eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.6هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ رسوم جاهلی ✳ بیانات حضرت آیت‌الله‌ العظمی جوادی آملی (دام ظله) ✳ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 دیدار رئیس سازمان صدا و سیما با آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما با حضور در بیت با معظم له دیدار و گفتگو کرد. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 لزوم توجه برنامه های صدا و سیما به انعکاس مشکلات مردم/ باید مردم را با ، امیدوار کرد نه با حرف! 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در دیدار با رییس سازمان صدا و سیما با اشاره به رسالت های فرهنگی و اجتماعی سازمان صدا و سیما، خواستار توجه هر چه بیشتر برنامه های این سازمان به انعکاس مشکلات مردم و دغدغه های آنان به ویژه در بخش شدند. ▫️ ایشان خاطرنشان کردند: این مملکت به لطف الهی همه چیز دارد، با وجود این همه منابع و فراوانی که در این کشور وجود دارد، مردم را کمیته امدادی اداره کردن ننگ است! ▫️ معظم له همچنین با اشاره به رسالت های فرهنگی و اجتماعی سازمان صدا و سیما، خواستار توجه هر چه بیشتر برنامه های این سازمان به انعکاس و دغدغه های آنان به ویژه در بخش شدند. ▫️ آیت الله العظمی جوادی آملی ابراز داشتند: به ما می گوید همین زنجیری که در روز عاشورای حسینی (علیه السلام) وسیله عزاداری است باید از روز یازدهم وسیله بستن دست دزدان و متخلفان باشد. این چنین فرهنگی باید به وسیله اشاعه یابد. ▫️ایشان تاکید داشتند: نباید انتظار داشت با چند برنامه طنز، جامعه شاداب و بانشاط شود، باید بدانیم جامعه گرسنه با برنامه طنز شاداب نمی شود، گرچه وجود این برنامه ها مانعی ندارد لکن اگر مشکلات اساسی مردم برطرف شود قطعا به جامعه باز خواهد گشت. ▫️معظم له خاطرنشان کردند: باید مردم را با ، امیدوار کنید نه با حرف، حرف بی عمل نتیجه ای جز ناامیدی جامعه در پی ندارد، هرگز بدون تفکر، کاری را شروع نکنید و همواره خود را بدانید. مشروح خبر: http://news.esra.ir/ https://b2n.ir/f96819 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی ❓ واقفي‌ قطعه زميني‌ را وقف مدرسه كرده، وقف نامه را نوشته و امضاء نيز كرده است؛ اما اكنون پشيمان شده است و مي‌گويد: من زمين ديگري‌ را واگذار مي‌كنم، حال آنكه زمين مورد نظر وي از نظر ارزش از زمين اول كمتر است؛ آيا اين انتقال جايز است؟ 📝 1. اگر صيغه وقف جاري و زمينِ وقف نيز قبض شده، تغيير آن جايز نيست. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ پای چوبین هرگز انسان را بلند نمی‌کند! 🔸در جهاد اکبر نه تنها توصیه می‌کنند "پای استدلالیان چوبین بُوَد/ پای چوبین سخت بی‌تمکین بُوَد" بلکه می‌گویند "اگر کوتهی پای چوبین ببند/ که در چشم طفلان نمایی بلند" 🔸این پای چوبین هرگز انسان را بلند نمی‌کند؛ انسان باید روی پای خود بایستد، پای دار باشد تا بزرگوار بشود. 🔸پای چوبین فقط به درد خردسالان می‌خورد و دیگر هیچ! 🔸حسین‌بن علی‌بن ابیطالب در آن قلّه شهود شهادتش به حکیمان می‌گوید این پای چوبین را از پا بردار. 🔹سخنرانیحضرت آیت الله العظمی با موضوع «پیام های نهضت عاشورا»/ رادیو معارف/ برنامه بر کرانه فرات، ۱۴۰۰/۵/۲۳ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی ❓ شخصي مقلد حضرت‌عالي است و 10/23 حساب سال خمسي او مي‌باشد و مبلغ 3.500.000 تومان موجودي در حساب دارد و قصد دارد براي خود ماشين بخرد. آيا خمس تعلق مي‌گيرد يا نه؟ 📝 اگر ماشين جزو هزينه زندگي و ضروريات باشد، خمس ندارد؛ ولي چنانچه براي تشريفات و افزون بر هزينه باشد، خمس تعلق مي‌گيرد. 💠 واحد پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر مرکزی _ قم : ☎️ 02537841841 📩سامانه پیام کوتاه : 100007233 💻ایمیل :office@esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ رابطه تنگاتنگ بین خوبی جامعه و نزول باران 🔸فرمود اگر - خدای ناکرده - بیراهه رفتید ما برای شما باران نمی‌فرستیم یا اگر آب‌هایی در زیر زمین هست دستور می‌دهیم یک مقدار پایین‌تر برود. 🔸الآن این چشمه‌هایی که هست یا مثلاً گاز و نفتی که هست، اگر ذات اقدس الهی دستور بدهد که این‌ها چند کیلومتر پایین‌تر بروند، دیگر این سرزمین، سرزمین بی‌آب و علف و خشک می‌شود؛ فرمود: «قُلْ أَرَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُکُمْ غَوْرًا فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِمَاءٍ مَعِینٍ» (۱) اگر ما دستور بدهیم این‌ها قدری پایین بروند، یک دو سه کیلومتر پایین‌تر بروند، شما وسیله ندارید این را استخراج کنید. 🔸از آن طرف هم فرمود: «وَأَن لَوِ استَقاموا عَلَى الطَّریقَةِ لَأَسقَیناهُم ماءً غَدَقًا» (۲)، درست است که نماز استسقاء خوب است، درست است ما موظّف هستیم دعا کنیم، اولین وظیفه ما این است که نه بیراهه برویم نه راه کسی را ببندیم، این وعده خداست، فرمود اگر شما اهل اختلاس نباشید، دروغ، تهمت، خلاف، معصیت و بی‌حجابی نباشد، من به اندازه کافی باران برایتان می‌فرستم؛ «وَأَن لَوِ استَقاموا عَلَى الطَّریقَةِ لَأَسقَیناهُم ماءً غَدَقًا». 🔸«و من أصدق من الله قیلا؟» (۳)، این صریح قرآن است؛ حالا دعای باران که می‌خوانیم، نماز استسقاء که می خوانیم، ناله هم که می‌کنیم ضجه هم که می‌زنیم، اما باز می بینیم که مُدام خشکسالی است ... 🔸مرحوم بوعلی می گوید مبادا روشنفکری بگوید که چه ارتباطی بین نماز استسقاء و آمدن باران است «دع هولاء المتشبهة بالفلاسفه» (۴)؛ آن ها را رها کن، ببین فیلسوف الهی چه می گوید. 🔸می‌گوید من رساله‌ای هم نوشتم درباره «برّ و ایمان» که رابطه تنگاتنگ است بین خوبی جامعه و نزول باران؛ جامعه‌ای که ده دوازده میلیون پرونده زد و خورد در دستگاه قضایی دارد، این جامعه انتظار دارد که باران مناسب بیاید؟! 🔸این ها برای همین جامعه است که یا اختلاس است یا کم فروشی است یا گران فروشی است یا چک بی‌محل است یا تهمت است، همین است ... 🔸ولی خدا أرحم الرّاحمین است، امیدواریم برابر لطف خود با ما رفتار کند. 🔹درس تفسیر حضرت آیت الله العظمی /سوره مبارکه «زمر»، آیات ۱۹ الی ۲۲ ↙️ پی نوشت ها: 1️⃣ سوره ملک، آیه ۳۰ 2️⃣ سوره جن، آیه ۱۶ 3️⃣ سوره نسا، ایه ۱۲۲ 4️⃣ الشّفاء (الهیات)، ۴۸۴ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ تازه های نشر ✅ 📚 « ادب فناء المقربین الجزء العاشر – 10 » ♦️ به زودی منتشر می شود. 🏷خرید اینترنتی: به زودی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 درک حضور 🔸 هفته مبارك را گرامی می ‌داریم. یك بیان نورانی از وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده است که فرمود وقتی می‌ خواهی نماز بخوانی ـ چون نماز عمود دین است و اگر نماز قبول شد سایر اعمال مقبول است ـ «صَلِّ صَلَاةَ مُوَدِّعٍ‏»؛[1] طرزی نماز بخوان كه گویا آخرین نماز توست، گویا داری می ‌كنی. خب اگر هر نمازی كه ما می ‌خوانیم آخرین نماز ما فرض بشود خیلی با اخلاص و با حضور قلب خواهد بود و اینكه گفته شد مثل كسی كه آخرین نماز است برای آن نیست كه خیال بكند حالا كه من دارم می‌ میرم دست به كار بزنم، بلكه برای آن است كه حالا كه من دارم می‌ میرم تلاش و كوشش بكنم به جامعه ‌ام خدمت بكنم، چون اولین چیزی كه بعد از مرگ از من سؤال می ‌كنند این است كه عمرت را در چه راهی صرف كردی؟ خب اگر به من گفتند شما بیش از نیم روز فرصت نداری خب در همین دو سه ساعتی كه هستم را بردارم و مشكل جامعه را حل كنم یا از من این را می‌ خواهند و اصلاً من را برای این خلق كردند كه زمین را آباد بكنم؟! ﴿هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ اْلأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فیها﴾،[2] این كه بار مردم است بدترین انسان است[3] این كه بار مردم را بر می ‌دارد انسان شریفی است. اگر به ما گفتند ببینید شما بیش از یك روز زنده نیستید خب ما تلاش می ‌كنیم که را حل كنیم، چون اولین چیزی كه از ما سؤال می ‌كنند «عُمُرِكَ‏ فِیمَا أَفْنَیت»،[4] این هم یك مطلب. 🔸 حالا ما بنایمان بر این است كه نمازی كه می‌ خوانیم نماز «مُودِّع» باشد؛ با كنیم، چه طوری با نماز وداع كنیم؟ فرمود: «اعْبُدِ اللَّهَ كَأَنَّكَ‏ تَرَاهُ‏ فَإِنْ‏ لَمْ‏ تَكُنْ‏ تَرَاهُ‏ فَإِنَّهُ یرَاكَ»،[5] حالا می‌ خواهی وداع كنی، عبادتی را كه وداع می ‌كنید با معبود هم باید بالأخره یك ارتباط داشته باشی؛ طرزی نماز بخوان كه گویا خدا را می ‌بینی، این هم دو مطلب. 🔸 خدا را كه ﴿لا تُدْرِكُهُ اْلأَبْصارُ وَهُوَ یدْرِكُ اْلأَبْصَارَ﴾[6] با چشم كه نمی ‌شود دید، اینکه گویا خدا را می ‌بینی خب اگر ـ معاذ الله ـ با چشم می‌ شد ببینی، خب این دیدنش بی ‌اثر است، چه رسد به گویا! آن كه با چشم دیده می ‌شود كه كاری از او ساخته نیست، او جسم است، او موجود مادی است، او مثل انسان است، مثل حیوان است، یك روزی نبود و یك روزی هم نیست می ‌شود. آن كه با چشم دیده می ‌شود كه كاری از او ساخته نیست! فرمود خدا را طرزی كن كه گویا او را می ‌بینی، یعنی چه؟ یعنی گویا شاگرد علی ‌بن ‌ابی ‌طالب هستی كه آن حضرت فرمود: «مَا كُنْتُ‏ أَعْبُدُ رَبّاً لَمْ‏ أَرَهُ‏»؛[7] من آن نیستم كه خدا را با چشم دل نبینم و بپرستم. فرمود: «لَا تُدْرِكُهُ الْعُیونُ فِی مُشَاهَدَةِ الْأَبْصَارِ وَ لَكِنْ رَأَتْهُ الْقُلُوبُ بِحَقَائِقِ الْإِیمَان»؛ طوری نماز بخوان كه گویا علی ‌بن ‌ابی‌ طالب هستی، این خلاصه حرف! 