eitaa logo
دعوت به بهشت
782 دنبال‌کننده
2 عکس
74 ویدیو
2 فایل
کانال اصلی @navb110 بانوی باحیا @banoy_ba_haya دعوت به نماز @d_b_namaz احکام نماز @ahkam_namaz سخنرانی‌کوتاه نمازی @sokhanrani_namaz ذکرهای نماز @navb111 محتوای نماز @navb112 ارسال مطالب بدون منبع ✅
مشاهده در ایتا
دانلود
19 به نام الله و به یاد الله سلام به شما پدرها ، مادرها و معلمان عزیز درباره ی شیوه های دعوت فرزندان به نماز با هم گفت و گو می کردیم. شیوه ای که در این جلسه مرور می کنیم، اسمش هست «شیوه ی زمینه سازی» اگر یک گل را ببریم در کویر لوت که خاکش نامناسب هست، آفتابش سوزان هست، باران هم که نمی آید؛ هر چه بهش اصرار و التماس بکنیم رشد نمی کند! اما اگر همین گُل را ببریم استان مازندران، که خاکش حاصلخیز هست، نور مناسب دارد و باران ملایمی هم برایش می آید ؛ چون زمینه اش رو فراهم کرده ایم؛ حتی اگر داد و بیداد هم نکنیم، حرف هم با او نزنیم، خودش رشد می کند! اولین زمینه ی نماز خوان شدن فرزندان ما، ازدواج است. اسلام می گوید: تربیت نمازی از هفت سالگی شروع نمی شود، از لحظه تولد شروع نمی شود، از لحظه انعقاد نطفه هم شروع نمی شود؛ از لحظه ی بله گفتن عروس خانم و بله گرفتن آقا داماد شروع می شود. اسلام می گوید: با دین دار خوش اخلاق ازدواج کن و نماز ، ستون این دین داری است. پدر و مادر مثل دو تا بال می مانند در تربیت؛ که اگر یکی از بال ها بی خیال باشه آن یکی بال ، بال بال می زنه ؛ اما آن اثری هم که باید داشته باشد، ندارد! می آید برای نماز صبح، فرزندش را صدا بزند، اما همسرِ بی نمازش می گوید: ولش کن بگذار راحت باشد، نخواند هم نخواند؛ فردا قضایش را می خواند! این طور می شود که تربیت نمازی، روی زمین می ماند. پس پدر یا مادر با نمازی برای فرزندانمان، انتخاب کنیم! دومین زمینه؛ لحظه ی انعقاد نطفه است که همسران، بسم الله بگن، با وضو باشن، شب اول ماه، وسط ماه، آخرماه نباشد. پیشنهاد می کنم در اینترنت؛ این عبارت را جستجو بزنید: آداب خلوت گل و بلبل در وبلاگ فدائیان امام هادی. آنجا خیلی زیبا دسته بندی شده، آداب زمانی و مکانی این عمل را توضیح داده است. پیشنهاد می کنم خوب بخوانیم و با دقت اجرا بکنیم تا زمینه ی نماز خوان شدن فرزندمان را پیشاپیش فراهم کرده باشیم. @navb110
به نام الله و به یاد الله سلام به شما پدرها ، مادرها و معلمان عزیز درباره ی شیوه های دعوت به نماز با هم گفت و گو می کردیم: همه می دانیم بذری که در زمین شخم زده پاشیده بشود، زمینه ی رشدش بیشتر فراهم هست نسبت به بذری که در زمین صاف پاشیده بشود. شیوه ی زمینه سازی، اقداماتی را به ما یاد می دهد که مثل شخم زدن زمین می ماند؛ زمینه ی رشد مذهبی و نمازی فرزند ما را فراهم می کند. سومین زمینه ؛ دوران بارداری است. مادری می گفت: در این دوران شش دانگ حواسم رو جمع کردم کجا بروم، کجا نروم، چه بخورم، چه نخورم، چه بگویم، چه نگویم. سه بار قرآن را ختم کردم و مرتب در مجلس ابا عبدالله الحسین حاضر می شدم. مادر این فرزند؛ شد، مادر شهید محسن حججی که عاشق ابا عبدالله بود و عاشق نماز اول وقت بود. مادرها در این دوران دقت بکنند! حرام نگویند، حرام نخورند، حرام نبینند و حرام نشنوند. چهارمین زمینه؛ لحظه ی تولد فرزند است؛که فرمودند: حَنِّكوا أولادَكُم بِتُربَةِ الحُسَينِ عليه السلام ؛ فَإِنَّها أمانٌ کام نوزاد با تربت امام حسین برداشته بشود و اولین کلماتی که در این عالم می شنود، سفارش شده که نام الله باشد؛ یعنی در گوشش، اذان و اقامه گفته بشود. پنجمین زمینه؛ نام گذاری زیبا است. به نام خوبان عالم، پیامبران و امامان و مادران آنها انسان به بزرگی که همنام خودش باشد، علاقه پیدا می کند و به رفتار آن بزرگ که یکی اش نماز است، علاقه پیدا می کند. ششمین زمینه؛ شیر دادن با وضو به فرزند است. مادر شهید علم الهدی ، مادر شهید زین الدین، مادر شیخ مرتضی انصاری که از بزرگان است، هر سه فرمودند که فرزندمان را با وضو شیر می دادیم. مادری که یخ حوض را می شکست، وضو می گرفت تا با طهارت وضو، به فرزندش شیر داده باشد؛ فرزندش شد شهید دکتر چمران! یادمان باشد، هر چه شیوه ی زمینه سازی را بهتر اجرا بکنیم، کمتر لازم می شود از شیوه ی گفتاری، در دعوت به نماز استفاده بکنیم. مدام بگوییم نمازت را خواندی؟ دیر می شود! نمازت قضا می شود! @navb110
به نام خدا و به یاد خدا. سلام به شما پدرها، مادرها و معلمان عزیز. درباره ی شیوه ی زمینه سازی در دعوت به نماز با هم گفت و گو می کردیم: هفتمین زمینه «لقمه ی حلال» است. اهل بیت می فرمایند: غذا، اندیشه و انگیزه ی ما می شود. اگر حرام باشد، اندیشه ی حرام تولید می کند نه حلال! انگیزه معصیت تولید می کند نه عبادت! آقا امام حسین ظهر عاشورا، هر چه نصیحت می کرد؛ دشمن سوت و کف می کشید، داد و هوار می کرد. حضرت فرمودند: علتش این است که شکم های شما از حرام پر شده: «مُلئَت بُطونُکم مِن الحرام» کسی که حرام می خورد، هر چی درباره ی نماز با او صحبت می کنیم، فایده ای ندارد! یه مثال بزنم: لقمه ی حرام پنبه است، لقمه ی حلال آهن است، عبادت و نماز آهن ربا است؛ کسی که شکمش پر از حلال باشد، گوشت و پوستش از حلال ارتزاق کرده باشد یعنی آهن باشد، به نماز که آهن رباست زود تر جذب می شود، با کمترین صحبت عاشق نماز می‌شود. آقا امام صادق علیه السلام فرمودند: کَسبُ الحرامِ یَبینُ فی الذّریه یعنی اثر درآمد حرام، در نسل انسان آشکار می شود؛ که آن موقع، به عبادت، دیگر علاقه ای ندارد. حاج قاسم سلیمانی فرموند: پدر من کشاورز بود. قسم می خورم یک دانه گندمِ حرام داخل زندگی ما نیامد! آن پدر، پسرش می شود: حاج قاسم سلیمانی. می خواهم سه تا پیشنهاد خدمتتون عرض کنم برای اینکه مطمئن باشیم رزق و روزی که سر سفره میگذاریم، حلالِ حلال حلال است: ۱. خمس را باید سر سال خمسی به امام زمان یا نماینده او بدهیم. اگر کسی این کار را نکند، تصرفش در اموال می شود حرام. پیشنهاد بنده این است که شماره حساب مرجع تقلیدمان را به دست بیاریم و هر ماه مقداری خمس احتیاطی هم بپردازیم. ۲. کارمندای عزیز دولت، حتما در طول ماه، چندین ساعت، اضافه کار کنند ولی مرخصی ساعتی رد کنند تا مطمئن باشند پولی که از بیت المال داخل زندگی آنها می آید، حلال است. ۳. مغازه دارهای عزیز خیلی دقت کنیم جنسی که می فروشیم، گران فروشی نکنیم؛ حتی پول بی انصافی هم از مردم نگیریم. دقت کنیم همان‌طور که از جو گندم نمی روید، از مال حرام هم عبادت و نماز، نمی روید! @navb110
22 به نام خدا و به یاد خدا. سلام به شما والدین و معلمان عزیز. درباره ی شیوه های دعوت به نماز با هم گفت و گو می کردیم. امروز شیوه ی خاطره سازی را مرور می کنیم: خاطره ی خوب از یک موضوع سبب می شود، ما نسبت به آن موضوع تداعیِ مثبت پیدا کنیم و این تداعی مثبت، سبب علاقه ما به آن موضوع می شود. خاطره بد، تداعی منفی تولید می کند و این سبب نفرت از آن موضوع می شود. شاید به همین دلیل بود که پیامبر عزیزمان در مسجد اجازه نمی دادند قصاص صورت بگیرد یا مجرم را شلاق بزنند: «نهی رسول الله ان تقام الحدود فی المساجد» یک کودک ده ساله، در مسجدی، قرآن پخش می کرد، به جای 5 تا قرآن، 12 تا قرآن گرفته بود؛ با سختی بین نمازگزاران پخش می کرد؛ پایش به فرش گیر کرد و خورد زمین، قرآن ها پخش شد. یک نماز گزار، بلند شد کشید زیر گوشش و گفت: بی شعور، قرآن احترام دارد، گناه کردی. بچه گریه کرد و با یک خاطره بد از مسجد دور شد؛ درحالی که این کار کودک عمدی نبود، گناه نبود! یک جوانی می گفت: در نوجوانی، آمدم صف اول نماز جماعت ایستادم. یک نماز گزار، من را هل داد گفت: برو صف بعد، صف اول که بچه بازی نیست! آنقدر ذائقم تلخ شد، که تا دو سال، به هیچ مسجدی وارد نشدم! حتی شب های قدر، حتی در ماه محرم... یک آقای 50 ساله، می گفت: یک خاطره ی تلخ من را آزار می دهد؛ آن هم اینکه پنج سالم بود، کنار مادرم برای نماز می ایستادم؛ خودش سجاده ی نماز داشت، برای من حتی جا نماز هم نمی انداخت! به او گفتم: به من هم مُهر بده، نماز بخوانم. برای من، قوطی کبریت می گذاشت و می گفت: تو وضو نداری با همین نماز بخوان! به همین سجده کن. و این خاطره ی تلخ، سال ها است که من را آزار می دهد. شیوه ی خاطره سازی می گوید: مواظب باشیم از نماز، مسجد و معنویت خاطره ی بدی تولید نکنیم؛ که به علت حساس بودن روحیه ی کودک و نوجوان، ممکن است آنها از عبادت، به شدت زده بشوند! @navb110
23 به نام خدا و به یاد خدا. سلام به شما پدرها، مادرها و معلمان عزیز. درباره ی شیوه ی خاطره سازی در دعوت به نماز با هم گفتگو می کردیم: ما آدم ها در ذهنمان، بارها و بارها خاطرات مان را مرور می کنیم. اصلاً با خاطراتمان زندگی می کنیم و وقتی یک خاطره را یاد آوری می کنیم، گویا آن خاطره با تمام جزئیاتش، دارد دوباره اتفاق می افتد. شیوه ی خاطره سازی به ما می گوید: خاطرات شیرین و زیبا را با نماز و معنویت گره بزنیم. خانمی تعریف می کرد: که من ۹ ساله بودم، وقتی سجاده نمازم را پهن می کردم، مادرم می رفت در باغچه خانه، یک گلِ محمدی را می کَند و می آورد، پَرپر می کرد و روی سجاده من پخش می کرد و می گفت: دخترم می خواهد نماز بخواند! دخترم می خواهد نماز بخواند! بعد از سال های سال، هنوز شیرینی این خاطره را حس می کنم. در سجاده کودکمان، خوراکی های خوشمزه، شیرینی، گز و لواشک بگذاریم؛ حتی برای بچه های 8 -9 ساله می توانیم پول بگذاریم، البته به دروغ به آنها نگوییم که اینها را فرشته ها آوردند. وقتی دختر ما، پسر ما، لباس نویی را می پوشد تا امتحان کند، به او بگوییم: به به چقدرخوشگل شدی! چقدر به تو می آید! این لباس را برای عیدت خریدم ولی امروز بپوش با هم برویم مسجد. برای خدا بپوش، خدا خوشش می آید. لباست هم با برکت می شود! این‌جوری خاطره ی لباس شیک را با مسجد گره زده ایم. پیامبر عزیزمان، عقد ازدواج حضرت علی (علیه السلام) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) را در مسجد خواندند. مستحب است؛ عقد ازدواج در مسجد باشد. برخی امام زاده ها، اتاق مخصوص عقد دارند. ما سعی کنیم، این مراسمات شاد را در این فضاهای معنوی، برگزار بکنیم. کودک و نوجوانِ ما هم؛ که می بیند خاطره ی خوش عقد دوستان و نزدیکان ، در این فضاها است، نسبت به این فضاها، خاطره ی خوشی در ذهنش ثبت می شود! وقتی ماشین نو می خریم، اولین جایی که می رویم، مسجد محله مان یا امام زاده شهرمان باشد. به بچه ها بگوییم: بچه ها اولین سفر خارج از شهرمان با این ماشین ، حرم امام رضا (علیه السلام) است یا حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) است؛ دوست دارم ماشینم با خیر و برکت باشد؛ دوست دارم در این فضاها اولین مسافرت را داشته باشیم. این طوری خاطره ی ماشین نو را، با حضور در حرم اهل بیت، گره زده ایم! @navb110
24 به نام الله و به یاد الله سلام به شما پدرها، مادرها و معلمان عزیز! درباره شیوه خاطره سازی در دعوت به نماز، با هم گفتگو می کردیم. گفتیم که مواظب باشیم خاطره بدی تولید نکنیم! در یک مهمانی بودم، کودکی داشت با بچه های فامیل، بازی می کرد؛ پدرش گفت: برویم مسجد! گفت: می خواهم بازی بکنم. گفت: نه. نمیشه، به زور و با اوقات تلخی، دستش را کشید و او را برد به مسجد. گفتم: این طوری از نماز و عبادت، خاطره بدی در ذهن کودک، نقش می بندد. گفت: بچه باید بیاید مسجد! مادرهای عزیز! زیر چادرتان، مقنعه و مانتو بپوشید که اگر بچه، چادر شما را کشید، بتوانید به نمازتان ادامه بدهید، نه اوقات خودتان تلخ بشود و نه اوقات بچه را تلخ کنید. بعضی مادرها می روند داخل یک اتاق و در را قفل می کنند که موقع نماز، کودکشان مهر آنها را برندارد؛ سه تا، چهار تا، پنج تا مُهر، اطرافتان داشته باشید، کنار اُپن آشپزخانه یا طاقچه، نماز بخوانید که اگر به مُهر نیاز پیدا کردید، از آنجا بردارید؛ ولی ذائقه ی کودک را تلخ نکنید، روی دستش نزنید، نیشگون نگیرید، هُلش ندهید؛ که در ضمیر ناخود آگاه کودک، خاطره بدی نقش میبندد! پیامبر عزیزمان، وقتی به سجده می رفتند، امام حسن و امام حسین علیهما السلام می رفتند روی کولشان، و حسابی بازی می کردند و حضرت هم حسابی سجده شان را طولانی می کردند و دوست نداشتند خاطره خوش آنها ناقص و ناتمام بماند! اعیاد اسلامی که می شود مثل عید فطر، عید قربان، عید غدیر خم و ولادت معصومین، حتماً حتماً به فرزندمان عیدی بدهیم! مادر بزرگی موقع عیدی دادن، پول را در ظرف بلور نمی گذاشت؛ بین صفحات قرآن می گذاشت و این طوری خاطره ی زیبایی از قرآن، در ذهن اطرافیان و کودکان، نقش می بست. حتماً حتماً ، جشن تکلیفشان، در مدرسه یا در خانه، شاد و جذاب باشد؛ با سرودی که می خوانند؛ بازی ای که می کنند، محبتی که می کنیم، جایزه و هدیه ای که می دهیم! حتما شاد بودن به خرج کردن زیاد نیست؛ جشن تکلیف می شود ساده ولی با نشاط باشد! از جشن تکلیف شان عکس بگیریم، فیلم بگیریم، عکس شان را داخل خانه قاب بکنیم، داخل سالن مدرسه، یک بنر بزرگ بزنیم و همه ی دخترانی که در جشن تکلیف حاضر بودند، در آن بنر، عکسشان را زده باشیم، این جوری با دیدن آن عکس، آن خاطره ی شیرین از عبادت و نماز، در ذهنشان دوره می شود. و برای سنین دبستان، مسابقه بگذاریم یا موضوع انشاء بنویسیم: اولین نمازی که خواندم، اولین روزه ای که گرفتم، اولین زیارتی که رفتم، این ها، خیلی جذاب می کند عبادت را برای آنها! و خاطرات شیرینی که خودمان از نماز یا روزه داریم، از پیاده روی اربعین داریم یا از سفر حج داریم؛ حتماً برای آنها بیان کنیم. این طوری می توانیم خاطرات خوشی از نماز، برای کودک و نوجوان تولید کرده باشیم!
25 به نام خدا و به یاد خدا سلام به شما پدرها، مادرها و معلمان عزیز! درباره شیوه های دعوت فرزندان به نماز با هم گفتگو می کردیم. امروز شیوه ی حضور در فضای معنوی را مرور می کنیم: فضای معنوی، قلب سخت را نرم می کند و پذیرش ایمان و نماز را بالا می برد. تحول خیلی از آدم ها، از یک فضای خوب شروع شده است. تصمیم های خوب مثل نماز خوان شدن، معمولاً در یک فضای خوب صورت می گیرد. پیشنهاد ما این است که دهه ی فجر، هفته ی دفاع مقدس، هفته ی بسیج، بچه ها را ببریم در فضای گلزار شهدا؛ از یک راوی خوش بیان دعوت بکنیم، خاطرات شهدا مخصوصاً خاطرات نمازی شان را برای دانش آموزان بیان کند. اردوی حرم حضرت معصومه، حرم امام رضا، شاه چراغ، شاه عبدالعظیم حسنی جزء برنامه های مدرسه مان باشد. و وقتی در آن فضاها قرار گرفتیم، از نماز و عبادت برای دانش آموزمان صحبت بکنیم. دانش آموز را تشویق بکنیم به حضور در پیاده روی اربعین، و وقتی برای این مسافرت معنوی مرخّصی خواستند؛ با آنها همکاری بکنیم. شخصی می گفت: جوان من رفت پیاده روی اربعین و برگشت؛ تا دو ماه نماز می خواند و دیگر ترک کرد. به او گفتم: این خیلی خوبه. نه سخنرانی گوش کرده، نه آیه و روایتی خوانده، تا دو ماه نماز خوانده است! سال بعد هم، حتماً تشویق کنید تا به پیاده روی اربعین برود. مدیر مدرسه ای می گفت: مسجد تا مدرسه ی ما، بیست متر فاصله دارد، با امام جماعت هماهنگ کردم؛ نماز ظهر، به اندازه ی حوصله ی دانش آموزان می خواند، همه ی مدیر و کادر مدرسه و دانش آموزان در نماز جماعت شرکت می کنیم، بعد می رویم سر کلاس! یادمان باشد: کودکانی که به مسجد رفت و آمد می کنند؛ زودتر و بهتر نماز را یاد می گیرند و بر نماز، ثابت قدم می مانند! بنده، امام جماعت یک مدرسه ابتدائی بودم فاصله مدرسه با مسجد حدود سیصد متر بود. مدیر مدرسه با مسجد هماهنگ کرده بود، ساعت یک ظهر که نماز مسجد تمام می شد، با داشن آموزان در مسجد حاضر می شدیم و نمازِ جماعت مخصوص دانش آموزان می خواندیم، مسابقه ای برگزار می کردیم و جایزه ای می دادیم؛ ماهی یک بار، این اتفاق می افتاد. خوب است که آن یک روز، روز ولادتِ امامان عزیزمان باشد. یادمان باشد: خیلی از پدر و مادرها، فرزندشان را مسجد نمی برند و اگر ما این کار را بکنیم؛ زمینه ی انس دانش آموز با مسجد را فراهم کرده ایم! یادمان باشد: آموزش وضو و نماز، در نمازخانه بهتر از کلاس درس است؛ چون فضایش معنوی تر است و در امامزاده ی شهر بهتر از نمازخانه است؛ چون آنجا، فضای معنوی بهتری دارد. یادمان باشد: فضای معنوی خوب، پذیرش نمازی دانش آموزان ما را بالاتر می برد.
به نام الله و به یاد الله. سلام به شما پدرها ، مادرها و معلمان عزیز! درباره ی شیوه ی حضور در فضای معنوی در دعوت به نماز با هم گفت وگو می کردیم. آقا امیرالمومنین فرمودند: قلب گاهی اوقات پذیرش دارد، گاهی اوقات ندارد. حضور در فضاهای معنوی پذیرش قلب را بالاتر می برد و انگیزه های دین داری را افزایش می دهد حضور در این فضاها، افکار ما را معنوی می کند و اگر این حضور مداوم باشد، این افکار معنوی؛ گفتار، رفتار، عادت و شخصیت معنوی تولید می کند. پس اگر می خواهیم فرزندمان را در سالن ورزشی کاراته یا فوتسال ثبت نام کنیم، کلاس خطاطی یا نقاشی بروند، آموزشگاه زبان بروند، قبلش تحقیق کنیم آیا آن فضا و مربی شان معنوی هست یا نیست؟ بعضی مساجد چنین کلاس هایی را دارند، پیشنهاد ما این هست که در این مساجد اسمشان را ثبت نام کنیم. اگر محله مان یا مدرسه فرزندمان فضای مذهبی ندارد، آنجا به معنویت بی تفاوت هستند، خب، تغییر بدهیم محله مان را و مدرسه فرزندمان را! معلمی می گفت: خانه ی من خیلی خوب هست، می خواهم بفروشم بیایم این نقطه شهر. گفتم: چرا؟ گفت: چون مسجد فعالی دارد. دوست دارم فرزند من در محیطی باشد که با مسجد رفت وآمدش بیشتر بشود، حتی اگر لازم هست شهرمان را عوض کنیم، هجرت کنیم! حضرت ابراهیم 1200 کیلومتر مسافت را طی کرد؛ گفت: خدایا! زن و فرزند شیرخوارم را آوردم اینجا، چون می دانم اینجا، زمینه برای نمازخوان شدن آنها بهتر فراهم است. فضای خوب، مشوّق عبادت است و فضای بد، مشوق معصیت. اگر فرزندمان را در محیط نامناسب ببریم، اولین اثرش این است که معصیت خدا برایش بی تفاوت می شود، بی اهمیت می شود؛ مثل خوردن شراب، نخواندن نماز، موسیقی حرام ... یک نوجوان 14 ساله را دیدم که دو بار خود کشی ناموفق داشت. قبلا اهل نماز و قرآن بود، اما اینها را ترک کرده بود! پیگیری کردم، متوجه شدم پدرش ایشون را برده، در یک عروسی که زن و مرد نامحرم با هم بودند. چشمش چشم و ابرویی را دیده بود؛ عاشق شده بود، خیلی لاغر شده بود و ریشه این بی تفاوتیش نسبت به نماز؛ این بود که در یک محیط نامناسب قرار گرفته بود. پدری می گفت همه بدبختی ما از زمانی شروع شد که فرزندم را در یک آموزشکده زبان ثبت نام کردم بعد از چند ترم نسبت به نماز و دین زاویه پیدا کرد و بعد علاقه شدید پیدا کرد به زندگی در کشورهای غربی و بعد از اینکه مستقل شد به آنجا رفت و تمام زحمات من در دین دار شدن او بر باد رفت و علت این بود که معلمان آن آموزشگاه مدام دینداری را تحقیر می کردند و زندگی در غرب را در چشم فرزندم بزک می کردند. یادمان باشد، شیطان در یک محیط نامناسب می تواند تمام رشته ها ی ما را پنبه کند؛ تمام تلاش های ما را در نمازخوان کردن فرزندانمان، نابود کند!
به نام خدا و به یاد خدا سلام به شما پدرها، مادرها و معلمان عزیز درباره ی شیوه های دعوت فرزندان به نماز با هم گفت و گو می کردیم؛ جلسه قبل، شیوه ی حضور در فضای معنوی؛ مثل راهیان نور را توضیح دادیم. بعضی دانش آموزان بی نماز، به فضای اعتکاف علاقه مند هستند؛ تشویقشان کنیم، مقدمات حضورشان در آن فضا را فراهم کنیم. در شیوه قبل بیان شد که فرزندان مان را در فضای معنوی ببریم در این شیوه بیان می کنیم که این جلسه، شیوه ی فضا سازی را توضیح می دهیم؛ یعنی چطور فضای خانه و مدرسه را، معنوی و مذهبی بکنیم: فضا سازی انواع مختلفی دارد که فضا ساز صوتی را این جلسه توضیح می دهم: حتما در مدرسه و خانه، اذان حلقومی بگوییم یعنی معلم و دانش آموزِ خوش صدا موذن بشود؛ اگر شرایط فراهم نبود، اذان از رادیو پخش بشود، مادری به فرزندش بگوید: مادر! موقع اذان، صدای تلویزیون را زیاد کن ، چون دوست دارم شیطان فرار کند چون با بلند شدن صدای اذان، شیطان فرار می کند و با فرار کردن شیطان، فضا برای عبادت خدا فراهم می شود! پیامبرعزیزمان، قرآن را لب خوانی نمی کردند؛ با صوت بلند می خواندند و روایت دارد: مشرکان پشت خانه حضرت می آمدند، برای شنیدن تلاوت زیبای قرآن حضرت! پس ما پدر و مادرها در خانه، قرآن را لب خوانی نکنیم، با صوت بخوانیم؛ به طوری که فرزندان ما که اطراف ما هستند، صدای ما را بشنوند. بعضی دانش آموزها می گویند: ما صدای نماز پدرمان را می شنویم، ولی برای مادرمان را نه! به مادرها پیشنهاد می کنیم: اگر نامحرم حضور نیست، نماز صبح و مغرب و عشائشان را بلند بخوانند. و نماز ظهر و عصر، غیر از حمد و سوره، باز بقیه اش را بلند بخوانند؛ تا هم فضای خانه، فضای معنوی و عبادت شده باشد و هم اگر فرزندِ من نمازش را اشتباه می خواند، به صورت غیرمستقیم قرائت صحیح نماز را به او آموزش داده باشم. زنگ موبایلمان، آهنگ پیشواز موبایلمان؛ اگر مداحی باشد، قرآن باشد، صدای شهدا و معنویت باشد، فضا سازی صوتی اتفاق افتاده است. یادمان باشد: همانطور که موسیقی تند و حرام، فضا سازی می کند؛ برای معصیت خدا! صدای اذان و قرآن و مداحی، فضا سازی می کند؛ برای عبادت خدا.
به نام خدا، به یاد خدا و برای خدا سلام به شما پدرها، مادرها و معلمان عزیز! درباره ی شیوه ی فضا سازی در دعوت دانش آموزان به نماز، با هم گفت و گو می کردیم؛ اولین فضا سازی، صوتی بود که توضیح دادیم. دومین فضا سازی با نامگذاری هست: ما، در خانه مان؛ اتاق پذیرایی داریم، اتاق خواب داریم؛ خب، اتاق نماز هم داشته باشیم؛ اتاقی که همیشه نمازمان را آنجا می خوانیم. فرزند ما می پرسد: پدر، موبایلت را کجا گذاشتی؟ به او بگوییم در اتاق نماز! مدرسه ای رفتم، نام کلاس هایش را این طوری گذاشته بود: سوم ستایش، سوم سپاس، سوم نیایش ... در مدرسه دو تا کلاس دوم داریم، اسمش را می گذاریم: دوم قیام، دوم قنوت، که دو جزء نماز هست؛ دوست داشتم، من مدیر یک مدرسه ای بودم و نام ذکرهای نماز را روی کلاس ها می گذاشتم: چهارم سبحان الله، چهارم الحمدلله، چهارم لا اله الا الله؛ هم این ذکرها، یاد آور نماز بود؛ هم با گفتنش پاداش و ثوابی نصیب من و دانش آموزان می شد! سومین فضا سازی، با تصویر هست: خانه ای که پر از مجسمه ی کوروش، مجسمه ی لیلی و مجنون، عکس زنان بازیگر به در و دیوارش باشد، این یک فضا سازی تولید می کند؛ خانه ای که قاب آیت الکرسی، عکس حرم امام رضا، عکس شهدا به در و دیوارش باشد، یک فضا سازی تولید می کند! به دیوار مدرسه، چه قسمت درونی، چه قسمت بیرونی، عکس هایی را نقاشی کنیم که یاد آورد عبادت خدا باشد؛ عکسی از کعبه یا حاج قاسم سلیمانی در حال نماز بکشیم، داخل نمازخانه، محراب پیش ساخته بخریم؛ یا حداقل بنری که از محراب هست، نصب کنیم. داخل تمام کلاس ها، به سقفش عکس بسیار زیبایی از کعبه نصب کنیم که جهت قبله را آنجا نشان داده باشد، و به دانش آموزان بگوییم: بچه ها، این را نصب کردیم تا یادمان باشد در خانه مان همیشه رو به قبله بنشینیم؛ چون پیامبر رو به قبله می نشست! و اگر خواستیم در کلاس، دعای امام زمان را همه با هم بخوانیم یا مثلاً برای مادر زهرا خانم، که مریض هست، دعا کنیم؛ از بچه ها بخواهیم: بچه ها، همه رو به قبله بشویم و برای سلامتی اش دعا کنیم. فضا سازی با نامگذاری و با تصویر را جدی تر بگیریم!
29 به نام الله و به یاد الله. سلام به شما پدرها مادرها و معلمان عزیز. درباره ی شیوه ی فضا سازی در دعوت دانش آموزان به نماز با هم گفت و گو می کردیم. خدمتتان عرض کردیم که هرچه فضا معنوی تر باشد، علاقه ی دانش آموزان به رفتارهای معنوی مثل نماز، بیشتر و بیشتر می شود. حالا می خواهم چهار راهکار عملیاتی، خدمتتان عرض کنم: یک: وارد مدرسه ای شدم؛ دیدم دانش آموزان متوسطه اول، تسبیح به دست داخل حیاط می چرخند. وارد دفتر مدرسه شدم؛ مدیر گفت: یک بنری زدیم به دیوار سالن که صلوات های ختم شده، صلوات های ختم نشده دارد؛ بسیار بنر زیبایی بود، صد و چهل تا تسبیح از حقوق خودم خریدم، می خواستم خیر امواتم باشد؛ در صبحگاه، فضیلت صلوات را با بچه ها دوره می کنیم و بچه ها تشویق می شوند به فرستادن صلوات؛ صلوات هایی را که می فرستند، در ردیف صلوات های ختم شده می گذارند. دو: وارد مدرسه ی دیگری شدم، مدیری یک فضای بسیار زیبایی با پارچه های رنگارنگ، با چفیه، با سربند درست کرده بود، سیصد تا برگه ی پرس شده قرآن قرار داده بود که مراسم ختم قرآن داشتند، هر روز هم این قرآن ها آنجا حاضر بود. در صبحگاه، فضیلت قرائت قرآن را بیان می کرد و برخی روزها، مثلاً روز ولادت فلان امام یا فلان شهید هست، همه می خواهیم ختم قرآن داشته باشیم؛ هر عزیزی یک برگه یا دو برگه بر می دارد، تلاوت می کند. سه: وارد مدرسه ای شدم که مدیرش، یکی از بهترین مدیران استان شده بود. وارد سالن شدم، دیدم که فضایی حدود بیست متر، بیست و پنج متر را قرار داده؛ عکس شهدا را چیدند، چفیه گذاشتند، سربند گذاشتند و حالا گونی هایی که مخصوص دفاع مقدس هست قرار دادند. فضای بسیار زیبایی درست کرده بود و می گفت: من بچه ها را با شهید ها پیوند می دهم؛ مداوم از شهدا، برایشان تعریف می کنم و به خودشان هم گفتم، هر کسی خواست عکسی رو بیاید بگذارد و تزئین اینها با خودش باشد. هر گاه در اداره ی دفتر و مدرسه مشکلی برایم پیش بیاید، می روم روی سجاده ای که آنجا آماده است، دو رکعت نماز می خوانم. بچه ها نماز خواندن من را هم دیدند و به آنها هم می گویم: هر کسی مشکلی دارد، بیاد اینجا دو رکعت نماز بخواند و شهدا را واسطه قرار بدهد، تا حاجتش را خدا بدهد و بنده دیده ام که استقبال خوبی هم از این طرح شده است! و چهار: در مدرسه ی دیگر؛ جلوی در ورودی به سالن مدرسه، رحل زیبای قرآنی را بزرگ قرار داده بودند، قرآن را رویش قرار داد بودند با چفیه و چیزهای دیگر زینتی، گل های مصنوعی تزئین کرده بودند. و مدیر می گفت: به دانش آموزان می گویم: هر روز که داریم رد می شویم، از زیر قرآن رد می شویم، وارد کلاس ها می شویم، از خداوند کمک بخواهیم. با ورود از زیر قرآن، یک توسلی هم به اهل بیت داشته باشیم و قرآن را شفیع خودمان قرار بدهیم! شیوه ی فضا سازی می گوید: رحل قرآن، مفاتیح و سجاده ی نماز، در کمد خانه نباشد؛ روی اوپن یا روی طاقچه باشد، یعنی فضای خانه ی ما فضای معنوی خوبی باشد.
30 به نام خدا و به یاد خدا سلام به شما والدین و معلمان عزیز درباره ی شیوه های دعوت فرزندان به نماز با هم گفت و گو می کردیم. شیوه ای که امروز بررسی می کنیم، اسمش هست نماد سازی و گسترش نماد ها. در قرآن به آن می گویند: «شَعائرَ الله» «وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوب‏» هر كس نماد های خدا را گرامى بدارد، پس اين از تقواى دل‏هاست. نماد ها: یعنی نشانه هایی که انسان را یاد خدا و عبادت او می اندازد؛ که ما باید از آن نماد ها استفاده کنیم و آنها را در جامعه گسترش بدهیم. صلیب: نماد مسیحیتِ تحریف شده است که به دروغ می گویند حضرت عیسی به صلیب کشیده شده است. مراجع، استفاده از صلیب را حرام می دانند ؛ چون می فرمایند که خدا در روز قیامت تنبیه می کند، کسانی که نماد های طاغوت و نماد های ادیان تحریف شده را استفاده کرده باشند، چون گسترش یک نماد، سبب گسترش تفکرات آن نماد می شود؛ مثل ستاره ی نحس داوود که برای صهیونیست ها است. تسبیح، نماد ذکر خداست که اولین بار حضرت زهرا سلام الله علیها این نماد را ساخت . به ما سفارش شده، که همیشه تسبیح همراهمان داشته باشیم. انگشتر عقیق، زمرد، زبرجد، فیروزه، یاقوت؛ نماد های مذهبی مسلمانان است؛ خوب است به دست داشته باشیم. چفیه، نماد دفاع مقدس است. حاج قاسم سلیمانی خیلی توجه داشتن که نماد های اسلامی گسترش پیدا کند؛ به همین خاطر انگشتر و تسبیح هدیه می دادند. سجاده، صلوات شمار و تسبیح، نماد های عبادت هستند؛ خوب است که معلمی که مشهد می رود، اگر می خواهد برای دانش آموزانش هدیه و سوغاتی بیاورد، مثلاً صلوات شمار بیاورد. اگرخواستیم به دانش آموزمان جایزه ای بدهیم، سجاده ی مرغوب و با کیفیت، هدیه بدهیم. پرچم ها و کتیبه ها، نماد عزاداری امام حسین است. در ایام محرم جلوی خانه مان نصب کنیم، در سالن مدرسه و نمازخانه مدرسه حتماً این کتیبه ها را نصب کنیم. شال سبز، نماد فرزندان رسول الله است؛ سادات است. حتماً حتماً پدرو مادرها و معلم های سید، این شال را بیندازند؛ همیشه ی سال هم بیندازند؛ نه فقط ایام عید! و اگر دیگران به ایشان گفتند: شما می خواهید ریا بکنید، بهشان بگویند: که ما الان در جنگ نماد ها قرار داریم و من این شال سبز را انداختم تا یاد پیامبر زنده بماند. شیوه ی نماد سازی به ما می گوید: گسترش نماد های معنوی و مذهبی؛ رفتارهای معنوی و مذهبی، مثل نماز را گسترش می دهد.
۳۱ به نام الله و به یاد الله سلام به شما پدران ، مادران و معلمان عزیز موضوع صحبت مون شیوه های دعوت به نماز دانش آموزان بود. این جلسه شیوه ی آموزشی رو دوره می کنیم ؛ « پسر دبیرستانی به بنده گفت تازه با نماز شدم ، علت بی نمازیم این بود که نماز رو بلد نبودم ، می ترسیدم وقتی نماز بخوانم دیگران به من بخندند و مسخرم کنند ، از وقتی نماز رو یاد گرفتم به دوستانم هم میگم بیایین شما هم نماز بخوانید ، اونها هم میگن بلد نیستیم بخونیم !» انسان کاری رو که خوب یاد نگرفته باشد ، از انجام دادنش طفره می رود ، مثلا دانش آموزی که واجبات نمازش را بلد نیست ، حمد و سوره اش را نمی تواند درست بخواند مثل دانش آموزی است که ریاضی را بلد نیست ، مثل خانومی است که خوب نمی تواند قالی ببافد ، از نوشتن ریاضی و از بافتن قالی و از خواندن نماز طفره می رود ، اصلاً از این کارها بیزار است. امام صادق علیه السلام می فرمایند: روز قیامت که می شود خدا به بی نماز می گوید نماز را بلد بودی؟ اگر بگوید بله میگوید ، چرا نخواندی؟ و اگر بگوید نه ، می گوید چرا یاد نگرفتی؟ از پسر من ، دختر من خدا روز قیامت می پرسد چرا یاد نگرفتی؟؟ از منِ معلم ، منِ پدر و مادر می پرسد چرا یاد ندادی؟؟ درباره ی آموزش نماز به کودکان و نوجوانان ، چند تا نکته رو باید رعایت کنید؛ 1. آموزش باید هماهنگ باشد این طور نباشد که معلم یک جور آموزش بدهد ، پدر و مادر جور دیگر.... این طور فرزند ما گیج می شود. کلیپ های آموزش احکام استاد فلاح زاده با عنوان «نور احکام» را از فضای مجازی دریافت کنید ، برای پدرها و مادرها در فضای مجازی ارسال کنید و بگویید ملاک آموزش ما این است . کلیپ آموزش عملی وضو در فضای مجازی وجود دارد و آموزش زیبا خوانی نماز توسط استاد طباطبائی. این ها ملاک آموزش در خانه و مدرسه باشد ، نکات دیگری هم هست که در جلسات دیگر دوره می کنیم.
۳۲ به نام خدا و به یاد خدا سلام به شما پدران ، مادران ومعلمان عزیز درباره ی شیوه ی آموزشی در دعوت دانش آموزان به نماز باهم گفتگو می کردیم. خدمتتون عرض کردیم که دانش آموزی که نماز را خوب یاد بگیرد ، ریاضی را خوب یاد گرفته باشد ، انگیزه اش برای خواندن نماز و برای حل کردن مسائل ریاضی بالاتر می رود. قرار شد چند نکته را درباره ی شیوه ی آموزشی با هم دوره کنیم ؛ 2. مشاهده کردن بهترین نوع آموزش است ، پیامبر عزیزمان برای آموزش نماز به امتش فرمودند: مانند حرکات من که می بینید انجام دهید و مانند جملات من که می شنوید انجام دهید. طبق این شیوه باید دانش آموزان را کنار شیرآب ببریم ، وضو بگیریم و تک تک دانش آموزان وضو بگیرند تا اشکالات وضوی شان برطرف بشود. طبق این شیوه باید برای امام جماعت مدرسه مون میکروفن یقه ای تهیه کنیم تا دانش آموزان هنگام نماز ، بارها و بارها قرائت صحیح نماز را بشنوند. طبق این شیوه ، آموزش مستقیم نماز به کودکان زیر سن هفت سال ممنوع است . باید به آن ها فرصت مشاهده داد و در حضورشان نماز بخوانیم و آنها را به مسجد ببریم تا نماز خواندن دیگران را ببینند و صدای نماز را بشنوند. درباره ی حضور کودکان در مسجد نکاتی وجود دارد که ان شاء الله در جلسات بعد خدمت تان عرض می کنم. 3. آموزش ما باید صحیح و دقیق باشد ، چون به فرموده ی پیامبر اکرم ، آموزش در سن کودکی مثل حکاکی روی سنگ است هم ماندگاری بالاتری دارد و هم تغییر آنچه که حک شده خیلی سخت است و آموزش در بزرگ سالی مثل حکاکی روی آب می ماند. بنده کسانی را می شناسم که می گویند «بسم الله الرحمن الرحیم» بدون گفتن تشدید حرف « ر» در رحمن و رحیم و همین طور اشتباه هم آموزش می دهند. 4. آموزش ما روان باشد ، به طوری که دانش آموز گیج نشود . جایی امتحان وضو می گرفتیم دیدیم که بعضی از دانش آموزان وضوی شان را اشتباه می گیرند ، اول دست چپشان را می شویند بعد که پیگیری کردیم متوجه شدیم معلم این طور آموزش داده ، که با دست چپ آب را بر روی دست راست می ریزیم و بعد با دست راست آب را روی دست چپ می ریزیم ، بچه ها گیج شده بودند که کدام دست را اول باید بشویند. به آنها گفتیم بچه ها با کدام دستتان دست می دهید؟ همان دستتان را بالا بیاورید، آن دست را بالا آوردند. گفتم : آفرین! اول همون دستی رو که با آن دست می دهید می شویید ، بعد خودشان می فهمند دست بعدی کدام دست است. در آموزش نماز دانش آموزان موفق باشید🌺
۳۳ به نام الله و به یاد الله سلام به شما پدران ، مادران و معلمان عزیز موضوع صحبت مون شیوه ی آموزشی در دعوت به نماز بود ، قرار شد در این شیوه این نکات رو دقت کنیم؛ 5. شروع آموزش مستقیم نماز سن هفت سال است ، سن طلایی آموزش هفت تا ده سال است چون دانش آموز در این سن از تکرار خسته نمی شود و به آموزش هم علاقه ی ویژه ای دارد به همین خاطر می شود بارها و بارها صحیح خوانی نماز را باهم دوره کنیم بدون اینکه دل زده و خسته بشود. این اشتباه است که یک هفته مانده به جشن تکلیف دختران و یا یک سال مانده به سن تکلیف پسران ، آموزش را فشرده و سریع بخواهیم شروع کنیم ، شروع آموزش نماز به پسران چهارده ساله مثل این است که بذر گندمی را دیر بپاشیم یا به ثمر نمی نشیند و یا کیفیت آن پایین می آید. 6. طوری آموزش ندهیم که اضطراب و استرس شان زیاد شود. معلمی می گفت : وقتی دانش آموز بودم ، معلم مان تأکید می کرد که؛ « اگر به اندازه ی سر سوزنی بدنتان خشک باشد وضو و غسل تان باطل است.» و من مدام گوشم را زیر دوش می گرفتم تا آب داخل منفذ گوش برود و سر سوزنی خشک نماند! گوشم عفونت کرد و چندین ماه درد زیادی کشیدم و درمان کردم تا خوب شد ، الآن که خودم معلم شدم به دانش آموزانم می گویم که اگر دست به سر و صورت و بدنتون بکشید آب به همه جا می رسد. به دانش آموز نگوییم اگر مخارج حروف رو دقیق بیان نکنید و هر حرفی را به حرفی دیگر تبدیل کنید و حرکات فتحه و ضمه و کسره را جابه جا بگویید ، تمام نمازهایتان باطل می شود و همه آنها را باید قضا کنید. اضطراب شان که زیاد بشود به وسواس دچار می شوند و مدام برای شستن صورت و دست ها ، دست می کشند و یا در نماز مدام تکرار می کنند (والض والض ولض والضالین) و این طور از نماز دلزده می شوند. 7. در گام اول سراغ مستحبات و مکروهات نمی رویم . فقط واجبات را آموزش می دهیم در واجبات هم تا اصل نماز را یاد نگرفتند ، سراغ آموزش شیوه ی سجده ی سهو ، نماز احتیاط ، شکیات نماز نمی رویم و شیوه ی پیوستن به نماز جماعت را آموزش نمی دهیم . موفق باشید.
۳۴ به نام خدا و به یاد خدا سلام به شما پدران ، مادران و معلمان عزیز درباره ی شیوه ی آموزشی در دعوت به نماز باهم گفتگو می کردیم ، خدمتتون عرض کردیم که نکاتی وجود دارد که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم . 8. فضای آموزشی ما ، فضای با نشاط و شادابی باشد ، هرگز آموزش نماز همراه با تنبیه ، تشر ، توبیخ و حتی اخم نباشد. دانش آموزی نسبت به نماز سر سنگین شده بود ، زده شده بود ، پیگیری شد مشخص شد وقتی معلم در نماز خانه به دانش آموزان آموزش نماز می داده ، ایشون شلوغ کرده با خط کش چوبی پشت گردن او زده و دانش آموز نسبت به نماز نفرت پیدا کرده .... بنابراین حتی اگر ده بار دانش آموزِ ما کلمه ای از نماز را غلط خواند یا حرکت رکوع و سجده را اشتباه انجام داد با محبت و خنده و شوخی تذکر باید داد. 9. خوب است آموزش همراه با بازی باشد ، خانم معلم پایه ی ابتدایی بیان می کرد که برای آموزش روزه و نماز به دانش آموزانم می گویم فردا عروسک تان را با خودتان بیاورید و بعد می گویم صورت عروسک را از جای یکه مو روییده تا چانه اش بشوئید همه می رویم کنار آب و این طور وضو را یاد عروسک می دهیم و غیر مستقیم دانش آموزِ من وضو را یاد می گیرد ، به دانش آموز می گویم عروسک را در حال رکوع قرار بده و به جای عروسکت بگو : «سبحان الله سبحان الله سبحان الله» 10. خوب است آموزش همراه با شعر باشد مثلاً شعر آموزش وضو ؛ با نام خدا می گیرم وضو نیت می کنم از برای او.... یا شعر آموزش تیمم ؛ گاهی تو کوه و دشتی نه چشمه است نه رودی.... بارها و بارها برای کودکان بخوانید وقتی یاد گرفتند در جشن تکلیف همه ی دختر خانوم ها باهم با صدای بلند بخوانند ، فیلم برداری بشود از آنها و برای خودشان در فضای مجازی ارسال کنیم . 11. خوب است آموزش همراه با معما و چیستان باشد ، در اینترنت جستجو کنید «معماهای احکام نماز» ، بیش از صد معما می آید. اول با طرح معما دانش آموزان را تشنه کنید و بعد آن با پاسخ به معما آموزش را انجام دهید. 12. یک آموزش مهم و کلیدی در احکام نماز وجود دارد به نام «آموزش چرایی و چگونگی تقلید» به دانش آموزان بگوییم ، همانطور که برای ساختن خانه به بنا مراجعه می کنیم ، برای سلامتی مان به پزشک مراجعه می کنیم ، برای احکامِ نماز هم باید به مراجع تقلید مراجعه کنیم ، عکس مراجع تقلید را بیاوریم و به دانش آموزان نشان دهیم و معرفی کنیم ، روی تابلوی اعلانات مدرسه نصب کنیم همیشه بماند ، به دانش آموزانِ مان بگوییم که با مشورت پدر و مادر و جستجو ببین کدام یک از مراجع علم بالاتری دارند. آن را به عنوان مرجع تقلید خودت انتخاب کن ، پیشنهاد می کنم شمای معلم برای دانش آموز مرجع تقلید انتخاب نکنید تا این برچسب به پیشانی شما نخورد که شما می خواهید فلان مرجع تقلید مقلدینَش بیشتر شود. موفق باشید.
به نام الله و به یاد الله سلام به شما والدین و معلمان عزیز موضوع گفتگوی مان مهارت های دعوت دانش آموزان به نماز بود این جلسه شیوه ی آگاه سازی رو می خواهیم با هم دوره کنیم. یکی از علل بی نمازی یا سست نمازی ندانستن آثار و فواید نماز است ، ندانستن عواقب ترک نماز است . آقا امیرالمومنین علیه اسلام فرمودند؛ انسان ها دشمنی می کنند با هر چیزِ خوبی مثل نماز ، اگر از آن چیز آگاهی نداشته باشند. امام رضا علیه السلام دعا کردند که خدا رحمت کند هر کسی حرف های ما را خوب یاد بگیرد و به مردم یاد بدهد و فرمودند به درستی که مردم اگر از خوبی های سخنان ما آگاه بشوند حتما از ما پیروی می کنند. یکی از حرف های امامان هم دستور به اقامه ی نماز بوده است. یک سوال ؛ اطلاعات نمازی ما چقدر است؟؟ چقدر از نماز آگاهی داریم تا بخواهیم به دانش آموز مان آگاهی دهیم. بیش از ۲۷۰۰ جلد کتاب در موضوع آثار ، آداب ، اسرار و شبهات نماز نوشته شده است ، چند جلد از این کتابها را در خانه داریم؟ و چند جلد از آن هارا تا به حال مطالعه کردیم؟ می خواهم چند جلد کتاب برای شما معرفی کنم؛ الف. کتاب شناخت نامه ی نماز آیت الله ری شهری دو جلد است و بسیار عالی است ، نسخه ی اندروید آن هم موجود است ، در اینترنت این عبادت را جستجو کنید : «گزیده ی شناخت نامه ی نماز قائمیة» کتاب را دانلود و مطالعه کنید. ب. کتاب بسیار زیبایی دارد استاد پناهیان با نام «چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟» محتوای این کتاب مناسب دانش آموزان متوسطه ی دوم است ، می توانیم همان مطالبی که خوانده ایم را به آن ها منتقل کنیم. ج. کتاب های بسیار زیبایی دارد استاد قرائتی در موضوع نماز به نام «پیوند های نماز» «پرتوی از اسرار نماز» و «تفسیر نماز». این سه کتاب نسخه اندروید دارد اگر در نام آن را در اینترنت جستجو کنیم و بعد از آن بنویسیم «کتابخانه قائمیه» وارد صفحه ای می شوید که آن کتاب را می توانید دانلود و مطالعه کنید . یادمان باشد باید آگاه شویم تا آگاه کنیم ، از کوزه همان برون تراود که در اوست . هر چقدر اطلاعات ما بیشتر باشد آموزش ما بهتر خواهد بود.
به نام الله و به یاد الله سلام به شما والدین و معلمان عزیز موضوع گفتگوی ما مهارت های دعوت فرزندان به نماز بود ، رسیدیم به شیوه ی آگاه سازی؛ دانش آموزان ما ، اطلاعات فوتبالی خیلی زیادی دارند ، صدها فوتبالیست را با نامشان ، نام کشورشان ، نام باشگاهی که آنجا بازی می کنند می شناسند ، بازیگران تلویزیون را می شناسند که چه فیلم هایی بازی کردند ، با چه کسی ازدواج کردند ، کدام شهر زندگی می کنند ... فکر می کنید اطلاعات نمازی دانش آموزان ما چقدر است؟ در دو کتاب وسائل الشیعه و مستدرک الوسائل حدود ۱۹۰۰۰ حدیث داریم درباره ی احکام نماز ، آداب نماز ، نماز های مستحبی و نماز های واجب ، درباره تیمم ، وضو ، مسجد اذان اقامه و تعقیبات نماز از این ۱۹۰۰۰ حدیث ، دانش آموز من چند موردش را بلد است؟ این فرمول را یاد بگیریم که اگر آگاه سازی نسبت به نماز صحیح و ادامه دار باشد ، اول ارزش سازی می کند ، بعد علاقه سازی می کند ، بعد رفتار سازی می کند و در نهایت به عادت فرزند ما نسبت به نماز منجر می شود . میخواهم دو مورد از شیوه های آگاه سازی را با هم دوره کنیم . ۱) برای دانش آموزان داستانهایی تعریف کنیم از نماز پیامبران ، امامان ، عالمان ، شهیدان ، این داستانها را از کجا پیدا کنیم؟ در اینترنت بنویسید: «مرکز تخصصی نماز قنوت» در صفحه ی اول این سایت کنار صفحه وارد کانال مرکز تخصصی نماز در ایتا و سروش بشوید. آنجا بیش از ۶۰۰ داستان وجود دارد که می توانید استفاده کنید و به خود دانش آموزان می توانید بگویید که داستانهای نمازی بیاورند اینطور خودشان هم فعال می شوند . ۲) برایشان احادیث نمازی بگویید ، نگوییم فرصت نداریم ، وقتمان کم است برای آموزش ، یک معلم متوسطه ی اول و دوم یک ساعت و نیم فرصت دارد ، یک ساعت و بیست و هفت دقیقه برای آموزش وقت بگذارد و سه دقیقه هم برای پرورش دانش آموز وقت بگذارد. ابتدا یا انتهای کلاس یک حدیث بگوییم درباره ی نماز ، یا درباره ی خدا ، یا درباره ی قیامت ، یا پدر و مادر ، یا درباره ی دوست یابی که دانش آموز خیلی به آن نیاز دارد. این احادیث را از کجا پیدا کنیم؟ اپلیکیشن شاد قسمت پرورشی و فرهنگی وارد شوید ، در گزینه ی قرآن ، عترت و نماز وارد شوید ، کانالهایی وجود دارد که معارف نماز را بیان می کند ، وارد آن کانالها می شوید و از مطالب آنها استفاده کنید. یادمان باشد یکی از علل سست نمازی و بی نمازی دانش آموزان ما تنبلی است و بیان داستان و احادیثی که آثار و فواید نماز در دنیا ، در لحظه ی جان دادن ، در برزخ ، در قیامت ، در بهشت و جهنم را بیان می کنند می تواند درمان تنبلی دانش آموزمان باشد.
به نام خدا و به یاد خدا سلام به شما والدین و معلمان عزیز درباره ی شیوه ی آگاه سازی در دعوت به نماز با هم گفتگو می کردیم. ما می توانیم سه نوع رفتار داشته باشیم در دعوت فرزندمان به نماز. الف. رفتار سخت که با زور و اجبار همراه است. ب. رفتار نیمه سخت که با تشویق و تنبیه همراه است . ج. رفتار نرم که با آگاه سازی و افزایش اطلاعات نمازی همراه است. شما کدام را میپسندید؟؟ بله راه سوم را... هم دانش آموز از این راه لذت می برد و هم اثر ماندگار تری در ذهنش دارد. ما دو راه درباره ی افزایش آگاهی دادن به دانش آموز خدمت تون عرض کردیم. اما راه سوم ؛ 3. مسابقه ی کتاب خوانی برگزار کنید ، کتاب «زیر این حرف ها خط بکشید» و کتاب «پر پرواز» ، برای بچه های کلاس پنجم ، ششم و هفتم مناسب است. کتاب «زیر باران» برای دانش آموزان هفتم ، هشتم و نهم مناسب است ، نویسنده ی هر سه کتاب آقایان آیتی و محمودی هستند. 4. معلمی به بنده می گفت من یک دفترچه دارم مخصوص رباعی ، تک بیتی و متن های ادبی زیباست درباره ی خدا ، امام زمان ، پدر و مادر ، قیامت و نماز ، اینها را هر جلسه ای که می خواهد کلاسم شروع شود ، یکی از آنها را روی تابلو می نویسم و دانش آموزان داخل دفترشان می نویسند ، بسیار رغبت دارند و اینها را با ذوق و شوق می نویسند . مخصوصاً دانش آموزان دبیرستانی تک بیتی های زیبا را خیلی می پسندند و کنار کتابشان می نویسند . اگر بیان این اشعار از معلم شیمی ، فیزیک ، زبان و ریاضی باشد برایشان دلچسب تر است ، حتی معلم می تواند به دانش آموزان بگوید با این موضوعات برای من ـ در فضای مجازی ـ شعر و متن های ادبی زیبا ارسال کنید. حتماً حتماً از این شیوه استفاده کنید و کلاستان را با شعر و متن ادبی رونق بدید. چند تا از این شعر ها را با هم دوره می کنیم . الف. شمعی است که سوز و ساز را ترک نکرد راه خطر حجاز را ترک نکرد این عشق چه عشقی است که در جنگ حسین سر داد ولی نماز را ترک نکرد ب. فردا که صحیفه ی عمل باز شود اول ز نماز پرسش آغاز شود با رد و قبول این عمل بر رخ ما درهای بهشت بسته یا باز شود ج. باید ای دل اندکی بهتر شویم یا نه اصلاً آدمی دیگر شویم از همین امروز هنگام نماز با خدا قدری صمیمی تر شویم ج. بچه ها موقع سختی ها بیشتر یاد خدا می کنید یا خوشی ها؟؟ در خوشی ها خدا را صدا بزن تا وقتی در سختی ها صدایش می زنی ، صدایت برایش آشنا باشد. د. خدا به عضی آدم ها میگه هر دم که سرت به درد آید نالان شوی و سوی من آیی تا دردِ سرت شفا بدادم یاغی شوی و دگر نیایی دانش آموزان عزیز بیاییم ما جزء این افراد نباشیم... هـ. خدایا من در کلبه ی فقیرانه ی خویش چیزی دارم که تو در عرش کبریایی خود نداری ، من چون تویی دارم و تو چون خودت را نداری! می توانید مناجات دعای کمیل ، مناجات شعبانیه ، دعای افتتاح ، دعای عرفه و... را مطالعه کنید و قطعه های زیبای دعا را در کاغذ بنویسید و در مناسبت های مختلف کلاستان را با دعاهایی زیبا از اهل بیت شروع کنید.