eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
208 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 میلاد نور بیانات حضرت آیت الله العظمی http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت 🔹 جلسه اول ▪️ تاریخ: 1374/03/11 بیانات حضرت آیت الله العظمی http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
به مناسبت ولاددت امام محمد باقر علیه السلام، بخش هایی از پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، به کنگره ملی امام محمد باقر(ع) که در سال 1389 برگزار گردید، را از نظر می گذرانیم؛ آیت الله العظمی جوادی آملی در این پیام اظهار داشتند: «آنچه در این پیام مطرح می‌شود رقائقی از حقایق وصف‌ناپذیر آن حضرت است که در کسوت چند نکته بر پیکر رسای این کنگره پوشانده می‌شود که بَطائنها مِن اسْتَبْرَق فکیف بظهائِرها! با اعتراف به اینکه اغْترافِ غرفه‌ای از بحر زخّار باقر علوم انبیا(ع) برای مُقْتَرِفانِ جهل علمی و جهالت عملی چونان راقم سطور، اگر متعذّر نباشد حتماً متعسّر خواهد بود؛ لیکن صاحبان عطایا مطایائی نیز به پذیرندگان هدایای ملکوتی خویش عطا می‌کنند که توان تحمّل آن را میسور می‌کند و آنچه در زیارت «جامعه کبیر» آمده است که «مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِکُم»[1] نوید احتمال حدیثِ صعب بلکه مستصعبِ اهل بیت وحی را به همراه دارد که امید است این همایش عظیمُ المنزله از آن کوثر، حظّ وافر ببرد تا جامعه را از تکاثرگرایی برهاند! این توقّع با توجه به مرز و بومِ ولایتمدار طبرستان، رجایِ واثق و صادق است نه اُمْنیّة آفِلِ فائل. به هر تقدیر به نکاتِ مُصْطاد از غُرَر و دُرَرِ امام باقر(ع) می‌پردازیم. یکم: عنصر محوری ولایت از منظر حضرت امام باقر(ع)، عَرْضِ هویّت خود بر قرآن حکیم است، زیرا آن محقّق علوم انبیا به جابربن‌یزید جُعفی چنین فرمود: «واعلَم بأنّک لا تکون لنا ولیّاً... ولکن اِعْرضْ نفسک علی کتاب الله فان کنتَ سالکاً سبیلَه زاهداً فی تزهیده راغباً فی تَرْغیبه خائفاً مِن تخویفه فأثبتُ و أبْشِر».[2] از این بیان نورانی بر می‌آید که بهترین راه برای معرفت نفس که دقیق‌ترین معرفت پروردگار است، توزینِ هویتِ انسانی خویش بر میزان اکبر یعنی قرآن کریم است، چنانکه لازم‌ترین روش برای تشخیصِ صحّت و سُقمِ حدیث، عَرض آن بر قرآن مجید است تا مخالف آن طرد شود و غیر مخالف پذیرفته گردد. از این ضابطِ فاخر برمی‌آید که تنها محورِ تحقیق در جهاد اکبر که قلمرو آن فقه اکبر است و در جهاد اصغر که حوزة آن فقه اصغر است، ولایت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است که با ثَقَل اکبر یعنی قرآن کریم سنجیده شود تا نه با آن مخالف باشد و نه مختلف، چون وحی الهی از هر نقص، مُنزّه و از هر عیب، مُبرّاست. بنابراین همان ‌طوری که بر مُحدِّث و فقیه لازم است در محضر قرآن مجید باشند، بر ولیّ و حکیم نیز واجب است که از ترازویِ قسطِ خدا آگاه باشند تا شناسنامه قرآنی پیدا کنند و فرزند صالح این کتاب باشند تا بتوانند در مطافِ ولایتِ معصومان(ع) طواف کنند و از زمزم آنان بنوشند و خَلْف مقام آنها اطاعت نمایند. خلاصه آنکه کلام نورانی امام پنجم(ع): «لا غِنیٰ کغِنی النفس... و لا معرفة کمعرفتک بنفسک»[3] باید در پرتو عَرض بر قرآن