eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
دیدار مسئولین دانشگاه ادیان و مذاهب با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
آیت الله العظمی جوادی آملی
دیدار مسئولین دانشگاه ادیان و مذاهب با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) http://eitaa.com/j
💢 حجت الاسلام و المسلمین نواب، رییس دانشگاه ادیان و مذاهب قم به همراه جمعی از مسئولین این دانشگاه با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند. 💠 معظم له در این دیدار بیان داشتند: جای دانشگاه «ادیان و مذاهب» در حوزه و دانشگاه خالی بود که بحمدالله به همت شما این خلاء مرتفع شده است اما آنچه بسیار اهمیت دارد و باید مد نظر داشته باشید این است که ما اگر به قرآن کریم مراجعه کنیم می بینیم از همان طلیعه ظهور، پیش از آنکه از عرب و عجم و امثالهم سخن بگوید از «بشر» و «حقوق بشر» سخن به میان آمده است. در سوره مبارکه «مدّثر»، که از سور مَکّی است که در آغاز بعثت بر پیامبر(ص) نازل شده‌، سه بار کلمه «بشر» تکرار شده است، که دو بار آن اشاره به این موضوع دارد، فرمود قرآن کریم مربوط به کل انسان هاست؛ ﴿ذِکْری‏ لِلْبَشَرِ﴾ و ﴿نَذیراً لِلْبَشَر﴾. در نتیجه خداوند قرآن را نازل نکرد که برای یک ملت و مملکت خاص باشد، این کتاب برای همه بشر و کتابی جهانی است! اینکه خداوند فرمود «لِیظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ» وظیفه همه ما را مشخص می کند، نمی توانیم بین المللی حرف بزنیم و محلی و منطقه ای فکر کنیم. «لِیظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ» یعنی این کتاب آنقدر توانمند هست که بر همه مکاتب دیگر جهان پیروز شود و ظفر یابد و این کار به دست شماست. اگر دیگر مکاتب جهان را نشناخته باشیم و سخن اندیشمندان جهان را نفهمیده باشیم چگونه می توانیم «لِیظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ» را محقق کنیم؟ ما اگر در حوزه، فلسفه غنی و قوی نداشته باشیم چگونه می توانیم حرف فلاسفه دیگر را رد کنیم؟ اگر کلام و تفسیر متقن و عمیق نداشته باشیم چگونه می خواهیم نحله ها و فرقه های مختلف را نقد کنیم؟ اینکه رسول گرامی اسلام فرمود «الاسلامُ یعلو ولا یعلی عَلَیهِ» این جمله خبریه است که به داعی انشاء القاء شده؛ یعنی بر همه شما لازم و واجب است که بکوشید جهانی بیاندیشید و جهانی حرف بزنند. مدیریت حوزه های علمیه باید به گونه ای باشد که مانع نهال فروشی حوزه شود، بارها به عرض دوستان رسید که اگر الان خدایی نکرده خروجی نجف را از ما بگیرند تمام حوزه های علمیه سراسر جهان تشیع تعطیل می شود چرا که مهمترین کتب درسی حوزه های علمیه در نجف تولید شده است اما خروجی نجف مدیون مدیریت و عقلانیت «سید مرتضی» است. وقتی وی زعیم حوزه علمیه نجف شد، ابتدا وقف كردن را به مردم یاد داد كه وقف می تواند برای تربیت شاگردان و تامین كتاب و لوازم التحریر طلاب هم باشد یعنی وقف را احیاء کرد و در گام بعدی با شناسایی طلاب نخبه و حمایت ویژه از آنها موفق شد شیخ طوسی ها را تربیت كند. یك طلبه فاضل و با استعداد، مسئولیت دارد تا در حوزه بماند و خلاء مرجع و استاد را در آینده پر كند و وظیفه ما نیز این است كه این طلبه فاضل را شناسایی و او را حمایت كنیم تا وارد كارهای اجرایی نشود و به درس و بحث خود ادامه دهد. مرحوم بحرالعلوم در شرح کیفیت تدریس خواجه می گوید «وقتی ایشان نام سید مرتضی را در جلسه درس ذکر می کرد، عبارت صلوات الله علیه را در وصف ایشان به کار می برد» شاگردان از ایشان سؤال کردند که چرا بر سید مرتضی صلوات می فرستید؟ ایشان فرمود «وقتی خدا در سوره احزاب بر علما صلوات فرستاده، چرا ما بر آنها صلوات نفرستیم؟» یعنی انسان می تواند به جایی برسد که مصداق صلوات الهی باشد که بحمدالله این زمینه امروز در حوزه ها بیش از گذشته فراهم است. مردم عقیده می خواهند، آنچه جامعه و مردم را حفظ می کند عقاید آنهاست، کمتر کسی فکر می کرد شوروی با آن عظمت از هم بپاشد اما به سبب نبود عقیده، این اتفاق در شوروی افتاد اما کشوری مانند هند چون عقیده در مردم آن وجود داشت، با همه فقر و کمبود ها همچنان رشد کرد و امروز از قدرتهای جهانی محسوب می شود. اما نکته مهم این است که اگر نیاز مردم به عقیده از راه صحیح تامین نشود عقاید به سمت بت پرستی و گاوپرستی و امثال ذلک منحرف می شود، از سوی دیگر انسان اگر با حرف حق مواجه شود آن را می پذیرد چرا که خداوند انسان را بدون سرمایه خلق نکرده است که ما از دانشگاه ادیان و مذاهب انتظار داریم حرف حق و پیام قرآن را به همه جهانیان برساند، انشاالله. ۱۳۹۸/۱۱/۱۶ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_5900022855420086182.mp3
2.35M
🔊 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: ❗️منکرِ ولایت فقیه، طعم فقه را نچشیده است! ❗️رهبر اگر علی ابن ابیطالب باشد و مادامی که ماها اصلاح نشیم شکست هست درس خارج فقه، قم ؛ ۱۳۹۸/۱۱/۰۲ 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
پیامبر حِجر به شکمش بست، نه حَجَر ! 🔸جابربن عبدالله انصاري ديد وجود مبارك حضرت روي حِجرش چيزي بسته است. 🔸اين حَجَر نيست، ظاهراً حِجر است. 🔸بالأخره انسان وقتي دلش درد مي‌كند دست مي‌گذارد فشار مي‌آورد اين دلش را مي‌گيرد. 🔸گاهي درد شكم هست، گاهي در اثر گرسنگي انسان آسيب مي‌بيند دامن را، حِجر را به شكم مي‌بست، نه حَجَر[سنگ] را! 🔸از زير بغل تا اين محدوده شكم، اين قسمت را مي‌گويند حِجر و اگر دامن را به اين قسمت ببندد يا شالي را به اين قسمت ببندد كه شكم پيچ نخورد، از درد آسيب نبيند مي‌گويند معصوب‌الحِجر است. 🔸يعني اين قسمت را بست كه آسيب نبيند، نه اينكه حَجَر[سنگ] بست. 🔹برگرفته از درس تفسير قرآن آيت الله جوادي آملي/سوره احزاب، آيات 21 الي 27 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
سلوک مخلَصین.mp3
895K
💠 روز دوازدهم ماه 🔹 سلوک مخلَصین حضرت آیت الله العظمی http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
اگر اسلام نبود اثری از یهودیّت و مسیحیّت نبود! 🔸وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمود: «لضربة عليٍّ لعمرو يوم الخندق تَعدل عبادة الثقلين»؛ خُب درست است شهادت، يك مقام برجسته‌اي است اما بالاتر از شهادت آن فتحي است كه اين شهادت‌ها در دامنه و در سايه آن سفره فتح به ثمر مي‌رسد. 🔸فرمود پيروزي حضرت امير معادل عبادت جن و انس است؛ اگر ـ معاذ الله ـ آن روز وجود مبارك حضرت امير آن شمشير را نمي‌زد و او را به هلاكت نمي‌رساند آنها مي‌آمدند مدينه را قتل‌عام مي‌كردند، غارت مي‌كردند، ديگر اثري از اسلام نبود. 🔸اسلام نه تنها خودش را حفظ كرد، نبوّت انبياي ابراهيمي را هم حفظ كرد. 🔸خدا غريق رحمت كند مرحوم كاشف‌الغطاء را! اين را ما چند بار در همين‌جا به عرضتان رسانديم؛ مرحوم كاشف‌الغطاء مي‌فرمايد اگر قرآن نبود، اسلام نبود، اهل بيت نبودند، اثري از يهوديّت و مسيحيّت نبود. 🔸براي اينكه اين انجيل تحريف‌شده، اين تورات تحريف‌شده، اين كتابي كه ـ معاذ الله ـ شُرب خمر را به انبياء اسناد مي‌دهد، اين كتابي كه ـ معاذ الله ـ آمدن خدا از آسمان به زمين و كُشتي‌گيري با يعقوب و امثال اينها را نسبت مي‌دهد، اين ديني نيست كه با پيشرفت علم بماند. 