eitaa logo
علوم و سواد شناختی | بهادران
1.7هزار دنبال‌کننده
360 عکس
61 ویدیو
24 فایل
🌐 پایگاه علمی پژوهشی علوم و سواد شناختی🌐 Cognitive Science ✅ اطلاع رسانی رویداد ها ✅ تازه های علوم شناختی ✅مطالب آموزشی مشاوره و راهنمایی 🆔 @sbb4962 تبادل و تبلیغات 🆔 @CC4962
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در تحقیقات جدید علوم اعصاب، ارتباط شگفت انگیزی بین اتصال مغز و مدت زمان خواب آشکار شد اریک دبلیو دولان 31 دسامبر 2023 دانشمندان ارتباط قابل توجهی بین الگوهای اتصال مغز و میزان خواب افراد کشف کرده اند. این تحقیق با استفاده از تکنیک‌های تصویربرداری پیشرفته نشان می‌دهد که نحوه ارتباط مناطق مختلف مغز می‌تواند مدت زمان خواب فرد را پیش‌بینی کند. این یافته که در Human Brain Mapping منتشر شده است، راه های جدیدی را در درک رابطه بین خواب و عملکرد مغز باز می کند. تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که چگونه خواب، حافظه، توجه و عملکرد شناختی کلی را تقویت می کند. با این حال، آنچه کمتر مورد بررسی قرار گرفته بود این است که چگونه خواب با سازمان عملکردی مغز مرتبط است و بر رفتار تأثیر می گذارد. با درک این شکاف، محققان این مطالعه را آغاز کردند تا بررسی کنند که چگونه الگوهای خواب در اتصال عملکردی مغز منعکس می‌شود. https://www.psypost.org/2023/12/surprising-link-between-brain-connectivity-and-sleep-duration-revealed-in-new-neuroscience-research-220386 کانال تخصصی علوم شناختی 🧠 https://eitaa.com/cognitiveScience
خوش بینی مالی با توانایی شناختی پایین مرتبط است اریک دبلیو دولان 10 دسامبر 2023 مطالعه اخیر ارتباط قابل توجهی بین توانایی شناختی و تمایل به داشتن انتظارات مالی غیر واقعی را کشف کرده است. این یافته ها که در بولتن شخصیت و روانشناسی اجتماعی منتشر شده است، شواهدی را ارائه می دهد که افرادی با توانایی های شناختی بالاتر تمایل دارند دیدگاه های واقع بینانه یا حتی بدبینانه تری در مورد آینده مالی خود داشته باشند. انسان‌ها اغلب خوش‌بینی غیرواقع‌بینانه‌ای به‌ویژه در تصمیم‌گیری‌های مالی خود نشان می‌دهند. این سوگیری خوش‌بینی - تمایل به بیش‌ازحد برآورد کردن نتایج مثبت در حالی که نتایج منفی را دست کم می‌گیرد - به طور گسترده مستند شده است. مطالعات قبلی نشان داده است که افراد تمایل دارند درآمدهای آینده و امید به زندگی خود را بیش از حد تخمین بزنند در حالی که احتمال رویدادهای منفی مانند طلاق یا مشکلات سلامتی را دست کم می گیرند. کنجکاوی در اینجا در درک این است که چرا، با وجود مزایای ارزیابی های بی طرفانه، مردم همچنان به سمت خوش بینی گرایش دارند. منبع و ادامه مطلب: https://www.psypost.org/2023/12/financial-optimism-linked-to-lower-cognitive-ability-214927 کانال تخصصی علوم شناختی 🧠 https://eitaa.com/cognitiveScience
این حادثه تروریستی نشانه ترس و هراس دشمن از مکتب حاج قاسم سلیمانی است
انقلاب شناختی Cognitive revolution در علوم شناختی و علوم وابسته به آن، با دو انقلاب معرفت‌شناختی در دوران معاصر مواجه بوده‌ایم. این دو تحول به علوم شناختی نسل اول و علوم شناختی نسل دوم معروف شده‌اند. وجه مشترک هر دو انقلاب، اعتراض به مبانی فلسفی دوران پیش از خود درباره‌ی ماهیت شناخت و رابطه‌ی زبان و ذهن است. در دهه‌ی 1950 رخدادهای علمی مهمی روی داد. در سال 1956 در همایشی در شهر دارتموث، شکل‌گیری دانش جدیدی به عنوان هوش مصنوعی رسماً اعلام شد. سمپوزیوم نظریه‌ی خبر نیز با حضور و مقالات افراد سرشناسی، همچون نوام چامسکی و جرج میلر، با جهت‌گیری جدیدی از جمله مبحث فراخنای (گسترده) حافظه‌ی کوتاه‌مدت و نظریه‌ی ریاضیاتیِ تشخیص علامت در زمینه‌ی ادراک و اندازه‌گیریِ آستانه‌ی حسی برگزار شد. از سوی دیگر مطالعاتی در حوزه‌ی انسان‌شناسیِ مبتنی بر نظریه‌ی ورف که به رابطه‌ی زبان و تفکر می‌پردازد، منتشر گردید. در سال 1959 مقاله‌ای از چامسکی با عنوان نقدی بر رفتار کلامی منتشر شد که با نقد رویکرد رفتاری اسکینر به زبان، زمینه‌ساز رویکرد زایشی در زبان شد. رفتارگرایانی همچون اسکینر به مطالعه‌ی رفتار انسان و حیوان می‌پرداختند و برای مغز و پردازش‌های ذهنی اهمیت قائل نبودند. عنوان “انقلاب علمی” نخستین بار توسط کوهن با انتشار کتاب «ساختار انقلاب‌های علمی» مطرح شد و به این ترتیب نظریه‌ی چامسکی نیز به “انقلاب زبان‌شناسی” معروف شد. کتاب «ساخت‌های نحوی» که توسط چامسکی در سال 1957 منتشر شد، انقلاب زبان‌شناسی او را رواج داد. جان سرل (1972) معتقد است انقلاب زبان‌شناسی چامسکی از دو جهت قابل توجه است؛ از یک سو در حوزه‌ی مطالعات زبان‌شناسی نزاعی را به عنوان نمودی از نزاع گسترده‌تری برانگیخته است. از سوی دیگر تلاش کرده تا با استفاده از نتایج مطالعه‌ی زبان در زبان‌شناسی، نتیجه‌گیری‌های عمومی را برعلیه مکتب رفتارگرایی و تجربه‌گرایی درباره‌ی ماهیت ذهن انسان مطرح کند. پیش از چامسکی زبان‌شناسی هنوز به عنوان یک علم رسمی مطرح نشده بود. ابتکار چامسکی این بود که از اصول ریاضی و منطق صوری برای ساختار زبان استفاده و نظریه‌پردازی کرده‌ است. البته ذکر این نکته الزامی است که نخستین بار هریس، استاد چامسکی، از قواعد جبری در توصیف زبان استفاده کرد. در واقع عنوان دستور زبان گشتاری از جبر وام گرفته شده است. اگر از رویکرد فلسفه به علوم شناختی بنگریم، باید گفت که علوم شناختی نسل اول بر پایه‌ی مبانی و فرضیات فلسفه‌ی انگلیسی-آمریکایی و نظریات غیربدنمند شکل گرفته بود. هیلاری پوتنام در دهه‌ی 1950 بیان کرد که ذهن را می‌توان بر اساس عملیاتی که انجام می‌دهد، مطالعه کرد؛ اما این عملیات ذهنی مستقل از مغز و بدن هستند. این عملیات ذهنی را می‌توان به همان شیوه‌ای که در کامپیوترها انجام می‌شود به کمک کاربرد نشانه‌های صوری بی‌معنی مدل‌سازی کرد. در روانشناسی نیز پردازش اطلاعات عبارت بود از اینکه ذهن یک دستگاه پردازشگر اطلاعات است و این پردازش به کمک نشانه‌های صوری انجام می‌گیرد. انقلاب اول شناختی با تمرکز بر اصول فلسفه‌ی تحلیلی، منطق صوری و هوش مصنوعی به انقلابی ماشینی گرایش پیدا کرد. اما انقلاب دوم شناختی به نگاه ماشینی به زبان و ندیده گرفتن هویت فرهنگی انسان معترض بود. جرج لیکاف، پرچمدار نسل دوم علوم شناختی، در مکتب زبان‌شناسی چامسکیایی پرورش یافته بود، اما نسبت به ناکارآمدی زبان‌شناسی گشتاری ابراز نگرانی کرد. لیکاف (1973) اعلام کرد “آنچه ما در تلاش هستیم که در زبانشناسی طراحی و تدوین کنیم یک نظریه‌ی زبان‌شناسی است که ریشه در مطالعه‌ی اندیشه‌ی انسان و فرهنگ انسانی داشته باشد. این درست در مقابل نظریه‌ی دستوری گشتاری محدودی است که چامسکی طراحی و تدوین کرده است”. در نظریه‌ی چامسکی جمله عبارت است از یک رشته نماد بی‌معنی که لیکاف شدیداً با این دیدگاه مخالف بود. وی در زبان جایگاه ویژه‌ای برای معنی قائل بود. به نظر لیکاف معنی است که توزیع نحوی و ساخت دستوری جمله را تعیین می‌کند. در پاییز 1966 چامسکی برای فرصت مطالعاتی به برکلی رفت و تدریس زبان‌شناسی به لیکاف و رأس واگذار شده‌ بود. این دو در غیاب چامسکی مبحث معناشناسی زایشی را به نظریه‌ی او اضافه کردند. چامسکی با این رویکرد به شدت مخالف بود و پس از سال 1967 مجادلاتی بین لیکاف و چامسکی درگرفت که موجب آغاز دورانی معروف به “جنگ‌های زبان‌شناسی” شد. پس از مدتی لیکاف و همکارانش به این نتیجه رسیدند که روش‌های منطقی در تحلیل معنایی جمله‌های زبان انسان کارساز نیست، چراکه ذهن انسان بر اساس منطق کار نمی‌کند. در تابستان 1975 مدرسه‌ای تابستانه در دانشگاه برکلی برگزار شد که نتیجه‌ی آن مبحث بدنمندی ذهن بود. در همین زمان بود که لیکاف اعلام کرد که دیگر به نظریه‌ی معناشناسی زایشی اعتقادی ندارد.
سال 1978، نقطه‌ی عطفی در تحول فکری لیکاف به شمار می‌رود. در همین سال وی کلاس استعاره‌ی مفهومی را در دانشگاه برکلی برگزار کرد. دکتر رضا نیلی پور که از اساتید مطرح زبانشناسی ایران به شمار می‌روند و برای فرصت مطالعاتی به برکلی رفته بودند، نیز در این کلاس حضور داشتند. لیکاف پی برد که استعاره‌ها فقط آرایه‌های ادبی نیستند، بلکه استعاره‌ها ساز و کارهای بنیادی مفهوم‌سازی ذهن ما هستند. در سال‌های بعد لیکاف با همکاری فیلسوفی به‌ نام مارک جانسون دو کتاب بسیار تأثیرگذار را با عناوین «استعاره‌هایی که با آنها زندگی می‌کنیم» (1980) و «فلسفه‌ی بدنمند؛ ذهن بدنمند و چالش آن برای فلسفه‌ی غرب» (1999) تألیف کردند. در کتاب فلسفه‌ی بدنمند، لیکاف و جانسون بیان می‌کنند که انسان‌ها موجوداتی نورونی هستند و مغز ما دروندادهای خود را از جسم ما می‌گیرد. مؤلفان کتاب در پاسخ به سؤال “ما انسان‌ها کیستیم؟” به سه اصل کلی اشاره می‌کنند: ذهن انسان ذاتاً بدنمند است؛ اندیشه‌های انسان بیشتر ناآگاهانه هستند؛ مفاهیم انتزاعی به طور عمده استعاری هستند. ثمرات انقلاب دوم شناختی و رویکرد شناختی به زبان به حوزه‌‌های دیگر نیز وارد شد. از جمله کارهای مهم لیکاف می‌توان به همراه کردن مطالعات زبان‌شناسی با علوم اعصاب شناختی اشاره کرد. وی با همکاری با فلدمن، نظریه‌ی نورونی زبان را مطرح کرد (از مولکول تا استعاره، 2006). علاوه بر این زبانشناسی شناختی به مسائل دیگری همچون ریاضیات، سیاست و اخلاق نیز پرداخته‌ است. لیکاف معتقد است ریاضیات نیز استعاری است و بر اساس اصل بدنمندی طراحی شده‌ است. وی همچنین در کتاب “سیاست اخلاقی” (2002) بیان می‌کند که ایدئولوژی سیاست هم بر اساس ساختار خانواده شکل گرفته و مبنای استعاری دارد. به طور خلاصه می‌توان گفت که براساس رویکرد زبانشناسی شناختی، همه‌ی مفاهیمی که انسان فرا می‌گیرد مبنای تجربی دارد و بر اساس استعاره‌های بدنمند شکل گرفته است. منابع متن: حاتمی، جواد (1392). درباره علم شناختی؛ هوش مصنوعی، روانشناسی، زبانشناسی، علم اعصاب و فلسفه ذهن. تهران: امیرکبیر. نیلی پور، رضا (1394). زبانشناسی شناختی، دومین انقلاب معرفت شناختی در زبان شناسی. تهران: هرمس. منبع: مجله مغز و شناخت، شماره 5، بهار 1397 گرامر زاینده و انقلاب شناختی دوم کانال تخصصی علوم شناختی https://eitaa.com/cognitiveScience
ارزیابی تاثیر مدل کلاس درس معکوس بر اساس راهبردهای یادگیری علوم شناختی در دوره دارودرمانی هدف از این مطالعه تعیین تأثیر روش کلاس درس معکوس مبتنی بر راهبردهای علوم شناختی یادگیری بر عملکرد و تجربه دانش‌آموزان در دوره دارودرمانی سال سوم بود. اجرای یک رویکرد کلاس درس معکوس بر اساس راهبردهای علم شناختی یادگیری تأثیر مثبتی بر عملکرد و تجربه دانش‌آموز در دوره دارودرمانی داشت. https://doi.org/10.1016/j.cptl.2022.06.022 کانال تخصصی علوم شناختی در ایتا✅ https://eitaa.com/cognitiveScience کانال بله https://ble.ir/cogsbb
مقوله بازنمایی: یعنی چیزی به جای چیز دیگر در و مطالعه از بازنمایی برای مواردی مثل مفاهیم، گزاره ها، قواعد و تمثیل ها در ذهن به کار برده می شود . به عنوان مثال شیئی مانند گل در ذهن به واسطه بازنمایی، به مفهوم «گیاه زیبا و رنگی» و یا گزاره هایی مثل «همه ی گل ها زیبا هستند، رز یک گل است پس زیبا است» یا قواعد «اما و اگر» و یا تمثیل هایی مثل «چیزی شبیه به چیزی دیگر در ذهن» پدیدار می شود. کانال تخصصی علوم شناختی ✅ لینک ایتا https://eitaa.com/joinchat/3862560966Cb8366af48f cognitive science 🧠📲💻
دیدگاه عصب پژوهی درباره آگاهی Approach of neuroscience about consciousness آگاهی که از آن به عنوان کیفیات درونی ذهن و حالات ذهنی یاد می‌شود، در اثر فعالیت گروهی و هماهنگ نورون ها به وجود می آید. مثل حس درد، لذت، تجسم و ... در این رویکرد حس درونی درد، به واسطه تحریک و شلیک نورون A و انتقال پیام عصبی به نورون B و همینطور انتقال به نورون های دیگر و در نهایت تجزیه و تحلیل و تعیین میزان و نوع محرک دردزا در بخش مشخصی از دستگاه عصبی، به وجود می آید. دیدگاه عصب پژوهی به پدیده آگاهی دیدگاهی فیزیکالیسمی است . این دیدگاه هنوز با دیدگاه فلسفی اختلاف نظر دارد زیرا نتوانسته به طور کامل مسائلی همچون علیت و آگاهی پدیداری (درک درونی خاص حالات ذهنی) را تبیین کند Cognitive Science کانال تخصصی علوم شناختی ✅ https://eitaa.com/cognitiveScience
اولین کنفرانس بین المللی اخلاق شناختی در ایران دانشگاه صنعتی شریف و ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی 7 و 8 بهمن 1402 (آنلاین) سخنرانان: پروفسور جاشوا گرین: استاد دانشگاه هاروارد آمریکا و مشهورترین چهره بین المللی در زمینه اخلاق شناختی پروفسور جان میخائیل: استاد دانشگاه جرج تاون آمریکا پروفسور شوان نیکولز: استاد دانشگاه کرنل آمریکا دکتر ابراهیم آزادگان: عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف دکتر رضا مثمر: عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم شناختی دکتر نعیمه پورمحمدی: عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان دکتر مریم فرحمند: پسا دکترای دانشگاه صنعتی شریف مزایای دوره: گواهینامه دانشگاه صنعتی شریف صوت و فایل ارائه سخنرانان فیلم دوره به صورت آفلاین آشنایی با موضوع اخلاق شناختی از مباحث پایه تا پیشرفته و معرفی منابع لینک ثبت نام: https://b2n.ir/w71153 کانال تلگرام:  https://t.me/theismschool دبیرخانه کنفرانس بین المللی اخلاق شناختی دانشگاه صنعتی شریف
سلسله‌نشست‌های شناخت‌پژوهی 🔖نشست ویژه استاد حبیب‌الله قاسم‌زاده «بُرنایی، توانایی و دانایی: بحثی درباره نقش استعاره در شناخت و فرهنگ» 👤دبیر نشست دکتر لیلا اردبیلی 🗓 سه‌شنبه ۲۶ دی‌ماه ۱۴٠۲ 🕗 ساعت ۱۶ إلی ۱۸ ✨شرکت در این رویداد برای عموم علاقه‌مندان، به هر دو صورت حضوری و مجازی آزاد است. 📌آدرس: خیابان پاسداران، خیابان شهید مومن‌نژاد، پلاک ۱۲۴، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدّنی، سالن فارابی 🔗لینک حضور مجازی در نشست: b2n.ir/icscs کانال تخصصی علوم شناختی https://eitaa.com/cognitiveScience
💢برگزاری کرسی ترویجی بازخوانی ارادۀ آگاهانه با رویکرد صدرایی در مواجهه با آزمایش های بنجامین لیبت 🔷با اهتمام گروه پژوهشی «فلسفه اسلامی» مؤسسه 👤ارائه دهنده: دکتر محمد حسین‌زاده (عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) 👤ناقدان: ✔️دکتر حمید محسنی (دکتری حکمت متعالیه از موسسه امام خمینی (ره) و دبیر کار گروه فلسفه سایبر آزمایشگاه پژوهشی فضای سایبر دانشگاه تهران) ✔️دکتر احمد لهراسبی (عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب) 👤دبیر نشست: دکتر هادی قهار (پژوهشگر وابسته موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) ⏰زمان: شنبه 30 دی‌ماه 1402 ساعت ۱۶ 🏫مکان : شعبه قم مؤسسه واقع در قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، کوچه دانش ۳، پلاک ۷۱ 🌏لینک مجازی: http://irip.ac.ir/u/136 🆔@irip_ir 🌸🌸🌸 🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»: 🆔@Brain_Mind
میز علوم شناختی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدّنی برگزار می‌کند: سلسله‌نشست‌های شناخت‌پژوهی دوره اوّل: استعاره 📚 بازخوانی «مقدّمه‌ای بر شناخت‌پژوهی استعاره؛ قطره در نهان‌خانه صدف» 🔹نشست ششم      استعاره و ادبیّات 🎤 ارائه‌دهنده      محمّدرضا شادمانی      (دکتری علوم شناختی، زبان‌شناسی) 🗓 سه‌شنبه ۳ بهمن‌ماه ۱۴٠۲ 🕗 ساعت ۱۶ إلی ۱۸ 🔸شرکت در این رویداد برای عموم علاقه‌مندان، به هر دو صورت حضوری و آنلاین و پس از هماهنگی با ادمین، آزاد و رایگان است. 📥 جهت ثبت نام و اطّلاعات بیش‌تر، به ادمین پیام دهید: @shokoofaCog کانال تخصصی علوم شناختی 🧠 https://eitaa.com/cognitiveScience
فرصتی مناسب برای والدین مشهدی دوره فرزند پروری آگاهانه ویژه والدین مدرس : سرکار خانم پرهیزکار روانشناس بالینی کودک و نوجوان 09155959568 05138840340 پلی کلینیک روانشناسی پرهیزکار کانال تخصصی علوم شناختی https://eitaa.com/cognitiveScience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
➕ درک زمان بر بهبود زخم تأثیر می‌گذارد! 🧠⏳ 🕰 زمان درک‌شده، بدون توجه به زمان واقعی سپری‌شده، نقش مهمی در روند بهبود واقعی زخم‌های فیزیکی ایفا می‌کند. 👨‍⚕️ محققان هاروارد از یک روش استاندارد برای زخمی کردن خفیف افراد داوطلب استفاده کردند. سپس زمان درک شده در آزمایشگاه دستکاری شد و هر شرکت کننده در مطالعه سه شرط آزمایشی را تکمیل کرد: زمان آهسته (نصف زمان واقعی)، زمان عادی (برابر زمان واقعی) و زمان سریع (۲ برابر زمان واقعی). ⌛️ آن‌ها دریافتند وقتی شرکت‌کنندگان معتقد بودند که زمان بیشتری سپری شده است، زخم‌ها سریع‌تر بهبود می‌یابند. ✅ این تحقیق بر نیاز به در نظر گرفتن طیف گسترده‌تری از تأثیرات روان‌شناختی بر سلامت جسمانی تأکید و پیشنهاد می‌کند که باورهای انتزاعی در مورد عملکرد بدن مستقیماً بر نتایج سلامتی تأثیر می‌گذارند. 🆔 @CogniPlus 🔗 Scientific Reports (2023) 👈📄 : https://www.nature.com/articles/s41598-023-50009-3
💢 دوره بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی ✅ با دعوت از اساتید تراز اول حکمت و معرفت اسلامی 💠 مزایای شرکت در دوره: 1. برگزاری آنلاین و رایگان؛ 2. صدور گواهی پایان دوره؛ 3. راهیابی به دوره های پیشرفتۀ بعدی؛ 4. امکان طرح پرسش در فضای مجازی از اساتید. 🗓 مهلت ثبت نام تا 18 بهمن ✏️ ثبت نام از طریق: 🆔 @Imam_110 (أدمین) 📱 ۰۹۹۱۹۵۳۸۹۴۹ 🌐@Imam_Ali_11 ⏱ زمان برگزاری: از 19 بهمن تا 25 اسفند (پنج شنبه ها و جمعه ها، هر روز 60 دقیقه) 👈 جهت دریافت اطلاعات بیشتر به کانال موسّسه مراجعه فرمایید: @Imam_Ali_11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 نظریه فضاهای ذهنی نظریه فضاهای ذهنی بر این اصل استوار است که در هر لحظه از گفتگو، سخنگویان به ساختن معنی مشغول هستند و معنی چیزی از پیش ساخته شده نیست. بر این اساس واژه‌ها را نمی‌توان مستقل از فرآیندهای شناختی و دانش مفصلی که در ذهن داریم در نظر گرفت، بلکه واژه‌ها دریچه‌ای به معنای دایرةالمعارفی هستند و جمله‌ها نیز دستورالعمل‌هایی برای ساختن معنی و کنار هم قرار دادن دامنه‌های مفهومی محسوب می‌شوند. در این نظریه ساختن معنی شامل شکل‌گیری فضاهای ذهنی و ایجاد نگاشت‌ها بین این فضاهای ذهنی است. فضاهای ذهنی را باید بسته‌‌بندی‌های موقت از ساختار مفهومی ما دانست که بر اساس رهیافت‌های تعمیم‌یافته فرهنگی، کاربردشناختی و زبانی شکل می‌گیرند و حاوی اطلاعات خاص هستند. این فضاها در جریان اندیشیدن و صحبت کردن تکثیر می‌شوند و امکان تفکیک ساختارهای دانش و گفتمان ما را ایجاد می‌کنند. زمانی که یک فضای ذهنی ساخته شد به سایر فضاهای ذهنی که در طول مکالمه ایجاد شده‌اند، متصل می‌شود. در هر لحظه از گفتمان یکی از فضاها پایه محسوب شده و برای ساختن فضاهای ذهنی جدید در دسترس باقی می‌ماند. اصل دسترسی امکان ارتباط عناصر همسان در بین این فضاها را فراهم می‌آورد. این ارتباطِ مبتنی بر نگاشت‌‌ها توسط بافت گفتمان هدایت می‌شوند، بنابراین ساختن معنی همواره بافت‌بنیاد و مکان‌مند است. ارتباط بین فضاهای ذهنی در طول گفتمان در نهایت امکان ایجاد معناهای نامحدود را فراهم می‌کند. 