eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚩 کلیپ تصویری بیانات امروز حضرت استاد آیت الله جوادی آملی دامت برکاته پیرامون سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی #هو_الشاهد 🔹 کیفیت خوب #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
nekah 502.pdf
229.6K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح 🔹 جلسه : 502 تاریخ: 1398/10/15 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
nekah - 502 ss.mp3
6.58M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح 🔹 جلسه : 502 تاریخ: 1398/10/15 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Al-Inshiqaq 01 p2.pdf
205.6K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #انشقاق 🔹 جلسه: 01 تاریخ: 1398/01/15 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
Al-Inshiqaq -01 ss.mp3
6.51M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انشقاق 🔹 جلسه: 01 تاریخ: 1398/01/15 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
پیشگامان قیام.mp3
1.14M
💠 روز دهم ماه #جمادی_الاولی 🔹 پیشگامان قیام حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅تبيين معروف، دومين سفارش لقمان بعد از توحيد و معاد/4⃣ ✅ بر همه واجب است كه جلوي فساد را بگيرند ◀️پرسش: از آيات الهي برمي‌آيد كه آمر به معروف بايد خودش عامل باشد يك آيه اينكه أتأمرونَ النَّاس بالبرِّ وَتَنْهَونَ أنْفُسَكُم(1) آيه ديگر اينكه لِمَ تَقُولونَ مَا لاَ تَفْعَلُونَ(2) 🔸پاسخ: البته، اين درست است اما ملاحظه فرموديد در فقه، شرط آمر به معروف و ناهي از منكر عادل بودن نيست، آن شرط كمال است. 🔸اگر گفتند «لا صلاة لجار المسجد إلاّ في المسجد»(3) اين با «لا صلاة الاّ بفاتحة الكتاب»(4) يا «لا صلاة الاّ بطهور»(5) فرق مي‌كند، آن شرط كمال است و اين طهارت و فاتحةالكتاب شرط صحّت است. 🔸اگر گفته شد كه آمر به معروف خودش بايد عامل باشد، ناهي از منكر خودش منتهي باشد، اينها شرط كمال است وگرنه بر همه واجب است كه جلوي فساد را بگيرند. 🔸اگر فرمود أَقِمِ الصَّلاَةَ بعد فرمود وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ يعني بخواهيد امر به معروف شما، نهي از منكر شما اثر بكند شما بايد خودتان واجد باشيد. 🔸يك حساب است كه وظيفه بين ما و خداي ما چيست، اين همان آيه است كه فرمود اگر كسي ديگران را امر بكند و خودش مؤتمر نباشد اين عاقل نيست أَتَأْمُرُونَ الْنَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ 🔸يك انسان عاقل ديگري را از خوردن سم باز مي‌دارد و خودش سم مي‌خورد؟! اين خُب عاقل نيست، اين بين خود و خداي خود است. 🔸يك مطلب اين است كه اگر ديگري گرفتار فساد است اين شخص بر او واجب است كه جلوي او را بگيرد يا نه؟ بله بر او واجب است. 🔸غرض اين است كه در امر به معروف و نهي از منكر عدالت شرط نيست و آن روايات يا آياتي كه هست ناظر به شرط كمال است نه شرط صحّت. ◀️پرسش: اميرالمؤمنين در نهج‌البلاغه فرمود: «والله... لاَ أَنْهاكُمْ عَنْ مَعْصِيَةٍ إِلاَّ وَ أَتَنَاهَي قَبْلَكُمْ عَنْهَا» 🔸پاسخ: خودش درباره خودش درست فرمود؛ فرمود: من هيچ‌گاه شما را نهي نمي‌كنم مگر اينكه پيشاپيش، خودم منتهي‌ام؛ هيچ وقت شما را امر نمي‌كنم مگر اينكه پيشاپيش، خودم مؤتمرم. 🔸خُب درست است نه تنها معصوم، عادل هم همين‌طور است؛ عادل كسي است كه وقتي ديگران را امر به معروف و نهي از منكر مي‌كند خودش هم عمل مي‌كند، اما اين شرط كمال است. 