eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
از سوی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی، فردا يكشنبه سي ام ماه مبارك رمضان اعلام گردید حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي در معيار تحقق اول ماه قمري در توضيح المسائل خود بيان مي دارند: معيار اول ماه قمري آن است که 1. فاصله و نسبت ماه و آفتاب، 2. [فاصله و نسبت] ماه و زمين و 3. مجموع دو نسبت ياد شده به قدري باشد که رؤيت ماه به صورت عادي امکان‌پذير باشد. آنچه طريق ثبوت اول ماه است امکان ديدن با چشم غير مسلح است و آنچه موضوع اصيل [اول ماه] است تحقق نسبت‌هاي سه گانه است. بنابراين با توجه به اينكه رويت هلال ماه شوال در روز شنبه با چشم غير مسلح نزد آيت الله العظمي جوادي آملي ثابت نگرديد بنابراين فردا يكشنبه سي ام ماه مبارك رمضان و دوشنبه 5 خرداد اول ماه شوال و عيد سعيد فطر خواهد بود . @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔹ماه رمضان ماه وصال و جایزه نیست، ماه کار است. جایزه را شب و روز عید فطر می‌دهند. 🔹حضرت فرمود: بین خود و بین خدای خود، حساب نماز عید فطر و سخنرانی بعد از نماز عید فطر را درست ارزیابی کنید که وقتی به جامعه بازگشتید، جامعه را بهشت کنید. 🔺آیت الله العظمی جوادی آملی – خطبه های نماز عید فطر سال 1394🔺 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔹فطره مهمان🔹 فرض های فطره مهمان چنین است: ✅ اگر مهمان و میزبان هر دو فقیر باشند، زکات فطره بر هیچ کدام واجب نیست. ✅ چنانچه میزبان غنی و مهمان فقیر باشد، زکات فطره مهمانِ فقیر بر میزبان واجب است. ✅ اگر میزبان فقیر و مهمان غنی باشد، زکات فطره بر میزبان واجب نیست و بر مهمان واجب است که احتیاطاً زکات فطره خود را بپردازد. ✅ هرگاه میزبان و مهمان هردو غنی باشند و میزبان زکات فطره را نپردازد، بر مهمان واجب نیست که زکات فطره خود را بپردازد، زیرا آنکه زکات فطره بر او واجب شده است با نپرداختنش معصیت کرده است و بر مهمان هم اصلاً واجب نشده است، هرچند احتیاط این است که مهمان زکات فطره خود را بپردازد و احتیاط کامل، آن است که نیت برائت ذمّه کسی را که زکات بر او واجب شده، بکند. ✅ زکات فطره شخصی که اول مغرب شب عید (نه غروب آن) نانخور کسی شود – چه با رضایت او وارد شود، یا بدون رضایت وی- بر او واجب است. 🔸صرف خوردن نان میزبان در شب عید فطر، کافی نیست، بلکه باید نانخور او حساب شود، بنابراین مهمانی که فقط افطار کسی را میخورد و نانخور او شمرده نمیشود، فطریه او بر میزبان واجب نیست🔸 ▫️مطابق با فتاوای حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله)▫️ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔹مفهوم عید🔹 ✅ هر وقت انسان مسئولیتی داشت و از عهده آن مسئولیت به در آمد و کامیاب شد، عود به مبدأ پیدا کرد رجوع به اصل خویشتنِ خویش کرد آن می‌شود عید چون عود کرده به اصل، رجوع کرده به اصل، عود است این می‌شود عید. ✅ ما در سال دو بار آن رجوع اصلی را داریم یکی ماه مبارک رمضان است به ما گفتند؛ روزها روزه بگیرید شب‌ها به آن عبادت بپردازید اگر یک ماه به وظیفه انسانی‌مان آشنا شدیم و عمل کردیم و به آن اصل بازگشتیم مسرورانه روز عید فطر جشن می‌گیریم با هم آن نماز عید را می‌خوانیم عید ماست. 🔸آیت الله العظمی جوادی آملی- درس اخلاق🔸 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
: ⭕️ 💠 رهاورد دین دو عید است که در هر دو عید، انسان، مهمان خدا بوده است! یکی، کسانی که به سرزمین مکه مشرف می شوند و احرام می بندند و در حالت احرام، فرشته گونه عمل می کنند که حاصل آن می شود «عید قربان»؛ در حقیقت عید قربان محصول آن مهمانی است که حاجیان در آن ضیافت، مهمان الهی هستند! و دوم ماه مبارک رمضان است که بعد از ضیافت یک ماهه، بنده به بارگاه الهی راه می یابد و از خدا عیدی می طلبد. 💠 در قنوت نه گانه نماز عید فطر، می گوییم، خدایا! آنچه به علی(ع) و اولاد علی(ع) عطا کردی، به ما نیز عطا کن و همچنین از خدا می خواهیم که صفت برجسته فرشتگان یعنی «کرامت» را به ما بدهد که انشاالله این همان عیدی باشد که خدا به ما بندگان عطا می کند! 💠 گرچه خدا رسماً تنها دو بار ما را به مهمانی خود دعوت می کند اما از طرف دیگر می فرماید هر وقت مرا به مهمانی خود دعوت کنید من می آیم؛ اگر انسان بندگی مرا بپذیرد و اگر به هیچ کس جز من تکیه نکند و اگر قلب شکسته پیدا کند، هر لحظه در این حالات بگوید «یا الله»، من دعوت او را می پذیرم و مهمان او می شوم. 🌀 در خطبه های نماز عید فطر ۹۶/۰۴/۰۵ حضرت آیت الله العظمی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
10_solok elahi ms ss.mp3
4.07M
💠 صوت ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔹 فصل سوم جلسه 10 ـ بخش پایانی سال 1394 🆔‌ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
10 p2.pdf
172.7K
💠 متن ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔹 فصل سوم جلسه 10 ـ بخش پایانی سال 1394 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٣٠ . اگر آب جاري با شيء نجس برخورد كند و مقداري از آن متغير شود و سمت متصل به ماده متغيّر نشود، فقط همان مقدارِ متغيّر شده نجس مي شود و طرف متصل به ماده كه متغيّر نشده, پاك است, هرچند كمتر از كر باشد. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٣١ . آب چشمه اي كه جريان ندارد, ولي اگر از آن بردارند, باز مي جوشد، با برخورد شيء نجس، نجس نمي شود, مگر آنكه در يكي از اوصاف (بو، رنگ و مزه) متغيّر شود . @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅چرا عده ای روزانه تغییر جهت می‌دهند؟ 🔸ما معمّايي داريم گِره‌خورده است، نمي‌دانيم اين گِره‌اش از كجا باز مي‌شود، قرآن آمده بگويد اين چيزي كه براي شما روشن است و به دنبال گِره آن مي‌گرديد من براي شما گره‌گشايي مي‌كنم. 🔸شما كه فقير هستيد، فقرتان كه مشخص است اما نمي‌دانيد به چه كسي بايد تكيه كنيد. 🔸اگر سخن از بت و بت‌كده باشد از آ‌نها كاري ساخته نيست؛ اگر سخن از زيد و عمرو باشد از آنها كاري ساخته نيست. 🔸اينكه فرمود «وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَهُم مُشْرِكُونَ» همين است؛ بسياري از مردم فقرشان را مي‌دانند، مشهود است اما خيال مي‌كنند با فلان مسأله حل مي‌شود. 🔸اينكه مي‌بينيد روزانه تغيير مسير مي‌دهند، تغيير خط مي‌دهند، تغيير جهت مي‌دهند براي آن است كه خيال مي‌كنند اگر قدرت به دست زيد رسيد زيد مشكل را حل مي‌كند، اگر قدرت به دست عمرو باشد عمرو مشكل را حل مي‌كند. 🔸اكثر اهل ايمان گرفتار اين شرك رقيق‌اند (وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَهُم مُشْرِكُونَ) [در حالی که] همه را او دارد تدبير مي‌كند، وقتي همه را او دارد تدبير مي‌كند بنابراين ما به همه احترام مي‌كنيم چون بندگان خدا هستند و از هيچ كس كار نمي‌خواهيم چون همه اينها نيازمند الهي‌اند. 🔸و به خداي خود مرتبطيم و خداي سبحان «مقلّب‌القلوب» است، دل‌هاي آنها را گرايش مي‌دهد مشكل ما هم حل مي‌شود ما هم مشكل ديگران را حل مي‌كنيم... 🔸تمام مشكل ما اين است كه ما نمي‌دانيم به چه كسي بايد مراجعه كنيم. 🔸ما غالباً مي‌گوييم خدا هست ولي ...، خدا هست اما ...؛ اين «اما» و «ولي» مي‌شود «وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَهُم مُشْرِكُونَ» 🔸اين است كه آن بزرگواران مي‌گويند ما اگر به جاي اشك، خون جاري بكنيم جا دارد براي اينكه عمري را بيراهه رفتيم خيال كرديم از زيد كاري ساخته است، از او تعريف كرديم، خيال كرديم چيزي كه عمرو به ما نداد كار دست او بود، از او گلايه داريم. 🔸اين قبول و نكول، اين مدح و قدح، اين مدح و هجو، اينها براي همان است كه ما نمي‌دانيم به چه كسي تكيه كنيم. 🔹گزیده درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره فاطر، آیات 10 الی 12 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٣٢ . آبي كه كنار آب جاري بدون حركت ايستاده است و با آب جاري اتصال دارد، آب جاري به حساب مي آيد و با برخورد به شيء نجس، نجاست نمي پذيرد, مگر آنكه در يكي از اوصاف سه گانهٴ يادشده، متغيّر شود . @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅عطر تقوی، لازمه ی اداره شهر و کشور ✅بالأخره آدم بايد بويي، خاصيّتي داشته باشد! 🔸يك سواد متوسط براي يك شهر كافي است اما با يك تقواي صد درصد. 🔸مردم وقتي طهارت تقوا، بوي تقوا، عطر تقوا را از يك امام جمعه، امام جماعت، از يك واعظ، از يك مدرّس استشمام كنند شيفته او هستند. 🔸هر كس بخواهد شهري را اداره كند لازم نيست حالا علامه طباطبايي بشود؛ بر فرض حالا اگر كسي علامه طباطبايي شد اين فقط بايد در حوزه بنشيند و كتاب بنويسد، اين ديگر به درد مردم نمي‌خورد. 🔸يك سواد متوسط و يك تقواي صد درصد، شهري را، كشوري را اداره مي‌كند. 🔸مگر ممكن است به مردم بگويند آقا شما از اين گُل استفاده كنيد، از عطر استفاده كنيد؟!؛ خود عطر، جاذبه‌اي دارد كه تمام شامّه‌ها را جذب مي‌كند. 🔸بالأخره اگر ما در حدّ گياهان هم بخواهيم زندگي كنيم يا بايد عود باشيد يا عبير؛ و اگر در حدّ حيوانات است يا بايد مُشك باشيم يا عنبر. 🔸بالأخره آدم بايد بويي، خاصيّتي داشته باشد؛ بعضي از چوب‌ها هستند كه فقط به درد هيزم شدن مي‌خورند، اما مي‌بينيد بعضي از چوب‌ها هستند كه مي‌شود عود. 🔸اين عود، چوبي بيش نيست اما فضايي را معطّر مي‌كند؛ عَبير هم فضايي را معطّر مي‌كند؛ آن نافه آهو هم بالأخره گوشه‌اي از بدن آهوست، آن عنبر هم گوشه‌اي از بدن ماهي‌ است. 🔸بالأخره انسان اگر در حدّ حيات حيواني هم زندگي بكند بايد فضا را معطّر كند؛ اگر در حدّ گياهي هم زندگي بكند بايد فضا را معطّر كند. 🔸تقوا واقعاً معطّر است، عدل واقعاً معطّر است، ادب واقعاً معطّر است. 🔸اين با عقل عملي حل مي‌شود؛ اين‌كه شده آقاي بهجت، آن‌كه شده آقاي خوانساري، آن‌كه شده آقاي قاضي. 🔸مردم شيفته آن طهارت و طيب‌اند كه «إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ» ... وقتي مي‌بينند اين راه معطّر است ... اگر فهميدند فقير الي الله‌اند به طرف الله مي‌روند. 🔸خُب كدام راه مي‌روند؟ كدام جادّه مي‌روند؟ ... آ‌ن جادّه‌اي كه كَلِم طيّب مي‌رود؛ آن تقوا، آن عدل، كَلِم طيّبي است كه به سرعت، انسان را به لقاي الهي مي‌رساند و راحت مي‌كند كه «رزقنا الله و إيّاكم ان‌شاءالله». 🔹فراز پایانی درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره فاطر، آیات 12 الی 17 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٣٣ . چشمه يا برف انبوه كه گاهي مي جوشند يا آب مي شوند و گاهي خشك مي شوند و مقداري آب در محل آن ها جمع شده و حركت مي كند، اين مقدار از آب، حكم جاري را ندارد و اگر كُر نباشد، با برخورد شيء نجس، نجاست مي پذيرد. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅توشه ی پس از رسیدن به مقصد 🔸این بارها به عرضتان رسید که انسان زاد و توشه که می‌خواهد برای اینکه به مقصد و منزل برسد. 🔸این «تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَی»، این عبادات، این اعمال، اینها برای آن است که ما را به مقصد برساند. 🔸اما وقتی به مقصد رسیدیم با مقصود چه کار بکنیم؟ با او چگونه برخورد کنیم؟ او به ما چه می‌دهد؟ 🔸آن دیگر با این اعمال عبادی حل نمی‌شود، آن با اعتقادات حل می‌شود، آن با شهود حل می‌شود، آن با معارف حل می‌شود. 🔹گزیده درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /منبع پیشین @daftar_ayatollah_javadi_amoli