eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
17.1هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
1.5هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٨٢ . نماز واجب را فريضه و نماز مستحب را نافله گويند. نماز نافله زياد است. برخي از آن ها به نماز فريضه مرتبط است و برخي ديگر به زمان ها و مكان هاي خاص يا امور و شرايط ويژه ارتباط دار ند. اقامهٴ نماز , در هر حال به عنوان بندگي مطلق خدا، ثواب دارد؛ ولي نافله شبانه روز، بهويژه نافلهٴ شب، ثواب بيشتري دارد. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
پیام تسلیت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال حضرت آیت الله صانعی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی ارتحال حضرت آية الله حاج شيخ يوسف صانعی را تسلیت گفتند. متن پیام معظم له به شرح زیر است؛ بسم الله الرحمن الرحيم انا لله وانا اليه راجعون ارتحال حضرت آية الله آقای حاج شيخ يوسف صانعى مايه تأثر شد. اين سانحه سنگين و اسف بار را به حوزه علميه و برادر بزرگوار ايشان حضرت حجت الاسلام و المسلمين آقای حاج شيخ حسن صانعی و شاگردان و علاقمندان و بيت مكرّم ايشان تسليت عرض نموده و علوّ درجه و غفران آ‌ن فقيه راحل از خدای سبحان مسئلت مى شود. جوادى آملى 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
✅ رؤیای ابراهیم و حرمت قتل فرزند 🔸بعضی از کسانی که به اصطلاح اهل معرفت‌ هستند می‌گویند که وجود مبار
✅فرق «قتلِ نفس» با «جهاد در راه خدا» 🔸اصلِ قتل(یعنی کسی بخواهد دیگری را بکُشد)، ظلم است و قبیح؛ چه اینکه خودِ انسان [نیز] اگر بخواهد خودش را بکُشد، ظلم است و قبیح؛ [لذا] خودکشی هم حرام است. 🔸سرّش آن است که مقدار سلطه ما بر بدن محدود است، ما «بالقول المطلق» مالک خودمان نیستیم؛ چه اینکه «بالقول المطلق» مالک مالمان هم نیستیم. 🔸خدای سبحان که ما را مالک مال قرار داد، قلمرویی را برای سلطه ما قرار داد؛ این «النَّاسُ‏ مُسَلَّطُونَ‏ عَلَی أَمْوَالِهِم‏»(🔺) محدود است. 🔸خدا این مال را در اختیار انسان قرار داد و او را مالک این مال قرار داد و حوزه سلطنت او را هم مشخص کرد؛ لذا اسراف حرام است، صَرف مال در کار حرام، حرام است؛ این را شارع اجازه نداد. 🔸بدن ما هم این‌چنین است. این بدن ما درست است که در اختیار ماست، اما این‌چنین نیست که ما بتوانیم به آن آسیب برسانیم ... 🔸و از اینکه قرآن کریم در بعضی از موارد دارد اینها به خودشان ستم کردند، معلوم می‌شود که ما امین هستیم نه مالک، اگر مالک باشیم تصرّفِ مالک در مملوک که ظلم نیست. 🔸اينكه فرمود اينها به خودشان ستم كردند، معلوم مي‌شود ما امين هستيم و این امانت را باید حفظ کنیم و تحویل صاحب آن دهیم. 🔸اگر بیش از آن اندازه‌ای که خدای سبحان به ما دستور داد در حوزه بدن عمل کنیم، ظلم کرده ایم؛ لذا انتحار می‌شود مُحرَّم، لکن اگر کسی که مالک اصلی است دستور جهاد دهد یا دستور دهد که در «لیلة المبیت» در جایی بخواب که چهل شمشیردار مُسلّح می‌خواهند تو را قطعه قطعه کنند، این کار می‌شود واجب یا مستحب و مانند آن، برای اینکه مالک اصلی دستور داد. 🔸اگر مالک اصلی دستور دهد، انسان انجام ندهد خلاف شرع می‌شود. 🔸بنابراین جهاد رفتن، جهاد کردن، در جریان «لیلة المبیت» یا در جریان «فَانْظُرْ ما ذا تَری‏» که بگوید «یا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَرُ»، همه اینها طبق دستورهای الهی است که کار «حَسَن» است و اگر بر خلاف عمل شود، می‌شود قبیح. 🔸پس این‌چنین نیست که قتل نفس چون بد است، جریان کار حضرت ابراهیم یا قبول حضرت اسماعیل(سلام الله علیهما) زیر سؤال برود. 🔸ظلم آن است که انسان از حد تجاوز کند و اگر ثابت شد که هویّت انسان، مِلک ذات اقدس الهی است و دستور الهی باید اجرا شود، ترک این دستور خلاف شرع و خلاف عقل است. ↙️پی نوشت: 🔺نهج الحق، ص494/بحارالانوار،ج2، ص272 🔹درس خارج تفسیر /سوره صافات، آیات 101 الی 113 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٨٣ . نافلهٴ نماز ظهر , هشت ركعت، نافلهٴ نماز عصر هشت ركعت، نافلهٴ نماز مغرب چهار ركعت، نافلهٴ نماز عشاء دو ركعت (نشسته خوانده شود)، نافلهٴ نماز شب يازده ركعت، نافلهٴ نماز صبح دو ركعت، نافلهٴ روز جمعه بيست ركعت است؛ يعني چهار ركعت بر شانزده ركعت نافلهٴ نماز ظهر و عصر افزوده مي شود. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
✅فرق «قتلِ نفس» با «جهاد در راه خدا» 🔸اصلِ قتل(یعنی کسی بخواهد دیگری را بکُشد)، ظلم است و قبیح؛ چه
✅چطور خداوند دستور به امر قبیح(قتل نفس) می دهد؟! 🔸آنچه وجود مبارک حضرت ابراهیم دید همین بود که «إِنِّی أَری‏ فِی الْمَنامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ» و همین هم واقع شده. ◀️پرسش: مگر شرع قائل به حُسن و قبح عقلی نیست؟ 🔸پاسخ: بله. ◀️پرسش: چطور امر خداوند بر یک امر قبیحی جاری شده است؟ 🔸پاسخ: ما خلاف کنیم قبیح است؛ درباره مالِ خودمان حق نداریم که بگذاریم بیراهه کسی بیاید و از ما بگیرد، اما در امانت‌ها چطور؟! 🔸بسیاری از ماها اسلامی حرف می‌زنیم و قارونی فکر می‌کنیم؛ ما خیال می‌کنیم خدا هم ـ معاذ الله ـ مثل یکی از افراد دیگر است، کسی حق ندارد در مال و جان ما بدون اذن ما تصرف کند که این صحیح است، برای اینکه ما مالک جان و مال هستیم(النَّاسُ‏ مُسَلَّطُونَ‏ عَلَى أَمْوَالِهِم) 🔸این نسبت به قانونی است که خدا جعل کرده و عقل هم پذیرفته است، اما نسبت به ذات اقدس الهی ما واقعاً مالک هستیم یا امین می باشیم؟ ... 🔸اگر کسی اسلامی حرف بزند و قارونی فکر کند که بگوید من خودم چندین سال زحمت کشیدم و مالک هستم، معلوم می‌شود که مشکل جدّی دارد. 🔸ما در برابر دیگران بله مالک هستیم و کسی حق ندارد که در جان و مال ما تصرف کند، چه اینکه ما حق نداریم در جان و مال کسی تصرّف کنیم؛ اما ذات اقدس الهی حق ندارد در جان و مال ما تصرّف کند؟ 🔸اینها برای اوست، عطایای اوست؛ لذا در امور کسبی و اقتصاد فرمود «لِلرِّجالِ نَصیبٌ مِمَّا اکْتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ نَصیبٌ مِمَّا اکْتَسَبْنَ»، هر کسی که کسب کرد برای اوست، اما درباره انفاق الهی فرمود «وَ آتُوهُمْ مِنْ مالِ اللَّهِ الَّذی آتاکُمْ» این برای اوست و برای شما نیست. 🔸ما اگر واقعاً باور کردیم که موحّدیم، باور کنیم که امین هستیم؛ صاحب مال گفت مال را بدهید، باید بگوییم چَشم. 🔸در برابر خدا اگر کسی بگوید من نمی‌دهم این قبیح است. 🔸در قتل نفس، این همه انتحارها، این همه عزیزان ما که رفتند در میدان مین شربت شهادت نوشیدند؛ مثل گردان عاشورای آذربایجان شرقی اینها هم همین‌طور بودند، اینها امین بودند؛ دستور اسلامی این است که شما بروید این مین‌ها را خنثی کنید، اینها هم با استقبال رفتند و این امانت را اهدا کردند. 🔸این خودکشی نیست، این انتحار محرّم نیست؛ اگر کسی خودکشی کرد معصیت کرد ... 🔸با اینکه این همه اصرارِ قرآن کریم بر وصیّت است [امّا] اگر کسی قرص‌های سمّی خورده که مُهلک است، بعد از اینکه این قرص‌ها را خورده شروع کرده به نوشتن وصیّت‌نامه، آن تکّه کاغذپاره ای بیشتر نیست و چنین کسی وصیت او هم ارزش ندارد. 🔸اگر کسی باور کرده که جان و مال ما برای خداست، می‌گوید او دستور داد و من هم آن را تسلیم می‌کنم. 🔸بنابراین نسبت به دیگری کسی حق ندارد؛ لذا وجود مبارک حضرت ابراهیم با پسرش مشورت کرد «فَانْظُرْ ما ذا تَری» 🔹درس خارج تفسیر /سوره صافات، آیات 99 الی 113 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٨٤ . هشت ركعت از يازده ركعت نماز شب به نيّت نافلهٴ شب و دو ركعت آن به نيّت نماز شفع و يك ركعت آن به نيّت نماز وتر اقامه مي شود. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
10.mp3
10.1M
💠 صوتی ▪️ موضوع: تجلی عقل و وحی در نهضت حسینی ـ جلسه 10 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli