آیت الله العظمی جوادی آملی
حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور مدیر حوزههای علمیه خواهران و حجت الاسلام زیبایی نژاد مسئول
💢 حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور مدیر حوزههای علمیه خواهران و حجت الاسلام زیبایی نژاد مسئول مرکز تحقیقات زن و خانواده با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.
💠 معظم له در این دیدار بیان داشتند:
ائمه اطهار علیهم السلام نیز مانند قرآن کریم مهجورند و مهجوریت آنها از این بابت است که تا سیره و کلام آنها درس و بحث نشود نکات نهفته زندگی این حضرات آشکار نمی گردد.
درس و بحث باعث طرح نقدها و شبهات و بررسی دقیق تر موضوع می گردد و در نتیجه بالندگی و شکوفایی را به همراه می آورد لذا حضرت فرمود «حُسْنُ السُّؤَالِ نِصْفُ الْعِلْمِ»
ائمه علیهم السلام ما را تربیت کردند و به ما برنامه زندگی دادند؛ اینکه در زیارت جامعه کبیر به ما فرمودند در زیارت ائمه علیهم السلام خطاب به ایشان می گویید «إنّی مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ، مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُم»، این خواسته بسیار سنگینی است چرا که در پیشگاه معصوم(سلام الله علیه) ایستادهایم و عرض میکنیم ما آنچه را شما تحقیق کردید تحقیق میکنیم!
این جمله گرچه به حسب ظاهر جمله خبری است، ولی دعا، زیارت، مناجات، این گونه از جمله های خبری به داعی انشا القا شدند؛ یعنی از ذات اقدس الهی مسئلت میکنیم آن توفیقی را به ما عطا کند، علمی را به ما عطا کند که ما هم محقق باشیم آنچه را شما تحقیق کردید.
مصدّق باشیم آنچه را شما تصدیق کردید، مبطل باشیم آنچه را که شما ابطال کردید. این امر اگر شدنی نبود که از ما نمی خواستند آن را بخوانیم، پس شدنی است و راه آن همین درس و بحث است.
از مهمترین مشکلات ما نداشتن منبع است، قرآن کریم به جای خود محفوظ، اما این نهج البلاغه سید رضی اصلا نمی تواند منبع درسی و تحققی باشد چراکه سید رضی در بسیاری از خطبه ها، صدر و ذیل خطبه را نقل نکرده است و گاهی از یک خطبه چند صفحه ای به بیان چند خط اکتفا نموده است.
لذا اگر کسی بخواهد در خصوص بیانات حضرت امیر علیه السلام تحقیق کند باید به کتاب شریف «تمام نهج البلاغه» مراجعه کند، در جریان خطبه ها و فرمایشات حضرت زهرا سلام الله علیها نیز باید تمام خطبه ها و فرمایشات ایشان یکجا جمع آوری و مستند گردد.
خطبه فدکیه، درسی است، سخنرانیهای وجود مبارک صدیقه کبری، درسی است. خطبه فدکیه به ویژه قسمت ابتدایی آن، همانند برجستهترین خطبههای نورانی نهج البلاغه بسیار وزین است و بدون استاد حل نمیشود.
🗓۹۸/۱۱/۰۶
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔹ضرورت معرفت و تأسي به سنت و سيرت حضرت زهرا(سلام الله عليها)
گراميداشت سالگشت شهادت سيدهٴ نساء عالميان(سلام الله عليها) براي آن است كه به آن حضرت تأسي كنيم، آنگاه در ماتم آن حضرت هم اشك بريزيم و ثواب ببريم.
عمده آن است كه به سيرت و سنّت آن حضرت آشنا بشويم و عمل كنيم. سيرت و سنت آن بانو در توحيد او و در استقامت او است يعني او موّحد كامل بود و پايدار تام؛ هم در مسئلهٴ ديني خود مشكل علمي نداشت، هم در مسئلهٴ منش و گرايش و عمل مشكل عملي نداشت. انسان يك بخشي به نام انديشهٴ دارد، يك بخشي هم به عنوان انگيزه؛ نه بيش از اين دو بخش براي بشر هست و نه كمتر از اين. اگر انديشهٴ يك ملّتي سائد بود و انگيزهٴ يك ملّتي صالح بود، اين ملّت باتقواست. در قرآن كريم به همين دو بخش يعني انديشهٴ خوب وانگيزهٴ خوب اشاره كرد، فرمود: ﴿إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ﴾، يك ﴿ثُمَّ اسْتَقَامُوا﴾ دو؛ آن توحيد و انديشهٴ به علم و معرفت برميگردد و اين استقامت و پايداري به انگيزه و عمل برميگردد.
🔹فاطمهٴ زهرا(سلام الله عليها) حجت خدا بر حجج الهي
اگر چنانچه وجود مبارك معصوم ميفرمايند كه ما حجّت بر مردم هستيم و بانوي دو عالم حجّت خدا است بر ما؛ چون او واسطهٴ فيض است. اين علومي كه در مُصحف فاطمه[سلام الله عليها] است به وسيلهٴ آن سيدهٴ نساء عالميان به ائمهٴ بعدي رسيده است. اگر معلم مجراي فيض تعليمي خداست و اگر معلم غيبي، حجّت است و اگر مجراي فيض است و اگر «حجة الله علي المتعلّم» است، وجود مبارك امام صادق[عليه السلام] ميفرمايد: وجود مبارك سيدهٴ نساء عالميان حجّت خدا است بر ما.
وجود مبارك عليبنابيطالب[سلام الله عليه] در بعضي از مسائل فقهي و حقوقي به گفتار فاطمه[سلام الله عليها] استدلال ميكند: فاطمه چنين گفته است. اگر مطلبي از فاطمهٴ زهرا(سلام الله عليها) برسد، اين «حجّت الله» است و در حجيت عصمت شرط است و نه امامت.
[بنابراين] اگر كسي امام نبود، ولي معصوم بود حرف او هم در اصول حجّت است، هم در فروع حجّت است، هم در فقه حجّت است، هم در حقوق حجّت است. خيلي مقام است براي اين بانو كه عليبنابيطالب[سلام الله عليه] به سخن او استناد كند و استدلال كند، بگويد «فاطمه چنين فرموده است» خب، اين ميشود «حجة الله».
🔹ضرورت اقتدا به بينش الهي زهراي مرضيه(سلام الله عليها)
اگر گفتند سالگشت شهادت اين بانو را گرامي بداريد، تنها براي اين سينه زدن و مرثيه خواندن و اشك ريختن نيست، اين در صف نعال وظيفه است؛ اين جزء آن ده درصد است، آن نود درصد وظيفهٴ ما پيروي انديشهٴ عالمانهٴ آن حضرت، پيروي انگيزه مخلصانهٴ آن حضرت است، آن ده درصدش گريه كردن است. با گريهٴ بيمعرفت، با گريه بي پايداري ممكن است انسان بخشي از ثواب را ببرد، اما به جايي نميرسد كه فرشته بر او نازل بشود و ما ميتوانيم به جايي برسيم كه ملائكه بر ما نازل بشوند، اين وعده را خدا به ما داده است.
چرا با همّت كوتاه زندگي كنيم؟ اگر به ما دستور دادند همّتتان بلند باشد چرا ما بلند همّت نباشيم؛ نسوختن مال خيليها است هيچ بچهاي نميسوزد، هيچ ديوانهاي نميسوزد، هيچ كافر مستضعفِ روستايي دوردست نشين نميسوزد، مستضعفانِ فكري را كه به دوزخ نميبرند، اين پستترين همّت است كه كسي به اين فكر باشد كه جهنم نرود. همّت آن است كه انسان به جايي برسد كه ﴿تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلاَئِكَةُ﴾ سرّ نازل شدنِ فرشته هم كسي را امام و پيغمبر نميكند. ملائكه: ﴿وَمَا يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلاَّ هُوَ﴾درجات آنها، علوم آنها، مقامات آنها، آن قدر زياد است كه احدي به بارگاه آن علوم ملكوتيان نميرسد. ماها در كارگاه تكليف هستيم، آنها در بارگاه تشريفاند كساني كه در كارگاه تكليفاند بايد بلند همّت باشند در همين محدوده؛
بنابراين اينكه وجود مبارك حضرت ميفرمايد: فاطمه[سلام الله عليها] حجّت خدا است بر ما، براي اينكه او مجراي فيض خالقيّت است، معلم ما است، و ما همان طوري كه به قرآن مراجعه ميكنيم براي دريافت علوم، به باطن قرآن، به علم تفسير قرآن، به مصحف فاطمه مراجعه ميكنيم براي دريافت همين. اين سبقهٴ تعليم دارد، اين معلم است براي ما و وقتي چنين سمتي را داشت ميشود حجّت خدا بر ما اهلبیت است. اين مقام براي آن بانو به حدي است كه ديگر بحثها كه حالا وجود مباركش در شب زفاف آن پيراهن عروسي خود را به يك زن سالمند، به زن مستمند داد اينها اصلاً مقام به حساب نميآيد.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
به مثابه امت.mp3
925.7K
💠 روز چهارم ماه #جمادی_الثانی
🔹 به مثابه امت
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
moredi_2424 ss.mp3
3.53M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
🔹 ایام شهادت #حضرت_فاطمه (سلام الله علیها)
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
🔸 #پیام به همایش فاطمی
▪️ تاریخ: 1394/01/25
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
moredi_2424 p2.pdf
193.7K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
🔹 ایام شهادت #حضرت_فاطمه (سلام الله علیها)
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
🔸 #پیام به همایش فاطمی
▪️ تاریخ: 1394/01/25
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
🌺لزوم الگو گرفتن جامعه اسلامی از حضرت صدیقه کبری (س)
💠 تاثیر پذیرفتن و الگو گرفتن از وجود مبارک #صدیقه_کبری سلام الله علیها در انقلاب اسلامی خود را به خوبی نشان داد.
💠 ما باید دو اقدام مهم را در دستور کار خود داشته باشیم؛ اول اینکه یک فردوسی دیگر بپرورانیم و دوم اینکه به تشریح بزرگی و عظمت ذوات مقدس ائمه علیهم السلام بپردازیم.
💠 ما ملتی هستیم که در طول تاریخ به ویژه در دوران دفاع مقدس و بعد از آن، کرامت خود را به جهان اثبات کرده ایم لکن یک فردوسی نداشتیم که این حماسه ها را ثبت و بیان کند و به گوش همگان برساند.
💠 پرچم یا زهرا(س) کشور را در دوران دفاع مقدس حفظ کرد، وگرنه پرچم سه رنگ به تنهایی نمی تواند خود و کشور را حفظ کند، چنانکه در حوادث جنگ جهانی اول و دوم نتوانست، اما وقتی پرچم یا زهرا(س) و یا حسین(ع) به میدان آمد هم دین حفظ شد و هم کشور محفوظ ماند.
🌺 باید ائمه(ع) را جهانی بدانیم و آنها را جهانی معرفی کنیم
💠 مراقب باشیم تا حضرات معصومین را تنها برای خود مصادره نکنیم، باید ائمه(ع) را جهانی بدانیم و آنها را جهانی معرفی کنیم که لازمه این کار آن است که در دریای معرفت ایشان غرق شویم.
💠 همه ما وحدت را دوست داریم اما حضرت در خطبه خود می فرماید تنها عامل #وحدت «عدل» است، و این عدل تحت هدایت و رهبری ائمه تحقق پیدا می کند چرا که به بیان ایشان ائمه(ع) علاوه بر امام و رهبر بودن، «رائد» یعنی پیشرو هستند، حضرت می فرماید ما پیشرو هستیم! راه را می شناسیم، قبلا این راه بهشت را رفته ایم و بازگشته ایم و لذا از هر کسی بهتر این راه را می شناسیم و از سوی دیگر «وَ الرَّائِدُ لا یَکْذِبُ اَهْلَهُ».
#دیدار
#ریحانه_النبی
#آیت_الله_جوادی_آملی
💠 دیدار جمعی از دست اندرکاران برگزاری دومین همایش ملی «ریحانةالنبی» با حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
🗓 05 اسفندماه 96
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
به مناسبت ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، سخنان آیت الله العظمی جوادی آملی در سالروز شهادت آن حضرت، با موضوع فضایل و مناقب ایشان را از نظر می گذرانیم.
🔹فاطمه زهرا (سلام الله علیها) اسوه بشریت
بحثِ دربارهٴ شخصيت صديقهٴٴ نساء عالميان[سلام الله عليها] از اين جهت مهم است كه آن حضرت مانند انبيا و اولياي ديگر(عليهم السلام) اسوهٴ جوامع بشرياند؛ همانطوري كه پيغمبر و امام اسوه هست براي تمام افراد جامعه (اعم از زن و مرد) زنان با فضيلت عالم هم اسوهاند براي همه افراد ملّت (اعم از زن و مرد)؛ و همانطوري كه اميرالمؤمنين(سلام الله عليه) اسوه است و امام است هم براي زنها هم براي مردها، فاطمهٴ زهرا(سلام الله عليها) هم وليّ خدا است (هم براي زنها و هم براي مردها) آن حضرت انسان نمونه است و اسوهٴ انسانها، نه مخصوص زنها؛ چه اينكه اميرالمؤمنين(عليه السلام) كه انسان نمونه است و مقتداي همهٴ انسانها است و مخصوص مردها نيست.
🔹دليل قرآني بر اسوه بودن زن با فضيلت برای مردم
دليل قرآني اين مطلب آن است كه ذات اقدس الهي وقتي ميخواهد نمونهٴٴ مردم با فضيلت را ذكر بكند، مريم[سلام الله عليها] را يادآور ميشود، ميفرمايد: نمونهٴٴ مردم خوب مريم است، نمونهٴٴ مردم خوب آسيه است: ﴿وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَةَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِى عِندَكَ بَيْتاً فِى الْجَنَّةِ﴾، ﴿وَ مَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ﴾؛ نمونهٴٴ مردم خوب مريم است. نفرمود «ضرب الله مثلا للاتي آمن مريم»؛ نفرمود نمونهٴٴ زنان خوب مريم است، فرمود: نمونهٴٴ مردم خوب مريم است.
در فرهنگ محاوره مردم غير از مرداناند. وقتي شما ميخواهيد از ملّت مسلمان ايران سخن بگوييد، ميگوييد: مردم انقلاب كردند، مردم تظاهرات كردند، مردم در انتخابات شركت كردند. مردم اعم از مردان و زناناند، مردم غير از مرداناند؛ مردان در برابر زناناند ولي مردم، يعني افراد يك ملّت. تعبير قرآن كريم هم همين است، نميگويد رجال در برابر نساء بلكه ميگويد «مردم»، ﴿الَّذِينَ آمَنُوا﴾، نمونهٴٴ مردم خوب (اعم از زن و مرد) مريم[سلام الله عليها] است؛ چه اينكه نمونهٴٴ مردم خوب (اعم از زن و مرد) عليبنابيطالب[عليه السلام] است.
🔹ممتاز بودن حضرت زهرا سلام الله علیها، در مسئله اندیشه و معرفت
سيدهٴ نساء عالميان فاطمهٴ زهرا(صلوات الله وسلامه عليها) هم در مسئلهٴ معرفت ممتاز بود، هم در مسئلهٴ پايداري و هم در انديشهٴ توحيدي سرآمد بود هم در انگيزهٴ استقامت و پايداري، كساني كه با خطبههاي نهج البلاغه آشنا هستند مستحضرند كه همهٴ خطبههاي نهجالبلاغه در يك حدّ نيست؛ بعضي از خطبهها كه دربارهٴ توحيد گفته شد بسيار بلند است، ولي بلندترين و مهمترين خطبههاي توحيدي نهج البلاغه را كسي مطالعه كند، ميبيند كه تقريباً 25 سال قبل از اينكه عليبنابيطالب(سلام الله عليه) اين خطبهها را ايراد كند، سيدهٴ نساء عالميان فاطمهٴ زهرا(سلام الله عليها) در جريان استرداد خلافت، حمايت از ولايت و استرداد فدك آن خطبهٴ توحيدي را ايراد كرده است كه آن خطبه غير از خطابه است. يك حرفي با مردم دارد مردم بايد بفهمند و يك حرفي با خداي خود دارند آنها كه الهي هستند بايد بفهمند. خطبههاي ائمه غير از خطابههاي آنهاست. سخنراني براي تودهٴ مردم است و آن خطبهها رابطهٴ ملكوتي عبد و مولا است، اگر كسي آن سويي شد، از خطبهها مدد ميگيرد و اگر اين سويي بود، از خطابهها استمداد ميكند. اگر كسي خطبهها را و نه خطابه، خطبهها را ارزيابي كند ميبيند بسياري از معارف خطبههاي نهج البلاغه علي(سلام الله عليه) 25 سال قبل به بيانات گهربار فاطمهٴ زهرا(سلام الله عليه) انشا شده است.
اين بانو در بخش انديشه و معرفت ممتاز بود؛ آن قدر ممتاز بود كه از آدم[عليه السلام] تا عليبنابيطالب[عليه السلام] كسي همتاي او نبود. آن روايتي كه وجود مبارك امام صادق[سلام الله عليه] ميفرمايد: اگر عليبنابيطالب[عليه السلام] نبود از آدم تا انقراض عالم، هيچ كس همسر فاطمه[سلام الله عليها] نميشد، این دو پيام دارد: يكي اينكه هيچ كدام از انبياي گذشته هم همتاي زهرا(سلام الله عليهم اجمعين) نبودند و يكي اينكه هيچ كدام از انبياي گذشته هم همتاي عليبنابيطالب نبودند؛ به هر تقدير اگر انديشهاش در تمام اوج است؛ پس از نظر انديشه و علم كمبودي ندارد.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
پیام امت.mp3
528.4K
💠 روز پنجم ماه #جمادی_الثانی
🔹 پیام امت
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
moredi_3636 ss.mp3
6.93M
💠 صوت #درس_اخلاق
🔹 تاریخ: 1398/11/03
🔹 موضوع: کلمات قصار #نهج_البلاغه 103 ـ 104 ـ 105
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi_3636 p2.pdf
278.3K
💠 متن #درس_اخلاق
🔹 تاریخ: 1398/11/03
🔹 موضوع: کلمات قصار #نهج_البلاغه 103 ـ 104 ـ 105
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
✅ محدودیت #علم تجربی
🔸مشكل جهان فعلي و بسياري از مردم اين است كه اينها با علوم تجربي سر و كار دارند كه دانش اينها حسّي و تجربي است.
🔸كاربرد اين علوم هم امور تجربي است؛ لذا بسياري از اين دانشجويان عزيز ما در فضاي حس دارند زندگي ميكنند.
🔸علوم تجربي، عمل تجربي انسان را در قلمرو حس بسته نگه ميدارد؛ اين ديگر به فكرِ علوم تجريدي نيست، [به فكرِ] علوم متافيزيكي نيست، [به فكرِ] علوم ماوراءالطبيعي، نيست، [به فكرِ] علوم بعد از مرگ نيست.
🔸اين تا مرگ را فكر ميكند؛ خيال ميكند مرگ پوسيدن است اما بعد از مرگ چه خبر است هيچ علم تجربي جوابگوي اين سؤال نيست.
🔸ميگويد انسان ميپوسد تمام شد و رفت! «از پوست به در ميآيد»، اين را ديگر علم تجربي نه ميفهمد و نه داوري دارد.
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره احزاب، آیات 6 الی 8
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c