آیت الله العظمی جوادی آملی
✅بدون تحقیق، حرفی را نپذیرید! ✅بدون برهان، تصديق كردي مسؤولي! بدون برهان، تكذيب كردي مسؤولي! ✅اگر
✅ قبل از طمأنینه، تصدیق و تکذیب نکنید❗️/1️⃣
✅اسلامی حرف نزنید و جاهلی فکر کنید❗️
🔸این از بهترین راههای قرآن کریم است که فرمود انسان دو سیم خاردار دارد و دو طرف او بسته است.
🔸بخواهد رأی مثبت بدهد، الاّ ولابد باید یقین و یا حداقل طمأنینه داشته باشد و بخواهد رأی منفی بدهد الاّ ولابد باید یقین داشته باشد یا طمأنینه.
🔸هم «لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ» (1) است، هم «بَلْ کَذَّبُوا بِما لَمْ یُحیطُوا بِعِلْمِهِ» (2) است.
🔸فرمود بالأخره میخواهی رأی بدهی، چیزی را اثبات کنی، چیزی را نفی کنی، چیزی را تصدیق کنی و چیزی را تکذیب کنی، اینچنین نباشد که در تصدیق و تکذیبت رها باشی!، اسلامی حرف بزنی و جاهلی فکر کنی!
🔸اگر کسی برهان نداشت، سر تکان داد، امضا کرد و قیام و قعود داشت، این اسلامی حرف زد و جاهلی فکر کرد؛ او در قیامت با جاهلیّت محشور میشود، برای اینکه برای تصدیق و تکذیب معیاری نداشت.
🔸این دو آیه، دو سیم خاردار است؛ بخواهی از آن طرف بروی مرز بسته است یا از این طرف فرار کنی مرز بسته است.
🔸بخواهی چیزی را بپذیری، «لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ»؛ بخواهی چیزی را نفی کنی، «بَلْ کَذَّبُوا بِما لَمْ یُحیطُوا بِعِلْمِهِ».
🔸تا صد درصد طمأنینه حاصل نشد تکذیب نکنید❗️
🔸تا صد درصد طمأنینه حاصل نشد تصدیق نکنید❗️
🔹درس تفسیر#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/ منبع پیشین
↙️ پی نوشت ها:
1. سوره اسراء، آیه36
2. سوره یونس، آیه39
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٩٠ . وقت نافله عشاء كه بعد از آن به جا آورده مي شود, تا نيمهٴ شب
ادامه دارد و در شب هاي خاص كه نافله هاي مخصوص دارد، مي توان نافله عشاء
را پس از انجام دادن آن ها به جا آورد.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_432139448747033009.mp3
2.58M
#صوت
#بیانات
#عترت
💢 سیره امام حسن مجتبی علیه السلام
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
✅ قبل از طمأنینه، تصدیق و تکذیب نکنید❗️/1️⃣ ✅اسلامی حرف نزنید و جاهلی فکر کنید❗️ 🔸این از بهترین راه
✅ قبل از طمأنینه، تصدیق و تکذیب نکنید❗️/2️⃣
✅هیچکس حق ندارد بدون علم نفس بکشد❗️
🔸در استخر علم انسان شنا میکند که این میشود دین، از این شیرینتر؟! از این زیباتر؟!
🔸این کتاب را آدم بالای سر میگذارد؛ این مسأله قرآن به سر گذاشتن توقیفی نیست که همان لیالی قدر باشد، هر شب انسان میتواند قرآن به سر داشته باشد.
🔸می گوید شما در استخر علم شنا کن، در منزل خودت یک استخر علم داشته باشی و در علم شنا کن!
🔸بالأخره انسان یا تکذیب میکند یا تصدیق و یا قبول میکند یا نکول، فرمود هر دو باید عالمانه باشد.
🔸انسان یا تابع است یا متبوع، اگر متبوع بود، مرجع بود، استاد بود، رهبر بود، مسؤول بود، باید عالمانه باشد و همچنین تابع بود باید عالمانه باشد.
🔸این دو آیه سوره مبارکه «حج» همین طور است که فرمود «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یُجادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ لا هُدیً وَ لا کِتابٍ مُنیرٍ * ثانِیَ عِطْفِهِ لِیُضِلَّ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ» (1)
🔸بدون علم حرکت میکند یک عدّه را به دنبال خود راهاندازی میکند و میخواهد آنها را گمراه کند.
🔸برخی هم «یُجادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ یَتَّبِعُ کُلَّ شَیْطانٍ مَریدٍ» (2)، به دنبال هر کسی راه میافتد.
🔸فرمود اگر تابع و مقلّدی، محقّقانه باشد؛ متبوعی، محقّقانه باشد.
🔸از این شیرینتر که هیچ کس حق ندارد بدون علم نفس بکشد و باید عالمانه و محقّقانه باشد؟! بالأخره در تقلید که نباید مقلّد باشد، در تقلید باید محقّق باشد.
🔹درس خارج تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/منبع پیشین
↙️ پی نوشت ها:
1. سوره حج، آیات8 و 9
2. سوره حج، آیه3
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٩١ . وقت نافلهٴ صبح كه پيش از آن انجام مي شود، از اول صبح صادق است تا پديد آمدن سرخي در طرف مشرق و مي توان آن را به همراه نافلهٴ شب, بدون فاصله به جا آورد.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 کریم اهل بیت علیهم السلام
🔸 شخصیت ملكوتی امام حسن مجتبی كه كریم اهل بیت (علیهم الصلاة و علیهم السلام) است، در سیره و سنت و سریرت آن بزرگوار نهفته است. بیانات نورانی آن بزرگوار همانند قرآن در دو محور اصیل و اصلی دور می زند: یكی تعلیم و دیگری تزكیه، چون جامعه انسانی را اندیشه و انگیزه اداره می كند. انسان موجودی است كه متفكّر و مختار است، با برخی از شئونش می اندیشد و با برخی از آن اندیشه ها را پیاده می كند. اگر این دو شأن انسانی اصلاح بشود تمدّن راستین اسلام كه در تدین او نهفته است عملی خواهد بود. اصرار قرآن كریم بر تعلیم و تزكیه بر همین مبناست، انسان نه بیش از این دو شأن شأنی دارد و نه شئون او كمتر از این دو شأن است؛ یعنی می اندیشد و برابر آن اندیشه اش اراده، نیت، اخلاص و عمل دارد؛ این تعلیم و تزكیه از همین مجراست، تعلیم مقدّمه تزكیه است و تزكیه مقدّم بر تعلیم.
🔸 اگر درباره شخص سید شهدا حسین بن علی بن ابی طالب (علیهما آلاف التحیة و الثناء) به عنوان مصباح هدایت یاد شد، این مربوط به آن قلّه هدایت و مصباح بودن است، وگرنه پیروان آن ذوات قدسی سهمی از چراغ هدایت را خواهند داشت. وجود مبارك «كریم اهل بیت» فرمود چراغ هدایت باشید «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی».[1]
🔸 كریم بودن آن ذات مقدّس هم در اثر سخا و جود و بخشش بود كه وجود مباركش بسیاری از نیازمندی های نیازمندان را برطرف می كرد. اگر این دو عنصر فراهم شد یعنی جامعه از تقلید به در آمد محقق شد، نه در قبول و نه در نكول بیراهه نرفته است، این پیرو راستین امام حسن مجتبی (صلوات الله و سلامه علیه) است. قرآن كریم نه تنها ما را به علم دعوت كرد، فرمود فقط در محور علم سخن بگویید در محور علم چیزی بنگارید، در محور علم تدریس، تصنیف و تألیف داشته باشید. انسان یا چیزی را قبول دارد یا چیزی را نكول، یعنی یا چیزی را تصدیق می كند یا چیزی را تكذیب، قرآن كریم محور تصدیق را علم قرار داد و مدار تكذیب را نیز علم قرار داد؛ فرمود اگر چیزی را قبول كردی و تصدیق می كنی باید محقّقانه باشد ﴿وَلا تَقْفُ مَا لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُوْلَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولاً﴾[2] و اگر چیزی را تكذیب كردی و نفی كردی باید محقّقانه باشد.
[1]. الکافی (ط ـ الاسلامیة)، ج1، ص301.
[2] . سورهٴ اسراء، آیهٴ 36.
#اندیشه_و_انگیزه
#در_محضر_استاد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به کنگره امام حسن مجتبی علیه السلام
تاریخ: 1391/12/05
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_6050884548059727605.mp3
7.66M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 5
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅حقیقت «پست تر از حیوان» بودن
🔸درباره انسان، محدوده او را از لحاظ درون مرزبندی کرده است؛ محدوده او را از نظر برونمرزی مشخص کرد و گفت انسان این است، اگر از این محدوده بیرون رفت «أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ» (2)
🔸این تحقیر و سبّ و لعن نیست، این تحقیق است؛ میفرماید اگر کسی از این محدوده? درونمرزی انسان را که ما گفتیم بیرون رفت و از محدوده? برونمرزی انسان را که ما تبیین کردیم بیرون رفت، این واقعاً حیوان است.
🔸نه اینکه بخواهد بد بگوید، میفرماید سه راه دارد:
1️⃣ یا چشم باطن پیدا کن؛ نظیر صحنه عرفات که وجود مبارک امام سجاد و امام باقر (سلام الله علیهما) آن صحنه?ها را به اصحابشان نشان دادند (2و3)، درون افراد را هماکنون ببین.
2️⃣ یا به حرف معصومان اکتفا کن که اینها میگویند واقعاً «أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ»
3️⃣ یا چند روز صبر کن که «عندالموت» باطن افراد برای شما روشن میشود.
🔸اینکه خدای سبحان میفرماید «أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ» این سخن از تحقیر و اهانت و سبّ و اینها نیست.
🔸بعد از این دو مرزبندی درونی و بیرونی، فرمود اگر کسی از این محدودهها بیرون رفت «أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ»
🔹درس خارج تفسیر#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره مبارکه «صاد»، آیات 11 الی 17
↙️ پی نوشت ها:
1. سوره اعراف، آیه 179
2. مستدرک الوسائل، ج10، ص39
3. بحارالانوار، ج46، ص261
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٩٢ . وقت نافله ٴ شب , از اول نصف شب تا اول صبح صادق است و
افضل, آن است كه در سحر و نزديك به اذان صبح انجام شود, چنان كه تفريق آن
در مدت نيمه شب, فضيلت دارد.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
moharam85_06 s.mp3
9.69M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 6
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
هیچ کس حق ندارد بدون علم نفس بکشد
بالأخره انسان یا تکذیب میکند یا تصدیق و یا قبول میکند یا نُکول (عدم قبول یا رد کردن)، فرمود هر دو باید عالمانه باشد.
🔸انسان یا تابع است یا متبوع، اگر متبوع بود، مرجع بود، استاد بود، رهبر بود، مسؤول بود، باید عالمانه باشد و همچنین تابع بود باید عالمانه باشد.
از این شیرینتر که هیچ کس حق ندارد بدون علم نفس بکشد و باید عالمانه و محقّقانه باشد؟! بالأخره در تقلید که نباید مقلّد باشد، در تقلید باید محقّق باشد.