🔸مختصري علم پيشرفت كرده اينها كليسا را زدند كنار؛ اگر قرآن نبود، عترت نبود، اثري از تورات و انجيل نبود. 🔸اما وجود مبارك پيغمبر و همچنين قرآن آمده عظمت ابراهيم را، عظمت موسي را، عظمت عيسي را، مبارزات با آل‌فرعون را، جريان فَأَخَذْنَاهُ وَجُنُودَهُ فَنَبَذْنَاهُمْ فِي الْيَمِّ را، طهارت عيسي را، عَذرا بودن مريم را، قداست مريم را، قدّيس بودن اين دودمان را تثبيت كرد و گفت و گفت و گفت تا مسيحيت را زنده كرد، يهوديت را زنده كرد؛ فهميدند انبياي الهي از هر آسيب و گزندي مصون‌اند، موسي آن نيست كه آنها مي‌پندارند، عيسي آن نيست كه آنها مي‌پندارند، مريم آن نيست كه ـ معاذ الله ـ به خلاف متّهم بشود. 🔸اين قرآن، انبياي ابراهيمي را، وجود مبارك موسي را، وجود مبارك عيسي را، وجود مبارك مريم(سلام الله عليهم) را به عظمت معرفي كرد تا به اين روز اينها را نگه‌داشت. 🔸اگر قرآن نبود اثري از دين الهي نبود! چه يهوديّت، چه مسيحيّت! 🔸لذا فرمود: «لضربة عليٍّ لعمرو يوم الخندق تَعدل عبادة الثقلين» حتي شهادت خود حضرت امير(سلام الله عليه) هم در سايه بركت همين پيروزي است. 🔸اگر اسلام رفته بود خُب اگر كسي را مي‌كشتند ديگر مسأله شهادت مطرح نبود، جريان كربلا هم مديون همين فتح خندق است. 🔸اگر اسلامي نبود مي‌شد جنگ طايفه‌اي! جنگ طايفه‌اي كه ديگر سيّدالشهداء در خود ندارد! 🔸لذا گاهي ممكن است يك پيروزي معادل چندين شهادت و برتر از چندين شهادت باشد؛ همان‌طوري كه مِداد علما بالاتر از دماء شهداست. 🔸بعضي از اعلاميه‌هاي امام بالاتر از دِماء شهدا بود، الآن هم همين‌طور است. 🔹برگرفته از درس تفسير قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره احزاب، آيات 21 الي 27 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
بر سریر شهادت.mp3
955.8K
💠 روز سیزدهم ماه 🔹 بر سریر شهادت حضرت آیت الله العظمی http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
آیت الله العظمی جوادی آملی
❇️13 جمادی الثانیه؛ سالروز وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها و روز تکریم مادران و همسران شهداء حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: 🔰شهید هرگز از بین نمی رود و هرگز فراموش نمی شود و هرگز ما را فراموش نمی کند؛ در مقابل وظیفه ما آن است که شهدا را فراموش نکنیم و این امر، هم با برگزاری بزرگداشت برای آنها و هم با طی کردن راه آنها مقدور است معظم له مادران و خانواده های معزز شهدا را مورد خطاب قرار دادند و اظهار داشتند: 🔰شما بزرگوران و خانواده های شهداء سرمایه های کشور هستید و می توانید این کشور را از هر خطری مصون سازید، چرا که خدا مهمان دلهای شکسته است و خانواده های شهدا از دلشکستگان هستند لذا همه سعی کنید مهماندار خدای سبحان باشید و از خدا برای این کشور رفع مشکلات را بخواهید آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنانی به مصائب حضرت ام البنین و فداکاری آن بانو اشاره کردند و بیان داشتند: 🔰 بعد از جریان عاشورا، وقتی خبر به مدینه رسید، اول كسی كه امّ‌البنین درباره او سؤال كرد وجود مبارك سیدالشهداء(ع) بود، یعنی نام مبارك قمر بنی‌هاشم(ع) را نمی‌برد گفت، فرزندان من فدای حسین‌بن‌علی(ع). ایشان ادامه دادند: 🔰 بعدها كه قدری فضای مدینه باز شد، ایشان می‌رفتند قبرستان بقیع، در بقیع به نام چهار پسرشان چهارتا قبر نمادین درست می‌كردند، زن‌های مدینه را در آنجا جمع می‌كردند، امّ‌البنین مرثیه می‌خواند و می‌گفت زن‌های مدینه از این به بعد مرا امّ‌البنین صدا نزنید، امّ‌البنین یعنی مادر پسران! روزی من امّ‌البنین بودم كه فرزندان من زنده بودند، از این به بعد مرا امّ‌البنین نگویید «لا تدعونی ویك امّ البنین كانت بنون لی اُدعا بهم و الیوم أصبحت و لا من بنین» http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
4_5818996463430009628.mp3
1.51M
سیزدهم جمادی الثانی حضرت ام البنین (سلام الله علیها ) حضرت آیت الله العظمی http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
پیشروان جهاد.mp3
533.3K
💠 روز چهاردهم ماه 🔹 پیشروان جهاد حضرت آیت الله العظمی http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
آیت الله العظمی جوادی آملی
✳️تاکید بر پرهیز از کاخ نشینی/ رها کردن کاخ نشینی، نشانه رادمردی و آزادگی است حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود (19بهمن ماه) در مسجد اعظم قم بیان داشتند: الآن ما در آستانه چهل و یکمین سال نظام اسلامی، انقلاب اسلامی به برکات خون شهدا هستیم؛ این اعلام خطری است به ما؛ فرمود شما به جای ظالمین نشسته‌اید یعنی آنها چون ظلم کردند نمانده‌اند، نگذاشتیم بمانند و شما به جای آنها نشسته‌اید شما اگر بخواهید بمانید باید راه آنها را نروید. یک وقت است که کسی ـ خدای ناکرده ـ مشکل جدّی با نظام الهی دارد، این دسته افراد خیلی کم‌اند؛ اما اکثریت مردم وقتی ببینند کسی عالم دینی است و عامل به دین است، دین را رها نمی‌کنند؛ نه تنها دین‌ستیز نیستند، دین‌گریز هم نیستند. معظم له با اشاره به کلامی از حضرت امیر علیه السلام در مذمت کاخ نشینی، بیان داشتند: حضرت امیر علیه السلام در یک بیان نورانی فرمود «أَلَا حُرٌّ یدَعُ هَذِهِ اللُّمَاظَةَ» فرمود حواستان جمع باشد شما رفتید در این کاخ‌ها نشستید، روی زمین‌ها نشستید، آنچه به نام پهلوی بود الآن در دست شماست، مواظب باشید! «أَلَا حُرٌّ یدَعُ هَذِهِ اللُّمَاظَةَ» این حکم رادمردی و آزادگی است. ایشان ادامه دادند: حضرت فرمود چرا مردان آزاده پیدا نمی‌شوند که از «لماظه» صرف نظر کنند؛ «لماظه» مانده لای دندان است، کسی که غذایی را خورده، اگر چیزی در لای دندانش بماند این را می‌گویند «لماظه»، فرمود پهلوی‌ها و امثال پهلوی‌ها تا آنجا که ممکن بود از این باغ و راغ ایران استفاده کردند؛ آنچه لای دندان اینها مانده بود را درآوردید، آزادمردانی می‌خواهم که از این لماظه بگذرند، اینها دست دوم است، دست اول که نیست، همه این کاخ‌ها، همه این نیاوران‌ها، همه اینها، دست دوم است، اینها لماظه پهلوی است. معظم له خاطرنشان کردند: خود حضرت در جایی دیگر فرمود بعضی‌ها کار خلاف نمی‌کنند برای اینکه جهنم نروند یا برای اینکه بهشت بروند معصیت نمی‌کنند، اما بعضی آزاد از بهشت و جهنم‌اند، آنها الهی‌اند و «قربة إلی الله» و «لقاء الله» کار می‌کنند. بحث‌های حرام و حلال و جهنم و بهشت در نهج البلاغه کم نیست؛ اما این کلمات هم در نهج البلاغه برجستگی دارد؛ فرمود یک آزادمرد می‌خواهم که از مانده لای دندان اینها بگذرد، «أَلَا حُرٌّ یدَعُ هَذِهِ اللُّمَاظَةَ»، این بزرگواری است. آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به فداکاری ها و ایثارهای صورت گرفته برای برپا ماندن نظام اسلامی تصریح داشتند: این شهدای ما کم مقامی ندارند! بارها به عرض شما رسید که این شهدای گمنام اینطور نبود که مثلاً بی‌نشان رفته باشند، نه! اینها همه‌ پلاک داشتند اما خیلی‌ها در شب‌های عملیات این پلاک‌ها را کنار گذاشتند تا گمنام باشند! در نتیجه، جهنّم نرفتن و بهشت رفتن خیلی مهم نیست، آزادمرد بودن خیلی مهم است؛ این کاخ نیاوران، این ثروت پهلوی، این بجا مانده‌ها، اینها دست دوم است، اینها مانده لای دندان دودمان پهلوی است، ننگ شما است، مبادا خودتان را به اینها آلوده کنید، اگر ما واقعاً هیچ وقت طمعی در مالی نمی‌کردیم، اکنون مشکلی نداشتیم. ایشان ایام پیروزی انقلاب اسلامی را از برکات الهی دانستند و بیان داشتند: غرض این است که این ایام، واقع ایام الله است، واقع برکات الهی است، واقع عنایت الهی است. در همین آیات سوره مبارکه غاشیه فرمود مؤمنین با عملشان بهشت را می‌سازند. پس بهشت با همه جلال و شکوهی که دارد ساخت شما است، در نتیجه شما به دنبال یک کار بالاتر بروید؛ پس انسانی که می‌تواند بهشت بسازد و بهشت محصول کار اوست، چرا به بالاتر از بهشت فکر نکند؟ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
به همراه اقامه نماز توسط آیت الله العظمی جوادی آملی؛ مراسم تشییع مرحوم آیت‌الله طبرسی در قم برگزار می شود ▪️مراسم تشییع مرحوم آیت‌الله «نورالله طبرسی» نماینده سابق ولی فقیه در مازندران و نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری، روز دوشنبه ۲۱ بهمن، ساعت 14 از مسجد امام حسن عسکری علیه السلام به سمت حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار خواهد شد و حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی بر پیکر ایشان نماز اقامه خواهند نمود @daftar_ayatollah_javadi_amoli
دعوت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی از آحاد مختلف مردم به حضور در راهپيمايی 22 بهمن http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
آیت الله العظمی جوادی آملی
دعوت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی از آحاد مختلف مردم به حضور در راهپيمايی 22 بهمن http://eitaa.c
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس خارج فقه امروز خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد با دعوت از آحاد مختلف مردم به حضور در راهپیمایی 22 بهمن، بیان داشتند: در راهپیمایی 22 بهمن به لطف الهی همه ما شرکت کنیم و این را حق و وظیفه خود بدانیم با رعایت دو اصل؛ اصل اول اینکه، همانطور که در راهپیمایی قبل از انقلاب مشخص بود که چه می‌خواهیم، الآن هم مشخص است که چه می‌خواهیم، شعار ما، محتوای قطع‌نامه‌های ما، بیانیه پایانی ما، باید همان شعارها و اصول کلی قبل از انقلاب باشد. اما اصل دوم این است که بالاخره ما یک سری مشکلاتی داریم، این مشکلات یک مقدار در اثر ضعف مدیریت است که ما با داشتن این همه سرمایه‌های غنی و قوی از نظر اقتصاد در زحمت هستیم و یک سلسله بداخلاقی و بدحقوقی است، یک عده‌ای در کشور دهه غارت تشکیل دادند، اینجا سرقت، آنجا سرقت، کل خزانه را خالی کردند، این دهه غارت را هم ما باید در شعارهایمان بگوییم، اینها حق مسلّم ماست. معظم له ادامه دادند: فرمایش پیامبر گرامی اسلام این است که دین‌داری در حالت فقر بسیار سخت است، این نکته را بارها به مسئولین گفتیم که درست است مردم بین خود و خدای خود، خدا را قبول دارند و دینشان محفوظ است اما اینکه دین بخواهد در جامعه حاکم باشد این با فقر نمی‌شود، دعای نورانی پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) این است که «اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِی الْخُبْزِ وَ لَا تُفَرِّقْ بَینَنَا وَ بَینَهُ فَلَوْ لَا الْخُبْزُ مَا صُمْنَا وَ لَا صَلَّینَا وَ لَا أَدَّینَا فَرَائِضَ رَبِّنَا عَزَّ وَجَل‏» با اینکه حضرت، شعب ابیطالب را تحمل ‌کرد، خواص اصحاب، آن شرایط را تحمل ‌کردند، اما ناله و استغاثه حضرت به درگاه خدا این بود که خدایا! اگر حکومت می‌خواهید باید اقتصاد مردم تأمین باشد، «نان مردم» کنایه از اقتصاد است، حضرت به خدا عرض کرد خدایا بین مملکت ما و نان مملکت، جدایی نیانداز، اگر خدای ناکرده اقتصاد مردم آسیب ببیند توقع نداشته باش مردم مسلمان بمانند. ایشان تاکید داشتند: ما معرفت‌شناسی، خداشناسی، خداباوری و دین‌باوری را باید تقویت کنیم، اینها در راهپیمایی‌های ما باید باشد، اما الآن ما دو هدف داریم؛ یکی خواستن همین مسائل و یکی خواستن مدیران باعرضه که مال بیت‌المال را امانت بدانند و رها نکنند تا شاهد غارت های هزار میلیاردی نباشیم. آیت الله العظمی جوادی آملی تصریح داشتند: هم باید مسئولان را توجه داد که رونق تولید، آسان‌گیری امتیاز دادن است که باید کاملاً در خدمت مردم باشند تا مردم تولید کنند و این کشور خودکفا شود و خودمان خودمان را اداره کنیم، ما باید در متن جامعه باشیم و این خواسته‌های خود را هم بگوییم. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅اختلاف، برکت يا عذاب؟ 🔸اختلاف بارها به عرضتان رسيد كه دو قسم[است]: 🔸يك اختلاف قبل‌العلم، كه اين بركت است؛ براي اينكه تمام تلاش و كوشش براي اين است كه حق معلوم بشود. 🔸اختلاف قبل‌العلم بركت است؛ دو نفر بحث مي‌كنند تا معلوم بشود حق چيست بعد از اينكه معلوم شد، هر دو به آن توافق مي‌كنند و مي‌شود نعمت. 🔸هم آن اختلاف قبل‌العلم بركت است، هم حدوث علم بركت است، هم وفاق بعدالعلم بركت است. 🔸اما اختلاف بعدالعلم، كه فَمَا اخْتَلَفُوا إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْياً بَيْنَهُمْ عذاب الهي است. 🔸اگر كسي ـ خداي ناكرده ـ اين غدّه سرطان را درمان نكند خدا مدتي مهلت مي‌دهد بعد اين‌گونه از فرستاده‌ها را اعزام مي‌كند كه بين اينها آن شِقاق را ايجاد كنند. 🔸آن اختلافي كه در اثر عصيان الهي پديد آمد، آن ديگر قطعاً عذاب الهي است. 🔸در سوره مباركه «مائده» گذشت كه خداي سبحان فرمود ما بين يهودي‌ها اختلاف ايجاد كرديم، ما بين مسيحي‌ها اختلاف ايجاد كرديم. 🔸درباره مسيحي‌ها كه يك مقدار نَرم‌ترند اِغراء تعبير شده، درباره يهودي‌ها كه خشن‌ترند القاء تعبير شده: 🔸درباره يهودي‌ها فرمود أَلْقَيْنَا بَيْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ إِلَي يَوْمِ الْقِيَامَةِ ما اينها را به جان هم انداختيم. 🔸درباره مسيحي‌ها هم فرمود فَأَغْرَيْنَا بَيْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ 🔸اگر ـ خداي ناكرده ـ قهر الهي دامنگير ملتي بشود خدا بين اينها يا القاي عداوت يا اغراي عداوت بكند آن ملت و امت ديگر روي سعادت نمي‌بينند. 🔸لذا مي‌گويند مواظب گفتار، مواظب رفتار[باشید]، تا آنجا كه ممكن است انسان محتاطانه سخن بگويد، كسي را نرنجاند، آبروي كسي را نبرد. 🔸وقتي ممكن است انسان دوستانه مشكل را حل بكند، خصمانه وارد صحنه نشود، براي همين است. 🔸اگر ـ خداي ناكرده ـ به آن روز رسيد هيچ چيزي آن را درمان نمي‌كند. 🔹برگرفته از درس تفسير قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره احزاب، آيات 21 الي 27 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
وظیفه جوانان انقلابی.mp3
763.9K
🔹 وظیفه جوانان انقلابی 🔹 روز 22 بهمن: حماسه حضور، عظمت ملت، تکریم سردار دل ‌ها 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli