شهرت حرام...
تنها ثروت حرام و انباشتن ثروت حلال نیست که آثار سوء و وعده عذاب دارد.
قدرت و شهرت نیز چنین است.
برخی از ما به شدت مراقب ثروت و شهوت حرام هستیم؛ اما گرفتار شهرت حرام شدهایم.
گاهی از ثروت انباشته پرهیز کردهایم؛ اما در مورد شهرت و قدرت و شهوت درک درستی از این معنا نداریم.
غرض یک هشدار جدی بود به کسانی که از راه جلب رضایت شیاطین یا شیطانکها یا پیادهنظام و پیرو ایشان و نادیده گرفتن ممنوعیت تشویق گناه و حرام و گناهکار و اهل حرام، کاخ شهرت را بالا میبرند.
کسب حرام از راه شهرت برندهتر از لقمه حرام نباشد، کمتر نیست.
مبادا در تب و تاب حفظ آمار بازدید صفحات مجازی حرفی را بزنیم که نباید و یا حقیقتی را کتمان کنیم که نباید.
حرامی شدن در فضای شهرت آسان است و پاک شدن از آن بسیار دشوار.
مبادا خانوادههای شهدا احساس کنند که زیر ضرب مشت و لگد جنبندگان فتنه امنیت بیشتری دارند تا جامعه به اصطلاح مؤمنان.
اگر آمر به معروف و ناهی از منکر مظلوم شدند، منتظر تکرار کربلا باشیم. اهل کوفه شدن آسان است اگر تحت تأثیر حکمرانی طاغوت قرار گیریم. چه در دنیای واقعی و چه در دنیای مجازی.
اگر جاهلیت را نه عنوان خاطره تاریخی، بلکه به عنوان جریانی اجتماعی بازشناسایی کنیم، آنگاه بریده شدن سر مدافع حرم در سوریه و ارتباطش با لگدکوب شدن خانوادهاش در ایران را در یک قاب خواهیم فهمید.
افراط و تفریط پشتیبان یکدیگرند و انتقام ضربه حق بر پیکره یکی اوسط دیگری بازسنانده میشود.
خیابانهای شهر شاهد انتقام صاحبان شعار نه غزه، نه لبنان از کسانی است که افراطگرایی منطفهای را به خاک سیاه نشاندند.
فتنه وحوش زن_زندگی_آزادی امتداد اجتماعی داعش و القاعده و النصرة و بوکوحرام و.... است که در ایران بومیسازی شده.
این مسئله نیاز به تبیین جدی توسط جریان رسانهای انقلابی دارد.
اگر بخواهند به کسی یک چیز بدهند، آب میدهند و اگر بخواهند هزار چیز عنایت کنند، تشنگی...
آب کم جو، تشنگی آور به دست..
هر پدیدهای دو رو دارد.
یک رو آینه است و روی دیگر آیه.
کسی که نشانه شناس نباشد، خود را گم میکند. نشانی را هم نخواهد یافت.
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
🖇 «به معیارها معتقدیم و در مورد آنها اهل سازش و تخفیف نیستیم. معیارها، سازشبردار نیست. ملت ما جنگیده تا به نظام اسلام با معیارهای اسلامی برسد. از ما تقاضای تخفیف نفرمایید. ... در نظام اسلامی، وحدت بر اساس مکتب است. ... بر اساس این معیارها، متحد باشیم.»
(شهید سیدمحمدحسینی بهشتی، حزب جمهوری اسلامی، ص۶۶).
،،،،،،،،
🖇 تعلیقه:
۱. به علامه مصباح اعتراض میکردند که او در مقابل وحدت سیاسی، «حساسیتهای خلوصطلبانه» به خرج میدهد؛ درحالیکه دغدغهاش همچون شهید بهشتی بود. هر دو معتقد بودند که نسبتمان را با جریانهای دیگر، فقط در چهارچوب «معیارهای مکتبی» تعریف میکنیم، نه «ملاحظههای عملگرایانه» و «ائتلافهای سهمخواهانه».
۲. باید به «اصالتهای آغازین انقلاب» بازگردیم و سایهی «لیبرالیسم» را از مناسبات و ذهنیتهایمان کنار بزنیم. غبارهای غیرانقلابی بر خواستهها و مطلوبهایمان نشسته است. با «خویشتن انقلابی»مان، بیگانه شدهایم. شهید بهشتی، یکی از نابترین و غنیترین سرچشمهها برای پالودن خویش از زنگارهای عملگرایی است.
۳. چون مبنای ائتلافها و اتحادهای کنونی، وصول به قدرت سیاسی است، در آنها معیارهای مکتبی به حاشیه رفتهاند. در این منطق سیاسی، «صالح مقبول» و حتی «ناصالح نامقبول» بر «اصلح» ترجیح دارد، چون اولی، امکان رأیآوری بیشتری دارد و دومی نیز تحمیل اصحاب پنهان قدرت است. عملگرایی یعنی ترجیح «قدرت» بر «حقیقت».
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖇 گلایههای دردمندانهی دیروز شهید حسن باقری، همان زخم های امروز ماست. او به فرماندهان و نیروهایش میخروشد که مبادا اسیر عادات و تعلقات شوند و از جنگ و مواجهه و مرگ بهراسند. اگر ممکن است که تا لبهی صحنهی جنگ پیش آمد اما در این نقطه از تقابل سخت، پا پس کشید، در جنگ فرهنگی نمیتوان چنین کرد؟! آری، محافظهکاران و مصلحتاندیشان، حتی در میدان جنگ نیز گرفتار خوف و احتیاط هستند و به بازگشت میاندیشند.
،،،،،،،،
🖇 تعلیقه:
۱. شهید حسن باقری پس از شکست عملیات رمضان، موضع انتقادی گرفت و به آسیبشناسی درونی رو آورد. او احساس کرد که مشکل ما، درونی است. بهشدت تند و ناخشنود میشد و برمیآشفت. میخواست با یک عملیات جدید، وضع را از شکست به پیروزی تغییر دهد. خودش به شناسایی در خط مقدم رفت و در اینجا نیز شهید شد.
۲. شهید حسن باقری، پس از مدت اندکی به این نتیجه رسید که از اساس، «راهبرد جنگی» ما خطاست و به همین دلیل، چندان پیش نمیرویم. وی میخواست از طریق «تغییر راهبرد جنگ»، سرنوشت جنگ را تغییر بدهد. درک او، فراتر از روزمرگیها بود. چهبسا امروز در «جنگ فرهنگی» نیز، محتاج «تغییر راهبرد» باشیم درحالیکه غافلیم.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
هدایت شده از مواجهات
💠 پاره ای از حقیقت معنای عید (۱)
صوفیان هر دمی، دو عید کنند!!
(سنایی غزنوی)
🔹 «عید» از عود می آید و به معنای بازگشتن است.
گویی اگر قوم پراکنده شده، سپس بازمیگشته اند و دور هم جمع میشده اند، عرب آن مقام بازگشت و جمع را عید میگفته است.
و گفته اند نزد عرب، عید، هر آن روزی است که غم ها یا شادی ها بازمیگردند.
🔹 در وادی معنا، عید شاید در معنای پایان یک دور و آغاز دوری دیگر در سیر حقایق است؛ همانکه در معنای رسیدن به نقطه ی اوّل، و شروع چرخه ای دیگر در گردش عوالم است.
و در وادی سلوک، عید شاید به معنای بازگشت مخلوق به عهد قدسی خویش با خالق، و تذکار او به ناحیه فطرت و پاکی و خلوص و مهر و معرفت است.
🔹 عید در عالَم دین، در پایان یک دور عبادت از راه میرسد. همچون فطر که در پایان دور روزه رخ مینماید، و قربان که در پایان دور حج برمی آید.
افزون بر این، جمعه نیز عید ایام هفته است. و افطار مغرب، عید یک روز از صیام و روزه است.
.
هدایت شده از مواجهات
💠 پاره ای از حقیقت معنای عید(۲)
🔹 نماز نیز عیدی دارد. و عید نماز سلام نماز است.
و اگر بدانیم، شاید که حقیقت عید همینجا نهفته باشد. چه، عید، خود تجلی اسم «سلام» از اشرف اسماء الله است.
و عجیب آن است که بر خلاف ما، در ماجرای عید، امان خدا در اول ماجرا می آید و سلام خدا، در آخر ماجرا.
🔹 عید را، در دل داشتن یک حساب است و در گفتار و رفتار به نمایش گذاشتن، حسابی دیگر است.
عید در دل، شاید همان مائده ی آسمانی است که در بیان حضرت عیسی علیه السلام آمده است. همانکه آیتی از حق و رزقی از ناحیه ی اوست:
قالَ عیسی بنُ مَریمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنزِلْ عَلَيْنَا مَائِدَةً مِّنَ السَّمَاءِ تَكُونُ لَنَا عِيدًا لِّأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآيَةً مِّنكَ وَارْزُقْنَا وَأَنتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ
( گفت عیسی پسر مریم که: ﺧﺪﺍﻳﺎ ! ﺍﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﺎ ! ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺳﻔﺮﻩ ﺍﻱ ﭘﺮ ﺍﺯ ﻏﺬﺍ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﻦ ﺗﺎ ﻋﻴﺪﻱ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﺎ ﻭ ﻧﺴﻞ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﻣﺎ ، ﻭ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺍﻱ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺗﻮ ; ﻭ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺭﻭﺯﻱ ﺑﺨﺶ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺭﻭﺯﻱ ﺩﻫﻨﺪﮔﺎﻧﻲ ).(١١٤ از سوره مبارکه مائده)
و عید در گفتار و رفتار، گاه به تجمّل و افطار و شیرینی دنیاست و گاه به پرهیز و زهد و صیام از زخارف دنیا.
🔹 از سوید بن غفله نقل شده است که گفت:
در روز عید برامیرالمؤمنین علی (علیه السلام) وارد شدم و دیدم که نزد او نان گندم و خطیفه (خوراکی از آرد و شیر) و ملبنة (حلوایی تهیه شده از شیر) است . پس به آن حضرت عرض کردم: روز عید و خطیفه؟! پس آن حضرت فرمود: انما هذا عید من غفرله، (این عید کسی است که آمرزیده شده است )
.
هدایت شده از یک دریا قطره
#نکته
آیتالله بهجت: «به تجرِبه برای من ثابت شده است که اگر کوتاهی در مسائل عبادی حاصل نشود، یادگیری درسی که نیاز به یک ساعت مطالعه دارد، در ۱۰ دقیقه انجام میشود.»
📖 کتاب حضرت حجّت (عج)، ص ۷۴؛ برگرفته از: یک کانال.
#عبادت، #مطالعه
🔗 عضویّت کانال
🌷