🔸اين‌طور نيست كه حالا اگر كسي خودش عادل نبود، ديگري كه دارد گناه مي‌كند بر او امر به معروف و نهي از منكر واجب نباشد، اين‌طور نيست. ↙️پي نوشت: 1- سوره بقره، آيه44: آيا مردم را به نيکي فرمان مي دهيد و خودتان را فراموش مي کنيد؟ 2- سوره صف، آيه2: چرا چيزى مى گوييد كه انجام نمى دهيد؟ 3- پيامبر اسلام(صلّي الله عليه و آله): براي همسايه مسجد نماز نيست مگر در مسجد 4- پيامبر اسلام(صلّي الله عليه و آله): نمازي پذيرفته نمي شود جز با سوره‌ي حمد 5- پيامبر اسلام(صلّي الله عليه و آله): نمازي پذيرفته نمي شود جز با طهارت 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره لقمان، آیات 17 الی22 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
nekah - 503 ss.mp3
5.88M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح 🔹 جلسه : 503 تاریخ: 1398/10/16 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
nekah 503.pdf
450.5K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح 🔹 جلسه : 503 تاریخ: 1398/10/16 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
تجلّی ملکات.mp3
809K
💠 روز یازدهم ماه #جمادی_الاولی 🔹 تجلّی ملکات حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅هر جا سخن از حق است محصول كربلاست ✅الآن ما شب و روز شاكر نظام اسلامي باشيم كم است ◀️پرسش: اين نظام محكم اعتقادي كه پيغمبر درست كرد چرا دوام پيدا نكرد؟ 🔸پاسخ: بالأخره از خود ماها بايد بپرسيم، به سوء اختيار ما بود... 🔸منتها حالا متأسفانه از غرب و شرق به اين سرزمين‌ها حمله كردند؛ آن وقتي كه از شرق آمدند اين مغول‌ها چقدر كتاب‌ها را سوزاندند، چقدر علما را از بين بردند و چقدر حوزه‌ها را تخريب كردند. 🔸آنها كه از آن طرف غرب حمله كردند بعضي‌ها نقل كردند آن‌قدر كتاب‌هاي اسلامي را ريختند در دجله كه تا مدتي مي‌گفتند رنگ اين آب، رنگ مركّب بود! كم ما خسارت نديديم. 🔸الآن ما شب و روز شاكر نظام اسلامي باشيم - كه اولين ثواب را امام راحل و شهدا مي‌برند، بعد ديگران- كم است ... مگر اين حرف‌ها، حرف‌هايي بود كه بشود عرضه كرد؟ 🔸الآن شما اگر يك مطلب علمي داشته باشيد، امروز اگر اينجا بگوييد فردا در غرب هست يا در شرق هست. 🔸سابقاً در تعزيه‌ها مي‌گفتند كه وقتي شهداي كربلا(سلام الله عليهم) در قتلگاه بودند اين كبوترها مي‌آمدند اين بال و پرشان را خونين مي‌كردند، به اطراف عالَم پخش مي‌كردند و هر قطره‌اي كه در گوشه‌اي از زمين مي‌افتاد آنجا مسجد مي‌ساختند، اين را در تعزيه‌ها مي‌خواندند. 🔸اين يك تمثيل است وگرنه كبوتري نبود پر و بالش را آغشته به خون بكند؛ يعني هر جا سخن از حق است محصول كربلاست، نه اينكه واقعاً كبوترهايي آمدند بال‌هايشان را خوني كردند، اين خون‌ها جايي افتاده شده مسجد. 🔸الآن هم همين‌طور است، هر جا شما سخن از حق ببينيد، اين بيداري خاورميانه را شما بررسي كنيد -اگر اين بيگانه بگذارد- محصول همان خون‌هاي پاك شهدا و اعلاميه‌هاي امام و مراجع است. 🔸خُب آ‌ن روز اين حرف‌ها نبود؛ كم نيست كه بگويند رنگ دجله مدتي رنگ مركّب بود! ساليان متمادي اين علما -حشرشان با اولياء- كتاب نوشتند، آن وقت كه چاپ نبود. 🔸اين است كه اگر كسي بخواهد قدر اين نظام را، قدر شهدا را، علما را، مراجع را، مخصوصاً امام را بداند بايد روي اين علوم كار كند، هم خودش عمل بكند. 🔸جهان تشنه همين معارف است، از بس آلودگي ديدند ديگر خسته شدند. 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره لقمان، آیات 17 الی22 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