تفسیر ‌شود. دنیا راه است و آخرت مقصد دوم: مَظهر اسمِ باقیِ خداشدن و صِبغة وجه‌اللّهی یافتن و از آفتِ زوال و اُفْت فنا مصون ماندن، کمال مرغوب است نه نقص مهروب؛ لیکن عمده، تحقیقِ حقیقت بقا و بی‌حقیقت بودن بقا در دنیاست. آنچه از منظر حضرت امام باقر(ع) استنباط می‌شود این است که نباید بین دارالغرور و دارالقرار اشتباه کرد، زیرا دنیا راه است و آخرت، مقصد و شهودِ جمال و جلالِ خدا مقصود. کسی که فقط به راه دلبسته باشد حتماً هدف آفرینش را فراموش کرده است و چون معاد، همان عود به حضور مبدأ و رجوع به ساحت اوست، نسیان معاد، فراموشی مبدأ را به همراه دارد؛ شاید به همین جهت است که امام پنجم(ع) فرمود: «... لا مَعْصِیةَ کحُبِّ البقاء».[4] آنچه از قرآن کریم برمی‌آید تأیید کلام نورانی پنجمین امام معصوم(ع) ماست: ﴿یَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ﴾؛[5] ﴿مَا أَظُنُّ أَن تَبِیدَ هذِهِ أَبَداً﴾؛[6] ﴿لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ بِمَا نَسُوا یَوْمَ الْحِسَابِ﴾.[7] سوم: هماهنگی قرآن و عترت، همان پیوند ناگسستنیِ وجود علمی و عینی اسمای حسنای خداست. آنچه در آغاز آفرینش رخ داد نموداری از این پیوند عریق است یعنی نه اسمای پروردگار بدون آدم که متعلِّم راستین آنها و نمونه بارز مظهریّت آنهاست اثربخش است و نه انسان کاملی چونان آدم بدون فراگیری عینی آنها صاحب کرسیِ خلافت الهی و مَسجودٌ‌ له فرشتگان می‌شد. آنچه در عصر حضرت ختمی‌نبوّت(ص) پدید آمد نمونة کامل این ربط وثیق است یعنی نه قرآن بدون ولایت معصومان(ع) مصداق عینیِ ﴿یَهْدِی لِلَّتی هِیَ أَقْوَمُ﴾[8] است و نه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بدون قرآن، سببِ کمال دین و تمام نعمت و رضایتمندی خدا نسبت به اسلام خواهند بود. آنچه در قرآن با وجود علمی، محقّق است، در خاندان نبوّت و امامت با وجود عینی متحقّق است، چنانچه حضرت امام باقر(ع) به فقیه اهل بصره، قتاده فرزند دعامه فرمود: «إنّما یَعْرِفُ القرآنَ مَنْ خوطَبَ به».[9] اهتمام آن حضرت(ع) به انسجام متینِ قرآن و عترت را می‌توان در رهنمود آن امام معصوم(ع) به تنها راه نجات
جستجو کرد که چنین فرمود: «فَلَقِّنوا مَوْتاکم عِند الموتِ شهادةَ أن لا إله إلاّ الله و الولایة».[10] با این بیان، سرّ اهتمام ویژة حُمران‌بن‌أعین برای اثبات ولایتمداری خویش روشن می‌شود، زیرا وی به امام باقر(ع) که بهره‌های علمی از آن حضرت بُرد عرض کرد من با خدا عهد کردم که از مدینه خارج نشوم تا شما به من خبر دهید که آیا از شیعیان شما هستم، آن حضرت فرمود: «نَعَم فی الدنیا و الآخرة».[11] از همین جهت است که سراینده معروف، کمیت، بعد از خواندن قصیده‌ای که ـ «یک بیت از آن قصیده به از صد رساله بود»[12] ـ مدح آن ذوات قدسی یعنی اهل بیت وحی بود، از دریافت جایزه کلان به درخواست پیراهن آن حضرت مفتخر شد[13] و آنچه از بدن نورانی معصوم خلع می‌شود و به ولایتمدار داده می‌شود، لقب پرافتخار «خَلْعت» می‌گیرد وگرنه پارچة نو هر چند گران‌بهاتر باشد، هرگز بهایِ خَلعت و جمال و جلالِ آن را ندارد. علم امام باقر(ع) چگونه بود؟ چهارم: انسان کامل معصوم همانند حضرت امام باقر(ع) علوم فراوانی را به برکت وحی نبوی(ص) و به عنوان علم‌الوراثه نه علم‌الدراسه عالِم شده است و نظیر پدران بزرگوار خود نه تنها از دیگران بی‌نیاز بود بلکه چونان اَجداد کِرام خویش، مرجعِ علمی همه محقّقان بوده است. ابوبصیر که از شاگردان معروف آن امام معصوم(ع) است نقل کرد که امام به وی فرمود حَکَم بن عُتَیبه از افرادی است که خداوند درباره آنها گفت: «﴿وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَقُولُ آمَنَّا بِاللّهِ وَبِالْیَوْمِ الْآخِرِ وَمَا هُمْ بِمُؤْمِنِینَ﴾[14] فَلْیُشَرِّقِ الحَکَمُ وَلْیُغرِّبْ أما و الله لا یُصیبُ العلمَ إلاّ مِن أهل بیتٍ نَزَل علیهم جَبرَئیلُ»[15] یعنی اگر حَکَم به مشرق سفر کند یا به مغرب هجرت کند (یا به شمال و جنوب کوچ نماید) هرگز علم صائب، نصیب او نمی‌شود مگر آنکه از خاندان وحی باشد. از غیر مجرای وحی، دانش صحیح و کامل، بهره کسی نمی‌شود و اگر از انبیای گذشته نیز مطلب درستی به ‌جا مانده باشد، محصولِ نزول وحی الهی است. لازم است از جهت معرفت‌شناسی عنایت شود که عقل در برابر نقل است نه در قبال وحی، زیرا هرگز معرفتِ مفهومی و حصولی، عدیلِ معرفت عینی و حضوری نخواهد بود و شناختِ خطاپذیر، مَثیلِ معرفتِ معصومانه نیست و ادراکِ نظری، شبیه عرفانِ بصری نمی‌باشد و علم مُلکی را نرسد که معادلِ معرفت ملکوتی باشد. پنجم: سیرة سیاسی امام باقر(ع) شاگردان نستوهی را می‌پروراند که در عصر خَفَقان و فرصتِ دالانِ انتقالِ سلطنت از غاصب اموی به غاصب عباسی، پیام بلیغ آن حضرت را به صورت‌های گوناگون (صریح یا کنایه) اعلام دارند تا هم سُنّتِ حَسنة مبارزه با طغیان به نسیان سپرده نشود و هم هلاکت هالکان همانند سلامت سالکان، برابر بیّنه باشد: ﴿لِیَهْلِکَ مَنْ هَلَکَ عَن بَیِّنَةٍ وَیَحْیَى مَنْ حَیَّ عَنْ بَیِّنَةٍ﴾.[16] برخی به عبدالملک‌بن‌مروان، معاصر حضرت امام باقر(ع) گفتند حکومتی که در اختیار گرفتید آیا به استناد نصّ خدا و پیامبر اوست، گفت نه، پرسید آیا امّت بر حکومت شما اجماع کرده‌اند و به حاکم بودن شما راضی شدند، جواب داد نه، سؤال کرد آیا از طرف تو بیعتی در گردن آنها بود و وفا نموده‌اند، پاسخ داد نه، استفسار کرد آیا اهل شورا تو را برگزیدند، اعتراف کرد نه، آن‌گاه گفت جز این است که تو با قهر و زور وادارشان کردی که امر تو را پذیرا باشند و اموال بیت‌المال را به خودت اختصاص دادی، اقرار کرد آری. سپس گفت به چه سبب به لقب امیرالمؤمنین نامیده شدی در حالی که نه خداوند و نه به دستور او پیامبر و نه طبقِ رهنمود وی امّت اسلامی تو را امیر نکردند، عبدالملک تهدید کرد و گفت از مرز و بوم من خارج شو وگرنه تو را می‌کُشم، آن شخص گفت این ارعاب، پاسخ اهل عدل و انصاف نیست و آن‌گاه بیرون رفت.[17] امام باقر(ع)، آغازگر دعا و نیایش در شب قدر ششم: هر چند حدیثِ وَزینِ «إنّی تارک فیکم الثقلین»[18] بر تارکِ تاریخِ اسلامی می‌درخشد لیکن حضور هماهنگ این دو امانت الهی در متن حیات متمدّنانه و متدیّنانة جامعه، طبق رهنمود امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بوده و همچنان ادامه دارد. برجسته‌ترین ماه برای نیایش با خدا، شهر مبارک رمضان است و والاترین زمانِ آن شب قدر است و بهترین برنامة آن قرآن به سر گرفتن و مهم‌ترین سوگندِ این مراسم، قسم به چهارده معصوم است. این طرح با دعای امام باقر(ع) شروع می‌شود که آن حضرت(ع) فرمود قرآن را باز کن و بین دو دست خود قرار ده و بگو: «اَللَّهُمَّ اِنّی‏ اَسْئَلُکَ بِکِتابِکَ الْمُنْزَلِ وَ ما فیهِ وَ فیهِ اسْمُکَ الْأَعْظَمُ الْأَکْبَرُ وَ اَسْماؤُکَ الْحُسْنی‏ وَ ما یُخافُ وَ یُرْجی‏ اَنْ‏ تَجْعَلَنی‏ مِنْ عُتَقائِکَ مِنَ النَّارِ»[19] و با هدایت و دعای امام صادق(ع) امتداد می‌یابد که آن حضرت(ع) فرمود قرآ‌ن را بر سر بگذار و بگو: «اَللّهُمَّ بِحَقِ‏ هذَا الْقُرْآنِ وَبِحَقِّ مَنْ اَرْسَلْتَهُ بِهِ وَبِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فی
هِ وَبِحَقِّکَ‏ عَلَیْهِمْ فَلا اَحَدَ اَعْرَفُ بِحَقِّکَ مِنْکَ»، آن‌گاه ده مرتبه نام مبارک خدا و (در ظلّ آن) ده مرتبه نام پیامبر3 و ده مرتبه نام علی(ع) تا دوازدهمین امام همام و چهاردهمین معصوم(ع) یعنی حضرت ختمی‌امامت، مهدی موجودِ موعود عجّل‌الله‌تعالى‌فرجه‌الشریف را بر زبان جاری کن. [20] این تعلیمِ فاخر، قرآن را مشهور می‌کند و مانع مهجوریّت آن می‌شود زیرا با حضورِ اهل بیتِ وحی در متن جامعه اسلامی به ویژه حضرت امام باقر(ع) و امام صادق(ع) که مفسّران علمی قرآن کریم و مُجریان عینی آن‌اند، مجالی برای هجران این کتاب عظیم نخواهد بود. و چون دعا قرآنِ صاعد است، حضرت امام باقر(ع) از هر فرصت مناسبی بهره برده و دعای خاص آن را آموزش داد؛ مانند دعای افطار: «اللهمّ لک صُمنا...»[21] و دعای عمیق و عریقِ سحر: «اللهمّ إنّی أسئلک مِن بهائک...»[22] و دعای ضمن زیارت عاشورای سیّدالشهداء(ع) که همتایی اندوه برای آن حضرت، با نَفَس روزه‌دار را می‌توان از این دو تعبیر دینی استنباط کرد: «نَفَس المَهموم لِظُلمِنا تسبیحٌ و هَمُّه لنا عبادةٌ»؛[23] «أنْفاسُکم فیه تسبیحٌ».[24]   پاورقی............................................  [1]. من لایحضره الفقیه، ج2، ص614. [2]. تحف‌العقول، ص284، وصیت امام باقر(ع) به جابرجُعفی. [3]. تحف‌العقول، ص286، وصیت امام باقر(ع) به جابرجُعفی. [4]. تحف‌العقول، ص286، وصیت امام باقر(ع) به جابرجُعفی. [5]. سورهٴ همزه، آیهٴ 3. [6]. سورهٴ کهف، آیهٴ 35. [7]. سورهٴ ص، آیهٴ 26. [8]. سورهٴ اسراء، آیهٴ 9. [9]. الکافی، ج8، ص312؛ بحارالأنوار، ج46، ص350. [10]. الکافی، ج3، ص123؛ بحارالأنوار، ج46، ص333. [11]. رجال الکشّی، ص176؛ بحارالأنوار، ج46، ص338. [12]. دیوان حافظ، غزل 214. [13]. مناقب آل أبی‌طالب، ج4، ص197؛ بحارالأنوار، ص46، ص333. [14]. سورهٴ بقره، آیهٴ 8. [15]. الکافی، ج1، ص339 و 400؛ بحارالأنوار، ج2، ص91. [16]. سورهٴ انفال، آیهٴ 42. [17]. بحارالأنوار، ج46، ص335. [18]. الارشاد (شیخ مفید)، ج1، ص233؛ بحارالأنوار، ج2، ص100. [19]. الکافی، ج2، ص629؛ صحیفه باقریه، ص74. [20]. اقبال‌الأعمال، ص187؛ بحارالأنوار، ج95، ص146. [21]. الکافی، ج4، ص95. [22]. اقبال‌الأعمال، ص77. [23]. الامالی (شیخ مفید)، ص338؛ بحارالأنوار، ج2، ص64. [24]. عیون اخبارالرضا، ج1، ص295؛ بحارالأنوار، ج93، ص356. http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت 🔹 جلسه دوم ▪️ تاریخ: 1374/03/12 حضرت آیت الله العظمی http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 حامل علم بیانات حضرت آیت الله العظمی http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
✅ پیامبر، اسوه ساده زیستی در خانواده ✅شرط آسایش خانواده و رفاه جامعه/4⃣ 🔸اینکه به پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود تو اُسوه‌ای، تنها برای نماز شب نیست، تنها برای آن روزه‌های مستحبّی و اعتکاف نیست. 🔸از یک طرف در آنها باید به پیامبر ائتسا و تأسّی کرد، در مسائل نظامی از یک طرف باید به آن حضرت تأسّی کرد، در مسائل خانوادگی هم باید به آن حضرت تأسّی کرد. 🔸وقتی وضع غنایم جنگی به مدینه آمد و توقّع همسران حضرت بالا رفت، آیه نازل شد که به آنها بگو یا دنیا یا آخرت!؛ می‌خواهید با من زندگی کنید وضع همین است، دنیا می‌خواهید بیایید من شما را طلاق بدهم، با طلاق جمیل آبرومندانه از من خداحافظی کنید، این می‌شود اسوه! ... 🔸ببینید گاهی این دانشجویان که می‌آیند ما از اینها سؤال می‌کنیم طلبه‌ای یا غیر طلبه؟؛ فضای دانشگاه یک فضای عَلوی و وَلوی و فاطمی است؛ شما می‌بینید دانشگاه است و اعتکاف، دانشگاه است و نمازهای شب، اینها آماده‌اند، منتها این حرف‌ها را ما باید عملاً به اینها منتقل کنیم که شرافت در ساده زیستن است. 🔸آن حرف را مخفیانه در جلسات خصوصی می‌شود گفت، اما در سخنرانی‌ها و جلسات عمومی بگوییم کسی که سرمایه‌دار است و مرفّه است مورد اهانت خدا و پیغمبر است، این خیال می‌کند تولید چیز بدی است. 🔸تولید، کمال و فضیلت است؛ قناعت در مصرف چیز خوبی است... 🔸فرمود: وَأَنکِحُوا الْأَیَامَی مِنکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ 🔸فرمود شما ازدواج کنید، عائله من هستید! 🔸ما این آیات را باور نکردیم! فرمود اَیّم‌ها! بی‌همسرها! چه مردها چه زن‌ها ازدواج بکنید! اگر در این مسأله مشکلی دارید إِن یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ 🔹برگرفته از درس تفسير قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره احزاب، آيات25 الي 29/ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 برتر از خیرات بیانات حضرت آیت الله العظمی http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت 🔹 جلسه سوم ▪️ تاریخ: 1374/03/13 بیانات حضرت آیت الله العظمی http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
✳️امام هادی(ع) امامت و ولایت را تفسیر کرده است حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: 🔷وجود مبارک حضرت هادي و امام حسن عسکری (علیهما السلام)، گذشته از آن مشکلات سياسي که با آنها روبرو بودند يک بار سنگيني روي دوش آنها بود. آنها مي‌خواستند مردم را، امت اسلامي را، جامعه قرآني را با يک حقيقت تازه‌اي آشنا کنند و آنها را آماده کنند، بگويند امام دوازدهمی هست که کسي او را نمي‌بيند، يک غيبت کوتاه دارد، يک غيبت طولاني دارد، ممکن است هزارها سال طول بکشد. هاضمه بشر براي ادراک اين مطلب آماده نبود! 🔷الآن به لطف الهي از بس گفته شد جريان غيبت وجود مبارک حضرت براي ما حل شده است، وگرنه آن اوايل چه کسي مي‌فهميد يک کسي مي‌آيد هزارها سال در پرده غيبت است! تمام تلاش و کوشش امام نهم و دهم و يازدهم در اين بخش خلاصه مي‌شد تا مردم را آماده کنند که امام دوازدهم مي‌آيد و او را نمي‌بينيد و ممکن است قرن‌ها طول بکشد! این مساله بار سنگيني روي دوش امام هادي و امام عسکري(سلام الله عليهما) بود و اين بار را به مقصد رساندند. 🔷فقط قرآن کریم همسان و همتای اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است. قرآن، تفسیری دارد که مفسّران فراوانی به این نعمت نایل شدند اما ولایت، تفسیر می‌خواهد. 🔷آن روایت‌ها و جمله‌های کوتاه که امامت و ولایت را شرح می‌دهد آنها لازم بود ولی کافی نبود. وجود مبارک امام دهم امام هادی(ع) امامت و ولایت را تفسیر کرده است 🔷 این زیارت نورانی جامعه کبیر به منزله تفسیر امامت است. یعنی همان‌طوری که قرآن، احتیاج به تفسیر دارد امامت هم احتیاج به تفسیر دارد که هر کدام از ائمه(ع) یک آیه یا چند آیه قرآن را تفسیر کردند، ولی وجود مبارک امام هادی کلّ قرآن را تفسیر کرد، چون عترت و قرآن همتای هم هستند. حضرت آیت الله العظمی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
❇️ لیلة الرغائب شب رغبت هاست نه آرزوها! حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، ليلةالرغائب را شب رغبت برشمردند و بیان داشتند: 🔹 اميدواريم در ليلةالرغائب رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشيم، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشيم؛ رغبت يعني ميل نه آرزو؛ 🔹ليلةالرغائب به معناي شب آرزوها نيست بلکه شب رغبت‌ها و گرايش‌ها و مجذوب‌شدن‌هاست. 🔹خداي سبحان جنّاتي دارد كه ما را به آنها ترغيب كرده و براي روح ما هم بهشتي دارد كه ما را به آن هم ترغيب كرده است. 🔹 در قرآن کریم آمده که مردان باتقوا یک بهشتي دارند (جَنَّاتٌ تَجْرِيْ مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ که جنت جسم و بدن است، و يك بهشت ديگري هست كه آن براي روح ماست و اين را با واو عطف بيان نكرده، ﴿فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ آن جنّت براي روح و جان ماست كه نزد خدا قرار بگيريم! 🔹اوساط اهل ايمان، رغبتشان در ليلةالرغائب به [جنت جسمانی] است و اوحدي از اهل ايمان گذشته از اينكه آن بهشت را طالب هستند [جنت روحانی] را هم مورد رغبت و ميل و گرايش و انجذاب خود قرار مي‌دهند. 🔹 درباره چنين گروهي گفته مي‌شود: ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾ هم جنّت بدن است هم جنّت جان است هم لذّت روح است هم لذّت تن است كه ـ ان‌شاءالله ـ در ليلةالرغائب به اين رغبت‌ها بار ‌يابيم. 📚آرشیو درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت 🔸 موضوع: 63 نهج البلاغه 🔹 حضرت آیت الله العظمی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
akhlaq_3436 p2.pdf
199K
💠 متن 🔸 موضوع: 63 نهج البلاغه 🔹 حضرت آیت الله العظمی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیانات حضرت آیت الله العظمی 🔹 خلافت الهی http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
✅جهاد خانوادگی در ساده‌زیستی است. ✅شرط آسایش خانواده و رفاه جامعه/5⃣ ◀️پرسش: ملاک ساده‌زیستی چیست؟ 🔸پاسخ: خود انسان بین خود و خدای خود می‌داند که ساده‌زیستی چیست. 🔸همین زندگی متعارف، حالا حتماً باید فرشش کذا، خانه‌اش کذا، اتومبیلش کذا و اینها نیست؛ مسؤولین هم باید بر اساس همین روال برنامه‌ریزی کنند. 🔸آن‌گاه انسان به مقدار کافی اولاد دارد(نه آن حدّی که نتواند تربیت کند، به مقدار کافی)، جوان‌ها ازدواج می‌کنند، طلاق فروکش می‌کند. 🔸این آیه برای اسوه بودن نازل شده است، فرمود یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِأَزْوَاجِکَ درست است حالا جنگ‌ها به پیروزی ختم شد، درست است که غنایم به کشورهای اسلامی رسیده، اما به این همسرانت بگو شما اگر بخواهید انقلابتان محفوظ باشد باید جهادی هم داشته باشد. 🔸جهاد خانوادگی در ساده‌زیستی است، در این صورت آدم راحتِ راحت است. 🔹برگرفته از درس تفسير قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره احزاب، آيات25 الي 29 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔸وجه الهي هر شي‏ء به هرگونه كه درآيد، هماره نشان آن بي‏نشان است و فاني نمي‏شود، به هر روي «وجه الله» يعني آن چهره‏اي كه خداي سبحان به سوي شيئي ويژه يا فردي خاص ارائه كرد و اين چهره، ماندني بر پايه علم و عدل است؛ 🔸يعني هر كس كه از سويي موحّد و وظيفه‏شناس است و از سوي ديگر به وظيفه شناخته شده خويش عمل مي‏كند، عالم عادلي است كه از «وجه الله» سهمي دارد و به همان اندازه از بقاء بهره‏مند و به تعبير قرآن از زمره ﴿اولوا بَقِيَّة﴾يعني صاحبان بقاست. 🔸بر همين اساس، چون امام عصر(عج) ذخيره خداوند براي اصلاح تمام جوامع بشر است، او را بقية الله مي‏نامند. 💠امام مهدی موجود موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف حضرت آیت الله العظمی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️اهمیت رعایت نکات بهداشتی در سیره اهل بیت(علیه السلام) و آموزه های ایشان فرازهایی از کتاب «مفاتیح الحیات» تالیف حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی که در آن به بیان اهمیت رعایت نکات بهداشتی در سیره اهل بیت علیه السلام و آموزه های ایشان می پردازد، را از نظر می گذرانیم: 🔶: 🔹امام صادق(ع) نیز فرمود: سلامتی نعمتی پنهان است؛ هرگاه باشد، فراموش شود و هرگاه از دست رود به یاد آید 🔶 🔹 رسول خدا(ص) می‌فرماید: ای انسان! طهارت و پاكیزگی را بیشتر رعایت كن تا خدا بر عمرت بیفزاید. 🔶 🔹رسول خدا(ص) در احادیثی می‌فرماید: هیچ كس نباید شب با دست چرب بخوابد و اگر چنین كرد و شیطان به او آسیب رساند جز خودش را سرزنش نكند. 🔹هرگاه از خواب برخاستید به ظرفی دست نبرید مگر اینكه سه بار دستانتان را بشویید... 🔹امام صادق(ع) می‌فرماید: هركس پیش و پس از غذا دستش را بشوید در گشایش و سلامتی زندگی می‌كند 🔶 در مورد 🔹رسول خدا(ص) می‌فرماید: هنگام عطسه كردن دستانتان را جلو صورت بگیرید و با صدای آهسته عطسه كنید. 🔶 🔹 امیرمؤمنان (ع) می‌فرماید: هر كس بیماری خود را از پزشكان كتمان كند به بدنش خیانت كرده است. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت حضرت آیت الله العظمی 🔹 جلسه چهارم ▪️ تاریخ: 1374/03/14 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠بیانات حضرت آیت الله العظمی 🔹 سرّ تکریم بزرگان http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته): 🔹 استغفار یا برای دفع است یا برای رفع، ما یک بهداشت داریم یک درمان، بهداشت برای این است که کسی مریض نشود و درمان برای این است که اگر کسی مریض شد سلامت خود را بازیابد. 🔹 استغفار اولیای الهی این است که استغفار می کنند تا بیماری به طرف آنها نرود و استغفار ما درمانی است؛ طلب مغفرت می کنیم تا مشکل ما حل شود. 🚨 بیانات معظم له در جلسه درس اخلاق - 95/09/11 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c