eitaa logo
چشمه جاری
544 دنبال‌کننده
715 عکس
141 ویدیو
3 فایل
جرعه‌ای از چشمه جاری آثار استاد علی صفایی ارتباط با ادمین ✍️ @davood_mahdavi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 حكومت‏هايى كه مى‌خواهند پاسدار امنيت باشند، و حكومت‏هايى كه مى‏خواهند پرستار رفاه و خدمات باشند، مى‌توانند با شورا و انتخاب ملت مشخص شوند. 🔶 اما حكومت‏هايى كه مى خواهند به آدمى بياموزند كه چگونه با حواس، با احساس، با فكر و عقل و قلب و وهم و خيال خود برخورد كند، و مى‏خواهند به او هدايت و فرقان و ميزان ببخشند، و او را براى تمامى رابطه‏ هاى محتمل و يا مظنون و يا متيقن، آماده سازند، بايد به آگاهى و آزادى رسيده باشند. 🔶 آگاهى از تمامى اندازه و راه و روابط انسان و آزادى از تمامى كشش‏ها و جاذبه‏ها. و تركيب آگاهى و آزادى، همان عصمتى است كه در فرهنگ سياسى شيعه مطرح است. و عصمت ملاك انتخاب حاكمى است كه مردم به آن راه ندارند. چون نه از دل‏ها آگاهند و نه بر فردا، مسلط هستند. 🔶 آدمى كه بيش از هفتاد سال است و حكومتى كه قلمرو آن وسيع‏تر از خانه و جامعه و دنياست، حاكمى مى خواهد كه بر اين مجموعه آگاه باشد و بر اين مجموعه مسلط باشد. 📚 وارثان عاشورا، ص ۳۴ 🆔👉@cheshmeyejarie
✅👈 بزرگترین نعمت 🔷 چرا ولايت بزرگترين نعمت‏هاست و بالاترين نعمت‏هاست و به تعبير قرآن متمّم نعمت‏هاست؟؛ «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتی‏». 🔷 چون اين مقام ولايت است كه تمام نعمت‏ها را به كار مى ‏گيرد و به جريان مى ‏اندازد و اين مقام ولايت است كه تمام استعدادها را شكفته مى‏ كند و بارور مى‏ نمايد، درست مثل اينكه من يك كارخانه‏ ى‏ بزرگ وسيع را دارا باشم اما از طرز كار و طرز بهره ‏بردارى از آن بى‏ خبر باشم. 🔷 اين كارخانه كه مى ‏تواند در روز، بى نهايت به من سود برساند، بر اثر نبود آگاهى و جهالت من، يك بار سنگين مى‏ شود كه به مرور زمان مرا از پاى در مى ‏آورد و خودش هم مى ‏پوسد و هدر مى‏ شود. 🔷 يك مهندس آگاه و مهربان متمم اين كارخانه ‏ى وسيع و عظيم است. بدون او اين همه نعمت، اين همه استعداد، راكد مى‏ ماند و حتى به هدر مى‏ رود و ضايع مى‏ گردد. 🔷 ولايت او و سرپرستى اوست كه نعمت‏هاى نهفته و سودهاى پيچيده در كارخانه را آشكار مى ‏كند و به جريان مى‏ اندازد. و اين ولايت متمم آن همه سرمايه و آن همه نعمت است. 📚 غدیر، ص ۲٠ 🆔👉@cheshmeyejarie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤👈 استاد صفایی رحمة الله علیه ✅ غدیر، یک قطعه تاریخی نیست. ✅ تو از حکومت چه توقعی داری⁉️ 🆔👉@cheshmeyejarie
🔷 «أَمَا لَوْ أَنَّ رَجُلاً قَامَ‏ لَيْلَهُ‏ وَ صَامَ‏ نَهَارَهُ‏ وَ تَصَدَّقَ بِجَمِيعِ مَالِهِ وَ حَجَّ جَمِيعَ دَهْرِهِ وَ لَمْ يَعْرِفْ وَلاَيَةَ وَلِيِّ اللَّهِ فَيُوَالِيَهُ وَ يَكُونَ جَمِيعُ أَعْمَالِهِ بِدَلاَلَتِهِ لَهُ عَلَيْهِ مَا كَانَ لَهُ عَلَى اللَّهِ حَقٌّ فِي ثَوَابٍ وَ لاَ كَانَ مِنْ أَهْلِ الإِيمَان‏». 🔷 در روايات آمده، هر كارى بدون ولايت، بى ‏بهره است. اگر كسى تمام شبش ايستاده باشد و تمام روزش روزه باشد و تمام سالش در حج باشد و تمام مالش در راه و اين كارها با امر ولى و با طرح او همراه نشود و با ولايت و سرپرستى او انجام نگيرد، نتيجه ندارد و حتى خطرناك است، كه كارهاى توان‏كش عمله ‏ها مادام كه در نقشه و طرح انجام نگيرد، جز خرابكارى نيست. 🔷 ولايت و سرپرستى يك معمار و يك مهندس آگاه، متمم تمام نعمت‏هاى موجود و امكانان عظيمى است كه در طرح جان مى‏ گيرند و با نقشه پياده مى ‏شوند. و همين است كه در روز ولايت، در روز غدير، قرآن گوشزد مى ‏كند؛ «الْيَوْم اكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَاتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتى‏». 📚 تطهیر با جاری قرآن، ج ۳ ص ۱۳۸ 🆔👉@tavasolitabrizi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 تأثیرپذیری و رنج و شادی تو، نشان دهنده‌ی قدر و درجه‌ی وجودی توست. 🔷 و باید محاکمه شود که چرا این طبیعت را نگه داشته‌ام، که از فلان حرف، فلان عمل و فلان برخورد، خوشحال و یا ناراحت بشوم. 🔷 من می توانم با دگرگون کردن توقع‌ها، تحمّل‌هایم را زیاد کنم. 📚 نامه‌های بلوغ، ص ۳۰ 🆔👉@cheshmeyejarie
🔷 اين براى ما طبيعى است كه اگر فرشمان بدون هيچ گونه كوتاهى سوخت، يا ماشينمان آتش گرفت و يا موهاى سرمان ريخت و كچل شديم، صدمه مى‏خوريم 🔷 ولى مسأله از همين ‏جا آغاز مى شود كه بايد اين طبيعت‏ها و اين طبيعى‏ ها محاكمه شوند. 🔷 چرا من به خاطر چيزهايى كه از لحاظ وجودى پايين‏ تر از من هستند، صدمه مى‏خورم؟ 🔷 آنچه كه بر روى من اثر مى‏گذارد، همان نشان دهنده ى جريان وجود من است 🔷 حضرت على علیه السلام مى‏ فرماید: «قيمَةُ كُلِّ امْرِى‏ءٍ ما يُحْسِنُهُ»، ارزش هر كسى برابر همان چيزى است كه آن را خوب مى‏شمارد و رويش حساب مى‏كند. 🔷 آنچه بر روى من اثر مى‏گذارد، مرا به خودم نشان مى‌دهد. من اگر خودم را فرش و ماشين و مو مى‏دانم، حق دارم كه ناراحت شوم، وگرنه‏ اين طبيعى نيست و بايد محاكمه بشوم. 📚 تطهیر با جاری قرآن، ج ۱ ص ۱۵۱ 🆔 @cheshmeyejarie
✅👈 نماز روز آخر سال قمری 💙 برای آخرین روز ماه ذی‌الحجّه که روز آخر سال قمرى نیز است، مرحوم «سیّدبن طاووس» نقل کرده است که در این روز، دو رکعت نماز مى‌خوانى. 💙 در هر رکعت، یک مرتبه سوره «حمد» و ده مرتبه سوره «قل هو اللّه» و ده مرتبه «آیة الکرسى» را مى‌خوانى و پس از نماز مى‌گویى: 💙 اللّهُمَّ ما عَمِلْتُ فى هذِهِ السَّنَةِ مِنْ عَمَل نَهَیْتَنى عَنْهُ وَلَمْ تَرْضَهُ. 🔶 خدایا آنچه من در این سال انجام دادم از اعمالى که مرا از آن نهى فرمودى و مورد رضایت نبود. 💙 و نَسیتُهُ وَ لَمْ تَنْسَهُ. 🔶 و من آن را فراموش کردم ولى تو فراموشش نکردى. 💙 ودَعَوْتَنى اِلَى التَّوْبَةِ بَعْدَ اجْتِرائى عَلَیْکَ. 🔶 و مرا به توبه دعوت نمودی بعد از گستاخی کردنم بر تو. 💙 اللّهُمَّ فَاِنّى اَسْتَغْفِرُکَ مِنْهُ فَاغْفِرْ لى. 🔶 خدایا من از آن اعمال آمرزش مى‌طلبم پس مرا بیامرز. 💙 و ما عَمِلْتُ مِنْ عَمَلٍ یُقَرِّبُنى اِلَیْکَ فَاقْبَلْهُ مِنّى 🔶 و هر عملى که انجام دادم از اعمالى که مرا به تو نزدیک می‌کند، پس آن را از من قبول فرما. 💙 و لا تَقْطَعْ رَجآئى مِنْکَ یا کَریمُ. 🔶 و امیدم را از خودت قطع مکن، اى بزرگوار. ✅👈 وقتى بنده ای چنین کند، شیطان مى گوید: واى بر من! هرچه در مدّت این یک سال زحمت کشیدم، همه را با این عمل، از بین برد و سالش را به خیر ختم نمود! 📚 إقبال الاعمال، ج٢، ص٥١٧ 🆔👉@tavasolitabrizi
✅👈 از دستنوشته‌های استاد صفایی ◼️ سال با محرّم آغاز می شود، و محرّم ماه حسین است. سال با حسین آغاز می‌شود. ◼️ آیا می‌توانیم عمر خود را و سالهای خود را و لحظه لحظه‌های خود را با حسین آغاز کنیم و با حسین به انجام برسانیم؟ ◼️ اگر با حسین آغاز نکنیم، با چه کسی و چه چیزی آغاز خواهیم کرد، و برای چه کسی و چه چیزی به انجام خواهیم رساند؟ با چه محبوبی، یا چه مقصودی؟! ◼️ با کدام قدرت و لذت و ثروت و ریاست، با کدام یک از جلوه‌های دنیا و با کدام صاحب نعمت و صاحب عنوان و صاحب مقامی، حسین را مبادله می کنیم؟! ◼️ آیا حسین را می‌توانیم با تمامی دنیا، حتی با تمامی حور و قصور و با تمامی لذتها و شادی های بهشت مبادله کنیم⁉️ ◼️ آیا در این مبادله برده‌ایم و به غنیمت رسیده‌ایم، و یا باخته‌ایم و از دست داده‌ایم و بالاتر، از دست رفته‌ایم.؟! ◼️ من خودم را می‌گویم، که به حجّت رسیده‌ام. و با تمامی روشنی و بینات یافته‌ام، خودم را می‌گویم که با حسین شادی رنج‌ها را تجربه کرده‌ام و دور از او خستگی شادی‌ها را چشیده‌ام. ◼️ من خودم را می‌گویم، چگونه می‌توانم حسین را با حکومت ری، با گندم ری، نه بالاتر، با حکومت شام و با حکومت دنیا عوض کنم؟! چگونه می‌توانم معامله کنم، چگونه می‌توانم؟! 🆔👉@cheshmeyejarie
◼️ آن بزرگ چه خوب فرموده بود به رؤسای هیئت حسینی که سر خوشامدگویی عزاداران و کجا ایستادن و کجا نشستن، به جان هم افتاده بودند، گفته بود: آنها که حسین را کشتند و رگ‌های پاک او را بریدند، کسانی بودند که از یک چایی تلخ نگذشتند و از یک هل پوچ نگذشتند، تمرین نکردند و از گندم ری هم نتوانستند بگذرند، دست خود را در خون حسین گذاشتند و چشمه ی نور را به خون کشاندند. 📚 قیام، ص ۱۴ 🆔👉@cheshmeyejarie
✅👈 قَتیلُ العَبَرات 💠 خدایا! به حق حسین، به حق اصحاب حسین، ما را همراه این کاروان نگه دار. کمک کن که در این سفینه سوار شویم و از آن بیرون نیفتیم. کمک کن امواج فتنه، ما را با خودش نبرد. 💠 نکند ما غربت حسین را ببینیم و چشم ببندیم! کمک کن از آنهایی نباشیم که فقط با اشکمان ولی‌مان را یاری می‌کنیم. در لحظه‌ای که به ما احتیاج است، در لحظه‌ای که به حضور ما، به تحمّل ما، به اقدام ما، حداقل به فریاد ما احتیاج است، نکند آنجا فقط با اشک نظاره کنیم. 💠 نکند مثل شیعیان ابوسفیان باشیم که ریختن خون حسین را می‌دیدند و فقط بر او اشک می‌ریختند و آستینی بالا نمی‌زدند. 💠 از آنهایی نباشیم که پیوندشان با حسین، پیوند اشک است؛ که حسین «قَتیلُ العَبَرة» است! حسین کشته همین اشک‌هاست! 💠 شاید یکی از تفسیرهای این جمله، همین باشد که آنهایی که حسین را می‌کشتند، بر حسین گریه می‌کردند. 💠 حتی آنهایی که خنجر و شمشیرشان را به گلوی حسین آب زدند، همان‌هایی که جرئت کردند بر سینه سرّالله بنشینند، همان‌هایی که با دستشان محاسن حسین را گرفتند و با جرئتشان گلوی حسین را بریدند، همان‌ها هم لرزیدند و رنگشان دگرگون شد؛ همان‌ها هم متأثر شدند. 💠 آن طوفان، آن طوفانی که از سرزمین کربلا بلند شد، طوفانی نیست که کسی را تکان ندهد و آرام بگذارد. 📚 خون خدا، ص ۱٠٠ 🆔👉@cheshmeyejarie
📦 بستهٔ کتــاب ویژه «محرم» 🎯 ۲۵ درصـــــد تخفــیف ➕ ارسال رایـگـــــــــان به سراسر کشور 🚚 📚 این بسته شامل ۴ عنوان از کتاب‌های استاد علی‌صفایی‌حائری با موضوع امام‌ حسین‌ علیه‌السلام و بررسی زمینه‌ها و اهداف قیام حضرت می‌باشد: 📗 عاشورا 📙 وارثان عاشورا 📕 خون خدا 📘 چهل حدیث از امام‌حسین علیه‌السلام 📉 قیمت بسته با تخفیف؛ ۲۸۳ هزار تومان 🗓 مهلت ثبت سفارش: تا پایان تیر ماه 🛒 برای ثبت سفارش وارد سایت انتشارات به آدرس زیر شوید: 👇🏻👇🏻👇🏻 🌐: بسته ویژه محرم و یا به آی دی زیر پیام دهید: 🤳🏻 : @einsadshop_ad
💠 مسئله دیگر سؤالها و خواسته هایی است که در زیارت عاشورا مطرح است که با «فاسأل الله» شروع می شود. 💠 «فَأَسْأَلُ الله ... أَن يَجْعَلَنِی مَعَكُمْ فِی الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ» معيّت. 💠 «أنْ يُثَبّتَ لیِ عِنْدَكُمْ قَدَمَ صِدْقٍ فِی الدُّنيا و الآخِرة». قدم صدق. 💠 «وَأَسْأَلُهُ أَنْ يُبَلِّغَنِی الْمَقَامَ الْمَحْمُودَ لَكُمْ عِنْدَاللَّهِ» مقام محمود 💠 «وَ أَنْ يَرْزُقَنِی طَلَبَ ثَاری» خون خواهی 💠 «وَأَسْأَلُ اللَّهَ بِحَقِّكُمْ وَ بِالشَّأْنِ الَّذِی لَكُمْ عِنْدَهُ أَنْ يُعْطِيَنِی بِمُصَابِی بِكُمْ أَفْضَلَ مَا يُعْطِی مُصَاباً بِمُصِيبَتِهِ»» أجر و عطاء 💠 که اشاره به این آیه است:«وَلَنَبْلُوَنَكُمْ بِشَىءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشّرِ الصَّابِرِينَ الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ». 💠 یک خواسته دیگر که در همین آیه هم به آن اشاره شده، این است که خدا در مقام و موقعیتی که در آن هستم به من برکت و رحمت عنایت کند:«اَللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِی مَقَامِی هَذَا مِمَّنْ تَنَالُهُ مِنْكَ صَلَوَاتٌ وَ رَحْمَهٌ وَ مَغْفِرَهٌ» 💠 خواسته بعد هم زندگی و مرگ محمد و آل محمد است:«اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْيَايَ مَحیا مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَ مَمَاتِی مَمات مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ». 💠 پس خواسته ها و سؤالهایی که بر آنها تأکید شده، معیت، قدم صدق، مقام محمود، خون خواهی، عطا بر مصیبت و حیات و مرگ محمد و آل محمد است. 📚 خون خدا، ص ۱۲ 🆔👉@cheshmeyejarie
✅👈 عظمت مصیبت 🔶 می‌گوییم:«بِأَبِی أَنتَ وَ أُمِّی لَقَدْ عَظْمَ مُصابی بِکَ»؛ به خاطر تو، به شدّت رنج دیده و مصیبت کشیده‌ام. 🔶 این چه رنجی است که من در رابطه با أباعبدالله علیه السلام دارم؟ 🔶 وقتی مثلاً پدرم یا مادرم یا سرپرستم را از دست داده‌ام، زنم یا بچه‌ام را از دست داده‌ام یا ماشینم را از دست داده‌ام، می‌دانیم که این مصیبت چه خلا و کمبودی در زندگی ما به وجود می‌آورد. 🔶 ولی با از دست رفتن ولیّ چه را از دست داده‌ایم که می‌گوییم «عَظُمَ مُصابی بِكُم؟» 📚 خون خدا، ص ۲٠ 🆔👉@cheshmeyejarie
✅👈 سنگینی مصیبت 💠 مصيبت امام حسين علیه السلام بر آسمان و زمين و بر انسان و بر جامعه‏ى انسانى و بر اسلام اثر گذاشته‏است. 💠 آنجا كه قتل يك نفر مساوى با قتل تمامى مردم است كه«مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی الْأَرْضِ فَكَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَميعاً» 💠 آنجا كه يك عمل با روابط و پيوندهاى آشكار و پنهانش ارزيابى مى‏شود و آنجا كه يك عمل يا قانون را در خود دارد كه هر كس مى‏تواند اينگونه عمل كند، در اين فضا و با اين روابط مى‏توانيم بفهميم كه شهادت امام حسين چه قدر اثر بر جهان و جامعه و مسلمين و شيعه و بر اسلام دارد. 💠 چگونه اسلام به انحراف و بدعت گره مى‏خورد. و چگونه شيعه در فشار مى‏نشيند و چگونه مسلمين همراه فتوحات و غنايم و اتراف و اشرافيت، در دنيا فرو مى‏روند و به ذلّت صليبى‏ها و زنادقه گرفتار مى‏شوند. 💠 و چگونه جامعه‏ى انسانى از ولايت معصوم محروم مى‏شود و بر فرض سلامت و غنيمت و برفرض كه دود و خون و درد و رنج و فقر و جهل نباشد، در سطح يك دامپرورى بزرگ باقى مى‏ماند، و چگونه جهان آشفته مى‏شود كه:«ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِی النَّاسِ». 💠 اين تأثير را در آنچه كه گفته‏اند كه افق خون گرفت و از دل هر سنگ خون عبيط راه افتاد مى‏توان فهميد. 📚 وارثان عاشورا، ص ۱۳۶ 🆔👉@cheshmeyejarie
✅👈 وارث عاشورا 🔶 عاشورا روز حسين است و هيچ روزى مثل روز حسين نيست. عاشورا تنها يك‏ روز نيست، بلكه تمامى تاريخ است. همان‏طوركه كربلا تنها يك قطعه‏ى خاك نيست. كربلا جغرافياى نامحدودِ اين تاريخ گسترده است. 🔶 با اين زمينه، سؤال اين‏ است‏ كه وارث عاشورا كيست؟ چه چيزى براى چه كسى از عاشورا باقى مانده‏است؟ 🔶 آيا حاصل عاشورا، شتك خون و زخم‏هاى باز و داغ‏هاى درد و خيمه‏هاى مبهوت و اسيران آزاد و پيام‏هاى رساست، و از آن‏ طرف حاصل‏ عاشورا، فتح شكست و غنيمت‏هاى پشيمان و حكومت‏هاى محكوم است؟ 🔶 درست است كه عاشورا لعنت و سلام را آورد و نفرين و سلام را تقسيم كرد، ولى من هر سال حساب مى‏كنم كه چه سهمى گرفته‏ام و چه ميراثى برداشته‏ام؟ آيا از عاشوراى حسين و از كربلاى حسين، سهمى داشته‏ام؟ 🔶 وارث، قرابت مى‏خواهد. قرابتى بدون حائل و بدون مانع. فرزندى كه قاتل پدر باشد، ارث نمى‏برد. فرزندى كه كافر باشد از مسلمان ارث نمى‏برد. 🔶 آيا من حسين را نكشته‏ام؟ آيا من از آنچه كه فهميده‏ام، چشم نپوشيده‏ام و كفر نورزيده‏ام؟ 🔶 اگر من به ولايت حسين نرسيدم، اگر ابوّت اولياء را نخواستم، اگر فرزند دنيا و يا بدتر بنده‏ى دنيا شدم و دين در وجود من شكل نگرفت و تنها بر زبانم نشست، آيا با حسين قرابتى دارم؟ آيا از عاشورا ارثى مى‏برم و سهمى مى‏گيرم؟ 📚 وارثان عاشورا، ص ۲۵۳ 🆔👉@cheshmeyejarie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅👈 در محضر استاد ◼️ ۲۲ تیر ماه، سالروز عروج اندیشمند و مربی بزرگ استاد صفایی رحمة الله گرامی باد. 🆔👉@cheshmeyejarie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅👈 استاد علی صفایی رحمة الله علیه در گذر زمان. ⚫️ ۲۲ تیر سالروز عروج استاد صفایی رضوان الله تعالی علیه تسلیت باد. 🆔👉@cheshmeyejarie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅👈 برادری چو عبّاس ◼️ در این شب تاسوعا همّتی تا جفا کم کنیم و به وفای عباس زنده شویم و با ولیّ خود همراه بمانیم و امان شمر را نخواهیم و از جام فرات لب تر نکنیم. که اگر وفا کردیم ما را به برادری می‌گیرند و فاطمه ما را فرزند خویش می‌خواند. 📚 وارثان عاشورا، ص ۷۵ 🆔👉@cheshmeyejarie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 امام حسين علیه السلام تمامى اصحاب را آزمود و تمامى بر مرگ مهاجم و در برابر نيزه‏ها جلودار بودند. 🔶 هنگامى كه در شب عاشورا از آنها ستايش كرد و تشكّر نمود، از آنها خواست كه سر خود گيرند و به راه خود بروند كه ناليدند و گفتند: كجا برويم و چه برداريم؟! سر خويش را، در حالی كه سر تو بر نيزه‏ها سوار است و تن تو ميخكوب دشت تفتيده. 🔶 راستى به كجا برويم. و براى چه چيزى از تو جدا بشويم و بخاطر چه جلوه‏اى چشم از تو بپوشيم؟! 🔶 مگر آنها كه از تو جدا شدند چه حاصلى جمع كردند، مگر آنها كه ماندند و جدا از تو ماندند چه غنيمتى از دنيا با خود بردند؟! 🔶 حسين ياران خود را آزمود و همه در وفا جام سرشار را نوشيدند. 🔶 مگر ابوالفضل نبود كه پناه شمر را با نفرين رد كرد و براى حسين تا رمق داشت كوشيد و هنگامی كه دست‏ها و چشم‏ها و فرق سرش را گرفتند و دوختند و شكستند و با نيزه‌هاى بر تن نشسته، او را به زمين انداختند و با صورت به زمين انداختند و برادر همچون عقاب به سوى او پر كشيد؟! 🔶 مگر ابوالفضل جز اينكه خون‏ها را از چشمانش كنار بزند خواهشى ديگر داشت؟! 🔶 مگر اين چشم پاك را جز براى ديدار دوست مى‏خواست؟! مگر از دوست جز دوست تمنايى داشت؟ 📚 چهل حديث، ص ۸۷ 🆔👉@cheshmeyejarie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 یکی از معصوم، نان می‌خواهد؛ دیگری خانه می‌خواهد؛ یکی دیگر بچه می‌خواهد؛ آن یکی خوب شدن سینوزیت و آپاندیسش را می‌خواهد! 🔶 انسان اگر طالب چنین معنا و مقصدی باشد، با گندم ری فریب می‌خورد! کسی که از ولیّ دنیا را می‌خواهد، وقتی دنیا را جای دیگر مفت‌تر و راحت‌تر گیر بیاورد به آن سمت می‌رود. 🔶 اینجاست که به ابن زیاد می‌گوید: خورجین من را از طلا پر کن که من سر حسین را برایت آوردم! 🔶 کسی که از ولی‌ّاش طالب طلا باشد، قطعاً ولیّ را به طلای ابن‌زیاد می‌فروشد! 📚 خون خدا، ص ۵۶ 🆔👉@cheshmeyejarie
◼️👈 حقیقت لعن 🔶 ما لعن‌هایمان بی اساس است؛ مثلاً کبوتری داریم و کسی آن را می‌گیرد؛ یا وسیله‌ای داریم و کسی آن را خراب می‌کند یا دوستی آن را می‌برد؛ آنها را لعن می‌کنیم؛ مثل وقتی که بچّه بودیم و اگر کسی وسیله‌هایمان را که دوست داشتیم می برد، از او نفرت پیدا می‌کردیم و او را لعن می‌کردیم. 🔶 کسی که مغازه‌اش را که نان دانی اش است، خراب می‌کنند او از آن شهردار و شهرداری و حکومتی که این کار را کرده، ناراحت می‌شود و نفرت پیدا می‌کند و لعنشان می‌کند؛ در مقابلشان می‌ایستد و حتی حاضر است به قتلشان کمر ببندد. 🔶 ما از وجود ولیّ چه بهره‌ای می‌گیریم و در فقدان او چه محرومیتی می‌بینیم که در برابر کسانی که ما را از او محروم کرده‌اند بایستیم و قد علم کنیم و درگیر شویم و مبارزه کنیم و دست کم لعنشان کنیم. 🔶 در روایتی درباره ولیّ آمده که حتی زمین‌های خشک، کسانی را که ولایت را از مسیرش منحرف کردند، لعن می کنند؛ چون آن زمین حقش نبوده که خشک باشد. 🔶 هر انسانی که گرفتار است یا هر پدیده‌ای که در این عالم کسری پیدا کرده، گرفتاری یا کسری‌اش به خاطر این بوده که نگذاشتند در نظام صحیحش قرار بگیرد. به همین دلیل عاملان این انحراف را لعن می‌کند. لعن را با این مفهوم می‌توانیم بفهمیم بقیّه‌اش اضافه است. 🔶 لعن عمر و شمر و یزید وقتی برای ما مفهوم است که بفهمیم اینها چه نوری را از ما دریغ کردند. وقتی بفهمیم اینها چه چشمه‌ای را به روی ما بستند، چه نیرو و چه زمینی را از ما گرفتند و چه ریشه‌هایی را از خاک بیرون کشیدند، مصاب و مصیبتمان مشخص می‌شود. 🔶 چه در اصل وجود هر پدیده ای در این عالم، وجودش و حظ وجودی‌اش در گرو ولیّ است و چه در بهره‌هایی که می‌گیرد، از اوست؛ آن به آن از ولیّ به او فیض می‌رسد. 🔶 وقتی وجود عالِم، این قدر در این عالم اثر دارد که با مرگش، فشار و سنگینی‌اش در همه دنیا هست، دیگر اثر فقدان ولیّ مشخص است که در چه حد است. 🔶 اینجاست که در این دید شیعی چه به آن معنای وسیعش و چه در همین حد هدایت که مطرح کردم، ذره ذره این عالم از وجود ولیّ محروم شده، اهل سماوات محرومند، اهل زمین محرومند، انسان محروم تر است و مسلم محروم تر، طبیعتاً محبّ آنها و کسی که از آنها حاکمی برای خود گرفته مصباحی گرفته سفینه‌ای گرفته معیاری گرفته و الگویی داشته مصاب و مصیبت بزرگ‌تری دارد. 🔶 وقتی فرزندمان، چشممان، دستمان یا امنیتمان را از دست می‌دهیم، چه چیز از ما کم می‌شود؟ نکته همین است که وقتی که دستی از من کم بشود، هنوز می‌توانم با دست دیگر همان سیر کمالی را که داشتم، داشته باشم. 🔶 ولی وقتی در رهبری انحراف ایجاد کردند و ولیّ را کنار گذاشتند و چشمه نور را به خون بستند، وقتی از نور ولیّ محروم می‌شوم و در تاریکی قرار می‌گیرم، خسارت من خیلی سنگین و جبران ناپذیر است، اینجاست که می‌گویم:«عَظمَ مُصابی». 🔶 این محرومیت را نمی‌شود با محرومیت‌هایی مثل محرومیت از زن و فرزند و دست و چشم و گوش مقایسه کرد. چون در دید شیعه ولیّ متمم تمام این نعمت‌هاست؛ اوست که به ما یاد می‌دهد چگونه از نعمت‌ها بهره مند شویم. 🔶 ولیّ، مکمّل و متمم است. به اصطلاح کلمه «آخر جمله» و «متمم الفائده» است. وقتی از چنین وجودی محروم می‌شوی، همه ابتدائیات و مبتدیاتت، در هوا و از دست رفته است. 📚 خون خدا، ص ۳۳ 🆔👉@cheshmeyejarie
◼️👈 مراتب مصیبت 🔷 یک وجود وافی، یک وجود کامل، فقدانش در مرحله اول بر تمامی ذرّات این عالم خاکی و افلاکی‌اش اثر می‌گذارد. 🔷 در مرحله بعد، اهل اسلام و اهل ولایت که حظ و هدایت بیشتری از ولیّ می‌گیرند و سهم زیادتری از ولیّ می‌برند. 🔷 پس درجه مصیبت‌ها هم، بالا می‌رود. این است که یک بار می‌گوید:«عَظَمَتْ مُصِيبَتُكَ فِی السَّماواتِ عَلى جَمِيعِ أَهْلِ السَّماواتِ»، جای دیگر می‌گوید:«عَظُمَتِ الْمُصِيبَةُ بِكَ عَلَيْنَا وَعَلَى جَمِيعِ أَهْلِ الإسلام .» در مرحله بعد، تکرار می‌کند:«عَظْمَ مُصابی»، رنجی که من شیعه از فقدان حسین بردم رنج بزرگی است! 🔷 پس در این دید و بینش، فقدان ولیّ باری است که بر تمامی عالم سنگینی می‌کند و مصیبتی برای ذره ذره این عالم است؛ مصیبت هر انسان و شیعه‌ای است که با عشق آنها زنده است و دلش از حبّ آنها ارتزاق می‌کند. 🔷 حظی که یک سنگ از وجود ولیّ می‌گیرد و حظی که انسان عادی از ولیّ می‌گیرد، فرق دارد با حظی که یک وجود عاشق از ولیّ می‌گیرد. 🔷 مثلاً گاهی یک نفر در حد استفاده از امضای کسی او را می‌شناسد؛ ولی گاهی او را دوست دارد، امید زندگی‌اش است، نور زندگی‌اش است، الگوی زندگی‌اش است، راه را به او نشان می‌دهد؛ این پیوند پیوندی عمیق است و فقدانش مصیبتی بزرگ:«عَظُمَ مُصابی بكُم ». 🔷 این است که اینها در برابر این مصیبت، باید فریادشان تا عرش برود و با همین نگاه شعرهایی را که درباره امام حسین علیه السلام گفته شده می‌توان نقد کرد. 📚 خون خدا، ص ۳۵ 🆔👉@cheshmeyejarie