هر پدیدهای دو رو دارد.
یک رو آینه است و روی دیگر آیه.
کسی که نشانه شناس نباشد، خود را گم میکند. نشانی را هم نخواهد یافت.
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
🖇 «به معیارها معتقدیم و در مورد آنها اهل سازش و تخفیف نیستیم. معیارها، سازشبردار نیست. ملت ما جنگیده تا به نظام اسلام با معیارهای اسلامی برسد. از ما تقاضای تخفیف نفرمایید. ... در نظام اسلامی، وحدت بر اساس مکتب است. ... بر اساس این معیارها، متحد باشیم.»
(شهید سیدمحمدحسینی بهشتی، حزب جمهوری اسلامی، ص۶۶).
،،،،،،،،
🖇 تعلیقه:
۱. به علامه مصباح اعتراض میکردند که او در مقابل وحدت سیاسی، «حساسیتهای خلوصطلبانه» به خرج میدهد؛ درحالیکه دغدغهاش همچون شهید بهشتی بود. هر دو معتقد بودند که نسبتمان را با جریانهای دیگر، فقط در چهارچوب «معیارهای مکتبی» تعریف میکنیم، نه «ملاحظههای عملگرایانه» و «ائتلافهای سهمخواهانه».
۲. باید به «اصالتهای آغازین انقلاب» بازگردیم و سایهی «لیبرالیسم» را از مناسبات و ذهنیتهایمان کنار بزنیم. غبارهای غیرانقلابی بر خواستهها و مطلوبهایمان نشسته است. با «خویشتن انقلابی»مان، بیگانه شدهایم. شهید بهشتی، یکی از نابترین و غنیترین سرچشمهها برای پالودن خویش از زنگارهای عملگرایی است.
۳. چون مبنای ائتلافها و اتحادهای کنونی، وصول به قدرت سیاسی است، در آنها معیارهای مکتبی به حاشیه رفتهاند. در این منطق سیاسی، «صالح مقبول» و حتی «ناصالح نامقبول» بر «اصلح» ترجیح دارد، چون اولی، امکان رأیآوری بیشتری دارد و دومی نیز تحمیل اصحاب پنهان قدرت است. عملگرایی یعنی ترجیح «قدرت» بر «حقیقت».
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖇 گلایههای دردمندانهی دیروز شهید حسن باقری، همان زخم های امروز ماست. او به فرماندهان و نیروهایش میخروشد که مبادا اسیر عادات و تعلقات شوند و از جنگ و مواجهه و مرگ بهراسند. اگر ممکن است که تا لبهی صحنهی جنگ پیش آمد اما در این نقطه از تقابل سخت، پا پس کشید، در جنگ فرهنگی نمیتوان چنین کرد؟! آری، محافظهکاران و مصلحتاندیشان، حتی در میدان جنگ نیز گرفتار خوف و احتیاط هستند و به بازگشت میاندیشند.
،،،،،،،،
🖇 تعلیقه:
۱. شهید حسن باقری پس از شکست عملیات رمضان، موضع انتقادی گرفت و به آسیبشناسی درونی رو آورد. او احساس کرد که مشکل ما، درونی است. بهشدت تند و ناخشنود میشد و برمیآشفت. میخواست با یک عملیات جدید، وضع را از شکست به پیروزی تغییر دهد. خودش به شناسایی در خط مقدم رفت و در اینجا نیز شهید شد.
۲. شهید حسن باقری، پس از مدت اندکی به این نتیجه رسید که از اساس، «راهبرد جنگی» ما خطاست و به همین دلیل، چندان پیش نمیرویم. وی میخواست از طریق «تغییر راهبرد جنگ»، سرنوشت جنگ را تغییر بدهد. درک او، فراتر از روزمرگیها بود. چهبسا امروز در «جنگ فرهنگی» نیز، محتاج «تغییر راهبرد» باشیم درحالیکه غافلیم.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
هدایت شده از مواجهات
💠 پاره ای از حقیقت معنای عید (۱)
صوفیان هر دمی، دو عید کنند!!
(سنایی غزنوی)
🔹 «عید» از عود می آید و به معنای بازگشتن است.
گویی اگر قوم پراکنده شده، سپس بازمیگشته اند و دور هم جمع میشده اند، عرب آن مقام بازگشت و جمع را عید میگفته است.
و گفته اند نزد عرب، عید، هر آن روزی است که غم ها یا شادی ها بازمیگردند.
🔹 در وادی معنا، عید شاید در معنای پایان یک دور و آغاز دوری دیگر در سیر حقایق است؛ همانکه در معنای رسیدن به نقطه ی اوّل، و شروع چرخه ای دیگر در گردش عوالم است.
و در وادی سلوک، عید شاید به معنای بازگشت مخلوق به عهد قدسی خویش با خالق، و تذکار او به ناحیه فطرت و پاکی و خلوص و مهر و معرفت است.
🔹 عید در عالَم دین، در پایان یک دور عبادت از راه میرسد. همچون فطر که در پایان دور روزه رخ مینماید، و قربان که در پایان دور حج برمی آید.
افزون بر این، جمعه نیز عید ایام هفته است. و افطار مغرب، عید یک روز از صیام و روزه است.
.
هدایت شده از مواجهات
💠 پاره ای از حقیقت معنای عید(۲)
🔹 نماز نیز عیدی دارد. و عید نماز سلام نماز است.
و اگر بدانیم، شاید که حقیقت عید همینجا نهفته باشد. چه، عید، خود تجلی اسم «سلام» از اشرف اسماء الله است.
و عجیب آن است که بر خلاف ما، در ماجرای عید، امان خدا در اول ماجرا می آید و سلام خدا، در آخر ماجرا.
🔹 عید را، در دل داشتن یک حساب است و در گفتار و رفتار به نمایش گذاشتن، حسابی دیگر است.
عید در دل، شاید همان مائده ی آسمانی است که در بیان حضرت عیسی علیه السلام آمده است. همانکه آیتی از حق و رزقی از ناحیه ی اوست:
قالَ عیسی بنُ مَریمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنزِلْ عَلَيْنَا مَائِدَةً مِّنَ السَّمَاءِ تَكُونُ لَنَا عِيدًا لِّأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآيَةً مِّنكَ وَارْزُقْنَا وَأَنتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ
( گفت عیسی پسر مریم که: ﺧﺪﺍﻳﺎ ! ﺍﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﺎ ! ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺳﻔﺮﻩ ﺍﻱ ﭘﺮ ﺍﺯ ﻏﺬﺍ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﻦ ﺗﺎ ﻋﻴﺪﻱ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﺎ ﻭ ﻧﺴﻞ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﻣﺎ ، ﻭ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺍﻱ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺗﻮ ; ﻭ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺭﻭﺯﻱ ﺑﺨﺶ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺭﻭﺯﻱ ﺩﻫﻨﺪﮔﺎﻧﻲ ).(١١٤ از سوره مبارکه مائده)
و عید در گفتار و رفتار، گاه به تجمّل و افطار و شیرینی دنیاست و گاه به پرهیز و زهد و صیام از زخارف دنیا.
🔹 از سوید بن غفله نقل شده است که گفت:
در روز عید برامیرالمؤمنین علی (علیه السلام) وارد شدم و دیدم که نزد او نان گندم و خطیفه (خوراکی از آرد و شیر) و ملبنة (حلوایی تهیه شده از شیر) است . پس به آن حضرت عرض کردم: روز عید و خطیفه؟! پس آن حضرت فرمود: انما هذا عید من غفرله، (این عید کسی است که آمرزیده شده است )
.
هدایت شده از یک دریا قطره
#نکته
آیتالله بهجت: «به تجرِبه برای من ثابت شده است که اگر کوتاهی در مسائل عبادی حاصل نشود، یادگیری درسی که نیاز به یک ساعت مطالعه دارد، در ۱۰ دقیقه انجام میشود.»
📖 کتاب حضرت حجّت (عج)، ص ۷۴؛ برگرفته از: یک کانال.