🔸 شیعه كه نیستیم، ولی گویا شیعه حضرت علی هستیم. ما ادعا داریم كه شیعه علی ‌بن ‌ابی‌ طالب هستیم وـ ان ‌شاء ‌الله ـ افتخار آن را داریم كه هستیم؛ زمان جنگ همین مطلب مشكل كشور را حل كرد، زمان سازندگی همین مطلب مشكل را حل كرد. اینها كسانی نیستند كه خدایی ناكرده شما در تلویزیون اینها را با دستبند ببینی كه فلان اختلاس كردند یا رانت خواری كردند. آن چیزی كه دستِ دستبند را می‌ بندد این است، آن چیزی كه دست دزدی و رانت خواری و رشوه ‌خواری را می ‌بندد همین نماز با اخلاص است. دست رشوه را می ‌بندد، نه رشوه دست او را ‌ببندد! این راه با نماز و مسجد حل می ‌شود. اگر خدایی ناكرده مسجد و حسینیه در این راه كامیاب نبود، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی و زندان اوین و مانند اینها ده در صد را حل می‌ كند، چه اینكه می ‌بینید، آنها چقدر مگر موفق ‌اند؟! یك مأموری باید برای خود مأمور بگذارند! تنها چیزی كه مشكل مملكت را حل می‌ كند، خداست. [1]. الكافی (ط - الإسلامیة)، ج‏4، ص261. [2]. سوره هود, آیه61. [3]. الكافی (ط - الإسلامیة)، ج‏4، ص12؛ «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ‏ أَلْقَى‏ كَلَّهُ‏ عَلَى‏ النَّاسِ‏ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ ضَیعَ مَنْ یعُولُ». [4]. تحف العقول، ص249. [5]. مصباح الشریعة، ص8. [6]. سوره انعام, آیه103. [7]. الكافی (ط - الإسلامیة)، ج‏1، ص98. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1383/09/05 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١٤٨ . لباس نمازگزار بايد از اجزاي حيوان حرام گوشت نباشد؛ خواه داراي خون جهنده باشد يا نه و خواه آن جزء داراي روح باشد, مانند گوشت و پوست يا نباشد , مانند پشم، مو، كرك، استخوان و ... و خواه در صورت تذكيه پذيري ذبح شده باشد يا نه و خواه به صورت لباس نمازگزار باشد يا همراه او; خواه زياد باشد يا اندك مانند يك مو. 💠 واحد پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر مرکزی _ قم : ☎️ 02537841841 📩سامانه پیام کوتاه : 100007233 💻ایمیل :office@esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 بصیرت مهدوی 🔸 در قرآن کریم ذات أقدس الهی در سوره مبارکه «اسراء» فرمود: ﴿یوْمَ نَدْعُوا کلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ فَمَنْ أُوتِی کتابَهُ بِیمینِهِ فَأُولئِک یقْرَؤُنَ کتابَهُمْ وَ لا یظْلَمُونَ فَتیلاً ٭ وَ مَنْ کانَ فی هذِهِ أَعْمی فَهُوَ فِی اْلآخِرَةِ أَعْمی وَ أَضَلُّ سَبیلاً﴾؛[1] فرمود هر قومی یک امام دارند، هر ملتی یک رهبر دارند و ما در قیامت افراد را به اسم آن امامشان صدا می‌ زنیم. تک‌تک افراد را به اسم احضار نمی ‌کنیم، بلکه آنها را به نام امامان آنها می ‌خوانیم؛ می‌گوییم علوی‌ها بیایند، حسنی‌ها بیایند، حسینی‌ها بیایند و مانند آن و چون این دعوت متعلق مردم هر عصر و مصر است، باید در هر زمان یک امام باشد؛ زیرا خدا فرمود: ﴿یوْمَ نَدْعُوا کلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ﴾. 🔸 امروز تنها امام جهان بشریت وجود مبارک امام مهدی است که این سیزده معصوم همه درباره او سخن گفته ‌اند؛ یعنی هم وجود مبارک رسول گرامی هم امیرالمومنین هم فاطمه زهرا هم امام حسن هم امام حسین تا امام عسگری (علیهم آلاف التحیة و الثناء) درباره آن حضرت سخن گفتند و خود حضرت هم درباره ائمه «اثنیٰ عشر» و خودش سخن گفته است. بنابراین تنها امام ما «الیوم» وجود مبارک ولی عصر است که ما معتقدیم او متولد شد و حاضر و زنده است؛ منتها هر کسی او را نمی ‌بیند، بعضی ‌ها که هستند او را می ‌بینند، بعضی ‌ها که نابینا هستند او را نمی ‌بینند....
🔸 خدای سبحان بخشی از آیات قرآن کریم را بر اساس «صنعت احتباک» بیان کرده، صنعت احتباک این است که اگر دو چیز در قبال هم هستند یکی را می‌ گویند و دیگری را ذکر نمی ‌کنند، چون خود مخاطب می ‌فهمد. ما وقتی گفتیم انسان یا زنده است دیگر لازم نیست بگوییم در قبال زنده مُرده است، می‌ گوییم یا مؤمن است یعنی در مقابل آن کافر، یا عالم است در مقابل آن جاهل، در اینجا قرآن کریم فرمود بعضی‌ ها بینا هستند، بعضی ‌ها نابینا، فرمود آن کس که خود است بیناست، آن کس که تابع امام زمان خود نیست نابیناست، اینها را مقابل هم قرار داد، فرمود: ﴿یوْمَ نَدْعُوا کلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ فَمَنْ أُوتِی کتابَهُ بِیمینِهِ فَأُولئِک یقْرَؤُنَ کتابَهُمْ وَ لا یظْلَمُونَ فَتیلاً ٭ وَ مَنْ کانَ فی هذِهِ أَعْمی﴾،[2] این نابینا را در قبال معتقد به امام زمان قرار داد، فرمود بعضی ‌ها کور هستند؛ یعنی آن کس که معتقد به امام زمان است بیناست، است، آن که معتقد نیست کور است. این افراد در قیامت کور محشور می ‌شوند که در سوره مبارکه «طٰه» همین عده در قیامت به خدا اعتراض می ‌کنند، می ‌گویند: ﴿رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنی أَعْمی وَ قَدْ کنْتُ بَصیراً﴾[3] خدایا من در دنیا بینا بودم، چشم داشتم، الآن کورم! چرا مرا کور محشور کردی؟ خدای سبحان می‌ فرماید تو در دنیا چشم نداشتی، در دنیا هم کور بودی، الآن هم اینجا کوری! در قیامت همین افرادی که کور محشور می ‌شوند، جهنم را می ‌بینند، کفار را می ‌بینند، شعله ‌های عذاب را می ‌بینند، خدا به آنها می ‌فرماید به اینکه ﴿أَ فَسِحْرٌ هذا أَمْ أَنْتُمْ لا تُبْصِرُونَ﴾[4] آنها هم «بالصراحه» می‌گویند: ﴿رَبَّنا أَبْصَرْنا وَ سَمِعْنا﴾؛[5] خدایا این جهنم را می ‌بینیم، اهلش را هم می ‌بینیم! در قیامت اینها جهنم را کاملاً می ‌بینند، اهل جهنم را می ‌بینند؛ ولی بهشت و اهل بهشت را نمی ‌بینند، کوری است که فقط جهنم را می ‌بیند ولی بهشت را نمی ‌بیند. خدای سبحان در قبال اعتراض آنها که عرض می ‌کنند: ﴿رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنی أَعْمی وَ قَدْ کنْتُ بَصیراً﴾؛ خدایا من در دنیا بینا بودم، چشم داشتم، چرا مرا کور محشور کردی؟ خدا در جواب می‌فرماید به اینکه ﴿کذلِک أَتَتْک آیاتُنا فَنَسیتَها وَ کذلِک الْیوْمَ تُنْسی﴾؛[6] ما تو را کور محشور نکردیم، هر طور در دنیا بودی، همان طور در قیامت محشور می ‌شوی. تو در دنیا مسجد را ندیدی، حسینیه را ندیدی، رهبر را ندیدی، امام را ندیدی، مراکز مذهب را ندیدی، حوزه را ندیدی، دانشگاه را ندیدی، فضایل را ندیدی، قرآن را ندیدی، عترت را ندیدی، فقط مراکز فساد را دیدی، الآن هم همین طور است! الآن هم بهشت را نمی‌بینی، انبیا را نمی‌بینی، جهنم را می‌بینی، هر طوری که در دنیا بودی همان طور محشور می ‌شوی! فرمود: ﴿کذلِک أَتَتْک آیاتُنا فَنَسیتَها وَ کذلِک الْیوْمَ تُنْسی﴾ ما محشور نکردیم! هر طوری که در دنیا بودی همان طور هستی! الآن کاملاً جهنم را می ‌بینی، کفار را می ‌بینی، منافقین را می ‌بینی، شعله را می ‌بینی، این وضع هست. بنابراین ما باید ببینیم که چه چیز را داریم می ‌بینیم. اگر خدای سبحان در پاسخ اعتراض این عده فرمود: ﴿کذلِک أَتَتْک آیاتُنا فَنَسیتَها وَ کذلِک الْیوْمَ تُنْسی﴾ در دنیا که بودی خوبی ‌ها را نمی‌ دیدی الآن بهشت را نمی ‌بینی، بدی‌ ها را می ‌دیدی الآن جهنم را می ‌بینی. بنابراین آن که به وجود مبارک ولی عصر معتقد است در حقیقت است. [1]. سوره اسراء، آیات71 و 72. [2]. سوره اسراء، آیات71 و 72. [3]. سوره طه، آیه125. [4]. سوره طور، آیه15. [5]. سوره سجده، آیه12. [6]. سوره طه، آیه126. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1389/05/07 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
لزوم توجه کاربران به اصالت منبع اخبار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: اخیراً کلیپی از در فضای مجازی به صورت تقطیع شده و هدفمند منتشر گردیده که باعث سوء برداشت هایی در جامعه دینی و فرهنگی کشور شده است... . اما اصل ماجرا چیست؟... 👇👇👇👇👇
لزوم توجه کاربران به اصالت منبع اخبار سخن سردبیر؛ پایگاه اطلاع رسانی اسراء: اخیراً کلیپی از در فضای مجازی به صورت تقطیع شده و هدفمند منتشر گردیده که باعث سوء برداشت هایی در جامعه دینی و فرهنگی کشور شده است. آنچه به صورت تقطیع شده، منتشر شده، به شرح زیر است: «آیت‌الله جوادی آملی: خداوند به اندازه کافی به این ملت رزق داده، تو در اثر بی عُرضه گی نتوانستی این ملت را اداره کنی و به خزینه خودت سپردی و ما روی این اشکال داریم! منظور آیت الله العظمی جوادی از این "تو" کیست؟» پرسشی که در پایان این برداشت تقطیع شده، آمده است، نیت سوء کسانی که این مطلب را منتشر کرده و بازنشر داده اند، کاملاً مشخص می کند! اما اصل ماجرا چیست؟ آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه اجلاسیه اساتید سطوح خارج حوزه علمیه به تاریخ 1393/9/12 در نکوهش تفکر جبریه و سوء استفاده کردن حکام از این تفکر برای توجیه فاصله طبقاتی خود با مردم ضعیف، بیان می دارند: «درباره یکی از این بزرگان دارد که آمد خواست گرانی وضع را، کمیِ امکانات مردم آن روز را، توجیه کند، گفت خدا از مخزن غیب خود برای شما همین اندازه روزی نازل کرده است، شما چه اعتراضی دارید؟ همان تفکّر جبری که متفکّران اشعری ‌منش به اموی یاد دادند یا خواسته خود اموی بود این را در آن صحنه ذکر کرد... این بزرگوار [احنف بن قیس] در بین جمع برخاست گفت معاویه «هاهنا مسائل ثلاثة» چرا مغالطه می ‌کنی؟ در هر چه خدا بخواهد هست: ﴿وَ إِنْ مِنْ شَی‏ءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ﴾ [1] ذات اقدس الهی هر چه بخواهد به اندازه نیاز مردم نازل می کند، چون خدا فرمود مردم عائله من هستند، نه تنها مردم، تمام مار و عقرب عالَم عائله من هستند: ﴿ما مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَی اللَّهِ رِزْقُها﴾ [2] با ﴿عَلَی﴾ تعبیر کرده، فرمود تمام مارها، تمام عقرب ‌ها، موجودات دریایی و غیر دریایی عائله من هستند. سوم اینکه ما درباره مخزن الهی حرفی نداریم، آنچه خدا نازل کرده است برای تأمین روزی مردم حرفی نداریم، در امر سوم نظر داریم می‌ گوییم خدا به اندازه کافی به این ملت داد، تو در اثر بی‌ عُرضه ‌گی نتوانستی ملت را اداره کنی و به خزینه خودت سپردی، ما به این اشکال داریم...»