eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.2هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
208 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 تهران به برکت او، بزرگ شد 💠 این قصه را بارها به عرضتان رساندیم؛ این بی خود بزرگ نشد! اول وجود مبارک به عنوان یک ولیّ ای از به آمد، بعد بسیاری از ها به برکت ایشان وارد ری شدند که در خود تهران و حومه، امامزاده های فراوانی آرمیده اند و تهران به برکت اینها تهران شد! می دانید حضرت عبدالعظیم (رضوان الله تعالی علیه) که معاصر بود و عرض ارادت کرد که در فضیلت او بحثی نیست؛ بزرگان سعی می کردند به برکت حضرت عبدالعظیم به ری بروند. ✅حضرت آیت الله العظمی ✅ درس خارج فقه _ قم ؛ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷ 🔷️ چهارم ربیع الثانی. سالروز میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) 🆔️ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
2️⃣3️⃣6️⃣ ✅ بحث درباره فعل خدا فرض ندارد که دینی نباشد. 🔸خدا به دو نحو حرف می زند: یک نحو حرف آفرینش زمان و زمین و آسمان و مانند آن است، یک نحوه حرف هم به عنوان آیات قرآنی است، همه کلمات الهی هستند. 🔸بر اساس فلسفه الهی و توحید الهی چیزی در جهان نیست مگر حرف خدا که یا حرف تکوینی است یا حرف تشریعی. 🔸فعل خدا یا تشریع است که دستور می دهد که فلان کار را انجام بدهید، فلان کار واجب است، فلان کار حرام است. 🔸یا آسمان و زمین را خلق می کند؛ بحث درباره فعل خدا فرض ندارد که دینی نباشد؛ هرچه در عالم هست، اگر کسی بخواهد موجودی از موجودات نظام آفرینش را بفهمد، این علم، علم دینی است، حالا عالِم یا کافر است یا غیرکافر. 🔸مثل اینکه درباره قرآن کسی حرف می زند، این علم، علم دینی است ولو عالِم کافر باشد. 🔸یک مسیحی «صوت العدالة» می نویسد، این حرف، حرف شیعه است ولو نویسنده آن غیرشیعه باشد. 🔸علی شناسی تشیّع است ولو آن عالِم، کافر یا مسیحی یا یهودی باشد. 🔸عالِم یعنی عالِم، علم یعنی علم؛ دینی است یا نه؟ تمام حرفش را معلوم تعیین می کند نه عالِم. 🔹درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی /سوره مبارکه «زمر»، آیات 11 الی 18 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 پیام تصویری همایش «آیندۀ فلسفه در ایران» چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ • ساعت ۱۳:۳۰ | آغاز همایش با پخش پیام تصویری آیت‌الله العظمی جوادی آملی با کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/7oqNG 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
مراسم جشن میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی و مراسم تودیع و معارفه مدیردفتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی ـ شهرری پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مراسم جشن میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام و مراسم تودیع و معارفه مدیر محترم دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله الشریف شهرری - تهران با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی برگزار گردید. حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در این مراسم، ضمن تقدیر از زحمات جناب حجت الاسلام والمسلمین عامری مدیر سابق دفتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی در شهر ری، برای حجت الاسلام و المسلمین محمد نژاد در این سنگر آرزوی توفیق نمودند. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١٤٣ . نماز در لباسي كه اجرت دوختن يا شستن و اطو كشيدن آن داده نشده, يا با پول حرام داده شده، در صورتي كه عيني از مال ديگران مانند نخ، دكمه، آستر و ... كه خياط آن ها را به عهده مي گيرد در آن نباشد، اشكال ندارد ; نيز در لباسي كه با آب غصبي شسته شده و پس از خشك شدن، نماز خوانده شود، @daftar_ayatollah_javadi_amoli
همایش «آینده فلسفه در ایران» با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی روز چهارشنبه ۱۹ آبان ماه به صورت برخط (آنلاین) به همت گروه فلسفه دانشگاه شهید مطهری برگزار گردید. آیت الله العظمی جوادی آملی در این پیام اظهار داشتند: سرّ اینکه الهیات فلسفه ارتباط کاربردی و عملیاتی با جامعه ندارد این است که الهیات فلسفه با جامعه کار ندارد با مردم کار ندارد، با علوم کار دارد و چون با علوم کار دارد پیوندش با فرد و جامعه مع الواسطه است بدون واسطه نیست. حکمت عملی کوشش و تلاشش این است که جامعه را مسلمان کند فرد را مسلمان کند و آثار اسلامی در جامعه ظهور پیدا کند و مانند آن اما الهیات فلسفه الهی تمام تلاشش این است که علم را اسلامی کند و خرد و دانش را عقلانی و اسلامی کند تا مع الواسطه، علمِ اسلامی شده، افراد را و جامعه را به خردورزی عقلانی و دینی راهنمایی کند. ایشان بیان داشتند: بنابراین ریاست فلسفه الهی در این است که تمام علوم را اسلامی میکند. اسلامی شدنِ دانشگاه به این نیست که ما نمازخانه داشته باشیم این وظیفه همه ماست، عکس امام و رهبری را داشته باشیم و آرم جمهوری اسلامی را داشته باشیم اینها جزء سنن ملی ماست، دانشگاه را دانش اداره میکند اگر دانش اسلامی شد دانشگاه اسلامی است و اگر معاذالله از این فیض و فوز محروم ماند، دانشگاه اسلامی نیست. آن وظایف فردی است در حکمت عملی نقش دارد نماز خواندن همه ما و مانند آن در حکمت عملی نقش دارد نه در حکمت نظری. در حکمت نظری، الهیات فلسفه امتی دارد امت الهیات فلسفه علوماند نه جوامع. این ارتباط تنگاتنگ با دانش دارد و می خواهد دانش را اسلامی کند. متن کامل پیام 👇👇👇 news.esra.ir https://b2n.ir/d29772 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١٤٤ . لباس نمازگزار نبايد از اجزاي حيوان مردار شد هاي باشد كه اگر رگ آن بريده شود, خون از آن مي جهد; خواه آن حيوان حلال گوشت باشد, مانند گوسفند يا حرام گوشت, مانند گربه . احتياط مستحب , آن است كه از اجزاي مرداري كه داراي خون جهنده نيست, در نماز اجتناب شود. 💠 واحد پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر مرکزی _ قم : ☎️ 02537841841 📩سامانه پیام کوتاه : 100007233 💻ایمیل :office@esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 زینت انسان طبق بیان والای قرآن کریم چیست؟ 