eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.2هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
208 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 موعود موجود 🔸 اصل اینكه بشر امیدوار است یك آینده خوبی باشد كه جز عدل و احسان چیزی حكومت نكند، این در درون همه هست؛ [البته] یك مقدار محققانه تر و علمی تر در فطرت مسلمان ها هست. اما اینها به دنبال مهدی منتظر و مهدی موعودند، نه ! خصیصه شیعه است این است كه مهدی موجود موعود (علیهم الصلاة و علیهم السلام) است؛ اگر موجود موعود است، ما غیر از و غیر از ، مسئله و هم داریم. 🔸 دیگران امیدوارند كه در پایان زندگی روزگار یك عصری برسد كه و حكومت بكند؛ این را خیلی‌ ها در انتظارش به سر می‌ برند، اینها منتظر مهدی موعودند. ما كه منتظر ظهور مهدی موجود موعود (سلام الله علیه) هستیم، غیر از و ، یك مسئله ‌ای است به نام كه ما داریم و آنها ندارند، یك مسئله ‌ای به نام كه ما داریم و آنها ندارند. اگر معتقدیم كه یك شخصی است ـ امام زمان ـ و ما با او باید تعهد بسپاریم، ولی ماست و زنده است، باید مراقب باشیم كه خلاف نكنیم، چون او می ‌بیند! اینكه فرمود ﴿قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَ المُؤْمِنُونَ﴾[1] كه بر ائمه (علیهم السلام) تطبیق شده است؛ هركاری كه ما می ‌كنیم خدا می ‌بیند، پیغمبر می ‌بیند و ائمه می ‌بینند، وجود مبارك حضرت هم می‌ بیند! باید مواظب گفتارمان، رفتارمان، نوشتارمان، سیره و سنتمان باشیم؛ این برای مراقبه است، چون بالأخره از او كمك می‌ خواهیم، پس باید مراقب باشیم كه خلافی عمل نكنیم. غیر از مراقبه مسئله مرابطه هم هست؛ مراقبت این است كه خلاف نكنیم، اما مرابطه این است كه گذشته از اینكه خلاف نكنیم، خودمان را [به حضرت] نزدیك بكنیم، كمك بگیریم و بگیریم؛ نه اینكه همیشه مواظب باشیم كه نلغزیم! بلكه رابطه برقرار كنیم كه او دست ما را بگیرد! ذیل این آیه كریمه ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا﴾،[2] آن جا این حدیث شریف هست كه «وَ رابِطُوا إِمَامَكُمُ الْمُنْتَظَرَ»،[3] مرابطه برقرار كنیم! [1]. سوره توبه، آیه105. [2]. سوره آل عمران، آیه200. [3]. الغیبة للنعمانی، النص، ص 27؛ «...عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی الْبَاقِرِ ع‏ فِی مَعْنَى قَوْلِهِ تَعَالَى یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا قَالَ‏ اصْبِرُوا عَلَى أَدَاءِ الْفَرَائِضِ‏ وَ صابِرُوا عَدُوَّكُمْ‏ وَ رابِطُوا إِمَامَكُمُ الْمُنْتَظَرَ». 📚 دیدار پژوهشگران و محققان مهدویت (سلام الله علیه) با حضرت استاد تاریخ: 1383/06/31 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١١٤ . عورت نمازگزار بايد در تمام حالتهاي نماز پوشيده باشد و اگر لباسي در بردارد كه فقط در برخي حالت ها آن را مي پوشاند, نه در حالت ديگر، چنانچه در حالت ديگر با وسيلهٴ جداگانه پوشيده شود , نماز صحيح است, هر چند احتياط مستحب, آن است كه با جامه كامل, نماز را اقامه كند. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ اولین جنایت فلسفه الحادی 🔸آیا ما دینی داریم یا نداریم؟ 🔸در این مسأله هیچ علمی پاسخ‌گو نیست، مگر فلسفه که آیا علم دینی هست یا نیست؟ 🔸چون بحث هستی شناسی به عهده فلسفه است؛ علم فلسفه است که می‌گوید چه در جهان هست و چه در جهان نیست، پس این مسأله را ما باید به فلسفه بدهیم. 🔸اگر ـ معاذ الله ـ آن فلسفه، فلسفه الحادی بود، اولین کاری که می‌کند خودش را روسیاه می‌کند، بعد همه علوم را هم سیه‌رو می‌کند. 🔸برای اینکه فلسفه الحادی می‌گوید ـ معاذ الله ـ در عالم خدایی نیست، وقتی خدایی نبود، وحی و دین هم نیست. 🔸اولین جنایتی که این فلسفه الحادی می‌کند، خودش را روسیاه می‌کند، می‌شود فلسفه الحادی؛ بعد همه علومی که در جهان هست، اینها را سیه‌رو می‌کند می‌شود علم غیر دینی. 🔸ما علم دینی نداریم اصلاً؛ وقتی اصل دین در عالم نیست، اصل خدا ـ معاذ الله ـ نیست، علم دینی هم می‌شود فسون و فسانه. 🔸ولی اگر این مسأله را به فلسفه الهی دادیم، فلسفه الهی دو تا کار خوب و خدمت انجام می‌دهد: 🔸اول خود را روسفید می‌کند، می‌شود فلسفه الهی، می‌گوید خدایی هست، دینی هست، قیامتی هست، خودش می‌شود فلسفه الهی. 🔸بعد همه علوم را هم الهی می‌کند، می‌گوید آنچه در جهان هست فعل خداست، چیزی در جهان نیست که فعل خدا نباشد؛ آن وقت هر علمی که در جهان هست بررسی کردنِ فعل خداست، بررسی فعل خدا یقیناً دینی است. 🔸ما که الآن داریم بررسی قول خدا را به عهده می‌گیریم چرا حرف ما دینی است؟ می‌گوییم خدا چنین گفت، خدا چنین گفت؛ آن که در دانشگاه است می‌گوید خدا چنین کرد، خدا چنین کرد، او اگر دینی‌تر از این نباشد، مثل همین است. 🔸اینجا می‌گویند خدا چنین گفت، خدا چنین گفت، آنجا می‌گویند خدا چنین کرد، خدا چنین کرد. 🔸اگر فلسفه الهی پاسخ مثبت داد و گفت دین داریم، آن وقت علم غیر دینی نخواهیم داشت؛ ولی اگر علمی بود که موضوع او فعل انسان باشد نه «فعل الله»، مثل سینما و امثال سینما که چه کار بکند، بله این می‌تواند دینی باشد می‌تواند غیر دینی. 🔹درس تفسير /سوره مبارکه «زمر»، آيات 8 الي 12 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: 🔰 حفظ آبرو @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ آیا دوچرخه سواری اسلامی داریم؟! 🔸عده‌ای می‌گویند ما علم دینی نداریم؛ عالِم ممکن است متدیّن باشد، ممکن است غیر متدین باشد. 🔸ولی حق این است که علم غیر دینی نداریم؛ علم، دینی است، حالا عالم ممکن است متدین باشد یا ممکن است متدین نباشد. 🔸حالا اگر کافری هست که در شرح حال امام صادق(سلام الله علیه) مدتی زحمت کشیده، این علم، علم دینی است، ولو آن دانشمند کافر باشد. 🔸آنها می‌گویند که عالم ممکن است مسلمان و غیر مسلمان باشد؛ ولی علم دینی نداریم، همه ی علم غیر دینی است. 🔸این همایشی که در مالزی چند سال قبل برگزار شد، دبیر همایش با یک طنز سخن را شروع کرد، با طنز پایان برد و نتیجه خامی که به خیال خود گرفت این است که ما علم دینی نداریم. 🔸اول در حضور این همه جمعیت گفت آقایان! ما دوچرخه اسلامی و غیر اسلامی داریم؟!؛ قدری خندید و قدری خنداند که دوچرخه اسلامی یعنی چه؟ 🔸بعد گفت آقایان! ـ سؤال دوم ـ دوچرخه سواری اسلامی و غیر اسلامی داریم که اگر کسی این‌‌چنین رکاب زد، دوچرخه سواری‌ او اسلامی باشد، آن چنان رکاب زد دوچرخه سواری او اسلامی نباشد؟! 🔸قدری خندید و قدری خنداند، گفت مطلب سوم این است که دوچرخه سوار یا مسلمان است یا کافر. 🔸بعد این دوچرخه را به سایر صنایع و حِرَف و علوم اسناد داد گفت ما علم دینی و غیر دینی نداریم، این عاِلم است که یا دین‌دار است یا بی‌دین. 🔸این خیال باطلی بود که او بافت؛ ولی حق این است که ما علم غیر دینی نداریم، عاِلم یا دین‌دار است یا غیر دین‌دار. 🔸شما دارید درباره فعل خدا بحث می‌کنید ... اگر کسی بیاید درباره حکومت پنج ساله حضرت امیر کار کند؛ این علم، علم دینی است، ولو این آقا کافر باشد یا جزء خوارج باشد. 🔸پس علم غیر دینی نداریم؛ بله، عاِلم ممکن است دین‌دار باشد، ممکن است کافر؛ اما آنها خیال می‌کردند و می‌گفتند ما علم دینی نداریم، عاِلم یا مسلمان است یا کافر؛ خیلی فرق است. 🔹درس تفسير /سوره مبارکه «زمر»، آيات 8 الي 12 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١١٥ . آنچه در نماز واجب است, پوشاندن عورت است; خواه با پارچه و خواه با كاغذ, برگ درخت و ساتر ديگر, هرچند احتياط مستحب آن است كه در صورت نبودن لباس، از پوشش گياهي استفاده شود @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فردا همزمان با سالروز ولادت پیامبر گرامی اسلام؛ پخش پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی در همایش «رسول الله(ص) الگوی انسانیت»؛ فرانسه ـ پاریس همایش «رسول الله (ص) الگوی انسانیت» به همت مرکز اسلامی فرانسه به صورت وبینار برگزار می گردد. این همایش همزمان با سالروز ولادت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، با پخش پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی آغاز به کار خواهد کرد. علاقه مندان می توانند جهت حضور مجازی در این وبینار فردا 13 آبان ماه ساعت 22 به وقت تهران (19:30 به وقت پاریس) از طریق آدرس های ذیل اقدام نمایند. www.youtube.com/cifrance www.instagram.com/cifrance news.esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_5852909374875369909.mp3
1.5M
🌺بیان به مناسبت میلاد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و امام صادق علیه السلام ⏱ 00:03:50 دقیقه 📱 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ شرط نافع و باقی بودن و عالم 🔸اینکه در دعاها از خدا علم نافع می‌خواهیم یا به خدا از علم غیر نافع پناه می‌بریم، برای آن است که یا آن علم نافع نیست (مثل سِحر و شعبده و جادو و علوم دیگری که سودمند نیست) یا نه، علم «فی نفسه» نافع است ولی عالِم از او طرفی نمی‌بندد. 🔸اینکه گفته می‌شود «أَعُوذُ بِکَ مِن عِلمٍ لا یَنفَعُ» (1) ... یعنی علمی که اصلاً نافع نیست یا نافع است ولی این شخص، انتباه ندارد و بهره نمی‌برد؛ در هر دو حال از چنین علمی باید به خدا پناه برده شود ... 🔸«أَلعُلَمَاءُ بَاقُونَ» (2) ... یعنی شما سعی کنید باقی باشید و بقا را هم در سوره «نحل» گذشت که فرمود چیزی که صبغه الهی ندارد، ماندنی نیست؛ «ما عِنْدَکُمْ یَنْفَدُ» امّا «وَ ما عِنْدَ اللّهِ باقٍ» (3) 🔸علم الهی باقی است؛ علم الهی مادامی است که اولاً خودش صائب و صحیح باشد و ثانیاً با عمل صالح باشد ... 🔸«أَلعُلَمَاءُ بَاقُونَ» یعنی بکوشید باقی باشید؛ اگر عالم نیستید علم تهیه کنید؛ اگر عالم هستید سعی کنید از علم خود بهره ببرید ... 🔸بقا از راه علم با عمل می‌گذرد. 🔸اگر کسی عالم است باید بکوشد عمل صالح را ضمیمه علم کند و اگر کسی عالم نیست هر دو جزء را باید تهیه کند؛ این ترغیب به بقاست از راه علم. 🔸بنابراین فرمود کسی که عالم است با غیر عالم یکسان نیست و نشانه علم هم از همان شکر و صبر و ذکر و فکر و نماز شب و اینها پیداست. 🔸این چند امر را که ذکر فرمود، اینها نشانه علم با عمل است. 🔹درس /سوره مبارکه «زمر»، آیات 9 الی 15 ↙️ پی نوشت ها: 1- مصباح للکفعمی، ص299 2- نهج البلاغه(للصبحی صالح)، حکمت147 3- سوره نمل، آیه96 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١١٦ . اگر براي مرد هيچ ساتري در دسترس نيست، م ي تواند در حالت ناچاري عورت ها را با گِل و مانند آن بپوشاند و نماز را اقامه کند و احتياط مستحب , آن است كه نماز را با ايماء و اشاره به جاي ركوع و سجود، اعاده نمايد @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ نوآوری رسول رحمت ▪️وقتی ابراهیم خلیل (علی نبینا و آله و علیه السلام) كعبه را ساختند، برای اینكه كسی متولّی كعبه باشد و در حریم و حرم كعبه معارفی را به جوامع بشری ارائه كند، از ذات اقدس الهی درخواست كرد عرض كرد: ﴿رَبَّنا وَ ابْعَثْ فیهِمْ رَسُولاً مِنْهُمْ﴾[1] كه این رسول آیات تو را برای اینها تلاوت كند، كتاب و حكمت را به جوامع بشری تعلیم بدهد و معارف نو و تازه را به آنها عرضه كند! ذات اقدس الهی درباره دعا و نیایش ابراهیم خلیل (سلام الله علیه) این چند خواسته را گوشزد كرد، فرمود ما رسولی مبعوث می‌ كنیم و رسولی مبعوث می‌ شود كه ﴿یتْلُوا عَلَیكُمْ آیاتِنا وَ یزَكِّیكُمْ وَ یعَلِّمُكُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾، این چند برنامه یعنی تلاوت آیات الهی از یك سو، تعلیم كتاب از سوی دوم، تعلیم حكمت از سوی سوم و از سوی چهارم، فرمود: ﴿وَ یعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾، این نوآوری نسبت به جهان بشریت است. ▪️ منظور از آموزش نو و نوآوری در دستگاه این نیست كه مطلبی را ایشان در هزار و چهار صد سال قبل آورده ‌اند که آن روز كسی نگفت و بعداً مشابه او یا برتر از او را دیگران ارائه كردند. صنعت های نو، فرضیه‌ های نو و مكتب های نو این طور است كه در عصر خود تازه است، ولی در اعصار بعدی هم مماثل دارد و هم برتر، لكن این نوآوری وقف خود آن حضرت است. در قرآن كریم این چنین آمده است كه پیامبر اعظم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) معارفی را به جوامع بشری ارائه می‌ كند كه نه تنها در گذشته نبود، نه تنها الآن نیست و نه تنها در آینده نیست، بلكه اصلاً بشر توان آن را ندارد كه این را بدون وحی یاد بگیرد! ﴿وَ یعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾[2] نه «ما لا تعلمون»! در این ﴿مَا لَمْ تَكُونُوا﴾ این «كان» منفی این بحث را دارد؛ یعنی بشر این نیست كه از پیش خودش یاد بگیرد، چون رسول اكرم ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾[3] است و چون ﴿كَافَّةً لِلنّاسِ﴾[4] است، مخاطبش از صدر و ساقه جوامع بشری است؛ تمام بشرهایی كه آن روز بودند و تمام بشرهایی كه «الی یوم القیامة» می‌ آیند مخاطب این ندایند، برای اینكه قلمرو رسالت او منطقه بشریت است. ▪️ چون یك چنین نیایشی را وجود مبارك داشت و نیایش بسیار عظیمی بود، ذات اقدس الهی بعد از گذشت چند قرن در كتاب تورات و در كتاب انجیل اوصاف پیامبر خاتم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) را ذكر كرد كه این پیامبر كسی است كه ﴿الَّذینَ یتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِی اْلأُمِّی الَّذی یجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِی التَّوْراةِ وَ اْلإِنْجیلِ﴾ اوصافش این است: ﴿یأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ ینْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ یحِلُّ لَهُمُ الطَّیباتِ وَ یحَرِّمُ عَلَیهِمُ الْخَبائِثَ وَ یضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ اْلأَغْلالَ الَّتی كَانَتْ عَلَیهِمْ﴾[5] آن بارهای سنگین آن غُلی كه در گردن و دست و پای اینهاست و جلوی آزادی اینها را گرفته، حریت را از اینها سلب كرده، را از اینها سلب كرده، اینها را وابسته به شرق و غرب كرده یا آمیخته به امپراطوری شرق بودند یا آمیخته به امپراطوری غرب بودند یا گریخته از مكتب بودند همه اینها را پاسخ داد. [1]. سوره بقره، آیه129. [2]. سوره بقره، آیه151. [3]. سوره انبیاء، آیه107. [4]. سوره سبأ، آیه28. [5]. سوره اعراف، آیه157. 📚 پیام به همایش پیامبر اعظم تاریخ: 1385/09/21 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
28.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری 🔹 همایش (ص) الگوی انسانیت به همّت مرکز اسلامی فرانسه 🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/08/13 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١١٧ . كسي كه پوشاك نماز را ندارد و از دسترسي به آن تا آخر وقت نااميد است, مي تواند نماز را در اول وقت، برابر وظيفه كسي كه ساتر ندارد اقامه كند. چنانچه تا پايان وقت به ساتر دسترسي پيدا كرد، نماز را اعاده نمايد و اگر « رجائاً » احتمال دهد تا پايان وقت به ساتر دسترسي پيدا مي كند، مانعي نيست كه نماز را اقامه كند؛ ولي اگر به ساتر دسترسي يافت, بايد نماز را اعاده نمايد. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ تنها نگاه به نامحرم تير نيست. 🔸«تقوا» همان «وقايه» است، سپر را مي‌گويند «وقايه»؛ يعنی هميشه سپر در دست شما باشد كه تير به شما نخورد. 🔸روايت نوراني كه ائمه فرمودند «أَلنَّظرَةُ سَهمٌ مِن سِهَامِ إِبلِيس» (🔺) مستحضريد كه همه اينها تمثيلي است، تعييني كه نيست. 🔸اينکه فرمود: نگاه به نامحرم - چه مرد به زن و چه زن به مرد- تيري از طرف شيطان است، اين يک تمثيل است. 🔸تنها تير نيست، و هم اين‌‌چنين است، هم اين‌‌چنين است. 🔸انسان تا سپر نداشته باشد، حفاظي نداشته باشد، تير به طرف او خواهد آمد و اصابت خواهد كرد. 🔸فرمود تقوا داشته باشيد، اين تاي تقوا اصل آن «واو» بود، «وقوا» بود؛ «وقايه»، همان را مي‌گويند. 🔸 دست شما باشد كه تير به شما نرسد (اتَّقُوا رَبَّكُمْ). 🔹درس تفسیر /سوره مبارکه «زمر»، آیات 9 الی 15 ↙️ پی نوشت: 🔺 من لايحضره الفقيه، ج4، ص18 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١١٨ . كسي كه هيچ وسيله پوشاندن عورت, لباس, برگ, كاغذ و مانند آن, ندارد و نامحرمي نيست تا به او نگاه كند, مي تواند ايستاده و با اشاره به ركوع و سجود، نماز را اقامه كند و احتياط مستحب, اعادهٴ آن با ركوع و سجود عادي است و اگر نامحرمي او را مي بيند, بايد نماز را نشسته اقامه کند و ركوع و سجود را با اشاره انجام دهد و براي سجود, سر را قدري پايين تر آورد. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 وظايف اقشار آسيب‏پذير (انتظار ظهور) 🔶 همان‏گونه كه امّت اسلامي موظف به و وسعت بخشيدن به ساير اهل ايمان‏اند، و اقشار آسيب‏پذير نيز مي‏بايد با آراستگي به صفات ذيل، استغناي نفس خويش را حفظ و جامه انتظار راستين را به تن كنند: 1️⃣ : صبر همانا حفظ از بي‏تابي، جزع و آشفتگي است نه خاموشي گزيدن و انفعال. بر آن دسته از منتظران راستين امام عصر(عج) كه از اغنيا نيستند رواست كه با از آشفتگي و بي‏تابي كه زمينه‏ساز انحراف آنان است و با آرامش نفس به امداد خداوند قادر اتكال و بر بلاي مضيقه معاش صبر كنند: وعلي الفقراء بالصبر. 2️⃣ : 🔸 آتش زياده‏خواهي و آن هنگام كه با سوز تنگدستي همراه شوند، را سوزانده و بر باد مي‏دهد و انسان را به كفر نزديك مي‏سازد[1] 🔶و كه زندگي كردن به ميزان توان و امكانات موجود است، گنج بي‏پاياني است كه فرد را از احساس ناداري رهانيده و زمينه و ارتقاي او را فراهم مي‏آورد، پس بر اقشار كم درآمدي كه دل در گرو ظهور (عج) دارند بايسته است كه با تدبير معيشت خويش بر محور قناعت، افزون بر صيانت از عزّت نفس، زمينه‏ساز آن حضرت باشند: والقناعة. 📄[1] ـ قال رسول الله‏صلي الله عليه و آله و سلم: كاد الفقر أن يكون كفراً (الكافي، ج2، ص307). 💢 مدظله العالی 💢امام مهدي موجود موعود، ص 213 📱 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
شروط لباس نمازگزار
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١١٩ . شروط لباس نماز گزار: يكم: پاك بودن؛ دوم: مباح بودن؛ سوم: از اجزاي مردار نبودن؛ چهارم : از اجزاي حيوان حرام گوشت نبودن؛ پنجم و ششم: اگر نمازگزار مرد است, از ابريشم خالص و طلاباف نبودن. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ مال فراوان، حسنه نیست. 🔸در چند جاي قرآن كريم (🔺) ذات اقدس الهي فرمود اين‌ها شما را به شگفتي وادار نكنند، اين‌ها حسنه نيست، اينها تكاثر است، كوثر نيست. 🔸نگوييد حالا فلان شخص كه اهل نماز و روزه نيست، وضع مالي‌ او خوب است. 🔸آيه 55 سوره «توبه» اين بود: «فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ إِنَّما يُريدُ اللّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ بِها فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ»؛ اينها همان ابزار بلاي اوست، شما دو روز صبر كن ببين، چه گرفتاري به سراغ او خواهد آمد. 🔸پس اين‌‌چنين نيست كه اگر كسي كج‌راهه رفته و وضع مالی‌ او خوب شد، انسان بگويد اين حسنه دارد؛ فرمود اين داشتن تكاثري، شما را به شگفتي وادار نكند. 🔸آن داشتن كوثري است كه باعث نجات دنيا و آخرت است (فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ إِنَّما يُريدُ اللّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ بِها فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ). 🔸بنابراين اين دو آيه كه در كنار هم در سوره «بقره» آمد، نشان مي‌دهد كه يكي تكاثرطلب است، يكي كوثرخواه. 🔸آنكه كوثرخواه است، مي‌گويد «رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النّارِ» 🔸و آنكه تكاثرطلب است مي‌گويد «رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا»؛ ديگر حسنه در آن نيست، حسنه نمي‌خواهد، حلال و حرام براي او يكسان است (رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا). 🔸لذا به دنبال آن ذات اقدس الهي اين جمله را فرمود: «وَ ما لَهُ فِي اْلآخِرَةِ مِنْ خَلاقٍ»؛ «خَلاق»؛ يعني نصيبي ندارد. 🔸پس اينكه فرمود «لِلَّذينَ أَحْسَنُوا في هذِهِ الدُّنْيا حَسَنَةٌ» يعني بركات فراوان دارند، آخرت هم كه سر جايش محفوظ است. 🔹درس تفسیر /سوره مبارکه «زمر»، آیات 9 الی 15 ↙️ پی نوشت: 🔺سوره آل عمران، آيات10 و 106؛ سوره توبه، آيه55؛ سوره مجادله، آيه17 @daftar_ayatollah_javadi_amoli