فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #شمیم_ولایت
🔸 خطر ضعف فرهنگی
🔹 پخش از شبکه های مختلف سیما از ابتدای ماه ذی الحجه تا عید سعید غدیر خم
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
29.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری #پیام_موضوعی
🔹 عید سعید #غدیر_خم
🔸 تاريخ پخش پیام: 1399/05/18
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #شمیم_ولایت
🔸 همتایی غدیر و قدر
🔹 پخش از شبکه های مختلف سیما از ابتدای ماه ذی الحجه تا عید سعید غدیر خم
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
اتمام نعمت :
در قرآن كريم تنها درباره جريان غدير خم و ولايت اميرمؤمنان(عليهالسلام) تعبير منحصر به فرد «اتمام نعمت» آمده است: (اليوم أكملت لكم دينكم و أتممت عليكم نعمتي)[۱]
. سخن از «أنعمت عليكم» نيست، بلكه خداوند مي فرمايد: (أتممت عليكم نعمتي)؛ «نعمتم را بر شما تمام كردم»؛
از منظر قرآن كريم در غديرخم كه عيد بزرگ ولايت است، نعمت هاي معنوي الهي به برترين حدّ وبالاترين نصاب خود رسيد. حال چون نعمتي برتر از ولايت علي و اولاد علي(عليهالسلام) نيست، عيد غدير برترين اعياد امّت اسلامي است و اعتقاد به ولايت تكويني و تشريعي امامان معصوم(عليهمالسلام) و باور داشتن وساطت و شفاعت و وسيله بودن آنان از مهم ترين بركاتي است كه نصيب امّت اسلامي شده است.
[۱]ـ سوره مائده، آيه ۳.
منبع : {شميم ولايت، صفحه ۱۱۴}
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #شمیم_ولایت
🔸 ثمره رسالت
🔹 پخش از شبکه های مختلف سیما از ابتدای ماه ذی الحجه تا عید سعید غدیر خم
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #شمیم_ولایت
🔸 ستون دین
🔹 پخش از شبکه های مختلف سیما از ابتدای ماه ذی الحجه تا عید سعید غدیر خم
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #شمیم_ولایت
🔸 قدر علی
🔹 پخش از شبکه های مختلف سیما از ابتدای ماه ذی الحجه تا عید سعید غدیر خم
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
moredi_2539 ss---.mp3
5.36M
💠 صوتی #پیام_موضوعی
🔸 موضوع: مباهله
🔹 تاریخ: 1394/07/13
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٧١ . كسي كه مسائل اصلي نماز را مي داند و احكام شك و سهو و
مانند آن را نمي داند و مي تواند بدون آن ها نماز را به طور صحيح اقامه كند، نماز
او در اول وقت , درست است و اگر اطمينان دارد بدون آگاهي از احكام آن ها
نمي تواند نماز را به طور صح يح انجام دهد، بايد صبر كند تا پس از يادگيري
آن ها نماز را به پا دارد و چنانچه احتمال دهد اموري كه احكام آن ها را نمي داند
نماز را اول وقت شروع کند و اگر مطلبي « رجاء » پيش نمي آيد، مي تواند به عنوان
پيش آمد كه حكم آن را نمي داند، مي تواند به يكي از دو طرفِ احتمال عمل كند
و پس از بهجا آوردن نماز، حتماً حكم آن را فرا گيرد و اگر برابر آن حكم، نماز
را نخوانده بود، بايد آن را دوباره بخواند.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 تولید علم
🔹 ما یک محقق داریم و یک دلال؛ آن که حرف دیگران را نقل می کند و تحویل شاگرد می دهد او دلال علم است، او که تولید نکرده است! اگر بخواهید عالم باشید و اگر آن حرمت علمی عالمان را ببرید، باید بفهمید که چه آوردید! نه بفهمی چه چیزی دیگران بار کردند! بین دلالِ علم و بین فقیه فرق است، بین دلال علم و حکیم فرق است، بین دلال علم و متکلم فرق است، بین دلال علم و مفسّر فرق است. حضرت خدیجه (سلام الله علیها) در عصر دلالی محقق بود، او موحّد بود، او قبل از اینکه وجود مبارک حضرت به مقام بعثت برسد، موحّدانه خدا را عبادت می کرد، هرگز نمی گفت: ﴿إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلی أُمَّة﴾،[1] هرگز نمی گفت: ﴿ما سَمِعْنا﴾، اگر می گفت: ﴿آبائِنَا﴾؛[2] یعنی ابراهیم و اسماعیل و یعقوب و اسحاق، این ارزش ندارد كه ما چنین مادری را بشناسیم؟! ما فرزند این مادر هستیم.
🔹 وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) فرمود شما اگر بخواهید عالمانه زندگی کنید، دو طرف بسته است؛ هم ورود ممنوع است و هم خروج ممنوع است. بخواهید سر تکان بدهید، بالا ببرید و نفی کنید، باید برهان دستت باشد؛ بخواهید سر خم کنید، تصدیق کنید و فتوا بدهید، باید برهان دستت باشد. این از غرر روایات امام صادق (سلام الله علیه) که مرحوم کلینی نقل کرد فرمود: «إِنَّ اللَّهَ (سُبْحَانَهُ وَ تَعَالی) «حَصَّنَ»،[3] «حَضَّ»،[4] «خَصَّ»، به سه نسخه «عِبَادَهُ بِآیتَینِ مِنْ كِتَابِهِ»؛[5] فرمود ذات أقدس الهی راه را باز نگذاشت که هر طوری بخواهی حرف بزنی، هر طوری بخواهی بنویسی، هر جایی بخواهی بروی، دو طرف بسته است، کجا می خواهی بروی؟! اگر بخواهی تصدیق کنی، باید برهان دستت باشد، نه دلال باشی! اگر بخواهی تکذیب کنی، باید برهان دستت باشد، نه دلال باشی، نه چون «گفتند»، چون «می گویم»!
🔹 «إِنَّ اللَّهَ (سُبْحَانَهُ وَ تَعَالی) حَصَّنَ عِبَادَهُ بِآیتَینِ مِنْ كِتَابِهِ أو خَصَّ أو حَضَّ»، فرمود دو قلعه و دژ است، هر دو هم دژبان دارند، دو طرف «حصن» است، بسته است، کجا می خواهی بروی؟! می خواهی تصدیق کنی، چیزی را بگویی «آری»، باید برهان دستت باشد، ﴿عَلَی اللَّهِ إِلاَّ الْحَق﴾،[6] بخواهی تکذیب کنی و چیزی را نفی کنی، باید برهان دستت باشد، چون ذات أقدس الهی فرمود: ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ یحیطُوا بِعِلْمِه﴾،[7] این اوصاف کفار است، کافر نه برهان دستش است که با این وضع سر پایین می آورد و می گوید «آری»، نه برهان دستش است که سر بالا می آورد و می گوید «نه». مؤمن دو طرفش بسته است، بخواهد تصدیق کند، یک حصنی، یک قلعهای است، یک دژبانی دارد و آن دژبان این آیه است، ﴿إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ﴾،[8] این ﴿مَسْؤُلا﴾، همین است، این ﴿عَلَی اللَّهِ إِلاَّ الْحَق﴾، همین است. بخواهی تکذیب کنی و بگویی نه! باید برهان دستت باشد، وگرنه مشمول آن كریمه هستی، ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِما لَم﴾ هر دو در وصف کفار است: ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ یحیطُوا بِعِلْمِه﴾.
🔹 این عصر، عصر جاهلیت است که فرهنگ، فرهنگ تقلید است، دلالی است، نه تحقیق و نه استدلال! در چنین عصری خدیجه کبریٰ عالمه، عابده، زاهده، موحده ای بود، مادرمان این است. ما فخر می کنیم که چنین مادری داریم!
[1]. سوره زخرف، آیه22.
[2]. سوره مؤمنون، آیه24.
[3]. بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج2، ص186.
[4]. صافی در شرح کافی(مولی خلیل قزوینی)، ج1، ص340.
[5]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص43.
[6]. سوره نساء، آیه171.
[7]. سوره یونس، آیه39.
[8]. سوره اسراء، آیه36.
#دلالی_علم
#عصر_جاهلی
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در همایش ملی صدف کوثر
تاریخ: 1395/10/02
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
نمازهايي كه بايد به ترتيب انجام شود
مسأله ٧٣ . نماز عصر بايد پس از نماز ظهر و نماز عشا ء بعد از نماز مغرب
اقامه شود و اگر با آگاهي و اختيار, نماز عصر را پيش از نماز ظهر و نماز عشاء
را پيش از نماز مغرب بخواند، نماز عصر و عشاي او باطل است و بايد آن ها را
دوباره پس از نماز ظهر و نماز مغرب بهجا آورد و اگر نماز عصر و عشاء را بعداً
نخواند، فقط نماز ظهر و مغرب او صحيح است.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅اگر مردم عاقل باشند ...
🔸شما مستحضرید همه نعمتها را ذات اقدس الهی برای بشر فراهم کرده است، فرمود همه بشر عائله من هستند و من باید روزی همه را تأمین کنم و تأمین هم کرده است «ما مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَی اللَّهِ رِزْقُها»(1) که با «عَلَی» تعبیر کرده.
🔸فرمود تمام مار و عقرب عائله من هستند، چه رسد به فقرای شرق یا غرب، من روزی همه را تأمین میکنم؛ اما میبینید قسمت مهمّ درآمد روی کُره زمین به وسیله همین مستکبران صَرف هزینه جنگ است.
🔸همین آمریکا، همین اسرائیل، همین مستکبران پنج به علاوه یک و دو و سه و چهار و پنج و همین ها!
🔸شما بودجههای نظامی اینها را نگاه کنید، میبینید اکثر بودجه کُره زمین صرف آدمکشی است؛ این کارخانههای اسلحه آدمکشی سه شیفته دارند کار میکنند.
🔸اگر مردم عاقل باشند، این [وضع] دنیای ویران و خراب میشود؟ ...
🔸اگر عاقل باشند ... «أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَ تَکاثُرٌ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ»(2) این خراب میشود، اما «سَنُریهِمْ آیاتِنا فِی الْآفاقِ وَ فی أَنْفُسِهِمْ»(3) احیا میشود، علوم احیا میشود، معارف احیا میشود، داروها کشف میشود، بیماریها کشف میشود، درمان ها کشف می شود، احسان و صدقه و عاطفه یکی پس از دیگری شکوفا میشود؛ این صد منزل یا هزار منزلی که از خاک تا «لقاءالله» هست آنها روشن میشود، اسرار الهی روشن میشود، آیات آفاقی روشن میشود.
🔸اگر مردم عاقل باشند دنیای حقیقی آباد میشود و این دنیایی که «لَهْوٌ وَ لَعِبٌ»(4) -که اکثری بودجه آن صَرف آدمکشی است-این البته ویران میشود.
↙️پی نوشت ها:
1- سوره هود، آیه6
2- سوره حدید، آیه20
3- سوره فصلت، آیه53
4- سوره عنکبوت، آیه64
🔹درس خارج تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره صافات، آیات 21 الی 34
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
#استفتائات
#احكام_نماز
#سفر_شغلی
❓ شخصي که شغلش مانند خلبان و ملوان و راننده سفر نيست، بلکه به صورت روزانه يا هفته اي چند روز به محل کار خود رفت و آمد مي کند يا شخصي که کثير السفر است ـ يعني در هر ده روز يکبار سفر كند ـ و يا سفر براي او امر عادي گردد، تکليف نماز و روزه او چگونه است؟
📝 1. کسي که سفر او بيش از حَضَر اوست، نمازش تمام و روزهاش صحيح است.
2ـ کسي که حَضَر او بيش از سفرش است، [ـ يعني چهار روز هفته در وطن است ـ] نمازش [در سفر] قصر است و نمي تواند صائم [روزهدار] باشد.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
🏴 از سری تولیدات رسانه ای بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء:
▪️ «عشق خونین»؛ سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی»
🔹پخش از شبکه قرآن و معارف سیما در
دهه اول محرم
🔹هر شب ساعت ۲۰:۴۵
🔹تاریخ شروع پخش: جمعه ۳۱ مرداد مصادف با روز اول ماه محرم
گفتنی است این سلسله برنامه، هر شب علاوه بر شبکه قرآن و معارف سیما از دیگر شبکه های سیما نیز باز پخش خواهد شد.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ویژه برنامه #عشق_خونین
▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی»
▪️ جلسه اول
▫️ پخش از شبکه های سیما
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
رساله عهد.mp3
1.84M
💠 روز اول ماه #محرم_الحرام
▪️ رساله عهد
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 روز اول ماه #محرم_الحرام ▪️ رساله عهد #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_ja
💠 رساله عهد
▪️ بزرگانی مثل مرحوم بوعلی یك رساله عهد نوشتند ـ كمتر كسی است که رساله عهد بنویسد ـ اصلاً رساله عهد را برای همین گذاشتند كه ما با خدایمان عهد كنیم. آن قدر فیض ذات اقدس الهی ریزش دارد كه به ما اجازه داد كه یك طرف عهد باشیم و او طرف دیگر! ما کتاب های نذر و وقف فراوان داریم، اما عهد كم است. عهد یعنی یك رساله که بخشی از اقسام فقهی مانند نذر و عهد و یمین است؛ این بزرگان رساله عهد می نوشتند که طرف عهدشان خداست؛ من با خدا عهد كردم، تعهّد كردم، «عاهدتُ الله» كه قصّه نخوانم، علمی شوم یا استاد شوم یا مؤلف شوم یا مدرّس شوم كه شاگرد بپرورانم. من اینجا نیامدم قصه بخوانم، فلان سریال را ببینم یا فلان داستان را گوش دهم، من آمدم محقّق و عالِم شوم و عالم پرور باشم. این رساله عهد را مرحوم بوعلی نوشتند كه من عهد كردم قصّه نخوانم. كسی كه عهد كرده قصه نخواند، وقتی كه ماه باجلال و شكوه محرّم رسید، او با قصه مجلس را كه اداره نمی كند، او راز نهضت حسینی را، رمز نهضت حسینی را كه حق مدار و حق محور بود بیان می کند. فرمود: «أَ لَا تَرَوْنَ أَنَ الْحَقَ لَا یعْمَلُ بِهِ وَ أَنَّ الْبَاطِلَ لَا یتَنَاهَی عَنْهُ»،[1] مسئله امر به معروف، نهی از منكر، حق مداری، حق محوری، پرهیز از باطل، گرایش به حق، پرهیز از كذب، گرایش به صدق، جامعه دروغ نگوید، دروغ نبافد، دروغ اِسناد ندهد؛ مشكل جامعه الآن دروغگویی است، این دروغگویی را برداریم كه اطمینان در جامعه پیدا شود؛ این موارد همه عصاره بحث های ایام محرّم خواهد بود.
▪️ معنای این عهد این است كه من با خدا تعهّد كردم حرف های غیر علمی نزنم، داستان بی مغز نگویم، وقت مردم را تلف نكنم؛ این كار و تعهّد من خواهد بود، مردم هم وقتی در مجالس حسینیه و مسجد و امثال آن شركت می كنند، برای شنیدن مواعظ الهی و نهضت جهانی سالار شهیدان (سلام الله علیه)، آنها هم «مُسْتَمِعٍ وَاعٍ» باشند؛ یعنی هم خوب گوش دهند و هم ظرف بیاورند كه این مطالب در آن ظرف جا بگیرد.
▪️ اگر وجود مبارك امیر مؤمنان (سلام الله علیه) در قرآن به این وصف شد كه ﴿تَعِیها أُذُنٌ واعِیةٌ﴾،[2] به ذیل این آیه که نگاه كنید، می گویند یكی از مصادیق بارز این آیه وجود مبارك امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) است كه حضرت «مُسْتَمِعٍ وَاعٍ» بود، «واعی» بود یعنی «وعاء» و ظرف می آورد،[3] این ظرف را خدای سبحان به ما داد؛ ولی اگر این ظرف را با قصه و داستان پُر كردیم جا برای مطالب دیگر نیست. اینكه می بینید بعضی ها حوصله شان زود سر میرود، برای این است كه ظرفیتی ندارند. الآن شما بهترین غذا را به كسی بدهید كه این با پفك شكم خود را سیر كرده است، این شخص دیگر اشتها ندارد، به او گفتند که این ماده غذایی نیست، ولی گوش نداد و شكم خود را با آن پُر كرد، دیگر احتیاجی به غذای سالم ندارد و احساس نیاز نمی كند! به او گفتند قصه سودمند نیست، حرف های باطل سودمند نیست، طنز سودمند نیست، مطالب غیر علمی سودمند نیست!
▪️ اگر وجود مبارك حضرت را به عنوان امام پذیرفتیم كه پذیرفتیم! باید در محافل علمی مصداق ﴿تَعِیها أُذُنٌ واعِیةٌ﴾ باشیم. فرمود وقتی معارف الهی تنزّل كرد، گوشِ شنوایی كه «وعاء» باشد و ظرفیت داشته باشد این معارف را می پذیرد. هم ما و هم گویندگان ما باید در محافل حسینی حرف های با مغز، برهانی، استدلالی، قرآنی، روایی به مردم تحویل دهند و هم مستمعان ما «مُسْتَمِعٍ وَاعٍ» باشند تا ﴿تَعِیها أُذُنٌ واعِیةٌ﴾.
[1]. تحف العقول، ص245.
[2]. سوره حاقة، آیه12.
[3]. الکافی(ط ـ اسلامی)، ج1، ص423؛ «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام) قَالَ: لَمَّا نَزَلَتْ ﴿وَ تَعِیها أُذُنٌ واعِیةٌ﴾قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(صل الله علیه و آله و سلّم) هِی أُذُنُكَ یا عَلِی».
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1393/08/01
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
گاهي آن حضرت (عليه السلام) اين آيه را قراءت مي فرمودند: (أينما تكونوا يدرككم الموت و لو كنتم في بروج مشيّدة)[1]
؛ «هر جا باشيد مرگ خواه ناخواه شما را در مي يابد و مي ميريد». اگر با مرگ شرافتمندانه نميريد، با بيماري هاي غير شرافت مندانه رخت بر مي بنديد و اگر طيّب و طاهر نشديد، مردار مي شويد.
انسان بايد ميوهي شاداب خود را به مهمانش اهدا كند؛ وگرنه مي پوسد. ميوهي روي درخت يا چيده شدهي از آن، براي ابد نمي ماند و امكان خلود در اين مرحله، محال است. از اين رو، هر انساني كه در اين دنياست، بايد خود را در راه خدا صرف كند و اگر در اين راه يعني في سبيل الله مصرف نشود، مي پوسد.
عمر انسان، ميوهي شاخسار طبيعت است. وقتي اين ميوه رسيد و خون و آبروي شخص ارزشي پيدا كرد و دين در وضعيتي بود كه براي حمايت آن بايد نثار و ايثار نمود، حيف است كه از اين ميوهي باارزش استفاده نكنيم و آن را به خداوند اهداء ننماييم و رايگان بگذاريم و بگذريم تا بپوسد.
[1]ـ سورهي نساء، آيهي 78.
از کتاب :{شكوفايي عقل در پرتو نهضت حسيني، صفحه 22} اثر ارزشمند حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی(دام ظله)
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
تجلی وحی و عقل در نهضت حسينی 1 _ P 2.pdf
212.2K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: تجلی عقل و وحی در نهضت حسینی ـ جلسه 1
▪️ تاریخ: 1382/12/03
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
51.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: تجلی عقل و وحی در نهضت حسینی ـ جلسه 1
▪️ تاریخ: 1382/12/03
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
01.mp3
9.14M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: تجلی عقل و وحی در نهضت حسینی ـ جلسه 1
▪️ تاریخ: 1382/12/03
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli