eitaa logo
سی‌نما🎬
5.2هزار دنبال‌کننده
462 عکس
154 ویدیو
0 فایل
اینجا به دنبال حال سینماییم جهت تبلیغات در سه کانال ⬅️ @Admin780
مشاهده در ایتا
دانلود
سی‌نما🎬
🔚 مستندها تفسیر متفاوت فیلمساز از واقعیت 🔹 در فیلم مستند نحوه ثبت یک واقعه و تفسیر فیلمساز از آن،
🔍 اطلاع‌رسانی و کشف حقیقت؛ وظیفه فیلم‌های مستند 🔘 امروزه فیلم‌های مستند شکل‌ها و انواع متفاوتی دارند و نه‌تنها خوراک خوبی برای رسانه‌های خبری، تلویزیون‌ها و شبكه‌های ماهواره‌ای به‌شمار می‌آیند، بلكه آنقدر اهمیت یافته‌اند که بر پرده سینماها می‌آيند و به فروش زیادی دست پیدا می‌کنند. نمونه آن فیلم‌هایی است که مستندسازی به نام مایكل مور در سال‌های اخیر ساخته است؛ از جمله فیلم بولینگ برای کلمباین و فارنهایت ۱۹۹. 🔘 برخی فیلم‌های مستند به خاطر واقعی بودن صحنه‌های آن بیشتر از فیلم‌های داستانی بر بیننده اثر می‌گذارند. هدف فیلم‌های مستند برخلاف فیلم‌های داستانی سرگرم کردن بیننده نیست، بلكه وظیفه آنها غالبا اطلاع‌رسانی و کشف حقیقت و آشنا کردن مخاطبین با موضوعی است که آن را نمی‌شناسند یا اطلاعات اندکی درباره آن دارند. 📽 @ciinema
🎞 انیمیشن سینمایی «لوپتو» به کارگردانی عباس عسکری، موفق به دریافت جایزه بهترین انیمیشن از جشنواره احمدآباد هند شد. 📽 @ciinema
⭕️ سیزدهمین جشنواره فیلم عمار با بیش از 3400 اثر آغاز به کار کرد 🔘 این دوره از جشنواره مردمی فیلم عمار، از شنبه 14 دی ماه شروع شده و تا 23 دی ماه، آثار جشنواره در این مراسم، در سینمافلسطین تهران و به صورت مجازی در Ammaryar.ir به نمایش درمی‌آیند. 🔚 آیین افتتاحیه جشنواره عمار نیز 14 دی ماه با تقدیر از برگزیدگان بخش‌های مسابقه نماهنگ، فیلمنامه، پویانمایی، فیلم ما و برنامه تلویزیونی برگزار می‌شود. 📽 @ciinema
سی‌نما🎬
🎞 #پاراکتاب | فیلم و سینما عین جذابیت نیست 🔘 تماشاگر تلویزیون در خانه خود دل‌مشغولی‌هایی دارد که او
📺 | جذابیت در تلویزیون ♨️ اگر جذابیت در سینما دامی است که می‌گسترانند، در تلویزیون کمندی است که با آن صید را به دام می‌کشانند. این مثال شاید قیاس مع‌الفارق باشد، چرا که صید را از درون، جاذبه‌ای برای دام و کمند نیست، اما تماشاگر سینما و تلویزیون به آن دام و این کمند عشق می‌ورزد. پس هر چه هست، در درون بشر چیزی است که این رشته جذابیت بدان بند می‌شود. 📖 آیینه جادو، جلد اول، صفحه١٣ 📽 @ciinema
📍 سریال بی گناه ارمغان یک خانواده ایده‌آل غربی را به نمایش گذاشته است 📽 @ciinema
📌موافقت «سازمان سینمایی» با اکران فیلمی که جامعه ایران را زندانی بزرگ ترسیم می‌کند! 🖇 «ملاقات خصوصی» به لحاظ محتوایی از قد و قامت یک فیلم اولی فراتر بوده و در قالب یک فیلم مثلا اجتماعی، هتاکانه و به صورت نمادین به نقد حاکمیت می‌پردازد، اما از آنجا که اینگونه پیام‌ها بزرگتر از حد و اندازه فیلمساز جوان فیلم اولی است، از پس کار برنیامده و نمادهای آن، آنچنان الکن است که مخاطب با پیام‌های نمادین اثر همراهی نمی‌کند و در حد لگدپرانی باقی می‌ماند. 🖇 «ملاقات خصوصی» مانند فیلم «مغز و استخوان»، موضوع ملاقات شرعی در زندان را آنچنان بی‌پروا به تصویر می‌کشد که دیدن این فیلم را به صورت خانوادگی غیرممکن می‌سازد. این فیلم اتاق ملاقات خصوصی زندان را ابزار جذابیت و کشش در فیلمش قرار داده و حتی نام آن را بر روی اثر می‌گذارد و مخاطب را در خصوصی‌ترین لحظات یک زن و شوهر شریک می‌کند. 📽 @ciinema
سی‌نما🎬
🎶 ای.دی.آر «ADR» 🔘 ضبـط دوبـاره گفت‌وگوهای بازیگـر در اسـتودیو کـه منطبـق بـا صـدای او سر صحنـه باش
💎 آرک «Arc» 💡 «آرک» دارای دو معنای لغوی و اصلاحی می‌باشد. در معنای لغوی به‌معنای نـوری قـوی و سـفید رنـگ است کـه بـا الکرتودهـای کاتـودی ایجاد می‌شود. ایــن نــور در صحنه‌های وســیع بــرای شبیه‌سازی یــا تقویــت نــور روز مـورد اسـتفاده قـرار می‌گیرد. در معنای اصطلاحی نیز به حرکت دایره‌ای دوربین بر روی ریل گفته می‌شود. 📽 @ciinema
سی‌نما🎬
📺 #پاراکتاب | جذابیت در تلویزیون ♨️ اگر جذابیت در سینما دامی است که می‌گسترانند، در تلویزیون کمندی
📌 | جذابیت؛ شرط لازم و نه کافی 🔗 جذابیت «شرط لازم» است، اما «کافی» نیست، و چون شرط کافی نیست نمی‌توان در باب آن حکمی مطلق صادر کرد. جذب تماشاگر نمی‌تواند همه هدف فیلم‌ساز باشد، اگرچه جاذبیت اولین شرطی است که اگر وجود نیابد، مفهوم فیلم محقق نمی‌شود. پس، از این واقعیت نمی‌توان حکمی استخراج کرد مبنی بر تأیید آن‌چه اکنون در سینمای تجاری می‌گذرد. 📖 آیینه جادو، جلد اول، صفحه١٣ 📽 @ciinema
سی‌نما🎬
🔍 اطلاع‌رسانی و کشف حقیقت؛ وظیفه فیلم‌های مستند 🔘 امروزه فیلم‌های مستند شکل‌ها و انواع متفاوتی دارن
🎞 انواع فیلم مستند 🖇 نگاه فیلمسازان به جهان و واقعیت‌های پیرامون آنها از همان آغاز با هم متفاوت بود. بعدها با تحول سینما، فیلم مستند مفهوم مستقلی پیدا کرد و به یكی از مهم‌ترین قالب‌های سینمایی برای بازنمایی واقعیت‌های علمی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تبدیل شد. 🖇 علاوه بر این‌ها خود مستندها نیز به‌مرور در انواع مختلفی دسته‌بندی شدند که مهمترین شکل‌های فیلم مستند عبارتند از؛ مستند خبری، مستند علمی، مستند سیاسی، مستند اجتماعی، مستند صنعتی، مستند تبلیغاتی، مستند آموزشی، مستند شاعرانه، مستند تاریخی، مستند جنگی، مستند ورزشی و مستند زندگینامه‌ای. 📽 @ciinema
📌 اولویت اکران فیلم در سال ۱۴۰۲ با فیلم‌های حاضر در چهل و یکمین جشنواره فجر خواهد بود سهرابی، مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی تصریح کرد: در سازمان سینمایی مقرر شد، اولویت اکران سال ۱۴۰۲ با آثار حاضر در «جشنواره فیلم فجر» باشد و آن دسته از فیلم‌هایی که در جشنواره فجر شرکت نکرده باشند و یا فرصت چند ماهه اکران را از دست داده باشند در اولویت‌های بعدی اکران قرار خواهند گرفت. 📽 @ciinema
📌فضاسازی رسانه ای برای نرساندن آثار ارزشی به فجر انقلاب 🖇 «بنیاد روایت فتح» تنها با یک فیلم خانوادگی در جشنواره فیلم فجر حاضر خواهد شد؟! ▪️ در شرایطی که وزیر ارشاد طی یک سال و نیم گذشته بارها و بارها وعده داده است که امسال سال پرباری برای سینمای دفاع مقدس در جشنواره فیلم فجر است، حال یکی از رسانه‌های معتبر، خبری را منتشر کرده مبنی بر اینکه تولیدات انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس به جشنواره نخواهد رسید! آن هم با دلایلی که قطعا برای سینماگران حرفه ای قابل قبول نخواهد بود. 🔗 با این اوصاف به‌نظر می رسد بیشتر فضاسازی رسانه‌ای برای توجیه کم کاری مدیران در فراهم کردن فرآیند تولید آثار باشد. 📽 @ciinema
سی‌نما🎬
💎 آرک «Arc» 💡 «آرک» دارای دو معنای لغوی و اصلاحی می‌باشد. در معنای لغوی به‌معنای نـوری قـوی و سـفی
🌄 بازتاب پس‌زمینه«Projection Back» 🔸 روشــی کــه در آن نمای فیلمبــرداری شده‌ای بــر روی یــک پــرده نیمــه شــفاف تابانــده می‌شود، تــا از آن به‌جای پس‌زمینه‌ نمای در حــال فیلمبــرداری اســتفاده گــردد. 🔸 معروفتریــن کاربــرد ایــن تکنیــک بــرای تصویربــرداری حرکـت اتومبیـل در اسـتودیو بـوده اسـت کـه امـروزه جـای خــود را بــه تکنیک‌های دیگــری ماننــد پــرده ســبز داده اســت. 🔚 اینگونـه نماها نیازمنـد نورپـردازی ویژه‌ای بـر روی سـوژه مــورد نظــر اســت و بایــد بــه هــر شــکل ممکــن از تابــش نورهـای جانبـی بـر روی پـرده شـفاف خـودداری گـردد. 📽 @ciinema
🔰 سینما ملت خانه رسانه و برج میلاد خانه اصلی چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر شد 🔹 چهل‌ویکم جشنواره فیلم فجر، برج میلاد به عنوان خانه جشنواره، میزبان بخش بین الملل، بازار فیلم، میهمانان داخلی و خارجی و صاحبان آثار خواهد بود. همچنین اهالی رسانه و منتقدان در پردیس سینمایی ملت (خانه رسانه) به تماشای آثار این دوره از جشنواره خواهند نشست. 📽 @ciinema
📌 برخی مدیران معتقدند که فیلم‌های ارزشی مخاطب ندارد! 🎞 مدیر عامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، مهدی عظیمی میرآبادی: برخی مدیران و اعضای شوراهای مختلف معتقدند که فیلم‌های ارزشی دیگر مخاطب ندارد. در صورتی که این نگاه از اساس غلط است، چرا که ملت انقلابی ایران اسلامی در مراسم‌ها و مناسبت‌های مختلف ثابت کرده‌اند، پیرو و پشتیبان اسلام، انقلاب، قرآن و ولایت فقیه هستند. ▪️ کسانی که چنین تصوراتی دارند، می‌خواهند حدود ۳ میلیون نفری که به سینما می‌روند را با فیلم‌های سطحی‌شان راضی نگه دارند. در واقع آن‌ها را به ۸۲ میلیون نفر دیگر ترجیح می‌دهند، در صورتی که رویه باید کاملاً معکوس باشد. 📽 @ciinema
