eitaa logo
پژوهش‌های تاریخ اسلام
3.1هزار دنبال‌کننده
224 عکس
29 ویدیو
9 فایل
مرکز پژوهش های تاریخ اسلام لینک دعوت به کانال: @chsiqs قم، خیابان دورشهر، روبروی کوچه ۲۱ تلگرام: https://t.me/chsiqs جهت ارتباط با ادمین: @Chsi_qs نکات تاریخی که توسط ادمین در کانال گذاشته می شود، به معنای موافقت مرکز با مضمون آن نکات نیست.
مشاهده در ایتا
دانلود
پژوهش‌های تاریخ اسلام
🔴پیش‌قراول طلاب شیعه لبنان در حوزه علمیه قم 🔸یادداشت شفاهی آیت الله محمدهادی یوسفی غروی به مناسبت در
🔴پیش‌قراول طلاب شیعه لبنان در حوزه علمیه قم 🔸یادداشت شفاهی آیت الله محمدهادی یوسفی غروی به مناسبت درگذشت علامه سید جعفرمرتضی عاملی 🔹بخش آخر: 🔻آسید جعفر مرتضی از پیش قراولان طلاب شیعه لبنانی در حوزه قم بودند. به طور ویژه بعد از پیروزی انقلاب، عده زیادی از طلاب لبنانی به حوزه قم سرازیر شدند. آنهایی که پیش‌قراول و پیش‌قدم بودند، زمینه‌ساز دیگران شدند و آنهایی که بعدا وارد حوزه قم شدند، نسبت به پیش‌قدمان و پیش‌قراولان خودشان در حوزه قم چشم امید و توقع داشتند. آقای آسید جعفر مرتضی در این زمینه، یعنی تاسیس مدارس یا مراکز درسی برای این طلاب اقداماتی کردند و اسم آن را «منتدی جبل عامل» جبل عاملیان قرار دادند. منزل بزرگی در کوچه ارک-یعنی در امتداد دفتر مجله مکتب اسلام و قبل از حسینیه ارک- با سعی و تلاش آسید جعفر مرتضی خریداری شد و این به عنوان اولین مرکز درسی طلاب لبنانی بود. 🔻بعدها در خیابان بهار-خیابان شهید محمد منتظری- هم مدرسه دیگری، با عنوان مدرسه جبل عاملی‌ها ایجاد شد و مدیریت آنجا مرحوم آشیخ عباس کورانی بود. مدارس بزرگ دیگری هم در انتهای کوچه ارک و پشت حسینیه ارک ساخته شد. تا به الان مراکز تجمع طلاب، مدرسین و اداره درس‌ها به صورت حلقه‌ای، در این مدارس بوده و در بسیاری از این مدارس، آسید جعفر مرتضی سهیم بوده و برای برپایی این موسسه‌ها تشریک مساعی داشته‌اند. این مراکز همچنین پاتوق بسیاری از علمای لبنان که وارد ایران و قم می‌شدند نیز بودند و مورد استقبال آسید جعفر مرتضی قرار می‌گرفتند. منزل ایشان در این اواخر، بین دو مدرسه لبنانی‌ها در کوچه ارک بود، که بعد به دفتر آیت الله آسید کاظم حسینی حائری منتقل شد. 🔻از نظر خصوصیات اخلاقی ایشان هم شهادت می‌دهیم که ایشان مرد مسلمان، مومن، متدین، مخلص و متقی بودند. اخلاص مهمترین سمت اخلاقی ایشان بود. البته متواضع و خاکی هم بودند و با اینکه شهرتی پیدا کرده بودند و نامشان در همه جا به عنوان شخصیت اول جهان تشیع و حتی حوزه‌های علمیه شیعه در تاریخ اسلام، تاریخ تشیع یا تاریخ اسلام از دیدگاه تشیع برده می‌شد، اما هیچ گونه تکبری نداشتند. لینک خبر در سایت مباحثات: http://mobahesat.ir/22007 @Yusufi_Gharawi
بسم الله الرحمن الرحیم ‼️ اطلاعیه‼️ ادامه درس خارج تاریخ اسلام و سيره اهلبيت (عليهم السلام) استاد: آیة الله یوسفی غروی از: شنبه(فردا) ١٨ آبان مصادف با ١١ ربیع الأول. 🛑 ساعت: 10. 🛑 مکان: مدرس ساحلی مدرسه فیضیه. مرکز پژوهشهای تاریخی حوزه علمیه @Yusufi_Gharawi
● اولین شعله‌های حسادت قریشیانِ مسلمان نسبت به علی بن ابی طالب، همزمان با هجرت پیامبر و رسیدن ایشان به مدینه؛ 🔻بروز حسادت و دشمنی ابوبکر: خروج پیامبر(صلّی الله علیه وآله) از مكه در شب اول ماه ربيع الاول سال سيزدهم بعثت، و ورود ایشان به مدينه در ظهر روز دوازدهم ربيع الاول بود. پیامبر چند روز پیش از روز دوازدهم به منطقۀ قُباء❋ رسید و در آنجا چشم به راه امیرالمؤمنین(علیه السلام) ماند تا با هم وارد مدینه شوند. امیرالمؤمنین در روز جمعه دوازدهم ربیع الاول هنگام طلوع خورشید به محل اقامت پیامبر در منطقۀ قُباء رسید، و پیامبر در ظهر همان روز همراه امیرالمؤمنین مسیرش بسوی مدینه را ادامه داد و سوار بر همان شترى كه از مكه با آن آمده بود، و در میان استقبال و خوش‌آمدگویی قبایل مختلف انصار، وارد مدينه شد در حالی که امیرالمؤمنین(علیه السلام) همراه ایشان می‌رفت و از ایشان جدا نمی‌شد. اما ابوبکر که از مکه در رکاب پیامبر بود در هنگام ورود پیامبر به مدینه همراه ایشان نبود و چند روز جلوتر خود را به مدینه رسانده بود. سعید بن مسیب در ضمن گفتگویی با امام سجاد(علیه السّلام) از ایشان پرسید: فدایت گردم، ابوبكر كه همراه رسول الله(صلّی الله علیه وآله) در هجرت ایشان به مدینه بود پس كجا از ایشان جدا شد؟ امام فرمود: «هنگامى كه رسول الله(صلّی الله علیه وآله) به قُبا وارد شد در انتظار رسیدن على(علیه السلام) چند روزی در آنجا توقف نمود. ابوبكر به پیامبر گفت: برخيزیم بسوی مدينه که مردم از آمدن شما خوشحالند و براى ورود شما لحظه‌شمارى می‌كنند. بشتاب تا برويم و در اينجا به انتظار رسیدن على نمان كه گمان نکنم او تا یک ماه دیگر برسد! رسول الله(صلّی الله علیه وآله) به ابوبکر فرمود: هرگز! او به زودى مى‌آید. و من اینجا را ترک نخواهم کرد تا پسرعمویم، و کسی که برادرم در راه خداى عزَّ وجلَّ است، و محبوب‌ترین فرد خاندانم، به من ملحق شود؛ زیرا او جان خود را سپر من در برابر مشركان قرار داد.» امام سجاد(علیه السلام) می‌فرماید: «پس ابوبكر با این پاسخ پیامبر خشمناک شد و چهره درهم کرد(نگاه نفرت‌آمیز و کینه‌توزانه‌ای انداخت) و حسدى از على(علیه السلام) به دل گرفت.» امام ادامه می‌دهد: «و این نخستین بروز عداوت و بغض ابوبکر نسب به على(علیه السلام) بود که برای رسول الله(صلّی الله علیه وآله) آشکار کرد، و اولین مخالفت و سرپیچی او نسبت به فرمان رسول الله(صلّی الله علیه وآله) بود. پس ابوبكر شتابان حرکت کرد تا وارد مدينه شد حال آنکه رسول الله(صلّی الله علیه وآله) در قُبا چشم به راه على(علیه السلام) ماند.» 📚 موسوعة التاريخ الإسلامي ٢: ٩- ١٠. از: روضة الكافي: ٣٣٩- ٣٤٠، ح٥٣٦. ــــــــــــــــــــ ❋ قُبا در آن زمان دِهی خارج از شهر مدینه(یثرب) و در مسافت ٢ میلی(٣.٥ کیلومتری) مدینه از سمت جنوب غربی بود، و بین مسجد قُبا تا مسجدالنبی حدود نیم ساعت پیاده رویِ معمولی است. @Yusufi_Gharawi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نمونه‌هایی از تقارب و احترام ائمۀ مذاهب چهارگانۀ اهل سنت نسبت به اهل بیت(علیهم السلام)، و اعترافشان به برتری مطلق امام جعفر صادق(علیه السلام) در علم و خداترسی و عبادت (۲۹ آبان ۱۳۹۷) @Yusufi_Gharawi
بسمه تعالی درس تاریخ استاد از امروز (شنبه) برقرار است. ساعت 10 مدرس ساحلی فیضیه
💠 ولادت امام حسن عسکری(علیه السلام) (٨ ربیع الآخِر سال ٢٣٢ق) مادر امام حسن عسکری(علیهما السلام) در دوران کنیزی نامش «سَلیل»1️⃣ بود. هنگامی که در مدینه خریداری و به محضر امام هادی(علیه السلام) وارد شد، امام اینچنین از او استقبال نمود: «سليلٌ، مسلولةٌ من الآفات والعاهات والأرجاس والأنجاس.» سلیل، خالص و پاک شده از آسیب‌ها و تباهی‌ها و پلیدی‌ها و آلودگی‌ها. و سپس بشارتش داد: «وسَيهَب اللهُ [منكِ] حجّتَه على خلقه يملأ الأرض عدلاً كما مُلئتْ جَوراً.»2️⃣ و به زودی خدا [از نسل تو] حجتش بر آفریدگانش را عطا می‌کند که زمین را از عدل و انصاف پر می‌کند به همان گونه که از ستم پر شده باشد. ❇️ در تعیین تاریخ ولادت امام حسن عسکری(علیه السلام)، طبریِ امامی در «دلائل الإمامة» با سندی متصل به خود امام(ع) روایت نموده که ایشان فرموده است: «ولادتم در مدینه، در ربیع الآخر سال ٢٣٢ بوده است.»3️⃣ و طبرسی در «إعلام الوری» روز آن را هشتم ربیع الآخر گفته.4️⃣ 📚 موسوعة التاريخ الإسلامي ٨: ٣٢٨. ــــــــــــــــــــ 1️⃣ «سلیل» و همچنین «رحیق» در لغت بمعنای نوشیدنی صاف و خالص و شفاف است که هر ناپاکی و ناخالصی را به آرامی و با ظرافت از آن خارج کرده باشند. 2️⃣ إثبات الوصية (المسعودي، ٣٤٦ق): ٢٠٧. 3️⃣ دلائل الإمامة (الطبري الإمامي، بعد از ٤١١ق): ٤٢٣/ ح٣٨٤ ؛ الكافي (الكليني، ٣٢٩ق) ١: ٥٠٣ بلا رواية ؛ الإرشاد (المفيد، ٤١٣ق) ٢: ٣١٣. 4️⃣ فتّال نیشابوری(٥٠٨ق) در روضة الواعظين: ٢٧٦، شیخ طبرسی(٥٤٨ق) در إعلام الوری٢: ١٣١ و در کتاب دیگرش تاج الموالید: ٥٧ و نیز برخی منابع دیگر روز ولادت امام حسن عسکری(علیه السلام) را روز هشتم ربیع الآخر گفته‌اند. شیخ عباس قمی نیز در الأنوار البهية: ٣٠٣ پس از ذکر اقوال مختلف، همین قول هشتم ربیع الآخر را ترجیح داده و نیز از شیخ حُرّ عاملی نقل کرده که قول رایج در زمان ایشان هم روز هشتم است. @Yusufi_Gharawi
با سلام درس خارج تاریخ اسلام و سیره اهلبیت علیهم السلام فردا شنبه 1398.9.16 برقرار است.
عج 1 یکی از شبهات در زمینه وقت کلی ظهور امام زمان (عج) است «یظهر فیملا الارض قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً»، «ظهور می کند و جهان را پر از عدل و داد می کند همچنان که پر از ظلم و ستم شده است». آیا معنای این حدیث این است که یکی از لوازم ظهور حضرت حجت این است که جهان پر از ظلم و ستم شود؟ پس هر کس خواهان ظهور یا تعجیل ظهور امام باشد نباید نهی از منکر و امر به معروف کند، نباید در راه خدا جهاد کند چرا که بگذارد تا جهان پر از ظلم و ستم شود! نه اینطور نیست یعنی اوامر اساسی اسلام در جهت امر به معروف و نهی از منکر و نشر اسلام، از اسلام استثنابردار نیست؛ بنابراین واجبات اساسی اسلام ادامه دارد و احدی نمی تواند به بهانه اینکه در علامت ظهور حضرت گفته شده است که زمین پر از جور و ستم خواهد شد ظلم و ستم کند؛ این کار مغالطه ای بیش نیست که اگر هر انسان منصفی قضاوت کند این مساله را قبول نمی کند. https://eitaa.com/Yusufi_Gharawi
کتاب «کلیات تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی» از ۸ فصل تشکیل شده است. ✏️فصل اول به فرهنگ و تمدن و ارتباط آن دو می پردازد و مباحثی چون ارتباط تمدن با فرهنگ، عوامل موثر در زایش و اعتلای تمدن ها (عامل انسانی، فرهنگ، دین، عامل مادی و طبیعی) بیان می شود. ✏️در فصل دوم به ویژگی‏های فرهنگ و تمدن اسلامی و عوامل پیدایی و شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی و همچنین سهم حضرت علی (ع) و اهل بیت (ع) در پیدایش و گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی می پردازد. ✏️شکوفایی علوم اسلامی، مظاهر تمدن اسلامی، طبقه بندی علوم اسلامی (قرائت، تفسیر، حدیث، فقه، اصول فقه، کلام) و علوم غیراسلامی (ریاضیات، نجوم، فیزیک و مکانیک، طب، کیمیا، فلسفه، منطق، تاریخ و تاریخ نگاری، جغرافیا و ادبیات) در فصل های سوم و چهارم بیان می شود. ✏️فصل پنجم به تشکیلات سیاسی و اقتصادی و قضایی و هنر در فرهنگ اسلامی می پردازد. ✏️تاثیر تمدن و فرهنگ اسلامی بر تمدن غرب در فصل ششم تبیین می شود ✏️نویسنده در فصل هفتم به عوامل انحطاط تمدن اسلامی اشاره می کند و در فصل پایانی به احیای تمدن اسلامی و نقش امام خمینی (ره) به عنوان بزرگ احیاگر دوره معاصر می پردازد. @Yusufi_Gharaw
‏ 1 🖍التأريخ قبل الإسلام: لم يكن للناس قبل الإسلام مادّة للتأريخ، اللّهمّ إلّا ما توارثوه بالرواية، ممّا كان شائعا بينهم من أخبار آبائهم و أجدادهم و أنسابهم و شعوبهم و قبائلهم و ملوكهم، و ما في حياة اولئك من قصص فيها البطولة و الكرم و الوفاء، و ما كان من خبر الأسر الّتي تناوبت الإمرة على الناس و ما قاموا به من تجهيز الجيوش و إقامة الحروف و بناء المدن و القصور، إلى أمثال ذلك، ممّا قامت فيه الذاكرة مقام الكتاب و اللسان مقام القلم، يعي الناس منه و يحفظون ثم يؤدّونها كما هي أو بإضافة أو نقيصة، و كثيرا ما كان بإضافات و تحريفات. كان هذا عند الفرس المجوس، و اليهود الإسرائيليين، و العرب الجاهليين المشركين، و اختص هؤلاء بأخبار الجاهلية الاولى و أنسابها، و ما فيها من قصص عن البيت و زمزم و جرهم، و ما كان من أمرها، ثم ما كان من خبر الاسر الّتي تناوبت الزعامة و الإمرة على قريش، و ما جرى قبل‏ ذلك لسدّ مأرب في اليمن، و ما تبعه من تفرّق الناس في البلاد. 📗منبع: ج‏1،ص:14 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ✏️تاريخ قبل از اسلام‏ 📍عرب‏هاى پيش از اسلام چيزى به نام تاريخ نداشتند، مگر مطالبى را كه سينه به سينه براى يكديگر نقل مى‏ كردند. آنان درباره اخبار آباء و و انساب و اقوام و قبايل و پادشاهانشان صحبت مى‏ كردند و در قصه‏ هايى، پهلوانى و كرم و وفاى آنها را به تصوير مى‏ كشيدند. هم چنين در خصوص خاندانى كه إمارت را يكى بعد از ديگرى به دست گرفته و به تجهيز سپاه و برپايى جنگ‏ها و آبادانى شهرها و بنيان‏گذارى قصرها مى‏ پرداختند، حكايت‏ها بر جاى گذاشته‏ اند. در نقل اين داستان‏ها حافظه به جاى كتاب و زبان جانشين قلم بوده است و مردم آنها را جمع‏ آورى و حفظ كرده و سپس آن را به همان صورت يا با حذف و اضافه‏ هايى نقل كرده‏ اند. اين شيوه نزد ‏ها و و عرب‏هاى مشرك جاهليّت رايج بود و عرب‏ها به خصوص اخبار جاهليت و أنساب را نيز داشتند كه در آن قصه‏ هاى مربوط به و و قبيله جرهم و مسائل مربوط به آنها وجود داشت و اخبار خاندان‏ هايى كه يكى پس از ديگرى زعامت و رياست قريش را به عهده گرفته و حوادثى كه قبل از آن براى سدّ مأرب در رخ داده بود براى همديگر نقل مى‏ كردند. @Yusufi_Gharawi
🔶 نشست علمی 🔷موضوع : 🔶«بازخوانی شهادت معصومین (ع) با تکیه بر ملاک‌های نقد اخبار تاریخی» 🔷 با ارائه آیت الله یوسفی غروی 🔶زمان : دوشنبه 2 دی 98 ساعت 16 🔷مکان : دانشگاه ادیان و مذاهب قم سالن شهید بهشتی 👇 https://b2n.ir/890964 https://eitaa.com/Yusufi_Gharawi
📕تاریخ هجوم به خانه (س) ✍🏼نویسندگان: محمدهادی یوسفی غروی 🖍منبع: تاریخ در آینه پژوهش سال هفتم پاییز 1389شماره 3 (پیاپی 27) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ در تاریخ 26/11/89 برابر با یازدهم ربیع الاول 1432 و هم زمان با ایام پس از رحلت رسول خدا…(ص)، به همت گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، نشستی علمی با موضوع «بررسی تاریخ حمله به خانه حضرت فاطمه» با حضور استاد محترم حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی یوسفی غروی برگزار شد. از آنجا که تاریخ نویسان درباره تاریخ این حادثه، سخن صریح و روشنی ندارند، استاد محترم با بررسی بعضی از شواهد و قراین، دیدگاه جدیدی در این باره ارائه کرد. آنچه پیش روست متن ویرایش شده این بحث است. طبیعی است مطالب ارائه شده، دیدگاه استاد محترم است که در این نشریه عرضه میشود و باب بحث و بررسی در بارة این موضوع همچنان باز است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 📕دانلود 👇🏻 http://ensani.ir/file/download/article/20130115083658-9712-1.pdf ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @Yusufi_Gharawi
علیهم السلام علیهم السلام سلام الله علیها 1 جمله اي كه راجع به مقام علمي و تعليمي و آموزگاري حضرت زينب (س) به دست ما رسيده از شخصي نقل شده است به نام نحوي مازني كه از قدماي نحويان كوفه بود. از زبان او نقل شده كه ما همسايه (ع) بوديم و وقتي كه اميرالمومنين (ع) از مدينه به بصره براي جنگ جمل رفته بودند - مي دانيد كه امام در بصره پيروز شدند اما در اين سفر خانواده را همراه خود نبريده بودند و بدون خانواده به كوفه وارد مي شوند اما بعد كساني را مي فرستند تا خانواده را از مدينه به كوفه بياورند. - در آن زمان هم حضرت زينب سلام الله عليها با همسرشان كه پسر عمويشان بود به نام عبدالله در مدينه زندگي مي كردند و به همراه خانواده و در ركاب اميرالمومنين (ع) از مدينه به كوفه آمدند. آن زمان كه خانواده اميرالمومنين (ع) به كوفه آمده بودند زنان كوفه براي پرسيدن مسايل خود به منزل (ع) و بانوي اين خانواده حضرت زينب (س) مراجعه مي كردند و حضرت زينب (س) پاسخگوي مسايل اين بانوان بوده و از طرف ديگر جلسات تفسير قرآن داشته اند. او در اين باره مي گويد در اين چهار پنج سالي كه خانواده اميرالمومنين (ع) در كوفه بودند ما قد و قامت حضرت زينب (س) را نديديم. معلوم مي شود كه اين طور نبوده كه حضرت مدام بيرون بروند و در ميان مردم به حشر و نشر بپردازند ادامه دارد 👇🏻 💯هر روز یک نکته تا چهارشنبه 11دی ماه مصادف با پنجم جمادي الاولي میلاد حضرت زینب سلام الله علیها ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @Yusufi_Gharawi
علیهم السلام علیهم السلام سلام الله علیها 2 🖍چرا نام حضرت، زينب بود و آيا اين قول مشهور كه زينب به معناي زينت پدر و زيب اب است قول درستي است؟ ✍🏼اول اين را بگويم كه چون در افواه مشهور است كه مي گويند زينب كبري برخي از اين صفت چنين برداشت مي كنند كه حضرت زينب (س) بزرگ تر از بوده اند در حالي كه در كتاب هاي تراجم صحابه - شرح حال صحابه پيامبر (ص) - آمده است كه زينب دختر دوم اميرالمومنين (ع) بعد از حسنين (ع) بودند. حالا اين كه چرا نام اين دو دختر اميرالمومنين، زينب و ام كلثوم گذاشته شد مي دانيم كه پيامبر (ص) چهار دختر به نام هاي زينب و ام كلثوم و رقيه و فاطمه داشتند كه فاطمه كوچك ترين دختر پيامبر بود و (س) وقتي دو خواهر خود را از دست داده بودند نام آن ها را بر روي دختران خود مي گذارند. اين كه به قول شما برخي زينب را زينت پدر و زينت اب مي گويند اين ها ريشه اي ندارد اين که گفته مي شود (ص) به پيشنهاد اسم حضرت را زينب گذاشتند مبنايي ندارد و پيش از حضرت زينب اين نام، نام دختر پيامبر و دختر بوده است و در زمان عرب، زينب نام درخت زيبايي در بيابان بوده كه عرب اين نام را براي دختران برگزيده بود. ادامه دارد 👇🏻 💯هر روز یک نکته تا چهارشنبه 11دی ماه مصادف با پنجم جمادي الاولي میلاد حضرت زینب سلام الله علیها ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @Yusufi_Gharawi
عجّل اللّه فرجه ۲ در ميان تمامي مسلمانان اين مساله كه پيامبر (ص) وعده داده است در آخر الزمان مردي از اهل بيت(ع) ظهور و جهان را پر از عدل و داد خواهد كرد، قابل قبول است با فرق اينكه چند نقطه مورد توافق بين شيعيان و غير شيعيان و چند نقطه هم مورد اختلاف است. نقطه هاي مورد اتفاق اين است كه مرد مسلمان مومني از عرب، از ميان قريشيان در ميان قريشيان از بني هاشم و از بني هاشم آل ابي طالب و در ميان آنها از فرزندان علي و فاطمه است. تا اينجا مورد اتفاق بين همه مسلمانان است اما از اينجا به بعد مورد اختلاف قرار مي گيرد به اين معنا كه فرزندان پسر علي و زهرا، بين حسن و حسين مورد اختلاف است. اهل سنت بيشتر قايل به اين هستند كه امام زمان(عج) از نسل امام حسن(ع) خواهد بود و شيعيان به پيروي از اهل بيت(ع) قايل به اين هستند كه امام زمان(عج) از نسل (ع) خواهد بود. اينكه اهل سنت، امام زمان (عج) را از نسل (ع) و شيعيان از نسل امام حسين (ع) مي دانند اما امام زمان(عج) هم از نسل امام حسن و هم از نسل امام حسين است؛ چون مادر امام محمد باقر، دختر امام حسن بوده كه به عقد امام زين العابدين در مي آيد پس فرزندان _باقر تا امام زمان همه از نسل هر دو امام حسن و حسين هستند. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @Yusufi_Gharawi
‏ 2 التأريخ بعد الإسلام: ثمّ ظهرت الرسالة المحمّدية بصفتها أعظم حادث في حياة البشر عامّة و العرب خاصّة، فكان محور تأريخ البشر عامّة و العرب خاصّة، فما اجتمع ملأ منهم أو تفرّق إلّا و حديثهم عنه، و لا تحرّكت جيوشهم و كتائبهم إلّا له أو عليه، حتّى تتوّجت جهوده بمعنى قوله سبحانه إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ وَ رَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْواجاً فنبذوا ما كانوا فيه من الجاهلية الجهلاء و الضّلالة العمياء بهداية القرآن و الإسلام. و يومئذ و بظهور النبيّ صلّى اللّه عليه و آله و ظهور دعوته، ظهر مورد جديد للتأريخ، و هي أحاديث الصحابة و التابعين و أهل بيته عليهم السّلام عن ولادته و حياته، و ما قام به صلّى اللّه عليه و آله من جهاد و جهود في سبيل اللّه، و اصطدام في ذلك مع المشركين، و دعوة إلى التوحيد، و ما كان فيها من أثر للسيف و السّنان و اللسان و البيان، و أصبحت هذه هي موادّ التأريخ الجديد بصورة عامّة و سيرة الرّسول بصورة خاصّة. ،ج‏1،ص:15 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله كه بزرگ‏ترين حادثه براى جامعه بشريت به طور عام و براى جامعه عرب به طور خاص بود، رخ داد. هيچ جمعى نبود، مگر آن كه در مورد اين حادثه صحبت مى‏كردند و سپاه و لشكرى حركت نمى‏كرد، مگر آن كه به نفع يا عليه پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله بود تا اين كه تلاش‏هاى وى به نتيجه رسيد و به فرموده خداوند تبارك و تعالى: «إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ وَ رَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْواجاً» پيروزى نصيب آن حضرت صلّى اللّه عليه و آله شد و مردم با هدايت قرآن و اسلام از جاهليت و ضلالت آشكار نجات يافتند. بعد از ظهور صلّى اللّه عليه و آله و آشكار شدن دعوتش، صفحه جديدى از تاريخ گشوده شد و نقل احاديث به وسيله و و اهل بيت گرامى‏اش عليهم السّلام در مورد تاريخ ولادت و زندگانى و جنگ‏هايش با مشركان و دعوت به توحيد و اثرات شمشير و نيزه و زبان و بيان مورد اهتمام قرار گرفت. بيان اين حوادث، به تدريج تاريخ اسلام را به صورت عام و سيره رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله را به صورت خاص تشكيل داد. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @Yusufi_Gharawi
علیهم السلام سلام الله علیها (ص) فرمودند: «فاطمه مهتر زنان جهان است»، چون مسلمانان شنيده بودند كه فرشتگان به حضرت مريم خطاب كردند كه خداوند تو را بر زنان جهان برگزيده است لذا عرض كردند مگر پيش از ايشان مريم(س)، مادر (ع) از سوي فرشتگان در قرآن به برگزيده زنان جهان خطاب نشد، و پيامبر(ص) فرمودند: او برگزيده جهان خودش بوده، اما دخترم (س) برگزيده زنان جهان از اولين و آخرين است. در قرآن كريم از زبان فرشتگان نيز حكايت شده كه حضرت زهرا(س) از كل زنان جهان بالاتر است ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @Yusufi_Gharawi
‏ 3 تدوين السيرة النبويّة و تأريخ الإسلام: و لم يدوّن‏ في تأريخ الإسلام أو في سيرته صلّى اللّه عليه و آله شي‏ء، حتّى مضت أيام الخلفاء، لم يدوّن في هذه المدّة شي‏ء سوى القرآن الكريم و تقويم إعرابه بمبادئ و قواعد النّحو على يد أبي الأسود الدؤلي بإملاء أمير المؤمنين علي ابن أبي طالب عليه السّلام، و قد كان رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله يحفّز المسلمين على كتابة القرآن حرصا على حفظه و صيانته، كما إنّ تفشي العجمة على ألسنة أبناء العرب على أثر اختلاطهم بغيرهم عند اتساع الرّقعة الإسلامية دفعت أبا الأسود الدؤلي إلى عرض ذلك على علي عليه السّلام فكان ذلك حافزا على تدوين النحو. و بهذا الاختلاط أيضا تفشّت فيهم أخبار الماضين من ملوك الفرس و بني إسرائيل، فلمّا كانت أيام معاوية أحبّ أن يدوّن في التأريخ القديم كتاب فاستقدم عبيد بن شرية من صنعاء اليمن فكتب له كتاب أخبار الماضين من ملوك اليمن من العرب البائدة و غيرهم و منهم الفرس و الحبشة. و قد كان المسلمون يحبّون أن يخلّدوا آثار ما يتعلق بسيرة الرسول صلّى اللّه عليه و آله، و قد كان هذا يحقّق ما في نفوسهم من تعلّق به- عليه الصلاة و السلام-، و لكنّهم- ببالغ الأسف- منعوا عن تدوين أحاديثه مخافة أن يختلط الحديث بالقرآن الكريم- كما زعموا-، بل منعوا حتّى عن التحديث بحديثه، حاشا أمير المؤمنين عليا عليه السّلام، فإنّه لم يشارك في هذا المنع و لم يؤيّده، بل كما أملى النحو على كاتبه أبي الأسود الدؤلي كتب هو أيضا بعض الكتب في الفقه و الحديث، و أمر كاتبه الراتب عبيد اللّه بن أبي رافع أن يكتب المهمّ من أقضيته، و أحكامه في فنون الفقه من الوضوء و الصلاة و سائر الأبواب ( انظر رجال النجاشي: 4- 7، ط. النشر الإسلامي.) و بهذا الموقف من أمير المؤمنين عليه السّلام، و بفعل حاجة المسلمين إلى أحاديث نبيّهم ظهر فيهم غير واحد من حملة الأحاديث العلماء الفقهاء، و لكن حيث استمر هذا المنع رسميّا من قبل الخلفاء بعد علي و ابنه الحسن عليهما السّلام إلى أيام عمر بن عبد العزيز، قام رجال كلّهم محدّثون. لم‏ يدوّنوا في الحديث و الفقه شيئا، و لكنّهم عوّضوا عن كتابة أحاديثه بكتابة شي‏ء من سيرته صلّى اللّه عليه و آله. ،ج‏1،ص:15-16 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @Yusufi_Gharawi
پژوهش‌های تاریخ اسلام
#روش_مطالعه_تاریخ #روش_تحقيق_تاريخ_اسلام‏ 3 تدوين السيرة النبويّة و تأريخ الإسلام: و لم يدوّن‏ في
ترجمه : تدوين سيره نبوى و تاريخ اسلام‏ در مورد تاريخ اسلام و اكرم صلّى اللّه عليه و آله تا پايان ايام چيزى نگاشته نشد. در اين مدت چيزى به غير از قرآن كريم و روش اعراب‏گذارى آن بر طبق مبادى علم نحو به دست و به املاى امير المؤمنين على ابن ابى طالب، تدوين نشد و اين بدان دليل بود كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله مسلمانان را به كتابت قرآن كريم تشويق مى‏كرد اما اختلاط اعراب با اقوام ديگر و رواج لغت‏هاى غير عربى در ميان آنها باعث شد كه ابو الاسود دئلى خدمت على عليه السّلام برسد و به راهنمايى او براى حفظ زبان عرب، علم نحو را تدوين كند. در نتيجه گسترش قلمرو اسلامى و اختلاط با اقوام ديگر داستان‏هايى از پادشاهان فارس و رواج يافت، و آمده است كه معاويه علاقه‏مند شد تا كتابى در تاريخ قديم نگاشته شود براى همين عبيد بن شريّه كه پيرمردى صد و بيست‏ساله بود از صنعاى يمن به خدمت او در آمد و كتابى در مورد اخبار گذشتگان و پادشاهان عرب و فارس و حبشه و غيره نوشت و اين اولين متن مدوّن بعد از قرآن كريم مى‏باشد. با وجودى كه مسلمانان بسيار علاقه‏مند بودند آثار مربوط به رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله را براى هميشه نگه دارند و اين حكايت از تعلق خاطرى مى‏كرد كه به آن حضرت صلّى اللّه عليه و آله داشتند؛ ولى با كمال تأسف خلفاى سه‏گانه از تدوين سيره آن حضرت صلّى اللّه عليه و آله و احاديث جلوگيرى مى‏كردند و علّت آن هم به گمان خودشان اين بود كه احاديث با قرآن كريم مخلوط مى‏شود. در اين ميان تنها امير المؤمنين عليه السّلام زير بار اين ممانعت نرفت و آن را تأييد ننمود؛ بلكه علم نحو را به كاتب خودش ابو الاسود دئلى املا كرد، و نيز كتاب‏هايى را در فقه و حديث نوشت و به كاتب هميشگى خودش، عبيد الله بن ابى رافع دستور داد كه قضاوت مهمّ و احكام صادره از او را درباره وضو و نماز و ساير ابواب بنويسد. «نك: رجال نجاشى، ص 4- 7.) با اين اقدام درست امير المؤمنين عليه السّلام و با اظهار علاقه مسلمانان به احاديث پيامبرشان، افرادى در ميان مسلمانان ظاهر شدند كه حامل احاديث بودند و از علما و فقها به شمار مى‏رفتند اما از آنجا كه ممنوعيت نوشتن احاديث به صورت رسمى از سوى خلفاى بعد از حضرت على و فرزندش عليها السّلام تا زمان عمر بن عبد العزيز ادامه يافت در اين مدت حاملان فقه فقط محدّث و بازگو كننده روايات بودند و چيزى را در فقه يا حديث تدوين نكردند امّا به نوشتن نكاتى از سيره پيامبر صلّى اللّه عليه و آله اقدام نمودند. ممنوعيت نقل و كتابت حديث نزديك به صد سال طول كشيد و اين يكى از بزرگترين خسارت‏ها براى است كه هرگز جبران نخواهد شد. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @Yusufi_Gharawi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علیهم السلام علیهم السلام بررسی تاریخ ولادت (س) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ در محضر آیت الله یوسفی غروی ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @Yusufi_Gharawi
این کتاب از 6 فصل تشکیل شده است. فصل اول در مقدمات به ضرورت بحث‌های قرآنی می‌پردازد و در فصل دوم ویژگیها و اطلاعات عمومی‌درباره قرآن (مانند نامها و صفات قرآن، تعد سور، تعداد آیات، سوره‌های مکی و مدنی و شأن قرآن) بیان می‌شود. فصل سوم به وحی و چگونگی و حقیقت وحی در نگاه مفسران می‌پردازد و در فصل چهارم نحوه کتابت و جمع آوری قرآن بیان می‌شود. تاریخچه علوم قرانی در فصل پنجم می‌آید و در پایان نیز ویژگی های دیگری از قرآن (مانند اعجاز قرآن، عدم تحریف آن، نحوه قرائت و تدبر در قرآن، محکم و متشابه در قرآن، ناسخ و منسوخ در قرآن، ظاهر و باطن در قرآن و...) بیان می‌شود. کتاب «علوم قرآنی» را دفتر نشر معارف و موسسه فرهنگی قول السدید در 232 صفحه با شمارگان 1000 نسخه و به قیمت 9 هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار داده اند. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @Yusufi_Gharawi
علیهم السلام سلام الله علیها دختران (ص) از حضرت خدیجه (س) اولین فرزند دختر پیامبر، زینب، دومین فرزند دختر، ام کلثوم و سومین فرزند دختر، و چهارمين به نام فاطمه(س) بوده اند. كساني كه مي گويند اين سه فرزند، دختران آن حضرت نبودند يا دختران از شوهران سابقش بودند، برخلاف اخبار معتبری است كه از ائمه اطهار رسيده است. عبداللّه بن جعفر حِميري از اصحاب امام دهم و یازدهم و متوفي 270 هجري در كتاب كه اين كتاب همچنان در دست ماست و همچنين محمد بن حسن بن فروخ كه او نيز از اصحاب امامين و متوفي 290 هجري است در كتاب كه اين كتاب هم در دست ماست؛ مرحوم در كتاب خصال و همچنين در دو خبر معتبر از امام باقر(ع) و (ع)، اين دختران را دختران پيامبر(ص) از حضرت خديجه عنوان كردند. بنابراين كساني كه تشكيك در اين دارند كه آنها دختران پيامبر(ص) باشند و اظهار مي كنند برخلاف اين روايات است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @Yusufi_Gharawi
علیهم السلام سلام الله علیها (س) علاوه بر اينكه وظيفه مهرباني نسبت به شوهر و فرزندان را به حد اعلا رساندند، نسبت به ديگر مسلمانان و همسايگان نيز مهرباني بسياري داشتند كه باز هم از اين جهت روايتي از آن حضرت هست كه در نماز شب در حق همسايگان دعا مي كردند در حدي كه (ع) از آن حضرت پرسيد كه چگونه شما به همسايگان دعا مي كنيد 👈 و حضرت فرمودند: «اي فرزندم ! اوّل ما بايد به فكر نجات همسايه باشيم و سپس براي خود تلاش و دعا كني»؛ يكي از آداب دعا كردن در اسلام اين است كه در دعا كردن در درجه اول به فكر خود نباشيم بلكه در فكر ديگر مسلمانان و مؤمنان باشيم و در رديف آنها، خودمان هم مشمول دعاي خود قرار دهيم. در جنبه الگوگيري همين مقدار كلي براي ما بس است ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @Yusufi_Gharawi