💠 بخشی از فرمایشات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در درس تفسیر:
🚩اعضا و جوارح ما ستاد الهی است و دائم ماموریت الهی را انجام میدهند و به امر الهی فعالیت میکنند. در روز قیامت این زبان علیه ما شهادت میدهد، زیرا اعضای ستاد خدای سبحان بوده و تابع امر الهی است. زبان در روز قیامت میگوید تاکنون که در اختیار تو بودم، غیبت کردی، دروغ گفتی، ولی اکنون علیه شما شهادت میدهد، زیرا زبان عضو ستاد الهی است. انسانها باید مراقب باشند و با اعضا و جوارح درست رفتار کنند و حرمت اعضا و جوارح را نگاه دارند، زیرا ماموران الهی هستند.
🚩کافران هر کاری را انجام دادند تا نور الهی را خاموش کنند، ولی نشد، یکی از کارها برای خاموش کردن نور الهی این بود که از گوش دادن به قرآن جلوگیری کنند. زمانی که مومن وارد صحنه قیامت میشود، تمام کارهای او مانند کارهای برتر در نظر گرفته میشود، ولی کفار به اندازه هر یک از اعمالشان به کیفر میرسند.
94/01/24
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ درست است که وظیفه هر مومنی آن است که برای مومنان دیگر دعا کند اما خداوند می فرماید من مهمان دلهای شکسته ام، شما هر چقدر به انسان دیگری التماس دعا بگویيد و از او بخواهید برای شما دعا کند باید بدانید آن فرد، دل شکسته شما را ندارد، دعای مظلوم دل شکسته از دعاهای مستجاب است لذا در هنگام بی پناهی و دل شکستگی خود مستقیما با خدا سخن بگوید و دیگران را نیز دعا کنید و بدانید بهترین دعا آن است که از قلب خود انسان برخیزد.
✅ طبق بیان قرآن کریم اکثر مومنین دچار شرک خفیه می باشند؛ تعبیر «اول خدا، دوم فلان شخص» اشتباهی است که اکثر مردم به آن مبتلا هستند چراکه خدا اولی نیست که دومی داشته باشد بلکه همه امور از ابتدا تا انتها به دست خداست. لذا باید همواره مراقب زبانمان باشیم.
🗓 95/06/11 - درس اخلاق
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔰 مسائل خرید و فروش
🔸️ مسئله ۲۲۶۸ از توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
🔹️ خرید و فروش مال حرام _ مانند چیزی که از قمار، دزدی، رشوه، ربا و داد و ستد باطل به دست آمده _ باطل است و تصرف در آن مال، حرام است و هر کس آن را به دست آورد، باید به مالک اصلی آن برساند و اگر صاحب اصلی اش را نمیشناسد، به دستور حاکم شرع عمل کند.
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
50.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری #پیام_موضوعی
🔹 همایش مجازی کتاب سال حوزه
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/11/16
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔵«انظر الی ما قال و لاتنظر الی من قال» مربوط به کدام مسائل است؟!
💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق:
🔹اینکه فرمودند: «انْظُرْ إِلَى مَا قَالَ وَ لَا تَنْظُرْ إِلَى مَنْ قَال» این فقط در مسائل علمی است، اما در مسائل تربیتی اگر کسی بخواهد دیگری را اسوه خود قرار بدهد و به او دل بسپرد، در آنجا هم مسئله «انْظُرْ إِلَى مَا قَالَ» مطرح است و هم مسئله «انظر الی من قال»؛ هم ببیند که چه گفت، هم ببیند که چه کسی گفت؟
🔷حضرت در اینجا فرمود آنچه که مربوط به باید و نباید یا بود و نبود مطلب علمی است، از هر راهی که شنیدید آنها را بگیرید، اگر یک صنعت، صنعت خوبی است، نباید گفت حالا چون فلان کشور کافرند ما چرا این صنعت را از آنها بگیریم؟! این علم، این صنعت، این هنر برای جامعه نافع است ما که نمیخواهیم از نظر سیره عملی خود را به آنها بسپریم. لذا «خُذِ الْحِكْمَةَ أَنَّى كَانَتْ» ولو گوینده خود عمل نکند.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️ بعضی از گناهان هستند که کفاره آنها فقط به فکر مردم بودن است
💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی:
🔹آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه در ادامه سلسله مباحث شرح نهج البلاغه حضرت امیرعلیه السلام به شرح هفتاد و نهمین کلمه از مجموعه کلمات قصار نهج البلاغه پرداختند و بیان داشتند:
حضرت فرمود: «خُذِ الْحِكْمَةَ أَنَّى كَانَتْ فَإِنَّ الْحِكْمَةَ تَكُونُ فِی صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ فِی صَدْرِهِ حَتَّى تَخْرُجَ فَتَسْكُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِی صَدْرِ الْمُؤْمِنِ»؛ کلمات حکیمانه، رفتار حکیمانه، گفتار حکیمانه، نوشتار حکیمانه را هر جا دیدید أخذ کنید، نگاه نکنید که گوینده این کلمه حکیمانه خود عمل میکند یا عمل نمیکند.
