eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
208 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۵ رجب؛ سالروز وفات عقیله بنی هاشم سلام الله علیها ⏹زينب كبرا (سلام الله عليها) كسی است كه طبق بيان امام سجاد (سلام الله عليه) ظاهراً به مقام شامخ ولايت بار يافته است، براي اينكه كسي كه بدون تعليم عالم بشود، معلمش بلا واسطه خداست؛ كسي كه بدون تفهيم، اهل فهم باشد معلمش، مفَهِمش، ذات اقدس الهي است كه وجود مبارك امام سجاد به زينب كبرا (سلام الله عليهما) فرمود: «أنتِ بِحَمدِ الله عالِمَةٌ غَيرُ معلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ». ⏹ آن كه در مكتب بشرهاي عادي درس و فهم نياموخت ،مع ‌ذلك اهل فهم و علم شد، چنين كسي مي‌شود ولي الله؛ آن سخنراني‌اش، آن حماسه‌هايش، آن صبر و بردباري‌اش، آن قافله سالاري‌اش، نشانه عظمت اين بي‌بي (سلام الله عليها) است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_6014562598047973407.mp3
1.94M
💢 اقتدار زینب گونه 💢حضرت آیت الله جوادی آملی (مدظله العالی) @daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_6014562598047973428.mp3
3.46M
💢 عدالت شیوه ی حضرت زینب سلام الله علیها 💢حضرت آیت الله جوادی آملی (مدظله العالی) @daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_5979019128038490466.mp3
475.5K
🔸ولایت پذیری حضرت زینب سلام الله علیها 🔸 حضرت آيت الله جوادی آملی مدظله العالی ⏱ 00:01:48 دقیقه @daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_5997016896434602522.mp3
1.67M
📙مبادا حضرت زینب سلام الله علیها را از عاشورا به بعد خلاصه کنیم..! 📒حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی ⏱ 00:01:14 دقیقه @daftar_ayatollah_javadi_amoli
⭕️پاسخ کوبنده حضرت زینب علیهاالسلام به سخنان یزید: 🔸 مي‏فرمايد اشتباهي كه براي بني‏اميّه در فهم آيه شريفه (قُلِ اللّهُمَّ مَالِكَ المُلكِ... )[1] رخ داده است(همچون ملك و ) پيش آمده است، چنان‏كه وقتي سرهاي مقدس را كه سر مبارك امام حسين(عليه‌السلام) نيز در ميانشان بود، نزد پليد گذاشتند، اين بيت را سرود: ♦️نفلّق هاماً من رجال أعزة علينا وهم كانوا أعقّ و أظلما[2] 🔺يعني از مرداني كه بر ما سروري داشتند، فرق‏ها شكافتيم و آنان نسبت به ما (برفرض عقوق و ستم ما) عاق‏تر و ستمگرتر بودند. ♦️پس به اهل مجلس خود رو كرد و گفت كه اين مرد بر من مي‏فروخت و مي‏گفت كه من از پدر يزيد بهتر و از مادر او بهتر و از جدّ او بهتر و از وي بهترم و همين سخنان بود كه او را به كشتن داد؛ 🔸 امّا اينكه مي‏گفت كه پدرم از پدر يزيد بهتر بود، پاسخش اين است كه پدر من با پدر او بر سر به منازعه برخاست و خدا به سود پدرم و به ضرر پدر وي حكم كرد؛ 🔸و اما اينكه مي‏گفت كه مادرم از مادر يزيد بهتر بود، به جانم سوگند اين را راست گفت، چون (عليهاالسلام) دختر رسول‏خدا(صلي الله عليه و آله و سلم)بهتر از مادر من بود؛ 🔸 و امّا اينكه مي‏گفت كه جدّم از جدّ او بهتر بود؛ اين سخن نيز درست بود، زيرا كسي كه به خدا و روز جزا ايمان دارد، هرگز به خود چنين جرأتي نمي‏دهد كه بگويد ابوسفيان از محمّد(صلي الله عليه و آله و سلم)بهتر بود؛ 🔸 و امّا اين سخن او كه مي‏گفت: من از يزيد بهترم؛ گويا اين آيه را نخوانده است كه (قُلِ اللّهُمَّ مَالِكَ المُلكِ... ).[3] ♦️در اين هنگام، ـ طبق نقل و ديگران[4] ـ (عليهاالسلام) در پاسخي كوبنده، مانند سخن امام صادق(عليه‌السلام) در روايت پيشين، به يزيد فرمود: 🏴 آيا چنين پنداشتي از اينكه اقطار زمين و آفاق آسمان را بر ما تنگ گرفتي و كار ما بدين جا كشيد كه به ‏مان ببرند، آن‏گونه كه ساير اسيران را مي‏برند، ما نزد خدا ‏ايم و تو در درگاه او محترم و آبرومند بوده‏اي و خدا به سبب عظمت مقامي كه تو نزد او داشته‏اي ما را چنين و تو را چنان كرده، پس باد به دماغ افكنده و اظهار شادماني مي‏كني؟! ♦️ اين براي آن است كه دنيا و همه اسباب ظاهري را اكنون رام خود مي‏بيني و گردش امور به كام توست و مُلك و سلطنت ما بدون دردسر در دست توست؛ لحظه‏اي سكوت كن و آرام بگير. ♦️ آيا فراموش كردي اين سخن خدا را كه فرمود: (ولايَحسَبَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا أنَّما نُملي لَهُم خَيرٌ لأنفُسِهِم إنَّما نُملي لَهُم لِيَزدادُوا إثماً ولَهُم عَذابٌ مُهِين)[5]؛ مپندارند در اينكه به ايشان مهلت مي‏دهيم، براي آن‏ها نيكوست، بلكه به آنان مي‏دهيم تا بيشتر بر بيفزايند، پس عذابي خواركننده و خفت‏آور خواهند داشت و....[6] 📝[1] ـ سوره بقره، آيه 258. 📝[2] ـ الميزان، ج3، ص165. 📝[3] ـ ر.ك: الارشاد، ج1، ص119. 📝[4] ـ ر.ك: اللهوف، ص191، «خطبه حضرت زينب(عليهاالسلام) در مجلس يزيد». 📝[5] ـ سوره آل عمران، آيه 178. 📝[6] ـ ر.ك: الميزان، ج3، ص164 ـ 165. 🏴 السلام علیک یا اباعبدالله الحسین 🏴 💢حضرت مدظله العالی 💢تسنيم، جلد 13 - صفحه 587 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 پخش سخنرانی تولیدی کوتاه مرجع عالیقدر حضرت ▫️ساعت: هر روز 12 الی 12:35 ▫️شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران برنامه ظهرگاهی 🔸 موضوع: ماه مبارک رجب 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
1398-06-07 3529 p2.pdf
223.1K
💠 متن 🔹 تاریخ: 1398/06/07 🔹 موضوع: عظمت علمی و مقام شامخ انسانیت 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
moredi_3529 ss.mp3
6.62M
💠 صوت 🔹 تاریخ: 1398/06/07 🔹 موضوع: عظمت علمی و مقام شامخ انسانیت 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حیات نو.mp3
778.2K
🔹 حیات نو بیانات حضرت آیت الله العظمی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅مديريت و درايت يك نعمت الهي است. ◀️شرط آسایش خانواده و رفاه جامعه/0⃣1⃣ 🔸اگر در سوره مباركه فجر فرمود آنها خيال مي‌كنند كه اين كرامت است و ما هم برابر خيال آنها تعبير به اكرام مي‌كنيم، اين‌چنين نيست! اينها مبتلا به ثروت‌اند. 🔸أمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلاَهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ؛ وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلاَهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ؛ كَلَّا!، نه اين اهانت است، نه آن اكرام! هر دو ابتلاست. 🔸برخي به فقر مبتلايند، بعضي به ثروت مبتلايند، اين مبتلا به ثروت است يعني ممتحَن. 🔸اگر رشد فكري ما و نظام ارزشي ما به اين باشد كه داشتن، كمال نيست آن وقت كسي كه خانه خوبي دارد، فرش خوبي دارد، اتومبيل خوبي دارد، ما او را حالا لازم نيست تحقير كنيم ولي به چشمِ احترام نگاه نمي‌كنيم. 🔸اگر جامعه ما اينها را با چشم احترام نگاه نكند او براي چه حالا با اين اتومبيل پُز بدهد؟ وقتي مي‌بيند هر كس مي‌آيد با روي تُرُش كرده او را نگاه مي‌كند، او حسابش را جمع مي‌كند، يا چنين اتومبيلي را وارد نمي‌كند، يا سوار نمي‌شود. 🔸جامعه بايد بداند اين كَرَم نيست ... فرمود كَلَّا! بعضي‌ها مبتلا به اتومبيل خوب‌اند، بعضي‌ها مبتلا به پياده‌روي‌اند؛ اين ابتلاست، آزمون است... 🔸اگر ما فهميديم كه اين است، تلاش و كوششمان را مي‌كنيم كه راحت زندگي كنيم. 🔸يك رفاه نسبي؛ هر چه شد به همان اندازه قانعيم، تلاشمان را مي‌كنيم و خدا هم وعده داد؛ به اين شرط كه آن كسي كه بِيَده عُقدة النظام است او هم عاقلانه تدبير بكند. 🔸«هِيت» منطقه‌اي است كه عده‌اي در آنجا زندگي مي‌كردند و وجود مبارك حضرت امير اين كميل را مسئول آن منطقه كرد؛ در دستگاه اموي يك عدّه آمدند و غارت كردند و بساط او را به هم زدند. 🔸وجود مبارك حضرت امير نامه‌اي نوشته -كه اين نامه در نهج‌البلاغه هست- به كميل گفت كه من اين مأموريت را دادم، امكانات دادم، مأمور نظامي دادم، نيروي مسلّح دادم، تو نتوانستي از آن منطقه دفاع بكني!(*) 🔸يعني برخي‌ها فقط به درد دعاي كميل مي‌خورند، به درد سِمت و شغل نمي‌خورند، با اينكه كميل از اصحاب خاصّ حضرت بود، حضرت دست او را گرفته از مسجد كوفه به بيرون برده آن مطالب عاليه را فرموده. 🔸مگر هر كسي مي‌تواند شهرش يا روستايش يا كشورش را اداره كند؟ 🔸مديريت و درايت يك نعمت الهي است. ↙️پی نوشت: *- نهج‌البلاغه، نامه ۶۱ 🔹برگرفته از درس تفسير قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره احزاب، آيات28 الي 32/ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
sahifeh_01.mp3
7.45M
💠 صوت 🔹 سیری در جلسه اول ▪️ تاریخ: 1371/04/12 حضرت آیت الله العظمی http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
sahifeh01_p2.pdf
147.3K
💠 متن 🔹 سیری در جلسه اول ▪️ تاریخ: 1371/04/12 حضرت آیت الله العظمی http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
balad 02 ss.mp3
4.44M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه : 2 تاریخ: 1398/12/16 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
✅ لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّین، اباحه گری را تجویز نمی کند. 🔸این «لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ» ناظر به آزاد بودن انسان است؛ این‌طور نیست که این اباحه‌گری را ـ معاذ الله ـ تجویز کرده باشد. 🔸خب اگر انسان بخواهد دین را بپذیرد یا نپذیرد که ـ معاذ الله ـ می‌شود اباحه‌گری؛ پس آ‌ن «خُذُوهُ فَغُلُّوهُ * ثُمَّ الْجَحِیمَ صَلُّوهُ»، آن بگیر و ببندها برای چیست؟ این با «لاَ إِکْرَاهَ» سازگار نیست، با «قُلِ الْحَقُّ» سازگار نیست، با «إِنَّا هَدَیْنَاهُ» سازگار نیست. 🔸آنجا ناظر به جریان تکوین است؛ انسان، آزادانه یا بهشتی است یا دوزخی و این حریّت انسان را تأکید می‌کند. 🔸بعد فرمود انبیا را فرستادیم به شما بگویند، عقل دادیم، فطرت دادیم، ائمه مأموریت پیدا کردند جانشین پیامبر(علیهم السلام) باشند، اینها به شما بگویند. 🔸اگر با داشتن همه این حجج الهی بیراهه رفتید آن وقت بگیر و ببند شروع می‌شود «خُذُوهُ فَغُلُّوهُ * ثُمَّ الْجَحِیمَ صَلُّوهُ». 🔸این «خذُوهُ فَغُلُّوهُ * ثُمَّ الْجَحِیمَ صَلُّوهُ» با «لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّین» کاملاً هماهنگ است. 🔹برگرفته از درس تفسير قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره احزاب، آيات33 الي 35/ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مساله 1. اسلام اصولی دارد؛مانند توحید ،نبوت و معاد،وفروعی مانند نماز ،روزه و...،ومسلمان باید بر پایه دلیل هرچند ساده،به اصول دینی یقین داشته باشد و تقلید در اصول دین ،جایز نیست.احکام ضروری فروع دین ؛مانند واجب بودن نماز ،مورد تقلید نیست.در احکام غیر ضروری و موضوعاتی که نیاز به استنباط دارد ،باید طبق اجتهاد یا احتیاط ،ویاتقلید عمل کرد.احتیاط،آن است که اگر کسی یقین دارد عملی حرام نیست؛بلکه واجب یا مستحب است،آن را انجام دهد و اگر یقین دارد که عملی واجب نیست؛بلکه حرام یا مکروه است،آن را ترک کند.احتیاط برای مجتهد وغیر مجتهد،جایز است.کسی که مجتهد نیست و نخواست احتیاط کند،باید از مجتهد واجد شرایط تقلید کند. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
sahifeh_05.mp3
7.16M
💠 صوت 🔹 سیری در جلسه دوم ▪️ تاریخ: 1371/04/13 حضرت آیت الله العظمی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
sahifeh02_p2.pdf
142K
💠 متن 🔹 سیری در جلسه دوم ▪️ تاریخ: 1371/04/13 حضرت آیت الله العظمی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
هدایت شده از daftar javadi
ثمره تذکره معاد.mp3
1.07M
🔹 ثمره تذکره معاد حضرت آیت الله العظمی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
هدایت شده از daftar javadi
balad 03 ss.mp3
4.42M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه : 3 تاریخ: 1398/12/17 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مساله2: تقلید در احکام ،التزام به عمل نمودن به فتوای مجتهد است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 پیشگیری از خطر با صدقه ✅ در برخی روایات آمده است که برخی روزهای هر ماه شایستگی برخی کارها یا همه کارها را ندارند، از این رو در صورت نیاز به کاری در آن روزها، با پرداخت صدقه و دعای مأثور می‌توان به آن پرداخت. ✅ این ابی‌عمیر می‌‌گوید: من در گذشته ستاره‌شناس بودم و طالع را می‌شناختم از این رو گاهی تحت تاثیر قرار می‌گرفتم. نزد ابوالحسن موسی بن جعفر(ع) شکوه کردم. امام(ع) فرمود: هر گاه (برای اقدام به کاری) احساس بدی داشتی به نخستین تهیدستی که برخوردی صدقه بده و سپس اقدام کن؛ خدای بزرگ بی‌تردید خطر را از تو دفع می‌کند. ✅ امام صادق(ع) فرمود: هر کس صبح هنگام صدقه‌ای بدهد، خدای عزیز خطر آن روز را از وی برطرف می‌سازد. 📚 مفاتیح الحیات حضرت آیت الله العظمی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
◼️جایگاه حقیقی انسان مؤمن از منظر امام موسی کاظم (ع) ◾️وجود مبارك امام هفتم(ع)، مقام مؤمن را خیلی بالا می‌داند. بالا بودن مقام مؤمن تنها به این نیست كه در آخرت درجات او زیاد است بلكه بالا بودن مقام مؤمن این است كه او نزدیك انبیا و ائمه(علیهم السلام) بسیاری از و و را می‌تواند یاد بگیرد و عمل بكند و منتشر بكند (این سرمایه در انسان هست). ♦️اگر كسی این سرمایه را شناخت، خود را ارزان نمی‌فروشد؛ هرگز نمی‌گوید من حالا كه مدرس شدم یا درس سطح می‌گویم یا درس خارج می‌گویم همین مقدار بس است. در تعبیرات دینی ما آمده است: اولین روز جهلِ یك حوزوی یا دانشگاهی آن وقتی است كه بگوید من فارغ التحصیل شدم؛ خب حیف نیست كه آدم به دنبال نخود سیاه برود و خودش را ارزان بفروشد بگوید من حالا امام جمعه یا جماعت شدم ؟! اگر انسان می‌تواند به جایی برسد كه نزدیك امام معصوم قرار بگیرد چرا خود را مفت بفروشد؟! ◾️امام کاظم علیه السلام به می‌فرمایند: «یا هشام لا تَجتَمِعُ هذه الخصال الا لنبی أو وصی أو مؤمن امتحن الله قلبه للایمان»؛ وقتی معارف عقلی را مطرح می‌كند می‌فرماید این معارف بلند و این فضایل فراوان، از آنِ انبیا و ائمه است و ازآنِ مؤمنی است كه در آزمون الهی قلبش پیروز شد (نه زبانش). ◾️ بنابراین این مقام برای ما هست، اگر این راه باز است چرا خود را ارزان بفروشیم؟! خب خسارت كه دیگر حقیقت شرعیه ندارد، همین است که آدم یك كالای گران داشته باشد و این كالا را به مرجعیت بفروشد یا به پیش نمازی بفروشد! فرمود: «الا لنبی أو وصی أو مؤمن امتحن الله قلبه للایمان و اما سائر ذلك من المومنین فانّ احدّهم لا یخلو مِن ان یكونَ فیه بعضُ هذه الجنود»؛ ◾️افراد عادی مقداری از این فضایل عقلی را فراهم می‌كنند ولی آن مؤمنان وارسته، در ردیف اولیای الهی‌اند (این اصل اول). بنابراین ما می‌توانیم و این سرمایه را داریم كه یك انسان ابدی باشیم. ◾️وجود مبارك امام هفتم(سلام الله علیه) مطابق آیه سوره « » فرمود خداوند هم مجاری ادراكی به ما داد كه مطالعه كنیم و گوش بدهیم ▫️(یك) هم تصفیه خانه به ما داد به عنوان درون تا پژوهش و تحقیق كنیم تا این چیزی كه شنیدیم و آنچه خواندیم كدامش حق است و كدامش حق نیست ▫️(دو) و هم قدرت انتخاب به ما داد كه بعد از ارزیابی وقتی فهمیدیم چه چیز حق است آن را بپذیریم ▫️(سه)، بعد قدرت عمل به ما داد ▫️(چهار)، بعد قدرت نشر و تبلیغ به ما داد ▫️ (پنج) كه در همه این مقاطع پنج گانه ما پیروز می‌شویم. خداوند اهل عقل و فهم را در كتاب خودش بشارت داد و این‌‌چنین فرمود: ﴿فَبَشِّرْ عِبادِ ٭ الَّذینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾«قول» یعنی مكتب یعنی آراء یعنی مطالب علمی ـ مكاتب گوناگون آراء گوناگون را می‌شنود خوب گوش می‌دهد و میزان هم دارد تا ارزیابی كند چه صدق است چه كذب چه حق است چه باطل چه خیر است چه شر چه حسن است و چه قبیح، بعد انتخاب هم می‌كند. ▫️ امروز چون روز مصیبت آن حضرت است ببینید كه بر وجود مبارك امام هفتم چه گذشت! همین سندی‌بن‌شاهك ملعون در مسموم كردن وجود مبارك امام هفتم، بی ­باك بود، وقتی كه مطمئن شد كه حضرت مسموم شد و رحلت می‌كند و شهید می‌شود، برای عوام­ فریبی به حضرت گفت اجازه می‌دهید كه من كفنی دارم با آن كفن شما را كفن كنم، خب حضرت این عوام فریبی او را فهمید فرمود نه: «إنّا اهلُ بیت مُهورُ نسائِنا و حج صرورتِنا و اكفان موتانا من طاهر اموالنا و عندی كفن»؛ ▫️ فرمود ما از خاندانی هستیم وقتی مكه می‌رویم از پول حلال صد درصد خالص خود ماست، مهریه‌ای برای همسرهای مان قرار می‌دهیم و كفن‌های مرده‌های ما از مال حلال صد درصد خالص خود ماست و من كفن دارم یعنی فرزندم وجود مبارك امام هشتم می‌آید و مرا هم در آن كفن، كفن می‌كند. 🔶«السلام علیكم یا اهل بیت النبوة و یا معدن الرساله و یا مهبط الوحی و یا مختلف الملائكة» http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
تشبیهی زیبا از امام کاظم (ع) 🖊️از امام کاظم (علیه ‏السلام) سؤال شد: فرشتگان اعمال ما را که می ‏نویسند آیا خاطرات و نیتهایی را که فقط از دل گذرانده ‏ایم و هنوز به لباس عمل در نیاوردیم هم می‏ نویسند؟ حضرت فرمودند: آیا بوی باغ و بستان و بوی کثافت و گنداب یکی است؟ اگر از کنار باغی پر از گل و معطر بگذرید، بوی خوب احساس می‏ کنید و چنانچه بوی بد به مشام انسان برسد، می‏ فهمد که اینجا کثافت و زباله است. از بو می‏ توان فهمید که از کنار باغ می‏ گذریم یا از کنار چاه. (برگرفته از کتاب حکمت عبادات، حضرت آیت الله جوادی آملی، ص78)✅ @daftar_ayatollah_javadi_amoli🔹