4_5922454460289779564.mp3
5.67M
💠 صوت #درس_اخلاق
🔹 تاریخ: 1398/08/16
🔹 موضوع: کلمات قصار #نهج_البلاغه 81
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٥٠ . وقت مخصوص ظهر، اول وقت است تا انداز ه اي كه بتوان نماز
ظهر مسافر يا حاضر را با تحصيل مقدمات آن ، در آن وقت به جا آورد . وقت
مخصوص عصر , مقداري از زمان تا مغرب است كه بتوان نماز عصر مسافر يا
حاضر را در آن انجام داد . بين دو وقت مخصوص، وقت مشترك نماز ظهر و
عصر است، اگر كسي نماز ظهر را تا وقت اختصاصي عصر نخوانده باشد، بايد
نماز عصر را بخواند و قضاي نماز ظهر را بعداً بهجا آورد و اگر سهواً نماز ظهر
در وقت مخصوص عصر و يا نماز عصر سهواً در وقت مخصوص ظهر واقع
شد، صحيح است.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی :
🔹امامت علم | #امام_مهدی_موجود_موعود
🔸مسأله امامت در مكتب شيعه كلامي است نه فقهي زيرا مسألهاي كه موضوع آن صفت يا فعل خداست كلامي است و مسألهاي كه موضوع آن فعل مكلف است فقهي. در مذهب شيعه نصب امام و تعيين آن فعل خداوند است. لذا كلامي و از اصول در مقابل فروع به شمار ميرود.هرچند پذيرش آن بر مردم واجب است و از اين منظر فقهي است چنانچه خواهد آمد.
🔸غرض آنكه :
1. آنچه به ذات اقدس الهي، صفات و افعال او مربوط ميشود (اصول دين يا مذهب).
2. اموري كه به اعمال و تكاليف انسان باز ميگردد (فروع دين).
🔸امامت از مسائل كلامي و اصول دين به شمار ميآيد؛ امّا ديگران آن را از مسائل فقهي و جزو فروع ميشمارند. آنان لزوم عصمت امام را باور نداشته و او را چونان رهبران عادي ميدانند كه منصب خويش را از انتخاب مردم به دست ميآورد نه از نصب الهي، از اينرو آن را از اصول ندانسته و در فقه از امامت گفتوگو ميكنند و اگر در علم كلام از امامت سخن ميگويند، براي نفي كلامي بودن آن است.
🔸در اعتقاد راسخ اماميه، اداره امور جامعه از وظايف نازل و ضعيف امام است و برخلاف پندار باطل آناني كه امامت را فقط رياست، مديريت و تدبير جامعه معرفي ميكنند، امام شخصيتي ارزشمند است كه وجود ناسوتياش نيازهاي والاي جامعه بشر را تأمين ميكند و وجود ملكوتياش فرشتگان عالم مثال و ملكوت را راه مينمايد و وجود جبروتياش حاملان عرش و سكان ملأ اعلا را به كمال لايقشان دعوت ميكند و هم كارهاي برتر و والاتري را بر عهده دارد.
🔸كلامي بودن امامت يعني تعيين امام بر عهده خدا و از افعال اوست، [زيرا] امام نه تنها بايد در ايفاي وظيفه امامت و اعلام و اِخبار احكام الهي و تشريح و تبيين آن دچار خلاف، غفلت، سهو و نسيان نشود بلكه در اعمال و وظايف فردي نيز گرفتار خلاف نگردد؛ نه گِرد گناه بگردد و نه گَرد معصيت چهره جان او را آلوده كند و بالاتر، نه تنها دستش به گناه دراز نشود و تصميم آن در دلش نگذرد بلكه انديشهاش نيز از خطا و اشتباه مصون و محفوظ باشد و اين همان مقام والاي عصمت است كه جزو اسرار نهاني و نهايي انسان كامل و نيز از شرايط نبوت و امامت شمرده ميشود. چنين كسي ميتواند همه اسرار جهان را به تعليم الهي بفهمد و امور سعادت بخش بشر را درست ادراك كند و باطن اشياء و اشخاص را به اذن خدا و بياشتباه بنگرد.اين كار را كه از ملكات راسخ انسان كامل است، هيچ كس جز ذات اقدس الهي و آن كه خدا بخواهد، تشخيص نميدهد.
🔸به همين دليل نصب و تعيين امام تنها بر عهده خداي عالم به غيب است. قرآن كريم نيز در جريان آزمايش خليل حق، حضرت ابراهيم (عليهالسلام) امامت را عهد خدا خوانده: ﴿لايَنالُ عَهدِي الظّلِمين﴾ [1] و تعيين و نصب امام را به خدا نسبت داده است: ﴿قالَ اِنّي جاعِلُكَ لِلنّاسِ اِماما﴾ «ظلم» هر گونه خلاف را شامل ميشود و خداي سبحان ظالم بودن و ارتكاب كوچكترين خلاف را مانع رسيدن عهد ولايت و مقام والاي نبوت و امامت به او ميداند: ﴿لايَنالُ عَهدِي الظّلِمين﴾، بنابراين عصمت (يعني مصونيت از خطا و خطيئه) شرط اساسي چنين مقامي است و تشخيص و تعيين معصوم و نصب او در اين جايگاه از افعال الهي و اصول دين، در نتيجه جزو مسائل كلامي است.
🔸به زعم ديگران كه عصمت را براي امام شرط نميدانند[2]، چيزي به نام امامت الهي معني ندارد. آنان عرش امامت الهي را به فرش خلافت بشري تنزل دادند و خلافت را فقط مديريت مادّي جامعه پنداشتند و از امام و امامت به خليفه و خلافت تعبير كردند، در نتيجه او را چونان ساير رهبران عادي پنداشتند كه با انتخاب مردم به رسميت ميرسد و بر اين باورند كه زير سقف سقيفه بنيساعده هم ميتوان او را برگزيد و ضرورتي در نصب و تعيين الهي در غدير و مانند آن نيست.
🔹(پیوست : [1] ـ سوره بقره،آيه 124 [2] ـ كشف المراد، ص390)
🔹(منبع : صفحه 23 تا 25)
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_5782971209759065450.mp3
6.88M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
🔹 سیری در #تأثیر_اخلاق_در_تحکیم_نظام_اسلامی جلسه دوم
▪️ تاریخ: 1369/05/04
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
tasire akhlag 02 P2.pdf
153.5K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
🔹 سیری در #تأثیر_اخلاق_در_تحکیم_نظام_اسلامی جلسه دوم
▪️ تاریخ: 1369/05/04
@EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #پیام_موضوعی
#تصویری
🔸 چهارمین جشنواره علمی فرهنگی سیره امام رضا (علیه السلام)، آموزه ها و کارکردها
تاریخ پخش: 1399/04/05
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٥٠ . وقت مخصوص ظهر، اول وقت است تا انداز ه اي كه بتوان نماز
ظهر مسافر يا حاضر را با تحصيل مقدمات آن ، در آن وقت به جا آورد . وقت
مخصوص عصر , مقداري از زمان تا مغرب است كه بتوان نماز عصر مسافر يا
حاضر را در آن انجام داد . بين دو وقت مخصوص، وقت مشترك نماز ظهر و
عصر است، اگر كسي نماز ظهر را تا وقت اختصاصي عصر نخوانده باشد، بايد
نماز عصر را بخواند و قضاي نماز ظهر را بعداً بهجا آورد و اگر سهواً نماز ظهر
در وقت مخصوص عصر و يا نماز عصر سهواً در وقت مخصوص ظهر واقع شود
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
tasire akhlag dar tahkime nezame eslami 03ahs ss.mp3
9.25M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
🔹 سیری در #تأثیر_اخلاق_در_تحکیم_نظام_اسلامی جلسه سوم
▪️ تاریخ: 1369/05/05
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_5997067491149350126.pdf
159K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
🔹 سیری در #تأثیر_اخلاق_در_تحکیم_نظام_اسلامی جلسه سوم
▪️ تاریخ: 1369/05/05
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٥١ . رعايت ترتيب بين نماز ظهر و عصر و بين نماز مغرب و عشا ء
واجب است و تقديم عمدي عصر بر ظهر و عشاء بر مغرب, موجب بطلان عصر
و عشا ء خواهد بود . اگر سهواً پيش از نماز ظهر، نماز عصر را شروع كند و در
بين نماز بفهمد كه نماز ظهر را نخوانده، بايد نيت را به نماز ظهر برگرداند؛ يعني
قصد كند آنچه خواندم و آنچه مي خوانم, همه نماز ظهر باشد؛ خواه اين حالت
در وقت مخصوص نماز ظهر پيدا شود; خواه در وقت مشترك، هر چند احتياط
مستحب آن است که اگر اين عمل در وقت مخصوص ظهر رخ دهد, دوباره نماز
ظهر پيش از عصر خوانده شود
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅صدقه برای دفع نحوست به چه معناست؟
◀️زنجیرِ آداب و عادات باطل/4️⃣
◀️نحوست ایام/3️⃣
🔸پرسش: اگر نحوستِ سفر به جهت مظروف آن باشد دیگر نباید بگویند صدقه بدهید.
🔸پاسخ: بله، چون ذاتی که نیست طبق حادثه است، مظروف است «سیروا علی اسم الله»
🔸حتی درباره قمر در عقرب و امثال ذلک این روایات در جریان مسافرت هست، فرمود درست است که فلان روز گفتند قمر در عقرب است اما «سیروا علی اسم الله» میتوانید با توکّل، با صدقه، با عنایتهای دیگر حتی در روزهای قمر در عقرب سفر بکنید.
🔸البته قمر در عقرب و مانند آن، حوادثی که در عالَم پیش میآید در نهجالبلاغه این استدلال هست که یکی از این منجّمان آمده به حضور حضرت، گفت امروز اگر شما بروید شکست میخوری، برای اینکه امروز روز نحس است.
🔸فرمود: آن طرف مقابل من هم امروز میآید بیرون، چطور برای او نحس نیست برای من نحس است؟! چطور او پیروز میشود؟!؛ این استدلال حضرت است در نهجالبلاغه به کسی که گفت امروز نرو شکست میخوری.
🔸حالا یک وقت یک سلسله حوادث مربوط به خود شخص است، آن مطلب دیگر است وگرنه حضرت استدلال کرد فرمود شما که میگویید امروز نحس است هر کسی برود شکست میخورد، رقیب من هم امروز میآید بیرون، ما با هم امروز میجنگیم، چطور برای او سعد است برای من نحس است، او پیروز میشود من شکست میخورم؟! «فَمَن صدَّقَک فقد کذَّبَ بِالقُرآن»، اگر کسی حرف تو را گوش بدهد معلوم میشود قرآن را قبول ندارد.
🔸آن وقت ما باید بالذّات و بالعرض را تشخیص بدهیم چه چیزی ذاتاً بد است، چه چیزی ذاتاً خوب است اگر معلوم شد چه چیزی ذاتاً بد است، چه چیزی ذاتاً خوب است بالعرض، قابل علاج است.
🔸اگر معلوم شد زمانی بد است و این بد بودنش بالعرض است نه بالذّات، آن با صدقه، با صِله رَحِم، با امثال ذلک حل میشود.
🔹درس خارج تفسیر حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی / منبع پیشین
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
payam namaz-992.mp3
4.09M
💠 #پیام_موضوعی
#آرشیوی
🔸 پیام به جشنواره مجازی خلوت انس #نماز
تاریخ پخش: 1399/04/08
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #پیام_موضوعی
#آرشیوی
🔸 پیام به جشنواره مجازی خلوت انس #نماز
تاریخ پخش: 1399/04/08
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_5787502868407780823.mp3
7.69M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
🔹 سیری در #تأثیر_اخلاق_در_تحکیم_نظام_اسلامی جلسه چهارم
▪️ تاریخ: 1369/05/06
@EsraTvEitaa
4_5787502868407780824.pdf
186.7K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
🔹 سیری در #تأثیر_اخلاق_در_تحکیم_نظام_اسلامی جلسه چهارم
▪️ تاریخ: 1369/05/06
@EsraTvEitaa
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٥٢ . نماز جمعه در زمان حضور امام معصوم
خاص او , واجب تعييني است؛ به اين صورت که غير آن صحيح نيست؛ ولي
واجب تخييري است؛ يعني کسي که در نماز در زمان غيبت معصوم
جمعه شرکت کرده, لازم نيست نماز ظهرِ چهار ركعتي را هم به جا آورد. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅عظمت زن در مادر شدن است
◀️زنجیرِ آداب و عادات باطل/5️⃣
🔸بسیاری از دخترها و خواهران ما در نظام کنونی نمیدانند که عظمت زن در مادر شدن است که او بتواند فرزند تربیت کند، دانشمند تربیت کند، عالِم و دانشمند شود، برای اینکه فرزندانِ دانشمند تربیت کنند.
🔸وگرنه کارمند شدن و وارد جامعه شدن و اینها، این کاری است که از هر مردی ساخته است.
🔸آن کاری که از زن ساخته است، از عظمت زن، از اینکه او باید مظهر خالقیّت ذات اقدس الهی باشد آن کار اساسی زنهاست ... که امیدواریم ـ انشاءالله ـ برای نسل آینده و اینکه این خواهران ما، دختران ما، زنهای جامعه بدانند عظمت زن در مادر شدن است.
🔸این نقص نیست که بگویند ما برای کهنه شستن نیامدیم! خیر، کهنه شستن ممکن است کسی کارگر بگیرد، اما مادر شدن عظمت است.
🔸در خود روایات هم دارد ملاحظه فرمودید کسی آمده گفت من فلان گناهی کردم میخواهم پاک شوم، حضرت فرمود مادر داری که مثلاً به مادر احسان کنی تا آن لغزشهایت بخشوده شود؟
🔸عرض کرد نه، به رحمت ایزدی رفت؛ گفت خاله داری؟ عرض کرد بله؛ گفت به خالهات هم اگر احترام کنی کارِ مادر است.
🔸این عظمت مادر، این مقام شامخ مادری، این صبغه ملکوتی است.
🔸فرمود نکاح سنّت ماست، اگر کسی این کار را بکند نصف دینش را حفظ کرده؛ میبینید تفاوت ره از کجاست تا کجا!؛ این نکاح را با چشم فرشتهها دارد میبیند نه نکاح را به عنوان اجتماع مذکر و مؤنث.
🔸این نظام اسلامی آمده زنها را آزاد کرده؛ آزادی این است که تحصیل آزاد است، کمالات آزاد است؛ اما تحصیل برای اینکه مادرِ خوب شود و بتواند فرزندانِ دانشمند تربیت کند.
🔸این نقص نیست و جامعه به لطف الهی باید طوری باشد که این کشور از هر نظر آماده باشد برای ظهور مبارک حضرت و این نظام را حفظ کند از هر خطری و ـ انشاءالله ـ سالماً تحویل وجود مبارک حضرت بدهد داشتن فرزندان و جوانان با ایمان است.
«و الحمد لله ربّ العالمین»
🔹فراز پایانی درس خارج تفسیر حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره یس، آیات 30 الی 36
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅عظمت زن در مادر شدن است
◀️زنجیرِ آداب و عادات باطل/5️⃣
🔸بسیاری از دخترها و خواهران ما در نظام کنونی نمیدانند که عظمت زن در مادر شدن است که او بتواند فرزند تربیت کند، دانشمند تربیت کند، عالِم و دانشمند شود، برای اینکه فرزندانِ دانشمند تربیت کنند.
🔸وگرنه کارمند شدن و وارد جامعه شدن و اینها، این کاری است که از هر مردی ساخته است.
🔸آن کاری که از زن ساخته است، از عظمت زن، از اینکه او باید مظهر خالقیّت ذات اقدس الهی باشد آن کار اساسی زنهاست ... که امیدواریم ـ انشاءالله ـ برای نسل آینده و اینکه این خواهران ما، دختران ما، زنهای جامعه بدانند عظمت زن در مادر شدن است.
🔸این نقص نیست که بگویند ما برای کهنه شستن نیامدیم! خیر، کهنه شستن ممکن است کسی کارگر بگیرد، اما مادر شدن عظمت است.
🔹فراز پایانی درس خارج تفسیر حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره یس، آیات 30 الی 36
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
tasire akhlag dar tahkime nezame eslami 05ahs ss.mp3
8.06M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
🔹 سیری در #تأثیر_اخلاق_در_تحکیم_نظام_اسلامی جلسه پنجم
▪️ تاریخ: 1369/05/07
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
tasire akhlag 05 p2.pdf
159.3K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
🔹 سیری در #تأثیر_اخلاق_در_تحکیم_نظام_اسلامی جلسه پنجم
▪️ تاریخ: 1369/05/07
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٥٣ . نماز ظهر روز جمعه, اگر به صورت چهار ركعت به جا آورده
شود، وقت آن, همانند وقت ساير روزها وسيع است و اگر به صورت نماز جمعه
انجام شود، وقت آن, محدود است به اينكه سايهٴ حادث شده, به اندازهٴ سايهٴ اول
زوال شود، به صورتي كه بتوان در اي ن فرصت، شرايط نماز را انجام داد و
خطبه ها و دو ركعت آن را به طور متعادل به جا آورد و اگر با گذشت اين اندازه از
زمان، نماز جمعه ادا نشد، بايد نماز چهار ركعتِ ظهر روز جمعه خوانده شود. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅تبرّي به معني فحّاشي نيست!
🔸اين «بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوتِهِ أَقُومُ وَ أَقْعُدُ» تعليمِ اختيار است، ابطال جبر است، ابطال تفويض است ...
🔸يعني من به عنوان يك انسان، جميع قعود و قيام من به حول و قوّه الهي است ... اين ابطال جبر و تفويض در اين نماز است ...
🔸اين كلمات امام چقدر شيرين است! به حضرت عرض كردند ممكن است ما از گروهي تبرّي كنيم؟ فرمود بله، شما در هر ركعت از نماز داريد از معتزله تبرّي ميكنيد، از اشاعره تبرّي ميكنيد.
🔸وقتي ميگوييد «بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوتِهِ أَقُومُ وَ أَقْعُدُ»، داريد حرف معتزله را رد ميكنيد؛ معتزله ميگويد «لا حول و لا قوّة لله»، چون تفويضي است و ميگويد خدا بشر را خلق كرد رها كرد در قيامت حسابرسي ميكند.
🔸اشاعره ميگويند «لا حول و لا قوّة الا لله»، بشر مجبور است؛ شما داريد از آنها تبرّي ميكنيد ...
🔸اين معني تبرّي است؛ نه معنايش اين است كه فلان كس را فحش بگويد، فلان كس را بد بگويد تا سلفي و وهابي تكفيري راهاندازي شود! ...
🔸معناي «بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوتِهِ أَقُومُ وَ أَقْعُدُ» اين است كه اينچنين نيست كه خدا ما را رها كرده باشد و هيچ كاري از دست خدا ساخته نباشد و فقط در قيامت حسابرسي كند كه معتزله ميگويد «لا حول و لا قوّة لله».
🔸و اينطور نيست كه «من غلام و آلت فرمان او» (🔺) هيچ اختياري در دست ما نباشد و مجبور باشيم كه «لا حول و لا قوّة الا لله».
🔸بلكه «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ»؛ «بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوتِهِ أَقُومُ وَ أَقْعُدُ»؛ اين ميشود امر «بين الأمرين» كه نفي جبر و تفويض است و مانند آن.
↙️پی نوشت:
🔺- مثنوی معنوی، دفتر پنجم، بخش133
🔹فراز پایانی درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره یس، آیات 33 الی 38
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
tasire akhlag dar tahkime nezame eslami 06ahs ss.mp3
7.04M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
🔹 سیری در #تأثیر_اخلاق_در_تحکیم_نظام_اسلامی جلسه ششم
▪️ تاریخ: 1369/05/08
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
وقت نماز مغرب و عشاء
مسأله ٥٤ . با فرارسيدن مغرب؛ يعني برطرف شدن اثر سرخي آفتاب , بعد از
غروب آن (آفتاب) در كرانه غرب، وقت نماز مغرب و عشاء با تقدم نماز مغرب
بر عشاء فرا مي رسد. غايب شدن آفتاب در حجاب كوه و مانند آن، غروب
نيست؛ بلكه فرو رفتن آن در افق سطح زمين و بدون حاجب، غروب بوده،
سپس برطرف شدن اثر آن از بالاي سر، مغرب است.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_5793884068823172409.pdf
154.5K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
🔹 سیری در #تأثیر_اخلاق_در_تحکیم_نظام_اسلامی جلسه ششم
▪️ تاریخ: 1369/05/08
@daftar_ayatollah_javadi_amoli