ایشان ادامه ادند: اینکه فرمودند: «انْظُرْ إِلَى مَا قَالَ وَ لَا تَنْظُرْ إِلَى مَنْ قَال» این فقط در مسائل علمی است، اما در مسائل تربیتی اگر کسی بخواهد دیگری را اسوه خود قرار بدهد و به او دل بسپرد، در آنجا هم مسئله «انْظُرْ إِلَى مَا قَالَ» مطرح است و هم مسئله «انظر الی من قال»؛ هم ببیند که چه گفت، هم ببیند که چه کسی گفت؟
معظم له با اشاره به آیات نورانی قرآن کریم خاطرنشان کردند: در قرآن فرمود ﴿فَلْینْظُرِ الْإِنْسانُ إِلی طَعامِهِ﴾ یعنی انسان وقتی کنار سفره نشست، غذای خود را نگاه کند که سالم است یا سالم نیست؟ مسموم است یا مسموم نیست؟ در ذیل این آیه روایتی از امام(سلام الله علیه) آمده که درست است این طعام ظاهری، مشمول آیه است اما منظور از طعام، تنها غذای ظاهری نیست، علم، غذای روح است و انسان علمی که فرا میگیرد را نیز باید ببیند از کدام دهن و از کدام قلم نشأت گرفته است، بعضی از اذهان، گفتارها، رفتارها و نوشتارها به قدری حق و زیباست که خدا به آنها قسم یاد میکند؛ ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ مَا یسْطُرُونَ﴾ اما همه گفتارها و رفتارها و نوشتارها اینگونه نیستند لذا انسان باید در این زمینه دقت کند.
آیت الله العظمی جوادی آملی اذعان داشتند: حضرت در اینجا فرمود آنچه که مربوط به باید و نباید یا بود و نبود مطلب علمی است، از هر راهی که شنیدید آنها را بگیرید، اگر یک صنعت، صنعت خوبی است، نباید گفت حالا چون فلان کشور کافرند ما چرا این صنعت را از آنها بگیریم؟! این علم، این صنعت، این هنر برای جامعه نافع است ما که نمیخواهیم از نظر سیره عملی خود را به آنها بسپریم. لذا «خُذِ الْحِكْمَةَ أَنَّى كَانَتْ» ولو گوینده خود عمل نکند.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشتند: حضرت نفرمود ارزش هر کسی به علم اوست، علم چیز خوبی است اما ارزش هر کسی به هنر اوست، هنر چیست؟ هنر، نفع رساندن و کار خیر کردن است؛ هم فعل حَسَن و هم احسان «قِیمَةُ كُلِّ امْرِئٍ مَا یحْسِنُهُ» اینکه چقدر انسان میتواند به جامعه خیر برساند؟ گاهی یک عمل، کل جامعه را نجات میدهد یا یک حرف کل جامعه را نجات میدهد.
معظم له تصریح داشتند: بعضی از گناهاناند که کفاره مشخصی دارند، اما بعضی از گناهان هستند که هیچ چیزی کفاره آن نیست مگر یک اصل و آن اصل این است که «إِنَّ مِنَ الذُّنُوبِ ذُنُوباً لَا یكَفِّرُهَا صَلَاةٌ وَ لَا صَوْمٌ قِیلَ یا رَسُولَ اللَّهِ فَمَا یكَفِّرُهَا قَالَ الْهُمُومُ فِی طَلَبِ الْمَعِیشَة»، فرمود هر گناهی را که با نماز و روزه حل نمیکنند، بعضی از گناهان هستند که کفاره آنها فقط به فکر مردم بودن است؛ کوشش و تلاش، فکر و فهم، که من چگونه این مشکل مملکت را حل کنم، با اینکه همه چیز در این مملکت هست چه کنم که عدهای ندزدند؟ چه کنم که عدهای اختلاس نکند؟ راه را چگونه بر غارتگران ببندم؟ چقدر این کلام مبارک است!
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔰 مسائل اجاره
🔸️ مسئله ۲۳۴۴ از توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
📝 تعریف اجاره
🔹️ به ملک دیگری درآوردن منفعت ملک یا منفعت شخص در برابر عوض را اجاره گویند.
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 فهم
🔹 آدم باید یا ببیند یا باید بفهمد، هیچ چاره ای نیست! اگر كسی توانست مثل ائمه (علیهم السلام) یا شاگردان مخصوص آنها ببیند، او خیلی سعادت دارد؛ اگر نتوانست ببیند باید بفهمد! اگر نفهمید او را می فهماند، آن وقت تحمل اش سخت است. همه این مطالبی كه در قرآن كریم هست در دعاها هست به ما می فهماند، اما چه جور می فهماند؟ آنجا سخن از درس نیست، آنجا سخن این نیست كه كسی سخنرانی كند، استدلال كند، كتابی بخواند و من یاد بگیرم، آنجا با عمل می فهمیم. می برند به جهنم می گویند ﴿أَفَسِحْرٌ هذَا﴾[1] این دروغ است؟! این جور به آدم می فهمانند!
🔹 خب اگر نفهمیدیم ما را می فهمانند، اما هیچ كس تحمل ندارد. آن توقع از ما نیست كه ما این معارف را ببینیم، آنها یك شاگردان مخصوصی داشتند، البته می شود و شاید در جمع شما هم ـ الحمد لله ـ كسانی باشند كه آن راه ها را طی كنند، اما راه سختی است؛ ولی حداقل این است كه ما بفهمیم.
[1]. سوره طور، آیه15.
#در_محضر_استاد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1374/02/12
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 راه آزادی
🔰 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی:
🔸 ما از چه راهی آزاد می شویم؟ چه چیزی ما را در بند می كند؟ ما می خواهیم از چه چیزی آزاد بشویم؟ گناه یك غل و یك زنجیری و یك سلسله ای در دوش، گردن و پای ماست كه ما را می بندد. در سورهٴ مباركهٴ یس آمده است: ﴿وَ جَعَلْنا مِنْ بَینِ أَیدیهِمْ سَدَّاً وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدَّاً فَأَغْشَیناهُمْ فَهُمْ لا یبْصِرُونَ﴾[1] یا اغلالی بر گردن اینها انداختیم ﴿فَهُمْ مُقْمَحُونَ﴾.[2]
🔸 این گناهی كه ذات اقدس الهی از اینها مشاهده كرده است، باعث شد كه این گناه را خداوند به صورت غلِ جامعه بر گردن اینها آویزان كرد كه اینها جای را نمی بینند اینها «مُقمح» اند، سر به هوا هستند و جایی را نمی بینند، خب پس زنجیر و غل از گناه برمی آید.
[1] . سورهٴ یس، آیهٴ 9.
[2] . سورهٴ یس، آیهٴ 8.
📚 سخنرانی در جامعة الزهرا
تاریخ: 1374/02/12
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️پاداش پرستاری از بیمار و تامین نیاز وی
شخصی به نام مرازم بن حكیم میگوید: با محمد بن مصادف در سفر حج بودم كه در مدینه بیمار شدم. وی مرا تنها رها میكرد و به مسجد میرفت. من نزد پدر او از فرزندش گله كردم. او هم ماجرا را با امام صادق (ع) در میان گذاشت. آن حضرت به محمد بن مصادف پیغام داد كه اگر در خانه میماندی و از بیمار پرستاری میكردی ثوابش از عبادت در مسجد بیشتر بود.
🔷پاداش پرستاری از بیمار
رسول گرامی اسلام در خصوص پاداش پرستاری از بیمار فرمود: هركس یك شبانهروز از بیماری مراقبت كند خدا او را با ابراهیم خلیل(ع) برانگیزد، آنگاه از صراط همچون برق جهنده تابان بگذرد.
🔷پاداش تأمین نیاز بیمار
رسول خدا(ص) فرمود: ... هركس برای برآوردن نیاز بیمار بكوشد و آن را برآورد، همانند روزی كه از مادرش زاده شده از گناهان خود خارج شود. مردی از انصار پرسید: ای رسول خدا! اگرچه بیمار از خانوادهاش باشد؟ رسول خدا(ص) فرمود: از دارندگان بزرگترین پاداش كسی است كه در برآوردن نیاز [بیمار] خانواده خود بكوشد... .
همچنین رسول خدا (ص) میفرماید: كسی كه در جهت تأمین نیاز بیماری بكوشد، برآورده شود یا نشود، از گناهانش، به سان روزی كه از مادر متولد شده بیرون آید.
📚 مفاتیح الحیاه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 به فتواي حضرتعالي در حسابرسي سال خمسي، به پول وام [كه هنوز به مصرف نرسيده] خمس تعلق ميگيرد؟
✅پاسخ: با گذشت سال به آن مقدار از اقساط پرداخت شده در همان سال پس از احتساب هزينه خمس تعلّق ميگيرد.
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹️ {اداره جهان با عقل} 🔹
🔸️حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی(دام ظله) :
🔹️وقتی مردم عاقل شدند وجود مبارک حضرت ظهور میکنند .
🔸️اداره انسانهای فهمیده مشکل نیست . مگر با کشتن جهان اصلاح میشود ؟
🔹️ جهان با عقل و فهم اداره میشود. آدمی که بی راهه نمیرود و راه کسی را هم نمیبندد، میتواند منتظر ظهورحضرت باشد ، ...
✅ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 در سایه فیض الهی
🔰 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی:
🔹 اميرالمومنين علي بن ابيطالب (عليه آلاف التحيّة و الثناء) اين سخن را حضرت در اواخر عمر شريفشان فرمودند که مردم! من چند دوره تاريخ را براي شما تشريح مي كنم؛ اگر مرا تنها گذاشتيد و حرفم را اجرا نكرديد و رهبري مرا تاٴييد نكرديد، به گذشته تلخ و مشئوم پيشينيانتان مبتلا خواهيد شد، اين حرف را زد و بعد براي آنها تحليل كرد. فرمود شما گرچه از نظر سير تاريخي قرون گذشته را نديده ايد، ولي از قرآن باخبريد و قرآن جريان انقلاب #انبياي_ابراهيمي را به اطّلاع شما رساند. فرمود ابراهيم آمد انقلابي كرد با تبر بت ها را شكست، بساط بت پرستي را برداشت، آيين خداپرستي را گسترش داد و #حكومت تشكيل داد؛ ابراهيم خليل سر سلسله انبياي ابراهيمي شد. بعد نوبت به رهبري داود (سلام اللّه عليهما) رسيد، حكومتي تشكيل داد و خدا درباره اين گونه از انبياي ابراهيمي مي فرمايد: ﴿وَآتَيْنَاهُم مُلْكاً عَظِيماً﴾،[1] اينها حكومتي داشتند بعد هم سليمان پيغمبر حكومتي با آن جلال و شكوه داشت؛ اين عظمت جلال و شكوه، مادامي كه #فك_داودي حكومت مي كرد بود؛ يعني [تا زمانی که] فكر ﴿قَتَلَ دَاوُدُ جَالُوتَ﴾[2] حاكم بود. بعد كم كم عدّه اي #رفا_طلب شدند، اين #منطق_مبارزه با طغيانگران را ترک كردند و حرف انبيا و رهبران الهي را گوش ندادند تا اينكه اكاسره ايران و قياصره روم بر اينها مسلّط شد.
🔹 فرمود مردم، پدران شما را اينها چاربيدار كردند، من علي را تنها نگذاريد! فرمود پدران شما پيغمبرزاده بودند، انبيازاده بودند، اينها نسل ابراهيم خليل بودند، نسل داود بودند، نسل موساي كليم بودند، نسل سليمان با حشمت و جلال بودند؛ امّا #رفاه_طلبي اينها، #ترك_مبارزه اينها و #ترك_صحنه_سياسي اينها، هم كسراهاي ايران هم قيصرهاي روم را تحريك كرد، بعد اجداد شما يك مشت مستمند و گدا شدند «نَكَدِ الْمَعَاشِ فَتَرَكُوهُمْ عَالَةً مَسَاكِينَ إِخْوَانَ دَبَرٍ وَ وَبَرٍ»،[3] شما كه اين آثار تلخ را ديده ايد! آثار شوم قدرتمداران و زورمداران را چشيده ايد! بعد همين پدران شما كه چاربيدار بودند اسلام آمد، پيغمبر قيام كرد، شما مسلّح شديد در پرتو تعليم قرآن و رفتيد آن كسراها و قيصرها را سر جايشان نشانديد و آنها را چاربيدار كرديد. پس اين سه مقطع را درست بررسي كنيد!
🔹 اگر مي خواهيد مانند آن دوران گذشته به سر ببريد مرا تنها بگذاريد و اگر مي خواهيد همچنان آقا بمانيد، رهبري مرا تاٴييد كنيد؛ اين حرف را علي (سلام اللّه عليه) با قلبی آغشته به خون گفت و رهبري او را تاٴييد نكردند! طولي نكشيد كه مسئله امامت و خلافت به سلطنت تبديل شد، بني اميّه و بني مروان و بني عبّاس [بودند که] اين سلسله سلطنت را از يك سمت كم كم به قاجار و پهلوي و از سمت ديگر به ساماني و ساساني و اشكاني كشاندند. اينكه مي گويند رژيم 2500 ساله بخش وسيعي از اين رژيم را همين داعيه داران #اسلا_شناسنامه_اي به عهده داشتند! بارها #امام_راحل (رضوان اللّه عليه) فرمود بيگانه اگر بر شما مسلّط بشود، همان كاري را خواهد كرد كه نسبت به كشورهاي ديگر كرد.
🔹 اگر خدايي ناكرده نسبت به اين نظام وفاداري نشود، نسبت به رهبري نظام وفاداري نشود، حدود اسلامي عمل نشود و تكريم نشود، همان #تهديد_علوي است! چون خدا در قرآن كريم دوبار هشدار داد فرمود: ﴿إِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا﴾،[4] ﴿إِن تَعُودُوا نَعُدْ﴾؛[5] شما برگرديد، لطف ما هم برمي گردد! ما با هيچ كسي رابطه خاص نداريم! مادامي كه در مسيريد، از اين #فيض طَرفي مي بنديد، مادامي كه منحرفيد فيض هم از شما جدا خواهد شد.
[1]. سوره نساء, آيه54.
[2]. سوره بقره, آيه251.
[3]. نهج البلاغة(للصبحي صالح), خطبه192.
[4]. سوره اسراء, آيه8.
[5]. سوره انفال, آيه19.
#دهه_فجر
#انقلاب_اسلامی_مکتب_شهید_سلیمانی_جبهه_مقاومت_استکبارستیزی
#رفاه_طلبی
#ترك_مبارزه
#ترك_صحنه_سياس
📚 سخنرانی محرم ـ روابط بین الملل
تاریخ: 1373/04/26
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
خط مقدم فداکاری.mp3
1.89M
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
🔹 خط مقدم فداکاری
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 آيا تهيه وسايل براي جهيزيه كه چند سال بعد به مصرف ميرسد يا كنار گذاشتن پول براي آن از مخارج سال به شمار ميآيد؟
✅ پاسخ: اگر تهيه تدريجي وسايل مرقوم ممكن نباشد؛ چه اينكه تهيه دفعي آن مقدور نيست، وجوه جمع شده جزء هزينه سالانه محسوب ميشود.
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 امام انقلاب 💠
🔹️او جانها را احیاء کرد و در پرتو احیاء جان، علوم الهی را احیاء کرد و خدا هم او را با امدادهای غیبی تأیید کرد ، او اول ترس از مرگ را از طلاب گرفت، ترس از زندان رفتن، محروم شدن، تبعید شدن از حوزه ها را گرفت، ترس را ترساند که به حوزه علمیه راه پیدا نکند، ترس را ترساند که به دلهای اولیاء الهی راه پیدا نکند. مکتب «الا ان اولیاء الله لاخوف علیهم ولا هم یحزنون» را با سیره عرفانی و برهانیش پیاده کرد.
🔸️نترسید و نترساند، نهراسید و نهراساند. بودند افرادی که می ترسیدند و می ترساندند، بودند افرادی که منزوی میشدند و به دیگران تلقین می کردند. اما امام به میدان می آمد و مردم را به میدان رفتن دعوت میکرد، نمی ترسید و نمی ترساند. و میگفت نترسید. میگفت انسان زنده است برای اینکه به لقاءالله برسد. چه بهتر که با شهادت به لقاءالله برسد.
