eitaa logo
چشمه جاری
523 دنبال‌کننده
729 عکس
143 ویدیو
3 فایل
جرعه‌ای از چشمه جاری آثار استاد علی صفایی ارتباط با ادمین ✍️ @davood_mahdavi
مشاهده در ایتا
دانلود
✅👈 آخر راه آنجا آغاز مى‏شود كه ما تمام مى‏شويم. 🔷 مادرم ـ كه خداى با كرامتش پذيرايش باشد ـ به من درسى داد، كه فراموشم نمى‏شود. 🔷 محمد پسر اول من مى‏خواست به دنيا بيايد و اين تجربه‏ى اول ما بود. 🔷 نصف شب بود كه درد به سراغ مادرش آمد با داروهايى كه مى‏شناختم و با گل گاوزبان و تخم شويد كارسازى نمودم ولى درد زايمان بود و شتاب مى‏گرفت، به منزل پدر آمدم هنوز ساعاتى تا اذان صبح مانده بود مادرم با چند نفر از بستگان به پذيرايى مادر محمد مشغول شدند و مرا از اطاق تبعيد كرد. 🔷 من از دور فريادها و ناله‏ها را مى‏شنيدم و زمان بر من كُند مى‏گذشت، تجربه‏ى اول من بود، حدود طلوع آفتاب خانم دكتر تشيدى را آورديم، با خيال راحت‏ترى در انتظار تولد نشستيم. 🔷 فريادها وناله‏ها زيادتر مى‏شد اما از ولادت خبرى نبود، مادرم را صدا زدم، من آشفته بودم ولى او سرخوش، پرسيدم آيا مشكلى هست؟ 🔷 جواب داد، كارِ زايمان، طبيعى است، گفتم پس چه وقت فارغ مى‏شود، با اين همه ناله كى كار تمام مى‏شود؟ 🔷 خنديد و گفت تا ناى ناليدن دارد و توان فرياد كشيدن دارد، نمى‏زايد. آنجا كه درد توانش را گرفت، آن وقت فارغ مى‏شود. 🔷 مدتى گذشت از ناى افتاده بود و فقط زنجموره بود، كه صداى گريه‏ى محمد بلند شد، واين حرف و اين درس را فهميدم كه:«تا ناى ناليدن دارى و تا آنجا كه توان دارى ولادتى نيست، راه آنجا آغاز مى‏شود كه تو به پايان مى‏رسى». 📚 قيام، ص ۲۲۳ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
💠 محدوديت در هدف، باعث رنج است؛ با حركت مستمرّ انسان نمى‏سازد. 💠 محدوديت در عمل، باعث رنج است؛ با نياز مستمرّ انسان نمى‏سازد. 💠 محدوديت در وجود، باعث رنج است؛ ركود عامل گنديدن است. 💠 محدوديت در محيط، باعث رنج است؛ هيچ جوجه‏اى در پوست خود نمى‏گنجد. 💠 دنياى بزرگ، براى انسانى كه رشد كرده و فائز شده و سر برآورده و از خوض و فرو رفتن نجات يافته، تنگ است. 💠 اين دنيا، مثل شكم مادر براى بچه است. بچه نمى‏تواند در همان دنياى رحم بماند و ادامه‏ى خود را رها كند. 📚 نامه های بلوغ، ص ۹۷ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔷 شما براى سلوك، به تمركز و رياضت روى آورده‏ايد. و براى تمركز، به محدوديت رابطه‏ها و يا قطع رابطه‏ها نظر مى‏دهيد و انگيزه‏ها و غريزه‏هاى مزاحم را ضعيف و يا نابود مى‏كنيد. 🔷 و براى رياضت، روش‏ها و برنامه‏هاى متفاوتى را دنبال مى‏نماييد؛ در حالى كه در دين، به هدايت و شكر و بلاء توجه مى‏شود. 🔷 هدايت، كار مربّى و شكر، كار طالب و بلاء، كار خداست. 🔷 اگر رياضت، توقّع و غرور مى‏آورد، بلاء به ذلّت باطنى و انكسار قلبى مى‏كشاند و موانع و تعلّق‏ها را مى‏شكند؛ چون علاقه‏ها بايد از درون بگسلد و زخم‏ها بايد از عمق التيام يابد؛ وگرنه پوشش در سطح، به عفونت از اعماق مى‏انجامد. 📚 نامه های بلوغ، ص ۱۵٠ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
💠 سكوت عارف با دعوت خدا و جلوه‏ى او آغاز مى‏شود، اين سالك نيست كه آغاز مى‏كند. اين خداست كه صدا مى‏زند و طلب مى‏كند و جذب مى‏نمايد. 💠 سپس با هدايت و صنع او و با شكر و بلاء و تمحيص او، ادامه مى‏يابد و به عجز و اعتصام مى‏رسد. 💠 در حالی كه از معرفت و محبت و اطاعت و عمل و رياضت، حجاب‏هاى توقع و غرور، شكل مى‏گيرد. ولى از بلاء و تربيت او انكسار و ذلت، توشه‏ى راه مى‏شود. 💠 گرچه با رياضت و تمركز كه جامع تمامى جريان‏هاى عرفانى است، مى‏توان به قدرت و آگاهى رسيد، ولى به غناى از قدرت و فراغ از غير دوست، جز با بلاء و صنايع او راهى نيست و همين است كه اضطرار را مى‏خواهد كه: «اوْقِفنى‏ عَلى مَراكِزِ اضْطِرارى‏». 📚 چهل حديث‏، ص ۴۲ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
هدایت شده از حاج شیخ جعفر توسلی
✅👈 ماه اوج گیری معنوی 🎤👈 حاج آقا حائری شیرازی رحمة الله علیه 🔶 شب قدر، شب اوج گیری است. اما هواپیما که شب قدر یکدفعه نمی تواند اوج بگیرد! 🔶 کسی اوج می گیرد که از اول رجب، کم کم دور موتور را شدیدتر کرده باشد تا شب قدر بتواند پرواز کند. ❌ نشر مطالب با حذف لینک کانال شرعا جایز نیست👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
هدایت شده از حاج شیخ جعفر توسلی
🔷 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ: إِنَّ نُوحاً رَكِبَ السَّفِينَةَ أَوَّلَ يَوْمٍ مِنْ رَجَبٍ فَأَمَرَ مَنْ مَعَهُ أَنْ يَصُومُوا ذَلِكَ الْيَوْمَ وَ قَالَ مَنْ صَامَ ذَلِكَ الْيَوْمَ تَبَاعَدَتْ عَنْهُ النَّارُ مَسِيرَةَ سَنَةٍ وَ مَنْ صَامَ سَبْعَةَ أَيَّامٍ أُغْلِقَتْ عَنْهُ أَبْوَابُ النِّيرَانِ السَّبْعَةُ وَ مَنْ صَامَ ثَمَانِيَةَ أَيَّامٍ فُتِّحَتْ لَهُ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ الثَّمَانِيَة. 🔷 امام صادق علیه السلام فرمودند: حضرت نوح روز اوّل ماه رجب سوار كشتى شد، و به همراهان خود فرمان داد آن روز را روزه بگيرند. 🔷 هر كس اين روز را روزه بگيرد، آتش دوزخ به فاصله يك سال راه از او دور مى‏شود. 🔷 و هر كس هفت روز در ماه رجب روزه بگيرد، هفت در دوزخ به روى او بسته مى‏گردد. 🔷 و هر كس هشت روز در این ماه روزه بگيرد، درهاى هشتگانه بهشت به روى او گشوده مى‏شود. 📚 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص ۵۳ ❌ نشر مطالب با حذف لینک کانال شرعا جایز نیست👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
هدایت شده از حاج شیخ جعفر توسلی
🎤👈 حاج آقا ری شهری ✅ آیت الله بهجت رحمة الله علیه گفتند: من درباره ختومات از استادم (سیّد العارفین آیت الله سیّد علی قاضی) چیزی نمی پرسیدم، ولی گاه خود، چیزی می گفتند. ✅ از جمله ختم سوره واقعه و نماز روز پنجشنبه که از سیّد بن طاووس تا سیّد مرتضی کشمیری، بر آن مداومت داشتند تا شاگردان آنها. 📚 زمزم عرفان، ص ۳۹۹ 🔴👈 امروز دوشنبه، اولین روز ماه رجب است. ❌ نشر مطالب با حذف لینک کانال شرعا جایز نیست👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
هدایت شده از حاج شیخ جعفر توسلی
✅👈 ختم مجرّب برای افزایش رزق و روزی ✅👈 دستورالعمل ختم سوره واقعه 💠 این ختم، از ختم‌های مأثوره و بسیار مجرّب است که مورد توصیه علما و بزرگان بوده و آیت‌الله بهجت نیز مطابق نظر اساتید معظمشان، بدان تأکید داشته‌اند. 💠 دستورالعمل این ختم، آنچنانکه در روایات وارد شده، بدین‌صورت است: چون اول ماه قمری، دوشنبه باشد؛ شروع کند به خواندن این سورۀ مبارکه، با طهارت و رو به قبله. 💠 روز اول یک مرتبه، روز دوم دو مرتبه، و روز سوم سه مرتبه و همچنین تا چهاردهم چهارده مرتبه بخواند. 💠 همچنین هر روز بعد از اتمام تلاوت سوره‌های آن ‌روز، این دعا را بخواند:«يا مُسَبِّبَ الْأَسْبابِ وَ يَا مُفَتِّحَ الْأَبْوابِ اِفْتَحْ لَنا الْأَبْوابَ وَ يَسِّرْ عَلَيْنَا الْحِسابَ وَ سَهِّلْ عَلَيْنَا الْعِقابَ [الصِّعابَ] اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ رِزْقِی وَ رِزْقُ عِیالی فِی السَّمَاءِ فَأَنْزِلْهُ، وَ إِنْ كَانَ فِی الْأَرْضِ فَأَخْرِجْهُ وَ إِنْ كَانَ فِی الْأَرْضِ بَعِيدًا فَقَرِّبْهُ وَ إِنْ كَانَ قَرِيبًا فَيَسِّرْهُ وَ إِنْ كانَ يَسِيرًا فَكَثِّرْهُ وَ إِنْ كانَ كَثيرًا فَخَلِّدْهُ وَ إِنْ كانَ مُخَلَّدًا فَطَيِّبْهُ وَ إِنْ كانَ طَيِّبًا فَبارِكْ لِی فِيهِ وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ يَا رَبِّ فَكَوِّنْهُ بِكَيْنُونِيَّتِكَ وَ وَحْدانِيَّتِكَ إِنَّكَ عَلی كُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ وَ إِنْ كانَ عَلی أَيْدِی شِرارِ خَلْقِكَ فَانْزَعْهُ وَ انْقُلْهُ إِلَيَّ حَيْثُ أَكُونُ وَ لَا تَنْقُلْنِی إِلَيهِ حَيْثُ يَكُون»ُ. 💠 در ادامه مرحوم مجلسی از امام سجاد علیه‌السلام نقل می‌فرماید که در روزهای پنجشنبه میان این چهارده روز، به جای دعای فوق، پس از اتمام سوره‌ها، این دعا را قرائت نماید؛ آن دعا چنین است: «يا واحِدُ يَا ماجِدُ، يَا جَوادُ يَا حَليمُ، يَا حَنّانُ يَا مَنّانُ يَا كَريمُ، أَسْأَلُكَ تُحْفَةً مِنْ تُحَفاتِكَ تَلُمُّ بِها شَعْثی وَ تَقْضی بِها دَيْنی وَ تُصْلِحُ بِهَا شَأْنی بِرَحْمَتِكَ يَا سَيِّدی اَللّهُمَّ إِنْ كانَ رِزْقی فِی السَّماءِ فَأَنْزِلْهُ وَ إِنْ كانَ فِی الأَرْضِ فَأَخْرِجْهُ، وَ إِنْ كانَ بَعيدًا فَقَرِّبْهُ، وَ إِنْ كانَ قَريبًا فَيَسِّرْهُ، وَ إِنْ كانَ قَليلًا فَكَثِّرْهُ، وَ إِنْ كانَ كَثيرًا فَبارِكْ لی فيهِ وَ أَرْسِلْهُ عَلَى أَيْدی خِيَارِ خَلْقِكَ، وَ لَا تُحْوِجْنی إِلَى شِرارِ خَلْقِكَ، وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ فَكَوِّنْهُ بِكَيْنُونِيَّتِكَ [بِكَيْنُونَتِكَ] وَ وَحْدانِيَّتِكَ اَللّهُمَّ انْقُلْهُ إِلَيَّ حَيْثُ أَكُونُ وَ لَا تَنْقُلْنی إِلَيْهِ حَيْثُ يَكُونُ، إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَديرٌ [يا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا واحِدُ يَا مَجيدُ يَا بَرُّ يَا كَريمُ] يَا رَحيمُ يَا غَنِيُّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَمِّمْ عَلَيْنا نِعْمَتَكَ وَ هَنِّئْنا كَرامَتَكَ وَ أَلْبِسْنا عافِيَتَك»َ. ❌ نشر مطالب با حذف لینک کانال شرعا جایز نیست👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
💠 بلاء موجب مى‏شود انسان بشكند و انكسار پيدا كند و الاّ رياضت‏ها غرور ايجاد مى‏كنند. 💠 اين درست است كه تمركزها قدرت مى‏آورند. ملائكه را نازل مى‏كنند. جن را مسخر مى‏كنند. ما فى الضمير را مى‏خوانند. پشت ديوار را مى‏بينند و ... 💠 همه اينها هست و تحقق پيدا مى‏كند، ولى اين قدرت‏ها يك مشكل ايجاد مى‏كنند و آن مشكل اين است كه انسان را طلبكار مى‏كنند. 💠 سالكى كه بر اساس تمركز و رياضت حركت مى‏كند، مبتلاست. مغرور است و متوقع. 💠 بچه كه بوديم بعد از اينكه چندين بار دستمان را حركت مى‏داديم و ورزش مى‏كرديم، به ماهيچه‏هامان دست مى‏زديم تا ببينيم چقدر قوى شده است! 💠 سالكى كه ده مرتبه ذكرى را مى‏گويد، ده مرتبه عملى را مرتكب مى‏شود، خيال مى‏كند كه كارى كرده است و در برابر كارش بايد حاصلى داشته باشد. 💠 لذا متوقع مى‏شود، ولى بلاء، شكننده و منكسر است و همه بساط او را بر باد مى‏دهد. 💠 وقتى چشمت را گرفتند، عمرت را گرفتند، دستت را گرفتند، آبرويت را گرفتند، ديگر با اين دل شكسته چه چيزى باقى مى‏ماند؟ 💠 خيلى سخت است! اين ابتلاء است كه دل‏ها را نگه مى‏دارد و متواضع مى‏كند. غرور را مى‏ريزد و عظمت‏ها كنار مى‏رود. 💠 در اين موقع، غربتى را احساس مى‏كنى و ذلّت و توجه باطنىِ بيشترى برايت مى‏آيد. 📚 اخبات، ص ۵۵ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅👈 بیان گوشه ای از صفات شخصیتی استاد صفایی رحمة الله علیه 🎤👈 حاج آقا رنجبر 🔷👈 برنامه سمت خدا ✅👈 خیلی جالبه،از دست ندهید. 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
💠 در روايتى آمده است: من عبدم را شبى از شب‏ها بيدار مى‏كنم. او بلند مى‏شود و با من مناجات مى‏كند و انس مى‏گيرد. كم كم از خودش، خوشش مى‏آيد و از حالتش لذت مى‏برد. 💠 اينجاست كه او را خواب مى‏كنم. بيدار مى‏شود، در حالى كه نمازش قضا شده و از خود ناراحت و خشمگين است: «ماقِتٌ‏ لِنَفْسِهِ زارِى‏ءٌ عَلَيْها». در اين حالت است كه آن بنده به من نزديك شده و از خودش فاصله گرفته است. 💠 ابتلاى به حالت، ابتلاى خيلى از خوب‏هاست؛ مخصوصاً آنهايى كه دل خاشعى دارند و مخصوصاً وقتى كه وجهه عاطفى هم پيدا مى‏كنند، حالت‏ها شديداً آنها را مبتلا مى‏كند. 💠 ما محدوديم و محدوديت‏هاى ما، باعث محروميت‏هاى ماست. همين كه حالى پيدا مى‏كنيم، غرورها مى‏آيد و همين كه درى را به روى ما مى‏بندند، مأيوس مى‏شويم. 💠 اينها آفت‏هاى ماست كه در طاعت متوقّعيم و در معصيت نااميد؛ در حالى كه مطلوبِ از طاعت و عصيان، انكسار است. اين دل شكسته است كه محبوبيت دارد؛ «انَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوّابِينَ». 💠 وقتى كه او شروع به مناجات با من مى‏كند و مرا كليم خود مى‏سازد، مى‏گويم لابد كسى شده‏ام! و غرورها بالا مى‏رود. 💠 گاهى معاشرت با اولياء خدا كه هيچ، با بنده‏اى از بنده‏هاى خدا، هزاران غرور در ما سبز مى‏كند، كه بله! ما با آقا بوده‏ايم! 💠 اگر من صداى پرواز ملائك را شنيدم، اگر من چهره‏هاى ملائك را ديدم، بايد به چنان ذلتى در باطنِ خود رسيده باشم تا غرورى برايم ايجاد نشود. 📚 اخبات، ص ۵٠ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅ يكى از دوستانِ خود را در مكه در حال طواف ديدم. گريه مى ‏كرد و مى‏ گفت: انسان حتى در كنار كعبه و خانه خدا از هيچ گناهى جدا نيست. ✅ گفت: در حال طواف نگاهم به زنى افتاد كه بيش از حدِّ مجاز بر او متوقف ماند، با خود گفتم شرم نمى‏ كنى كه در كنار بيت حق و در كنار شهود حق، در كنار سنگ‏هايى كه شاهد او هستند، باز گناه مى‏ كنى⁉️ ✅ اين جوان كسى بود كه مى‏ گفت: به مدينه آمده بوديم و زوّار ايرانى هم هنوز مستقر نشده بودند. صاحب خانه ما زن‏هاى متعددى داشت. ✅ يكى از زن‏هاى او كه زن جوانى هم بود، روزى به اتاق من آمد، ديدم كه جلوه مى ‏كند و خودش را برايم آماده كرده است، بلافاصله به حرم حضرت رسول صلّی الله علیه و آله رفتم و گفتم: يا رسول اللَّه! چه كسى را مى‏ خواهيد امتحان كنيد؟ اگر شما دستگيرى نكنيد، ما غرق شده ‏ايم! ✅ مى‏ گفت: شب هنگام، دير وقت به خانه برگشتم، ديدم كه صاحب خانه حركت كرده و به رياض رفته است. ✅ به او گفتم: اگر خدا بخواهد به تو عنايتى كند و طاعات تو، غرور تو را بارور نكند، بايد حساب تو را صفر كند تا بفهمى كه اگر خودت باشى، حتى در كنار كعبه هم از حرام فاصله‏ اى ندارى. 📚 اخبات، ص ۵۲ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔷 جوانی به استاد صفایی رحمة الله علیه گفت: هر جوری با خودم ورم می رم نمی تونم وجود خدا را قبول کنم. استاد صفایی گفت: دردت چیه چی می خوای؟ 🔷 می خوام بفهمم خدا هست. می خوام برام خدا و وجودش رو اثبات کنید. حاج شیخ اشاره به قوری چای جلوی خودش کرد و گفت: توی این قوری چاییه و ساکت ماند. 🔷 او که با سکوتش منتظر ادامه صحبت ادامه حاج آقا بود، متوجه شد که باز هم حاج آقا اشاره می کند که: توی این قوری چاییه! 🔷 باز هم جوان که متوجه نمی شد حاج آقا منظورش چیست، هاج و واج حاج شیخ را نگاه می کرد. 🔷 حاج شیخ با صدای بلند گفت: آقا جون من دارم به تو می گم توی این قوری چاییه، چرا ساکتی⁉️ 🔷 جوان که می دید حاج شیخ منتظر جواب است، گفت: خب، توی اون قوری چاییه که چی⁉️ 🔷 حاج آقا که درست به هدف زده بود، ادامه داد: خب که چی؟ خدا هست، همه جا هم هست که چی؟! من چکار کنم؟! 🔷 هست که هست، چایی تو اون قوری هست که هست، به من چه ارتباطی داره؟! که چی؟! 🔷 فرض کن من الان خدا رو برات اثبات کردم. نه اثبات (دست جوان را در دست گرفت) اصلاً دست خدا را توی دست های تو بگذارم، خب با این خدایی که الان دست هاش توی دست های تو است، چه کار داری؟ 🔷 می دونی این جواب تو که گفتی:«که چی»، منشأش چیه؟ آیا منشأش این نیست که درون تو اصلاً طلبی نیست؟ تو در حال حاضر طالب چای نیستی، تشنگی نداری، اگه برات اثبات کنن که اونجا چاییه، نه که اثبات کنن، اصلاً به تو نشون بدن، باز هم جوابت اینه «که چی». حالا چه کار کنم؟ ولی اگه تشنه باشی به مقدار تشنگی ات طلبت هم بیشتر می شه. 🔷 توی این حالت، کسی که عطش داره و پدرش داره در می آد، دنبال اثبات وجود آب نیست که حتی با احتمال یک در صدیِ وجود آب، اون هم چند کیلومتر اون طرف تر، حرکت می کنه. 🔷 اینجا دیگه حتی احتمال هایی با درصدهای پایین هم با ارزش می شه و حرکت میاره.پس آدمی اگه هم می خواد به خدا برسه باید به طلب، عطش و تشنگی برسه نه اثبات وجود خدا. 🔷 که خیلی ها نه تنها به خدا رسیده اند که حتی اثباتش هم می کنند ولی چون با اون کاری ندارند، می گن خدا منو ساخته، عقل هم به من داده، خب دستش درد نکنه، به خاطر این محبتی هم که به من کرده یک روز در هفته را می گذارم برم کلیسا و ازش تشکر کنم، بعد هم من می رم راهِ خودم اونم هم راه خودش. 📚 رد پای نور، ج ۱ ص ۸۱ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶 بحث از اثبات خدا و رسول و نبى و ولى نيست كه صحبت از اضطرار به ولى و احتياج به خداست. من نياز به رسول و وصى او دارم. 🔶 اگر فرضم بر اين باشد كه در اين زندگى با اين شرائط موجود، مى‏ توانم مسائل را خودم حل و فصل كنم ديگر به خدا چه نيازى دارم⁉️ 🔶 بر فرض هم كه‏ خدا باشد به رسول او چه احتياجى دارم، به ولىّ او چه احتياجى⁉️ 🔶 اما وقتى اين معنا در انسان شكل مى‏ گيرد كه هم وجودش محدود است و هم امكاناتش ناتمام و ناقص هستند و حتى علم و تجربه و عقل و فلسفه و قلب و عرفانش كفاف او را نمى‏ دهند. 🔶 اينجاست كه خدا و رسول و ولى ضرورت پيدا مى ‏كنند و اضطرار به آنها مطرح مى‏ شود. و با اين معنا از اضطرار و احتياج، مسأله شكل جديدى به خود مى ‏گيرد. 📚 روزهاى فاطمه، ص ۲۶ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔷 انقلاب‏هايى كه تاكنون شكل گرفته ‏اند، انقلاب‏هايى بوده‏ اند كه با ابزار توليد رابطه داشته ‏اند، با زمين رابطه داشته ‏اند: «أثَارُوا الأرْضَ وَ عَمَرُوها»، در نتيجه زمين آباد مى ‏شود و انسان به رفاه مى ‏رسد. 🔷 در حالى كه انقلاب انبياء بنيادى‏ تر بود. آنها يافته بودند مادامى كه انسان دگرگون نشده باشد، هر نوع دگرگونى و انقلابى به جايى منتهى نخواهد شد. 🔷 به تعبير أميرالمؤمنين علیه السلام أنبياء كارشان اين بود: «يُثِيرُوا لَهُم دَفَائِنَ الْعُقُولِ»؛ كار آنها انقلاب در انديشه ‏ها و سنجش‏هايى بود كه در جريان توليد مدفون شده بودند و بايد برانگيخته و احياء مى‏ شدند. 🔷 تفاوت انقلاب‏ها با يكديگر در همين است و عمق انقلاب اسلامى در اين است كه انسان را دگرگون مى‏ كند. 🔷 مادامى كه انسان دگرگون نشده باشد، هيچ نوع دگرگونى را در سطح جامعه ‏اش نمى ‏تواند تحمل كند. اگر بخواهى چيزى را از او بگيرى، بايد امتياز زيادترى بدهى و اگر بخواهى او را به يك گام حق‏ دعوت كنى، بايد ده گام باطل با او بردارى. 📚 حركت، ص ۲۱ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅👈 چرا حکومت اسلامی؟ 🔷 آنچه كه امروز مقام رهبرى بر آن تكيه دارد كه حكومت اسلامى، نه يك كلمه بيش و نه يك كلمه كم، با همين ديد توضيح مى‏يابد كه حكومت‏هاى موجود و سيستم‏هاى شناخته شده در رابطه‏ى انسان و جامعه طرح شده‏اند، نه در رابطه‏ى انسان و هستى و انسان و نظام، آن هم انسانى مستمر و نظام مداوم. و اين است كه نمى‏توانند با اين طرح حكومتى تركيب شوند و مونتاژ شوند. 🔷 تو يا بايد انسان را در جامعه مطرح كنى، آن وقت به اسلام احتياج نيست تا چه رسد به تشيع و يا انسان را در هستى مطرح كنى، آن وقت جز تشيع، اسلامى نيست و جز طرح حكومتى شيعى، طرحى اسلامى وجود ندارد. 📚 تو می آیی، ص ۶۷ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅👈 تنگ‌چشمی ممنوع 💠 كسى كه دارد زمينه‏ى تحمل در توده‏ها را، فراهم مى‏كند و يا براى چرخ فعال تو پيچ و مهره مى‏سازد و كمبودهاى تو را تكميل مى‏نمايد از تو جدا نيست. 💠 و اين حماقت و تنگ‌چشمى است كه او را نبينى و دشمن قلمداد كنى. كه دگرگون كردن تلقى توده‏ها از خودشان و تهيه‏ى‌مهره‏ها براى كار و ارتباط دادن بين كارهاى پراكنده و جمع كردن بريده‏ها و خسته‏ها، بزرگ‏ترين كار است. 💠 فقط كورها آن را نمى‏بينند و كوتاه نظرها آن را بد تلقى مى‏كنند و مارك مى‏زنند. 📚 انتظار، ص ۲۲٠ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅👈 حاج آقا پور سیدآقایی 🔷 برای دیدن استاد صفایی رحمة الله علیه به منزل آقای سید مجید پورطباطبائی رفته بودم. 🔷 مشغول گفتگو بودیم که سید مجید هم به جمع ما پیوست و به مناسبتی به استاد صفایی گفت: از وقتی که کتاب «ابوطالب مظلوم تاریخ» را نوشته ام، وضع زندگی ام خیلی خوب شده است و بی حساب و کتاب روزی‌ام افزایش یافته است. 🔷 من هم بلافاصله گفتم: اتفاقاً من هم وضعم همین گونه شده؛ از وقتی کتاب «چشمه در بستر» را که تحلیلی از زمان شناسی حضرت فاطمه سلام الله علیها است، نوشته‌ام، اوضاع زندگی‌مان دگرگون شده و رزق و روی‌مان خیلی زیاد شده است. 🔷 حاج شیخ که سرش پایین بود و حرف‌ها را با دقت گوش می داد، سرش را بالا آورد و گفت: بله، همین طور است. کسانی که از أهل بیت علیهم السلام دفاع کنند، دنیای آنها را هم تأمین می کنند. 🔷 تازه این در دنیاست، شما نمی دانید در آخرت برایتان چه خواهند کرد و چه عنایت‌هایی خواهند داشت، اصل کار آنجاست. 📚 حکایت‌ها و هدایت‌ها، ص ۲٠ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔷 آنچه بيرون از ماست و عواملى كه خارج از ما فعاليت دارند، بيش از ميكرب نيستند و ميكرب، تنها عامل مرض است، ولى اين زمينه مساعد و استعدادهاى ماست كه امكان پرورش ميكرب‏ها را ميسر مى‏سازد. 🔷 انسان، محصور و محكوم شرايط نيست، بلكه متأثر از شرايط است. انسان كليتى است كه جبرهاى گوناگون در او جريان دارند. 🔷 كليتى است كه جبر اجتماعى، جبر تاريخ، جبر وراثت، جبر محيط و تربيت در او مؤثرند، نه حاكم. اينها زير مجموعه‏اند، نه اينكه آدمى جزئى از كليّت جامعه‏اش باشد. 🔷 با اين توجه، هنگامى كه اين جبرها با هم تركيب شوند، زمينه انتخاب و اختيار و حكومت او را فراهم مى‏كنند و انسانى كه از اين تركيب برخوردارست، هيچ وقت محكوم نيست كه مسئول است؛ مسئول تمام جرم‏هايى است كه در سطحى گسترده در جامعه‏اش جريان دارد. 🔷 پس شرايط، زمينه‏ساز انتخاب آدمى است، نه حاكم بر انتخاب او. 📚 حرکت، ص ۵۱ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅👈 اپلیکیشن عین‌صاد 🔷 نرم‌افزار اندروید مجموعه آثار استاد علی صفایی حائری منتشر شد. 💠 در این نرم افزار تمامی کتب استاد علی صفایی حائری موجود می‌باشد و قابلیت های : مطالعه کتب، کپی، حاشیه‌نویسی و ... در اين نرم‌افزار فراهم آمده است. 🔶 شما می‌توانید جهت تهیه این نرم‌افزار از لینک زیر اقدام فرمائید. 📥👈🏻 دریافت نرم افزار 👉🏻 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
💠 استاد صفایی رحمة الله علیه در برابر کسانی که از ایشان سیر مطالعاتی می خواستند، می گفتند: سیر مطالعاتی مهم نیست. مهم روش مطالعاتی است. 💠 اولین و مهم ترین گام این است که مطالعه ات بر اساس نیازت باشد؛ نه هوست و نه برخاسته از تحمیل دیگران و در چشم آنها نشستن. 📚 حکایت ها و هدایت ها، ص ۴۳ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 مبلغ، همانند طبيب است. كسى كه مى‏خواهد به طبابت مشغول باشد بايد از پيش، داروها را بشناسد و خواص و آثار هر يك را بشناسد، بايد دردها و علايم هر يك را بشناسد، بايد طبايع افراد را بشناسد تا در هر طبع، داروى مفيد و مؤثر به كار گرفته شود. 🔷 وقتى اين مراحل را طى كرد، به ميان اجتماع، ميان مريض‏ها سر مى‏زند، با نگاه، با آزمايش، با شور و همفكرى، به امراض افراد پى مى‏برد و طبيعت او را مى‏سنجد و آنگاه داروى مفيد را به كار مى‏برد. 🔷 پيش از آنكه به مريضى برخورد كند و طبع و مرض او را بشناسد، نمى‏شود به نوشتن نسخه و يادداشت آن بپردازد. 🔷 مبلغ هم، بايد در دين تفقه كند؛ دردها و داروها و درمان‏ها و راه‏حل‏ها را بشناسد، بايد درباره اجتماع و دردهاى آن، درباره افراد و گرفتارى‏هاى آنها بينديشد و دردها را بشناسد، دسته‏بندى كند و به درمان «الَاهَمُّ فَالاهَم» بپردازد. 📚 روحانیت و حوزه، ص ۱۲۵ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 در زمينه‏ى مجهول نمى‏توان كارى كرد. نمى‏توان در تاريكى تير انداخت. و نمى‏توان با نسخه‏ى از پيش ساخته، با مريض رو به رو شد. 💠 طبيب پيش از ديدار بيمار، نسخه‏هايش را نمى‏نويسد و به حكم قرعه، به او نمى‏رساند. او با آگاهى‏هايى همراه است و علامت‏هايى را مى‏شناسد. آنچه او دارد همين است. 💠 نسخه‏هايش پس از برخوردها و آزمايش‏ها و معاينه‏ها نوشته مى‏شوند. 💠 ما در ذهن خويش مسائل و دانش‏هايى را جمع مى‏كنيم و در ناخودآگاه و حافظه‏ى خود انبارهايى مى‏سازيم. آنگاه در برخوردها، به طور خودكار و يا آگاهانه، درهايى از ذهن ما باز مى‏شوند و برداشت‏هايى آغاز مى‏گردند. 💠 آنچه مى‏توان از پيش تهيه كرد، همين اطلاعات و آگاهى‏هاست، نه نسخه نوشتن‏ها و دارو دادن‏ها. 💠 براى شناسايى زمينه‏ها مى‏توان از راه‏هاى شناسايى استفاده کرد: الف: علامت‏ها: بر اثر كار و تجربه و بر اثر آموزش و تعليم شناخته مى‏شوند. خبره‏ها در هر شغلى آن‏هايى هستند كه با آموزش و يا مداومت و دقت، علامت‏ها را شناخته‏اند و آن‏ها را جمع آورى كرده‏اند. ب: برخوردها و تجربه‏ها: آنجا كه علامتى در دست نيست و يا علامت‏ها مبهم و غير مشخص هستند بايد يك‏ يك احتمالات را آزمايش كرد و بررسى نمود و بهترين را برگزيد. اين راه با خطرهايى همراه است و براى رسيدن به راه، در بيراهه‏هايى گرفتار خواهيم شد. ج: لطافت‏ها و نورانيت‏ها: بر اثر حركت‏هاى فكرى و عقلى و حركت روحى و حركت عملى، در انسان نيروهاى تازه‏اى به جريان مى‏افتد و بينش‏ها و ديدها و نفوذها و دقت‏هاىِ جديدى شكوفا مى‏شوند و در زمينه‏ى او چشم ديگرى پلك باز مى‏كند، «انْ تَتَقُوا اللَّه يَجْعَل لَكُم فُرقاناٰ»و با اين چشم آنچه نهفته و مجهول است، آشكار و مشخص خواهد گرديد.بر اثر رياضت‏ها و تمركز نيروها در چشم، مرتاض‏ها به دقت‏ها و لطافت‏هايى مى‏رسند كه حركت الكترون‏هاى مغز را كنترل مى‏كنند و آنچه در ذهن مى‏گذرد، مى‏يابند. اين كارى كه امروز با كمك دستگاه‏هاى دقيق امكان يافته، آن‏ها با تمركز و ورزش حركت‏هاى خويش به آن دست يافته‏اند. 📚 مسئولیت و سازندگی، ص ۳۳۳ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
💠 يك داروخانه مجهز كه تمام داروها را در دل گرفته، ناچار براى هر درد درمانى دارد و براى هر بيمارى، شفايى. 💠 هر گرفتارى كه به داروى درد خويش برسد و آن را بررسى كند و از آن برداشت نمايد، بهره‏مند خواهد شد. 💠 ولى اين بيمار نمى‏تواند از دم دست شروع كند و تمام داروها را ببلعد تا به درمانى برسد. و نمى‏تواند به حكم قرعه داروى خويش را بيابد. بايد داروى او را در دسترسش بگذارند، تا او بهره بردارد و شفا بگيرد. 💠 قرآن كتابى است كه براى هر درد، درمانى دارد و كتابى است كه براى هر كس هدايتى دارد و شفايى مى‏آورد. 💠 براى يك بيمار، گاهى بيش از يك آيه لازم نيست. اگر تمام قرآن را بررسى كند و اين آيه را كنار بگذارد، درمان نخواهد شد و شفايى نخواهد گرفت و اگر فقط همين يك آيه را ببيند و همان آيه برايش تلاوت شود و در آن تدبر كند، از آن بهره خواهد گرفت و راهش را خواهد يافت. 💠 آنچه در قرآن از آن ياد شده، تلاوت آيه‏هاست و آنچه مانع گمراهى است، به شهادت قرآن دو چيز است:«وَ كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ أَنْتُمْ تُتْلى‏ عَلَيْكُم آياتُ اللَّه وَ فيكُم رَسُولُه‏»؛ چگونه كفر مى‏ورزيد در هنگامى كه آيه‏ها بر شما تلاوت مى‏شود و رسول در ميان شما هست. 💠 مانع از كفر ورزيدن و گمراهى، همين تلاوت آيه‏ها و وجود رسول است و همين است كه پس از رسول، بايد رسول جانشينى بيابد كه همراه قرآن و تلاوت آيه‏ها باشد و از گمراهى جلوگيرى نمايد. 💠 بالاتر از اين، حتى رسول هم نبايد شتاب كند و آيه‏ها را قبل از آنكه وحيش بگذرد بخواند؛ چون هر روحيه و هر درد آيه‏اى متناسب مى‏خواهد كه بايد به آن اشاره شود.«لا تَعْجَلْ بِالْقُرآنِ قَبْلَ انْ يُقْضى‏ الَيْكَ وَحْيُه‏»؛ در خواندن شتاب نكن، پيش از آنكه وحى آن بر تو بگذرد. 💠 قرآن يك انزال دارد (نزول مجموعى) و يك تنزيل (نزول‏تدريجى)؛ انزال آن در شب قدر بوده و تنزيل آن در كنار حادثه‏ها و در جايگاه‏هاى متناسب. 💠 رسول پيش از آنكه تنزيل قرآن برسد و آيه‏ها در جايگاه خود و در كنار حادثه‏ها نازل شوند، نبايد به خواندن قرآن بپردازد و در آن شتاب كند. 💠 اين دستور نشان مى‏دهد مادام كه آيه‏ها در جايگاه خود ننشينند اثرى نخواهند گذاشت و به ابتذال خواهند انجاميد. 💠 آنجا كه آيه‏ها هماهنگ با نيازها و روحيه‏ها تلاوت شوند و در اين آيه‏ها تدبر شود، بهره‏ها زيادتر خواهد بود و درمان نزديك، همان‏طور كه داروى متناسب در هنگام متناسب، درمان خواهد داشت و شفا خواهد آورد. 💠 كسى كه مى‏خواهد براى رسيدن به يك دارو، تمام داروخانه را ببلعد به قبرستان‏ خواهد رسيد؛ چون از تمام داروخانه او به بيش از يك قرص و يا كپسول نياز ندارد. 📚 روش برداشت از قرآن، ص ۲۳ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔶 دوستى دارم كه دلسوز و آرام مى‏گفت: ما شاهد روزهايى بوده‏ايم كه فوج فوج به اسلام رو آوردند و شاهد روح‏هايى بوده‏ايم كه هستى يك گامشان بود. 🔶 و امروز هم شاهد آنهايى هستيم كه فوج فوج مى‏رمند و شاهد آن‏هايى هستيم كه باقى مانده‏اند و در خويش مى‏لمند. 🔶 و مى‏گفت: ما امروز از لحاظ تبليغ در سطحى بالاتر هستيم. ما وارث گذشتگان هستيم و از علوم گسترده‏اى هم بهره گرفته‏ايم. 🔶 و مى‏پرسيد و صادقانه مى‏پرسيد: چه شده كه آن روح‏ها در ميان ما نمى‏شكوفد و آن دل‏ها در درون ما نمى‏تپد⁉️ 🔶 گفتمش گيرم كه آنها كبريتى از تبليغ در دست داشته‏اند و ما خرمنى از آتش؛ اما تفاوت اين است كه آنها كبريت را به فتيله‏ها زدند و چراغ‏ها را زير نظر گرفتند و با استعدادها كار كردند، اما ما اين خرمن آتش را به باد داديم و سنگ‏ها را داغ كرديم و چراغ‏ها را خاموش گذاشتيم. 🔶 و اين‏ پيداست كه با يك كبريت، استعدادها روشن مى‏شوند، اما با خرمنى سوزان از آتش، سنگ‏ها نورى نمى‏گيرند. 🔶 و باز گفتمش بگذر از آنكه ما با آن همه ميراث غنى، روش فقيرى داريم و بهره بردارى ضعيفى؛ درست مثل كسى كه خوراك‏هاى زياد و مطبوعى ذخيره دارد اما نيازش را نمى‏شناسد و نياز مهمان‏هايش را نمى‏داند و از روش تغذيه آگاهى ندارد. 🔶 اين ميزبان، خودش و مهمان‏هايش از غذاهاى لذيذى سرشار مى‏شوند اما نيازهايشان تأمين نمى‏گردد. آخر كسى كه به ويتامين «ث» نيازمند است، بر فرض برايش تيهو به سيخ بكشند و آهو برايش كباب كنند، نيازش تأمين نخواهد شد؛ كه آن همه نيرو در اين بدن ضعيف، عفونى مى‏شود و به بيمارى دست مى‏دهد. 🔶 و اين است كه ما امروز دائرة المعارف‏هايى داريم، اما همه نيازمند و عليل. معده‏ها سرشار است در حالى كه بدن‏ها فقير و مريض. 🔶 و اين است كه با اين همه ثروت و اميد، باز به يأس مى‏رسيم و در خويش مى‏مانيم. 🔶 آنها، با يك جرقه خرمن‏هاى آهن را آب مى‏كردند و شكل مى‏دادند و بهره برمى‏داشتند؛ اما، ما با يك خرمن آتش، حتى يك ميخ نساخته‏ايم و يك مهره را شكل نداده‏ايم؛ ميخى كه بتوان به آن چيزى آويخت و مهره‏اى كه بتوان آن را به كار گرفت. 🔶 آنها هنگامى كه يك كوه آهن را مى‏ديدند، حقارت جرقه‏ها را در نظر نمى‏آوردند، كه به روش فكر مى‏كردند. و آن جرقه را نه به آهن‏ها كه به گوَن‏ها مى‏سپردند و گون‏ها را به الْوارها و الوارها را به زغال سنگ‏ها و به‏ اينگونه بود كه آهن‏ها هم آب مى‏شدند و شكل مى‏گرفتند و بهره مى‏دادند. 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
💠 مطالعه صحیح، وسيع‏تر از مطالعه به معناى معروف است. اين مطالعه، همان اشراف و اطلاع بر آيه‏ها و نشان‏هايى است كه در هستى‏، در آفاق‏ و انفُس‏، در اجتماع‏ و فرد وجود دارد؛ خواه اين اشراف به وسيله نوشته‏ها باشد يا تلاوت‏ها و قرائت‏ها و يا توجّه و تدبّر. 💠 مطالعه باعث به دست آوردن اطلاعات و آگاهى‏ها از انسان و جهان و سرگذشت اين دو است. 💠 در هر حال بايد اين مطالعه، به وسيله تفكر تكميل شود و از آن بهره‏بردارى شود. 💠 همان‏طور كه غذا در معده انباشته مى‏شود، مطالعات ذهن را انباشته و خسته مى‏كنند و حتى باعث اختلال دستگاه ذهن مى‏شوند؛ لذا بايد اين مطالعات، با تفكّر هضم شوند و دسته‏بندى شوند و مورد بهره‏بردارى قرار بگيرند. 💠 مطالعات، مانند آب‏هايى است كه در استخرِ ذهنِ آدمى انبار مى‏شوند. اين آب‏ها بر اثر مرور زمان سبز مى‏شوند و كِرم مى‏گيرند و بر اثر حوادث تبخير مى‏شوند. 💠 اما تفكرات، مانند چشمه‏هايى هستند كه در درون مى‏جوشند و هميشه زلال و گوارا و پاكيزه هستند و حتى استخرها را به جريان مى‏اندازند و از ركود و از رسوب و از تبخير و لجن رها مى‏سازند. 💠 مطالعات، عقيم و نازا هستند و شناخت و عشقى نمى‏آورند؛ چون‏ معرفت و عشق، نتيجه تفكر است نه مطالعه‏. 💠 پس بايد مطالعات با تفكر تكميل شوند تا از عُقم و نازايى خلاص شده، معرفت و عشق و حركت و عمل بياورند. 📚 روحانیت و حوزه، ص ۱۹۳ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie