eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
ديني با سبيل الله در عالم تکوين 🔸ما الآن وقتي داريم درباره قرآ‌ن و درباره فقه بحث مي‌كنيم اينها همه «سبيل الله» است. 🔸ما اگر بخواهيم راه خدا را طي كنيم كه فرمود صراط مستقيم هست و ما هم از خدا مي‌خواهيم «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيمَ»، مي‌خواهيم اين صراط مستقيم را بشناسيم چه كار مي‌كنيم؟ با آيات و روايات و به كمك عقل مي‌فهميم كه خداي سبحان چه چيزي را دستور داد، چه چيزي را حلال كرد و چه چيزي را حرام كرد، اينها «سبيل الله» است. 🔸همين «سبيل الله» كه در نظام تشريع، خدا به وسيله فقه و اصول و تفسير و حديث يادمان مي‌دهد، همين «سبيل الله» را در نظام تكوين به اين موجودات ياد مي‌دهد؛ فرمود: «وَ أَوْحي‏ رَبُّكَ إِلَي النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذي مِنَ الْجِبالِ بُيُوتاً وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمَّا يَعْرِشُونَ ? ثُمَّ كُلي‏ مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ فَاسْلُكي‏ سُبُلَ رَبِّكِ»(1) 🔸صبح كه اينها از كندو بيرون مي‌آيند براي اينكه گل‌ها را شناسايي كنند و مواد آن را تغذيه کنند اين «سبيل الله» است. 🔸آن كندوشناس، آ‌ن عسل‌شناس، آن زنبورشناس دارد در «سبيل الله» حركت مي‌كند كه بفهمد چگونه اين زنبور، عسل را توليد مي‌كند. 🔸قبل از همين جريان «سبيل‌اللّه»ي «نحل»، جريان دامداري را ذكر كرده است ... فرمود شما اين گوسفندها را مي‌بينيد، اين گاوها را مي‌بينيد، اين دام‌ها را شما مي‌بينيد يك طرفش «روث» است و يك طرفش «دم»، ما بين «روث» و «دم» اين «لبن» خالص را تحويل شما مي‌دهيم، اين‌جا كه لوله‌كشي نيست، آن‌جا كه جدول‌بندي نيست، «مِنْ بَيْنِ فَرْثٍ وَ دَمٍ لَبَناً خالِصاً»(2) اين «سبيل الله» است. 🔸اگر كسي بخواهد بحث كند اين شير چگونه توليد مي‌شود، خاصيّت اين شير چيست؟ از كجا مي‌جوشد؟ در چه راه بايد صرف شود؟ اين درباره «سبيل الله» دارد بحث مي‌كند ... 🔸الآن جانورشناسي و جانورشناسان و اين دقايق فنّي جفت‌گيري موجودات و اينها را كه دارند ذكر مي‌كنند اينها «محيّرالعقول» است؛ منتها چون درباره عسل چون پايانش ديگر «شِفاءٌ لِلنَّاسِ»(3) است از اين جهت درباره «نحل» ياد كرده است. 🔸چيزي در عالم نيست كه «سبيل الله» نباشد، فرمود «فَاسْلُكي‏ سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلاً»(4) ... 🔸آن گُل را چه كسي به اين صورت در آورده كه غذاي زنبور قرار داده؟ زنبور را چه كسي راهنمايي كرده كه از آن گل بِمَكد؟ اينها «سبيل الله» است. 🔸اگر مِنْ بَيْنِ فَرْثٍ وَ دَمٍ، لَبَناً خالِصاً در مي‌آيد اين «سبيل الله» است. 🔸ما كه در فقه و اصول بحث مي‌كنيم، در «سبيل الله» است که اين علم ديني مي‌شود. 🔸آن زنبورشناس هم كه دارد بحث مي‌كند كه چگونه اين زنبور حركت مي‌كند و اين گل‌ها را شناسايي مي‌كند، توليد مي‌كند، اين هم «سبيل الله» است. 🔸منتها بعضي علوم تعبّدي و بعضي توصّلي هستند، علم غير ديني ما نخواهيم داشت؛ اما معنايش اين نيست كه هر كسي هر چه گفت درست است؛ مثل فقه ماست، مثل تفسير ماست و مثل اصول ماست. ↙️ پی نوشت ها: 1- سوره نحل, آيات68 و 69 2- سوره نحل, آيه66 3-سوره نحل, آيه69 4- همان 🔹درس تفسير قرآن /سوره صافات، آيات 1 الي 10 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٦٥ . اگر وقت نماز به انداز ه اي تنگ است كه با انجام دادن بعضي از ذكرها يا كارهاي مستحب، بعضي از امور واجب پس از وقت واقع مي شود، بايد آن امور مستحب را انجام ندهد و اگر تنگي وقت بر اثر تأخيرِ عمدي نبوده و با خواندن بعضي از ذكرهاي مستحب , مانند ذكر قنوت يا اذان، برخي از امور واجب در خارج از وقت واقع مي شوند، در صورتي كه يك ركعت آن در وقت واقع شود، مي تواند آن ذكر يا كار مستحب را انجام دهد و نماز او صحيح است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
غير ديني محال است و محال است و محال! 🔸تمام بحث‌ها اين است كه ما علم ديني داريم و علم غير ديني محال است مثل دو دوتا پنج‌تا ... 🔸هر كس مديريت هر جايي را به عهده گرفت اول بايد نقشه جامع آن را ترسيم كند، اگر نقشه جامع در دست او نباشد و شروع به اقدامي كند، بازسازي كند، نوسازي كند طولي نمي‌كشد كه آن بازسازي و نوسازيِ او به صورت بافت فرسوده در مي‌آيد. 🔸تا آدم نقشه جامع نداشته باشد نمي‌تواند درباره زواياي حوزه تدبيرش تصميم بگيرد. 🔸ما اگر درباره علوم بحث مي‌كنيم، بايد يك قدّ بلند هندسي‌شده جهاني داشته باشيم؛ يعني جهاني فكر كنيم، چون علم است و علم ديگر بومي نيست، شرقي نيست، غربي نيست. 🔸ما وقتي از استقلال و امنيت و مذهبِ مملكت حرف مي‌زنيم، اعتقاد ما و شعار رسمي ما اين است «لا شرقي و لا غربي»؛ نه شرقي نه غربي. 🔸اما وقتي از علم و دانش حرف مي‌زنيم؛ می‌گوييم اگر علم شد، استدلال شد، برهان شد، چه شرقي چه غربي، هر دو هم ديني است؛ يعني هم آن شعار ديني است و هم اين شعار ديني است. 🔸شعار ‌نه شرقي و نه غربي براي استقلال مملكت است و استقلال ديني ماست. 🔸شعار چه شرقي و چه غربي در بحث‌هاي علمي است، علم اگر علم شد، استدلال شد، برهان شد، در داروسازي، در پزشكي، كشاورزي، دامداري، سپهري، درياشناسي، صحراشناسي، چه شرقي و چه غربي، اسلامي است، ما علم غير اسلامي نداريم. 🔸اين دو شعار هر دو ديني است؛ اگر راجع به استقلال مملكت است شعار رسمي ما اين است «نه شرقي نه غربي»، اگر درباره علم و دانش است مي‌گوييم «چه شرقي چه غربي»، علم اگر علم شد الاّ و لابد ديني است، براي اينكه ما علم غير ديني نداريم. 🔸اين‌گونه حرف زدن و اين تصميم، يك قدّ بلند جهاني مي‌خواهد؛ يعني نقشه جامع جهاني ـ نه كشوري و نه قارّه‌اي ـ جهاني مي‌خواهد تا ثابت كند كه علم غير ديني محال است و محال است و محال! 🔹درس تفسير /سوره صافات، آيات 1 الي 10 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٦٦ . تأخير عمدي نماز , به گونه اي كه فقط يك ركعت آن در وقت واقع شود، حرام است و نمي تواند نيت ادا بكند و چنانچه بر اثر ضرورتي مانند سهو و اشتباه, فقط يك ركعت آن در وقت و بقيهٴ آن در خارج وقت واقع مي شود، نماز او صحيح و اداست و بايد آن را به همين وضع بخواند. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ به داد مظلوم برسید، چه برادرتان باشد و چه برادرتان نباشد! 🔸شعار رسمي جاهليت اين بود «انْصُرْ أَخَاكَ‏ ظَالِماً أَوْ مَظْلُوماً» 🔸به فکر برادرت، به فکر قبیله‌ات، به فکر باندت، به فکر حزبت، به فکر هم‌فکرت باش چه ظالم چه مظلوم ... 🔸وقتی اسلام آمد وجود مبارک حضرت این شعار رسمی را به دو صورت تغییر داد و فرمود نگویید «انْصُرْ أَخَاکَ‏ ظَالِماً أَوْ مَظْلُوماً»، بلکه بگویید «انْصُرْ المَظلُوم سَواءٌ کَانَ أخَاکَ أَوْ غیرِ أخَاک». 🔸به داد مظلوم برسید، چه برادرتان باشد و چه برادرتان نباشد و اگر خواستید همین شعار را بدهید بگویید «انْصُرْ أَخَاکَ‏ ظَالِماً أَوْ مَظْلُوماً»(🔺) معنایش را عوض کنید. 🔸یعنی به فکر برادرت باش برادرت را کمک کن؛ برادرت، هم‌حزبت، هم قبیله‌ات را کمک کن اگر مظلوم است به داد او برس و اگر ظالم است دستش را بگیر که ظلم نکند، این کمک به اوست. 🔸این‌طور پیغمبر شعار را عوض کرد، فرمود یا الفاظتان را عوض کنید یا معانی را عوض کنید یا بگویید «انْصُرْ المَظلُوم» چه برادر چه غیر برادر، یا بگویید «انْصُرْ أَخَاک» برادرت را کمک کن، اگر مظلوم است دستگیری کن و اگر ظالم است دستش را بگیر که ظلم نکند. 🔸«أحد الأمرین» را وجود مبارک پیغمبر دستور داد که انجام دهید. ↙️پي نوشت: 🔺مفردات الفاظ القرآن، ص564؛ قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ سَلَّمَ: «انْصُرْ أَخَاکَ‏ ظَالِماً أَوْ مَظْلُوماً، قَالَ: أَنْصُرُهُ مَظْلُوماً فَکَیْفَ أَنْصُرُهُ ظَالِماً؟ فَقَالَ: کُفَّهُ عَنِ الظُّلْمِ». 🔹درس خارج تفسیر /سوره صافات، آیات 21 الی 34 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠تدبر در امور💠 در کلام امام محمدتقی (ع) به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت جوادالائمه(ع) : 🔰[فاش كردن چيزي پيش از استحكام آن باعث فسادش مي گردد.](۱) 📚برگرفته از کتاب شریف مفاتیح الحیات اثر ارزشمند آیت الله العظمی جوادی آملی . (۱) تحف العقول ص ۴۵۷ ✅ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٦٧ . كسي كه مسافر نيست و تا مغرب به اندازهٴ پنج ركعت نم از وقت دارد، بايد نماز ظهر و عصر, هر دو را با همان ترتيب بخواند و اگر كمتر فرصت دارد، بايد فقط نماز عصر را به قصد ادا بخواند و نماز ظهر را بعداً قضا كند و اگر تا نصف شب, به اندازهٴ پنج ركعت نماز وقت دارد، بايد نماز مغرب و عشاء را با همان ترتيب بخواند و اگر كمتر وقت دارد، بايد فقط عشاء را به قصد ادا بخواند و پس از آن , نماز مغرب را تا اول صبح صادق , بدون نيّت ادا و قضا بخواند و اگر تا آن وقت نخواند, نماز مغرب او قضاست. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
: 🔹ویژه شهادت (ع) 🔸بخش پاياني عرضم همان خطبه نوراني امام جواد (س) است امام جواد امام نهم (س) در مراسم عقد ازدواج خودشان يك خطبه نوراني خواندند فرمودند آن مهريه‌ها سر جايش محفوظ است ولي من چيزي را مهريه قرار مي‌دهم كه آن اصل است به ابوالزوجه‌اش فرمود: «و قد أمهرت ابنتك الوسائل الي المسائل و هي مناجاة دفعها إليّ أبي» ما يك ميراث خانوادگي داريم اين چندتا مناجات است كه از پدرم امام رضا (س) به من رسيد من اين مناجات را مهريه دخترت قرار دادم يعني علم را مهريه قرار دادم در مناجات هم راز هست هم نياز در آن هست هم ناز در آن هست مناجات اقسام سه‌گانه‌اي را به همراه دارد فرمود من اين را مهريه دخترت قرار دادم الآن كلام الله مجيد قرآن به عنوان تبرّك هست ولي آنها غير از جريان تبرّك, مسئله تعلّم هم داشتند كه يك مطلب علمي را مهريه همسر قرار بدهند كه اين خانواده با علم و فرهنگ و ادب ديني آشنا بشود. 🔸ما اميدواريم همه جوان‌ها پيروان اهل بيت عصمت و طهارت خير يكديگر را ببينند هم اينها خودشان خير ببينند و دعا كنند, هم پدر و مادر خير ببينند و دعا كنند, پدر و مادر در كارها نظارت كنند نه دخالت; اينها را آزاد به بار بياورند و راه آزادي اينها را هم به اينها بفهمانند كه آزادي در مشورت كردن است نه در تك‌ روي، اينها كه بدانند آزادي در چيست, هم از رأي و نظر پدر و مادر استفاده مي‌كنند هم نمي‌رنجند. 🔸ان ‌شاءالله به حق قرآن و عترت همه جوان‌ها خير و سعادت دنيا و آخرت نصيبشان بشود و ان‌شاءالله زندگي پربركتي داشته باشند. 🔹(منبع : در مراسم عقد زوج های جوان ۹۲/۶/۱۴) @daftar_ayatollah_javadi_amoli
: 🔹ویژه شهادت (ع) 🔸آنچه از نظر اسلام فضيلت به شمار مي رود و دين به آن بها مي دهد اعتماد و توكل بر خداست، چنانكه حضرت امام جواد (ع) فرمودند: «الثقة بالله تعالي ثمن لكل غال وسُلَّم إلي كل عال»؛ اعتماد به خدا بهاي هر كالاي گرانبها و نردبان صعود به هر درجه بلندي است. تكيه گاه مؤمن، قدرت بي كران و مستقل خداي سبحان است، نه قدرت خودش و نه قدرت ديگران. 🔸اما اعتماد به نفس يا اعتماد به ديگران از نظر اسلام رذيلت است؛ زيرا معناي اعتماد به نفس آن است كه انسان به حول و قوّه خود اعتماد كند، در حالي كه خداي سبحان در معرفي مؤمنان مي فرمايد: آنان در برابر تهاجم بيگانگان مي گفتند: «حسبنا الله ونعم الوكيل». آنان نمي گفتند قدرت نظامي و توان رزمي ما كافي است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔶دعوت به صبر و بردباری و حیا در کلام امام جواد علیه السلام 💠كسي از وجود مبارك (سلام الله عليه)، درخواست کرد كه «اوصني»، سفارش كنيد، وصيت كنيد، نصيحت كنيد، 🔳 وجود مبارك (سلام الله عليه)، بعد از اين كه فرمود: «تَوَسَّدِ الصَّبرَ»، چون و بردباري، يكي از اصول اساسي زندگی است، بعد از اين كه او را به و بردباري دعوت كرده است، 🔳 فرمود: شما بدانيد كه «أَنَّكَ لَن تَخلُوَ مِن عَينِ اللهِ فَانظُر کَيفَ تَکُنُ»[1] شما اين مرتبه توحيد را، توحيدي را، خوب ادراك كن و باور كن! كه در مشهد و محضر ذات اقدس الهي‌، قرآن كريم و همچنين اهل بيت(عليهم السلام) ما را، قبل از اين كه از جهنم بترسانند و قبل از اين كه ما را تشويق كنند، ما را به آن اصول اوّليه انسان، هدايت مي‌كنند، ما را به دعوت مي‌كنند، ما را به كرم دعوت مي‌كنند، راه آموزش قرآن كريم هم، همين طور است. 💠 بيان نوراني (سلام الله عليه) اين است كه ما در حضور خدا هستيم، گاهي سخن از حضور است، گاهي سخن از قرب است، گاهي سخن از ﴿وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَريدِ﴾[2] است، 🔳گاهي سخن از اين است كه شما حاضر هستيد؛ نه تنها خدا حاضر است، شما هم حاضر هستيد، سفارش (سلام الله عليه) به حياست، ما را به دعوت كرده است؛ آن‌گاه اگر در كسي حيا اثر نكرد، سخن از ﴿خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ٭ ثُمَّ الْجَحيمَ صَلُّوهُ﴾[3] است، سخن از تعذيب و بگير و ببند است. ◽️[1] . تحف العقول، ص455. ◽️[2] . سوره ق، آيه16. ◽️[3] . سوره حاقه، آيه30. علیه السلام 💢حضرت آيت الله جوادی آملی مدظله العالی 💢درس اخلاق 1393/07/03 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٦٨ . كسي كه مسافر است و تا مغرب به اندازهٴ خواندن سه ركعت نماز وقت دارد، بايد نماز ظهر و عصر را با همان ترتيب بخواند و اگر كمتر از سه ركعت فرصت دارد، بايد فقط نماز عصر را به قصد ادا بخواند و نماز ظهر را بعداً قضا كند و چنانچه تا نصف شب به اندازه خواندن چهار ركعت نماز وقت دارد، بايد نماز مغرب و عشا ء را به همان ترتيب بخواند و اگر كمتر از آن وقت دارد، بايد فقط نماز عشاء را بخواند و بعد از آن, نماز مغرب را بدون نيّت ادا و قضا بخواند و چنانچه پس از خواندن نماز عشا ء معلوم شود كه به مقدار يك ركعت يا بيشتر , وقت به نصف شب مانده است، بايد فوراً نماز مغرب را كه اَداست بخواند و اگر نماز مغرب را تا اول صبح نخواند، نماز مغرب او قضاست @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 روز اول ماه #ذی_الحجه 🔹 صبغه ملکوتی ازدواج #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatoll
💠 صبغه ملكوتی ازدواج 🔹 اول ذي‌ الحجّه سالروز ازدواج وجود مبارك اميرمؤمنان و فاطمه زهرا(صلوات الله و سلامه عليهما) است، اين را به پيشگاه وليِ عصر تهنيت عرض مي‌ كنيم و به همه شما علاقه‌مندان قرآن و عترت تبريك عرض مي ‌كنيم! 🔹 جريان ازدواج آن ‌طوري كه وجود مبارك رسول گرامي(عَلَيْهِ وَ عَلَي آلِه آلَافُ التَّحِيَّةِ وَ الثَّنَاء) به ما فرمودند يك صبغه ملكوتي دارد. يك وقت است كسي ازدواج را از باب اجتماع مذكر و مؤنث تلقّي مي‌كند، اين در گياهان هم هست, در حيوانات هم هست, در انسان ‌هاي غير مسلمان هم هست. ازدواج عبارت از اجتماع مذكر و مؤنث نيست، ازدواج همان است كه وجود مبارك حضرت فرمود: «مَنْ تَزَوَّجَ فَقَدْ أَحْرَزَ نِصْفَ دِينِهِ»؛[1] دستور ديني آن «صبغه ملكوتي» را دارد كه انسان مي‌سازد. چنين نيست كه اگر كسي ازدواج كرد، يعني يك مذكر و مؤنث كنار هم جمع شدند، شما در گياهان هم اين را داريد, در حيوانات هم اين را داريد؛ ولي حضرت فرمود ازدواج انسان ‌ها عبارت از اين است: «مَنْ تَزَوَّجَ فَقَدْ أَحْرَزَ نِصْفَ دِينِهِ». 🔹 مطلب بعدي آن است كه اين ذوات مقدس يك خانواده شناسنامه ‌اي و شخصيت حقيقي دارند, يك شخصيت حقوقي؛ شخصيت حقيقي اينها همان فرزندان شناسنامه ‌اي اينهاست؛ اما شخصيت حقوقي اينها وجود مبارك پيغمبر درباره خود و وجود مبارك حضرت علي(عليهما الصلاة و عليهما السلام) فرمود: «أَنَا وَ عَليٌّ أَبَوَا هَذَهِ الاُمَّة»[2] من و علي ‌بن ‌ابي‌ طالب پدران اين امّت هستيم. انسان وقتي بالغ نيست، شناسنامه او را پدر و مادر او مي ‌گيرند، يك شناسنامه ‌اي است كه پدر و مادرش مشخص است؛ ولي وقتي بالغ شد، شناسنامه ‌اش را بايد خود بگيرد. فرمود من و علي‌ بن ‌ابي‌ طالب حاضريم شما را به فرزندي قبول كنيم، شما بياييد فرزند ما شويد؛ از آن به بعد اگر كسي فرزند اينها شد، همان‌ طوري كه درباره سلمان گفته شد، سلمان محمّدي است, اباذر محمّدي است، فلان شخص محمّدي است، ما هم مي‌شويم علوي, اين راه باز است، اختصاصي به سلمان و اباذر و اينها ندارد. وجود مبارك امام صادق(سلام الله عليه) فرمود: نگوييد سلمان فارسي, بگوييد سلمان از ماست، فرزند ماست.[3] پس اين راه دارد كه ما شناسنامه‌ اي بگيريم و بشويم علوي, بشويم حسني و حسيني، فرزند اينها بشويم، از علوم اينها كه استفاده كنيم فرزند اينهاييم، به دستورهاي اينها عمل كنيم، فرزند اينهاييم. اين سيادت يك حكم فقهي دارد؛ البته آن سر جايش محفوظ است؛ اما كرامت سيادت به همان فرزند بودن اين خاندان است. فرمود ما شما را به عنوان فرزندي قبول مي‌كنيم. اگر وجود مبارك حضرت امير ما را به عنوان فرزندي قبول كرد، قهراً وجود مبارك صديقه كبرا(سلام الله عليهما) مي‌شود مادر ما. چه بهتر كه ما چنين شناسنامه‌اي داشته باشيم! [1]. الکافی(ط ـ الاسلاميه)، ج5، ص329. [2]. معاني الاخبار، متن، ص52. [3]. بحار الأنوار (ط ـ بيروت)، ج22، ص385. 📚 سخنرانی عمومی در جمع طلاب ورامین تاریخ: 1395/06/13 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 اصالت تشیع 🔹 پخش از شبکه های مختلف سیما از ابتدای ماه ذی الحجه تا عید سعید غدیر خم 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٦٩ . مستحب است نماز در اول وقت آن، به جا آورده شود و هر چه به اول وقت نزديك تر باشد، اقامهٴ نماز در آن، ثواب بيشتر دارد؛ يعني نماز در وقت فضيلت آن، بهترين مصداق نماز واجب است، مگر آنكه مقدار كمي صبر شود تا به جماعت يا چيز ديگري كه استحباب شرعي دارد, اقامه شود. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ ألتّعجّب از حکايت اين دو زن! 🔸اين رساله «التعجّب» كه براي كنزالفوائد كراجكي است كه بارها اين رساله را شنيديد، اين رساله اسم آن «التعجّب» يا «عجب» است ... 🔸رساله آ‌ن بزرگوار، چون «عجبٌ، عجبٌ» است اصلاً رساله اسمش «عجب» است يا رساله اسمش «التعجّب» است؛ اين رساله هيچ نام ديگری ندارد مگر «رسالة التعجّب» يا «رسالة العجب» چون همه اين تيترها و فصل‌هايش اين است كه «عجبٌ، عجبٌ». 🔸مي‌گويد يك وقت بانويي كه دومي ندارد، اين در همين مدينه ـ اين بانو ديگر در بانو بودن دومي ندارد ـ شب‌‌ها و روزها آمد گفت بياييد علي‌بن‌ابي‌طالب را ياري كنيد، جواب ندادند. 🔸در همين مدينه طولي نكشيد زني بلند شد آمد گفت بياييد علي‌بن‌ابي‌طالب را بكُشيد، هزارها نفر جواب دادند! «التعجّب!» اين است. 🔸استدلال ذات اقدس الهي اين است كه «لِكُلٍّ ضِعْفٌ وَ لكِنْ لا تَعْلَمُونَ» ... 🔸رهبران الهي كه بودند، در دسترس هم كه بودند، خودشان را هم كه معرفي كردند، شما حرف آن بانو را گوش نداديد، اما حرف اين زن را گوش داديد؛ هميشه اين‌طور است! «قالَ لِكُلٍّ ضِعْفٌ وَ لكِنْ لا تَعْلَمُونَ»، اين احتجاج در جهنم است ... 🔸مشابه همان استدلالي كه وجود مبارك امام صادق(سلام الله عليه) به كسي كه مستشار ديوان عالي اموي بود، فرمود شماها درِ خانه ما را بستيد، اگر شماها نبوديد كه در خانه ما بسته نمي‌شد.(1) 🔸... بنابراين اين‌چنين نيست كه اگر كسي مستضعف شد جهنم نرود يا عذابش كمتر باشد. 🔸حضرت سيّدالشهداء(سلام الله عليه) فرمود شما که مثل يك مُشت ملخ جمع شديد، آخر بگوييد من چه كسي هستم! من كه خودم را معرفي كردم. در تمام روي كره زمين فرزند دختر پيغمبر غير از من نيست؛ مثل يك مُشت ملخ جمع شديد براي كشتن من براي چيست؟!؛ گفتند: «بُغضاً لأبيك»(2) 🔸اين مستضعف مثل آن مستكبر عذابش دو برابر است، چون فرمود «لِكُلٍّ ضِعْفٌ وَ لكِنْ لا تَعْلَمُونَ». ↙️پی نوشت ها: 1- الکافی(ط ـ اسلامی)، ج5 ، ص106؛ «فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام) لَوْ لَا أَنَّ بَنِی أُمَیَّةَ وَجَدُوا مَنْ یَکْتُبُ لَهُمْ وَ یَجْبِی لَهُمُ الْفَیْ‌ءَ وَ یُقَاتِلُ عَنْهُمْ وَ یَشْهَدُ جَمَاعَتَهُمْ لَمَا سَلَبُونَا حَقَّنَا...». 2- ینابیع المودة، ج3 ، ص80. 🔹درس خارج تفسیر /منبع پیشین @daftar_ayatollah_javadi_amoli