eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
208 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٤٣ . نمازهاي واجب, شش تاست: يكم: نماز شبانه روز و آنچه ملحق به آن است; مانند نماز احتياط، نماز قضا و نمازي که بايد اعاده شود ; دوم: نماز آيات ; سوم: نماز ميت ; چهارم : نماز طواف واجب خانه خدا; پنجم: نماز قضاي پدر (و احتياطاً مادر); ششم: نمازي كه به وسيله اجاره يا نذر و عه د و سوگند تعهد نموده است که در اين فرض , اصل نماز، با نذر و مانند آن, واجب نميشود؛ بلکه وفاي به عقد اجاره و نذر و سوگند و وفاي به عهد واجب است . نماز جمعه, از نمازهاي شبانه روزي است كه در ظهر روز جمعه خوانده ميشود @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅مفهوم غُل در قرآن کریم ◀️زنجیرِ آداب و عادات باطل/مقدّمه 🔸آيه «إِنَّا جَعَلْنَا فِي أَعْنَاقِهِمْ أَغْلاَلاً فَهِي إِلَي الْأَذْقَانِ فَهُم مُّقْمَحُونَ» ... لازم نيست غل آهني باشد، همان خوي استكباري، همان «مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ» و مانند آن، اين سدّي است، اين ها گذشته را نمي‌بينند، آينده را نمي‌بينند؛ يك انسان خودمدار همين است. 🔸گرچه در قيامت به اين صورت در مي‌آيند كه «خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ٭ ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ»، اما در دنيا همين رذايل اخلاقي مي‌تواند غُل باشد. 🔸اگر در بخشي از آيات قرآن كريم دارد «أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَي قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا»، بعضي از دل‌ها واقعاً قفل است، حرف در آنها اثر نمي‌كند؛ اين حقيقت است، مجاز نيست... فرمود واقعاً قلب يك عدّه قفل است، حرف در آنها اثر نمي‌كند ... 🔸يا «كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَي قُلُوبِهِم مَّا كَانُوا يَكْسِبُونَ»؛ یك وقت انسان دستش با خاك و امثال خاك آلوده است رِيْن مي‌گيرد، غبار مي‌گيرد، چرك مي‌گيرد؛ يك وقت گناه، قلب را آلوده مي‌كند، چركين مي‌كند ... 🔸در سوره مبارکه «اعراف» گذشت كه انبياء آمدند تا دست و پاي مردم را باز كنند، مخصوصاً وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) ... «الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِندَهُمْ فِي التَّورَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلاَلَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ» 🔸آن قوانين و آداب و عادات باطلِ دست و پاگير، اين غُل روي گردن اينهاست، انبياء آمدند اين را بردارند. 🔹درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره یس، آیات 13 الی 22 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٤٤ . نمازهاي واجب شبانه روز پنج تاست: يكم: ظهر, چهار ركعت؛ دوم: عصر, چهار ركعت؛ سوم: مغرب, سه ركعت؛ چهارم: عشاء, چهار ركعت؛ پنجم: صبح, دو ركعت. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
مسأله ٤٥ . در سفر، نمازهاي چهار ركعتي با شرايطي كه خواهد آمد , دو ركعت مي شود. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅اغلالِ دست و پاگیر در ازدواج ◀️زنجیرِ آداب و عادات باطل/1️⃣ 🔸الآن حرف وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) اين است كه ما با حيوانات فرق داريم، ما با نباتات فرق داريم، ما با اقوام ديگر فرق داريم. 🔸نباتات بالأخره تلقيح در آنها هست، نر و ماده‌اي دارند؛ حيوانات نر و ماده‌اي دارند، اين نر و ماده‌ با هم جمع مي‌شود. 🔸ما نيامديم كه مذكر و مؤنث را با هم جمع كنيم؛ ما انبياء يك چيز تازه‌اي آورديم و آن نكاح است؛ نكاح غير از اجتماع مذكر و مؤنث است، غير از اجتماع نر و ماده است. 🔸«النكاح سنّتي» و اگر كسي نكاح بكند «مَن تزوّج فقد أحرز نصف دينه»؛ ما اين را آورديم! ما اجتماع مذكر و مؤنث را نياورديم! 🔸اين مهريه زياد، اين جهيزيه زياد، اين تجمّل‌پرستي، اين مشكلات، اين اغلال دست‌ و پاگير است! 🔸اين است كه سنّ ازدواج را مي‌برد بالا و ده‌ها مفاسد مي‌آورد؛ فرمود انبياء مخصوصاً وجود مبارك پيغمبر آمدند كه اين اغلالِ دست و پاگير را از دست و پاي جامعه باز كند. 🔸فرمود «النكاح سنّتي»؛ اجتماع مذكر و مؤنث يا نر و ماده در حيوانات هم هست، در كفار هم هست، ما اين را نياورديم. 🔸«النكاح سنّتي»، «مَن تزوّج فقد أحرز نصف دينه» اين اجتماع كجا و آن نكاح كجا! 🔸غرض اين است كه اگر اغلال گفته شد، زنجير گفته شد، اينها مصاديق فراواني دارد. 🔹درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی / منبع پیشین @daftar_ayatollah_javadi_amoli
کتاب: آفاق انديشه ، آیت الله جوادی آملی : اثرگذاري تبليغ موحّد تبليغي مؤثّر است كه مبلّغ در خوف و رجا موحّد باشد و جز از خدا نترسد و جز به او اميد نداشته باشد . آن كه هم از خدا و هم از مردم و نيروي حاكم مي ترسد ، در ترس دوگانه پرست است و تبليغ دوگانه پرست اثري ندارد . اثر فقط براي تبليغ مبلّغ يگانه پرست است . خداي سبحان مي فرمايد : آنان كه رسالت ها و پيام هاي خداي متعالي را به ديگران مي رسانند و از او مي ترسند ، و از هيچ كس جز خدا نمي ترسند و حسابرس بودن خدا بس است : « اَلَّذينَ يُبَلِّغونَ رِسـلـتِ الله ويَخشَونَهُ و لا يَخشَونَ اَحَدًا اِلاَّ اللهَ وكَفي بِالله حَسيبا » . 1 [ 1 ] . سوره احزاب ، آيه 39 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی وقت نماز ظهر و عصر مسأله ٤٦ . فرا رسيدن ظهر شرعي، وقت نماز ظهر و سپس نماز عصر است. ظهر شرعي, غير از ساعت دوازده روز است، زيرا ظهر شرعي, گاهي قبل از ساعت دوازده و گاهي پس از آن است، چنان كه در بعضي از شهرها پيش از ساعت دوازده و در برخي ديگر, پس از ساعت دوازده است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅امروز روز نحس است یعنی چه؟! ◀️زنجیرِ آداب و عادات باطل/2️⃣ ◀️نحوست ایام/1️⃣ 🔸آنها گفتند شما نحس هستید؛ انبیا آمدند گفتند بله، نحس حق است، اما نه زمان نحس است، نه زمین نحس است؛ آن متزمّن است که نحس است، آن متمکّن است که نحس است؛ بعد آن زمان و زمین را هم منشأ نحس و سعد می‌کنند، وگرنه ظرف چه نحوستی دارد؟! 🔸زمان، ظرف حادثه است؛ مکان، ظرف حادثه است. 🔸اگر آن متزمّن، نحس بود، آن زمان را نحس می‌کند؛ آن متمکّن نحس بود، آن مکان را نحس می‌کند. 🔸و اگر در عالَم دیگر هم در مخزن الهی هم زمان و مکان وجود داشته باشند باز به تبع آن، مظروف‌های خود نحس و سعد هستند ـ در بحث قبل هم ملاحظه فرمودید ـ همان روزی که «فِی یَوْمٍ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ» است. 🔸برای پیغمبر و مؤمنین روز سَعد بود که پیروز شدند، این‌چنین نیست که یک روز ذاتاً نحس باشد. 🔸این روایت تحف‌العقول هم قبلاً در بحث‌های وجود مبارک حضرت هادی خوانده شد که حضرت به یکی از اصحاب می‌فرماید تو آخر نزد ما می‌آیی، تو شاگرد ما هستی، چرا این حرف را می‌زنی؟! امروز روز نحس است یعنی چه؟! تو گناه خودت را بر گردن زمان می‌گذاری؟! 🔹درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی / منبع پیشین @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) : حضرت معصومه (عليها السلام) حضرت معصومه (عليها السلام) در «قم» پرتويي از حضرت زهرا (عليها السلام) است. خداي سبحان عظمت و جلالي به او داده كه امام صادق(عليه السلام) درباره او فرمود: إنَّ للَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ أَلا إنَّ لِرَسُول اللّه حَرَماً وَ هُوَ المَدينَةُ أَلا وَ إنَّ لأميرِ المُؤمنينَ حَرَماً وَ هُوَ الكُوفَةُ أَلا وَ إنَّ قُمَّ الكُوفَةُ الصَّغِيرَةُ أَلا إنَّ لِلجَنَّةِ ثَمانيَةَ أَبوَابٍ ثَلاثَةٌ مِنها إلي قُمَّ تُقبَضُ فيهَا امرَأَةٌ مِن وُلدي اسمُها فَاطمَةُ بنتُ مُوسي وَ تُدخَلُ بشَفاعَتِها شيعَتي الجَنَّةَ بأَجمَعِهِم.کتاب: ادب فناي مقربان جلد 7 شماره صفحه: 346 ، @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) : حضرت معصومه (عليها السلام) حضرت معصومه (عليها السلام) در «قم» پرتويي از حضرت زهرا (عليها السلام) است. خداي سبحان عظمت و جلالي به او داده كه امام صادق(عليه السلام) درباره او فرمود: إنَّ للَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ أَلا إنَّ لِرَسُول اللّه حَرَماً وَ هُوَ المَدينَةُ أَلا وَ إنَّ لأميرِ المُؤمنينَ حَرَماً وَ هُوَ الكُوفَةُ أَلا وَ إنَّ قُمَّ الكُوفَةُ الصَّغِيرَةُ أَلا إنَّ لِلجَنَّةِ ثَمانيَةَ أَبوَابٍ ثَلاثَةٌ مِنها إلي قُمَّ تُقبَضُ فيهَا امرَأَةٌ مِن وُلدي اسمُها فَاطمَةُ بنتُ مُوسي وَ تُدخَلُ بشَفاعَتِها شيعَتي الجَنَّةَ بأَجمَعِهِم.کتاب: ادب فناي مقربان جلد 7 شماره صفحه: 346 ، @daftar_ayatollah_javadi_amoli
اربعین کلیمی.mp3
725.8K
مستحضريد که ماه پُربرکت ذي‎قعده تا دهم ذي‎حجّه اين ايام به عنوان اربعين موسوي و کليمي معروف است؛ يعني اين چهل شبانه‌روز، چلّه‌اي است که وجود مبارک موساي کليم به دستور ذات اقدس الهي عهده‌دار شد. اين آيات ﴿وَ وَاعَدْنَا مُوسَي ثَلاَثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً﴾ ناظر به همين است؛ لذا در تمام ايام سال گرچه چلّه‌گيري فضيلت دارد، ولي از اول ذي‎قعده تا دهم ذي‎حجّه اين فضيلت بيشتر است. وقتي هم که وارد ماه پُربرکت ذي‎حجّه شديم دو رکعت نماز بين نماز مغرب و عشاء بعد از خواندن حمد و فاتحة الکتاب آن ﴿وَ وَاعَدْنَا مُوسَي ثَلاَثِينَ لَيْلَةً﴾ تا پايان آيه هم که مستحضريد مستحب است. اين ناظر به آن است که انسان اين چهل شبانه ‌روز را همانند موساي کليم (سلام الله عليه) چلّه بگيرد. بارها هم به عرض شما رسيد که چلّه ‌گيري اعراض از دنياست نه از کار دنيا و از خلق دنيا و از جامعه! انسان در متن جامعه زندگي مي‌کند، در درس و بحث هست اگر حوزوي و دانشگاهي است، در تجارت و اقتصاد هست اگر تاجر و پيشه‌ور است، ولي در همه امور مي‌گويد خدا، ديگر نمي‌گويد اوّل خدا، دوم فلان شخص! اين يک بيماري است که دامنگير اکثر ما هست. درس اخلاق 04/06/1395 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٤٧ . ظهر شرعي , وقتي است كه آفتاب از دايره نصف النهار بگذرد و تشخيص آن , به اين است كه در شهرهاي اِستوايي , سايهٴ شاخص كه هنگام طلوع آفتاب به طرف مغرب بود، كاملاً از بين برود و با شروع سايهٴ جديد شاخص به طرف مشرق، وقت نماز ظهر و سپس نماز عصر است، چنان كه برخي از روزهاي سال در مكه اتفاق مي افتد. تشخيص ظهر شرعي در شهرهايي كه در خ ّ ط اِستوا قرار ندارند؛ مانند بسياري از كشورهاي شمالي و جنوبي, به اين است كه شاخص صافي به طور عمود در مكان مس ّ طح نصب شود، هنگام ي كه سايهٴ پديد آمده از صبح به طرف مغرب, به نهايت كوتاهي خود برسد و شروع به زيادي به سمت مشرق كند، آغاز ظهر شرعي است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله جوادی آملی - میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها - مقام شامخ ولایت.mp3
14.46M
🎙میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها 🍃حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی ⏱ 00:30:07 دقیقه http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c