❇️ مهدیه سادات‌محور کارگردان مستند «عزیز» در دیدار بانوان با مقام معظم رهبری تندیس فیروزه بهترین فیلم مستند شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت را به رهبر انقلاب اهدا کرد. 📽 @ciinema
سی‌نما🎬
📌 #پاراکتاب | جذابیت؛ شرط لازم و نه کافی 🔗 جذابیت «شرط لازم» است، اما «کافی» نیست، و چون شرط کافی ن
🔰 | جذابیت سینما برای بشر در کجاست؟» 🔅 مفهوم و حدود جذابیت در سینما به جواب این سوال باز می‌گردد که «برای چه باید فیلم بسازیم؟» سینما را هم می‌توان به سوی آن ابتذالی هدایت کرد که پیش از انقلاب به آن «فيلم‌فارسی» می‌گفتند و هم به سوی سینمای «آوانگارد» و هم به جوانب دیگر. و سؤال اینجا است که ما سینمای ایران را در کدام یک از این افق‌ها معنا می‌کنیم؟ 🔘 امروز در سینما سوء استفاده از گرایش‌های غریزیِ وجود حیوانی بشر امری است مجاز و بسیار رایج. با عنایت به آن‌چه در جهان امروز می‌گذرد، سینما و تلویزیون ایران الحق چه عفیف‌ترین و نجیب‌ترین هستند، اما بسیارند کسانی که برای عفت و نجابت در سینما شأنی قائل نیستند؛ مقصودم کسانی هستند که «وجود حیوانی بشر» را از «حقیقت انسانی او» می‌دهند. 🔅 در این‌جا با توجه به نحوه تفکر، تعاریف مختلفی از جذابیت وجود پیدا می‌کند. پس اگرچه هنوز به این سؤال که «جذابیت سینما برای بشر در کجاست؟» جواب نگفته‌ایم، اما سؤالات دیگری نیز عنوان می‌شود که طرح آن‌ها در حقیقت بخشی از جواب است. 📖 آیینه جادو، جلد اول، صفحه١٣ 📽 @ciinema
سی‌نما🎬
🎞 انواع فیلم مستند 🖇 نگاه فیلمسازان به جهان و واقعیت‌های پیرامون آنها از همان آغاز با هم متفاوت بود
📢 انواع مستند؛ مستندهای خبری 🔸 مستندهای خبری قدیمی‌ترین، کلاسیک ترین و متداول‌ترین شكل فیلم‌های مستند است که معمولا برای بخش‌های خبری تلویزیون‌ها ساخته می‌شود. در این مستندها فیلم‌ساز با استفاده از صدای یک گوینده که بر روی تصاویر می‌آید، یک رویداد یا مجموعه‌ای از رویدادهای خبری را روایت می‌کند. مستندهای خبری اغلب در محل وقوع حادثه ساخته می‌شوند و گزارش مستقیم و دست اولی از آن حادثه محسوب می‌شوند. 🔸 عیب این نوع فیلم‌های مستند این است که تاریخ مصرف دارند و در دوره زمانی بسیار محدودی قابل استفاده‌اند و با کم اهمیت شدن آن رویداد خبری اهمیت خود را از دست می‌دهند. اگر چه ارزش آرشیوی و اسنادی خود را برای همیشه حفظ می‌کنند و می‌توانند در بررسی‌ها و تحلیل‌های خبری یا رسانه‌ای مورد استفاده قرار گیرند. یكی از بهترین نمونه این نوع فیلم‌های مستند، مستندهایی اسیت که گزارشگرهایی مثل جان سیمپسون یا رگی عمر برای تلویزیون بی‌بی‌سی می‌سازند. 📽 @ciinema
سی‌نما🎬
🌄 بازتاب پس‌زمینه«Projection Back» 🔸 روشــی کــه در آن نمای فیلمبــرداری شده‌ای بــر روی یــک پــرد
💫 اصلاح رنگ«correction color» 🔻 منظور از این اصطلاح، اصلاح رنـگ و نـور فیلـم در مرحلـه پایانـی تدویـن است. در ایـن مرحلـه نــور و رنــگ تصاویــر بــا اســتفاده از دســتگاه یــا نرم‌افزاری ویــژه و همســان اصلاح می‌گردد. اصطلاح فرانســوی ایــن کار کـه در سـینمای ایـران نیـز رایـج اسـت«اتالوناژ» اسـت. 📽 @ciinema
⛔️ آثار مساله دار بدون مجوز انتشار یافت ▪️ سریال «سقوط» به‌کارگردانی سجاد پهلوان زاده در حالی از شب گذشته ۱۵ دی ماه پخش اولین قسمت خود را آغاز کرده که پیگیری‌ها از ساترا نشان می‌دهد که این سریال که این روزها درگیر حواشی مختلفی بوده است به همراه دو اثر دیگر از شبکه نمایش‌خانگی، هنوز مجوز ندارند. 🔚 پیگیری‌ها از ساترا نشان می‌دهد که هیچیک از این سه سریال مجوز مربوطه را برای انتشار از ساترا کسب نکردند و ساترا پیشتر در خصوص مجموعه‌های «پدرخوانده» و «بی‌گناه» در حال هماهنگی با مرجع قضایی بوده است. 📽 @ciinema
📌نخستین خُلف‌وعده از گاه‌شمار چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر معرفی فیلم‌های بخش «سودای سیمرغ» به تعویق افتاد در حالی که بر اساس گاه‌شمار مندرج در فراخوان این دوره از جشنواره،قرار بود پنجشنبه ۱۵ دی ماه اسامی فیلم‌های بخش رقابتی سودای سیمرغ جشنواره اعلام شود، این امر به تعویق افتاد. ⭕️دبیرخانه جشنواره چهل و یکم اعلام کرد: با توجه به شرایط کشور در ماه‌های گذشته که روند تولید آثار سینمایی را با تأخیر همراه کرد، بنابر درخواست برخی از صاحبان آثار مبنی بر اختصاص زمان بیشتر جهت تحویل نسخه نهایی فیلم، با موافقت دبیر جشنواره این زمان تمدید شد. 📽 @ciinema
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥قسمتی از سریال پوست شیر که جوابیست به بعضی سلبریتی ها که این روزها به دنبال سیاه‌نمایی هستند 📽 @ciinema
⭕️ اکران مستند «مشق امشب» در حالی آغاز شده است که دانش آموزان مدارس ایران را در فلاکت‌ غرق در بدبختی نشان می‌دهد 🔅 این اقدام سازمان سینمایی در حالی است که روزنامه گاردین در یادداشتی فیلم «مشق امشب» را تحسین کرده و درباره اهمیت این فیلم چنین نوشته است: «مستند دلخراش و دردناک «مشق امشب» یک پیش‌فرض ساده دارد؛ مصاحبه با بچه‌های مدرسه‌ای ایرانی و قرار دادنشان جلوی دوربین و پرسش درباره زندگی، مدرسه، تکالیفشان و امید به آینده. 🔅 در فیلم همچنین درباره سیستم آموزشی ایران توضیحاتی ارائه می‌شود، اما چیزی که باقی می‌ماند، تصویر ویرانگری از شکاف بین طبقه فقیر و غنی در جامعه است. 📽 @ciinema
⛔️ اشکان خطیبی قاتلین را شجاع دل خطاب کرد پ‌ن: شجاعت که نه ولی عجب قساوتی میخواد ۴۰ نفره یکی رو دوره کنن و چندتا چاقو فرو کنی توی پهلوش! 📽 @ciinema
📌 جایگاه زنان اثرگذار در حوزه های علمی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و...در آثار سینمایی کجاست 🖇 صبا رادمان منتقد سینما: متأسفانه زنان اثرگذار در حوزه های علمی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و... جایی در آثار سینمایی ندارند. این در حالی است که ما در حوزه های مختلف کشور و همینطور در تاریخ کشورمان شاهد حضور زنان قدرتمند و اثرگذاری بوده و هستیم که زندگی هریک از آن ها می تواند دستمایه تولید فیلم های سینمایی شود. 🔗 در سینمای قبل انقلاب هم وقتی جایگاه زنان را بررسی می کنیم می بینیم یا زنان روسپی بودند یا مادران خانه دار و هیچ گاه هیچ تصویری از زنان اثرگذار جامعه در فیلم ها نشان داده نمی شد؛ این اتفاق شاید برآمده از نگاه مردسالاری است که در بطن جامعه ما وجود دارد و مانع از دیده شدن دستاوردها و پیشرفت زنان می شود. 📽 @ciinema
💯 به جای اکران فیلم‌‌های خارجی،تدبیری برای تقویت سینمای ملی بیاندیشید 👤 منوچهر مصیری، کارگردان سینما: بنده معتقدم برخی کارها در سینما هیچ فایده‌ای ندارد و نه‌تنها نمی‌تواند مشکلات موجود در سینما را برطرف کند، بلکه مشکلی به مشکلات اضافه می‌کند. از این رو توصیه‌ام به مدیران سینمایی این است که به جای اکران فیلم‌های خارجی تدبیری برای تقویت سینمای ملی داشته باشید و با جسارت و شهامت کمک اقتصادی شایانی را به سمت سینما سرازیر کنید؛ نه اینکه به فکر نمایش فیلم‌های خارجی باشید که فایده‌ای برای اهالی سینما ندارد. 📌 پ‌ن: اخیرا محمد خزاعی در حالی که تعداد کثیری فیلم‌های ایرانی در صف اکران هستند و اغلب صاحبان آثار از بی عدالتی در حوزه اکران گلایه دارند، از اکران فیلم‌های خارجی در سینماهای ایران خبر داده بود. 📽 @ciinema
📮سریال سقوط؛ پروژه‌‌ای برای نادیده‌انگاری زحمات حاج قاسم در موصل ▪️ مهمترین ملاحظه در مورد سریال سقوط این است که معدود نیروهای امنیتی که تصویر آنان در سریال سقوط نمایش داده می‌شود، توسط دولت عراق و با اصرار حشدالشعبی اخراج شدند و این فانتزی‌های عملیات نجات در موصل و اصرار به نمایش پرستوسازی با واقعیت تطبیق ندارد .هر چند در سریال از هماهنگی با نیروی قدس گفته می‌شودر، اما این سطح از کار امنیتی در موصل، تخیلی غیرواقعی است. ▫️ در پس ساخت این سریال تماما کپی شده از یک نمونه سوئدی، یک پروژه مهم نهفته است. این پروژه خاص، نادیده‌انگاری تام و تمام از زحمات سپاه قدس در آزادسازی موصل و فرماندهی حاج قاسم سلیمانی علیه تروریسم داعش را کلید می‌زند. 🔚 بسیار عجیب است که در انفعال نهادهای فرهنگی مرجع ، آزادسازی موصل یکی از عملیات‌های بزرگ سپاه قدس به فرماندهی سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی نادیده‌انگاری می‌شود و شکوه عظمت تیمی امنیتی به نمایش گذاشته می‌شود که توسط دولت عراق اخراج شدند. 📽 @ciinema
سی‌نما🎬
💫 اصلاح رنگ«correction color» 🔻 منظور از این اصطلاح، اصلاح رنـگ و نـور فیلـم در مرحلـه پایانـی تدو
✂️ جلوه‌ها یا افکت‌ها «Effects» 📍 به‌طور کلـی بـه هـر نـوع عنصر تخیلی یـا مصنوعـی که جـزء طبیعی صحنـه نباشـد و بـا روش‌های فنـی بـه آن اضافه شـود گفتـه می‌شود. ایـن خلـق جلـوه به‌طور مشـخص، مـترادف مـوارد زیر اسـت؛ 1️⃣ جلوه‌های انتقالـی بیـن دو نما در فیلـم، ماننـد هـمگذاری، محـو تدریجـی و... 2️⃣ جلوه‌های ویـژه بصری، چـه آنهـا کـه به‌طور مکانیکـی جلـوی دوربیـن انجـام می‌شود «بـرای مثـال ایجـاد صحنـه انفجـار» یـا آنهـا کـه نیازمنـد شیوه‌های دقیـق و ظریـف فیلم‌برداری اند«ماننـد فرآیند نقـاب متحـرک.» برخـی از جلوه‌ها نیـز توسـط نرم‌افزارهای رایانـه بـه تصویـر افـزوده می‌شوند. 3️⃣ صداهـای مربـوط بـه زمینـه، حرکـت اشـیاء و شخصیت‌ها کـه در مرحلـه صداگـذاری افـزوده می‌شوند، مانند افـزودن صـدای طوفـان، تیرانـدازی، قدم‌زدن و... 📽 @ciinema
سی‌نما🎬
🔰 #پاراکتاب | جذابیت سینما برای بشر در کجاست؟» 🔅 مفهوم و حدود جذابیت در سینما به جواب این سوال باز
🔍 | رابطه میان فیلم و تماشاگر ♻️ نوع رابطه‌ای که سینما با انسان امروز برقرار می‌کند هرگز نظیری در تاریخ نداشته است. تماشاگر سینما «در توهمی از یک واقعیت» غرق می‌شود و در یک «بازی شبیه زندگی» شرکت می‌کند، بی‌آنکه رنج‌های آن زندگی دامن او را بگیرد. 🔘 تماشای ریزش برف برای آن‌که از پشت پنجره اتاق گرم بدان می‌نگرد بسیار زیباست، اما برای آنکه خانمانی ندارد تا بدان پناه ببرد، چطور؟ پس «داستان فیلم» نقشی اساسی دارد، اگرچه این داستان نهایتا باید از طریق تصویر بیان شود. ♻️ حالتی که کودکان در برابر قصه دارند شاید نزدیکترین مثال برای درک رابطه‌ای باشد که بین فیلم و تماشاگر برقرار است، اگرچه باز هم این قیاس کامل نیست. در این‌جا کودک بر قوّه تصور و تخیل خویش متکی است، اما در آنجا تماشاگر یک «واقعیت مخیَّل و مصور» را می‌بیند و به همین دلیل سینما در ابتدا با «داستان مصور» اشتباه می‌شود. 📖 آیینه جادو، جلد اول، صفحه١۴ 📽 @ciinema
📮 سینمای استراتژیک خیلی‌دور خیلی‌نزدیک ▪️ به وجود آمدن به سینما امری غفلت شده است که نیازمند انسجام دیدگاه در نهادهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در این زمینه است. امروز حتی کشورهایی نظیر کره‌جنوبی و ترکیه نیز به اهمیت توجه دارند و صد افسوس که سینمای ایران همچنان در خواب غفلت و غرق در انجماد است. 📽 @ciinema
📌 برخلاف شایعات منتشر شده در فضای مجازی، «پدر گواردیولا» هنوز برای اخذ مجوز انتشار در اقدام نکرده و بعید است به این زودی‌ها مجوز پخش بگیرد. پ‌ن: به‌نظر می‌رسد شیوه جدید نماوا و فیلیمو برای اخذ مجوز انتشار، پخش چنین شایعاتی برای فشار به ساترا باشد. 📽 @ciinema