حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی:
✳️باید «جسم» و «روح» انسان، همزمان، مساله طب باشد
✳️چنانچه می خواهید وارد ملکوت شوید، باید عمل صالح و عقیده پاک را با هم داشته باشید
اعضای چهارمین کنگره بین المللی «سیره نبوی(ص) در طب»، با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.
آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار اظهار داشتند:
🔷 قرآن کریم تنها برای تامین نیازهای دنیوی بشر نازل نشده است، بلکه جنبه ملکوتی انسان را نیز در نظر داشته است.
🔷 انسان یک حریم اجتماعی دارد که به جای خود محفوظ است، اما یک حریم شخصی نیز دارد و آن عبارت است از اینکه انسان موجودی ابدی است که در مواجهه با مرگ، مرگ را می میراند و از پوست به در می آید، نه اینکه بپوسد.
🔷اگر ابدیت با انسان پیوند خورده است در نتیجه انسان یک موجود «ثابت» است نه «ساکن»! موجود «ثابت» از مرز زمان و مکان فراتر است، لذا دلیل اینکه انسان در بهشت هرگز خسته نمی شود همین مساله است.
🔷آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به روایتی از امام صادق علیه السلام ابراز داشتند: طبق بیان حضرت، دین آمده تا ما را وارد دروازه ملکوت کند و به ما خوی فرشته ها را ببخشد و ما را فرشته کند. از سوی دیگر قرآن کریم به ما فرمود چنانچه می خواهید وارد ملکوت شوید، باید عمل صالح و عقیده پاک را با هم داشته باشید.
🔷 اختلاس، حقوق های نجومی، رشوه و بی حجابی از جمله بیماری ها و آلودگی هایی است که برخلاف آلودگی های ظاهری، باران آنها را پاک نمی کند. تنها خون شهید این توان را دارد که جامعه را از این آلودگی ها و بیماری ها پاک کند، صغرای مساله این بخش از زیارت وارث است که می خوانیم «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِي فِيهَا دُفِنْتُمْ»؛ یعنی سرزمینی که شهید در آن آرمیده است سرزمین طیب و طاهر است و کبرای مساله این آیه سوره مبارکه اعراف است که می فرماید « وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ»؛ سرزمین طیب و طاهر باید میوه طیب و طاهر بدهد و بهترین میوه، عقل و عدل است که اسباب فرشته شدن آدمی است.
🔷قرآن کریم، مرز انسان و حیوان و مرز جسم و روح را از هم جدا کرده است، وقتی درباره عسل حرف می زند می گوید این عسل بیماری های جسم شما را شفا می دهد، اما وقتی درباره قرآن سخن می گوید می فرماید قرآن، بیماری های جان و روح انسانها را شفا می دهد، بعد برخی بیماری های روح و جان انسان را بر می شمارد و می فرماید کسی که همسر دارد و با این وجود در دیگری طمع می کند قلب او مریض است، یا در جای دیگر می فرماید کسی که نفوذی بیگانه است و اخبار داخلی را به دشمنان می رساند دارای قلب بیمار است و بیماری سیاسی دارد، در جای دیگر مرجفون یعنی کسانی که اراجیف در جامعه پخش می کنند را مصداق بیمار معرفی می کند.
🔷 این بیماری ها را طب ظاهری نمی تواند درمان کند لذا اولین وظیفه شما عزیزان آن است که طب را از سطح بیطاری بالاتر ببرید تا هم جسم و هم روح و جان انسان، همزمان، مساله طب باشد.