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٩٣ . مسافر و كسي كه انجام نافله شب براي او بعد از نصف شب
دشوار است, مي تواند آن را قبل از نصف شب به جا آورد. سالمند و نوسال, در
اين حكم, يكسان اند.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ حداقل «کَالْأَنْعامِ» باشید و از «أَضَلُّ» نباشید❗️
🔸 تنها مشکل امروز جهان این است که نمیداند این قدرت را در چه راه صرف کند، همه تلاش و کوشش آنها این است که بگویند «قَدْ أَفْلَحَ الْیَوْمَ مَنِ اسْتَعْلی» (1) و الآن هم که میبینید دم از دموکراسی میزنند، برای این است که دست همه اینها روی ماشه بمب اتم است؛ از بس اینها آدم کشتند خسته شدند!
🔸چند بار به عرضتان رسید، جنگ جهانی اول و دوم را همینها راهاندازی کردند و در ظرف یک قرن بیش از هفتاد هشتاد میلیون نفر را اینها کشتند که الآن آمدند دم از دموکراسی و آزادی و امنیت میزنند، از بس کُشتند خسته شدند و منتظر هستند که راه نجاتی باشد و آن راه نجات اسلام است.
🔸اسلام میگوید اگر قدرت داشتی که معدن مِس مثل آب روان در اختیارت باشد، از این ظرف بساز نه شمشیر!
🔸اگر مثل داوود پیغمبر شدی که آهن را توانستی نرم کنی با آن زره بباف نه شمشیر!
🔸این حرف دین است و این برای همیشه حرفی است برای جوامع بشر و اینکه فرمود «إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ یَهْدی لِلَّتی هِیَ أَقْوَمُ» (2) به این جهت است.
🔸همین است که میتواند جهان را اداره کند و این است که میتواند امنیت بیاورد، آزادی بیاورد و استقلال بیاورد وگرنه با تروریستپروری و داعش پروری و سوریه را به آشوب کشاندن و در کشورهای دیگر هم فساد فراهم کردن هرگز جهان آرام نمیشود، اینها بیجا طبل ستم میکوبند.
🔸فرمود او «أید» و قدرت داشت، میخواهی بفهمی قدرت داوود چه بود؟ «إِنَّا سَخَّرْنَا الْجِبالَ مَعَهُ» (3) ...
🔸اینها در واقع حیوانات را رام کردند، اینکه دارد ما حیوان را رام میکنیم مگر برای تأسّی است؟ درباره انسانها جا برای تأسّی است، اما درباره حیوانات چه اصراری دارد که قرآن کریم بگوید فلان حیوان را داوود و سلیمان رام کردند؟
🔸یعنی حداقل «کَالْأَنْعامِ» باشید و از «أَضَلُّ» نباشید! ... حالا اصرار قرآن کریم چه در سوره «سبأ» چه در سوره «ص» و چه در سایر سوَر این است که اینها حیوان را تربیت کردند.
🔸یعنی این غرب باید بداند که از حیوان کمتر نیست؛ هر روز جنگ، هر روز تحریم، هر روز کشتار، هر روز آشوب!
🔸اگر این جنگ جهانی اول و دوم مقداری از حافظه اینها بگذرد اینها ـ خدای ناکرده ـ دست به جنگ جهانی سوم میزنند.
🔸مگر وحشیّت اسرائیل کم است؟! شصت سال عدّهای را در مکانی مانند اردوگاه نگه داشته، مگر حیوانیّت از این بدتر است؟
🔸انبیا آمدند بگویند ما قدرت داریم، آن هم بیش از آن مقداری که در اختیار افراد عادی است و از بهترین قدرت، برترین استفاده را بردیم.
🔹درس تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره مبارکه «صاد»، آیات ۱۷ الی ۲۴
↙️ پی نوشت ها:
1. سوره طه، آیه64
2. سوره اسراء، آیه9
3. آیه 18 سوره محل بحث
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_5769246280987444748.mp3
9.65M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 7
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅عبادتِ مرزداری در حکومتِ دینی
🔸شما میبینید دین اعتکافی در مسجد دارد که همه ما میشناسیم، «مرابطه»ای دارد که اعتکاف در مرز است و آن را کمتر میشناسیم، برای اینکه کمتر آن کار را کردیم و کمتر کسی توفیق پیدا می کند که حداقل سه روز و حداکثر چهل روز برود مرزداری کند.
🔸مسجد چون آمدنش رایگان است جا پیدا نمیشود؛ اما مرزداری هم همین اعتکاف است، منتها در اعتکاف میگویند روزه بگیر و بخواب و در آن جا میگویند نخواب که مبادا اسیر شوی... آن جا مشتری ندارد، اما مسجد چهارده هزار، پانزده هزار، شانزده هزار، چون کار رایجی است و ارزان است، مشتری دارد.
🔸مرزداری (مرابطه) اعتکاف سه روزه است، یعنی کمتر از سه روز مشروع نیست؛ یک وقت است کسی سرباز است، به او میگویند یک روز بمان یا دو روز پُست بده که حرف دیگری است؛ اما بخواهد این مستحبّ دینی را عمل کند، این قصد دارد، مستحب است، حساب و کتاب خاصّ خودش را دارد که باید بگوید من قصد «مرابطه» کردم، نیّت «مرابطه» کردم «لله سبحانه و تعالی»؛ ... این یک امر عبادی است...
🔸غرض این است که اگر حکومت، حکومتِ دینی است که هست و اگر نظام، نظامِ اسلامی است که هست، یک اعتکاف دارد در مسجد و یک اعتکاف دارد در مرز که اسم آن را نمیگویند اعتکاف، اسم آن را میگویند «مرابطه» ...
🔸در ابتدا مستحب است، اگر کسی قیام نکرد واجب کفایی است و اگر احدی قیام نکرد میشود واجب عینی.
🔸خیلیها قدرت «مرابطه ندارند»، در روایات و در بحثهای فقهی هست که به «مرابطین» کمک میکنند؛ یکی اسب میدهد، یکی آذوقه میدهد، یکی نیروی کمکی میدهد که این برود روی قلّه و مرز را نگه بدارد.
🔸همه شهدا برای ما عزیز هستند، اما این چند نفری که بالای کوههای کردستان ـ هر وقت من این قصه را میشنوم واقعاً منقلب میشوم ـ این عزیزان آنقدر در یخ ایستادند که یخ زدند و همه این ثوابها و برکاتی که نظام دارد، مسجدها دارند، قرآن عرضه شده به محضر جامعه آمده، نهجالبلاغه و اینها آمدند، اوّلین ثواب را امام و شهدا میبرند و بعد دیگران.
🔸این چیزی است که آدم از نزدیک که بررسی کند واقعاً منقلب میشود؛ این چند نفر جوان آنقدر ایستادند و مرزداری کردند تا یخ زدند.
🔸همینها بودند! اینها را همین آیات و روایات برده، اینها که از جای دیگر نیامدند.
🔹درس تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره مبارکه «صاد»، آیات 27 الی 34
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٩٤ . انجام دادن نافله در وقت فريضه, مادامي كه موجب فوت وقت آن
نشود, جايز است . نيز خواندن نماز مستحب , براي كسي كه نماز قضا يا نماز
واجب ديگري به عهده دارد, جايز است.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
moharam85_08 s.mp3
9.29M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 8
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ عصبانيت مادر و تندخويي فرزند
🔸در خلقت وجود مبارک موسی چه حادثهای اتفاق افتاد که امّت او به این صورت در آمدند و در خلقت وجود مبارک عیسی چه حادثهای پیش آمد که امّت او به این صورت در آمدند؟؛ اگر اینها را تحریک نکنند، اگر استکبار جهانی روی اینها کار نکند، اینها را رها کنند، طبعاً پیروان مسیح نرمتر از پیروان موسای کلیم هستند ...
🔸سرّش گفتند این است که وجود مبارک عیسی در حال نشاط، رحمت، انبساط، انعطاف و وضو به بار آمده است؛ وجود مبارک موسی در حال اضطراب، در حال سیّءالخُلق بودن، خوف، هراس به دنیا آمده است.
🔸حالا اینها در حدّ کارهای ذوقی است، اسرار عالم را خدا میداند؛ ولی کارهای ذوقی گوشهای از تفسیر را میتواند به عهده بگیرد، نه بحثهای اساسی تفسیر را.
🔸این است که وقتی فرستاده خدا آمد به حضور مریم (سلام الله علیها) تا به او فرزند عطا کند، خدا فرمود «فَأَرْسَلْنا إِلَیْها رُوحَنا فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِیًّا» (1) در این حالت مریم (سلام الله علیها) کاملاً عصبانی بود، کاملاً غضبناک بود، کاملاً خشمناک بود و تنها راه کاهش اضطرار به خدای سبحان پناهنده شدن بود که گفت «إِنِّی أَعُوذُ بِالرَّحْمنِ مِنْکَ إِنْ کُنْتَ تَقِیًّا» (2) ...
🔸گفتند در این حالت آن نفخ الهی حاصل نشد، جبرئیل یا فرستاده الهی آن مأموریت را انجام نداد؛ حرفی زد، کاری کرد، گفتاری داشت، رفتاری داشت که تا وجود مبارک مریم (سلام الله علیها) از آن حالت خشم و غضب و عصبانیّت و اضطراب در بیاید و به حالت نشاط و انبساط و باز بودن برسد، آنگاه نفخ صورت گرفت.
🔸گفت من مأمور الهیام، من بشر نیستم، سخن از مَحرم و نامَحرم نیست، من مأموریت الهی دارم و از طرف خدا آمدم تا به شما فرزند عطا کنم (لِأَهَبَ لَکِ غُلاماً زَکِیًّا) (3) آنگاه کلّ اوضاع مریم (سلام الله علیها) عوض شد؛ بشّاش، خندان، شاداب، منبسط، در این حال مادر شد.
🔸شما روایات باب نکاح را نگاه کنید میگویند مادر در دوران بارداری عصبانی نشود، خشن نشود، مضطرب نشود، سیّئةالخُلق نشود، پرخاشگر نشود، چون همه اینها در کودک اثر دارد.
🔸آن مادرِ بدخُلق، مادر عصبانی، مادری که استرس دارد، در زندگی خود مشکلات دارد، کودک او خوب بار نمیآید، پدر هم در همان حال همینطور است؛ این بیاثر نیست.
🔸اما مادرِ موسی (سلام الله علیه) در حال اضطراب چگونه بچه را حفظ بکند تا فرعونیها نگیرند، نکشند، چگونه ما را از بین نبرند، با این اضطراب!
🔸پس بین موسی و عیسی خیلی فرق است؛ او «بَطش» است، قبل از نوبت مُشت میزند و کسی را میکُشد؛ ولی وجود مبارک عیسای مسیح هرگز چنین کارهایی را نمیکند.
🔸هر دو حق است؛ منتها یکی مظهر «هو القادر» است یکی مظهر «هو الرحیم» ...
🔸ما اسرار عالم را که نمیدانیم؛ ولی گوشهای است که به ما میفهماند، این روایاتی که میگوید مادر در دوران بارداری عصبانی نشود، همسرش او را عصبانی نکند، مواظب باشد که او غذای مناسب، میوه مناسب، هوای مناسب، وضع مناسب داشته باشد، هیچ استرسی بر او تحمیل نشود، سیّئةالخُلق نشود تا فرزندش گشادهروی و خندان و بشّاش و رحیم و رئوف به بار بیاید همین است ...
🔸غرض آن است که اگر مادر نظیر مادر موسی باشد آن وضع پیش میآید؛ منتها حالا چون معصوم بودند کنترل کردند و اگر نظیر مادر عیسی باشد این پیش میآید.
🔸شما بگذرید از اینکه استکبار جهانی الآن دستش در دست صهیونیست است که «کلاهما فی النار» ولی این آیه را بالأخره انسان باید به عنوان اصل قرآنی بپذیرد: «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَ الَّذینَ أَشْرَکُوا وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ قالُوا إِنَّا نَصاری ذلِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّیسینَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا یَسْتَکْبِرُونَ» این هست ...
🔸یک وقت است که وجود مبارک موسای کلیم عادلانه رفتار میکند، یک وقت وجود مبارک عیسای مسیح محسنانه رفتار میکند، بنابراین هر دو خیر است اما این بیاثر نیست.
🔸حالا اگر ما اسرار مریم و مادر موسی را درست نفهمیم، این روایاتی که به ما گفته است مادر، زن در دوران بارداری این اوصاف را رعایت کند این برای ما قابل فهم است، این را هم میفهمیم هم باید عمل کنیم.
🔹درس تفسیر#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره مبارکه «ص»، آیات 84 الی 88
↙️ پی نوشت ها:
1. سوره مریم، آیه17
2. سوره مریم، آیه18
3. سوره مریم، آیه19
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
احکام قبله
مسأله ٩٦ . قبلهٴ اسلام, مكاني است كه كعبه در آن واقع است حِجر اسماعيل
جزء قبله نيست و امتداد اين مكان از دو طرف عمق و ارتفاع تا آنچه فرض
دارد, قبله است . هر عملي در اسلام كه مراعات قبله در آن لازم است ; مانند نماز،
سر بريدن حيوان و ... بايد با توجه به اين مكان خاص انجا م شود, چون اين مكان
مخصوص قبله است . هنگام بازسازي كعبه بر اثر زلزله، سيل يا حوادث ديگر ,
قبله محفوظ است, هر چند كعبهٴ ويران شده, در دست عمران جديد باشد.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
moharam85_09 s.mp3
10.11M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 9
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسئله . نماز واجب و مستحب باید روبه قبله باشد. بهجا آوردن نماز مستحب در حال حركتِ پیاده یا سواره، به هر طرف باشد، صحیح است، زیرا قبلهٔ نماز مستحب در این حال، بر اساس ﴿فَأَیْنَما تُـوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللهِ﴾ (بقره/۱۱۵) وسیع است.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ تنها راهِ کمالِ انسان، عبادت است
🔸هر کاری که ذات اقدس الهی میکند برای کمال انسان است و کمال انسان هم فقط در راه عبادت است که قرب الی الله است ...
🔸فرمود ما هر کاری کردیم برای اینکه شما عبادت کنید؛ این فای «فَاعْبُدِ» تنها در این سوره نیست، هر جا سخن از این است که ما کاری کردیم برای اینکه شما کامل شوید و این هم هدف مخلوق است نه هدف خالق.
🔸اینچنین نیست که ذات اقدس الهی مقصدی داشته باشد (یک) و چون فاقد آن مقصد است ناقص است (دو) و کاری انجام میدهد که به وسیله آن کار به آن مقصد برسد (سه)، اگر بندگان عبادت نکردند ـ معاذ الله ـ خدا به مقصد نمیرسد (چهار)، هیچ کدام از اینها نیست.
🔸خدای سبحان برای چیزی کار نمیکند؛ نه جهان را خلق کرد تا سودی ببرد، نه جهان را خلق کرد تا جودی کند.
🔸«فَهُوَ الْجَوَادُ إِنْ أَعْطَی وَ هُوَ الْجَوَادُ إِنْ مَنَعَ» (1)؛ این بیان نورانی امام کاظم(سلام الله علیه) است، فرمود او بدهد بخشنده است ندهد هم بخشنده است.
🔸وصف او از راه فعل به دست نمیآید؛ دیگران کاری را انجام میدهند در اثر تکرارِ آن کار، ملکه جود سخا و مانند آن پیدا میشود ولی ذات اقدس الهی چون جواد است کار از او صادر میشود، فیض از او صادر میشود؛
🔸لذا در سوره مبارکه «ابراهیم» از زبان موسای کلیم(سلام الله علیه) فرمود به همه جهانیان ابلاغ کنید، فرمود «إِنْ تَکْفُرُوا أَنْتُمْ وَ مَنْ فِی اْلأَرْضِ جَمیعاً فَإِنَّ اللّهَ لَغَنِیُّ حَمیدٌ» (2)
🔸حالا بر فرض همه مردم کافر شوند این طور نیست که ما بگوییم آیه سوره مبارکه «ذاریات» (3) چون عملی نشده خدا به مقصد نرسید.
🔸خدا چون خیّر محض است از خیّر محض جز نکویی ناید نه اینکه خدا ـ معاذ الله ـ ناقص است، کاری را انجام میدهد، این کار واسطه است بین او و بین کمال که از راهِ کار، خود به کمال برسد
🔸این میشود انسان، این دیگر الله نیست! خدا چون خیّر است کار از او صادر میشود نه کار انجام میدهد برای اینکه به مقصد برسد.
🔸لذا در همه موارد تنها راهِ کمالِ انسان، عبادت است؛ هر جا سخن از فیض خاص الهی است فوراً فرمود پس خدا را عبادت کنید.
🔹درس تفسیر#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره مبارکه «زمر»، آیات 1 الی 4
↙️ پی نوشت ها:
1- الکافي، ج4، ص.39
2- سوره ابراهيم، آيه8
3- سوره ذاريات، آيه56
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
moharam85_10 s.mp3
10.13M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 10
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
✅ #ذکر خدا یک قرنطینه است. 🔸فرمود إِلَّا الَّذينَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ وَ ذَكَرُوا اللَّهَ
✅بسم الله گفتن يک قرنطينه است .
🔸این عبادت کردن خدا یک قرنطینه است.
اینکه میگویند هر کاری میکنید مستحب است بگویید «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» (*) این یک ادب زندگی است.
🔸البته ثواب دارد و ثواب لفظی دارد و ثواب عبادی دارد، این سر جایش محفوظ است؛ امّا این راه زندگی را به آدم نشان میدهد.
🔸انسان هر حرفی میزند، هر کاری میکند، چیزی را میخواهد بنویسد، چیزی را میخواهد بخواند اول میگوید «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» این یک قرنطینه است.
🔸اگر این کار ـ خدای ناکرده ـ حرام یا مکروه باشد که نمیشود گفت خدایا به نام تو!
🔸این یک قرنطینه است، یک ایست بازرسی است، یک راه بسیار خوبی است برای مراقبت.
🔸اینکه دین به ما فرمود هر کاری که میکنید یک «بِسْمِ اللَّهِ» بگویید یعنی وقتی میخواهید حرفی بزنید، مطالعهای بکنید، سخنی بگویید چیزی بخواهید بنویسید، انسان باید طوری باشد که رویش بشود بگوید خدایا این کار را میکنم برای رضای تو!
🔸این کار یا واجب است یا مستحب؛ چون اگر حرام باشد یا مشکوک باشد یا مکروه باشد که نمیشود این چنین گفت، این معنای مراقبت است.
🔹درس تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/
↙️ پی نوشت:
*- بحار الانوار، ج73، ص305؛ «کُلُ أَمْرٍ ذِی بَالٍ لَمْ یُذْکَرْ فِیهِ بِسْمِ اللَّهِ فَهُوَ أَبْتَر»
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٩٨ . كسي كه ايستاده يا نشسته نماز م ي خواند, بايد طوري قرار گيرد
كه قسمت جلوي بدن او رو به قبله باشد . انحراف اندك سرانگشت يا زانو از
قبله, مانع صدق رو به قبله بودن نيست , هرچند احتياط در پرهيز از انحراف اندك انگشت و زانو و مانند آن است.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli