز نيازمند مواد خامى است كه آنها را هضم كند و به معرفت و عشق و عقيده و به عمل تبديل بنمايد.
🔷 براى رشد انسان، فقط تفكر نتيجه بخش نيست. تفكر احتياج به تدبرها و مطالعات و مواد خام دارد و اين هر دو باز احتياج به اصل ديگرى دارند؛ اصل تعقل و سنجش.
🔷 شناخت نهايى به مقايسه و سنجش و به نظارت عالى عقل نيازمند است. چون عقل دو نظارت دارد: يكى بر راههايى كه فكر ارائه مىدهد و ديگر بر هدفهايى كه فكر براى نشان دادن راهش مىكوشد و تلاش مىكند. با سنجش راهها و سنجش هدفهاست كه انتخاب امكان پذير مىشود.
🔷 شناخت و انتخاب و عمل نتيجهى تدبر و تفكر و تعقل است و اين هر سه نياز به كسى دارند كه آنها را رهبرى كند و كنترل نمايد، كه گفتهاند: «هَلَكَ مَنْ لَيْسَ لَهُ حَكيمٌ يُرْشِدُهُ»؛ آن كس كه با حكيم راهنمايى همدم نيست به هلاكت رسيده است. مربى حكيم و رهبر دانا مىتواند ما را از نزديكترين راهها به مقصد برساند.
🔷 و مربى سه كار را عهدهدار است:
الف: تزكيه و آزادى: قطبنماى فكر ما مىتواند جهت حركت ما را نشان بدهد به شرط اينكه گرفتار آهن رباهاى عادت و تعصب و تقليد نشده باشد؛ و گرنه اين قطبنماى منحرف به جاى اينكه ما را به مقصد برساند، در دريا غرق مىكند. راستى آن كس كه تفكر ندارد به نجات نزديكتر است تا كسى كه تفكراتش را به انحراف كشيدهاند.
ب:تعليم و آموزش: خيلىها تفكراتى را شروع كردهاند و به نتيجه نرسيدهاند و مأيوس شدهاند و يا به نتيجههاى غلط دست يافتهاند و منحرف شدهاند. پس بايد مربى به ما روش تدبر و مطالعه و طرز تفكر را بياموزد.
ج:تذكر و يادآورى: انسان گرفتار غفلتها و گرفتار وسوسههايى است كه شيطان به آن كمر همت بسته و اين است كه مربى بايد يادآورىها و تذكرهايى داشته باشد. «وَذَكِّرْ فَانَّ الذِّكْرى تَنْفَعُ الْمُؤمِنينَ».
📚 مسئولیت و سازندگی، ۶۸
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔶 تدبّر مواد خام را در درون ما تلنبار مىكند. تفكر اين مواد را مرتب و هضم مىكند و شيرههايش را مىمكد و فضولاتش را از حافظه بيرون مىريزد و سرزمين ذهن را براى مواد تازهى ديگر آماده مىكند.
🔶 اگر اين دستگاه هاضمه به كار نيفتد، آن مواد خام، جز سنگينى روحى و امتلاى ذهنى، نتيجهاى ندارد، كه بايد هر چه زودتر دست به كار استفراغى شد و در جستوجوى مسهلى و هيچگاه اين مواد انباشته شده در ذهن بهرهاى نخواهد داد، بلكه زيان هم خواهد رساند.
🔶 غذايى كه در معده تلنبار مىشود، نه تنها براى اندام ما فايدهاى ندارد و نيرويى نمىآورد، بلكه ايجاد تعفن و مسموميت هم خواهد نمود، كه بايد هر چه زودتر بيرونش ريخت.
📚 مسئولیت و سازندگی، ص ۱۱۶
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔷 براى به جريان انداختن فكر، گاهى از استدلالها شروع مىكنيم و با دليل و منطق، فكر را به راه مىاندازيم. ولى در حقيقت اين به راه انداختن نيست، بلكه فكر را به زير بار كشيدن است.
🔷 اين روش فكر را مشغول و متوقف مىكند و به زير بار مىكشد. سنگينى استدلال براى فكر ركود مىآورد و اگر حركتى هم باشد آن حركتِ فكر نيست. اين حركتِ خود استدلال و حركتِ خود منطق است.
🔷 بهترين راه براى به كار انداختن فكر، طرح سؤالهايى حساب شده است. انسان در برابر سؤالها مىخواهد جوابى بياورد و براى بدست آوردن جواب ناچار است كه فكر كند و دست و پا كند. و در نتيجه، فكر به جريان افتاده و حركت كرده است.
🔷 در صورتى كه سؤالها حساب شده و دقيق باشند، فكر زودتر به شناختها و به عقيده و علاقه و به حركت و عمل منتهى مىگردد. طرح سؤال براى حركت فكرى، راهى است كه پيامبران از آنجا رفتهاند و قرآن از آن خبر مىدهد و مىبينيم سؤالهايى را كه تلنگرهاى محرك فكر هستند و در قرآن به كار گرفته شدهاند. «أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثا».
🔷 مربى آگاه به جاى اين كه با سنگينى استدلالها فكر را خسته و تنبل كند، با سؤالها و راهنمايىها فكر را آماده مىكند و حركت مىدهد و به مقصد مىرساند.
🔷 مربى آگاه آن نيست كه به جاى افراد فكر بكند و استدلال كند و بفهمد و ببيند. مربى آگاه كسى است كه چشم افراد را باز مىكند و پردهها را كنار مىزند و فكر را حركت مىدهد تا افراد استدلالها را بيابند و بفهمند و زيبايىها را ببينند.
🔷 در اينصورت استدلالها مستقيماً دريافت شدهاند و بدون سنگينى، در فكر هضم گرديدهاند. و در ضمن شخصيت افراد و استقلال آنها مجروح نگرديده است. طرح سؤال بايد با آگاهى و دقت همراه باشد نه با هجوم و حمله.
📚 مسئولیت و سازندگی، ۸۷
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
💠 بياناتى كه در قرآن مطرح مىشود و يا مباحثى كه در روايات آمده، نوعاً استدلالى نيست، بلكه بيشتر شهودى و تمثيلى است.
💠 چون قرآن مىخواهد حضوريات افراد را به سامان برساند، بر عنصر تمثيل بيش از عنصر استدلال تكيه كرده است.
💠 در مباحثى چون معاد، آمدن باران و روييدن گياهان و مراحل بعدى آن، داستان تحول آدمى و استمرار او و ...، در اينها بيشتر جريان تمثيل وجود دارد.
💠 و دليل آن هم اين نكته است كه استدلال، تحميل برانديشه است، در حالى كه تمثيل، همراهى با انديشه براى شهود مباحث است.
📚 خط انتقال معارف، ۹۵
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔷 فكر، ذكر مىخواهد و اين ذكر، عهد مىآورد و پيمانها شروع مىشوند. عهد، عمل را و عمل در حدى، عملهاى بعد را به دنبال مىآورد.
🔷 اين عملها، يقين را ايجاد مىكنند و يقين، عامل شهود توست. شهود و ديدار، عامل احساس و احساس هم، عامل تسليم مىشود و تو مىتوانى به راحتى بگذرى.
🔷 رابطه فكر و ذكر و عهد و عمل و يقين و شهود و احساس و تسليم، رابطه مستمرى است.
🔷 ما نمىخواهيم گام به گام پيش برويم. مىخواهيم به شهود برسيم و اگر هم به شهود رسيديم، كار نمىكنيم. اينجاست كه خودِ شهادت و شهود، وبال ما مىشود. خودِ آگاهى، زنجير ما مىشود.
🔷 خيال مىكنيم خيلى مهم هستيم؛ چون فقط مىدانيم، در حالى كه دانستن، مسألهاى را حل نمىكند. خيال مىكنيم همين كه مىدانيم كسانى بالاى كوه رفتهاند، ما هم مىتوانيم برويم.
🔷 دانستن را با توانستن خلط مىكنيم. در اين هنگام است كه غرور ما را مىگيرد و مىگوييم: «ما با بزرگان بوديم، با كسانى كه شبها اين جور بودند، روزها اين جور بودند.» بايد پرسيد: تو آنها بودى، يا با آنها؟ همين كه با آنها بودى، مانع تو شده؛ چون باعث غرور تو شده است.
📚 حركت، ص ۱۶۵
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
💠 تفكر، شناخت را ايجاد مىكند و شناخت، ذكر و يادآورى مىخواهد وگرنه عالىترين بذرها كه هيچ، رستم دستان را هم زير خاك كنيم، سر از خاك بيرون نمىآورد تا چه رسد به بذرى كه ضعيف و فرسوده است و جز نيرويى محدود ندارد.
📚 حرکت، ۱۱۳
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
هدایت شده از حاج شیخ جعفر توسلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅👈خودت را نشان بده
🎤👈 آیت الله حسن زاده آملی
💠 در شب چهارشنبه ۲۹ جمادی الاولی سال ۱۴٠۵ ه ق برابر با اول اسفند سال ۱۳۶۳ ه ش در خواب به زیارت حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیهم السلام تشرّف حاصل کردم.
💠 در ابتدا به اشارت تفهیم فرمود که چرا کمتر خودت را به ما نشان می دهی. و پس از آن به عبارت تصریح فرمود که ما ضامن چشم تو هستیم.
💠 الحمدلله که از این بشارت آن ولیّ الله اعظم که به لقب ضامن هم شناخته شده است، برایم یقین حاصل است که هر دو چشم من تا آخرین دقایق عمرم بینا خواهند بود؛ چون ضامنشان معتبر است.
💠 و آنکه حضرت فرمود: چرا کمتر خودت را به ما نشان می دهی، شاید علّتش این بود که در آن زمان بر اثر تراکم اشتغال درس و بحث و تصنیف و تصحیح، مدتی به زیارت حضرت فاطمه #معصومه سلام الله علیها خواهر آنجناب توفیق نیافتم و تشرّف حاصل نکردم.
📚 هزار و یک نکته، ج ۲ ص ۶۱۶
❌ نشر مطالب با حذف لینک کانال شرعا جایز نیست👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
💠 «قُلْ انَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى وَ فُرادى ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا». قرآن خط اول رشد انسان را تفكر معرفى مىكند، ولى آن هم با شرايطى كه بايد فكر آزاد شود و از جاذبهها و كششها خلاص شود «أَنَ تَقُومُوا ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا» و سپس به راه بيفتد.
💠 چون قطب نماى فكر ما، قطب نماى وجود ما، تا زمانى كه در كشش آهن رباهاى عادت و تعصب و سنتها هست، قطب شمال و جنوب و جهت حركت ما را نشان نمىدهد و تازه اين قطب نماى گرفتار و منحرف دليلى براى انحرافهاى ما خواهد بود و ما را گمراهتر خواهد كرد.
💠 كسى كه قطب نمايى ندارد از حركت خوددارى مىكند، اما آن كه به قطب نمايى گرفتار تكيه دارد، حركتش را شروع كرده و در نتيجه لحظه به لحظه منحرفتر و گمراهتر گرديده است، لذا براى تفكر بايد از روى عقيدهها بلند شد و ايستاد و سپس تفكر را شروع نمود.
📚 روش برداشت از قرآن، ص ۱۲٠
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
💟 يكى از بزرگان درباره ى آب چاه تحقيقى كرده بود و به اين نتيجه رسيده بود كه آب چاه تا هنگامى كه تغيير نكند و رنگ و بو و طعمش عوض نشود نجس نخواهد شد و قابل استفاده خواهد بود.
💟 هنگامى كه از اين تحقيق خلاص شد، متوجه گرديد كه خودش در خانه چاهى دارد. اين بود كه با خود گفت: شايد به خاطر اين چاه و راحتى خودم اين چنين فتوايى را داده ام و به اين نتيجه رسيده ام.
💟 از اين رو دستور داد كه چاه را پر كردند و آن گاه دوباره تحقيق را شروع كرد؛ در هنگامى كه چاهى نداشت و منافعى او را منحرف نمى كرد.
💟 انسان قبل از شروع به حركت بايد آزاد بشود و از سودها، هواها، تعصبها، عادتها و تقليدها خود را خلاص كند.
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
💠 بعضىها خيال مىكنند كه اگر هم آزاد نشوند و پاك نشوند تفكراتشان نتيجهاى دارد. اينها درست مثل كسى هستند كه آلوده به نجاستهاست، اما به جاى پاك كردن آنها، فقط به خود عطرهاى گران قيمت مىپاشد.
💠 اين بيچاره با اينهمه خرج، موجود جالبى نخواهد شد و همه كس از او فرار خواهد كرد و حتى بوى عطر را به نجاست خواهد كشيد.
💠 اينها مانند كسانى هستند كه با وسيلهاى تندرو در بيراهه مىشتابند. وسيلهى خوب هنگامى كه در راه نيفتد جز گمراهى چيزى نمىآورد.
💠 پس اگر چند روزى براى يافتن راه درنگ كرديم و اگر ساعتى براى پاك كردن نجاستها وقت مصرف كرديم، از راه عقب نيفتادهايم و از مقصد نماندهايم و بيكار نبودهايم، كه بزرگترين كارها را انجام دادهايم.
💠 قيام از سر عقيدهها و برپا ايستادن از روى عادتها و تعصبها و سودها و تقليدها و آزادى از هر چه جز حق و تزكيه و پاكى از نجاستها و آلودگىها، مهمتر از تفكر مغشوش و گرفتار و آلوده است.
💠 و براى اين قيام، در مرحلهى اول از دو عامل كنجكاوى و حقيقت طلبى بهره مىگيريم. كنجكاوى ما را حركت مىدهد و حقيقت طلبى اين حركت را كنترل و رهبرى مىكند.
💠 اين در مرحلهى اول و سپس به وسيلهى عوامل زهد و آزادى و شناختهايى كه از تعليم و آموزش بدست مىآيد مىتوانيم به آزادىهاى زيادترى برسيم.
💠 شناخت عظمت انسان و شناخت وسعت راه و شناخت رحمت اللَّه و شناخت دردها و رنجها و شناخت مرگ، ما را به آزادىهاى عظيمتر و متنوعترى مىرساند.
💠 و اين است كه در قرآن گاهى آزادى دادن پس از آموزش دادن مطرح مىشود و گاهى پيش از آن؛ چون مقدارى از عوامل آزادى به آموزش نياز ندارند، مانند كنجكاوى و حقيقتطلبى و مقدارى ديگر نتيجهى آموزشها و شناختهاى عظيم و عوامل زهد مىباشند.
📚مسئولیت و سازندگی، ص ۷۸
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔷 همان طور که غذا در معده انباشته میشود، مطالعات ذهن را انباشته و خسته میکنند و حتی باعث اختلال دستگاه ذهن می شوند، لذا باید این مطالعات، با تفکّر هضم شوند و دسته بندی شوند و مورد بهره برداری قرار بگیرند.
🔷 مطالعات، مانند آب هایی است که در استخرِ ذهنِ آدمی انبار می شوند. این آب ها بر اثرر مرور زمان سبز می شوند و کِرم میگیرند و بر اثر حوادث تبخیر می شوند.
🔷 اما تفکرات، مانند چشمه هایی هستند که در درون می جوشند و همیشه زلال و گوارا و پاکیزه هستند و حتی استخرها را به جریان می اندازند و از رکود و از رسوب و از تبخیر و لجن رها میسازند.
🔷 مطالعات، عقیم و نازا هستند و شناخت و عشقی نمی آورند، چون معرفت و عشق، نتیجه تفکر است نه مطالعه.
🔷 پس باید مطالعات با تفکر تکمیل شوند تا از عُقم و نازایی خلاص شده، معرفت و عشق و حرکت و عمل بیاورند.
📚 روحانیت و حوزه، ص ۱۹۳
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔷 فكر و عقل و عشق با هم تضادى ندارند، كه هر يك ديگرى را به دنبال مىآورد. فكر مىيابد و عقل مىسنجد و عشق به بهترين دست مىدهد و حركت و عمل شروع مىشود.
🔷 اگر مىبينى كه با عشق هم هنوز كارى نكردهاى، اين به خاطر همان است كه بارها گفته شد. كسى كه مىخواهد كارى را انجام دهد بايد از كارهاى كوچك شروع كند.
🔷 اين قطعى است كه با فكر، شناختها سبز مىشوند و حركتها شروع مىشوند. ولى بايد توجه داشت كه فكر همچون بذرى است كه در زمينهى ذهن تو مىرويد. اين بذر به آبيارى و پاسدارى نياز دارد. هيچ كشاورز ابلهى، بذر را به خاك نمىدهد كه برود و در تابستان خرمن بگيرد.
🔷 بگذر از اينكه ما بر روى اين بذر ضعيف آن قدر پايكوبى كردهايم كه اگر رستم هم بود نمىتوانست از آن زير، سر بر كشد و برويد. اين است كه فكر، ذكر مىخواهد و يادآورى. و فكر و ذكر، عهد مىخواهد و پيمان.
🔷 فكر به تنهايى مىميرد و در تنهايى جوانه نمىزند؛ اما همراه پاسدارى و ذكرها و همراه آبيارىها، سر مىكشد و جان مىگيرد و به پيمان و عهد مىرسد؛ و به عشق و طلب مىرسد؛ و به تمرين و ورزش مىرسد؛ و در نتيجه به عمل مىرسد و در عمل، تولد مىيابد.
🔷 فكر و ذكر در ما شناختهايى را سبز مىكنند، البته ضعيف. و عهدهايى را به دنبال مىآورند، البته نه چندان سنگين. و عملهايى را به دوش مىگيرند، البته نه چندان بزرگ. ولى با عمل و حركت، همان شناختها و عشقها نيرومندتر مىشوند و به يقين مىرسند. با حركت و عمل و با عبادت، يقين ريشه مىدواند. «وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقين»، با يقين هم، به شهود و ديدار و به لقاء مىرسند. «كَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقين لَتَرَوُنَّ الْجَحيمَ»، و با يقين پردهها كنار مىروند و بدون واسطه، مسائل درك مىشوند.
🔷 و اين پيداست كه به دنبال شهود، حركت است؛ و پس از تشهد، تسليم. اين گونه مسائل به دنبال مىآيند: فكر ذكر عهد عمل يقين شهود تسليم. هنگامى كه در يك مرحله سستى كنيم و در يك مرحله شكر نداشته باشيم، به مرحلهى ديگر نمىرسيم و در جا مىزنيم.
🔷 و اين پيداست كه ايستايى و درنگ و ركود، گنديدگى دارد و خستگى و تنهايى و مرگ. تسليم براى آنهايى است كه به تشهد رسيده باشند و ديدار براى آنهايى است كه پس از شناخت، حركت كرده باشند.
📚 مسئولیت و سازندگی، ص ۳۵۴
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🎤👈 حاج آقا حیدری
🔷 یک روز به استاد صفایی رحمة الله علیه گفتم: من وقتی از بعضی افراد گستاخ در کوچه و خیابان، حرفی می شنوم، پاسخ می دهم. شما چطور؟
🔷 استاد گفتند: من پاسخ نمی دهم؛ چون آدم ها انگیزه های گوناگون دارند؛ یا نمی دانند، یا از نفرت هایی انباشته اند و یا بدبین اند. من یا می گذرم «مَرُّوا كِرَامًا» یا با آنها حرف می زنم.
🔷 تعریف کرد: روزی در تهران می رفتم. جوان موتور سواری به همراه سواری بر ترک، اشاره ای کردند که فهمیدم می خواهند زیر عمامه ام بزنند. برای همین به پیاده رو رفتم.
🔷 وقتی به کنارم رسیدند، از کارشان مأیوس شدند. توقف کوتاهی کردند و یکی از آن دو حرفی گفت که مفهوم آن تغوط به عمامه ام بود. دستی به عمامه ام کشیده و گفتم: خبری نشد⁉️
🔷 ناگهان ایستادند و موتور را روی جک گذاشته و به طرفم آمدند. سرها را پایین گرفته و با شرم گفتند: آقا عفو کنید. کلام مظلومانه و از سر خیرخواهی چنین اثر می گذارد.
🔷 با آن دو نفر صحبت هایی شد، بعد استاد نگاهش را به من دوخت و گفت: یکی از آنها به حوزه آمد و طلبه شد و دیگری به جبهه رفت و میان بر زد.
🔷 چه نفسی و چه نفوذ کلامی که از فحاشان، طلبه و شهید بیرون می کشید.
📚 مشهور آسمان، ص ۵۷
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
💠 «إِلَهِي أَنَا الْفَقِيرُ فِي غِنَايَ فَكَيْفَ لاَ أَكُونُ فَقِيراً فِي فَقْرِي إِلَهِي أَنَا الْجَاهِلُ فِي عِلْمِي فَكَيْفَ لاَ أَكُونُ جَهُولاً فِي جَهْلِي».
💠 خداى من! من در متن بىنيازى و غنا، محتاجم؛ پس چگونه در وسعت فقر و نيازهاى خود، فقير نباشم.
💠 من در آنچه كه مىدانم جاهل و نادان هستم؛ پس چگونه در جهل و نادانى خودم، جهول نباشم.
💠 غنا و بىنيازى و علم و آگاهى من، محدود و محكوم است. نداشتهام، به آن رسيدهام و دو باره از دست مىدهم. اين محدوديت به تحول و بود و نبود و اين محكوميّت به دادن و گرفتن، مرا شرمنده مىسازد كه دم از بىنيازى و آگاهى بزنم.
💠 گذشته از حد و حكومت كه مرا در خود گرفته، من چقدر مىدانم و چقدر نمىدانم و نادانىها چقدر بر دانايىهاى من اثر خواهد گذاشت و آن را دگرگون خواهد ساخت؟
💠 خدا اى آخرين فرياد! بگو با اين همه فقر با اين همه جهل چه مىكنى؟ رهايم مىسازى، به خودم وامىگذارى؟ يا با تمام ادعاها و تفرعنها به تربيتم و شكستنم مىپردازى تا ديوارهايم بريزد و حصارم به وسعت باز گردد ...؟
📚 چهل حديث، ص ۲۸
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✴️ ما وسایل اتاق را کنترل می کنیم. ماشین هایی را که داریم کنترل می کنیم. امکاناتی را که داریم کنترل می کنیم،
✴️ حتی قلمی را که داریم یا میز و تختی را که در اختیار ماست و یا چیزهایی را که به ما سپرده شده، همه اینها را کنترل می کنیم،
✴️ ولی خودمان را اصلاً به حساب نمی آوریم! در حالی که خود ما نیز یک چیزی هستیم.
✴️ خود ما یک سرمایه ای هستیم، وجودی هستیم که خداوند به خودش دست مریزاد گفته است «فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ».
✴️ پس این وجود را چه شده است؟ هم و غمش چیست؟ رنج وشادی اش کدام است؟ به چه روی آورده است⁉️
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✴️ ماشینی می خواهم، کفشی می خواهم، بچه ام مشکل دارد، پروستات او مشکل دارد.
✴️ اینها همه مسأله من است. شب و روز من را می گیرد، حتی چاه خانه ام بند است و آب رد نمی کند، ذهن انسان را مشغول می کند،
✴️ چه شده که ما این قدر به این کم ها فکر می کنیم، ولی به آن زیادتی وجود خودمان هیچ توجهی نمی کنیم⁉️
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅👈 آقای نیاکان
🔶 نمی دانستم استاد صفایی رحمة الله علیه تازه صبح از مشهد رسیده. گفتم: می آیید برویم مشهد؟
🔶 نگفت صبح رسیدم! گفت: برویم!. و دو نفری با اتوبوس به سمت مشهد راه افتادیم.
🔶 کلیه هایم مشکل داشت. تا اتوبوس نگه داشت پیاده شدم که بروم سرویس بهداشتی.
🔶 در توالت را که باز کردم حالم داشت به هم می خورد؛ چاه توالت گرفته بود و کاسه توالت پر از...
🔶 برگشتم داخل اتوبوس. شیخ گفت چه زود برگشتی!؟ قضیه را گفتم. شیخ چیزی نگفت و از اتوبوس پیاده شد.
🔶 بعد یک ربع حاج شیخ برگشت. با آستین و شلوار بالا کشیده صمیمی و مهربان، گفت: برو تا کلیه هات از کار نیفتاده.
🔶 استاد صفایی رضوان الله تعالی علیه توالت را برایم تمیزِ تمیز کرده بود!
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
۷ ژوئیه، ۱۸.۳۰.mp3
24.02M
✅👈 سخنرانی استاد انصاریان در بیست و سومین آیین نکوداشت استاد صفایی رحمة الله علیه
🔷 علامه خبیر بزرگوار مرحوم صفایی به آیه «إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا...» دلخوش بود و حرکتش را ادامه داد.
🔷 ایشان یک طبیب اثرگذار، دوار و معالج بود و در تاثیر نفس و تربیت در عصر ما، در قافله ای بود که در آن قافله افرادی همچون آخوند ملاحسینقلی همدانی، سید علی شوشتری، سیدعلی قاضی بودند.
🔷 کسانی که علیه ایشان اقدام کردند، نوشتند، محکمه برگزار کردند، پیش وجدان خودشان راحتند؟ در قیامت چطور؟ هرچند او آنقدر بزرگ است که در قیامت از ایشان می گذرد.
🔷 خیرین، حوزه علمیه، وزارت ارشاد وظیفه دارند کتابهای ایشان را بین نوجوانان و جوانان منتشر کنند تا نسل امروز بیش از این ریزش نکند.
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✴️ دوستى داشتم كه به دنبال كرايه ى خانه، مدتها دربدر شده بود. و در جست و جوى خانه پايش به تاول نشسته بود.
✴️ و عجله هم داشت كه مى خواست پيش از محرم عروسى راه بيندازد و عجله داشت كه قرار گذاشته بود.
✴️ مى گفت يك روز آن قدر گشتم و به جايى نرسيدم و ردم كردند كه با نشستن در زير سقفى بغضم تركيد و مثل لش افتادم و گريه كردم و تركيدم.
✴️ من به او گفتم: تو مى خواهى خانه و بزم و عيشى داشته باشى؛ اين خواسته ى توست، در حالى كه فقط اين را براى تو نمى خواهند.
✴️ تو مى خواهى خانه بسازى ولى آنها مى خواهند خودت را بسازند و آنچه تو را مى سازد همين خانه خراب شدن هاست، همين شكست هاست، همين سوختن هاست كه سازنده مى شود.
📚 تطهیر با جاری قرآن ج ۳، ص ۸۳
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
💠 اين طبيعى است كه كسانى كه به خاطر ظلم عثمان، دور حضرت على علیه السلام جمع شدند، همانها به خاطر عدل على علیه السلام از دور او پراكنده شدند و قاسطين و مارقين و ناكثين را تشكيل دادند.
💠 چون آنها به خاطر خدا از عثمان نبريدند تا به خاطر خدا با على علیه السلام جمع شوند.
💠 آنها دنياى خود را مىخواستند و هر كس كه دنيايشان را مىداد، مطيع او مىشدند.
📚 حرکت، ص ۲۷۹
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅👈 واکنش عجیب در مقابل عمامهپرانی!
✅👈 سرنوشت جالب دو جوان عمامه پران!
🎤👈 حاج آقا راجی
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🎤👈 حاج آقا حیدری
❇️ استاد صفایی رحمة الله علیه گاه جمله ای کوچک و بسیار مختصر می گفتند که در شنونده تأثیر معجزه آسایی داشت.
❇️ در نشستی خودمانی، پذیرایی کننده ظرفی شربت آورد و شیخ به میزبان گفت: آخ که چقدر ما را دل شاد و خوشحال کردی.
❇️ میزبان، که اصالتا عرب بود و به تعارفات ایرانی خیلی آشنا نبود، با لهجه خودش و با شگفتی گفت: شما از یک شربت خوشحال شدی⁉️
❇️ استاد گفتند: چه کنیم دل های ما کوچک است و با همین خرده ریزهها مسرور میشود.
📚 مشهور آسمان، ص ۵۰
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie