eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
17.1هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
1.5هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
51.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری ▪️ موضوع: تجلی عقل و وحی در نهضت حسینی ـ جلسه 5 ▪️ تاریخ: 1382/12/07 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٧٩ . برگردان نيّت از نماز سابق به لاحق؛ مانند نماز ظهر به عصر يا مغرب به عشا ء, خواه در نماز اَدا و خواه در نماز قضا , جايز نيست , نيز برگرداندن نيّت از نماز قضا به نماز اَدا جايز نيست؛ ولي از اَدا به قضا جايز است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅حلم، برجسته‌ترين اوصاف نفساني 🔸حلم و بردباری هم از برجسته‌ترین مَلَکات نفسانی است؛ در قرآن کریم حِلم را ذات اقدس الهی مکرّر به خودش اِسناد داد(1) 🔸امّا وصف حِلم را ... ذات اقدس الهی برای هیچ پیامبری ثابت نکرد، مگر برای وجود مبارک حضرت ابراهیم(علیه السلام) و فرزند او؛ ابراهیم(علیه السلام) را فرمود «لَحَلیمٌ أَوَّاهٌ مُنیبٌ»(2) ... 🔸حلم از آن کلمات برجسته عربی است که معادل فارسی ندارد؛ ما در فارسی اگر بخواهیم حِلم را معنا کنیم، ناچاریم دو کلمه را کنار هم بگذاریم تا حلم را تفسیر کنیم. 🔸ما می‌گوییم این شخصِ بردبار؛ این بردبار که بسیط نیست، مرکب است؛ یعنی این بار را می‌برد. 🔸اگر برای کسی حادثه‌ای پیش بیاید، سخن سنگینی به او گفته شود و سانحه تلخی برای او رُخ بدهد، انسانِ حلیم به خوبی آن را تحمل می‌کند که ما در فارسی می‌گوییم او آدم بردباری است؛ یعنی این بار سنگین را می‌برد ... 🔸حلم از برجسته‌ترین اوصاف نفسانی است که ذات اقدس الهی چه در سوره «هود» و چه در بخش‌های دیگر، وجود مبارک ابراهیم(سلام الله علیه) را به آن ستود و فرزندش اسماعیل هم به حلم ستوده شد که ابراهیم عرض کرد «رَبِّ هَبْ لی‏ مِنَ الصَّالِحینَ» و خدا می‌فرماید «فَبَشَّرْناهُ بِغُلامٍ حَلیمٍ» ... 🔸حلیم و بردبار است که زیر تیغ پدر عرض می‌کند «یا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَرُ» این بار را می‌برد، این حلیم است؛ وقتی خدا اسماعیل را به حلیم بودن ستود، معلوم می‌شود او بهترین بردباری را خواهد داشت... 🔸ذات اقدس الهی به ما هم فرمود در همه شئون، مخصوصاً در مسائل اخلاقیِ حِلم و بردباری و مانند آن، به وجود مبارک ابراهیم خلیل تأسّی کنید ... 🔸نشانه صالح بودن و نشانه حلیم و بردبار بودنِ او این است که در زیر تیغ نگفت «ذبح» بکن، گفت هر چه به آن امر شدی انجام بده، «یا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَرُ» که این کمال حِلم و کمال صبر و کمال بردباری است. 🔸بالاتر از «ذبح» هر چه دستور داری انجام بده، گفت «إِنِّی أَرَی فِی الْمَنَامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ»، عرض نکرد «یا أبت اذبح» عرض کرد هر چه شد!، این حلم و برباری است، این صبر محض است؛ از این بالاتر شما چه چیزی می‌خواهید؟! ... 🔸آن وقت این فرزند را ذات اقدس الهی به عنوان صالح و غلام حلیم می‌ستاید و برای او «ذبح» عظیم می‌فرستد. ↙️پي نوشت ها: 1- سوره نساء، آیه12؛ «وَ اللَّهُ عَلِیمٌ حَلِیمٌ» 2- سوره هود، آیه75 🔹درس خارج تفسیر /سوره صافات، آیات 99 الی 111 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
06.mp3
8.34M
💠 صوت ▪️️ موضوع: تجلی عقل و وحی در نهضت حسینی ـ جلسه 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٨٠ . برگرداندن نيّت از نماز مستحب به نماز واجب و از نماز واجب به نماز مستحب, جايز نيست, مگر براي ادراك نماز جماعت @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅جامعه را اخلاق می سازد، نه 🔸آن چیزی که جامعه را می‌سازد علمِ کامل نیست، اخلاق کامل است؛ لذا فرمود «إِنَّکَ لَعَلی‏ خُلُقٍ عَظیمٍ» 🔸برخورد، اخلاق، گذشت، تحمُّل، صبر و این گونه از موارد است که می‌تواند جامعه را بسازد، وگرنه پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) آمده اصول دین، فروع دین، فقه، حقوق، همه را تکمیل کرد، اما نفرمود «بعثت لاتمّم العلوم و الفقه و المعارف و کذا»، فرمود: «بُعِثْتُ‏ لِأُتَمِّمَ‏ مَکَارِمَ‏ الْأَخْلَاقِ»؛ آن چیزی که جامعه را می‌سازد اخلاق است ... 🔸آن چیزی که جامعه را می‌سازد و به کمال می‌رساند اخلاق است؛ وگرنه علوم فراوان که مشکل جامعه را حل نمی‌کند. 🔸اگر شما علامه طباطبایی بشوید، ناچارید در حوزه بنشینید و درس بگویید و کتاب بنویسید، دیگر به درد جامعه نمی‌خورید. 🔸مگر جامعه از علامه طباطبایی استفاده می‌کرد؟ مگر با دو واسطه، سه واسطه یا ده واسطه؛ یعنی شاگردان علامه این معارف را رقیق کنند و در دسترس مردم قرار دهند تا مردم از برکات المیزان استفاده کنند. 🔸آن چیزی که مستقیماً جامعه را می‌سازد اخلاق است، وگرنه حضرت برای تتمیم مسائل فقهی هم آمده، اخلاقی هم آمده، فلسفی هم آمده، تفسیری هم آمده و نفرمود «بعثت لاتمّم مطالب العلوم، معارف العلوم» و مانند آن ... 🔹درس خارج تفسیر /سوره صافات، آیات 99 الی 111 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
06.mp3
8.34M
💠 صوت ▪️️ موضوع: تجلی عقل و وحی در نهضت حسینی ـ جلسه 6 # 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٨١ . برگرداندن نيت نماز واجب به نماز واجب ديگر, در صورتي جايز است كه بين آن ها ترتيب بوده و مح ّ ل برگرداندن باقي باشد. در برگرداندن نيت از نماز ادا به نماز قضايي كه در عهده دارد، ترتيب لازم نيست؛ ولي محل برگرداندن بايد باقي باشد. براي مثال، كسي كه در حال خواندن نماز ظهر يا عصر يا مغرب است، در صورتي كه وارد ركوع ركعت سوم نشده باشد، مي تواند در وسعت وقت، نيت را به نماز قضاي صبح برگرداند @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅پراکنده گو، رؤیای پراکنده می بیند. 🔸آنهایی که خواب‌های آشفته می‌بینند، مثل بیداری آنهاست. 🔸کسانی که اهل تحقیق و پژوهش نیستند، آدم‌های عادی‌ هستند؛ پنج شش نفر وقتی یک جا می‌نشینند، اول که وارد می‌شوند در یک موضوع سخن می‌گویند، یک ساعت که نشستند و ختم جلسه اعلام شده و دارند می‌روند درباره چیزهایی بحث کردند که هیچ رابطه‌ای بین آن حرف‌های آخر اینها با حرف‌های اول اینها نیست؛ براساس تداعی معانی، تداعی الفاظ، تداعی اذهان است، پراکنده‌گویی عصاره کار جلسه آنهاست؛ اینها را «اضغاث احلام» می‌گویند. 🔸شما ببینید این باغ‌هایی که علف هرز زیاد دارد، وجین می خواهد ... اگر باغبانی نداشته باشد تا علف هرز را وجین کند، وقتی یک دسته سبزی از آن باغ بگیرید، شما این دسته سبزی را که مثلاً یک کیلو وزن آن است ده‌ها بار باید بگردی تا یک برگ قابل خوردن پیدا کنی. 🔸در میان علف های هرز، یا همه اش هرز است یا اگر هم سبزی خوراکی پیدا شود بسیار کم است، اینها را می‌گویند دسته‌ای! اینها را می‌گویند «اضغاث»؛ اگر اینها در بیداری باشد که «اضغاث یقظه» است، اگر در خواب باشد که «اضغاث احلام» است. 🔸خواب‌های آشفته مثل بیداری است، چون انسان همان‌طوری که در بیداری پراکنده زندگی می‌کند، خواب آنها هم همین‌طور است. 🔸مگر خواب خوب نصیب هر کسی می‌شود؟! 🔸هر کسی هر حرفی می‌زند باید توقع داشته باشد رؤیای صالحه یا رؤیای صادقه نصیبش شود؟ 🔸کسی که با قصه زندگی می‌کند، خواب تحقیقی نصیبش نمی‌شود؛ کسی که با بنای عقلا و فهم عرف زندگی می‌کند، رؤیاهای عقلی نصیبش نمی‌شود. 🔸بالأخره رؤیا محصول «یقظه» است. 🔹درس خارج تفسیر /سوره صافات، آیات 99 الی 111 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ رؤیای ابراهیم و حرمت قتل فرزند 🔸بعضی از کسانی که به اصطلاح اهل معرفت‌ هستند می‌گویند که وجود مبارک حضرت ابراهیم خواب دید ولی خواب خود را باید تأویل می‌برد و تعبیر می‌کرد، ولی نکرد ... آنچه را دید شروع کرد به عمل کردن، بعد در موقع عمل متوجه شد که باید تعبیر می‌کرد؛ این «کَبش»(گوسفند شاخ دار، قوچ) را به صورت اسماعیل دید و خیال کرد که اسماعیل را باید ذبح کند. 🔸این تعبیر بسیار تعبیر تند و ناروایی است، گرچه اینها جزء بزرگان هستند ... این سخن به نظر ما باطل است ... 🔸رؤیا گاهی تعبیر می‌خواهد و گاهی تعبیر نمی‌خواهد ... رؤیای صادقه وجود مبارک ابراهیم خلیل هم تعبیر نمی‌خواست و آن متن رؤیا بود، به دلیل اینکه خدا می‌فرماید من شما را امتحان کردم ... 🔸در «ذَبح» گوسفند که دیگر آزمون یکی از انبیای بزرگ و اولوالعزم مطرح نبود؛ ولی خدا می‌فرماید ما شما را امتحان کردیم، بَلاء مُبین است؛ خوب امتحان کردیم و شما از عهده امتحان خوب برآمدید، پس معلوم می‌شود آنچه را دید «ذَبح» خود وجود مبارک اسماعیل بود، وگرنه چه امتحانی دارد؟ ... ◀️پرسش: حرمت قتل فرزند چه می شود؟ 🔸پاسخ: این را شریعت گفته است؛ صاحب نفس، ذات اقدس الهی است؛ او که دستور می‌دهد شما بروید در میدان جبهه، روی میدان مین بروید و این همه کشتار را تحمّل کنید، چون صاحبش اوست. 🔸ما در برابر دیگران مالک هستیم نه در برابر «الله»!، گفت روی مین بروید می‌گوییم چَشم. 🔸در این دفاع مقدّس گروهی که تقریباً برابر صدام جزء مظلوم‌ترین گروه بودند و جزء پاک‌ترین شهدای ما بودند، همین گروه عاشورای آذربایجان شرقی بودند که من به سنگر اینها رفته بودم و دیدم اینها هیچ کاری ندارند جز خنثی کردن مین؛ بسیاری از آنها آشنای به این کار هم نبودند. 🔸آن‌ کسی که اسلحه دست اوست چهار نفر را می‌‌کُشد و چهارتا تیر هم می‌خورد، اما این عزیزان هیچ کاری نداشتند و فقط خنثی کردن مین کار اینها بود که بسیاری از اینها هم تکه‎تکه و شهید می‌شدند. 🔸دین می‌گوید جان شما در برابر شما در اختیار شماست، اما در برابر ذات اقدس الهی مِلک خداست؛ وقتی خدا دستور دهد باید روی مین بروید، این عزیزان هم می‌گویند چشم! همه ما هم باید بگوییم چَشم. 🔸غرض آن است که قتل نفس در برابر ذات اقدس الهی، تسلیم محض شدن است. 🔹درس خارج تفسیر /سوره صافات، آیات 99 الی 111 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٨٢ . نماز واجب را فريضه و نماز مستحب را نافله گويند. نماز نافله زياد است. برخي از آن ها به نماز فريضه مرتبط است و برخي ديگر به زمان ها و مكان هاي خاص يا امور و شرايط ويژه ارتباط دار ند. اقامهٴ نماز , در هر حال به عنوان بندگي مطلق خدا، ثواب دارد؛ ولي نافله شبانه روز، بهويژه نافلهٴ شب، ثواب بيشتري دارد. @daftar_ayatollah_javadi_amoli