eitaa logo
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
335 دنبال‌کننده
887 عکس
19 ویدیو
43 فایل
ارتباط با ادمین کانال: @smostafav
مشاهده در ایتا
دانلود
📃 Current Issue: Volume 4, Issue 7, January 2022 ▫ Typology of Politics in the Gnostic-Noetic System of Mulla Mohsen Feyz Kashani Mahdi Fadaei Mehrabani ▫ Mirza Naʾini and the Scope of the Government’s Jurisdiction and Duties Fardin Moradkhani ▫The State in Mirza Naʾini’s Political Thought Sharīf Lakzaei ▫ The Rule of ‘Negating Aggression’ and its Link with Identifying the Right to Live in Peace in the Shiite Political Jurisprudence Mahdi Firouzi ▫ The Public Diplomacy and its Relationship with Efficient Governance in Islamic Republic of Iran Based on the Theory of the Jurist’s Authority Ahmad Rahdar; Maʿsouma Moradi Ariyan ▫ Investigating the Index of Readiness of Frontier Technologies in the Context of Political Stability Case Study: Selected Islamic Countries Razieh Mehrabi Koushki; Rasool Norouzi Firouz ▫ Typology of Politics in the Gnostic-Noetic System of Mulla Mohsen Feyz Kashani Mahdi Fadaei Mehrabani ▫ Mirza Naʾini and the Scope of the Government’s Jurisdiction and Duties Fardin Moradkhani ▫ The State in Mirza Naʾini’s Political Thought Sharīf Lakzaei ▫ The Rule of ‘Negating Aggression’ and its Link with Identifying the Right to Live in Peace in the Shiite Political Jurisprudence Mahdi Firouzi ▫ The Public Diplomacy and its Relationship with Efficient Governance in Islamic Republic of Iran Based on the Theory of the Jurist’s Authority Ahmad Rahdar; Maʿsouma Moradi Ariyan ▫ Investigating the Index of Readiness of Frontier Technologies in the Context of Political Stability Case Study: Selected Islamic Countries Razieh Mehrabi Koushki; Rasool Norouzi Firouz پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
◾️سلسله نشست های علمی حکمرانی در قرآن (جلسه 173) 👤 ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین استاد نجف لک زایی ⬅️ دبیر علمی: دکتر سیدسجاد آل غفور 📅 زمان: شنبه 6 اسفند ماه 1401، ساعت 12:45 الی 14 🌐 لینک ورود به جلسه: dte.bz/hokmconf پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
کارگاه آشنایی با فلسفه سیاسی اسلامی- دوره دوم جلسه اول.mp3
29.39M
سلسله کارگاه های تراث سیاسی اسلامی (دوره دوم) ▫ آشنایی با فلسفه سیاسی اسلامی جلسه اول ▪ چیستی فلسفه سیاسی اسلامی 🎙 دکتر محسن رضوانی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
کارگاه آشنایی با فلسفه سیاسی اسلامی- دوره دوم جلسه دوم.mp3
30.98M
سلسله کارگاه های تراث سیاسی اسلامی (دوره دوم) ▫ آشنایی با فلسفه سیاسی اسلامی جلسه دوم ▪ فلسفه سیاسی فارابی 🎙 دکتر محسن مهاجرنیا پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
سلسله کارگاه های تراث سیاسی اسلامی دوره دوم قسمت سوم.mp3
27.41M
سلسله کارگاه های تراث سیاسی اسلامی (دوره دوم) ▫ آشنایی با فلسفه سیاسی اسلامی جلسه سوم ▪ فلسفه سیاسی ابن سینا 🎙 دکتر احمدرضا یزدانی مقدم پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
سلسله کارگاه های تراث سیاسی اسلامی دوره دوم قسمت چهارم.mp3
21.51M
سلسله کارگاه های تراث سیاسی اسلامی (دوره دوم) ▫ آشنایی با فلسفه سیاسی اسلامی جلسه چهارم ▪ فلسفه سیاسی شیخ اشراق 🎙 دکتر رجبعلی اسفندیار پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
سلسله کارگاه های تراث سیاسی اسلامی دوره دوم قسمت پنجم.mp3
38.88M
سلسله کارگاه های تراث سیاسی اسلامی (دوره دوم) ▫ آشنایی با فلسفه سیاسی اسلامی جلسه پنجم ▪ فلسفه سیاسی خواجه نصیر 🎙 دکتر مرتضی یوسفی راد پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
سلسله کارگاه های تراث سیاسی اسلامی دوره دوم قسمت ششم.mp3
42.26M
سلسله کارگاه های تراث سیاسی اسلامی (دوره دوم) ▫ آشنایی با فلسفه سیاسی اسلامی جلسه ششم ▪ فلسفه سیاسی صدرالمتالهین 🎙 دکتر شریف لک زایی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
سلسله نشست‌های علمی 🔸 درآمدی بر مسائل الهیاتی حکمرانی 🎙 حجت الاسلام والمسلمین استاد محمدتقی سبحانی لینک ورود به جلسه 🌐 dte.bz/cptconf پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
🔸 انقلاب اسلامی از منظر فلسفه سیاسی علامه طباطبایی لینک ورود به جلسه 🌐 Dte.bz/cptconf #انقلاب
آیا علامه طباطبایی با انقلاب اسلامی همراهی داشت؟ کرسی ترویجی «انقلاب اسلامی از منظر فلسفه سیاسی علامه طباطبایی» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدرضا یزدانی مقدم از سلسله نشست‌های علمی نکوداشت دهه مبارک فجر در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار گردید. یزدانی مقدم، ارائه خود را با این پرسش آغاز کرد که اگر از منظر فلسفه سیاسی علامه طباطبایی نگاه کنیم چه نظری درباره انقلاب اسلامی خواهیم داشت؟ آیا میان فلسفه سیاسی و انقلاب ارتباطی وجود دارد یا خیر؟ به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کرسی ترویجی «انقلاب اسلامی از منظر فلسفه سیاسی علامه طباطبایی» از سلسله نشست‌های علمی نکوداشت دهه مبارک فجر در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار گردید. در این نشست احمدرضا یزدانی مقدم، ارائه خود را با این پرسش آغاز کرد که اگر از منظر فلسفه سیاسی علامه طباطبایی نگاه کنیم چه نظری درباره انقلاب اسلامی خواهیم داشت؟ آیا میان فلسفه سیاسی و انقلاب ارتباطی وجود دارد یا خیر؟ عضو هیأت علمی گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پرسش خود را چنین پاسخ داد: «البته این پرسش در بحث ما یک پرسش اساسی و تعیین کننده نیست. برای اینکه ممکن است که یک فلسفه سیاسی یا به طور کلی فلسفه سیاسی با انقلاب نسبتی نداشته باشد اما از نظر عمل و در جهان واقع درباره یک انقلاب اظهار نظر کند. مثلاً می‌تواند انقلاب را به طور کلی بپذیرد یا نقد و ردّ کند. هر دو صورت امکان عقلی دارد. اما بدون تردید فلسفه سیاسی، موقعیتی انتقادی اجتماعی سیاسی دارد. این موضع انتقادی را در فلسفه سیاسی سقراط و افلاطون و ارسطو به روشنی می‌توانیم مشاهده کنیم. بنابراین فلسفه سیاسی نسبت به سیاست بی‌طرف نبوده بلکه درباره سیاست نظر داشته و معمولاً هم دیدگاه انتقادی درباره سیاست و اجتماع ارائه می‌کند. یعنی یک ابزار تحلیلی و انتقادی نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی است. پس به طور کلی گرچه ممکن است تصور کنیم رابطه‌ای میان فلسفه سیاسی و انقلاب در عالم واقع و واقع تاریخی موجود نیست اما فلسفه سیاسی مجاز است که به انقلاب یا سیاست و تحولات سیاسی بپردازد.» ادامه . . . ⬇ پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
. . . . وی در ادامه این پرسش را مطرح کرد که آیا علامه طباطبایی علاوه بر فیلسوف سیاسی آیا کنشگر سیاسی هم بوده است؟ یزدانی مقدم در ادامه افزود: «به نظر می‌رسد همان طور که تحلیلگران متعددی اظهار داشته‌اند علامه طباطبایی یک کنشگر سیاسی به معنای نظری و فرهنگی است. شاگردان علامه طباطبایی هم چنین برداشتی داشتند. برخی تحلیلگران سیاسی خارج از کشور هم چنین تحلیلی نسبت به کارهای علامه طباطبایی اظهار کرده‌اند. بنابراین کنشگری سیاسی علامه طباطبایی منتفی نیست بلکه واقعیت تاریخی است. حال ممکن است پرسش شود که آیا علامه طباطبایی بنا بر اینکه کنشگر سیاسی بوده آیا لزوماً با انقلاب اسلامی همراهی داشته است یا خیر؟ این موضوع نیازمند بحث و بررسی است. در این باره تاکنون دهها صفحه نوشته شده است. واقعیت این است که برخی اظهارات درباره علامه طباطبایی مستند به چند خاطره است که این خاطره‌ها وثاقت لازم را ندارند. به این معنا که حداقل چیزی که لازم است این است که یک راوی باید وثاقت داشته باشد. گاه وثاقت می‌گوییم به این معنا که راوی دروغگو نباشد. اما یک راوی ممکن است دروغگو نباشد اما خبر دروغی را نقل ‌کند. یعنی صدق و کذب خبری غیر از صدق و کذب مخبری است. البته ممکن است که شخصی بعضی از مخبران را صادق نداند.» وی افزود: «شخصی جمله‌ای را به علامه طباطبایی نسبت می‌دهد [این انقلاب یک شهید داشت آن هم اسلام بود] که معمول کسانی که از آنها نقل می‌کند چنین چیزی را تایید نکرده‌اند و تاکنون هیچ سند قابل اعتنایی در این باره دیده نشده است. گاهی گفته می‌شود که مثلاً آقای مناقبی این موضوع را از علامه طباطبایی شنیده است؛ گاه گفته می‌شود که آقای محقق داماد این موضوع را شنیده است؛ گاه گفته می‌شود که اعضای شورای عالی قضایی که خدمت ایشان رفتند این مطلب را از ایشان شنیده‌اند. افرادی هم که رابطه‌شان با علامه طباطبایی رابطه مناسبی نبود و اتهاماتی را متوجه علامه طباطبایی می‌کردند آنان هم به عنوان راوی غیرمستقیم خبر وجود دارند. در مجموع تاکنون کسی که بگوید من مستقیماً این جمله را از علامه طباطبایی شنیده‌ام یافت نشده است.» یزدانی مقدم در ادامه بیان داشت: «فرض کنیم که علامه طباطبایی گفته است تظاهرات خلاف اسلام است یا تظاهرات دون شان روحانیت است. چنانچه خواهیم دید این موضوع با گفتار علامه طباطبایی در تفسیر المیزان ناسازگار است. همانطور که اشاره شد آقای دکتر نصر مطالبی اظهار می‌کند که اظهار این مطالب حداقل در صدق خبری مشکل ایجاد می‌کند. از جمله مطالبی درباره شریعتی نقل کرده یا جملاتی را از شریعتی نقل کرده و یا از حوادثی خبر می‌دهد که این حوادث بسیار بعید است. یک آقایی با دکتر نصر مصاحبه کرده و در موارد متعدد خودش در رابطه با مطالب مصاحبه اشکال می‌کند و اظهار می‌دارد که این مطالبی که گفته شده احتمالاً اشتباه شده و یا تا کنون سند و دلیلی نیافتم و امثال اینها. تاکنون هم مطلب ثابتی از علامه طباطبایی در نفی انقلاب اسلامی نقل نشده و جملات چند پهلو که مثلاً «من به این مطالب دل نمیدهم»؛ به کدام مطالب؟ معلوم نیست منظور چه باشد؟ و امثال اینها است و افراد می‌گویند از تلویزیون یا از دیگران شنیده‌ایم. حال علاوه بر سند، جمله در چه متنی اظهار شده و یا اشارات در جمله به کجا برمی‌گردد؟ بالاخره حداقل این است که موضع نفی انقلاب از طرف علامه طباطبایی ثابت نشده است. متنی در فضای مجازی منتشر شده که علامه طباطبایی اظهار داشته از آنجایی که در کشورهای غربی عدالت وجود دارد به همین خاطر آب و هوای آنجا مناسب تر است و باران بیشتر در آنجا می آید و از رفاه بیشتر و ثروت بیشتر برخوردارند. حال اگر کسی برای چنین جملاتی سندی پیدا کرد ارائه کند. یک شخصی آمده و ادعاها و اظهاراتی کرده بدون اینکه هیچ سندی ارائه کند. از ابتدائیات این است که هر کسی مطلبی را می خواهد به شخصی مانند علامه طباطبایی نسبت دهد به آثار او ارجاع دهد.» ادامه . . . ⬇
. . . وی در خصوص آثار علامه طباطبایی بیان داشت: «آیا در تفسیر المیزان و یا در گفتار علامه طباطبایی و یا در آثار علامه طباطبایی سندی می‌بینیم؟ آیا جایی می‌بینیم که با انقلاب یا انقلاب اسلامی موافقت یا مخالفت کرده باشد؟ حداقل در آثاری که از علامه طباطبایی موجود است علت العلل مشکلات اجتماعی تاریخی تمدنی ما را استبداد می‌داند و اظهار می‌دارد که این وضع فجیعی که ما امروز گرفتار آن شده‌ایم؛ احساس حقارتی که از نظر فرهنگی می‌کنیم؛ به خاطر سلطه استبداد است. و اگر از نظر علمی فلسفی عقلی پیشرفت منتفی شده به خاطر استبداد است. علامه طباطبایی ذیل آیه قل اللهم مالک الملک تحلیلی دارد که تحولات مُلک، حکومت و فرمانروایی و سلطنت و قدرت سیاسی را بررسی می‌کند. در آنجا مراحلی را برای تحول حکومت و قدرت سیاسی بیان می‌کند. از جمله این تحولات این است که در آغاز قدرتمندان و زورمندان بر مردم حاکم بودند بعد مردم یا زورمندان دیگر در مقابل اینان قیام می‌کنند و جای او را با ستمگری دیگر عوض می‌کنند تا اینکه به این نتیجه می‌رسند که اساس چنین حکومت‌هایی با مشروط کردن آنها به قانون اساسی برداشته شود. بعد که می‌بینند حتی حکومت سلطنتی مشروطه هم هرجا که بتواند قانون اساسی را نادیده می‌گیرد حکومت مشروطه را به ریاست جمهوری موقت تغیر دادند. تا بدین وسیله حکومت و قدرت سیاسی با موقت کردن و با دوره‌ای کردن کنترل شود. بعد این تحول مثبت در عالم سیاست را به نهضت‌های انبیا و تعالیم انبیا نسبت می‌دهد.» یزدانی مقدم چنین نتیجه گیری کرد که «بنابراین از دیدگاه علامه طباطبایی قیام علیه استبداد و پادشاه ستمگر و تبدیل حکومت سلطنتی به حکومت مشروطه سلطنتی و تبدیل حکومت مشروطه سلطنتی به حکومت جمهوری امر مطلوبی نزد علامه طباطبایی است. به طور طبیعی در این راه انقلاب واقع می‌شود. بنابراین نفس انقلابات و تحولات اجتماعی باز مورد تایید علامه طباطبایی است.» وی افزود: «ممکن است کسی بگوید که در این انقلابات حوادث و مظالمی واقع می‌شود؛ انواع جنایت ها و انواع عقب‌گرد ها هم رخ می‌دهد؛ انواع بحرانها هم پیدا می‌شود. این مطلب دیگری است. علامه طباطبایی به طور کلی اظهار می‌دارد که وسیله نامشروع و نادرست به نتیجه درست و مشروع ختم نمی‌شود. و ما هم اگر اعتقاد غیر از این را داشته باشیم ترورهای تروریست ها و انواع ظلم و جنایت هایی که در جهان به ادعای آرمان های خوب و مطلوب و اهداف درست می شود را باید قبول کنیم. اگر هم در انقلاب اسلامی رفتارهای غیر شرعی و خلاف شرع و خارج از چارچوب شرع واقع شده باشد مطمئناً آن رفتارها مورد تایید علامه طباطبایی نبوده است.» پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
نشست تخصصی با موضوع ▪ بررسی حکمرانی مردمی از دیدگاه امام موسی صدر ارائه دهنده: دکتر شریف لک زایی عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی دبیر علمی: دکتر جمال یزدانی زمان: یکشنبه 7 اسفند، ساعت 13 پژوهشکده شهید صدر شعبه مشهد لینک نشست: https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc 🌍🇮🇷
دوستانی که درخواست دریافت فایل‌های صوتی دوره اول «تراث سیاسی اسلامی» داشتند، می‌توانند از رادیو پژوهش به آدرس ذیل اقدام به دریافت نمایند. دوره اول سلسله کارگاه‌ تراث سیاسی اسلامی: معرفی منابع قدم ( 6 جلسه) 🎧 از رادیو پژوهش بشنوید 🌐 http://dte.bz/RYMCt پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
اختتامیه اولین دوره سلسله کرسی های ترویجی «مدرسه انقلاب اسلامی» نکوداشت دهه فجر انقلاب اسلامی ایران با ارائه اساتید 🎙حجت الاسلام و المسلمین استاد نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدکاظم سیدباقری رئیس انجمن مطالعات سیاسی حوزه 🎙دکتر علی اکبری معلم مدیر گروه علوم سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی 🎙دکتر محمد اسماعیل نباتیان رئیس مرکز اطلاعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران لینک ورود به جلسه 🌐 http://dte.bz/cptconf 📆 زمان: چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۱۰، ساعت ۱۰ تا ۱۲ مکان: قم، پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار سردار سلیمانی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
در آمدی بر مسائل الهیات حکمرانی جلسه دوم.mp3
50.37M
جلسه دوم سلسله نشست‌های علمی با موضوع: «درآمدی بر مسائل الهیاتی حکمرانی» 🎙 حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدتقی سبحانی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
حکمرانی در قرآن جلسه 173.mp3
31.83M
سلسله نشست های علمی حکمرانی در قرآن (جلسه 173) 🎙 حجت الاسلام والمسلمین استاد نجف لک زایی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
سومین شماره دوفصلنامه عربی علمی ـ تخصصی «الفکر السیاسی الاسلامی» مربوط به بهار و تابستان ۲۰۲۲ میلادی به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد. مقالات این شماره در پایگاه اینترنتی این نشریه به آدرس ipt.isca.ac.ir قابل مشاهده می‌باشد. پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
⤴ مجلة الفکر السياسي الإسلامي، المجلد 2، العدد 3، يناير 2023 الناشر: المعهد العالی للعلوم والثقافة الإسلامية المدير المسئول: نجف لک زائي رئيس التحرير: منصور مير احمدي مدير التحرير: مختار شيخ حسيني المدير التنفيذي: علي جامه‌داران ▫غاية الحرية في القرآن الكريم في ضوء المبادي الأنثروبولوجية في تفسير الميزان اسحق سلطاني ▫ السلطة السياسية في فكر الإمام الخميني(ره) رضا لك زائي ▫ النائيني، الفقه و الحوكمة الشعبیة منصور مير أحمدي ▫ الدلالات السياسية لمنطق الحركة التطورية للإنسان في الفكر الإسلامي أحمد رهدار ▫ ينبغيات الدولة طبقًا لقراءة صدر الدين الشيرازي للإنسان المتعالي آزاده نظامي؛ حبيب‌الله دانش شهركي ▫ ازمة الفكر في العالم الإسلامي من منظور الفكر المقاصدي لطه جابر العلواني وإلزامات إعادة صياغته مختار شيخ حسيني پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
سلسله کرسی‌های ترویجی نکوداشت دهه فجر انقلاب اسلامی ایران (مدرسه انقلاب اسلامی) نشست سیزدهم: 🔸
در اندیشه امام(ره) کمال انسان به دین، کمال دین به ولایت و ولایت با سیاست توأم است کرسی ترویجی «تعامل عرفان و فقه در اندیشه امام خمینی(ره)» با ارائه دکتر محمود فلاح از سری کرسی‌های مدرسه انقلاب اسلامی جهت نکوداشت دهه فجر انقلاب اسلامی در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار شد. در این نشست، محمود فلاح به جایگاه والای امام خمینی(ره) در اندیشه سیاسی دوره‌ی معاصر اشاره کرد و «اندیشه» و «عمل» امام خمینی(ره) را دو عامل اصلی ایجاد تحول در تاریخ تشیع و ایران پس از اسلام دانست. عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، در خصوص نگرش عرفانی امام به سیاست بیان کرد: "بنیاد نظام فقهی امام بر «انسان اسلامی کامل» استوار است. اگرچه برخی فقهای قبل از امام این موضوع را مطرح کرده‌اند، اما این ایده در امام به مرحله‌ی استقرار رسید و این نظام معنایی در نظریه‌ی «ولایت سیاسی فقیه» ظهور و تجلی یافت. ایشان با اتکاء بر اصل قرآنی معتقد است انسان به مثابه موجودی دارای فطرت الهی، کمال طلب است و در صورتی این فطرت الهی بارور می‌شود که متصل به شرع شود. در ادبیات عرفانی امام واژه «انسان» و «اسلام» در بسیاری موارد همنشین و توأم به کار رفته‌اند. با دقت در این همنشینی، در می‌یابیم که امام بر فهم اسلامی از انسان تاکید دارند و منظور امام از انسان کامل، همان انسان اسلامی کامل است که الگوی آن نبی و امام هستند. به بیان دیگر در نظر امام کمال انسان به دین است و کمال دین به ولایت است و ولایت با سیاست توأم است." ادامه . . . ⬇ پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
. . . وی افزود: "امام با توجه به این که انسان دارای دو ساحت ظاهری و باطنی است، ولایت را نیز به دو ساحت باطنی و ظاهری تقسیم می‌کند و علم ولیّ را نیز به دو قسم علم مربوط به ظاهر و علم مربوط به باطن تقسیم می‌کند. ایشان به تبعیت از ملاصدرا، علم مربوط به ظاهر را همان حوزه حکمت عملی یعنی آداب معاشرت، تدبیر منزل و سیاست مدن می‌داند. نتیجه سرنوشت‌ساز این تقسیم‌بندی در اندیشه سیاسی امام این است که با توجه به غیبت امام عصر علیه السلام (ولیّ مطلق)، ولایت ظاهری ولیّ را که شامل سیاست و حکومت نیز می‌شود تا زمان ظهور آن حضرت از باب نیابت به فقیه جامع الشرایط سپرده شده است و ولایت باطنی امام عصر علیه السلام همچنان بر عالم جریان دارد. در نتیجه، اگر چه فقیه به لحاظ قابلیت شخصی نمی‌تواند ولایت باطنی داشته باشد و ولایت باطنی مختص انسان کامل یعنی امام عصر علیه السلام است، اما ولایت ظاهری فقیه، مقدمه ولایت باطنی است و این وظیفه که به عهده فقیه می‌آید به جهت مقدمه‌ی واجب است. استقرار اندیشه سیاسی امام در قالب نظریه‌ی «ولایت سیاسی فقیه» نشان از آن دارد که چگونه عرفان شیعی در حکمت اسلامی و فقه امامیه ادغام می‌شود؛ به گونه‌ای که می‌توان گفت این نظریه، روحی عرفانی و حکمی و ماهیتی فقهی دارد." پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