💠نصیحتی برای همیشه
این روایت، نصیحت پیامبر است (ص) برای کسانیست که او را نمیبینند:
قيس بن عاصِم به رسول خدا (ص) گفت: چون ما ساکن بیابان هستیم و شمارا خیلی کم میبینیم، نصیحتی کنید که همیشه برای ما کارساز باشد،
پس رسول خدا ص فرمود: ای قيس! به درستی كه با هر عزّتی ذلّتی است،
و با زندگی مرگ است و با دنيا آخرت است،
و برای هرچيزی حسابگری است و بر هر چيزی مراقب و پاسداری است،
و برای هر كار نيكوئی ثوابی است و برای هر كار زشتی عِقابی است،
و برای هر أجلی كتاب و تقديری است.
ای قيس! حتماً، حقّاً و بدون شكّ با تو همنشینی هست که با تو دفن ميشود، درحالی که او زنده هست و تو نيز با او دفن ميشوی درحالی که مرده هستی.
پس اگر آن همنشین كريم باشد، تو را از گزند حوادث مصون خواهد داشت و گرامی خواهی بود،
و اگر لئيم باشد تو را دستخوش خطرات و آفات نموده به طوفان بلا گرفتار خواهی شد.
و او در روز قيامت باتو محشور میگردد، و تو نيز برانگيخته نخواهی شد مگر با او و از تو بازپرسی نخواهد شد مگر از او،
پس او را صالح قرار بده چون اگر صالح باشد با او انس خواهی گرفت، و اگر فاسد باشد از هيچ چيز وحشت نداری مگر از او؛
و آن شخص همنشین، همان "كردار و عمل" تو است.
📕 أمالی صدوق، ص 3 / خصال ج 1 ص 114
💠 دعاهایی که مستجاب نمی شود!!!
🔹امام صادق علیه السلام میفرمایند:
چهار کس دعایشان به اجابت نمی رسد:
1⃣ مردی که در خانه خود نشسته و میگوید:
خدایا! به من روزی بده!
خداوند به او میفرماید:
آیا به تو دستور ندادم به جستجوی روزی بروی؟
2⃣مردی که درباره زن ناشایست خود نفرین کند.
خداوند به او هم میفرماید:
آیا اختیار طلاق او را به تو واگذار نکردم؟
3⃣ مردی که مال خود را در جاهای بد و اسراف تلف کرده و میگوید:
خدایا! به من روزی بده!
خداوند به او نیز میفرماید:
آیا به تو دستور میانه روی ندادم؟ آیا به تو دستور ندادم، مالت را اصلاح کن و در موارد بد مصرف منما؟
4⃣مردی که بدون شاهد و گواه و سند به دیگری وام دهد. (سپس بدهکار انکار نماید) برای دریافت حق خود از خدا کمک بخواهد.
به او نیز میفرماید:
آیا به تو دستور ندادم که هنگام وام دادن شاهد بگیری؟
📚 بحار، ج ۹۳، ص ۳۶۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام تسلیت..
🌴امیرالمومنین امام علی(علیه السلام):
در دوره ی غیبت بسياری از مردم گمان خواهند كرد كه حجت الهی از دنیا رفته و امامت پايان پذيرفته است.
ولی سوگند به خدا، در چنين دورهای حجت خدا در بين مردم است و در كوچه و بازار و در ميان آنان رفت و آمد می كند،
در منزل و كاخهای مردم آمد و شد دارد،
غرب و شرق زمين را درمی نوردد،
حرف های مردم را می شنود،
به مردم سلام می كند،
آنان تا زمان معينی كه خداوند مقرر كرده است قادر به دیدن آن حضرت نخواهد بود.
📚بحارالانوار، ج۲۸، ص۷۰
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت آیت الله دیباجی اصفهانی
سلام علیکم
کار من کانال سازی هست گاهی موقع کار دستم زخمی و خون میآید حال اگر موقع وضو زخمی باشد که خون آن بند نمیآید، البته آب برای آن ضرر ندارد، برای وضو چه باید کرد؟
پاسخ معظمله
بسمه تعالی
بعد التحیه و السلام
باید موضع زخم را در آب کرّ یا جاری فرو ببرد و قدری فشار دهد تا خون بند بیاید و وضوی ارتماسی بگیرد. و اگر خون بند نیامد، محل زخم را چسب بزند و وضوی جبیره بگیرد یعنی دست خود را به نیت وضو روی چسب بکشد؛ و اگر مساحت چسب بزرگتر از مساحت محل زخم باشد بنا بر احتیاط تیمم نیز انجام دهد. والله العالم
والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته
سید محمد تقی دیباجی اصفهانی
✳️آثار و برکات دنیوی صلوات
✓برآورده شدن حوائج:
پیامبر اکرم صلی الله فرمودهاند:
در برابر فرستادن صد صلوات، خداوند متعال صد خواسته و حاجت را برآورده مینماید.
✓زدودن نفاق:
رسول خدا درباره صلوات فرموده اند: فرستادن صلوات با صدای بلند، نفاق را برطرف میسازد.
✓تقویت حافظه:
در روایت دیگری از ایشان آمده است: هنگامی که چیزی از یاد انسان برود و انسان آن را فراموش نماید، صلوات باعث میشود که آن مورد را به خاطر آورد.
✓رضایت پروردگار و پاکیزگی اعمال:
حضرت محمد صلی الله علیه وآله فرمودند : صلوات فرستادن شما بر من، موجب برآورده شدن حوائج شما خواهد بود و موجب خشنودی و رضایت پروردگار از شما خواهد بود و اعمال شما را پاک و پاکیزه می کند.
✓عافیت و سلامتی در دنیا
هر کس که یک مرتبه صلوات بفرستد، خدای تعالی درِ عافیت را به روی او می گشاید.
✓برطرف کننده فقر:
صلوات فرستادن فقر و نداری را بر طرف می نماید.
✓خوار کننده ابلیس:
صلوات ، دشمن دیرین و همیشه در کمینِ انسان، یعنی ابلیس را خوار و ذلیل می نماید.
✓دور کننده شیاطین:
پیامبر اکرم صلوات الله فرموده اند: «شیاطین دو گروه اند؛ شیاطین جنّی که با ذکر لاحُولَ وَلاقُوَّۀ إلاّ بِاللهِ العَلِّی العَظِیمِ رانده می شوند، و شیاطین انسی، که با صلوات بر محمّد و آل محمّد [شر و آزارشان] از شخصِ صلوات فرستنده دور می شوند.
(بحار الانوار، ج۹۲،ص ۱۳۶)
✓کفاره گناهان:
امام رضا علیه السلام فرمودند: اگر کسی قادر بر کفاره گناهان خویش نباشد، بسیار صلوات بفرستد چرا که صلوات فرستادن بر حضرت محمد و آل ایشان، گناهان را می ریزاند.
✓محو کننده گناهان:
امام علی علیه السلام فرمودند: صلوات فرستادن در محو کردن گناهان، شدیدتر از فرو نشانیدن آتش توسط آب است.
عَنْ أبى جَعْفَر عليه السلام: قالَ: تَبَسُّمُ الرَّجُلِ فِى وَجْهِ اَخيهِ حَسَنَةٌ وَ صَرْفُهُ القَذا عَنهُ حَسَنَةٌ وَ ما عُبِدَاللّه ُ بِشَى ءٍ اَحَبُّ اِلَيْهِ مِنْ اِدْخالِ السُّرُورِ عَلى المُؤمِنِ.
امام باقر عليه السلام فرمود: لبخند انسان به چهره برادرش حسنه و كار نيك است و دور كردن خار و خاشاك و رنج و گرفتارى از برادر دينى حسنه است و خداوند به چيزى بهتر از شاد كردن مؤمن عبادت نشده است.
📚[مصادقة الأخوان، ص 52.]
🌴 صلوات خاصه پیامبر(ص) تقدیم محضر تان میگردد.
🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا حَمَلَ وَحْيَكَ وَ بَلَّغَ رِسَالاَتِكَ
🌷وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا أَحَلَّ حَلاَلَكَ وَ حَرَّمَ حَرَامَكَ وَ عَلَّمَ كِتَابَكَ
🌷وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا أَقَامَ الصَّلاَةَ وَ آتَى الزَّكَاةَ وَ دَعَا إِلَى دِينِكَ
🌷وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا صَدَّقَ بِوَعْدِكَ وَ أَشْفَقَ مِنْ وَعِيدِكَ
🌷وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا غَفَرْتَ بِهِ الذُّنُوبَ وَ سَتَرْتَ بِهِ الْعُيُوبَ وَ فَرَّجْتَ بِهِ الْكُرُوبَ
🌷وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا دَفَعْتَ بِهِ الشَّقَاءَ وَ كَشَفْتَ بِهِ الْغَمَّاءَ وَ أَجَبْتَ بِهِ الدُّعَاءَ وَ نَجَّيْتَ بِهِ مِنَ الْبَلاَءِ
🌷وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا رَحِمْتَ بِهِ الْعِبَادَ وَ أَحْيَيْتَ بِهِ الْبِلاَدَ وَ قَصَمْتَ بِهِ الْجَبَابِرَةَ وَ أَهْلَكْتَ بِهِ الْفَرَاعِنَةَ
🌷وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا أَضْعَفْتَ بِهِ الْأَمْوَالَ وَ أَحْرَزْتَ بِهِ مِنَ الْأَهْوَالِ وَ كَسَرْتَ بِهِ الْأَصْنَامَ وَ رَحِمْتَ بِهِ الْأَنَامَ
🌷وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا بَعَثْتَهُ بِخَيْرِ الْأَدْيَانِ وَ أَعْزَزْتَ بِهِ الْإِيمَانَ وَ تَبَّرْتَ بِهِ الْأَوْثَانَ وَ عَظَّمْتَ بِهِ الْبَيْتَ الْحَرَامَ
🌷وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ الطَّاهِرِينَ الْأَخْيَارِ وَ سَلَّمَ تَسْلِيما
حضرت آدم (علیهالسلام) چهل روز از دوری بهشت گریه کرد. بعد از چهل روز جبرئیل نازل شد و به وی گفت: چرا گریه میکنی؟ حضرت آدم جواب داد: چرا گريه نكنم، در حالي كه از جوار خداوند به اين دنيا فرود آمده ام؟ جبرئیل گفت: به درگاه خدا توبه كن و بسوي او بازگرد. حضرت پرسید: چگونه؟ جبرئیل جواب داد: آدم برخیز. سپس حضرت آدم را در روز هشتم ذیالحجه به منی برد و شب را در آنجا ماند. وقتی ظهر روز عرفه رسید، به حضرت آدم دستور داد تا غسل کند. حضرت آدم چنین کرد و بعد از نماز عصر جبرئیل دعایی را به حضرت آدم آموزش داد. او نیز آن را خواند:
"سُبْحَانَكَ اللَّهُمَ وَ بِحَمْدِكَ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ عَمِلْتُ سُوءاً وَ ظَلَمْتُ نَفْسِي وَ اعْتَرَفْتُ بِذَنْبِي فَاغْفِرْ لِي إِنَّكَ أَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
سُبْحَانَكَ اللَّهُمَ وَ بِحَمْدِكَ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ عَمِلْتُ سُوءاً وَ ظَلَمْتُ نَفْسِي وَ اعْتَرَفْتُ بِذَنْبِي فَاغْفِرْ لِي إِنَّكَ خَيْرُ الْغَافِرِينَ
سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَ بِحَمْدِكَ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ عَمِلْتُ سُوءاً وَ ظَلَمْتُ نَفْسِي وَ اعْتَرَفْتُ بِذَنْبِي فَاغْفِرْ لِي إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيم[۱]
تا غروب روز عرفه حضرت آدم در عرفات ماند و سپس راهی مشعر شد. صبح عید قربان در مشعر خداوند کلمات را به وی آموزش داد و به برکت این کلمات خدا توبه حضرت آدم را پذیرفت.
کلماتی که حضرت آدم خداوند را به آن قسم داد، چه بود؟
خداوند در قرآن کریم به این کلمات و نقش آنها در پذیرش توبه حضرت آدم اشاره کرده و فرموده است: فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِماتٍ [بقره/۳۷] سپس آدم از پروردگارش کلماتی را دریافت کرد.
در تفسیر "کلمات" از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) سؤال شد و پیامبر آن کلمات و دعای حضرت آدم را چنین بیان کردند: سَاَلَ به حقّ مُحَمَّدٍ وَ عَلِیٍّ وَ فَاطِمَة وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ اِلَّا تُبْتُ عَلَیَّ فَتَابَ عَلَیْهِ[۲]، یعنی خدایا از تو می خواهم به حق پیامبر اکرم ، امیر المومنین ، فاطمه، حسن و حسین که توبه ی مرا بپذیری. سپس خداوند توبهاش را پذیرفت.