◼️ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَةُ 🏴 مجلس عزاداری شهادت مظلومانه حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها، در دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی. 📅 چهارشنبه ، ۱۸ دی ۱۳۹۸ لغایت جمعه، ۲۰ دی ماه 🕘 ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۲ قبل از ظهر ◀️ قم - خیابان صفائیه - کوی ۱۹ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Al-Inshiqaq -02 ss.mp3
5.89M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انشقاق 🔹 جلسه: 02 تاریخ: 1398/01/17 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
Al-Inshiqaq 02 p2.pdf
206.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #انشقاق 🔹 جلسه: 02 تاریخ: 1398/01/17 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
nekah - 504 ss.mp3
6.64M
صوت درس خارج فقه #نکاح 🔹 جلسه : 504 تاریخ: 1398/10/17 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
nekah 504.pdf
489.7K
متن درس خارج فقه #نکاح 🔹 جلسه : 504 تاریخ: 1398/10/17 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
علم الهی.mp3
571.4K
💠 روز دوازدهم ماه #جمادی_الاولی 🔹 علم الهی حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی: عقبه فکری جریانات انحرافی را بشناسید و از آن غافل نباشید/ مردم را به گونه ای تربیت کنید که تنها حرف های متقن را بپذیرند جمعی از مسئولین برگزاری نخستین همایش بین‌المللی «۲۰۰ سال خشونت، خیانت و خرافه فرقه‌ای» با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
آیت الله العظمی جوادی آملی: عقبه فکری جریانات انحرافی را بشناسید و از آن غافل نباشید/ مردم را به گ
آیت الله العظمی جوادی آملی: عقبه فکری جریانات انحرافی را بشناسید و از آن غافل نباشید/ مردم را به گونه ای تربیت کنید که تنها حرف های متقن را بپذیرند جمعی از مسئولین برگزاری نخستین همایش بین‌المللی «۲۰۰ سال خشونت، خیانت و خرافه فرقه‌ای» با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار بیان داشتند: در طول تاریخ همواره در کنار فرقه های هادیه، فرقه های ضاله نیز ظهور کرده و خود را نشان داده اند؛ لذا کتاب «الملل و النحل» شهرستانی یا دیگرانی که در این حوزه تحقیق کرده اند اینگونه است که همواره در کنار «ملل» که به ادیان الهی می پردازد، «نحل» که فرقه های جعلی و انحرافی است را مطرح کرده اند یعنی در طول تاریخ همواره در کنار ادیان الهی و اصل، فرقه های انحرافی و جعلی به وجود آمده و حضور داشته اند. ایشان اذعان داشتند: همواره در کنار هر اصل، بدل آن نیز وجود داشته است و قرآن کریم این مطلب را به خوبی برای ما تبیین نموده است که هر جا حقی هست یک بدل در کنارش جعل می شود. با مطالعه تاریخ می بینیم که دشمنان در پنج بخش قدم گذاشته اند؛ بخش اول، در مساله «توحید» است، فرعون ابتدا با توحید مخالفت کرد اما وقتی دید الوهیت جای خود را بین مردم باز کرده است گفت بله! خدا وجود دارد، اما من خدا هستم! بخش دوم، در مساله «نبوت» است، ابتدا بسیاری با نبوت مخالفت کردند و گفتند اگر خداوند بخواهد برای ما پیامبری بفرستد باید از فرشتگان باشد و معاذالله پیغمبری از اساس دروغ است، اما وقتی نبوت توسط مومنین پذیرفته شد، آنها نیز نبوت را قبول کردند اما خود را نبی معرفی کردند و ادعای نبوت کردند، در مساله «امامت» و خلیفه بعد از پیامبر(ص)، ابتدا کسی داعیه خلافت نداشت و امامت را رد کردند اما وقتی دیدند نمی شود جامعه را بدون رهبر رها کرد سقیفه را به جای غدیر نشاندند، در مساله «نائبان» و علمای بعد از ائمه(ع) نیز در ابتدا مخالفان نیابت برخاستند و مخالفت کردند اما بعداً پدیده علمای درباری و علمای سوء پیدا شدند یا مدعیان دروغینی که ادعای نیابت از ائمه(ع) داشتند ظهور کردند، در مساله «توده مردم مومن»، دشمنان در ابتدا آنها را اُمل و عقب افتاده می گفتند، اما وقتی دیدند که دین، همه جامعه را فراگرفته و بسیاری از مردم متدین شدند و مومنان محترم هستند، ایمان را قبول کردند و پدیده نفاق و منافق از اینجا شکل گرفت، این پنج بخش همواره در طول تاریخ بوده است. معظم له با اشاره به عوامل پیدایش فرقه های انحرافی، ادامه دادند: دو عامل اساسی باعث پیدایش نحله ها و فرقه های ضاله و انحرافی در طول تاریخ شده اند؛ اولین عامل، شهرت طلبی، فرصت طلبی و مقام خواهی سردمداران این فرقه ها است و عامل مهم دیگر جاهلیت توده مردم جامعه است که به بنیان گزاران فرقه های ضاله اجازه می دهد در جامعه مطرح شوند و رشد کنند. آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به فرمایشی از حضرت امیر علیه السلام، تصریح داشتند: در یکی از جنگها هنگامی که حضرت امیر علیه السلام پرچم را به دست فرزندشان ابن حنفیه دادند به او فرمودند تنها این دشمنی که در مقابل تو ایستاده است را نبین، بلکه نگاهت به اتاق فکر دشمن در شام باشد؛ لذا از جمله وظایف شما این است که عقبه فکری جریانات انحرافی را بشناسید و از آن غافل نباشید. ایشان خاطرنشان کردند: با توجه به عواملی که درپیدایش فرقه های انحرافی و ضاله بیان شد، دو عنصر باید در دستور کار جدی همایش هایی همچون همایش شما باشد؛ اول اینکه مانع ایجاد میل فرصت طلبی و مقام خواهی در افراد شوید و از رشد افراد فرصت طلب در جامعه جلوگیری کنید و دوم اینکه سطح فرهنگی مردم را ارتقاء ببخشید، عمده همین رشد و تقویت فکری و عقلی جامعه است، تا مردم هرگز تا مطلبی برهانی نشده آن را قبول نکنند، تا مطلبی با قرآن سنجیده نشده آن را نپذیرند، تا مطلبی مطابق فرمایشات ائمه علیهم السلام نباشد و صحت آن مطلب اثبات نشده آن را قبول نکنند، به طور خلاصه، مردم را به گونه ای تربیت کنید که تنها حرف های متقن را بپذیرند. در ابتدای این دیدار گزارشی از برگزاری پیش نشست های مختلف این همایش بین المللی و نیز فعالیت های انحرافی فرقه ضاله بهائیت به ویژه در سال های اخیر، خدمت معظم له ارائه گردید. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅بدون تحقیق، حرفی را نپذیرید! ✅بدون برهان، تصديق كردي مسؤولي! بدون برهان، تكذيب كردي مسؤولي! ✅اگر براي چيزي برهان داشتيد بپذيريد، اگر برهان بر خلاف داشتيد نپذيريد و اگر چيزي نداشتيد هم كه ساكت باشيد! 🔸انسان اگر مقلِّد است بايد در تقليد محقّق باشد؛ اگر متبوع است بايد در متبوع‌بودن محقّق باشد ... دين بايد تحقيقي باشد ... 🔸بالأخره مردم يا تابع‌اند يا متبوع، اگر تابع‌اند اين تبعيّتشان بايد تحقيقي باشد ... اگر در تقليد هم مقلِّد بود، در پيروي هم مقلّد بود، در تابع بودن هم تابع بود، اين در قيامت مسؤول است. 🔸اما آن‌كه متبوع است در متبوع بودن و مطاع بودن بايد محقّق باشد، اگر عدّه‌اي دنبال او راه افتادند، اين از فرصت استفاده كرد خود را متبوع تلقّي كرد اين در قيامت مسؤول است؛ آيه 3 سورهٴ مباركه «حج» اين است كه «وَمِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ» و چون «بِغَيْرِ عِلْمٍ» است «وَيَتَّبِعُ كُلَّ شَيْطَانٍ مَّرِيدٍ»؛ مَريد يعني مُتمرِّد، مَرَده جمع مارِد است نه به معني مُريد، شيطان مَريد است، متمرّد است ... 🔸پس اگر كسي بخواهد تابع باشد بايد محقّقانه تابع باشد، تحقيق بكند كه به دنبال چه كسي حركت كند. آيه هشت و نُه همان سوره مباركه «حج» اين است «وَمِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلاَ هُديً وَلاَ كِتَابٍ مُنِيرٍ ٭ ثَانِيَ عِطْفِهِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ» اين سر خم مي‌كند همين‌طور دارد مي‌رود، حالا همين كه چند نفر به دنبال او راه افتادند اين خيال مي‌كند كه متبوع است و مطاع است ... 🔸فرمود شما اگر بخواهيد ديني را بپذيريد، حرفي را بپذيريد، قبول و نكولتان بايد بر اساس تحقيق باشد؛ آيه بيست همين سوره مباركه «لقمان» اين است ...: «وَمِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلاَ هُديً وَلاَ كِتَابٍ مُنِيرٍ» ... 🔸اين آيه را براي چه اينجا ذكر فرمود؟ براي اينكه در فضاي حجاز يك عقيده باطلي بود ... 🔸اينها اگر مي‌خواستند چيزي را بپذيرند، باور كنند، مي‌گفتند: «إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءَنَا عَلَي أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَي آثَارِهِم مُهْتَدُونَ» ... اگر مي‌خواستند چيزي را رد كنند، مي‌گفتند گذشتگان ما كه اين را نداشتند. اين مي‌شود معيار تصديق و تكذيب، معرفت‌شناسي اينها اين‌طور بود. 🔸دين آمده كلّ اين بساط را عوض كرده فرمود اگر مي‌خواهي قبول كني بايد جزم علمي داشته باشي، بخواهي نكول كني بايد جزم علمي داشته باشي ... 🔸بندگان مؤمن را از نظر معرفت‌شناسي، خداي سبحان با دو آيه اختصاص داده، خصيصه‌اي برايشان ذكر كرده: اگر بخواهند رأي مثبت بدهند بايد محقّقانه باشد، بخواهند رأي منفي بدهند بايد محقّقانه باشد، اگر هم نمي‌دانند كه خُب ساكت‌اند. 🔸فرمود مي‌خواهي تكذيب كني محقّقانه باش، برهان داشته باش! مي‌خواهي تصديق كني محقّقانه باش، برهان داشته باش! 🔸بدون برهان تصديق كردي مسؤولي، بدون برهان تكذيب كردي مسؤولي!، آن وقت اين مي‌شوي دين!؛ فرهنگ دين يعني فرهنگ علمي، انسان روي پايه علم ايستاده است. 🔸وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) خيلي كار كرده، كلّ نظام جاهلي را عوض كرده، هم زير آن عقايد باطل آب بست، هم معرفت‌شناسي اينها را اصلاح كرد. 🔸فرمود هر وقت شما مي‌خواهيد قبول كنيد مي‌گوييد چون پدران ما گفتند، هر وقت مي‌خواهيد نفي كنيد مي‌گوييد پدران ما نگفتند! آخر آنها مگر ميزان‌الحقيقه هستند؟! 🔸اگر براي چيزي برهان داشتيد بپذيريد، اگر برهان بر خلاف داشتيد نپذيريد و اگر چيزي نداشتيد هم كه ساكت باشيد ... 🔸انسان چه تابع، چه متبوع بايد محقّقانه باشد. 🔸در سوره مباركه «اسراء» آيه 36 فرمود «لاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ الْسَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤادَ كُلُّ أُوْلئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً» 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره لقمان، آیات 17 الی22 / @daftar_ayatollah_javadi_amoli