eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
17.1هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
1.5هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٧٨ . برگرداندن نيّت از نماز عصر به ظهر و از نماز عشاء به مغرب در نماز قضا؛ مانند نماز اَداست. در نمازهايي كه احتياطاً اعاده مي شود، اگر هر دو, يعني سابق و لاحق , احتياطي باشد، حكم برگرداندنِ نيّت از لاحق به سابق , همان است كه در نمازهاي اَدا و معمولي انجام مي شود و اگر يقين دارد كه نماز سابق؛ يعني ظهر يا مغرب را نخوانده و نماز لاحق را به اح تياط شروع كرده است و در بين نماز احتياطي بفهمد كه نماز سابق را نخوانده، نمي تواند نيّت را برگرداند؛ بلكه بايد نماز سابق را از ابتدا با نيّت خاص خود شروع كند. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
دروس حضرت حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در سال تحصیلی 1399-1400 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به همایش بین المللی "اخلاق، الهیات و بلایای فراگیر" حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی به اولین همایش بین المللی "اخلاق، الهیات و بلایای فراگیر" که به همت دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی صبح امروز و با حضور سخنرانانی از ایران و چند کشور جهان برگزار گردید، بیان داشتند: علمی که موضوع آن فعل و قول خداست علم دینی است. حوزه های علمیه درباره قول خدا سخن می گویند، دانشگاه ها درباره فعل خدا سخن می گویند، این علم می‌شود دینی ، آن گاه اخلاق را از همین جا می شود گرفت می شود جهانی، الهیات را از همین جا می شود گرفت می شود جهانی، درمان کرونا و مانند کرونا را از همین جا می شود گرفت می شود جهانی. یقیناً این عاملی دارد یقیناً این علتی دارد یقیناً پیامدی دارد یقیناً آثاری دارد یقیناً راه دفع دارد یقیناً راه دفاع دارد. هیچ ممکن نیست که خدا دردی را بفرستد مگر دو عامل برای درمان دارد. هر جا یک دشواری هست دو برابر آن آسانی است، هر جا یک بیماری هست دو برابر آن درمان است، هر جا یک درد است دو برابر آن شفاء است ایشان بیان داشتند: بنابراین اخلاق ما، الهیات ما در گرو اعتقادات ماست و اعتقادات ما از فلسفه و جهان بینی الهی شروع می شود که همه زیر مجموعه را دینی می کند آن وقت ما وقتی درباره زمین و زمان بحث می کنیم، درباره آیت الهی بحث می کنیم. در حوزه های علمیه اگر سخن از حلال و حرام است درباره قول خداست و اگر دانشجویان و دانش پژوهان و اساتید دانشگاهی بحث می کنند درباره فعل خدا بحث می کنند. متن کامل پیام معظم له News.esra.ir @daftar_ayatollah_javadi_amol
49.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری 🔹 نخستین کنفرانس بین المللی اخلاق، الهیات و بلایای فراگیر در دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی 🔹 تاريخ همایش: 18 الی 20 شهریور 1399 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
51.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری ▪️ موضوع: تجلی عقل و وحی در نهضت حسینی ـ جلسه 5 ▪️ تاریخ: 1382/12/07 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٧٩ . برگردان نيّت از نماز سابق به لاحق؛ مانند نماز ظهر به عصر يا مغرب به عشا ء, خواه در نماز اَدا و خواه در نماز قضا , جايز نيست , نيز برگرداندن نيّت از نماز قضا به نماز اَدا جايز نيست؛ ولي از اَدا به قضا جايز است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅حلم، برجسته‌ترين اوصاف نفساني 🔸حلم و بردباری هم از برجسته‌ترین مَلَکات نفسانی است؛ در قرآن کریم حِلم را ذات اقدس الهی مکرّر به خودش اِسناد داد(1) 🔸امّا وصف حِلم را ... ذات اقدس الهی برای هیچ پیامبری ثابت نکرد، مگر برای وجود مبارک حضرت ابراهیم(علیه السلام) و فرزند او؛ ابراهیم(علیه السلام) را فرمود «لَحَلیمٌ أَوَّاهٌ مُنیبٌ»(2) ... 🔸حلم از آن کلمات برجسته عربی است که معادل فارسی ندارد؛ ما در فارسی اگر بخواهیم حِلم را معنا کنیم، ناچاریم دو کلمه را کنار هم بگذاریم تا حلم را تفسیر کنیم. 🔸ما می‌گوییم این شخصِ بردبار؛ این بردبار که بسیط نیست، مرکب است؛ یعنی این بار را می‌برد. 🔸اگر برای کسی حادثه‌ای پیش بیاید، سخن سنگینی به او گفته شود و سانحه تلخی برای او رُخ بدهد، انسانِ حلیم به خوبی آن را تحمل می‌کند که ما در فارسی می‌گوییم او آدم بردباری است؛ یعنی این بار سنگین را می‌برد ... 🔸حلم از برجسته‌ترین اوصاف نفسانی است که ذات اقدس الهی چه در سوره «هود» و چه در بخش‌های دیگر، وجود مبارک ابراهیم(سلام الله علیه) را به آن ستود و فرزندش اسماعیل هم به حلم ستوده شد که ابراهیم عرض کرد «رَبِّ هَبْ لی‏ مِنَ الصَّالِحینَ» و خدا می‌فرماید «فَبَشَّرْناهُ بِغُلامٍ حَلیمٍ» ... 🔸حلیم و بردبار است که زیر تیغ پدر عرض می‌کند «یا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَرُ» این بار را می‌برد، این حلیم است؛ وقتی خدا اسماعیل را به حلیم بودن ستود، معلوم می‌شود او بهترین بردباری را خواهد داشت... 🔸ذات اقدس الهی به ما هم فرمود در همه شئون، مخصوصاً در مسائل اخلاقیِ حِلم و بردباری و مانند آن، به وجود مبارک ابراهیم خلیل تأسّی کنید ... 🔸نشانه صالح بودن و نشانه حلیم و بردبار بودنِ او این است که در زیر تیغ نگفت «ذبح» بکن، گفت هر چه به آن امر شدی انجام بده، «یا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَرُ» که این کمال حِلم و کمال صبر و کمال بردباری است. 🔸بالاتر از «ذبح» هر چه دستور داری انجام بده، گفت «إِنِّی أَرَی فِی الْمَنَامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ»، عرض نکرد «یا أبت اذبح» عرض کرد هر چه شد!، این حلم و برباری است، این صبر محض است؛ از این بالاتر شما چه چیزی می‌خواهید؟! ... 🔸آن وقت این فرزند را ذات اقدس الهی به عنوان صالح و غلام حلیم می‌ستاید و برای او «ذبح» عظیم می‌فرستد. ↙️پي نوشت ها: 1- سوره نساء، آیه12؛ «وَ اللَّهُ عَلِیمٌ حَلِیمٌ» 2- سوره هود، آیه75 🔹درس خارج تفسیر /سوره صافات، آیات 99 الی 111 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
06.mp3
8.34M
💠 صوت ▪️️ موضوع: تجلی عقل و وحی در نهضت حسینی ـ جلسه 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٨٠ . برگرداندن نيّت از نماز مستحب به نماز واجب و از نماز واجب به نماز مستحب, جايز نيست, مگر براي ادراك نماز جماعت @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅جامعه را اخلاق می سازد، نه 🔸آن چیزی که جامعه را می‌سازد علمِ کامل نیست، اخلاق کامل است؛ لذا فرمود «إِنَّکَ لَعَلی‏ خُلُقٍ عَظیمٍ» 🔸برخورد، اخلاق، گذشت، تحمُّل، صبر و این گونه از موارد است که می‌تواند جامعه را بسازد، وگرنه پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) آمده اصول دین، فروع دین، فقه، حقوق، همه را تکمیل کرد، اما نفرمود «بعثت لاتمّم العلوم و الفقه و المعارف و کذا»، فرمود: «بُعِثْتُ‏ لِأُتَمِّمَ‏ مَکَارِمَ‏ الْأَخْلَاقِ»؛ آن چیزی که جامعه را می‌سازد اخلاق است ... 🔸آن چیزی که جامعه را می‌سازد و به کمال می‌رساند اخلاق است؛ وگرنه علوم فراوان که مشکل جامعه را حل نمی‌کند. 🔸اگر شما علامه طباطبایی بشوید، ناچارید در حوزه بنشینید و درس بگویید و کتاب بنویسید، دیگر به درد جامعه نمی‌خورید. 🔸مگر جامعه از علامه طباطبایی استفاده می‌کرد؟ مگر با دو واسطه، سه واسطه یا ده واسطه؛ یعنی شاگردان علامه این معارف را رقیق کنند و در دسترس مردم قرار دهند تا مردم از برکات المیزان استفاده کنند. 🔸آن چیزی که مستقیماً جامعه را می‌سازد اخلاق است، وگرنه حضرت برای تتمیم مسائل فقهی هم آمده، اخلاقی هم آمده، فلسفی هم آمده، تفسیری هم آمده و نفرمود «بعثت لاتمّم مطالب العلوم، معارف العلوم» و مانند آن ... 🔹درس خارج تفسیر /سوره صافات، آیات 99 الی 111 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
06.mp3
8.34M
💠 صوت ▪️️ موضوع: تجلی عقل و وحی در نهضت حسینی ـ جلسه 6 # 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٨١ . برگرداندن نيت نماز واجب به نماز واجب ديگر, در صورتي جايز است كه بين آن ها ترتيب بوده و مح ّ ل برگرداندن باقي باشد. در برگرداندن نيت از نماز ادا به نماز قضايي كه در عهده دارد، ترتيب لازم نيست؛ ولي محل برگرداندن بايد باقي باشد. براي مثال، كسي كه در حال خواندن نماز ظهر يا عصر يا مغرب است، در صورتي كه وارد ركوع ركعت سوم نشده باشد، مي تواند در وسعت وقت، نيت را به نماز قضاي صبح برگرداند @daftar_ayatollah_javadi_amoli