🔹 انسان اگر به جایی برسد كه مالك آسمان ‌ها هم شود، قرآن این هشدار را به او می ‌دهد كه بر فرض آسمان‌ ها هم مِلك شما شود این ستاره ‌ها, این شمس و قمر زینت شما نیست، كلّ زمین را هم شما بگیرید «ما علی الأرض» زینت شما نیست؛ اگر برجی داری, خانه ‌ای داری, فرشی داری این «زینة الأرض» است اگر باغ خوبی ساختی, خانه خوبی ساختی, قصری ساختی مواظب باش این زینت تو نیست، بلکه آن زمین را مزین كردی! ﴿إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَی الْأَرْضِ زینَةً لَها﴾[1] نه «لكم»! 🔹 آسمان بروی شمس و قمر را هم بخری این زینت تو نیست، زینت تو آن است که در سوره «حجرات» آمده است كه فرمود: ﴿حَبَّبَ إِلَیكُمُ الْإیمانَ وَ زَینَهُ فی‏ قُلُوبِكُمْ﴾؛[2] آنچه در دل شماست زینت شماست, آنچه در آسمان است زینت آسمان است, آنچه در زمین است زینت زمین است؛ بر فرض آسمان بروی و شمس و قمر را هم بخری خودت را مزین نكردی، این بیان والای قرآن كریم است. [1]. سوره کهف, آیه7. [2]. سوره حجرات, آیه7. 💬حضرت آیت الله العظمی تاریخ: 1392/12/07 🆔️ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی ✳ الهیات فلسفه می خواهد علوم و علم را مسلمان کند  ✳ برخی از علوم با مردم کار دارد و برخی دیگر از علوم مستقیماً با فضا در ارتباط است، برخی علوم با عمق آسمان ها و برخی از علوم با عمق دریا و مانند آن مرتبط است، برخی علوم هستند که با جهان بیرون کار ندارند، با آسمان و زمین و صحرا و دریا و مردم و جامعه کاری ندارند، بلکه با علوم کار دارند، یعنی این علم با دانش ها کار دارد، نه با دانشمندان و نه با مردم عادی؛ علوم تجربی و ریاضی و مانند آن سفره تعلیم و تربیت را یا درباره آسمان و زمین گشوده اند یا درباره دریا و سایر، اما الهیات فلسفه هیچ ارتباط مستقیمی با مردم و آسمان و زمین ندارد؛ الهیات فلسفه با علوم کار دارد یعنی اگر حکمت عملی برای تربیت مردم و برای اسلامی کردن جامعه است، الهیات فلسفه برای اسلامی کردن علوم است و باید علم را مسلمان کند . @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳ برترين عمل امّت ✳ امام عسكري (عليه السلام) در اين نگاشته ، پس از سفارش شيعيان به تكاليف فردي و  اجتماعي ، مانند برپايي نماز و دادن زكات و فهم عميق دين و عمل به آموزه هاي قرآن و  همكاري و تلاش در اصلاح امور ديگران و احياي امر به معروف و نهي از منكر و . . . ،  آنان را به انتظار و پايداري در دوران غيبت و حُزن پيوسته براي رسيدن فرج ظهور  فراخوانده است . ✳ برگرفته از کتاب ادب فناي مقربان جلد 9 اثرارزشمندحضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی(دام ظله) ✳ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١٤٥ . چيزي از اجزاي مردار كه در زمان حيات حيوان، روح داشته است؛ مانند گوشت، پوست و ... به احتياط واجب, نبايد همراه نمازگزار باشد, هر چند لباس او شمرده نشود. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💐🔶سفارش از یازدهمین امام همام (سلام الله علیه) این است که 🔸 «أورع الناس من وقف عند الشبهه وأعبد الناس من أقام علی الفرائض وأزهد الناس من ترک الحرام وأشد الناس اجتهاداً من ترک الذنوب»؛ 👈پرهیزگارترین مردم کسی است که وارد کار مُشتَبه، سخن مُشتَبه و عقاید مُشتَبه نشود؛ مطلبی که مبرهَن نیست آن را نپذیرد تا ورع فکری داشته باشد؛ 🔻سخنی که مستدل نیست نگوید تا ورع در گفتار و نوشتار داشته باشد و کار مشکوک نکند تا در مقام کردار و عمل متورع باشد، فرائض الهی را انجام بدهد تا جزء عابدترین مردم عصر خود باشد، از محرّمات بپرهیزد تا جزء زاهدترین مردم عصرش باشد [و] بکوشد که از گناه نجات پیدا کند. 🌐🔸 قدرتِ اراده بدون قدرتِ روح میسّر نیست و قدرت روح در پرتو ارتباط با خداست، ارتباط هم یا ارتباط علمی است یا ارتباط عملی؛ اگر کسی علمش لله و عملش لله باشد این ربط قوی است و هر چه ربط به خدای علیمِ قدیر قوی‌تر بود علم و قدرت انسان افزوده‌تر و روح قوی‌تر می‌شود و از روحِ قوی اراده ی قوی نشأت می‌گیرد، لذا امام حسن عسکری(سلام الله علیه) فرمود: «وأشدّ الناس اجتهاداً من ترک الذنوب»؛ کسی که همه ی گناهان را ترک کند از دیگران شدیدتر و مقتدرتر و توانمندتر است. همه ی اینها از برکات قرآن کریم است که به ما فرمود: (وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِن کُنْتُم مُؤْمِنِینَ)؛هم از دشمنِ بیرون اعلا بوده و بر او پیروز هستید و هم از دشمن درون اعلا و بر او پیروز هستید: (إِن کُنْتُم مُؤْمِنِینَ) 🌐 💐سخن بلند امام حسن عسکری(سلام الله علیه) این است که «من اعطیه خیراً فالله اعطاه و من بقی شراً فالله بقاه» اگر کسی خیری به او رسید بداند که خیر رساننده خداست؛ نگوید خودم زحمت کشیدم و یافتم و اگر شری از او دور شد نگوید شانس آوردم یا بختم مساعد بود یا دیگری این شرّ را از من دور داشت بلکه بگوید خدا این شرّ از من دور بداشت چون هیچ ضالی و هیچ ناصری در عالم نیست مگر به نام خدا. 👈 ضرر و نفع به دست کسی است که تقدیر جهانیان به دست اوست؛ اگر انسان نه خود را ببیند نه دیگری را راحت است چرا که نه برای خود ارزش قائل است نه در برابر دیگران خضوع می‌کند. انسان که باید خضوع بکند و احترام بگذارد، چرا خدا را احترام نگذارد و چرا در برابر خدا خضوع نکند؟!❓❗️ 🔮🎙 بخشی از بیانات حضرت آیت الله العظمی در سالروز ولادت @daftar_ayatollah_javadi_amoli
👈دین به مرد می‌گوید: برو بازی‌تو بکن! 🔶چرا زن‏ها ۶ سال زودتر از مردها مجبور به انجام نماز و روزه و سایر تكالیف شده‏اند؟ آیا این ظلم در حق زن‏ها نیست؟ 🔶پاسخ علامه جوادی آملی این است که: نه تنها در حق زنها ظلم نشده است بلكه آنها مورد عنایت ویژه قرار گرفته ‏اند. شما بارگاهی را تصور كنید كه بدون اذن ورود، نمی‏توان وارد آن شد؛ اگر در آن بارگاه رفیع، كسی زن را شش سال زودتر از مرد راه بدهد معلوم می‏شود كه این زن بیش از مرد مورد عنایت صاحب بارگاه قرار گرفته است. 👈 بلوغ در واقع مشرف شدن است نه مكلّف شدن، بزرگان اهل سلوك می‏گویند ما با بلوغ مشرف شده‏ ایم نه مكلف، چون زحمت و مشقتی در كار نیست. بلكه شرف در كار است. 🔷امام سجاد (عل) در مناجات الذاكرین می‏فرمایند: «یا مَنْ ذِكْرُهُ شَرَفٌ» یعنی ‏ای خدایی كه نام تو مایه شرافت است. بنابراین اگر كسی به جایی برسد كه لیاقت ذكر خدا را پیدا كند و به یاد خدا باشد و خدا هم به یاد او باشد، شرافتی نصیب او گردیده است و زن شش سال قبل از مرد به این شرافت می‏رسد. زن باید این مطلب را خوب درك كند كه دین صریحاً به مرد می‏‌گوید تو برو و شش سال دیگر بازی كن، ولی زن را به حضور می‏پذیرد. مثل این‏كه در یك مجمع علمی به بچه‏ها بگویند شما بروید بازی كنید، اینجا جای شما نیست، امّا بزرگترها را اجازه ورود بدهند. 📚 کتاب "زن در آئینه جمال و جلال خدا" حضرت آیت الله العظمی ص۲۲۳ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🏴 اساس عبادت ▪️ وجود مبارك امام عسكری (سلام الله علیه) همانند سایر انبیا و اولیای الهی سعی و تلاششان این بود كه رهبری جوامع بشری را در سفر ملكوتی به عهده بگیرند، همان طوری كه رهبری سیاسی و اجتماعی دنیا را به عهده داشتند. انسان از منظر قرآن كریم یك سفر ملكوتی دارد كه تا «لقاء الله» آرام نمی ‌گیرد ﴿إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَی رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاَقِیهِ﴾.[1] برخی به جمال و رحمت و عنایت الهی بار می‌ یابند، برخی به جلال و قهر و انتقام الهی می رسند كه ﴿إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنتَقِمُونَ﴾،[2] برای اینكه سالكان الهی این راه را بشناسند و صریح و سریع این راه را طی كنند، وجود مبارك امام عسكری (سلام الله علیه) سه عنصر محوری را برای همه سالكان ضروری دانست؛ یكی از آن عناصر مسئله است، دوم مسئله است، سوم مسئله و مقصدشناسی و مقصودشناسی و مقصودیابی است. ▪️ در جریان چه در سوره مباركه بقره چه در سایر سوَر و همچنین در روایات ما را تشویق كردند به اینكه تقوا زاد شماست ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی﴾.[3] اجتناب از معاصی، امتثال از واجب ‌ها، توفیق انجام مستحبّات و توفیق ترك مكروهات، اینها ره توشه ماست. یك مسافر زادی می ‌طلبد، كاری كه از تقوای مصطلح ساخته است، كاری كه از عدل مصطلح ساخته است و كاری كه از عمل صالح ساخته است همین است كه توشه راه باشد. ▪️ عنصر دوم عنصر است، برخی این راه را پیاده می ‌روند و برخی سواره می ‌روند؛ آنها كه این راه را سواره طی می ‌كنند آسان ‌تر و سریع ‌تر طی می ‌كنند. امام عسكری (سلام الله علیه) طبق نقل مرحوم مجلسی (رضوان الله تعالی علیه) فرمود: «اِنَّ الوُصُولَ اِلَی اللهِ عَزَّوَجَلَّ سَفَرٌ لا یدرَكُ اِلّا بِامتطاءِ اللَّیلِ»؛[4] یعنی رسیدن به لقای پروردگار یك سیر ملكوتی است كه بدون مَطیه و مركب میسور نیست، آن مَطیه و مركب عبارت از نماز شب است. فرمود نماز شب، مركب راهوار خوبی است كه راكبش را تا به بارگاه منیع پروردگار می ‌رساند، پس اگر كسی باتقوا بود آن توشه را تهیه كرد و اگر اهل نماز شب بود این راحله را فراهم كرد سواره این راه را طی می ‌كند. پس این مركب و آن توشه زمینه می‌ شود كه سالك ملكوتی آسان ‌تر و زودتر و بهتر خود را به مقصد برساند. ▪️ اما عنصر سوم كه به مقصد برمی ‌گردد و مشاهده آن مقصود در مقصد مطرح است، از وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) رسیده است و همین ‌طور از وجود مبارك امام حسن عسكری (سلام الله علیه) رسیده است كه «لَیسَتِ الْعِبَادَةُ كَثْرَةَ الصِّیامِ وَ الصَّلَاةِ وَ إِنَّمَا الْعِبَادَةُ كَثْرَةُ التَّفَكُّرِ فِی أَمْرِ اللَّهِ»؛[5] عبادت در این نیست كه انسان نمازهای زیاد بخواند و روزه ‌های زیاد بگیرد، البته نماز واجب مشخص است، نماز مستحب و نافله هم مشخص، اما بیش از آن مقدار انسان باید وقت را صرف در معرفت بكند. فرمود اساس عبادت آن تفكّر است، آن مقصدشناسی و مقصودیابی است، بحث‌ های توحیدی، معرفت خدا، اسمای حسنای الهی، صفات ذاتی حق، معنای تجلّی و فعل خدا، معنای حضور خدا در كنار افعال و مانند آن مهم است كه فرمود اساس عبادت تفكّر و درایت است؛ این درایت اگر با عمل همراه باشد، انسان هم راه را طی می ‌كند، هم به مقصد می ‌رسد و هم مقصود را به اندازه خود مشاهده می ‌كند. [1] . سوره انشقاق، آیه 6. [2] . سوره سجده، آیه 22. [3] . سوره بقره، آیه 197. [4] . بحارالأنوار، ج75، ص380. [5] . تحف العقول، ص442 و 448. 📚 پیام به کنگره ملی امام حسن عسکری (علیه السلام) تاریخ: 1391/02/11 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 شاگرد اخلاص 🔹 گرچه مفاخر ما در هر رشته ‌ای حرفی برای گفتن و شنیدن داشته و دارند، لکن علامه سید محمد حسین طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه‏) خصیصه ‌ای که دارد این است که او فرزند فرآورده ‌های عبادی و خلوصی خود است؛ بیش از آن مقداری که از اساتید استفاده کرده باشد، از درون خود جوشید. ▫️ مستحضر هستید که هم «علم الدراسه» را دین به رسمیت شناخته است که فرمود: «طَلَبُ‏ الْعِلْمِ‏ فَرِیضَةٌ»[1] و هم «علم الوراثه» را که در اثر پیوند با معلِّم چنین علمی نصیب انسان می ‌شود. در «علم الوراثه» با وراثت ‌های مال فرق جوهری دارد؛ در ارث مال، تا مورِّث نمیرد چیزی به وارث نمی‌رسد، [اما] در ارث علم، تا وارث نمیرد چیزی به او نمی ‌رسد. اگر «مُوتُوا قَبْلَ‏ أَنْ تَمُوتُوا»،[2] «حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا»،[3] «زِنُوا أَنْفُسَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُوزَنُوا»،[4] مطرح شد، چنین انسانی که به بار یافت، از «علم الوراثه» سهمی می ‌برد. ▫️ مرحوم علامه طباطبایی بیش از آن مقداری که از کتاب و کتیبه استفاده کند، از آن «علم الوراثه» استفاده کرد، چون اساتید ایشان در تبریز و در تهران مشخص بود و در نجف هم مشخص بود. بعضی از مراجع نجف که هم دوره با ایشان بودند، چند بار به ما می ‌گفتند آنچه را که دارد، برای خود اوست؛ زیرا اساتید او را ما می ‌شناسیم، هرگز به این عظمت و جلال و شکوه نبودند. بنابراین مرحوم علامه این خصیصه را دارد که « مَنْ اِصْبَحَ لِلَّهِ اِرْبَعِینَ صَبَاحاً» یا «مَنْ أَخْلَصَ‏ لِلَّهِ‏ أَرْبَعِینَ‏ صَبَاحاً فَجَّرَ اللهُ ینَابِیعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَی لِسَانِه‏»؛[5] او شاگرد اخلاص و نماز شب و توحید خود بود. این مطلب اول. 🔹 مطلب دوم: ره آوردهای نویی که ایشان داشت، گاهی به صورت تبیین وحی درآمد و گاهی به صورت تبیین عقل. عقل وحیانی آن است که بر اساس تجربه از یک سو و تجرید از سوی دیگر، بتواند به بارگاه وحی ‌شناسی بار یابد؛ وحی را بشناسد، ضروری بداند، نبوت عام و خاص را ثابت کند، ولایت را ثابت کند، امامت را ثابت کند، [البته] در ضمن اثبات توحید، با همه أسما و صفاتش؛ این عقل می‌ شود ! عقلی که هم تجربه حسّی را بها بدهد، هم نیمه تجربی مثل ریاضی را و هم تجریدی محض مثل کلام، بالاتر از آن فلسفه، بالاتر از آن عرفان نظری را بها بدهد، چنین عقلی می‌ تواند وحی را اثبات کند و وحی هم او را شکوفا کند که «وَ یثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ».[6] [1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج‏1، ص30. [2]. بحارالانوار، ج69، ص59. [3]. وسائل الشیعه، ج 16، ص99. [4]. نهج البلاغه، خطبه89. [5]. ملاذ الاخیار فی فهم تهذیب الاخبار، ج14، ص347. [6]. نهج البلاغه، خطبه1. 📚 پیام به سالگر علامه طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) تاریخ: 1396/09/01 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١٤٦ . مقصود از مردار , چيزي است كه ذبح شرعي نشده باش د؛ خواه خودش مرده باشد يا او را كشته باشند يا به وجه غير شرعي ذبح شده باشد. مسأله ١٤٧ . اگر لباس نمازگزار يا همراه او , چيزي از مردار حلال گوشت باشد كه روح ندارد, مانند مو، پشم، كرك، پر، استخوان، شاخ، دندان و... نماز او صحيح است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ معیار دینی بودن ✅ فرض ندارد که علم مربوط به نظام آفرینش، غیر دینی باشد. 🔸علمی در عالم نیست که مربوط به شناخت جهان هستی باشد، مگر اینکه دینی است. بله، علومی که مربوط به شناخت افعال انسان است -که بارها مثال زده شد- نظیر هنرمندی سینماها که ما چه کار کنیم، فلان شخص چه کار کرد، فلان فیلم چطور بود، این بحث درباره فعل انسان است، که گاهی دینی و گاهی غیر دینی است (🔺) 🔸اما زمین چطور است، زمان چطور است، دریا چطور است، آبزی یا محیط زیست چطور است، سماوات چطور می‌باشند، نجوم و سپهر چطور است، ملکوت و جبروت چطور است، فرشته‌ها چطور هستند، این علوم، غیر دینی نمی تواند باشد، برای اینکه تمام هویت علم را معلوم تعیین می‌کند، این علم دینی است. 🔸منتها علم دینی شعب فراوانی دارد؛ بعضی اصول دین، بعضی فروع دین، بعضی علم تفسیر، بعضی علم فقه، بعضی علم کلام هستند. 🔸یک وقت است انسان بحث می‌کند که آب از چند جزء تشکیل شده، این علم کلام نیست؛ یک وقت بحث می‌کند که این آب چقدر منظم خلق شده و این نظم، نشانه وجود ناظم است. 🔸پس ما دو گونه بحث در آب‌شناسی داریم: یک وقت بحث فیزیک و شیمی و مانند آن است که این هم علم دینی است، یک وقت از نظم خاص وجود آب پی می‌بریم که ناظمی هست، این می‌شود علم کلام. 🔸اگر کسی در بررسی دقیق اینکه زمین این قدر منظم حرکت می‌کند، آب این قدر منظم آفریده شده، هوا این قدر منظم آفریده شده، فلان حیوان این قدر منظم آفریده شده، بحث کند، می‌شود بحث کلامی. 🔸یک وقت می خواهد بحث کند این حیوان چگونه زاد و ولد دارد، چگونه تخم‌گذاری می کند، چگونه تولید می‌شود، این می‌شود جانورشناسی. 🔸جانورشناسی علم دینی است، کلام هم دینی است. 🔸فرض ندارد که ما علمی مربوط به نظام آفرینش داشته باشیم که غیر دینی باشد؛ زیرا معیار دینی بودن علم را معلوم تعیین می‌کند، نه عالم. 🔸انگیزه عالم یا کفر است یا ایمان، عالم یا کافر است یا مسلمان 🔹درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره مبارکه «زمر»، آیات ۱۱ الی ۱۸ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳ پشتوانه نبوت و رسالت مقام ولايت است و كمال انسان، رسيدن به مقام «ولي  اللّه» است كه اين مقام، به مرد يا زن اختصاص ندارد. زنان بزرگي چون آسيه، مريم،  حضرت زهرا، زينب  كبرا و حضرت معصومه(سلام اللّه  عليهنّ) بوده اند كه هر يك با حفظ مرتبه و درجه خاص خود، مي توانند به مقام ولايت  رسيده باشند. ✳ کتاب: نسيم انديشه دفتر اول اثر ارزشمند حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی(دام ظله) @daftar_ayatollah_javadi_amoli