#عبادت، #مطالعه
🔗 عضویّت کانال
🌷
هدایت شده از شهید سید مرتضی آوینی
☘سلامتی امام زمان (عج) صلوات☘
💫فضائل، مناقب و کرامات امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام💫
⬅️قسمت دوم
♻️امام صادق(ع) در مورد قامت و زیبایی امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند:
قامتی میانه، چشمانی دُرشت و در غایت سیاهی، صورتی چون بدر تمام ماه، بدنی تنومند،
بین دو شانهٔ مبارک فراخ و استخوانهای شانه قوی، عضلات ساعد و بازوی شریف قوی و درهم پیچیده، کف دستها محکم و کمی خشن، گردن مبارک چون شمش نقره سفید، بلند پیشانی، محاسن پرپشت، رنگ محاسن و موی سر مبارک سفید «زیرا بعد از شهادت حضرتزهرا (س) خضاب نمیکردند»، رنگ رخسار سفید آمیخته به سرخی، ساق پاهای استوار و محکم، شکم مبارک بسیار کوچک
چنانچه رسولخدا (ص)و حضرت امام صادق(ع) فرمودند:
مَثل عَلی و مَهدی، چونان صالح است که شکمش از زهد به پشت چسبیده بود.
استخوانهای محکم و درشت، بدن شریف سپید و نورانی، شجاع و چونان شیر بیشه و مهربان و لطیف و پیوسته با تبسم.
پیامبر(ص) فرمودند:
هر که میخواهد جمال و زیبایی یوسف، سخاوت ابراهیم، شکوه سلیمان و قدرت داوود را بنگرد به «علي» نظر کند
جدم عبدمناف قمربطحاء بود و علی از او و یوسف و تمام زیبا رویان زیباتر است.
و فرمود: پس هر که میخواهد خدا را ببیند، نظر کند بر وجه علی بن ابیطالب.
منبع:بحارالانوار، مجلسی
❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️
۵-امام صادق (ع) فرمودند:
همانا امیرالمؤمنین (ع) در یک آن و لحظه هجده هزار عالم را سیر می کند در حالی که از جایش برنخواسته بنابراین سیر او در آن عوالم در حالی است که در جای خود نشسته است.
منبع:طوالع الانوار ۱/۲۲۳
❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇❇️❇️❇️❇️❇️
⬅️ادامه دارد
هدایت شده از شهید سید مرتضی آوینی
غایت خلقت جهان، پرورش انسانهایی است که در برابر شدائد بر هرچه ترس و شک و تردید و تعلق است غلبه کنند و حسینی شوند.
🔷 کانال شهید سید مرتضی آوینی را دنبال کنید
🆔@aviny_com
هدایت شده از شهید سید مرتضی آوینی
بعضی ها ما را سرزنش می کنند که چرا دم از کربلا میزنید و از عاشورا ؛ آنها نمیدانند که برای ما کربلا بیش از آنکه یک شهر باشد یک افق است که آن را به تعداد شهدایمان فتح کرده ایم ، نه یک بار نه دو بار … به تعداد شهدایمان....
🔷 کانال شهید سید مرتضی آوینی را دنبال کنید
🆔@aviny_com
هدایت شده از شهید سید مرتضی آوینی
اصلاً تصور اسلام بدون مبارزه ممكن نیست و آنانكه این معرفت را ندارند، باید در حقیقت ادراك خویش نسبت به دین اسلام شك كنند. حقیقت كلمه “لااله الا الله” و “الله اكبر” محقق نخواهد شد جز در مبارزه با همه طواغیت و اصنامی كه چه در بیرون و چه در درون میخواهند ولایتی جز ولایت حق را بر انسان تحمیل كنند. ما جنگ را آغاز نخواهیم كرد، اما مگر شیطان آرام خواهد نشست تا غایات و مقاصد ما در جهان تحقق پیدا كند؟ و مگر نه اینكه تحقق غایات و مقاصد ما مساوی است با نابودی شیطان و نفی و دفع قدرتهای شیطانی؟
🔷 کانال شهید سید مرتضی آوینی را دنبال کنید
🆔@aviny_com
هَٰذَا بَيَانٌ لِلنَّاسِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقِينَ (۳-۱۳۸)
#قرآن_کریم بیان است و هر فعالیتی به هر بهانهای علیه آن مبارزه با #آزادی_بیان است.
جریانهای مستبد عالم از آزادی بیان میترسند تا دروغ و فریب را بر مردم حقنه کنند.
#جهاد_تبیین همان واجب عینی #جهاد_کبیر به وسیله قرآن مجید است.