100-pic-m.gif
2.24M
🎞️ #روایت_۱۰۰_تصویر نشست دوازدهم سینما اقتباس
🎥 انتقامجو (۲۰۰۵)
✳️ اطلاعات بیشتر در مورد فیلم
🆔️ سینما اقتباس @CinemaEghtebas
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞️ #وضعیت فیلم نشست دوازدهم سینما اقتباس
🎥 انتقامجو (۲۰۰۵)
🆔️ سینما اقتباس @CinemaEghtebas
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞️ #معرفی_فیلم نشست دوازدهم سینما اقتباس
🎥 انتقامجو (۲۰۰۵)
✳️ اطلاعات بیشتر در مورد فیلم
🆔️ سینما اقتباس @CinemaEghtebas
💠 با سپاس از درگاه پروردگار منان و با همراهی شما عزیزان، موفق به برگزاری ۱۲ نشست در سینما اقتباس شدیم.
💠 در ادامه، به مرور فیلمهایی که تاکنون تحلیل شدهاند؛ میپردازیم.
🆔 @cinemaeghtebas
🎞 #معرفی_فیلم
فارنهایت ۴۵۱ | Fahrenheit 451
🔸فارنهایت ۴۵۱ نام فیلمی علمی تخيلی، ساختهٔ فرانسوا تروفو کارگردان معروف فرانسوی است که در سال ۱۹۶۶ میلادی به نمایش در آمده است.
🔹 این فیلم براساس داستان بلند ۴۵۱ درجه فارنهایت اثر ری بردبری ساخته شدهاست.
🆔 @cinemaeghtebas
سینما اقتباس
📝 #معرفی_نویسنده
🔻 ری داگلاس بردبری
🔰 ری داگلاس بردبری زادهی ۲۲ اوت ۱۹۲۰ و درگذشته ۵ وژئن ۲۰۱۲، نویسنده، مقالهنویس، نمایشنامهنویس و شاعر آمریکایی سبکهای فانتزی، وحشت و علمی-تخیلی است که در واکگان از توابع ایلینویز آمریکا از مادری سوئدیتبار و پدری آمریکایی به دنیا آمد. در کودکی ساعتها در سینمای محلی میماند تا بر ترسش از تاریکی غلبه کند. دوست داشت بازیگر شود اما قرعهی نویسندگی به نامش خورده بود.
🔰 اولین داستان های بردبری در سال 1940 در مجلات منتشر شد. در سال 1947، ری مجموعه ای از داستان های کوتاه به نام کارناوال تاریک را منتشر کرد و بعدها آثار او در گلچین بهترین داستان های آمریکا قرار گرفت. همچنین داستان های بردبری در مجموعه هایی منتشر شد که در سال های 1947 و 1948 جایزه O.Henry به آن ها تعلق گرفت.
🔰 اما مهمترین لحظه در کار و زندگینامه ری بردبری در سال 1950 با انتشار مجموعه داستان کوتاه "سرگذشت مریخی" اتفاق افتاد که محبوبیت او را به ارمغان آورد و به عنوان نویسندهای با جرات و روشنبین به شهرت رسید. حکایت های مریخی، داستان عجیب و شگفت انگیز تجارب بشر در مریخ است که تصاویری به یاد ماندنی و تصوراتی شگفت آور در ذهن مخاطب ایجاد می کند. داستان کتاب به تلاش های مکرر بشر برای ساکن شدن در سیاره ی سرخ می پردازد.
🔰سپس مرد مصور را نوشت؛ مرد مصور داستان مردی است که تمام بدن او توسط زنی از آینده خالکوبی شده خالکوبی هایی که حرکت می کنند و هر یک داستانی را برای شما تعریف می نمایند.
🔰 در ۱۹۵۳، ۴۵۱ درجهی فارنهایت که بهترین و مشهورترین کار او شناخته میشود به چاپ رسید.
بردبری یکی از حامیان سرسخت کتابخانه ها، با الهام از جنگ سرد و ظهور تلویزیون این اثر تاریک آینده نگر را نوشت. دنیای آینده او فقط پر از تلویزیون و سرگرمی های بی فکر است، مردم دیگر فکر و ارتباط با یکدیگر را متوقف کرده اند و چنین توده هایی دیگر نیازی به ادبیات ندارند، بنابراین در این دنیا، بردبری به آتش نشان ها نه برای خاموش کردن آتش، بلکه برای سوزاندن کتاب ها نیازمند است.
🔰 در طول سال های بعد، بسیاری از پیش بینی های این رمان به تدریج درست از کار درآمد؛ در فارنهایت ۴۵۱ شخصیت های این رمان به سریالهای تلویزیونی معتادند و از هدفون های کوچک پیوسته موسیقی و خبر پخش می شود.
این رمان پیشگویانه را در کنار رمان های ۱۹۸۴ جورج اورول و دنیای شگفت انگیز نو آلدوس هاکسلی می دانند؛ آی پاد، تلویزیون های تعامل کننده با بیننده، دوربین های مدار بسته و گزارش های پرهیجان زنده تلویزیونی از جمله تعقیب و گریز پلیس و فراری ها از دیگر پیش بینی های ری بردبری در این رمان بودند که طی سال ها به واقعیت پیوستند.
🔰بردبری نویسندهای پرکار است که تاکنون بیش از ۶۰۰ داستان کوتاه و چندین رمان، شعر، کتاب کودک، فیلمنامه و کارهای دیگری در طول فعالیتهای دراز مدتش در کارنامه دارد. آثار بردبری عموماً آمیزهای از درونمایهای علمی تخیلی با نکوهشی از استفادهی مخرب بشر از فنآوری هستند.
🔰 بردبری که به عنوان محبوبترین علمی-تخیلی نویس آمریکایی شناخته شده در طول چندين دهه فعاليت ادبی موفق به كسب جايزههاي ادبی فراوانی شد كه از آن جمله ميتوان به دريافت نشان مشارکت ممتاز در ادب آمریکا از بنیاد ملی کتاب در سال 2000، جایزهي برام استوکر يا جایزهي ادبیات وحشت در سال 1989، جایزهي استاد اعظمِ گندالف برای ادبیات خیالپردازی در سال 1977 و همچنين جايزههاي یادبود اُ. هنری، انجمن نویسندگان هوا ـ فضا، بنیامین فرانکلین و ژول ورن اشاره كرد.
🔰 کتابها و داستانهای کوتاه بردبری نيز بارها به صورت فیلم، نمایشنامهي رادیویی و تلویزیونی و نیز کتابهای کمیک درآمدهاند كه از آن جمله میتوان به فیلم «فارنهایت ۴۵۱» به کارگردانی «فرانسوا تروفو» اشاره کرد.
🆔 @cinemaeghtebas
سینما اقتباس
📚 #معرفی_کتاب
▫️ هر کتابی مثل تفنگ پر همسایه است! بسوزونش... فرصت شلیک رو ازش بگیر.
🔰 کتاب "فارنهایت ۴۵۱" اثری از ری بردبری نویسنده آمریکایی است که در سال ۱۹۵۳ منتشر شده است. این اثر، کمی پس از انتشار اثر معروف جورج اورول در دوره مککارتی به چاپ رسید و به سرعت توجه عمومی را به خود جلب کرد. در نگارش این اثر، بردبری از رویدادهایی همچون کتابسوزی در آلمان نازی و سرکوب ایدئولوژیک در اتحاد جماهیر شوروی الهام گرفته است.
🔻 خلاصه داستان:
🔸 "فارنهایت ۴۵۱" داستان پادآرمان شهری را به تصویر میکشد که در آن دولت با اعمال سانسورها و محدودیتهای شدید کتاب خواندن و تفکر را ممنوع کرده است. در این شهر، دیوارهای خانهها تلویزیونیاند و مردم فقط باید برنامههای منتخب تلویزیون را ببینند؛ آرامبخش بخورند و تنها به امور روزانه فکر کنند. در این شهر، داشتن کتاب، خواندن آنها و اساساً فکر کردن، گناهی نابخشودنی است.
