eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
208 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
مسأله ٤٥ . در سفر، نمازهاي چهار ركعتي با شرايطي كه خواهد آمد , دو ركعت مي شود. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅اغلالِ دست و پاگیر در ازدواج ◀️زنجیرِ آداب و عادات باطل/1️⃣ 🔸الآن حرف وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) اين است كه ما با حيوانات فرق داريم، ما با نباتات فرق داريم، ما با اقوام ديگر فرق داريم. 🔸نباتات بالأخره تلقيح در آنها هست، نر و ماده‌اي دارند؛ حيوانات نر و ماده‌اي دارند، اين نر و ماده‌ با هم جمع مي‌شود. 🔸ما نيامديم كه مذكر و مؤنث را با هم جمع كنيم؛ ما انبياء يك چيز تازه‌اي آورديم و آن نكاح است؛ نكاح غير از اجتماع مذكر و مؤنث است، غير از اجتماع نر و ماده است. 🔸«النكاح سنّتي» و اگر كسي نكاح بكند «مَن تزوّج فقد أحرز نصف دينه»؛ ما اين را آورديم! ما اجتماع مذكر و مؤنث را نياورديم! 🔸اين مهريه زياد، اين جهيزيه زياد، اين تجمّل‌پرستي، اين مشكلات، اين اغلال دست‌ و پاگير است! 🔸اين است كه سنّ ازدواج را مي‌برد بالا و ده‌ها مفاسد مي‌آورد؛ فرمود انبياء مخصوصاً وجود مبارك پيغمبر آمدند كه اين اغلالِ دست و پاگير را از دست و پاي جامعه باز كند. 🔸فرمود «النكاح سنّتي»؛ اجتماع مذكر و مؤنث يا نر و ماده در حيوانات هم هست، در كفار هم هست، ما اين را نياورديم. 🔸«النكاح سنّتي»، «مَن تزوّج فقد أحرز نصف دينه» اين اجتماع كجا و آن نكاح كجا! 🔸غرض اين است كه اگر اغلال گفته شد، زنجير گفته شد، اينها مصاديق فراواني دارد. 🔹درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی / منبع پیشین @daftar_ayatollah_javadi_amoli
کتاب: آفاق انديشه ، آیت الله جوادی آملی : اثرگذاري تبليغ موحّد تبليغي مؤثّر است كه مبلّغ در خوف و رجا موحّد باشد و جز از خدا نترسد و جز به او اميد نداشته باشد . آن كه هم از خدا و هم از مردم و نيروي حاكم مي ترسد ، در ترس دوگانه پرست است و تبليغ دوگانه پرست اثري ندارد . اثر فقط براي تبليغ مبلّغ يگانه پرست است . خداي سبحان مي فرمايد : آنان كه رسالت ها و پيام هاي خداي متعالي را به ديگران مي رسانند و از او مي ترسند ، و از هيچ كس جز خدا نمي ترسند و حسابرس بودن خدا بس است : « اَلَّذينَ يُبَلِّغونَ رِسـلـتِ الله ويَخشَونَهُ و لا يَخشَونَ اَحَدًا اِلاَّ اللهَ وكَفي بِالله حَسيبا » . 1 [ 1 ] . سوره احزاب ، آيه 39 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی وقت نماز ظهر و عصر مسأله ٤٦ . فرا رسيدن ظهر شرعي، وقت نماز ظهر و سپس نماز عصر است. ظهر شرعي, غير از ساعت دوازده روز است، زيرا ظهر شرعي, گاهي قبل از ساعت دوازده و گاهي پس از آن است، چنان كه در بعضي از شهرها پيش از ساعت دوازده و در برخي ديگر, پس از ساعت دوازده است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅امروز روز نحس است یعنی چه؟! ◀️زنجیرِ آداب و عادات باطل/2️⃣ ◀️نحوست ایام/1️⃣ 🔸آنها گفتند شما نحس هستید؛ انبیا آمدند گفتند بله، نحس حق است، اما نه زمان نحس است، نه زمین نحس است؛ آن متزمّن است که نحس است، آن متمکّن است که نحس است؛ بعد آن زمان و زمین را هم منشأ نحس و سعد می‌کنند، وگرنه ظرف چه نحوستی دارد؟! 🔸زمان، ظرف حادثه است؛ مکان، ظرف حادثه است. 🔸اگر آن متزمّن، نحس بود، آن زمان را نحس می‌کند؛ آن متمکّن نحس بود، آن مکان را نحس می‌کند. 🔸و اگر در عالَم دیگر هم در مخزن الهی هم زمان و مکان وجود داشته باشند باز به تبع آن، مظروف‌های خود نحس و سعد هستند ـ در بحث قبل هم ملاحظه فرمودید ـ همان روزی که «فِی یَوْمٍ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ» است. 🔸برای پیغمبر و مؤمنین روز سَعد بود که پیروز شدند، این‌چنین نیست که یک روز ذاتاً نحس باشد. 🔸این روایت تحف‌العقول هم قبلاً در بحث‌های وجود مبارک حضرت هادی خوانده شد که حضرت به یکی از اصحاب می‌فرماید تو آخر نزد ما می‌آیی، تو شاگرد ما هستی، چرا این حرف را می‌زنی؟! امروز روز نحس است یعنی چه؟! تو گناه خودت را بر گردن زمان می‌گذاری؟! 🔹درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی / منبع پیشین @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) : حضرت معصومه (عليها السلام) حضرت معصومه (عليها السلام) در «قم» پرتويي از حضرت زهرا (عليها السلام) است. خداي سبحان عظمت و جلالي به او داده كه امام صادق(عليه السلام) درباره او فرمود: إنَّ للَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ أَلا إنَّ لِرَسُول اللّه حَرَماً وَ هُوَ المَدينَةُ أَلا وَ إنَّ لأميرِ المُؤمنينَ حَرَماً وَ هُوَ الكُوفَةُ أَلا وَ إنَّ قُمَّ الكُوفَةُ الصَّغِيرَةُ أَلا إنَّ لِلجَنَّةِ ثَمانيَةَ أَبوَابٍ ثَلاثَةٌ مِنها إلي قُمَّ تُقبَضُ فيهَا امرَأَةٌ مِن وُلدي اسمُها فَاطمَةُ بنتُ مُوسي وَ تُدخَلُ بشَفاعَتِها شيعَتي الجَنَّةَ بأَجمَعِهِم.کتاب: ادب فناي مقربان جلد 7 شماره صفحه: 346 ، @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) : حضرت معصومه (عليها السلام) حضرت معصومه (عليها السلام) در «قم» پرتويي از حضرت زهرا (عليها السلام) است. خداي سبحان عظمت و جلالي به او داده كه امام صادق(عليه السلام) درباره او فرمود: إنَّ للَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ أَلا إنَّ لِرَسُول اللّه حَرَماً وَ هُوَ المَدينَةُ أَلا وَ إنَّ لأميرِ المُؤمنينَ حَرَماً وَ هُوَ الكُوفَةُ أَلا وَ إنَّ قُمَّ الكُوفَةُ الصَّغِيرَةُ أَلا إنَّ لِلجَنَّةِ ثَمانيَةَ أَبوَابٍ ثَلاثَةٌ مِنها إلي قُمَّ تُقبَضُ فيهَا امرَأَةٌ مِن وُلدي اسمُها فَاطمَةُ بنتُ مُوسي وَ تُدخَلُ بشَفاعَتِها شيعَتي الجَنَّةَ بأَجمَعِهِم.کتاب: ادب فناي مقربان جلد 7 شماره صفحه: 346 ، @daftar_ayatollah_javadi_amoli
اربعین کلیمی.mp3
725.8K
مستحضريد که ماه پُربرکت ذي‎قعده تا دهم ذي‎حجّه اين ايام به عنوان اربعين موسوي و کليمي معروف است؛ يعني اين چهل شبانه‌روز، چلّه‌اي است که وجود مبارک موساي کليم به دستور ذات اقدس الهي عهده‌دار شد. اين آيات ﴿وَ وَاعَدْنَا مُوسَي ثَلاَثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً﴾ ناظر به همين است؛ لذا در تمام ايام سال گرچه چلّه‌گيري فضيلت دارد، ولي از اول ذي‎قعده تا دهم ذي‎حجّه اين فضيلت بيشتر است. وقتي هم که وارد ماه پُربرکت ذي‎حجّه شديم دو رکعت نماز بين نماز مغرب و عشاء بعد از خواندن حمد و فاتحة الکتاب آن ﴿وَ وَاعَدْنَا مُوسَي ثَلاَثِينَ لَيْلَةً﴾ تا پايان آيه هم که مستحضريد مستحب است. اين ناظر به آن است که انسان اين چهل شبانه ‌روز را همانند موساي کليم (سلام الله عليه) چلّه بگيرد. بارها هم به عرض شما رسيد که چلّه ‌گيري اعراض از دنياست نه از کار دنيا و از خلق دنيا و از جامعه! انسان در متن جامعه زندگي مي‌کند، در درس و بحث هست اگر حوزوي و دانشگاهي است، در تجارت و اقتصاد هست اگر تاجر و پيشه‌ور است، ولي در همه امور مي‌گويد خدا، ديگر نمي‌گويد اوّل خدا، دوم فلان شخص! اين يک بيماري است که دامنگير اکثر ما هست. درس اخلاق 04/06/1395 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٤٧ . ظهر شرعي , وقتي است كه آفتاب از دايره نصف النهار بگذرد و تشخيص آن , به اين است كه در شهرهاي اِستوايي , سايهٴ شاخص كه هنگام طلوع آفتاب به طرف مغرب بود، كاملاً از بين برود و با شروع سايهٴ جديد شاخص به طرف مشرق، وقت نماز ظهر و سپس نماز عصر است، چنان كه برخي از روزهاي سال در مكه اتفاق مي افتد. تشخيص ظهر شرعي در شهرهايي كه در خ ّ ط اِستوا قرار ندارند؛ مانند بسياري از كشورهاي شمالي و جنوبي, به اين است كه شاخص صافي به طور عمود در مكان مس ّ طح نصب شود، هنگام ي كه سايهٴ پديد آمده از صبح به طرف مغرب, به نهايت كوتاهي خود برسد و شروع به زيادي به سمت مشرق كند، آغاز ظهر شرعي است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله جوادی آملی - میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها - مقام شامخ ولایت.mp3
14.46M
🎙میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها 🍃حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی ⏱ 00:30:07 دقیقه http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
http://l1l.ir/20ik 🌼 اول ذی القعده، سالروز ولادت شخصیتي از دودمان ولايت و امامت را جشن مي‌گيريم كه به نصّ روايات اهل بيت (ع) داراي مقام شفاعت در روز قيامت و وعده تضمين بهشت بر زائر بامعرفت حرمش داده شده است. همان بانويي كه قلب‌هاي آكنده از مهر و عشق به خاندان رسالت او را دختر، خواهر و عمه امام خطاب كرده و ميعاد حضور در حرمش را لحظه‌شماري مي‌كنند. 💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) در جلسات متعددی ضمن تبیین عظمت مقام کريمهٴ اهل بیت (علیهم السلام) و وجود روح ملكوتي براي انسان با منزلت، به تشریح سرّ پاداش بهشت برای زائر آن بانوی کرامت پرداخته و بیان داشتند: 🔰 اعمالي که باعث ورود در بهشت است يکسان نيست؛ بعضي از عملهاي خير باعث مي‌شود انسان به بهشت راه پيدا کند و بعضي از اعمال خير سبب مي‌شود که بهشت در اختيار او قرار بگیرد، نه او در اختيار بهشت، لذا سرّ اينکه وجود مبارک امام هشتم و امام نهم (سلام الله عليهما) فرمودند، هر کس کريمهٴ اهل‌بيت (سلام الله عليها) را زيارت کند بهشت براي او است، بدین خاطر است که او اهل ولايت است. 🔰 اگر کسي پيوند ولايي با دودمان عصمت و طهارت داشته باشد، مي‌کوشد که رايحهٴ ولايت و طعم ولايت در هستي او پديد آيد و خود جزء اولياي الهي بشود، اگر کسي جزء اولياي خدا و «وليّ‌الله» شد، در آن صورت بهشت مشتاق او است. 🔰 از وجود مبارک امام رضا (سلام الله عليه) روایتی به ما رسيده است که فرمود: اگر کسي خواهرم کريمه اهل‌بيت فاطمهٴ معصومه را «عارفاً بحقّها» زيارت کند بهشت براي او ثابت است، معلوم مي‌شود کريمهٴ اهل‌بيت فاطمهٴ معصومه (س) حقّي دارد که بعضي از زائران به حقّش عارف هستند و برخی عارف نيستند و آن حضرت را تنها به عنوان خواهر امام و دختر امام و عمه امام مي‌شناسند و زيارت مي‌کنند که اينها بخشی از فضيلت و ثواب را دریافت می دارند، اما به ثواب کامل راه نمی يابند. لیکن برخی دیگر از زائرین آن حضرت، حقّ اين کريمه را مي‌شناسند که امام هشتم (ع) فرمود هر کس خواهرم را «عارفاً بحقّها» زيارت کند بهشت براي او است. 🔰 کسي حق دارد که در کنار عدالت الهي از مظاهر اسماي حسناي خدا باشد. خداوند اگر با عدل خودش با ما رفتار بکند بسياري از انسان ها آسيب خواهند دید، ولي اگر رحمت او ضميمهٴ عدل او گردد در این صورت به اين کار «شفاعت» می گویند. 🔰 لذا اگر حضرت فاطمه معصومه (س) به اين مقام رسيده است که همه بزرگان، همه علما، همه مراجع، در کنار بارگاه ملکوتي او عرض مي‌کنند: «يا فاطمة إشفَعي لي في الجنة..» معلوم مي‌شود که حقّ شفاعت دارد، شما مي‌بينيد همهٴ مراجع بزرگ در کنار قبر کریمۀ اهل بیت (س) مي‌گويند از ما شفاعت نما، زیرا در قيامت همگان به شفاعت خاندان پيغمبر (عليهم الصلاة و عليهم السلام) نيازمندند. 🔰 آنها که اهل بهشت‌اند به برکت شفاعت درجاتشان رفيع مي‌شود، همه شيعيان و کساني که دينشان مورد رضایت خداوند است نيازمند به شفاعت‌اند، يا در نجات از جهنّم يا در تخفيف از عذاب و ورود به بهشت يا ترفيع درجات بهشت، به هر تقدير در همهٴ اين مراحل و درجات به شفاعت نيازمندند. 🔰 اينکه همه بزرگان در پيشگاه اين کريمه عرض مي‌کنند «..إشفَعي لي في الجنة فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن»، معلوم مي‌شود که وجود مبارک اين کريمه از ولايت الهي برخوردار است و با قرآن همراه است و از قرآن جدا نمي‌شود، چنين مقامي را اگر کسي بشناسد و آن حضرت را با اين معرفت زيارت کند استحقاق بهشت را خواهد داشت. 🔰 همۀ اين امور نشان مي‌دهد که حضرت فاطمه معصومه (س) به چه جايگاهي رسيده است که امام هشتم و امام نهم (سلام الله عليهما) هم ترغيب کرده‌اند که آن حضرت را زيارت کنيد به نحوی که وجود مبارک امام رضا (سلام الله عليه) زيارتنامه خاصي مقرر کرده است و هم در اين زيارتنامه جملاتی را بیان فرمودند که نشانهٴ مقام و منزلت والای حضرت فاطمه معصومه (سلام الله عليها) می باشد. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٤٨ . وقت نماز ظهر و عصر, طبق معروف, به چهار صورت است: يكم: وقت مخت ّ ص به هر كدام , به گونه اي كه عمداً نمي شود يكي را در زمان ٣٨ توضيح المسائل / جلد ا و ل ديگر انجام داد؛ دوم : وقت مشترك بين هر دو؛ سوم : وقت فضيلت هر كدام؛ چهارم: وقت اِجزا. احكام هر يك در جاي مناسب خود خواهد آمد. ان شاءالله! @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 اربعین کلیمی 🔹 در همه زمان و زمین فرصت برای كریم شدن هست، مخصوصاً این چهار ماه؛ یعنی ذیقعده و ذیحجه و محرم که سه ماه متصل ‌اند و ماه رجب كه ماه منفصل است، اینها «اشهر حُرُم‌» اند، ماه‌ های حرام اند و در ماه‌ های حرام، كارهای خیر ثوابش دو چندان است و ـ خدای ناكرده ـ گناه كیفرش دو چندان است. اینكه می ‌بینید دیه و تعزیرات در ماه حرام بیشتر از ماه‌ های دیگر است برای همین جهت است. در ذیقعده انسان این فرصت را دارد كه از اوّل ذیقعده تا دهم ذیحجه این اربعین كلیمی را بگیرد، همین اربعین كلیمی كه «مَن أَصبَحَ للهِ أَربَعِینَ».[1] 🔹 به ما چقدر سفارش كردند كه همه درس ‌ها در حوزه و دانشگاه نیست، بخش مهمّ این درس ‌ها در مسجد و حسینیه است. فرمود انسان بالأخره باید این بوستان, این درختان و اشجار و این باغی را كه درست كرده آبیاری كند؛ حالا آبش یا از چشمه است كه از درون همین باغ می‌ جوشد یا از بیرون، جدول ‌كشی و نهر درست كردن است كه این درخت‌ ها را سیراب می ‌كند. آنها كه در حوزه و دانشگاه ‌اند، مثل كسانی هستند كه كشاورزی و باغداری دارند، ولی از راه نهر از بیرون آب می ‌آورند. آنها كه اهل دل و اهل معنا و اهل نماز شب ‌اند، كسانی ‌اند كه از درونشان چشمه می ‌جوشد؛ به هر حال دو تا راه دارد ﴿لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ أو أَلْقَی السَّمْعَ وَ هُوَ شَهید﴾[2] این دو راه را قرآن کریم به عنوان «مانعة الخلو» بیان کرده. فرمود انسان یا باید مثل انبیا و اولیا و شاگردان اینها باشد، چشمه از درون بجوشد یا با اینها رابطه داشته باشد و نهری از این چشمه به درون منزل خود بیاورد؛ نه آن باشد نه این، می‌ خشكد! هر دو جمعش ممكن است، ولی «مانعة الخلو» است. فرمود: ﴿لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ﴾؛ یا باید دل داشته باشی یا باید گوش! 🔹 اینكه فرمودند اربعین كلیمی و چلّه بگیرید: هم «مَن أَصبَحَ» آمده، هم «مَنْ أَخْلَصَ‏»[3] آمده برای همین است كه هیچ كس نمی ‌تواند بگوید حالا من دستم از حوزه یا دانشگاه كوتاه شد. این ‌قدر روابط علمی بین قلب بشر با خالق قلب و «مقلّب ‌القلوب» هست كه ده ‌ها مسئله ممكن است در قلب انسان القاء بشود! [1]. ملاذ الاخیار فی فهم تهذیب الأخبار، ج14،ص 346. [2]. سوره ق، آیه37. [3]. جامع الأخبار (للشعیری)، ص94؛ «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ‏ أَرْبَعِینَ‏ صَبَاحاً ظَهَرَتْ ینَابِیعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/04/29 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli