eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Al-Inshiqaq -02 ss.mp3
5.89M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انشقاق 🔹 جلسه: 02 تاریخ: 1398/01/17 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
Al-Inshiqaq 02 p2.pdf
206.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #انشقاق 🔹 جلسه: 02 تاریخ: 1398/01/17 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
nekah - 504 ss.mp3
6.64M
صوت درس خارج فقه #نکاح 🔹 جلسه : 504 تاریخ: 1398/10/17 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
nekah 504.pdf
489.7K
متن درس خارج فقه #نکاح 🔹 جلسه : 504 تاریخ: 1398/10/17 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
علم الهی.mp3
571.4K
💠 روز دوازدهم ماه #جمادی_الاولی 🔹 علم الهی حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی: عقبه فکری جریانات انحرافی را بشناسید و از آن غافل نباشید/ مردم را به گونه ای تربیت کنید که تنها حرف های متقن را بپذیرند جمعی از مسئولین برگزاری نخستین همایش بین‌المللی «۲۰۰ سال خشونت، خیانت و خرافه فرقه‌ای» با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
آیت الله العظمی جوادی آملی: عقبه فکری جریانات انحرافی را بشناسید و از آن غافل نباشید/ مردم را به گ
آیت الله العظمی جوادی آملی: عقبه فکری جریانات انحرافی را بشناسید و از آن غافل نباشید/ مردم را به گونه ای تربیت کنید که تنها حرف های متقن را بپذیرند جمعی از مسئولین برگزاری نخستین همایش بین‌المللی «۲۰۰ سال خشونت، خیانت و خرافه فرقه‌ای» با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار بیان داشتند: در طول تاریخ همواره در کنار فرقه های هادیه، فرقه های ضاله نیز ظهور کرده و خود را نشان داده اند؛ لذا کتاب «الملل و النحل» شهرستانی یا دیگرانی که در این حوزه تحقیق کرده اند اینگونه است که همواره در کنار «ملل» که به ادیان الهی می پردازد، «نحل» که فرقه های جعلی و انحرافی است را مطرح کرده اند یعنی در طول تاریخ همواره در کنار ادیان الهی و اصل، فرقه های انحرافی و جعلی به وجود آمده و حضور داشته اند. ایشان اذعان داشتند: همواره در کنار هر اصل، بدل آن نیز وجود داشته است و قرآن کریم این مطلب را به خوبی برای ما تبیین نموده است که هر جا حقی هست یک بدل در کنارش جعل می شود. با مطالعه تاریخ می بینیم که دشمنان در پنج بخش قدم گذاشته اند؛ بخش اول، در مساله «توحید» است، فرعون ابتدا با توحید مخالفت کرد اما وقتی دید الوهیت جای خود را بین مردم باز کرده است گفت بله! خدا وجود دارد، اما من خدا هستم! بخش دوم، در مساله «نبوت» است، ابتدا بسیاری با نبوت مخالفت کردند و گفتند اگر خداوند بخواهد برای ما پیامبری بفرستد باید از فرشتگان باشد و معاذالله پیغمبری از اساس دروغ است، اما وقتی نبوت توسط مومنین پذیرفته شد، آنها نیز نبوت را قبول کردند اما خود را نبی معرفی کردند و ادعای نبوت کردند، در مساله «امامت» و خلیفه بعد از پیامبر(ص)، ابتدا کسی داعیه خلافت نداشت و امامت را رد کردند اما وقتی دیدند نمی شود جامعه را بدون رهبر رها کرد سقیفه را به جای غدیر نشاندند، در مساله «نائبان» و علمای بعد از ائمه(ع) نیز در ابتدا مخالفان نیابت برخاستند و مخالفت کردند اما بعداً پدیده علمای درباری و علمای سوء پیدا شدند یا مدعیان دروغینی که ادعای نیابت از ائمه(ع) داشتند ظهور کردند، در مساله «توده مردم مومن»، دشمنان در ابتدا آنها را اُمل و عقب افتاده می گفتند، اما وقتی دیدند که دین، همه جامعه را فراگرفته و بسیاری از مردم متدین شدند و مومنان محترم هستند، ایمان را قبول کردند و پدیده نفاق و منافق از اینجا شکل گرفت، این پنج بخش همواره در طول تاریخ بوده است. معظم له با اشاره به عوامل پیدایش فرقه های انحرافی، ادامه دادند: دو عامل اساسی باعث پیدایش نحله ها و فرقه های ضاله و انحرافی در طول تاریخ شده اند؛ اولین عامل، شهرت طلبی، فرصت طلبی و مقام خواهی سردمداران این فرقه ها است و عامل مهم دیگر جاهلیت توده مردم جامعه است که به بنیان گزاران فرقه های ضاله اجازه می دهد در جامعه مطرح شوند و رشد کنند. آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به فرمایشی از حضرت امیر علیه السلام، تصریح داشتند: در یکی از جنگها هنگامی که حضرت امیر علیه السلام پرچم را به دست فرزندشان ابن حنفیه دادند به او فرمودند تنها این دشمنی که در مقابل تو ایستاده است را نبین، بلکه نگاهت به اتاق فکر دشمن در شام باشد؛ لذا از جمله وظایف شما این است که عقبه فکری جریانات انحرافی را بشناسید و از آن غافل نباشید. ایشان خاطرنشان کردند: با توجه به عواملی که درپیدایش فرقه های انحرافی و ضاله بیان شد، دو عنصر باید در دستور کار جدی همایش هایی همچون همایش شما باشد؛ اول اینکه مانع ایجاد میل فرصت طلبی و مقام خواهی در افراد شوید و از رشد افراد فرصت طلب در جامعه جلوگیری کنید و دوم اینکه سطح فرهنگی مردم را ارتقاء ببخشید، عمده همین رشد و تقویت فکری و عقلی جامعه است، تا مردم هرگز تا مطلبی برهانی نشده آن را قبول نکنند، تا مطلبی با قرآن سنجیده نشده آن را نپذیرند، تا مطلبی مطابق فرمایشات ائمه علیهم السلام نباشد و صحت آن مطلب اثبات نشده آن را قبول نکنند، به طور خلاصه، مردم را به گونه ای تربیت کنید که تنها حرف های متقن را بپذیرند. در ابتدای این دیدار گزارشی از برگزاری پیش نشست های مختلف این همایش بین المللی و نیز فعالیت های انحرافی فرقه ضاله بهائیت به ویژه در سال های اخیر، خدمت معظم له ارائه گردید. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅بدون تحقیق، حرفی را نپذیرید! ✅بدون برهان، تصديق كردي مسؤولي! بدون برهان، تكذيب كردي مسؤولي! ✅اگر براي چيزي برهان داشتيد بپذيريد، اگر برهان بر خلاف داشتيد نپذيريد و اگر چيزي نداشتيد هم كه ساكت باشيد! 🔸انسان اگر مقلِّد است بايد در تقليد محقّق باشد؛ اگر متبوع است بايد در متبوع‌بودن محقّق باشد ... دين بايد تحقيقي باشد ... 🔸بالأخره مردم يا تابع‌اند يا متبوع، اگر تابع‌اند اين تبعيّتشان بايد تحقيقي باشد ... اگر در تقليد هم مقلِّد بود، در پيروي هم مقلّد بود، در تابع بودن هم تابع بود، اين در قيامت مسؤول است. 🔸اما آن‌كه متبوع است در متبوع بودن و مطاع بودن بايد محقّق باشد، اگر عدّه‌اي دنبال او راه افتادند، اين از فرصت استفاده كرد خود را متبوع تلقّي كرد اين در قيامت مسؤول است؛ آيه 3 سورهٴ مباركه «حج» اين است كه «وَمِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ» و چون «بِغَيْرِ عِلْمٍ» است «وَيَتَّبِعُ كُلَّ شَيْطَانٍ مَّرِيدٍ»؛ مَريد يعني مُتمرِّد، مَرَده جمع مارِد است نه به معني مُريد، شيطان مَريد است، متمرّد است ... 🔸پس اگر كسي بخواهد تابع باشد بايد محقّقانه تابع باشد، تحقيق بكند كه به دنبال چه كسي حركت كند. آيه هشت و نُه همان سوره مباركه «حج» اين است «وَمِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلاَ هُديً وَلاَ كِتَابٍ مُنِيرٍ ٭ ثَانِيَ عِطْفِهِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ» اين سر خم مي‌كند همين‌طور دارد مي‌رود، حالا همين كه چند نفر به دنبال او راه افتادند اين خيال مي‌كند كه متبوع است و مطاع است ... 🔸فرمود شما اگر بخواهيد ديني را بپذيريد، حرفي را بپذيريد، قبول و نكولتان بايد بر اساس تحقيق باشد؛ آيه بيست همين سوره مباركه «لقمان» اين است ...: «وَمِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلاَ هُديً وَلاَ كِتَابٍ مُنِيرٍ» ... 🔸اين آيه را براي چه اينجا ذكر فرمود؟ براي اينكه در فضاي حجاز يك عقيده باطلي بود ... 🔸اينها اگر مي‌خواستند چيزي را بپذيرند، باور كنند، مي‌گفتند: «إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءَنَا عَلَي أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَي آثَارِهِم مُهْتَدُونَ» ... اگر مي‌خواستند چيزي را رد كنند، مي‌گفتند گذشتگان ما كه اين را نداشتند. اين مي‌شود معيار تصديق و تكذيب، معرفت‌شناسي اينها اين‌طور بود. 🔸دين آمده كلّ اين بساط را عوض كرده فرمود اگر مي‌خواهي قبول كني بايد جزم علمي داشته باشي، بخواهي نكول كني بايد جزم علمي داشته باشي ... 🔸بندگان مؤمن را از نظر معرفت‌شناسي، خداي سبحان با دو آيه اختصاص داده، خصيصه‌اي برايشان ذكر كرده: اگر بخواهند رأي مثبت بدهند بايد محقّقانه باشد، بخواهند رأي منفي بدهند بايد محقّقانه باشد، اگر هم نمي‌دانند كه خُب ساكت‌اند. 🔸فرمود مي‌خواهي تكذيب كني محقّقانه باش، برهان داشته باش! مي‌خواهي تصديق كني محقّقانه باش، برهان داشته باش! 🔸بدون برهان تصديق كردي مسؤولي، بدون برهان تكذيب كردي مسؤولي!، آن وقت اين مي‌شوي دين!؛ فرهنگ دين يعني فرهنگ علمي، انسان روي پايه علم ايستاده است. 🔸وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) خيلي كار كرده، كلّ نظام جاهلي را عوض كرده، هم زير آن عقايد باطل آب بست، هم معرفت‌شناسي اينها را اصلاح كرد. 🔸فرمود هر وقت شما مي‌خواهيد قبول كنيد مي‌گوييد چون پدران ما گفتند، هر وقت مي‌خواهيد نفي كنيد مي‌گوييد پدران ما نگفتند! آخر آنها مگر ميزان‌الحقيقه هستند؟! 🔸اگر براي چيزي برهان داشتيد بپذيريد، اگر برهان بر خلاف داشتيد نپذيريد و اگر چيزي نداشتيد هم كه ساكت باشيد ... 🔸انسان چه تابع، چه متبوع بايد محقّقانه باشد. 🔸در سوره مباركه «اسراء» آيه 36 فرمود «لاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ الْسَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤادَ كُلُّ أُوْلئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً» 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره لقمان، آیات 17 الی22 / @daftar_ayatollah_javadi_amoli
shuara_23p2.pdf
138.6K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی 🔹 ایام شهادت #حضرت_فاطمه (سلام الله علیها) 🔸 جلسه 23 سوره مبارکه #شعراء ▪️ تاریخ: 1391/02/03 حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
shuara_23 ss.mp3
1.97M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی 🔹 ایام شهادت #حضرت_فاطمه (سلام الله علیها) 🔸 جلسه 23 سوره مبارکه #شعراء ▪️ تاریخ: 1391/02/03 حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
مجرای فیض الهی.mp3
1.1M
💠 روز سيزدهم ماه #جمادی_الاولی 🔹 مجرای فیض الهی حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️ اهمیت آیه تطهیر نزد ائمه علیهم السلام پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در خصوص اهمیت آیه تطهیر نزد ائمه علیهم السلام اظهار داشتند: 🔷ائمه(علیهم‌السلام) به آیه تطهیرمباهات می‏ كردند و آن را دلیل حقانیت خویش می‏ دانستند. امام سجاد(علیه‌السلام) با این كه در اسارت حقد و كینه امویان بود و اهالی شام به چشم خارجی (خروج كننده وآشوبگر نسبت به حكومت وقت) به او می‏ نگریستند، حقانیت خود را با استعانت از آیه مزبور، این‏ گونه به آن مرد شامی كه برای تحقیر و سرزنش آن حضرت آمده بود، اعلام كرد: آیا آیه ﴿إنما یرید الله لیذهب عنكم الرجس﴾ را در سوره احزاب خوانده‏ ای؟ عرض كرد: مگر مراد این آیه شما هستید؟ فرمود: بله، مقصود آیه ما هستیم. 🔷 امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) نیز در روز شورا با اشاره به این آیه فرمود: شما را به خدا قسم می‏ دهم، آیا در میان شما كسی هست كه آیه تطهیر درباره او نازل شده باشد؟ آن هنگام كه پیامبر خداصلی الله علیه و آله و سلم من و فاطمه و حسن و حسین را زیر عبای خیبری گردآورد و گفت: خدایا! این‏ها اهل بیت من هستند، پس رجس و پلیدی را از ایشان دور كن و پاك و مطهرشان گردان. اعضای شورا همگی جواب دادند: نه! 🔷امام مجتبی(علیه‌السلام) هم پس از پذیرش صلح و سازش تحمیلی با طاغوت شام، در سخنرانی خود در حضور معاویه ضمن برشماری فضایل و كمالات خاندان خود، به این حادثه تاریخی اشاره كرده است. 🔷این‏ گونه روایات كه نمونه ‏های آن فراوان است، نشان می‏ دهد كه امامان شیعه(علیهم‌السلام) معتقد بودند، این آیه مخصوص آن‏ها است و كسی را در آن سهیم نمی ‏دانستند، حضرت آیت الله العظمی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فاطمهٴ زهرا(سلام الله عليها) حجت خدا بر حجج الهی آیت الله العظمی جوادی آملی : 🔹اگر چنانچه وجود مبارك معصوم مي‌فرمايند كه ما حجّت بر مردم هستيم و بانوي دو عالم حجّت خدا است بر ما؛ چون او واسطهٴ فيض است. اين علومی كه در مُصحف فاطمه[سلام الله عليها] است به وسيلهٴ آن سيدهٴ نساء عالميان به ائمهٴ بعدی رسيده است. اگر معلم مجرای فيض تعليمي خداست و اگر معلم غيبی، حجّت است و اگر مجراي فيض است و اگر «حجة الله علی المتعلّم» است، وجود مبارك امام صادق[عليه السلام] مي‌فرمايد: وجود مبارك سيدهٴ نساء عالميان حجّت خدا است بر ما. 🔹 در حجيت عصمت شرط است و نه امامت. 🔹بنابراين اگر كسی امام نبود، ولی معصوم بود حرف او هم در اصول حجّت است، هم در فروع حجّت است، هم در فقه حجّت است، هم در حقوق حجّت است. خيلي مقام است براي اين بانو كه علي‌بن‌ابي‌طالب[سلام الله عليه] به سخن او استناد كند و استدلال كند، بگويد «فاطمه چنين فرموده است» خب، اين می ‌شود «حجة الله». حضرت آیت الله العظمی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
شهادت حضرت فاطمه زهراسلام الله علیها هرگونه کمال عملی یا علمی برای اهلبیت عصمت( علیهم السلام) به عنوان اهل بیت طهارت( علیهم السلام) ثابت شود ، مانند همتایی آنان با قرآن کریم حدیث ثقلین و همانندی آنها با سفینه نوح که حرکت و سکون آن با نام خدا بود؛ نه با علل و عوامل طبیعی( مثل اهل بیتی کمثل سفینه نوح و ...، حضرت فاطمه همسان امیر المومنین ( علیه السلام) مشمول آن مقامهای منیع خواهد بود. منابع: سر چشمه اندیشه ، ج2، ص84 حضرت آیت الله العظمی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) در سخنانی در سالروز شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)، بر ضرورت گراميداشت سالگشت شهادت سيدهٴ نساء عالميان (سلام الله عليها) تاکید کردند و بیان داشتند: گراميداشت سالگشت شهادت سيدهٴ نساء عالميان (سلام الله عليها) براي آن است كه به آن حضرت تأسي كنيم و آن‌گاه در ماتم آن حضرت اشك هم بريزيم و ثواب ببريم. عمده آن است كه به سيرت و سنّت آن حضرت آشنا بشويم و عمل كنيم. سيرت و سنت آن بانو در توحيد او و در استقامت او است، يعني او موّحد كامل بود و پايدار تام؛ هم در مسئلهٴ ديني خود مشكل علمي نداشت، هم در مسئلهٴ منش و گرايش و عمل، مشكل عملي نداشت. اگر گفتند سالگشت شهادت اين بانو را گرامي بداريد، تنها براي اين سينه زدن و مرثيه خواندن و اشك ريختن نيست، اين جزء آن ده درصد است، آن نود درصد وظيفهٴ ما پيروي انديشهٴ عالمانهٴ آن حضرت و پيروي انگيزه مخلصانهٴ آن حضرت است، آن ده درصدش گريه كردن است. با گريهٴ بي‌معرفت، با گريه بي پايداري، ممكن است انسان بخشي از ثواب را ببرد، اما به جايي نمي‌رسد كه فرشته بر او نازل بشود و ما مي‌توانيم به جايي برسيم كه ملائكه بر ما نازل بشوند، اين وعده را خدا به ما داده است. بحثِ دربارهٴ شخصيت صديقه نساء عالميان [سلام الله عليها] از اين جهت مهم است كه آن حضرت مانند انبيا و اولياي ديگر (عليهم السلام) اسوهٴ جوامع بشري‌اند؛ همان‌طوري كه پيغمبر و امام اسوه هست براي تمام افراد جامعه (اعم از زن و مرد) زنان با فضيلت عالم هم اسوه‌اند براي همه افراد ملّت (اعم از زن و مرد) و همان‌طوري كه اميرالمؤمنين (سلام الله عليه) اسوه است و امام است هم براي زنها هم براي مردها، فاطمهٴ زهرا (سلام الله عليها) هم وليّ خدا است (هم براي زنها و هم براي مردها)، آن حضرت انسان نمونه است و اسوهٴ انسانها، اعم از زن و مرد است. اینکه وجود مبارك معصوم مي‌فرمايند كه ما حجّت بر مردم هستيم و بانوي دو عالم حجّت خدا است بر ما؛ چون او واسطهٴ فيض است. اين علومي كه در مُصحف فاطمه [سلام الله عليها] است به وسيلهٴ آن سيدهٴ نساء عالميان به ائمهٴ بعدي رسيده است. حتی وجود مبارك علي‌بن‌ابي‌طالب [سلام الله عليه] در بعضي از مسائل فقهي و حقوقي به گفتار فاطمه [سلام الله عليها] استدلال مي‌كند: فاطمه چنين گفته است! اگر مطلبي از فاطمهٴ زهرا (سلام الله عليها) برسد، اين «حجّت الله» است و در حجيت، عصمت، شرط است و نه امامت. بنابراين اگر كسي امام نبود، ولي معصوم بود حرف او هم در اصول حجّت است، هم در فروع حجّت است، هم در فقه حجّت است، هم در حقوق حجّت است. خيلي مقام است براي اين بانو، كه علي‌بن‌ابي‌طالب [سلام الله عليه] به سخن او استناد كند و استدلال كند، بگويد «فاطمه چنين فرموده است»، اين مي‌شود «حجة الله». اینکه وجود مبارك امام صادق [عليه السلام] از درجات بهشت خبر مي‌دهد، وقتی از آن وجود مبارك سؤال مي‌كنيم اين‌ مطالب كه در قرآن كريم نيست از كجا مي‌گوييد در قيامت چنين است و چنان؟ مي‌گويد «مادرمان گفته است». اين مي‌شود «حجّة الله»؛ «نحن حجج الله علي الخلق و فاطمة» كه مادر ما هست «حجة الله علينا». اين مقام براي آن بانو به حدي است كه ديگر بحثهايی كه حالا وجود مباركش در شب زفاف آن پيراهن عروسي خود را به يك زن سالمند داد، اينها اصلاً مقام به حساب نمي‌آيد. ▪️سخنرانی معظم له در سالروز شهادت حضرت زهرا (س) - 1385 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
moredi_2175 p2.pdf
222.6K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی 🔹 ایام شهادت #حضرت_فاطمه (سلام الله علیها) 🔸 #درس_اخلاق ▪️ تاریخ: 1393/01/14 حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
moredi_2175 ss.mp3
7.14M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی 🔹 ایام شهادت #حضرت_فاطمه (سلام الله علیها) 🔸 #درس_اخلاق ▪️ تاریخ: 1393/01/14 حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حجّت الهی.mp3
796.7K
💠 روز چهاردهم ماه #جمادی_الاولی 🔹 حجّت الهی حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر: چگونگی بهره برداری کامل از ایام فاطمیه/ خطبه نورانی فدک درسی شود/ تبیین عظمت علمی حضرت زهرا(س) https://t.me/joinchat/AAAAAFVyBKnJUt7BixwEpA http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
آیت الله العظمی جوادی آملی
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر: چگونگی بهره برداری کامل از ایام فاطمیه/ خطبه نور
حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسير خود با تسليت ايام شهادت حضرت صديقه کبری سلام الله عليها اظهار داشتند: خطبه نوراني فدک، درسي، يعني درسي است! کسي نمی تواند ادّعا ‌کند که من اين خطبه را بدون استاد مي‌فهمم! کسي که با فقه و اصول آشنا باشد مسئله ارث را و مسوله نحله را بداند می تواند بخشی از مسئله فدک را درک کند که حضرت در آنجا به خوبی تبيين کرد که بينه مال کيست؟ شاهد سوگند مال کيست؟ اينها را کساني که فقه و اصول خواندند مي‌توانند بفهمند؛ اما آن پنج شش سطر خطبه را، نه خطابه! آن را اگر کسي ادعا بکند که من بدون استاد مي‌فهمم، بيايد يک امتحاني بدهد! اين است که اين خطبه نوراني بايد درسي بشود. معظم له در خصوص عظمت علمی حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها ابراز داشتند: مرحوم کليني(رضوان الله تعالي عليه) نقل مي‌کند وجود مبارک حضرت امير بار دوم که برگشت تا لشکر را برای صفین آماده کند يک خطبه‌اي دارد. اين خطبه در نهج البلاغه هست. مرحوم کليني(رضوان الله تعالي عليه) مي‌گويد اگر جن و انس جمع بشوند و در بين اينها پيغمبر نباشد، هرگز نمي‌توانند اين جور خطبه بخوانند! مي‌دانيد کليني اهل غلو و اينها هم نيست. اصرار ما اين است که اين جمله‌اي که مرحوم کليني(رضوان الله تعالي عليه) از خطبه حضرت امير مي‌گويد عين اين جمله را وجود مبارک فاطمه(سلام الله عليها) در خطبه فدکيه 25 سال قبل از خطبه علي بن ابيطالب اين را فرمود. حالا ببينيد زهرا کيست!؟ چون آن وقتي که حضرت وارد مسجد شد و خطبه فدکيه را ايراد کرد، تا جنگ صفين، 25 سال فاصله شد. ايشان خاطرنشان کردند: عظمت اين خطبه آنجا مشخص مي‌شود، اينکه مي‌بينيد بعدها خود مرحوم کليني نقل مي‌کند که جبرئيل(سلام الله عليه) بعد رحلت حضرت، بر وجود مبارک فاطمه(سلام الله عليها) نازل مي‌شد به صورت «کان» دارد که اين نزول مستمر را مي‌رساند، «وَ كَانَ يَأْتِيهَا»، اين «کان» نشان مي‌دهد که يکبار و دوبار جبرئيل(سلام الله عليه) نيامده است. بين رحلت رسول خدا(صلّي الله عليه و آله و سلّم) تا رحلت زهرا(سلام الله عليها)، مکرّر مي‌آمد، مطالبي را مي‌گفت وجود مبارک حضرت استماع مي‌کرد بعد به وجود مبارک حضرت امير مي‌گفت املا مي‌کرد و وجود مبارک حضرت امير هم يادداشت مي‌کرد، شده مصحف فاطمه. معظم له تاکيد داشتند: عزای ائمه را ما فقط به اشک خلاصه نکنيم فهميدن کمتر از گريه کردن ثواب ندارد. دو جور مي‌شود از فاطمیه بهره برد: يکي خطبه فدکيه آن حضرت را درسي کرد و خواند و فهمید و بعد گريه کرد، يکي فقط گريه کرد؛ فرق است بين دو جور بهره‌برداري کردن از فاطميه حضرت زهرا(سلام الله عليها): يکي آن رواياتي که جبرئيل مي‌آيد و مطالب را مي‌گويد را مي‌خواند و گريه مي‌کند ولو کسي برايش مدّاحي نکند؛ يکي تا کسي برايش مدّاحي نکند گريه نمي‌کند. خيلي فرق است. فرمود شما مي‌توانيد اين جوري باشيد، اگر این درجات براي انسان ممکن است، چرا به درجه واحده اکتفا کند؟ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی ضرورت معرفت و تأسي به سنت و سيرت حضرت زهرا(سلام الله عليها) گراميداشت سالگشت شهادت سيدهٴ نساء عالميان(سلام الله عليها) براي آن است كه به آن حضرت تأسي كنيم، آن‌گاه در ماتم آن حضرت هم اشك بريزيم و ثواب ببريم. عمده آن است كه به سيرت و سنّت آن حضرت آشنا بشويم و عمل كنيم. سيرت و سنت آن بانو در توحيد او و در استقامت او است يعني او موّحد كامل بود و پايدار تام؛ هم در مسئلهٴ ديني خود مشكل علمي نداشت، هم در مسئلهٴ منش و گرايش و عمل مشكل عملي نداشت. انسان يك بخشي به نام انديشهٴ دارد، يك بخشي هم به عنوان انگيزه؛ نه بيش از اين دو بخش براي بشر هست و نه كمتر از اين. اگر انديشهٴ يك ملّتي سائد بود و انگيزهٴ يك ملّتي صالح بود، اين ملّت باتقواست. در قرآن كريم به همين دو بخش يعني انديشهٴ خوب وانگيزهٴ خوب اشاره كرد، فرمود: ﴿إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ﴾، يك ﴿ثُمَّ اسْتَقَامُوا﴾ دو؛ آن توحيد و انديشهٴ به علم و معرفت برمي‌گردد و اين استقامت و پايداري به انگيزه و عمل برمي‌گردد. فاطمهٴ زهرا(سلام الله عليها) حجت خدا بر حجج الهي اگر چنانچه وجود مبارك معصوم مي‌فرمايند كه ما حجّت بر مردم هستيم و بانوي دو عالم حجّت خدا است بر ما؛ چون او واسطهٴ فيض است. اين علومي كه در مُصحف فاطمه[سلام الله عليها] است به وسيلهٴ آن سيدهٴ نساء عالميان به ائمهٴ بعدي رسيده است. اگر معلم مجراي فيض تعليمي خداست و اگر معلم غيبي، حجّت است و اگر مجراي فيض است و اگر «حجة الله علي المتعلّم» است، وجود مبارك امام صادق[عليه السلام] مي‌فرمايد: وجود مبارك سيدهٴ نساء عالميان حجّت خدا است بر ما. وجود مبارك علي‌بن‌ابي‌طالب[سلام الله عليه] در بعضي از مسائل فقهي و حقوقي به گفتار فاطمه[سلام الله عليها] استدلال مي‌كند: فاطمه چنين گفته است. اگر مطلبي از فاطمهٴ زهرا(سلام الله عليها) برسد، اين «حجّت الله» است و در حجيت عصمت شرط است و نه امامت. [بنابراين] اگر كسي امام نبود، ولي معصوم بود حرف او هم در اصول حجّت است، هم در فروع حجّت است، هم در فقه حجّت است، هم در حقوق حجّت است. خيلي مقام است براي اين بانو كه علي‌بن‌ابي‌طالب[سلام الله عليه] به سخن او استناد كند و استدلال كند، بگويد «فاطمه چنين فرموده است» خب، اين مي‌شود «حجة الله». ضرورت اقتدا به بينش الهي زهراي مرضيه(سلام الله عليها) اگر گفتند سالگشت شهادت اين بانو را گرامي بداريد، تنها براي اين سينه زدن و مرثيه خواندن و اشك ريختن نيست، اين در صف نعال وظيفه است؛ اين جزء آن ده درصد است، آن نود درصد وظيفهٴ ما پيروي انديشهٴ عالمانهٴ آن حضرت، پيروي انگيزه مخلصانهٴ آن حضرت است، آن ده درصدش گريه كردن است. با گريهٴ بي‌معرفت، با گريه بي پايداري ممكن است انسان بخشي از ثواب را ببرد، اما به جايي نمي‌رسد كه فرشته بر او نازل بشود و ما مي‌توانيم به جايي برسيم كه ملائكه بر ما نازل بشوند، اين وعده را خدا به ما داده است. چرا با همّت كوتاه زندگي كنيم؟ اگر به ما دستور دادند همّتتان بلند باشد چرا ما بلند همّت نباشيم؛ نسوختن مال خيليها است هيچ بچه‌اي نمي‌سوزد، هيچ ديوانه‌اي نمي‌سوزد، هيچ كافر مستضعفِ روستايي دوردست نشين نمي‌سوزد، مستضعفانِ فكري را كه به دوزخ نمي‌برند، اين پست‌ترين همّت است كه كسي به اين فكر باشد كه جهنم نرود. همّت آن است كه انسان به جايي برسد كه ﴿تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلاَئِكَةُ﴾ سرّ نازل شدنِ فرشته هم كسي را امام و پيغمبر نمي‌كند. ملائكه: ﴿وَمَا يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلاَّ هُوَ﴾درجات آنها، علوم آنها، مقامات آنها، آن قدر زياد است كه احدي به بارگاه آن علوم ملكوتيان نمي‌رسد. ماها در كارگاه تكليف هستيم، آنها در بارگاه تشريف‌اند كساني كه در كارگاه تكليف‌اند بايد بلند همّت باشند در همين محدوده؛ بنابراين اينكه وجود مبارك حضرت مي‌فرمايد: فاطمه[سلام الله عليها] حجّت خدا است بر ما، براي اينكه او مجراي فيض خالقيّت است، معلم ما است، و ما همان طوري كه به قرآن مراجعه مي‌كنيم براي دريافت علوم، به باطن قرآن، به علم تفسير قرآن، به مصحف فاطمه مراجعه مي‌كنيم براي دريافت همين. اين سبقهٴ تعليم دارد، اين معلم است براي ما و وقتي چنين سمتي را داشت مي‌شود حجّت خدا بر ما اهلبیت است. اين مقام براي آن بانو به حدي است كه ديگر بحثها كه حالا وجود مباركش در شب زفاف آن پيراهن عروسي خود را به يك زن سالمند، به زن مستمند داد اينها اصلاً مقام به حساب نمي‌آيد. @daftar_ayatollah_javadi_amoli