♦️ قتل عُمر بن خطاب در ماه ذيالحجة بوده است، نه ربیعالأول؛
تاریخ قتل عُمر بن خطاب در تمام منابع تاریخی -اعم از شیعه و سنی- بدون استثناء در ماه ذیالحجه و در روزهای آخر این ماه گفته شده است.
اختلاف اقوال در تعیین دقیق روز است؛ روز زخمی شدن و روز فوتش.
خنجر خوردنش را اکثر قریب به اتفاق مورخان و تقریباً به اجماع، در بامداد روز چهارشنبه ٢٦ ذیالحجه سال ٢٣ق گفتهاند.
و فوتش را اغلب سه روز پس از زخمی شدنش دانستهاند.
شروع خلافت عثمان را نیز همگی در ابتدای ماه محرّم گفتهاند.
بهرحال شهرت جرح و قتل عُمر بن خطاب در ماه ربیعالأول، پایه و استنادی علمی ندارد و بر خلاف اجماع مورخان و لذا فاقد اعتبار است.
📚 موسوعة التاريخ الإسلامي ٤: ٢٩٩ و ٣٠٠.
ــــــــــــــــــــ
❖ جهت تسهیل مراجعه به منابع، عنوان برخی منابع کهن و نیز برخی منابع میانی و متأخر که به ذکر تاریخ قتل عمر بن خطاب یا تاریخ شروع خلافت عثمان پرداختهاند در پی آمده است:
- الطبقات الكبرى (ابن سعد، ٢٣٠ق)، ج٣، ص٣٦٤ و ٣٦٥؛
- تاریخ خليفة بن خياط (٢٤٠ق)، ص١٠٩؛
- التاريخ الصغير (بخاري، ٢٥٦ق)، ج١، ص٧٥؛
- أنساب الأشراف (بلاذري، ٢٧٩ق)، ج١٠، ص٤٣٩؛
- تاريخ اليعقوبي (٢٨٤ق)، ج٢، ص١٥٩؛
- المعجم الكبير (طبراني، ٣٠٦ق)، ج١، ص٧٠، ح٧٢، ٧٣ و ٧٤؛
- تاريخ الطبري (٣١٠ق)، ج٣، ص٢٦٥ و ٢٦٦؛
- همان، ج٤، ص١٩٣؛
- التنبیه والإشراف (معسودي، ٣٤٦ق)، ص٢٥٠ و ٢٥٣؛
- مروج الذّهب (مسعودي، ٣٤٦ق)، ج٢، ص٣٠٤ و ٣٣١؛
- مسار الشيعة (شيخ مفيد، ٤١٣ق)، ص٢٣؛
- الإستيعاب (ابن عبد البر، ٤٦٣ق)، ج٣، ص١١٥٢؛
- تاريخ مدينة دمشق (ابن عساكر، ٥٧١ق)، ج٤٤، ص٤٦٤ و ٤٦٧؛
- الكامل في التاريخ (ابن أثير، ٦٣٠ق)، ج٣، ص٥٢؛
- وفيات الأعيان (ابن خلكان، ٦٨١ق)، ج٣، ص٤٣٩؛
- العدد القوية لدفع المخاوف اليومية (علي بن يوسف حلي(برادر علامه حلي)، حدود ٧٠٥ق)، ص٣٢٨؛
- الوافي بالوفيات (صفدي، ٧٦٤ق)، ج٢٢، ص٣٠٤؛
- البداية والنهاية (ابن كثير، ٧٧٤ق)، ج٧، ص١٥٥ و ١٥٦؛
- مجمع الزوائد (هيثمي، ٨٠٧ق)، ج٩، ص٧٩؛
- فتح الباري (ابن حجر عسقلاني، ٨٥٢ق)، ج٩، ص١٥؛
- المصباح (جُنة الأمان الواقية وجَنة الإيمان الباقية) (شيخ إبراهيم كفعمي،٩٠٥ق)، ص٥١١ و ٥١٥؛
- بحار الأنوار (علامه مجلسي، ١١١١ق)، ج٥٥، ص٣٧٢؛
- الكُنى والألقاب (شيخ عباس قمي، ١٣٥٩ق)، ج٣، ص١٦٧؛
- مستدرك سفينة البحار (شيخ علي نمازي شاهرودي، ١٤٠٥ق)، ج٢، ص٢١٦.
@Yusufi_Gharawi
●گزارش ایکنا از نشست رونمایی از بازنویسی كتاب مقتل «قمقام زخار و صمصام بتار»
در ابتدای این نشست آیتالله محمدهادی یوسفی غروی، استاد تاریخ اسلام حوزه علمیه، در مورد چگونگی تألیف کتاب قمقام زخار و صمصام بتار گفت:
فرهاد میرزا از والیان عالم و دانشمند در دوره فتحعلی شاه قاجار در منطقه کرمانشاه بود؛ در آن دوره مجالس عزاداری امام حسین(علیه السلام) با حضور وی و بزرگان و عالمان از جمله عالمان اهل سنت برگزار میشد. واعظان و منبریها که عمدتاً دانش زیادی نداشتند مطالب بیپایه و سستی را در مجالس به عنوان روضه میخواندند که گاهی موجب وهن شیعه در نزد اهل سنت میشد؛ همین موضوع سبب شد تا فرهاد میرزا از یکی از منبریها که مطالب سستی را بیان کرده بود انتقاد کند و او هم پاسخ داد که شما متنی را معیّن کنید و بگویید ما در منبر چه بگوییم ما هم تبعیت میکنیم. فرهاد میرزا به فکر تألیف این اثر افتاد و تلاش کرد که براساس مصادر و منابع شیعه و غیرشیعه معتبر، مقتلی بنویسد.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه فرهاد میرزا از چند زبان از جمله عربی، فارسی، انگلیسی و فرانسوی آگاهی داشت، اظهار کرد:
در یکی از سفرهای وی به حج و کربلا و در راه بازگشت (از طریق دریا) در حالی که تربتی را به عنوان هدیه به او داده بودند، دریا دچار طوفان و تلاطم امواج شد و همین مسئله سبب شد تا وی نیت کرد که اگر عمری باقی ماند کتاب قمقام را به پایان برساند. فرهاد میرزا خودش در مورد این حادثه بیان کرده است که چون خویش را در چهار موج بلا (در وسط دریا) دیدم، دست توسل به دامان ائمه زدم و نیت کردم که اگر عمری باقی ماند این کتاب را تمام کنم؛ در وسط دریای مواج، از تربت امام حسین(ع) به دریا ریختم و همان گاه امواج از تلاطم بازایستاد.
ادامۀ گزارش: https://iqna.ir/fa/news/3917237
.
@Yusufi_Gharawi
❖ ریشه یابی برخی جملات منسوب به امام حسین(علیه السلام)
«إنْ كان دينُ محمدٍ لَمْ يَستقِمْ إلا بقتلي، يا سُيوف خُذيني»
«إنّ الحياةَ عقيدةٌ وجِهادٌ»
این دو جمله علیرغم آنچه مشهور است که بعنوان سخنانی از امام حسین(علیه السلام) به ایشان نسبت داده میشود اما در واقع بریدههایی است از دو شعر، از دو شاعر متأخر.
● معنای جملۀ اول اینست: «اگر دین پیامبر برپا نمیگردد مگر با کشتن من، ای شمشیرها مرا بگیرید!»
این جمله، بیت شعری است از مرحوم ملّا محسن أبوالحَب کربلایی1️⃣، یکی از خطبای منبری که معاصر حاج سید مهدی بحرالعلوم بوده و دیوان اشعارش هم چاپ شده.
مرحوم حاج سید محسن امین عاملی در «الدرّ النضيد في مراثي السبط الشهيد» که اشعاری از 150 دیوان در آن گلچین کرده این قصیدۀ مرحوم ابوالحبّ را نیز آورده است.
در کتاب «مَعالي السبطين» اثر شیخ محمد مهدی حائری مازندرانی نیز بسیاری از اشعار میرزا محسن أبوالحَب کربلایی آورده شده.
در این قصیده تصویری از امام(علیه السلام) ترسیم میشود که انگار نفس امام آمادۀ معرکه و قتال نبوده و امام با خود کلنجار میرفته است. به همین خاطر بعضی از علما به معنای این شعر اشکال نمودهاند.
ابیات منتهی به جملۀ مشهور، چنین است:
في يوم ألقى للمهالكِ نفسَه * كيما تكون وقايةً للدين
وبيوم قال لنفسه من بعد ما * أدّى بها حقّ المعالي بِيني
أعطيتُ ربي موثقاً لا ينقضي * إلا بقتلي فاصعدي وذريني
إن كان دينُ محمدٍ لمْ يستقمْ * إلا بقتلي يا سيوفُ خُذيني
● و اما جملۀ دوم: «إنّ الحیاةَ عقیدةٌ وجِهادٌ»
این جمله نیز مصرعی است از یک بیت از یک شاعر سنی مصری، بنام احمد شوقي2️⃣.
بیت کاملش اینست:
قِفْ دونَ رأيك في الحیاة مجاهداً *** إنّ الحیاةَ عقیدةٌ وجِهادٌ3️⃣
یعنی: بر سر رأی و عقیدۀ خویش مجاهد و رزمنده بایست که [ارزش و حقیقتِ] زندگی، عقیده داشتن و جهاد [در راه آن عقیده] است!
در پایان کتاب «سُموُّ المعنی في سمو الذات أو أشعةٌ من حياة الحسين» اثر شیخ عبدالله العلايلي4️⃣ نیز چند قصیده در رثای امام حسین(علیه السلام) [و بعنوان زبان حال ایشان] آمده است که یکی از آنها همین قصیده است.
حتی مرحوم امام خمینی هم یکبار این جمله را نقل نمود و به اشتباه آن را به امام حسین(علیه السلام) نسبت داد. اما مرحوم شهید دکتر مفتح در بزرگداشت مرحوم شهید مطهری میگفت: «شهید مطهری اصرار عجیبی داشت که بگوید این جمله نه از امام حسین(ع) است و نه از هیچ معصوم دیگری. و وقتی از ایشان سؤال شد که چه ضرورتی دارد بر نفی این جمله اصرار کنید؟ فرمود: چون انحراف فکری بوجود میآورد و دستاویز گروههای منحرف شده است»5️⃣.
به قول مرحوم میرزای نوری و شهید مطهری، برای برخی سادهانگارها یکی از بهترین ملاکهای مستند بودن یک کلام به معصوم، زیباییِ آن کلام است. و اصولاً طرز فکری در میان شیعه رواج دارد که میگویند مگر امکان دارد فلان خبر با این زیبایی در بیان از امام معصوم نباشد؟! یا مثلاً میگویند این حرف با این بلاغت جز از امام معصوم نمیتواند صادر شود!. این طرز فکر اشتباه است و منشأش ضعف بلاغتِ خود این افراد و نرسیدنشان به مراد نهاییِ آن عبارات است.
📓 مجموعۀ مصاحبهها:
(ص1، پینوشتها در صفحۀ بعد)
@Yusufi_Gharawi
(ص2)
ــــــــــــــــــــ
پینوشتها:
1️⃣ شيخ محسن حويزى حائرى آلِ ابى الحَبّ (1235- 1305ق)، از خطبا و شعراى شيعه و صاحب ديوان شعرى بنام "الحائريات" است. (دائرة المعارف تشيع، زير نظر مرحوم دكتر احمد صدر حاج سيد جوادى و ديگران، تهران، انتشارات مؤسسه دائرة المعارف تشيع، 1372ش، ج1، چاپ دوم، ص137)
2️⃣ أحمد بن علي بن أحمد شوقي بك (1868- 1932م)، كاتب وشاعر مصري يعد من أعظم شعراء العربية في العصور الحديثة، يلقب بأمير الشعراء، مولده ووفاته بالقاهرة، كتب عن نفسه: «سمعت أبي يردّ أصلنا إلى الأكراد فالعرب».
3️⃣ رواج این عبارت در عالم عربی بدون انتساب آن به امام حسین(عليه السلام) است، و شروعش از دو جریدۀ عربی بود که در بالای صفحۀ اول زیر نام جریده، این عبارت را بعنوان شعارشان منتشر کردند. یکی جریدۀ مصری «الجهاد» به سردبیری محمد توفیق دیاب از دوستان صمیمی احمد شوقی که گفته میشود اصل سرودن قصیده به درخواست او بوده و از سال 1931م شروع کرد این بیت از قصیده را بعنوان شعار جریده در صفحۀ نخست و همراه با نام شاعر درج کند، و دیگری جریدۀ لبنانی «الحیاة» که تنها مصرع دوم را شعار قرار داد و در سالهای نخست با درج نام شاعر منتشر میکرد و سپس بدون آن.
اما منشأ رواجش در ایران و منشأ نسبت دادنش به امام حسین(عليه السلام)، بر اساس نتیجۀ تحقیق عنایت الله مجیدی در مقالهای بنام: پژوهشی دربارﮤ یک شعار معروف «إن الحیاة عقیدة وجهاد»، گویا از دو کتاب ذیل است:
- زندگانی حضرت خامس آل عبا ابی عبدالله الحسین(عليه السلام)، ابوالقاسم سحاب ، 1371ق، 1330ش، ص119.
- زندگانی امام حسین(عليه السلام)، زینالعابدین رهنما، 1345ش، ج1، ص182 و 378.
4️⃣ عبدالله العلايلي، متولد بيروت، 1914- 1996م، اهل تسنن و فارغ التحصیل جامعة الأزهر. اولین نشر این کتاب در سال 1939م، و گویا اولین جایی است که این بیت شعر را در مورد امام حسین(عليه السلام) بکار برده که گرچه بشکل زبان حال آورده اما بسا خوانندگان کتاب از زبان حال بودن آن غفلت کرده و آن را به امام نسبت دادهاند و بخاطر سلیس و روان بودش رواج پیدا کرده.
5️⃣ مضمون بیان و استدلال مرحوم شهید مطهری:
این جملۀ «إنّ الحیاةَ عقیدةٌ وجِهادٌ» که چهل پنجاه سال است در دهانها افتاده و به امام حسین(عليه السلام) نسبت داده میشود، نه سند دارد و نه معنایش درست است.
اینکه گفته شود ارزش و قداست زندگی انسان به اینست که یک عقیده و ایمانی داشته باشد و در راه آن منتهای کوشش و تلاشش را کند و برای آن بجنگد، با مکتب اسلام همخوانی ندارد، زیرا عقیده ممکن است باطل باشد. در اسلام حرف از مطلق عقیده و ایمان نیست بلکه حرف از «حق» است و ارزش زندگی انسان اینست که عقیدۀ حق و توحید را پیدا و به آن اقرار و در راه آن جهاد کند. همۀ مکاتب همینطور است که «عقیده و جهاد» است، اما قرآن نمیگوید «عقیده و جهاد» بلکه میگوید «عقیده و ایمان به حق، و عمل صالح». و عمل صالح یعنی جهاد و کوشش در راه حق، نه در راه هر عقیده و ایمانی. و بسا اولین جهاد انسان، جهاد با خود عقیدهاش باشد.
رک: انسان كامل، تحت عنوان "توصیهاى به جوانان"، و سخنرانی شهید مفتح در تاریخ 17 اردیبهشت 1357 در دانشکده الهیات دانشگاه تهران بمناسبت بزرگداشت هفتمین شب شهادت استاد مطهری.
@Yusufi_Gharawi
🔺 شروع رواج جملۀ «إن الحياة عقيدة وجهاد» از دو جریدۀ عربی بود که در بالای صفحۀ اول زیر نام جریده، این عبارت را بعنوان شعارشان منتشر کردند. یکی جریدۀ مصری «الجهاد»، و دیگری جریدۀ لبنانی «الحیاة».
جزئیات بیشتر در: https://t.me/Yusufi_Gharawi/412.
@Yusufi_Gharawi
▪️کیفیت شهادت حضرت عباس(علیه السلام)
در روز عاشوراء هنگامی که همۀ یاران امام به شهادت رسیده بودند و تنها حضرت عباس(علیه السلام) مانده بود تشنگی بر امام حسین(علیهالسلام) شدت گرفت، پس امام به سمت فرات حرکت کرد و حضرت عباس در جلوی ایشان حرکت نمود.
سواره نظامهای سپاه ابن سعد -لعنه الله- به ایشان حمله کردند و بین دو برادر فاصله انداختند و حضرت عباس(علیه السلام) را محاصره کردند، و یک نفرشان که از قبیلۀ بنی دارم بود راجع به امام به همراهانش فریاد زد:
ای وای بر شما! بین او و فرات قرار بگیرید و نگذارید به آب برسد!
امام حسین(علیه السلام) گفت: خدایا تشنهاش گردان!
آن مرد دارمی خشمگین شد و تیری به امام انداخت و تیر به چانه ایشان اصابت کرد.
امام حسین(علیهالسلام) تیر را درآورد و دستانش را زیر چانه گرفت و هنگامی که کف دستانش پر از خون شد آن را ریخت و سپس فرمود: خدایا! به تو شکایت میبرم از آنچه با فرزند دختر پیامبرت میکنند!
سپس امام به سوی خیمه ها برگشت در حالیکه تشنگی بسیار بر او شدت گرفته بود.
حضرت عباس(علیه السلام) در آن محاصره به تنهایی با آنان مبارزه نمود تا آنکه زخمهای بسیار برداشته و توانایی حرکت نداشت، در این وضعیت دو نفر بنامهای زید بن رقاد جَنبی و حُکیم بن طفیل سنسی پیش رفته و متولی قتل حضرت شدند.
📚 موسوعة التاريخ الإسلامي 6: 181،
مقتل سیدالشهداء(ع) (ترجمۀ فارسی بخش مربوط به امام حسين(ع) از موسوعه): 162.
از:
الإرشاد 2: 109، 110.
@Yusufi_Gharawi
Rebaat_Ayene_E9~1.mp3
23.3M
❖ عاشورا خوانی۱
توسط: آیتالله محمدهادی یوسفیغروی
كاری از: نشریه چند رسانهای رِباط
تدوین: فائزه حسنی
راوی: کوروش اسکندری
https://t.me/rebaatmagazine/49
@Yusufi_Gharawi
▪️يوم عاشوراء ومفتريات بني أمية في فضل هذا اليوم
إن يوم العاشر من شهر محرم الحرام يوم استشهد فيه الإمام الحسين(عليه السلام) وهو يوم المصيبة والحزن لأهل بيت النبي(صلّى الله عليه وآله) وشيعتهم.
وينبغي للشيعة أن يمسكوا فيه عن السعي في حوائج دنياهم وأن لا يدخروا فيه شيئاً لمنازلهم وأن يتفرغوا فيه للبكاء والنياح وذكر المصائب وأن يقيموا مآتم الحسين(عليه السلام) كما يقيمونه لأعزِّ أولادهم وأقاربهم وأن يزوروه بزيارة عاشوراء وأن يجتهدوا في لعن قاتليه قائلاً ألف مرة:
اللّهُمَّ العَنْ قَتَلَةَ الحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلام.
وليعزّ بعضهم بعضاً قائلاً:
أَعْظَمَ اللهُ أجُورَنا بِمُصابِنا بِالحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلامُ وَجَعَلَنا وَإِيَّاكُمْ مِنْ الطَّالِبِينَ بِثارِهِ مَعَ وَلِيِّهِ الإِمامِ المَهْدِيّ مِنْ آلِ مُحَمَّد عَلَيْهِمُ السَّلامُ.1️⃣
والأحسن أن لا يصام اليوم التاسع والعاشر وإنما ينبغي الإمساك عن الطعام والشراب في اليوم العاشر من دون نية الصيام وأن يفطروا في آخر النهار بعد العصر بما يقتات به أهل المصائب كاللبن الخاثر والحليب ونظائرهما، لا بالأغذية اللذيذة، وأن يلبسوا ثياباً نظيفة ويحلوا الإزرار ويكشطوا الأكمام على هيئة أصحاب العزاء2️⃣.
فإن بني أمية كانت تصومهما شماتة بالحسين(عليه السلام) وتبرّكاً بقتله وقد افتروا على رسول الله(صلّى الله عليه وآله) أحاديث كثيرة وضعوها في فضل هذين اليومين وفضل صيامهما.
وقد روي من طريق أهل البيت(عليهم السلام) أحاديث كثيرة في ذم الصوم فيهما لا سيما في يوم عاشوراء3️⃣.
وكانت أيضاً بنو أُمية(لعنة الله عليهم) تدخر في الدار قوت سنتها في يوم عاشوراء،
ولذلك روي عن الإمام الرضا(صلوات الله وسلامه عليه) قال:
«من ترك السعي في حوائجه يوم عاشوراء قضى الله له حوائج الدنيا والآخرة، ومن كان يوم عاشوراء يوم مصيبته وحزنه وبكائه جعل الله يوم القيامة يوم فرحه وسروره، وقرت بنا في الجنة عينه، ومن سمى يوم عاشوراء يوم بركة وادَّخر لمنزله فيه شيئاً لم يبارك له فيما ادَّخر وحشر يوم القيامة مع يزيد وعبيد الله بن زياد وعمر بن سعد.»4️⃣
فما يروى في فضل يوم عاشوراء من الأحاديث مجعولةٌ مفتراةٌ على رسول الله(صلّى الله عليه وآله).
وكما روى الشيخ الصدوق(قدس سرّه) عن جبلة المكية قالت: سمعت ميثم التمار(قدّس الله روحه) يقول:
والله لتقتل هذه الأمة ابن نبيها في المحرم لعشرة تمضي منه وليتخذن أعداء الله ذلك اليوم يوم بركة وإن ذلك لكائن قد سبق في علم الله تعالى، أعلم ذلك بعهدٍ عهَده إليّ مولاي أمير المؤمنين(عليه السلام).
إلى أن قالت جبلة: فقلت: يا ميثم وكيف يتخذ الناس ذلك اليوم الذي يقتل فيه الحسين(عليه السلام) يوم بركة؟!
فبكى ميثم(رضي الله عنه) ثم قال:
سيزعمون لحديث يضعونه أنه اليوم الذي تاب الله فيه على آدم وإنما تاب الله على آدم(عليه السلام) في ذي الحجة،
ويزعمون أنه اليوم الذي أخرج الله فيه يونس(عليه السلام) من جوف الحوت وإنما كان ذلك في ذي القعدة،
ويزعمون أنه اليوم الذي استوت فيه سفينة نوح(عليه السلام) على الجودي وإنما استوت في العاشر من ذي الحجة،
ويزعمون أنه اليوم الذي فلق الله فيه البحر لموسى(عليه السلام) وإنما كان ذلك في ربيع الأوّل.5️⃣
وحديث ميثم هذا كما رأيت قد صرح فيه تصريحاً وأكّد تاكيداً أن هذه الأحاديث مجعولة مفتراة على المعصومين(عليهم السلام). وهذا الحديث هو أمارة من أمارات النبوة والإمامة، ودليل من الأدلة على صدق مذهب الشيعة وطريقتهم، فالإمام(عليه السلام) قد أنبأ فيه جزماً وقطعاً بما شاهدنا حدوثه حقاً فيما بعد من الفرية والكذب رأي العين.
📚 منهاج الحياة في الأدعية والزيارات عن أهل البيت الهداة(عليهم السلام والتحيات): 226
ــــــــــــــــــــ
1️⃣ كامل الزيارات: 193، مصباح المتهجد: 772.
2️⃣ مصباح المتهجد: 782.
3️⃣ وسائل الشيعة 10: 459.
4️⃣ عيون أخبار الرضا(ع) 1: 298، وأماليه: 129، وعلل الشرائع 1: 227.
5️⃣ أمالي الصدوق: 126 م27 ح1، وعلل الشرائع 1: 227.
@alYusufi_alGharawi
2_5357172661749287292.mp3
9.1M
❖ عاشورا خوانی٢
توسط: آیتالله محمدهادی یوسفیغروی
كاری از: نشریه چند رسانهای رِباط
تدوین: فائزه حسنی
مجری: کوروش اسکندری
انتخاب و تنظیم مداحی: متین رضوانیپور
@Yusufi_Gharawi
❖ انجمن مسلمانان شیعه دانشگاه نورثوسترن شیکاگو
در برنامۀ این جمعۀ خود، علاقمندان را به سخنرانی
آية الله محمدهادی یوسفی غروی
دربارۀ مستندات تاریخی حرکت امام حسین(علیه السلام) و واقعه عاشورا در منابع متقدم تاریخی
دعوت مینماید.
«پخش سخنرانی از طریق نرمافزار زوم در لینک زیر»
جمعه، ١٥ محرم ١٤٤٢، ۱٤ شهریور ۱٣۹۹، ٤ سپتامبر ٢٠٢٠
ساعت ۹:۱٠ شب به وقت شیکاگو
ساعت ۱٠:۱٠ شب به وقت شرق آمریکا
ساعت ۷:۱٠ شب به وقت غرب آمریکا
ساعت ٦:٤٠ صبح شنبه (١٥ شهریور) به وقت تهران
شروع برنامه با قرائت زیارت عاشورا
لینک پخش سخنرانی:
👉🏻 https://northwestern.zoom.us/j/947854860
SMA’s Zoom Meeting ID: 947-854-860
(برای نصب نرمافزار زوم بر روی دستگاهتان میتوانید از طریق همین لینک اقدام نمایید.)
@Yusufi_Gharawi
❓سؤالهای مطرح شده از سوی انجمن مسلمانان شیعه دانشگاه نورثوسترن شیکاگو:
1- همانطور که مطلعید در پنجاه سال گذشته طیف متنوعی از نظرات درباره انگیزه حرکت امام حسین(علیه السلام) ارائه شده است؛
از تشکیل حکومت بدون علم به سرانجام تا حرکتی سیاسی و مدنی و شهادتگرایانه برای مشروعیت زدایی از امویان گرفته تا حتی انگیزه فرار.
نظر محققانه شما با تکیه بر منابع کهن در این باره چیست؟
2- نحوه شهادت حضرت عباس(علیه السلام) چگونه بوده است؟
آیا دو دست ایشان قطع شد؟
آیا ایشان در روز عاشورا هم به سوی آب رفتند؟
آیا موفق به آوردن آب شدند؟
کهنترین متون تاریخی و حدیثی درباره شیوه شهادت ایشان چه می گویند؟
3- درباره شخص ابومخنف و گرایشهای مذهبی او صحبت بفرمایید؛
آیا او شیعه بود یا متشیع؟
آیا او از اصحاب امام صادق(علیه السلام) بود؟
آیا روشی برای راست آزمایی تاریخی نقل وی وجود دارد؟
آیا طبری همه مقتل او را در تاریخ خود آورده یا گزینشی عمل کرده است؟
4- درباره سرنوشت و محل دفن حضرت زینب(علیها السلام) و دیگر بانوان اسیر از اهل بیت(علیهم السلام) لطفا توضیح بفرمایید.
@Yusufi_Gharawi
2_5384609136174434662.mp3
41.78M
❖ بیان مستندات تاریخی حرکت امام حسین(علیه السلام) و واقعه عاشورا در منابع متقدم تاریخی
در پاسخ به سؤالهای مطرح شده از سوی انجمن مسلمانان شیعه دانشگاه نورثوسترن شیکاگو
(١٦ محرم ١٤٤٢، ١٥ شهریور ۱٣۹۹)
@Yusufi_Gharawi
▪️وفاة الإمام السجّاد(عليه السّلام)
مرّ الخبر عن عدم اكتراث الحُجّاج بهشام وانفراجهم للإمام السجّاد(عليه السّلام)، وأنّ كثيراً منهم كان من حُجّاج العراق الفارّين من الحَجاج، وأن الوليد أمر بردّهم إليه عموماً وخصّ منهم سعيد بن جبير، وجاء فيه عن الصادق(عليه السّلام) قال: كان يأتمّ بعلي بن الحسين(عليه السّلام) وما كان سبب قتل الحَجّاج له إلّا على هذا الأمر!1️⃣
والحَجّاج إنّما قتله بإرسال الوليد إيّاه إليه لذلك؛ فلو كان قتله له لائتمامه بعلي بن الحسين(عليه السّلام) فلا بُعد فيما جاء أنّ الوليد سمّ الإمام(عليه السّلام).2️⃣
❖ من وصاياه الأخيرة
روى ابن الصبّاغ المالكي قال: دخل جماعة على عليّ بن الحسين(عليه السّلام) عائدين له، فقالوا له: كيف أصبحت يابن رسول اللّه فدتك أنفسنا؟
قال: في عافية، واللّه المحمود على ذلك.
ثمّ قال لهم: كيف أصبحتم أنتم جميعاً؟
قالوا: أصبحنا واللّه يابن رسول اللّه لك وادّين محبّين.
فقال: من أحبّنا للّه تعالى أدخله اللّه ظلاً ظليلاً يوم لا ظلّ إلّا ظلّه، ومن أحبّنا يريد مكافأتنا كافأه اللّه عنّا بالجنة، ومن أحبّنا لغرض دنيا آتاه اللّه رزقه من حيث لا يحتسب.3️⃣
📚 موسوعة التاريخ الإسلامي 6: 519– 521.
ــــــــــــــــــــ
1️⃣ اختيار معرفة الرجال: 119، ح190.
2️⃣ عن الصدوق في مناقب الحلبي 4: 189، وفي دلائل الإمامة: 80.
3️⃣ الفصول المهمّة: 218.
@alYusufi_alGharawi
❖ امام زین العابدین(علیه السلام)؛ پایه گذار تدوین حدیث
دوران امام سجاد(علیه السلام) دوران تقیۀ شدیدی بود ولذا آنچه که از آن دوران به دست ما رسیده چیز زیادی نیست. خیلی از وقایع آن دوره ممکن است خبرش به ما نرسیده باشد یا به صورتی کلی و بدون شرح جزئیات ذکر شده باشد.
علت این تقیۀ شدید در آن دوران این بود که هنوز آن سیاست منع حکومتی کتابت و تدوین احادیث نبوی که توسط خلیفه دوم آغاز شده بود ادامه داشت.
شروع آن سیاست بنا بر نقل خود اهل سنت اینگونه بود که خلیفه دوم در خطابهای علنی گفت:
«من مدتها در این مسأله (آزاد بودن ثبت و ضبط احادیث نبوی، یا ممانعت از آن) فکر میکردم تا بالأخره خدا مرا به جایی رساند و تصمیم خود را گرفتم که من در کنار کتاب خدا نوشتۀ دیگری را تحمل نکنم!»
او در این سخنرانی، تصمیمش مبنی بر منع ثبت و تدوین سنّت پیامبر، و به عبارتی منع بیان لفظی و عملی دین خدا را به خدا نسبت میدهد!
خلیفه دوم به بهانۀ حفظ قرآن، از نوشتن، تدوین و نشر احادیث پیامبر(صلّی الله علیه وآله) جلوگیری کرد و این سیاست در زمان خلفای بعدی ادامه داشت، به استثنای ٤ سال و ٩ ماه خلافت امیرالمؤمنین و ٦ ماه خلافت امام حسن(علیهما السلام).
اما در ادامه، حکومت به دست معاویة بن أبي سفیان افتاد و روشن است که او بر سر دو راهی میان سیاست خلفای پیشین و بین سیاست امیرالمؤمنین(علیه السلام)، کسی نبود که بخواهد با سیاست خلفای پیشین مخالفت کرده و به سیاست امیرالمؤمنین(علیه السلام) عمل کند.
معاویه دومین پایه گذار سیاست منع تدوین احادیث نبوی شد و این سیاست تا زمان عمر بن عبد العزیز در سال ٩٩ هجری ادامه پیدا کرد تا آنکه او چند سال بعد از شهادت امام زین العابدین(علیه السلام)، به اطراف بلاد اسلامی خصوصاً مدینه و مکه بخشنامه کرد که پیرمردانی که در دوران کودکیشان پیامبر را درک کرده و احادیثی از ایشان به یاد دارند اگر بخواهند اینها نوشته شود، نه تنها منعی ندارد بلکه دستور داد این احادیث از آنها دریافت و تدوین شود.
شهادت امام سجاد(علیه السلام) در سال ٩٤ یا ٩٥ هجری بوده و بنابراین شروع اجازۀ تدوین احادیث نبوی در سال ٩٩ هجری، چهار پنج سال بعد از شهادت امام سجاد(علیه السلام) بوده است.
❖ تدوین حدیث؛ زمینه ساز رشد فکری جامعه و دوران طلایی اسلام
از سیاستهای امام زین العابدین(علیه السلام) در مقابله با بدعت ممنوعیت تدوین حدیث این بود که أدعیۀ خود و همچنین رسالۀ حقوق را در زمان منع حکومتیِ ثبت و ضبط حدیث، إملا و تدوین کرد، نه آنکه شروع این مبارزۀ آرام و ریشهای علیه سیاست ضد دینی حکومت را تا رفع منع حکومتی آن عقب اندازد.
و با توجه به این مبارزۀ امام و رواج تدریجی احادیث و أدعیۀ ایشان در بین مردم، که حاوی عقاید صحیح اسلامی و باطل کنندۀ تحریفات فکری و عقیدتی اُموی بود، در واقع آن دستور رفع منع تدوین حدیث توسط عمر بن عبد العزیز بعد از شهادت امام سجاد(علیه السلام) در سال ٩٩ چیزی نبود جز تحصیل حاصل و إلغای قانونی که عملاً دیگر وجود نداشت.
بعد از فاجعۀ کربلا و رسوخ تحریفات اُموی از جمله جبر گرایی و سوء ظن به خالق، تنها پناهنگاه برای یافتن فکر، عقیده و معارف صحیح، امام سجّاد(علیه السلام) بود که در آن ظلمتِ جهالتها و مغلطهگریها همچون چراغ و کانون روشنایی و هدایتگری، از خاندان پیامبر(علیهم السلام) میدرخشید.
امام سجاد(علیه السلام) با شروع تدوین آن مضامین عالی در آن دورانی که اقبال مردم به اهل بیت(علیهم السلام) کم بود، درخشانترین دوران جامعۀ اسلامی را پایه گذاری کرد؛ زیرا رواج آن مضامین عالی در بین مردم بود که آنها را به برتری بینظیر علمی این خاندان توجه دوباره داد و منجر به اقبالی عمومی به استفادۀ علمی از محضر امام باقر و امام صادق(علیهما السلام)، و موجب توسعۀ مکتب حقیقی اسلام شد که به عنوان نمونه بنا بر مشهور، جابر بن حیّان -اولین کیمیاگر و ملقب به پدر علم شیمی- یکی از شاگردان این مکتب بود.
در خبر حسن بن علي وشّاء آمده است که در مسجد جامع کوفه هفتصد شیخ (استاد مدرس)، در کنار ستونهای مسجد کوفه هر کدام پای یک ستون نشستهاند «كلٌّ يقول حدثَّني جعفرُ بنُ محمّد»، هر یک از اینها در حوزۀ تخصص و تدریسش شنیدههای شخصی و توشۀ علمی خویش از امام صادق(علیه السلام) را بازگو میکند.
این شکوه علمی مسلمانان که بیشترین بروزش در عهد امام صادق(علیه السلام) بود و "دوران طلایی اسلام" نامیده میشود، از آثار و برکات آن دوران تأسیسی امام سجاد(علیه السلام)، و نتیجۀ پایه گذاری تدوین و نشر آن مضامین عالی صحیفۀ سجادیه و رسالۀ حقوق است.
که چون این محوریت علمی امامان، خوشایند ریاست طلبان نبود با بازداشت و زندان خانگی، مانع حضورشان در جامعه و در نتیجه موجب افول آن دوران طلایی شدند.
📓 مجموعۀ مصاحبهها: ٧٦٠- ٧٦٢.
@Yusufi_Gharawi
✅ #نشست «نسبت سنجی مطالعات تاریخی و تفسیر تنزیلی»
با ارائه آیت الله محمد هادی یوسفی غروی
چهارشنبه، 26 شهریور 1399
ساعت 17 تا 19
قم، بیت مرحوم آیت الله معرفت(ره) (با رعایت پروتکلها و به صورت محدود)
ثبت نام حضوری: https://b2n.ir/076450
لینک پخش مستقیم
در آپارات: aparat.com/tamhid.in/live
در اینستاگرام: instagram.com/tamhid.ins
@Yusufi_Gharawi
هدایت شده از موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
موسسه تمهید برگزار می کند:
🔻 سلسله نشست های تخصصی موسسه تمهید (1)
(خواهران و برادران ؛ به صورت حضوری و بر خط)
🌹عنوان نشست:
💢 "نسبت سنجی مطالعات تاریخی و تفسیر تنزیلی "
🔰 ارائه دهنده:
آیت الله محمد هادی یوسفی غروی زیدعزه
(مدرس درس خارج تاریخ اسلام)
🔰 دبیر علمی:
حجت الاسلام دکتر محسن قمرزاده (زیدعزه)
⏱ زمان: چهارشنبه 26 شهریور ساعت 17 تا 19
🌐 مکان: بیت آیت الله معرفت (ره) با رعایت پروتکل ها و به صورت محدود
📹 لینک ورود بر خط به نشست:
در فضای آپارات:
https://www.aparat.com/tamhid.in/live
در فضای اینستاگرام:
https://instagram.com/tamhid.ins
علاقه مندان به شرکت حضوری لازم است حداکثر تا سه شنبه ساعت 12 ظهر جهت ثبت نام با موسسه تماس حاصل نمایند.
📱 09199700163 ایتا: @mtamhid1
📞 تلفن: 02532920244
لینک گروه نشست های تخصصی موسسه تمهید:
https://eitaa.com/joinchat/285737025C2b011c5f64
کانال موسسه تمهید
https://eitaa.com/mtamhid
🌺
💠 تاریخ ولادت امام موسی کاظم(علیه السلام):
حدود ١٧/ذح/۱۲۸ق، نه ٧/صفر؛
در منابع دست اول تاریخی، راجع به تاریخ ولادت امام کاظم(علیه السلام)، تصریحی نسبت به روز و ماه ولادت یافت نمیشود و تنها سال ولادت ذکر شده که سال ۱۲۸ هجری است، و به نقلی ۱۲۹.
تا پیش از قرن پنجم و ششم هجری، همان طور که علامه شوشتری -صاحب «قاموس الرجال»- گفته است: «لَمْ یُعیّن أحدٌ شَهرَه»، هیچ یک از مورخان ماهِ ولادت امام کاظم(علیه السلام) را تعیین نکرده، پس چه رسد به روز ولادت!
قول هفتم صفر به عنوان ولادت امام کاظم(علیه السلام) برمیگردد به دو تن از علمای قرن پنجم و ششم؛ شیخ طبرسی در دو کتاب «إعلام الوری» و «تاج الموالید»، و ابن شهر آشوب مازندرانی در کتاب «مناقب آل أبي طالب».
منتها منابع قرن پنجم و ششم، منابع میانی شمرده میشود، نه دست اول.
و در منابع کهن و دست اول هیچ روایتی نیست که مؤید این قولِ هفتم صفر باشد. یعنی مثلاً شیخ کلینی در «کافي» یا شیخ مفید در «إرشاد»، هیچ روز یا حتی ماهی را برای میلاد امام کاظم(علیه السلام) معیّن نکردهاند.
آنچه در این منابع آمده تنها سال ولادت امام کاظم(علیه السلام) است. از مرحوم کلینی در کافی اینطور آمده: «سال ۱۲۸، و به نقلی ۱۲۹». و مرحوم مفید در ارشاد میگوید: «سال ۱۲۸».
✅ استخراج روز و ماه ولادت امام کاظم(علیه السلام):
اما احمد البرقي، از علمای بنام شیعه در قرن سوم هجری و از یاران امام جواد و امام هادی(علیهما السلام)، در کتابش «المحاسن»، خبری از أبی بصیر نقل کرده که میگوید:
«در سالی که همراه امام صادق(علیه السلام) به حج مشرف شدیم، وقتی از حج برگشتیم و به شهرک أبْوَاء (بین مکه و مدینه) رسیدیم، مادر امام کاظم(علیه السلام) درد زایمانشان گرفت و حضرت، آنجا به دنیا آمد.»
از این خبر -که اتفاقاً در کهن ترین و دست اول ترین منابع آمده- به راحتی میتوان ماه ولادت و نیز روز تقریبی آن را استخراج کرد؛
با این توضیح که با معلوم بودن زمان و محل ولادت امام موسی کاظم(علیه السلام) که بعد از پایان مناسک حج و در راه بازگشت به مدینه بوده، پس بسیار بعید است که این ولادت در ماه صفر بوده باشد.
بلکه در یک برگشت طبیعی از مکه به مدینه، باید گفت تاریخ ولادت ایشان در نیمۀ دوم ماه ذی الحجۀ سال ۱۲۸ هجری بوده است.
در تعیین دقیق روز، این احتمال بعید نیست که در بعضی منابع، عبارتی همچون «السابع عشر» آمده بوده که با توجه به اشتباهاتی که در خواندن و بازنویسی کتب خطی رخ میداده، برخی به اشتباه آن را «السابع صفر» خوانده و بازنویسی کرده باشند. بنابراین شاید تاریخ صحیح، روز ١٧/ذی الحجه باشد.
پس به هر حال تاریخ ٧/صفر به عنوان سالروز ولادت امام کاظم(علیه السلام)، نه تنها مؤیدی در منابع دست اول ندارد بلکه آنچه از این منابع استفاده میشود نادرستی این قول است.
و اما سال ولادت امام کاظم(علیه السلام) که آیا سال ۱۲۸ بوده یا ۱۲۹؟
از آنجا که ماه ذی الحجه آخرین ماه سال قمری است لذا گاهی از سوی برخی ناقلانِ اخبار این کمدقتی پیش آمده که حوادث ماه ذی الحجه را با ذکر شمارۀ سال بعد نقل کردهاند.
میلاد امام کاظم(علیه السلام) نیز چون در ماه ذی الحجه و خصوصاً در نیمۀ دوم آن یعنی در روزهای پایانی سال واقع شده احتمالاً به همین خاطر در بعضی نقلها بجای سال ۱۲۸، به اشتباه سال ۱۲۹ گفته شده.
📓 مجموعۀ مصاحبهها: ٤٦٨، ٤٧٠ و ٤٧١.
@Yusufi_Gharawi
❖ نگاهی به پایگاه اجتماعی امام حسن مجتبی(علیه السلام) در بین مسلمانان
❔امام حسن مجتبی(علیه السلام) هم اکنون چهرهای محبوب نزد همۀ مسلمانان اعم از شیعه و سنی است به شکلی که از مسلمانان اندونزی گرفته تا صوفیۀ آفریقا برای ایشان مدیحه سرایی میکنند. آیا این محبوبیت در صدر اسلام هم وجود داشت؟
● بله، امام حسن مجتبی(علیه السلام) از دو جهت ویژگیهای مهم و منحصر به فردی داشت که موجب محبوبیت عمومی ایشان در همان صدر اسلام شده بود، آن هم محبوبیتی منحصر به فرد.
یک جهتش این بود که ایشان نوۀ نبی مکرّم، و فرزند امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا (صلوات الله علیهم أجمعین) بود. و یادگار دیگری از پیغمبر و حضرت زهرا باقی نمانده بود جز همین فرزندانِ حضرت زهرا. و شخصیت اجتماعی این فرزندان در حدی بود که جای خالی شخصیت اجتماعی پیغمبر را پر میکرد.
و جهت دیگر این بود که احادیث نبوی متعددی دربارۀ شخصیت ایشان صادر شده بود و عموم مردم میدانستند که پیامبر در مناسبتهای مختلف همواره بر فضائل و امتیازات ویژۀ حسنین(علیهما السلام) تأکید و سفارش نموده است.
نکتۀ شایان توجه در این احادیث نبوی اینست که بجز جنبۀ مناقب و فضائل، مفهوم عقیدتی و کلامیِ مهمی نیز دارد که نقش تعیین کنندهاش در تشخیص حق و باطل در اختلافات سیاسی قابل چشم پوشی نیست. مثلاً حدیث «إن الحسنَ والحسینَ سیّدا شبابِ أهلِ الجَنّة» که در منابع حدیثی و تاریخی اهل سنت نیز بسیار مکرر روایت شده، قویتر و مهمتر از دلالت فضیلتیش، دلالت عقیدتی و کلامی آنست؛ مگر ممکن است کسی سیّد و سَرور جوانان اهل بهشت باشد و بر حق نباشد!؟
این سخن پیامبر گرچه در ظاهر دربارۀ بهشت و عالم آخرت است اما در واقع ایشان با همین کلام، از فضیلت و شرافت حسنین در دنیا هم خبر داده و بر حق بودنشان در اختلافات سیاسی را تأکید مینماید.
خصوصاً با توجه به این نکتۀ دقیق که وقتی گفته میشود سرور جوانان اهل بهشت، معنایش اینست که تا آخرین لحظۀ زندگی بر حق خواهد بود، نه اینکه مثلاً تا اواخر عمرش بر حق است.
بهرحال این دو عامل مذکور سبب محبوبیت اجتماعی بینظیری برای نوادگان پیامبر شده بود و مسلمانان اظهار اشتیاق ویژهای به آنان داشتند. یک نمونۀ خیلی روشن و عینی که جایگاه و عمق تأثیرگذاری شخصیت اجتماعی امام حسن(علیه السلام) را نشان میدهد قضیۀ استمداد امیرالمؤمنین(علیه السلام) از اهل عراق و به خصوص اهل کوفه است، که در آن جریان همین حدیث نبوی «الحسن والحسین سیّدا شبابِ أهلِ الجَنّة» معادله را به شکل قوی و چشمگیری به نفع جبهۀ حق تغییر داد.
📓 مجموعۀ مصاحبهها: ٤٤٧
@Yusufi_Gharawi
❖ «شش ماه سرنوشت ساز»
t.me/NorthwesternSMA/281
انجمن مسلمانان شیعه دانشگاه نورثوسترن (SMA) سلسله درس گفتاری را پیرامون بررسی تاریخی رویدادهای مهم صدر اسلام با عنوان «شش ماه سرنوشت ساز» برگزار میکند.
این شش ماه از اوایل ذی الحجه سال دهم تا اوایل جمادی الثانیه سال یازدهم هجری را در برمیگیرد و شامل رویدادهای حجةالوداع، غدیر، وفات پیامبر اکرم(ص)، سقیفه و تثبیت حکومت برآمده از آن، غصب فدک، و حمله به خانه حضرت فاطمه(س) و شهادت ایشان است.
شنبه ها، از ۲۹ شهریور تا ۱ آذر ۱۳۹۹
۷:۰۰ تا ۸:۳۰ صبح به وقت تهران
جمعه ها، از ۱۸ سپتامبر تا ۲۰ نوامبر ۲۰۲۰
۹:۳۰ تا ۱۱ شب به وقت شیکاگو
۱۰:۳۰ تا ۱۲ شب به وقت شرق آمریکا
این ده جلسه به زبان فارسی (با ترجمه همزمان به انگلیسی) خواهد بود و شامل یک ساعت درسگفتار و نیم ساعت پرسش و پاسخ است.
لینک پخش:
https://northwestern.zoom.us/j/947854860
SMA’s Zoom Meeting ID: 947-854-860
@Yusufi_Gharawi
❖ «شش ماه سرنوشتساز»_۱.mp3
21.7M
❖ «شش ماه سرنوشتساز»_۱
- نزول سوره برائت در سال نهم هجری
- چه کسی شایستۀ ابلاغ سورۀ برائت به مشرکان مکه است؟
(۱ صفر ١٤٤٢، ۲۹ شهریور ۱۳۹۹)
@Yusufi_Gharawi
❖ «شش ماه سرنوشتساز»_۲.mp3
20.66M
❖ «شش ماه سرنوشتساز»_۲
- اعزام امیرالمؤمنین(علیه السلام) به یمن در ماه رمضان سال دهم هجری تا بررسی آیات نازل شده در روزهای مناسک حجة الوداع
(٨ صفر ١٤٤٢، ۵ مهر ۱۳۹۹)
@Yusufi_Gharawi
❖ «شش ماه سرنوشتساز»_٣.mp3
20.1M
❖ «شش ماه سرنوشتساز»_۳
- خطبههای پیامبر اکرم(صلّی الله علیه وآله) در حجة الوداع و بررسی تاریخی واقعه غدیر
(۱٥ صفر ١٤٤٢، ۱۲ مهر ۱۳۹۹)
@Yusufi_Gharawi
❖ «شش ماه سرنوشتساز»_٤.mp3
21.42M
❖ «شش ماه سرنوشتساز»_٤
- آیا به جان پیامبر اکرم(صلّی الله عليه وآله) در بازگشت به مدینه از حجة الوداع سوء قصد شد؟
- سپاه اُسامة بن زید و کارشکنیها در اعزام آن
(٢٢ صفر ١٤٤٢، ۱۹ مهر ۱۳۹۹)
@Yusufi_Gharawi
❖ «شش ماه سرنوشتساز»_٥.mp3
19.74M
❖ «شش ماه سرنوشتساز»_۵
- علت بیماری پیامبر اکرم(ص) چه بود؟ آیا ایشان با سم به قتل رسیدند؟
- واقعه نوشتن وصیت
- واقعه طلب حلالیت برای حق الناس
- آخرین زیارت قبرستان بقیع
- آخرین نماز پیامبر اکرم(ص) در مسجدالنبی و کنار زدن پیشنمازی ابوبکر
(٢۹ صفر ١٤٤٢، ٢٦ مهر ۱۳۹۹)
@Yusufi_Gharawi