🔹 گای مونتاگ شخصیت اصلی رمان "فارنهایت ۴۵۱" است؛ او یکی از آتشنشانانی است که وظیفه سوزاندن کتابها را بر عهده دارد. مونتاگ ابتدا از این وظیفه لذت میبرد، اما آشنایی با دختری به نام کلاریس همه چیز را تغییر می دهد. او از دنیای دیگری سخن میگوید؛ دنیایی دور از فشارها، سانسورها و تلویزیونها... دنیایی پر از سرزندگی و همه چیزهایی که در دل دنیای مدرن و پر از خفقان گم شدهاند.
🔸 حرفهای کلاریس مونتاگ را به تردید میاندازند؛ اصلاً چرا باید کتابها را سوزاند؟ چرا دولت روی سوزاندن این نوشتهها آن قدر تأکید دارد؟ در یکی از مأموریتهای مونتاگ، پیرزنی ترجیح میدهد همراه کتابهایش سوزانده شود؛ و این تیر خلاصی است به باورهای مونتاگ؛ چرا یک زن حاضر میشود برای کتابها بمیرد؟ مگر کتابها چه هستند؟ بالاخره مونتاگ تصمیم میگیرد بفهمد که در کتابهایی که همیشه میسوزاند، چه چیزهایی نوشته شده است؟ و این آغاز راهی است که مونتاگ باید طی کند؛ راهی که به فرار ختم میشود.
🆔 @cinemaeghtebas
📚 #درباره_کتاب
🔻 چرا جامعه فارنهایت ۴۵۱ اینقدر سطحی، بی تفاوت و سازگار شده است؟
🔰 بردبری در سراسر رمان، رسانه های جمعی را به عنوان حجابی به تصویر می کشد که توانایی افراد جامعه برای تفکر عمیق درباره زندگی و مسائل اجتماعی را مختل می کنند.
🔰 این رسانهها نقش اساسی در ترویج جهل دارند. ساکنان رمان معتاد به دیوارهای تلویزیون تعاملی و رادیوهای صدفی هستند که ذهن آنها را با سرگرمی های بی فکر پر می کند و فضای کمی برای تفکر انتقادی یا تأمل در خود باقی می گذارد.
🔰 جامعهای که فارنهایت ۴۵۱ حدود هفتاد سال پیش، آن را ترسیم کرده است، در حقیقت بسیاری از گزارههایش به واقعیت تبدیل شده اند.
اکنون این فضای مجازی است، که هنجارسازی میکند و افراد جامعه بدون نظری شخصی، همان تفکرات قالبی را پیروی می کنند. اثرگذاری این فضا به گونه ای است که گویی افراد جامعه بیشتر شهروندان فضای مجازی هستند تا دنیای واقعی، آنجا ارزشها تبدیل به پاد ارزش می شود و تصورات و مطالبات غلط از دنیای واقعی شکل میگیرد.
#فارنهایت_۴۵۱
🆔 @cinemaeghtebas
🎥 #درباره_کارگردان
🔻 فرانسوا تورفو و موج نوی فرانسه
🔰 نشریه کایه دو سینما (Cahiers du cinéma) قدیمی ترین نشریه سینمایی است که در سال 1951 توسط برخی از فعالان سینمایی فرانسه مانند آندره بازن و ژاک دونیول-والکروز احیا شد. مهمترین تاثیر این نشریه در تاریخ سینما بهرمندی از منتقدانی همچون فرانسوا تروفو و ژان لوک گدار است که موج نوی سینمای فرانسه را به وجود آوردند. این منتقدان و فیلم ها و کارگردانان مورد علاقه خود را به شدت تحسین می کردند و نسبت به فیلم های بی کیفیت آمریکایی و فرانسوی موضعی سختگیرانه داشتند.
🔰 یکی از مشهورترین نوشتههای تروفو نظریه مؤلف است که به همراه اندرو ساریس آن را به رشته تحریر درآورد و عملاً به یک مانیفیست برای فیلمسازان موج نو تبدیل شد. طبق این رساله، لازم است فیلمسازان مؤلف را از فیلمسازان مقلد جدا کرد. در این نظریه تروفو بسیاری از فیلمسازان دوران خود را مقلد، دنبالهرو و بسیار محافظهکار دانست. سینمای آنها را کهنه و عقبمانده خواند و نوید تولد سینمایی جدید را داد که در آثار سینمای موج نو عینیت یافت.
🔰 تاکید این نظریه بر جایگاه کارگردان به عنوان هنرمندی محوری در ساخت فیلم است. در واقع انتقاد اصلی تروفو به فیلم های ساخته شده تا دهه پنجاه میلادی تاثیر کم کارگردان به عنوان یک هنرمند است.
#فارنهایت_۴۵۱
🆔 @cinemaeghtebas
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #ببینید
🔻رمان "فارنهایت 451" ناشی از تفکرات تکنولوژیستیز بردبری است، یا نگرانیهای واقعی و آیندهنگارانه او را به تصویر میکشد؟
🔻ویرانشهر "فارنهایت 451" بیشترین شباهت را با کدام مصادیق آن دوران دارد؟ فضای سانسور ایدئولوژویک شوروری یا شرایط حاکم بر آمریکا؟
🔸 دکتر مجید شاهحسینی
🌐 تحلیل فیلم و رمان فارنهایت ۴۵۱
(نسخه ۲۰ دقیقهای)
#فارنهایت_۴۵۱
🆔 @cinemaeghtebas
🏴 انا لله و انا الیه راجعون
▫️ای ابراهیم! افق دید تو، رو به سوی چه آرمانی بود که امروز نامت با نام مقتدایت علی بن موسی الرضا(ع) گره خورد؟ تو را چه رازی بود که زین پس در شادکامی ایام ولادت از تو یاد خواهد شد؟
▫️شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و گروه همراه ایشان را به ملت شریف ایران و امت مسلمان جهان، تسلیت میگوییم.
#شهید_جمهور 🥀
🆔 @cinemaeghtebas
🎞 #معرفی_فیلم
🔻 در جبهه غرب خبری نیست
All Quiet on the Western Front
🔸 فیلمی آلمانی در ژانر ضد جنگ به کارگردانی ادوارد برگر (Edward Berger) که در سال ۲۰۲۲ تولید شده است.
🔹 این فیلم از رمانی به همین نام اثر اریش ماریا رمارک (Erich Maria Remarque) اقتباس شده است.
#در_جبهه_غرب_خبری_نیست
🆔 @cinemaeghtebas
📝 #معرفی_نویسنده
🔻 اریش ماریا رمارک
🔰 اریش ماریا رمارک، زاده ۱۸۹۸ در اسنابروک آلمان و درگذشته ۱۹۷۰ در لوکارنو سوئیس است. رماننویس آلمانی که عمدتاً بهعنوان نویسنده کتاب "در جبهه غرب خبری نیست" شناخته میشود. این کتاب شاید مشهورترین و نمایانندهترین رمان مربوط به جنگ جهانی اول و بزرگترین رمان ضد جنگ جهان باشد.
🔰 رمارک در سال ۱۹۱۶ که دانشجوی سال سوم بود به خدمت نظام فرا خوانده و در هجده سالگی وارد جنگ شد. پس از جنگ مشاغل مختلفی داشت، اما از نوشتن رمان غافل نمیشد.
🔰فجایع جنگ اول جهانی و تجربیات تلخ او از این جنگ منجر به نگارش کتاب مشهور در جبهه غرب خبری نیست، گردید. رمارک در سال ۱۹۳۲ که نازیها به قدرت روزافزونی در عرصه سیاسی و اجتماعی دست یافتند آلمان را به قصد سوئیس ترک کرد. نازیها کتابهای او را توقیف کردند و در جریان کتاب سوزان معروف آلمان آثار او را در آتش سوزاندند و او را از ملیت خود خلع کردند. مدعی شدند که او یهودی است و اصلا در جنگ هم حضور نداشته است.
🔰 مطبوعات و رسانه ها همیشه نگاهی متفاوت به او داشتند. او در سال ۱۹۶۲ گفت: «من مجبور شدم آلمان را ترک کنم، چون زندگیام در خطر بود. من نه یهودی بودم نه گرایش چپ داشتم. همانی بودم که امروز هستم، یک صلح طلب فعال.»
🔰 "راه بازگشت" (۱۹۳۱)، "سه رفیق" (۱۹۳۸)، "عشق به همسایه" (۱۹۴۱)، "ابلیسک سیاه" (۱۹۵۶) و "بهشت هیچ چیز مورد علاقهای ندارد" (۱۹۶۱) از جمله دیگر آثار اریش ماریا رمارک است.
#در_جبهه_غرب_خبری_نیست
🆔 @cinemaeghtebas
📚 #معرفی_کتاب
🔻 در جبههی غرب خبری نیست
🔰 کتاب در جبههی غرب خبری نیست، اثر اریش ماریا رمارک که مشهورترین رمان ضدجنگ محسوب میشود، روایتی است از جنگجهانی اول و سربازانی که تنها پس از پا گذاشتن به خط مقدم، حقیقت این جنگ تاریک و سیاه را درمییابند. این رمان که برای اریش ماریا افتخار نامزدی جایزه نوبل صلح را به ارمغان آورد یکی از مهمترین رمانها در ژانر ادبیات جنگ است.
🔰 در جبهه غرب خبری نیست به بیش از ۱۲ زبان ترجمه شده است و بهخاطر موضع صلحطلبانهاش عموماً از سوی مطبوعات لیبرال و چپ مورد تقدیر قرار میگیرد.
🔻 خلاصه داستان:
🔸پل بایمر و همکلاسیهایش در مدرسه، تحت تاثیر سخنرانیهای میهنپرستانهی مدیر مدرسه قرار گرفتند و به صورت داوطلبانه به ارتش پیوستند. حالا آنها در جبهه هستند. در این مدت توانستهاند چهرهی واقعی جنگ را ببینند. کمکم تمام آن سرابی که از قهرمانی، مدالهای رنگارنگ، تیراندازیهای پی در پی و زندگی هیجانانگیز سربازان میشناختند، کنار میرود و آنها میتوانند چهرهی واقعی و سیاه جنگ را ببینند.
🔹 آنها حالا با حقیقت جنگ آشنا میشوند و کمکم به این نتیجه میرسند که حس ملیگرایی و وطنپرستی که با اعتقاد به آن به ارتش پیوستند، اکنون به نظرشان پوچ و توخالی میرسد. حالا جنگ چهره باشکوه و غرورآفرینش را نزد آنها از دست داده است.
#در_جبهه_غرب_خبری_نیست
🆔 @cinemaeghtebas
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #ببینید
🔻 رمانهای ضد جنگ به چه موضوعات و مولفههایی میپردازند؟
🔸 دکتر مجید شاهحسینی
🌐 تحلیل فیلم و رمان "در جبهه غرب خبری نیست"
(نسخه ۲۰ دقیقهای)
#در_جبهه_غرب_خبری_نیست
🆔 @cinemaeghtebas
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُون
🏴 شهادت سید مقاومت و جمع دیگری از شهیدان والامقام را محضر حضرت ولیعصر، مقام معظم رهبری و آزادگان جهان تبریک و تسلیت میگوییم.
🆔 @cinemaeghtebas
سینما اقتباس
👈️ #نشست سوم سینما اقتباس 🎥️ نقد و بررسی فیلم سینمایی فاطیما (۲۰۲۰) 📚️به همراه بررسی رویداد تاریخی
🎞 #معرفی_فیلم
🔻 فاطیما | Fatima (2020)
🔹 فیلم "فاطیما" (۲۰۲۰) به رویداد تاریخی بانوی فاطیما میپردازد و تلاش میکند با استناد به منابع معتبر، بدون ورود به حواشی و مباحث پیچیده فلسفی، این واقعه را روایت کند. فیلم بیشتر بر تجربه حسی و عاطفی تمرکز دارد و از بحثهای عمیق فلسفی دوری میکند، به طوری که لوسیا، یکی از شاهدان اصلی، در پاسخ به سوالات تنها آنچه را که دیده و تجربه کرده بیان میکند، بدون اینکه به دنبال ارائه دلایل منطقی برای اثبات دیدههایش باشد.
🔸فیلم همچنین به شرایط اجتماعی آن دوره پرتغال اشاره میکند، زمانی که گرایشهای لائیک و خداناباوری در حال گسترش بود. در این فضا، فیلم به نیاز روحی مردم به باورهای دینی پرداخته و نشان میدهد که چگونه بحرانهای معنوی و مادی، همچون فقر و جنگ، مردم را به سمت معنویت سوق داده است.
🔹 شخصیتهایی چون شهردار و پروفسور نیکولز تلاش میکنند رویدادهای فاطیما را به عنوان توهم ناشی از نیاز شدید دینی توضیح دهند، اما خود نیز در ارائه توجیه کامل از این رویدادهای ماورایی ناتواناند. در نهایت، تقابل اصلی میان لوسیا و شهردار شکل میگیرد که نماینده شک و تردیدهای خداناباورانه است.
🔸 فیلم بر اهمیت دعا و طلب بخشش تأکید دارد و گناه را نه فقط مسئلهای فردی، بلکه جمعی میداند که میتواند جامعه را تحت تأثیر قرار دهد.
#فاطیما
#نشست_سوم
🆔 @cinemaeghtebas
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #ببینید
🔻 کلیسای کاتولیک به معجزات چه نگاهی دارد؟
🔻 موضع کلیسای کاتولیک پس از رویداد فاطیما چگونه بود؟
🔸 دکتر مجید شاهحسینی
🌐 نشست سوم سینما اقتباس – فاطیما
نسخهی ۲۰ دقیقهای
#فاطیما
#نشست_سوم
🆔 @cinemaeghtebas
سینما اقتباس
🎞 #معرفی_فیلم
🔻 سافراجت | Suffragette (۲۰۱۵)
🔹 فیلم سافراجت با تصاویری از چرخدندهها و تسمهها آغاز میشود، یادآور دوران انقلاب صنعتی و شرایط سخت کارگران. شخصیت اصلی، مود، زنی کارگر و مادر است که در کارخانهای با محیطی سخت و آزارهای صاحب کارخانه مواجه است. نخستین مواجهه او با سافراجتها هنگام شکستن ویترین مغازهای رخ میدهد که زندگی محدود او را به چالش میکشد. این اتفاق، مود را به شکلی ناخواسته وارد جریان مبارزات زنان برای حق رأی میکند، هرچند ابتدا نسبت به این گروه مقاومت نشان میدهد و خود را عضوی از آنها نمیداند.
🔹 فیلم، با تمرکز بر شخصیت خیالی مود، بیش از آنکه به چهرههای واقعی تاریخی مانند امیلی پنکهرست و امیلی دیویسون بپردازد، روایتی احساسی و شخصی را ارائه میدهد. این انتخاب به فیلمساز امکان داده تا با بهرهگیری از چالشهای احساسی مانند جدایی مود از فرزندش و طلاق، مخاطب را تحت تأثیر قرار داده و همذاتپنداری او را برانگیزد.
🔸 بااینحال، فیلم مبارزات سافراجتها را بهگونهای نمایش میدهد که گویی تنها عامل تصویب حق رأی زنان همین جنبش بوده است، در حالی که شرایط سیاسی پس از جنگ جهانی اول و منافع حزب لیبرال نیز در این تغییرات نقش مهمی داشتند. فیلم همچنین از تصویب حق حضانت کودک برای مادر بهعنوان دستاوردی دیگر یاد میکند، در حالی که قوانین مشابه پیشتر در بریتانیا وجود داشت.
🔹 در پایان، لیستی از کشورهایی که حق رأی زنان را به رسمیت شناختهاند، به شکلی معنادار ارائه میشود. این لیست از مستعمرات بریتانیا مانند نیوزلند و استرالیا آغاز شده و به کشورهای مسلمان ختم میشود، بهگونهای که غرب بهعنوان پیشگام حقوق زنان نشان داده میشود. این در حالی است که اسلام قرنها پیش حقوق مترقی برای زنان در نظر گرفته و به بسیاری از مسائل حقوقی آنها پرداخته است.
#سافراجت
#نشست_چهارم
🆔 @cinemaeghtebas
سینما اقتباس
🔻 جنبش سافراجتها
مبارزه برای حق رأی زنان در بریتانیا
🔹 در قرن ۱۹، جان استوارت میل بهعنوان یکی از نخستین مدافعان حق رأی زنان در بریتانیا، تلاش کرد تا مفهوم سودمندی اجتماعی را در راستای تأمین رفاه اکثریت، شامل زنان نیز کند. او از حق رأی و فرصتهای آموزشی برای زنان حمایت میکرد و در همین راستا، کمیته حق رأی زنان در سال ۱۸۶۵ در منچستر تشکیل شد. میل این موضوع را در پارلمان مطرح کرد، و طی یک دهه، امضاهای بسیاری برای حمایت از این حق جمعآوری شد، اما همچنان زنان از رأیدادن محروم ماندند.
🔸در سال ۱۹۰۳، اتحادیه سیاسی-اجتماعی زنان (WSPU) شکل گرفت و شعار آنها "عمل بهجای حرف" بود. در سال ۱۹۰۶ یکی از خبرنگاران برای تحقیر به این جنبش عنوان "سافراجت" را داد. سافراجتها معتقد بودند که سیاستمداران پس از نیمقرن هنوز در عمل کاری برای حق رأی زنان نکردهاند. آنان پس از ناامیدی از مسیرهای قانونی، به روشهای خشونتآمیز نظیر تخریب ساختمانها و خطوط تلگراف روی آوردند که باعث سرکوب بیشتر آنها از سوی دولت شد.
🔹 پس از شروع جنگ جهانی اول، فعالیتهای شبهنظامی سافراجتها متوقف شد و زنان در امور تولیدی و کارخانهها کمک کردند. در نهایت، پس از جنگ، در سال ۱۹۱۸ حداقل سن رأی برای زنان به ۳۰ سال تعیین شد و در سال ۱۹۲۸ برابر با مردان به ۲۱ سال کاهش یافت. با این حال، در تمام این مدت، نداشتن حق رأی فقط یک نمونه از بیعدالتی علیه زنان در بریتانیا بود. آنها پس از سالها دریافته بودند که فقط با زبان دولتمردان بریتانیا، یعنی با اعمال زور و خشونت، میتوانند به اهداف خود دست یابند و شرایط زندگی خود را بهبود بخشند.
#سافراجت
#نشست_چهارم
🆔 @cinemaeghtebas
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #ببینید
🔻 تحلیلی بر فضای رسانهای قرن نوزدهم و شکلگیری جریان فمینیسم
🔸 دکتر مجید شاهحسینی
🌐 نشست چهارم سینما اقتباس – حقرای
نسخهی ۲۰ دقیقهای
#حق_رای
#نشست_چهارم
🆔 @cinemaeghtebas
🎞 #معرفی_فیلم
🔻قلمرو بهشت (۲۰۰۵)
🔸 فیلم قلمرو بهشت به کارگردانی ریدلی اسکات که در سال ۲۰۰۵ اکران شد، به موضوع جنگهای صلیبی میپردازد. این فیلم در زمانی ساخته شد که حملات ۱۱ سپتامبر رخ داده بود و مسلمانان در رسانههای غربی غالباً به عنوان نمادی از خشونت و عقبماندگی معرفی میشدند. اسکات در این اثر تلاش کرده است تصویری منصفانه و انسانی از مسلمانان ارائه دهد.
🔹داستان فیلم به دورانی بازمیگردد که اورشلیم تحت حکومت مسیحیان است و «بالدوین چهارم» عادلانه بر شهر حکمرانی میکند. خیانت و عهدشکنی برخی از صلیبیون، از جمله «رونو دو شاتیون» و «گی لوزینیان»، زمینهساز لشکرکشی «صلاحالدین» میشود. شخصیت اصلی فیلم، «بالین»، یک سرباز صلیبی شجاع و غیرتمند است که بیننده با او همذاتپنداری میکند. در مقابل فرمانده مسلمانان به نام «صلاحالدین» فردی با ویژگیهای برجسته اخلاقی، هوشمند و مقتدر نشان داده میشود.
▫️ اگرچه ارجاعات تاریخی فیلم کاملاً دقیق نیست، اما بازنمایی مثبت و منصفانه از مسلمانان در آن برجسته است؛ و خیانت جاهطلبان و توطئههای لژهای مخفی بهعنوان عوامل اصلی برهم زدن صلح میان پیروان واقعی ادیان ابراهیمی معرفی میشود.
#نشست_پنجم
#قلمرو_بهشت
🆔 @cinemaeghtebas
سینما اقتباس
🔻 جنگهای صلیبی
🔸 از زمان شارلمانی و به مدت سه قرن، اروپا تحت سلطه یکی از بزرگترین حکومتهای فئودالی قرار داشت. رعایا در شرایطی بسیار دشوار زندگی میکردند و فقر، شیوع بیماریهایی مانند طاعون و جنگهای داخلی همواره تهدیدی برای زندگیشان بود. از طرف دیگر زمین منبع اصلی ثروت بود و زمینداران و اربابان بر سر تصاحب زمین بیشتر با هم در نزاع بودند. کلیسا هم که خود یکی از بزرگترین زمینداران محسوب میشد، آیین شهسواری و شوالیهگری را ایجاد کرد که برای افرادی که زمینی نداشتند فرصت مناسبی جهت کسب ثروت بود.
🔹 در اوایل قرن ۱۱، الکسیوس کامنوس، پادشاه بیزانس، به دلیل کمبود منابع مالی و تهدیدات مسلمانان، از پاپ اوربانوس دوم درخواست کمک نظامی کرد. در نتیجه، پاپ در سال ۱۰۹۵ در شورای کلرمون فرانسه فراخوانی برای جنگ صلیبی صادر کرد. هدف اصلی این جنگ بازپسگیری اورشلیم و سرزمینهای اطراف آن از مسلمانان بود. صلیبیون در طول بیش از ۲۰۰ سال، در چندین مرحله به سرزمینهای اسلامی حمله کرده و شهرهایی همچون نیقیه، قونیه و انطاکیه را فتح کردند.
🔸 با گذشت زمان و به ویژه پس از شکستهای اولیه، مسلمانان تحت رهبری صلاحالدین ایوبی توانستند متحد شوند و اورشلیم را دوباره به تصرف خود درآورند. این جنگها تا سال ۱۴۵۳ میلادی ادامه داشت، زمانی که محمد فاتح، سلطان عثمانی، قسطنطنیه که پایتخت امپراطوری بیزانس بود را فتح کرد و به این ترتیب پایان جنگهای صلیبی اعلام شد.
▫️علیرغم پایان رسمی این جنگها، اما زیادهخواهی قدرتطلبان غربی همچنان ادامه دارد و سوءاستفاده آنها از اعتقادات مذهبی به ایجاد موجهای جدیدی از جنگهای صلیبی تا به امروز منجر شده است.
#نشست_پنجم
#قلمرو_بهشت
🆔 @cinemaeghtebas