[3] در نتیجه، بیان کامل الله_العظمی_جوادی_آملی، به یک جریان تاریخی اشاره دارد که این قضیه در منابع گوناگون ذکر شده و از جمله در کتاب الدر المنثور فی التفسیر بالماثور به این شرح نقل شده است: «... فَقَامَ الْأَحْنَف فَقَالَ یا مُعَاوِیة وَ الله مَا نلومک علی مَا فِی خَزَائِن الله وَ لَکِن إِنَّمَا نلومک علی مَا أنزلهُ الله من خزائنه فَجَعَلته أَنْت فِی خزائنک و أغلقت عَلَیهِ بابک ...». [4] دفتر مرجعیت در اطلاعیه خود همواره همگان خصوصاً اصحاب رسانه را به صدق و عدل و رعایت مناسبات صحیح اخلاقی و حقوقی دعوت نموده و اعلام داشته است که کلیه اخبار و اطلاعات در مورد محتوای دیدارها، جلسات و سخنرانی های آیت الله العظمی جوادی آملی تنها در صورتی مورد تایید است که از کانال های رسمی بنیاد اسراء منعکس شده باشد. [5] در پایان لازم است تا بخشی از بیانات ارزشمند در جمع اصحاب رسانه را یادآور شویم که معظم له، «راستگو بودن» را بهترین فضیلت و سرمایه بیان دانسته و اظهار می دارند: «آنچه برای همه ما لازم است هم است هم ... یک انسان راستگو می رود، می فهمد، درس می خواند، از راه صحیح پیدا می کند، تا چیزی برای او روشن نشد نمی گوید، زیرا معتقد است ائمه فرمودند: «كَفَى بِالْمَرْءِ كَذِباً أَنْ یحَدِّثَ بِكُلِّ مَا سَمِعَ» خبر فروشی یعنی و خبر خریدن هم یعنی حیثیت دیگری را زیر سؤال بردن. بنابراین آقایان اساس کار این است که صدق مخبری را فراهم بکنید، بهترین فضیلت و سرمایه است».[6] [1]. سوره حجر، آیه21. [2]. سوره هود، آیه6. [3]. سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه اجلاسیه اساتید سطوح خارج حوزه علمیه به تاریخ 1393/9/12 [4]. الدر المنثور فی التفسیر بالماثور، ج5، ص71. [5]. پایگاه اطلاع رسانی اسراء news.esra.ir [6]. سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در جمع اصحاب رسانه، 1383/5/15 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١٤٩ . اگر آب دهان، آب بيني، عرق، اشك و رطوبت ديگري از حيوان حرام گوشت, مانند گربه , بر بدن يا لباس نمازگزار باشد , د ر حالت تَر بودن، نمي توان با آن نماز را اقامه كرد و در حالت خشك شدن و برطرف شدن عين آن، نماز صحيح است. 💠 واحد پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر مرکزی _ قم : ☎️ 02537841841 📩سامانه پیام کوتاه : 100007233 💻ایمیل :office@esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود در ادامه تفسیر آیات نورانی سوره مبارکه «فجر» بیان داشتند: ❗️هم ثروت و هم فقر، ابتلاء و امتحان الهی است. بینش برخی افراد این است که اگر یک وقت وضع مالی آنها خوب بود و در سلامت، رفاه و نعمت بودند می‌گویند خدا ما را گرامی‌داشت اما اگر به بیماری یا به فقر یا مشکلات دیگر مبتلا شدند می‌گویند خدا ما را اهانت کرد. اینچنین اشخاصی معیار اهانت و اکرام را در ثروت می‌دانند! در حالی که خداوند فرمود این چنین نیست! هم ثروت ابتلاء و امتحان است و هم فقر و نداری، هم سلامت ابتلاء و امتحان است هم بیماری. در هر دو حال ما داریم شخص را امتحان می‌کنیم. خداوند می فرماید،  ما هرگز کسی را اهانت نکردیم بلکه ما امتحان کردیم. کسی که دارد، مبتلا به ثروت است و کسی که مشکل مالی دارد مبتلا به فقر است. در نتیجه ما اگر به کسی مال دادیم او را إکرام نکرده ایم و اگر کسی را به فقر امتحان کردیم به او إهانت نکرده ایم، هر دو نزد ما محترمند چون انسان هستند. تاکید خداوند این است که اگر کسی را به تنگ‌دستی مبتلا کرد به او اهانت نکرده است بلکه او را روی صندلی آزمایش نشانده است چرا که انسان تا امتحان ندهد به کمال نمی‌رسد «وَ نَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَیرِ فِتْنَةً». ما یک کلاس امتحان داریم به نام کلاس ثروت، یک کلاس امتحان داریم به نام کلاس فقر؛ این طور نیست که اگر کسی غنی است همیشه آبا و أجدادش غنی باشند خیلی‌ها فقیرزاده هستند و بعد غنی‌ می‌شوند، خیلی‌ها غنی‌زاده‌اند و بعد فقیر می‌شوند. خداوند می فرماید شما آن کار اساسی را نمی‌کنید «كَلاَّ بَلْ لا تُكْرِمُونَ الْیتیمَ»؛ شما یتیم را گرامی نمی‌دارید. می‌دانید گرامی داشتن صدقه بالاتر از بخشش است! بالاتر از هبه است! بالاتر از چشم‌روشنی است! در صدقه تا قصد قربت نکنی مقبول نیست، صدقه عبادت است، صدقه عقد است صدقه کجا و هبه کجا! صدقه کجا و هدیه کجا! صدقه کجا و چشم روشنی کجا! آنها که عبادت نیست. قوام صدقه به «قربة إلی الله» است، آن صدقه‌ای که راهگشا است و بیماری و مشکل را حل می‌کند مثل نماز است. صدقه جزء عقود عبادی است؛ حضرت امیر در نهج البلاغه می فرماید «إِنَّ الْمِسْكِینَ رَسُولُ اللَّهِ»؛ یعنی اگر نیازمندی درِ خانه شما آمد این را بدان که «الله» آدرس تو را به او داد، مبادا او را رد کنی! رسالت اصلی تو این است که «قربة إلی الله» این کار را انجام بدهی. چرا که اگر می‌خواهی کریم بشوی باید إکرام کنی. منبع: خبرگزاری اسرا 🗓 ۹۸/۱۱/۲۸ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳ باختن سرمايه ✳ بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی(دام ظله) ✳ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️ یک روحانی با عرضه بفهم فتح یک کشور را به عهده دارد. همه ما شنیدیم وقتی فتح مکه شد وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) این بیان را ذکر کرد پسرعمویش جعفر از مهاجرت از حبشه آمده به مدینه؛ او بیش از ده سال در حبشه بود، می‎دانید تمام مردم مدینه تحت فشار یهودی‎های کاخ‎نشین بودند، پول دست آنها بود قدرت دست آنها بود جاسوسی دست آنها بود ستون پنجم دست آنها بود، چقدر رنج و غصه از همین یهودی‎های مقتدر سرمایه‎دار مدینه می‎بردند؛ بعد از فتح خیبر خیلی راحت شدند. آن قدرت علوی(سلام الله علیه) هم بالاخره در را باز کرد. در روز فتح خیبر جعفر(سلام الله علیه) از حبشه آمده بود مدینه خدمت حضرت. چند سال در حبشه بود، وجود مبارک پیغمبر چه فرمود؟ فرمود امروز من دو تا جشن دارم، نمی‎دانم به کدام یک از این دو خوشحال بشوم، به قدوم جعفر یا به فتح خیر؟پسرعموی او از مسافرت آمده این کار فتح مکه را می‎کند؟ بفهم یعنی بفهم! یک روحانی بفهم، مبلّغ، معلم، آگاه، بیش از ده سال در حبشه بماند فرهنگ حبشی و حبشه را عوض بکند، تحت تأثیر قرار نگیرد تحت تأثیر قرار بدهد، آثار اسلام را در آنجا روشن کند، ارزش این به اندازه فتح خیبر است پس چرا ما نباشیم ؟