دموکراسی ساز و کار دوشیدن سازماندهی شده قدرت از مردم است. نه نمایندگی آنان.
کنش یادآوری...
بعد از اینکه باور کردیم ما آدمها زندهایم؛ یعنی زنده در سطحی ویژه برای انسانها؛ نه زنده تنها در سطح حیوانات و نباتات و جمادات؛ آنگاه به لوازمی محتاجیم که نامشان را به پیروی از امام صادق سربازان خرد میگذارم. (البته اگر بتوان عقل را خرد و جنود را سربازان معنی کرد).
یکی از آن سربازان، یادآوری است.
موجود زنده نشانههایی دارد. زندگی امکاناتی در اختیار تن میگذارد. هر کدام از آن ابزارها و امکانات برای مراقبت از روند حیاتی یا همان روند زاینده زندگی ضروری است.
هر کس به اندازهای از زندگی برخوردار است که حائز ابزارها و امکانات باشد.
آدم بیهوش یا آدم خواب یا آدم مست یا آدم هواسپرت، سرباز یاد را موقتا یا دائما و یا در محدودهای و یا به طور کلی از دست میدهند. اینها سطح زندگی پایینتری دارند. یعنی در این شرایط کمتر انسانند. کمتر میتوانند رفتار انسانی داشته باشند. انتخابهای انسانی داشته باشند.
یادآوری از فرصتهای زندگی است. ما آن را به سادگی خرج فراموشی میکنیم. یعنی چیزهایی را به یاد میآوریم که یاد را زایل میکنند.
این کاری است که دشمن انسان انجام میدهد تا زندگی انسانی از بین برود و زندگیهای دیگر تقویت شود تا بتواند آنها را مسالمتآمیز به بردگی خود ببرد. انسان زنده را نمیشود به بردگی برد مگر با زور و اجبار و اکراه و انکار.
تفاوت ولیّ خدا با دیگران به عنوان الگو و نمونه چیست؟!
چرا او برتر به نظر میرسد؟!
اساسا برتری در نگاه دینمدارانه چیست؟!
ولیّ خدا به میزان و مرتبه ولایتش حائز مؤلفههای بیشتری از سپاهیان عقل است.
هر چه تنوع و تکثر سپاهیان عقل در انسانی بیشتر باشد، او زندهتر است به زندگی انسانی و نزدیکتر است به مبدأ حیات الهی و در نتیجه فهم واقعیتر پ پیچیدهتر و چندوجهیتری دارد نسبت به سایرین.
فهم امر واحد توسط عقل قدرتمند ممکن است. عقل این شایستگی و آموختگی را دارد که بدون کشتن و تشریح جسد وقایع آنها را بفهمد. بصیرت یعنی لین.
بدون اینکه بخواهی به واقعیت دست بزنی، تنها با مواجه شدن، آن را مییابی.
هر چقدر جنود عقل در تو بیشتر شکل گرفته باشد، جهان را بهتر مییابی و میتوانی توصیفش کنی.
این توصیفها در نظر مردم علم هستند. در حالی که اینها ثمرات علم و آثار و نشانههای علم هستند. گاهی اگر بخواهی از این توصیفات به واقعیات برسی دچار یک سری دشواریها و حتی انحرافات و سرگردانیها و گمگشتگیها خواهی شد.
موضوع زندگی انسانی با عقل و خرد گره خورده است.
کنش تبسم
آنچه که از ما در جامعه آشکار میشود، اجتماعی قلمداد خواهد شد و بر دیگران تأثیر دارد. چه مسئولیتش را بپذیریم و چه نپذیریم،
هر روز افراد زیادی را میبینم که با اخم و گرفتگی صورت در جامعه حاضرند. انسان در مواجهه با ایشان احساس تلخی و تنگی فضا میکند.
عده بسیار کمتری هم هستند که با سر و صدا و ادا و اطوار زیاد دیگران را متوجه رفتار خود میکنند. گاهی با خندههای بلند و گاهی با گفتگوی بلند و...
احساس میکنی تلاش خوداگاه یا ناخودآگاهی برای جلب توجه دیگران دارند و یا وضع پیرامونشان برایشان هیچ اهمیتی ندارد و هر که را در اطراف است هیچ میانگارند. کل فضا را مال خود میبینند و سهم بزرگی برای خود برمیدارند و به صورت شخصی آن را مصرف میکنند.
با شکستن فضا انگار نوعی سلطهجویی فضایی را دنبال میکنند و با این کار به دیگران آزار میرسانند.
عدهای را هم میتوانی ببینی که با اظهار خشونت و افراط در بیپروایی فحاشی و دعوا و تمسخر و تعدی را بر رفتار خود میافزایند. اینها زمانی تأثیر مخربتری میگذارند که جمع را دو پاره میکنند و با عدهای یکی میشوند تا عدهای دیگر را با رفتار زشت خود سرکوب کنند.
تمام این رفتارها فارغ از افراد، جامعه را میفشارد و انس و دوستی را از بین میبرد.
تبسم، یک رفتار ارادی پیشرو و سازنده است. نشانه اقبال مثبت فرد به جامعه و به اشتراک گذاشتن فرصت دوستی و دوست داشتن با دیگران است.
باعث میشود سوء تفاهمها و سوء ظنها حداقل شود و تنشها تا حد امکان کاهش یابد.
تبسم به دیگران میگوید که من نه شما را تحقیر میکنم و نه برتری میجویم. نه در جمع شما احساس خفگی میکنم و نه میخواهم فضای شما را تخریب کنم. انسان متبسم این پیام را به دیگران میدهد که میتوانند روی حوصله او حساب کنند و بدانند که شرایط آنقدرها هم که خیال میکنند تلخ و سخت نیست.
تبسم نه شبیه تمسخر است و نه شبیه تفاخر. شبیه تواضع است.
جامعه نیازمند تبسم مؤمنانه دارد. این یکی از کنشهای فردی است که میتواند سعه صدر اجتماعی را تقویت کند.
هدایت شده از روزنه
روح بلند حماسیاش استوار بر استوانه ایمان و معنویت!
به مناسبت تشیع پیکر مطهر مجاهد بزرگ شهید سیدحسن نصرالله
حجتالاسلام حمید احمدی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
آنهمه که از چهرهاش مرد جهاد و حماسه و مقاومت به تصویر کشیدند که به حق چنین بود، در بُعد معنوی نیز بیبدیل زمانه بود و میتوان گفت که روح بلند حماسیاش بر پایه و استوانهی معنویت و ایمان استوار بود. حَمیّت و غیرتی که بر نوامیس مسلمین و دفاع از کیان اسلامی داشت از طراوشات بصیرتی بود که در سایه معنویت تحصیل کرده بود.
نشاط و شادی روحانی او از بهرهی معنوی او بود. در نگاه آنان که در میکدهی رندان کباده میزدند، سلوکش عین صواب بود و مصداق تام این سخن خواجه شیراز:
چون غمت را نتوان یافت مگر در دل شاد
ما به امید غمت، خاطر شادی طلبیم
یکی از نزدیکان بزرگ پرچمدار مقاومت شهید عزیز سید حسن نصرالله که سالها محضرش را درک کرده و بارها در سفر به ایران همره و میزبانش بود، از شوق و ولع آن شهید در استفاده معنوی از محضر عالمان اهل معنا و سلوک، داستانهای شنیدنی و آموختنی فراوانی را حکایت میکند. در اوج مشکلات و مصائب اشتغالات هیچگاه توجه به معنویت از ساحت
تصمیم گیری و تدابیر و سلوکش مغفول نبود!
نشاطی که هم در ظواهر رفتار او پیدا بود و هم در ضمایر اسرار او هویدا!
به مدد این نفس و جان معنویاش پیچیدهترین گرهها در سختترین شرایط وا نمود و آنها را با سرپنجهی تدبیر و کلامنافذ و ارائه طریقش بر میگشود. این وعده و سنت الهی است که فرمودند:
"وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا"
در شدت فتنهها و مصائب که مرکب اندوه و یأس بر جان همه یاران و دوستان میتاخت و سینههایشان را میفشرد، در شعاع نشاط روحیاش، شانهشان از غم و سینهها از یأس سبک و تهی میکردند.
بارها دیدیم که میلیونها گوش و جان در جهان وقتی از تحلیل اوضاع و شدت محنتها در جبهه مقاومت و فهم درست رخدادهای میدان جهاد و مبارزه در فلسطین و لبنان و یمن درمانده و یا نگران
میشدند، همه به انتظار کلام و اشارت او مینشستند.
فراوان مردانی بزرگ قطرات نا آرامِ وجودِ خود را در دریای حضورش به دست آرامش و سکون میسپردند و همه اینها از اقمار منظومه اخلاقی و معنویاش بود که بزرگی روح او چتر بزرگی بر همه یاران جهاد و سپاه حماسه و انصار مقاومت در جای جای جهان اسلام بود و به همه با اطمینان و ایمانی استوار، بشارت ظفر میداد و مظلومان لبنان و فلسطین نصرت الهی را به یمن ثباتِ قدم او و جوانمردان خیام مقاومت چشیدند. ایمان او به کلام وحی، تفسیر صدق وعده الهی بود که فرمودند:
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِن تَنصُرُواْ ٱللَّهَ يَنصُرۡكُمۡ وَيُثَبِّتۡ أَقۡدَامَكُمۡ
دوم اسفند ۱۴۰۳
@rozaneebefarda
هدایت شده از مدرسه فلسطین
5.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
کلِ امت اسلامی در خطره!
👤| حجت الاسلام و المسلمین قنبریان
استاد حوزه و دانشگاه
📎 #اولین_نشست_ملّی_راویان
🇵🇸به مدرسه فلسطین بپیوندید:
🌐|| @palestinestory
هر جور نگاه میکنم این فرهنگ شهادت است که کار ایران زنده را پیش میبرد. اگر نه فرهنگ مادی آنقدر اما و اگر دارد که فرصت کار انقلابی به ما ندهد.
نظام انقلابی با فرهنگ شهادت شکل میگیرد و این به معنی شهید زیستن هر کسی است که میخواهد کاری برای ایران انجام دهد.
انگار ما باید از بین خودمان آوینیها را پیدا کنیم. در هر رشتهای بگردیم و ببینیم چه کسی شهید زندگی میکند تا پیشتازی و پیشرانی نظم انفلابی را به او بسپاریم.
راستش را بخواهید امام یک فرد کامل از تمام چیزی بود که یک نظم انفلابی برای رهبریاش نیاز داشت.
اما مسیر باریک واقعیت، تمام آن چیزی که امام بود را برنتافت، جز عده محدودی.
کار انقلاب را همان عده محدود پیش بردند. نه اینکه دیگران نبودند؛ بلکه راهجویی و راهپویی و راهیابی و راهسازی انقلابی از آنان برآمد که شهید یودند.
امام تنها احکام نبود؛ اخلاق و عرفان هم بود. یک شخصیت فرارونده بود که روحش قبل از خودش قدم برمیداشت و به مقصد میرسید. تمام کسانی که چنین هستند، میتوانند امام را دریابند و دیگران نهایتا صادقانه با او همراهی میکنند.
کسانی که امام را نمیفهمیدند، از همان ابتدا شروع کردند به ضربههای سخت و نرم تا به گمان خودشان تعدیل کنند ایشان را.
آنها اساسیترین تخریبها را به وجود آوردند و باعث شدند غیر واقعیترین صحنهها رقم بخورد. آنها زبان ارتباط امام با مردم را گرفتند و امام دائم باید تلاش میکرد تا این زبان را حفظ کند.
الغرض باید برای کار انقلابی شهید بود. شهید روحش پیش از تنش میدود. هر کاری را ابتدا با روحش انجام میدهد. روحش سپر بلا میشود تا تنش از راه برسد. شهید زندگی میکند و زنده میکند. درست بر خلاف دیگران که ابتدا با تنشان مزه میکنند و اگر ناپسند بود، اصلا درگیرش نمیشوند. آدمهایی که میخواهند با تن خود کار انقلابی انجام دهند همان ابتدای کار در گل گیر میکنند.
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
روز یکشنبه از ساعت 16 تا 20 را برای #وداع_از_دور سید مقاومت خالی کنیم.
♨️یادآوری:
١- همه این چند ساعت را در محدوده ای که برای مراسم در شهرمان مشخص شده است #بمانیم و به خانه بر نگردیم.
٢- با #خانواده بیاییم.
٣-بچه هیاتی ها و مسجدی ها #موکب بزنند.
#انا_علی_العهد
🆔 @social_theory
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
✅زنان حق دفاع ندارند!
🔻در متون زرتشتی به صراحت بیان شده است که همه افراد جامعه اجازه اتخاذ راهکار قانونی در واکنش به تهاجم رو ندارند. در کتاب زرتشتی و بسیار معروف دینکَرد(دینکرد هشتم) آمده است که (کور، کر) و زنان و کودک اگر مورد ضرب و جرح قرار گیرند حق #دفاع قانونی ندارند (فقط از طرف قاضی حکمی مبنی بر صدور توقف ضرب و جرح صادر می شود اما آنها حق شکایت و پیگیری ندارند)
📚https://b2n.ir/f93116
📚https://b2n.ir/e45546
🔻خیلی جالب است در ادامه بیان شده که بیگانگان، راهزنان و مرگ ارزانان نیز حق دفاع ندارند و کشته شدن آنها عملی نیک محسوب میشد.
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
دفتر تمرین (سعیدتوتونکار)
✅زنان حق دفاع ندارند! 🔻در متون زرتشتی به صراحت بیان شده است که همه افراد جامعه اجازه اتخاذ راهکار ق
با مطالعه مطالب این کانال بسیار متعجب میشوم.
فهم جدیدی پیدا میکنم و درک من نسبت به پدیدهها تغییر میکند.
هدایت شده از خبرگزاری فارس
🖼 #سخن_نگاشت | رهبر معظم انقلاب:
🔸 «سیّد عزیز ما [شهید نصرالله] به مقامات عالیهی شهدا عروج کرد و او خود به آنچه آرزوی آن را داشت رسید، لکن یک یادگار ماندگاری هم در اینجا گذاشت و آن «حزبالله» است.» ۱۴۰۳/۰۸/۱۷
#انا_علی_العهد
@rahbari_plus