🔹️امام خمینی (ره) در نگاه آیتالله العظمی
جوادی آملی (دام ظله)
خبرگزاری فارس ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
🔸️@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 مکتب جهانی
🔹 توقعی که این نظام اسلامی و انقلاب اسلامی و خون های پاک شهدا از ما دارند یک #توقع_جهانی است، این مطلب اول.
مطلب دوم این است که #مکتب ما هم جهانی است، راهش هم باز است. چون مکتب هم مطلبش مشترک است هم زبانش مشترک است. اگر مطلب محدوده ای باشد، منطقهای باشد یا زبان محدوده ای باشد در همان محدوده دفن می شود؛ ولی اگر #مطلب جهانی بود، #زبان جهانی بود؛ خواه و ناخواه اثربخش است.
🔹 ما خیال می کنیم عدل یک مطلب جهانی است که همه آن را دوست دارند. هم معنایش را می فهمند و هم مشتاق عدل هستند؛ ولی می بینیم که جهانی نیست؛ یعنی در درون خود کوچک تر از آن است که بتواند ثابت کند جهانی هستم. این «عین و دال و لام» خیلی شیرین است! کسی نیست روی کره زمین که #عدل را نشناسد و دوست نداشته باشد؛ اما تمام مشکل در معنای عدل است. عدل این است که هر چیزی سر جای خودش باشد، این اول دعواست که جای اشیاء کجاست؟ این سکولارها می گویند جای اشیاء را ما معین می کنیم، ما می گوییم جای اشیاء را #اشیاء_آفرین معین می کند.
🔹 بنابراین اولین حرف نمی تواند عدل باشد، اولین حرف ما باید #توحید باشد! برای اینکه شما عدل را، عقل را، آزادی را، هر چه بخواهید معنا کنید، این فقط لفظش جاذبه دارد؛ اما حقیقت آن اول اختلاف است. چه کسی است که #عدل را دوست نداشته باشد؟! چه کسی است که خواهان عدل نباشد؟! چه کسی که شعار عدل ندهد؟! بنابراین باید حرف جهانی را شناخت و ارائه کرد.
🔹 مطلب جهانی #توحید است و وحی است و نبوت، بقیه زیر مجموعه عدل است، ولو عدل هم ما بگوییم، این عدل هرگز جهانی نخواهد شد و تازه اول دعواست. زبان هم باید #زبان_عقل باشد؛ منتها تشخیص آن کار آسانی نیست. اینکه عقبه کئود است، همین است. حرف تا جهانی نباشد، یک؛ عقلی نباشد، دو؛ همین خاورمیانه در همینجا دفن می شود، سه.
#سالروز_پیروزی_انقلاب_اسلامی
#انقلاب_اسلامی_یوم_الله_بیست_و_دوم_بهمن_عید_بزرگ_اسلامی_سرآغاز_حکومت_الله_بر_جهان
#توقع_جهانی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش آشنایی با طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی
تاریخ: 1397/11/14
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
مکتب جهانی.mp3
1.45M
💠 روز بیست و هفتم ماه #جمادی_الثانی 1442
🔹 مکتب جهانی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
لینک سامانه مجازی سلسله مباحث اخلاقی استاد حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی
👇👇👇👇
https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi
🔸 پنج شنبه ۹۹/۱۱/۲۳ - ساعت ۱۰ صبح
💠 تمثیل قرآنی
🔹 مَثل را برای چند منظور ذكر می كنند: یكی اینكه افراد متوسّط، دستشان به این دامنه مطلب برسد. #تمثیل برای آن است كه آن مطالب بلند را پایین بیاورند و به حسّ نزدیك تر كنند تا در دسترس اوساط از مستمعان برسد. فایده دیگر آن است كه همین مَثلی كه از بالا به پایین آمده و به عنوان یك #حبل_متین در دسترس دیگران است، به صورت نردبان برای اوحدی از مخاطبان است كه آن اوحدی همین مَثل را بگیرند و بالا بروند؛ اگر گفته شد « وَ اقرَأ وارقَ»[1] ناظر به این بخش است. پس مَثل حداقل دو فایده را به همراه دارد: یكی برای آن است كه دامنه مطلب پایین بیاید تا هم افق دستِ اوساط #مخاطبان قرار بگیرد و آنها بفهمند. فایده دیگر آن است كه همین مَثل پایین آمده، دستاویزی باشد برای اوحدی كه همین را بگیرند و بالا بروند. آن جا كه در #قرآن_كریم فرمود ما این مَثل ها را می زنیم ﴿لَعَلَّهُمْ یتَذَكَّرُونَ﴾،[2] ﴿لَعَلَّهُمْ یتَفَكَّرُونَ﴾[3] این طایفه از آیات برای اوساط از مؤمنان است و اما آنچه در سوره مباركه «عنكبوت» آیه 43 فرمود: ﴿وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا یعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ﴾ این ناظر به آن فایده دوم است.
🔹 اولاً باید كسی عالِم باشد؛ عالِم به اصطلاح قرآنی نه عالم حوزوی و دانشگاهی عالم به اصطلاح قرآنی همان است كه ﴿إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء﴾[4] كه #علم_و_عمل با هم آمیخته باشد، وگرنه صِرف آگاهی از مطالب را قرآن عالِم شدن نمی داند. پس كسانی را قرآن عالم می داند كه #اهل_خشیت باشند كه ﴿إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء﴾. اگر كسی عالِم شد و اهل خشیت شد، در فرهنگ قرآن جزء اوساط از مخاطبان است؛ بر خلاف اوساط عمومی كه بنای عقلا و فهم عرف آن را همراهی می كند. آن اوساط كه بحثش در اول اشاره شد دیگرند و این اوساط قرآنی دیگرند. علما جزء متوسّطان از مخاطبان قرآن هستند! خب اینها كه عالِم هستند، به اصطلاح قرآن كه #اهل_خشیت می باشند اینها این طناب را می گیرند بالا می روند؛ لذا فرمود: ﴿وَمَا یعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ﴾؛ عالِماند كه #عاقل می شوند! علما هستند كه #عقلا می شوند! عقل همان است كه «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَان»،[5] عقل آن است كه انسان، مالك بهشت بشود، نه بهشتی! آن كه بهشتی است عالِم است، آن كه مالك بهشت است عاقل است. بنابراین عالِم به اصطلاح قرآنی متوسّط است، عاقل به اصطلاح قرآنی جزء #اوحدی است فرمود: ﴿وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یتَفَكَّرُونَ﴾[6] و بالأخره به #سعادت برسند، اما ﴿وَمَا یعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ﴾.[7]
[1] . الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص606.
[2] . سوره ابراهیم، آیه 25؛ سوره زمر، آیه 27.
[3] . سوره حشر، آیه 21.
[4] . سوره فاطر، آیه 28.
[5]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص11.
[6] . سوره حشر، آیه 21.
[7] . سوره عنكبوت، آیه 43.
#حبل_متین
#اهل_خشیت
#عقلا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه نور ـ جلسه 23
تاریخ: 1390/08/25
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
تمثیل قرآنی.mp3
1.91M
💠 روز بیست و هشتم ماه #جمادی_الثانی 1442
🔹 تمثیل قرآنی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔷️ توصیه حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی(دام ظله) در خصوص ماه رجب:
🔸️ماه رجب، ماه درخواست ظرفيت است،درست است که بعضي از کارهاي بدي که کرديم از ما ظرفيت را گرفته است ولي ظرفيتده،همچنان بخشنده است لذا از او ظرفيت طلب کنيد، استحقاق طلب کنيد، لياقت طلب کنيد و بعد از خداوند مسئلت کنيد که به اين ظرفيت، پاسخ مثبت بدهد و مظروف را عطا کند.
🔹️جلسه درس اخلاق معظم له ، برگرفته از خبرگزاری اسراء
🔸️@daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔷️ توصیه حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی(دام ظله) در خصوص ماه رجب:
🔸️ماه رجب، ماه درخواست ظرفيت است،درست است که بعضي از کارهاي بدي که کرديم از ما ظرفيت را گرفته است ولي ظرفيتده،همچنان بخشنده است لذا از او ظرفيت طلب کنيد، استحقاق طلب کنيد، لياقت طلب کنيد و بعد از خداوند مسئلت کنيد که به اين ظرفيت، پاسخ مثبت بدهد و مظروف را عطا کند.
🔹️جلسه درس اخلاق معظم له ، برگرفته از خبرگزاری اسراء
🔸️@daftar_ayatollah_javadi_amoli