🔶درابتدای این دیدار گزارشی از روند برگزاری چهارمین کنگره بین المللی «سیره نبوی(ص) در طب» که قرار است 28 تا 30 آبان ماه سال جاری در شیراز برگزار شود، و همچنین نتایج عملیاتی دستاوردهای کنگره های گذشته، خدمت معظم له ارائه شد.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
دانش هدایتگر ج5.pdf
148.4K
💠 متن #دانش_هدایتگر
جلسه پنجم
▪️ سال 1392 - دهه آخر ماه صفر 1435
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
دانش هدایتگر ج5.mp3
2.75M
💠 صوت #دانش_هدایتگر
جلسه پنجم
▪️ سال 1392 - دهه آخر ماه صفر 1435
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
جاهلیت مدرن.mp3
883.8K
💠 روز بیست و پنجم ماه #صفر
🔹جاهلیت مدرن
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 پرهیز از تکلّف (بخش دوم)
🌱امام صادق (سلام الله علیه) می فرماید: مومن، خود را برای دوستان به تکلف و مشقت نمی اندازد. و نیز می فرماید: آن برادری که با او راحت نیستم کسی است که خود را برای من به زحمت می اندازد و من از او خویشتن داری می کنم و آن برادری که با او راحت ترم کسی است که من با او همان گونه هستم که با خود هستم.
🌱همان گرامی می فرماید: هرگاه مهمانی {سرزده} نزد تو آمد آنچه داری برایش بیاور؛ ولی هرگاه دعوتش کردی خود را {مقدار قابل تحمل} به زحمت بیانداز. و نیز می فرماید: سزاوار نیست که مومن خود را ذلیل کند. پرسیدند: چگونه خود را ذلیل می کند؟ فرمود: به کاری می پردازد که در توانش نیست.
🌱و همچنین از آن حضرت (سلام الله علیه) نقل شده که سختگیری (وسواسی گری) از اخلاق صالحان و شعار پرهیزگاران نیست.خدا به پیامبر (صلی الله علیه و اله وسلم) فرمود: بگو: من از شما مزد رسالت نمی خواهم و من از متکلفان نیستم. پیامبر هم فرمود: ما پیامبران و اولیاء از تکلف بیزاریم، پس تقوا پیشه کن و صبر و استقامت داشته باش تا خدا تو را از تکلف بی نیاز کند و سرنوشت ایمانی به تو دهد و سرگرم غذایی نباش که پایانش مدفوع است و پوشاکی که پایانش پوسیدگی و خانه ای که پایانش ویرانی و مالی که پایانش به ارث ماندن و دوستانی که پایانش جدایی و عزتی که پایانش ذلت و متانتی که پایانش ستم و ناسپاسی و عیشی که پایانش حسرت است.
#مفاتیح_الحیات
اثر ارزشمند حضرت آیت الله العظمی جوادی
#سبک_زندگی_اسلامی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
دانش هدایتگر ج6.mp3
2.67M
💠 صوت #دانش_هدایتگر
جلسه ششم
▪️ سال 1392 - دهه آخر ماه صفر 1435
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
دانش هدایتگر ج6.pdf
149.3K
💠 متن #دانش_هدایتگر
جلسه ششم
▪️ سال 1392 - دهه آخر ماه صفر 1435
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
تمیم فضیلت ها.mp3
872.4K
💠 روز بیست و ششم ماه #صفر
🔹تمیم فضیلت ها
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 برخی آموزش های مورد نیاز
🍃 آموزش علوم دینی:
🌱امام رضا (سلام الله علیه) می فرماید: خدا رحمت کند بنده ای را که امر ما را زنده بدارد. راوی پرسید: چگونه امر شمارا زنده کند؟ آن حضرت فرمود: علوم ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد ، چرا که مردم اگر زیبایی های کلام ما را بدانند از ما پیروی می کنند.
🌱امام حسن عسگری (سلام الله علیه) به نقل از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: هرکس از پیروان ما به علوم ما دانا باشد و جاهلی را هدایت و ارشاد کند و شریعت ما را به او بیاموزد، در بهشت همراه ما خواهد بود.
مفاتیح الحیات اثر
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
#سبک_زندگی_اسلامی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
#وظايف_شخصی_منتظران؛ (3)
✳️ نیك گفتاری!
وظایف شخصی منتظران در بنان و بیان آیت الله العظمی جوادی آملی:
🔰3. زبان، ترجمان عقل و اندیشه انسان است، از این رو توفیق نیك گفتاری زبان صیانت از آن برای اهل انتظار ضروری است. طبق آموزه های این دعای شریف، منتظران راستین می باید با توجّه به آنچه در پی می آید در صیانت زبان خویش كوشا باشند:
🔷أ. سخن صائب گفتن:
منتظر راستین آن حضرت می باید جز از سر راستی سخن نگوید و گفتار غیر صائب را (به جدّ یا به هزل) وا نهد: وسدّد ألسنتنا بالصواب.
🔷ب. حكیمانه سخن گفتن:
گفتن سخنان بی محتوا و بی فایده كه نه در امر دین سودی می بخشند و نه در كار دنیا، كاری حكیمانه نیست. آنچه حكیمانه نیست لغو است و اهل ایمان از لغو اعراض میكنند. بر همین اساس بر اهل انتظار شایسته است كه حكیمانه سخن بگویند و زبان را از سخنان لغو صیانت كنند: والحكمة.
📚کتاب امام مهدی، موجود موعود
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
عالم ربّانی.mp3
800.8K
💠 روز بیست و هفتم ماه #صفر
🔹عالم ربّانی
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
دانش هدایتگر ج7.pdf
161K
💠 متن #دانش_هدایتگر
جلسه هفتم
▪️ سال 1392 - دهه آخر ماه صفر 1435
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
دانش هدایتگر ج7.mp3
2.94M
💠 صوت #دانش_هدایتگر
جلسه هفتم
▪️ سال 1392 - دهه آخر ماه صفر 1435
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_5956276073615328454.mp3
526.3K
🔹 احیای وقف
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 احياي وقف
🔹 وقف از مسائل اقتصادي است و در بخش اقتصادِ مقاومتی هم سهمي دارد که مي تواند وارد توليد شود؛ وقف تنها براي اين نباشد که کسي مصرف بکند، وقف براي اين باشد که کسي توليد بکند، به توليد کننده ها وام بدهند، در وقفنامه ها اين چنين نوشته بشود و يک منشوري باشد، اين مي شود احياي وقف، نه احياي موقوفات! اين نظام ما وقف کردن را زنده بکند. کسي اين مقدار مال را وقف کند تا به ديگران براي توليد وام بدهد. ما مثل اينکه به واقع بعضي از چيزها را ـ معاذ الله ـ باور نکرديم! يک کسي که هيچ کاري از او ساخته نيست، وقتي مي گويد گزينه نظامي روي ميز من است، خيلي ها حساب مي کنند؛ امّا خداوند فرمود گزينه نظامي روي ميز قرآن من است، فرمود: ﴿فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللّهِ﴾،[1] ما باور نکرديم! مدام مي دويم يا تورّم را اصلاح مي کنيم، رکود حل نمي شود يا رکود را حل مي کنيم، تورّم حل نمي شود، اين هست! اين همه بيکاري، کمي اشتغال، اعتياد و طلاق فراوان، ما به [واقع] باور نکرديم!
____________________________________
[1] . سوره بقره، آيه279.
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
📚 ديدار مسئولین سازمان اوقاف با حضرت استاد
تاريخ: 1394/09/05
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_5967337615857287684.mp3
1.27M
#صوت
#وقف
#کوتاه_مفید
♦️ وقف
💢 حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی مدظله العالی
⏱ 00:00:46 دقیقه
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔵به مناسبت روز وقف:
وقف عبادت ويژهای كه مايۀ تصديق ايمان واقف است
قصد قربت، مایه پایداری وقف است
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی وقف را از برجستهترین آموزههای دینی دانستند و اظهار داشتند:
🔶وجود مبارک پیامبر اسلام صلوات الله علیه صحابه را پروراند و پیامبر «یعلمهم الکتاب والحکمه» بودند که این صحابه را عالم کردند و اینها نیز فهمیدند که سنت حسنه وقف ماندگار است، بنابراین هر صحابه ای که تمکن مختصری داشت، بخشی از آن را وقف می کرد برای اینکه فهمیده بود وقف صدقه نیست بلکه صدقه جاریه است.
🔶وقف، صدقه جاریه و پویاست نه جامد و ایستا. تعبیر «جریان» همانند فصل مقوّم وقف است كه آن را از سایر صدقات جدا میكند همانند كلمه «ناطق» كه انسان را از سایر موجودات زنده امتیاز میدهد. واقفان محترم كوشا باشند كه آنچه قوام وقف به آن است كه همان جریان و پویایی باشد محفوظ بماند و در انشای صیغه وقف كاربری خاصی را در نظر نگیرند كه متولیان بعدی مجبور شوند در مدار بسته و جامد حركت كنند بلكه نحوۀ بهره برداری از آن را مطلق و آزاد قرار دهند چون آنچه باید از طلق بودن به در آید و مقید و بسته شود خود عین است نه بیش از آن؛
🔶 غرض آنكه جوهر وقف، حبس اصل زمین است نه حبس آن و حبس صورت ساختاری معین (عرصه)، چنانكه جوهر دیگر وقف صرف درآمد آن در كار خیر است نه خیر معین. خلاصه آنكه؛
🔸 1ـ وقف عبادت ویژهای است كه مایۀ تصدیق ایمان واقف است لذا از آن به صدقه یاد میشود.
🔸 2ـ وقف، جاری است نه جامد لذا تحبیس اصل (عین)، كافی است و تحبیس عرصه لازم نیست.
🔸 3ـ مصرف آن، خیرِ مطلق است نه معین، هر چند تعیین آن صحیح است.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
moredi_3086 p2.pdf
237.7K
💠 متن #سخنرانی
▪️ به مناسبت 28 صفر
تاریخ: 1396/08/25
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
moredi_3086 ss.mp3
7.84M
💠 صوت #سخنرانی
▪️ به مناسبت 28 صفر
تاریخ: 1396/08/25
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
دانش هدایتگر ج7.pdf
161K
💠 متن #دانش_هدایتگر
جلسه هفتم
▪️ سال 1392 - دهه آخر ماه صفر 1435
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
دانش هدایتگر ج7.mp3
2.94M
💠 صوت #دانش_هدایتگر
جلسه هفتم
▪️ سال 1392 - دهه آخر ماه صفر 1435
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
معارف بدیع.mp3
455.3K
💠 روز بیست و هشتم ماه #صفر
🔹معارف بدیع
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️ عظمت مقام رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم )در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی
✔️وجود مبارك رسول گرامی(صلی الله علیه و آله و سلم ) را كه ذات اقدس الهی در قرآن معرفی میكند او را شاگرد لَدنّی میداند که كلّ جهان را با كتاب خود هدایت میكند. ذات اقدس الهی وقتی از رسولش یاد میكند او را به عنوان رحمت جهانیان، رحمت عالمیان معرفی میكند.
✔️قرآن از صدر تا ساقه پیامبر را معرفی میكند و به ما میفرماید شما در بخش نازلِ رسالت آن رسول قرار دارید آن بخش والایی رسالت رسول در دسترس شما نیست اینكه گفته شد خُلق رسول گرامی، قرآن كریم است؛ یعنی قرآن شناسنامه آن حضرت است اگر وجود مبارك رسول گرامی بخواهد به صورت یك كتاب در بیاید میشود قرآن و اگر قرآن بخواهد به صورت یك انسان متمثّل بشود، میشود رسول گرامی(ص).
✔️تاریخ زندگی رسول خدا را ذات اقدس الهی باید تبیین كند و كرد! و كتاب تاریخی آن حضرت باید قرآن كریم باشد، چه اینكه هست! و اهل بیت عصمت و طهارت كه مفسّران اصیل و راسخان در علم هستند، باید رسالت رسول گرامی را تبیین كنند كه كردند! وظیفه ما دو چیز است؛ یكی فهم و درک شأن نزول رسالت و برنامهٴ آن حضرت است و دوم تطبیق كارهای خودمان بر سیره و سنّت آن حضرت میباشد.
✔️خداوند بخشی از برنامههای رسول گرامی را در پایان سوره مباركه «اعراف» بیان كرد؛ فرمود او آمده كه شما را آزاد كند، او آمده تا این قیود و زنجیرهایی كه با آنها دست و پای خودتان را بستید، را باز كند؛ برخی از زنجیرها را شما با دست خودتان بستید، برخی از زنجیرها را دیگران بر دست و پا و گردن شما آویختند؛ این تشریفات زاید، این تمنّیات زاید، این غرور و خودخواهی، اینها همه زنجیرهایی است كه انسان به خود بسته است و رسول خدا آمده تا ﴿وَ یضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتی كانَتْ عَلَیهِمْ﴾
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
⏺بازخوانی فرازهایی از پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به کنگره بین المللی سبط النبی(ع)، به مناسبت سالروز شهادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام (به روايتی)
♻️ آیت الله العظمی جوادی آملی در این پیام با اشاره به این مطلب که ائمه علیهم السلام مصداق انسان کامل هستند، بیان داشتند:
امام مجتبی همانند سایر ائمه(علیهم الصلاة و علیهم السلام) یك انسان كاملی است بدین معنا كه مظهر غیب و شهادت ذات اقدس الهی است؛ یعنی جهان را طرزی میبیند و اداره میكند كه هم با گذشته هماهنگ باشد، هم با وضع فعلی و هم با آینده.
♻️معظم له به روایتی از امام مجتبی علیه السلام اشاره کردند و اظهار داشتند: از وجود مبارك امام مجتبی(سلام الله علیه) سؤال كردند سیاست چیست؟ مستحضرید كه سیاستمدار واقعی اهل بیت(ع) هستند و در زیارت جامعه امام هادی(صلوات الله و سلامه علیه) آمده است كه به اهل بیت(ع) در مزار آنها در مشاهد مشرّفه عرض میكنیم: «اَلسَّلامٌ عَلَیكُم یا سَاسَةِ العِباد»؛ ای سیاستمداران بندگان الهی! امام مجتبی(ع) در پاسخ این سوال فرمود: «أُن تَرعَی حُقُوق الله وَ حُقوق الأحیاء وَ حُقوق الأموات»،
🔹میبینید امام مجتبی(ع) سیاست را در اضلاع سهگانه این مثلث بابركت معنا كرد، بیان نورانی امام مجتبی(ع) این است که فرمود: سیاست دینی یعنی رعایت حقّ الله، رعایت حقّ الناس، رعایت حقّ الأموات؛ این معنی سیاست است؛
🔹یعنی رابطه خود را با خدا از نظر شناخت خدا، مستحكم كنید یك،
🔹رابطهتان را با زندهها، آنكه انسان است، رابطه انسانیتان را با او حفظ كنید، به كسی خیانت نكنید، در عهد و پیمان خود وفادار باشید، خیرِ دیگران را بخواهید و حقوق احیا را زنده كنید؛ برخیها مسلماناند، برخیها اهل كتاباند، برخیها كافرند، فرمود شما به احدی ظلم نكنید، ظلم حرام است ولو نسبت به كافر، مگر اینکه آن كافر بخواهد محارب باشد و حمله كند و مسلمانها را آزار برساند
🔹و در بخش سوم فرمود، حقوق اموات را رعایت كنید؛ آنها كه كاری كردند، كتابی نوشتند، مدرسهای ساختند، راهی را احداث كردند، پلی ساختند و خدماتی به جامعه ارائه كردند، حقّ آنها را رعایت كنید.
🔹بیان نورانی امام مجتبی علیه السلام در تبیین سیاست این است که فرمود: حقّ مُردهها را، حقّ زنده را، حقّ الله را در رأس رعایت كنید، این میشود امام مجتبی که هم حكم اندیشه را بیان كرد، هم حكم انگیزه را بیان كرد، هم حكم دنیا را بیان كرد، هم حكم آخرت را بیان كرد و در همه محورها فرمود: ای انسان! تو مرگ را میمیرانی، انسان است كه مظهر حیات ابدی ذات اقدس الهی است و نمیمیرد: «آنكه نمرده است و نمیرد خداست» و بنده خدا هم در سایه لطف خدا این آثار را دارد.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
goo.gl/TU3Vy4