🏷 پ.ن. نظریه فضاهای ذهنی توسط "ژیل فوکونیه" زبانشناس فرانسوی و پژوهشگر فقید مطرح شد و جنبه‌هایی از آن در قالب نظریه آمیختگی مفهومی با همکاری "مارک ترنر" گسترش یافت. کانال تخصصی علوم شناختی ✅ https://eitaa.com/cognitiveScience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌 این خانم با یک شخصیت هولوگرامی که قبلا در واقعیت دوستش بوده، ازدواج کرده❗️ 🔸با این ، شما می‌توانید بعد از مرگ افراد، بازهم آنها را در زندگی خودتان داشته باشید و با آنها صحبت کرده، غذا بخورید و زندگی کنید..... ✅ @shebrahimiii | رِسانو
وفات شهادت گونه حضرت زینب کبری، تبیین کننده و پیام آور کربلا، بر همه شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام تسلیت باد 🏴🏴🏴 https://eitaa.com/cognitiveScience
📑 نظریه آمیختگی مفهومی (تلفیق مفهومی) 🏷 Conceptual Blending Theory نظریه آمیختگی مفهومی را می‌توان از یکسو مبتنی بر تحقیقات ژیل فوکونیه پیرامون فضاهای ذهنی جهت حل معمای فرآیند ساختن معنی در زبان دانست و از سوی دیگر جنبه‌هایی از این نظریه نیز بر اساس مطالعات مارک ترنر پیرامون استعاره مفهومی در ادبیات و فرآیندهای معنی‌سازی مرتبط با آن شکل گرفته است. این دو پژوهشگر در جریان برنامه‌‌های تحقیقاتی خود به نمونه‌هایی رسیدند که با هیچ یک از قالب‌های نظری در دست آن‌ها به روشنی قابل تبیین نبود. در ادامه، فوکونیه و ترنر برخی از جنبه‌های نظریِ استعاره‌ مفهومی و فضاهای ذهنی را با یکدیگر ترکیب کردند و بدین طریق یک الگوی شبکه‌ای چند فضایی را برای تشریح اندیشه انسان و فرآیند معنی‌سازی به دست دادند. ساده‌ترین شکل یک شبکه آمیخته از حداقل چهار فضای ذهنی تشکیل می‌شود. دوتای آن‌ها فضاهای دروندادی هستند که مجموعه نگاشت‌‌‌هایی بین آن‌ها برقرار شده است. سومین فضای یک شبکه آمیخته، فضای عام نامیده می‌شود. فضای عام در برگیرنده‌ی اطلاعات انتزاعی مشترک در بین دیگر فضاهای یک شبکه آمیخته است. فضای چهارم در این الگوی شبکه‌ای را فضای آمیخته می‌نامند. این فضا بر اساس فرافکنی انتخابی از دروندادهای یک شبکه به وجود می‌آید و در عین حال می‌تواند حاوی ساختار پیدایشی نوظهوری باشد که معانی جدید بر اساس منطقی خاص در آن ظاهر شده‌اند. کانون زبان شناسی شناختی کانال تخصصی علوم شناختی https://eitaa.com/cognitiveScience
⭕️خبر فوری ⭕️ ماهواره بر سیمرغ ساخت صنایع دفاعی ایران توانست سه ماهواره مهدا، هاتف۱ و کیهان۲ را با موفقیت به فضا پرتاب کند این پرتاب، یازدهمین پرتاب موفق ماهواره در دولت سیزدهم است 🚀این موفقیت بزرگ علمی را به ملت بزرگ ایران تبریک عرض میکنیم 🇮🇷🇮🇷🇮🇷 پاینده باد ایران کانال تخصصی علوم شناختی 🧠📲 https://eitaa.com/cognitiveScience