بنابراین روز عرفه روز توبه و تضرع به جانب خدا و اعتراف به گناهان است و به دنبال چنین پشیمانی و تصمیم بر ترک گناه است که خداوند به برکت اهل بیت پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) توبه گناهکار را میبخشد و چه عیدیای بهتر از پاک شدن گناهان.
پینوشت
[۱] . قمى، على بن ابراهيم، تفسير القمي، ج۱، ص: ۴۵.
[۲] . جلالالدین سیوطی، الدرّ المنثور، ج۱، ص۶۰ ـ ۶۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎉 عید قربان عید بندگی و ایثار در راه رضای خدا بر همگان بارک باد.
✳️ پادشاه سعودی
سیدعبدالحسین شرف الدین در ایام حج و عید قربان، در مهمانی «عبدالعزیز ال سعود» پادشاه وقت عربستان حضور یافته و به او قرآنی با جلدی از پوستین هدیه داد.
«عبدالعزیز» هدیه را گرفت و بوسید.
▫️شرف الدین گفت: چرا این پوست بز را می بوسی؟
عبدالعزیز پاسخ داد: غرض من احترام به قرآنی است که در داخل این جلد است، نه خود این جلد.
▫️ شرف الدین گفت: احسنت! ماهم وقتی پنجره یا در اتاق پیامبر اکرم(ص) را میبوسیم، غرض ما احترام به آن کسی است که ماورای این چوبها و آهنها قرار دارد، خود سنگ و فلز.
حاضران و مهمانان تکبیر گفتند و او را تصدیق کردند.
⚡️ آنجا بود که «عبدالعزیز» ناچار شد اجازه دهد حجاج، به آثار رسول خدا(ص) تبرک جویند، و تا زنده بود بوسیدن در و دیوار و ضریح پیامبر خدا (ص) مجاز بود.
📚 کتاب آنگاه هدایت شدم، صفحه 93.
💠امام باقرعلیه السلام
منْ قَرَأَ عَلَى أَثَرِ وُضُوئِهِ آيَةَ اَلْكُرْسِيِّ مَرَّةً أَعْطَاهُ اَللَّهُ ثَوَابَ أَرْبَعِينَ عَاماً
هر کس بعد از وضو گرفتن یک بار آیةالکرسی را بخواند، خداوند ثواب چهل سال خواندن آن را به وی میدهد.
📗بحار الأنوار ج77 ص317
🌴امام باقر (ع) نیز فرموده اند:
” هر شخصی آية الكرسی را بعد از هر نماز بخواند از فقر و بيچارگی در امان شود و رزق او وسعت يابد و خداوند به او از فضل خودش مال زيادی بخشد”.
✳️ داستان عبدالکریم کفاش
عبدالكريم كفاش ؛ پيرمرد كفاشي بود كه وجود نازنين بقيه الله هر هفته به مغازه او مي آمدند
روزي از او سوال كردند كه اگر يك هفته نيايم چه مي كني ؟ عرضه داشت : آقا قطعا دق مي كنم .
آقا فرمودند : اگر غير از اين بود نمي آمدم
مرحوم سید عبدالکریم کفّاش اجاره نشین بود. روزی صاحب خانه ایشان را جواب کرد.
وی بلافاصله اسباب و اثاثیه خود را از منزل بیرون آورده و در کنار کوچه ای گذارده بود و از این بابت بسیار نگران به نظر می رسید.
در همان حال خدمت امام زمان (ارواحنا فداه) مشرّف می شوند. مرحوم آقا سید عبدالکریم می گوید: حضرت به من فرمودند: صابر باش.
عرض کردم: چَشم! اما مصیبت اجاره نشینی مصیبتی است که شما خانواده گرفتار آن نشده اید. آقا [لبخندي زدند و] فرمودند: برای تو منزل فراهم می شود. چیزی نگذشت که برخی از اهل خیر برای او منزلی خریدند و خیال ایشان از این جهت آسوده گردید.
منبع:
کتاب روزنه هایی از عالم غیب
نویسنده:آیت اللَّه سید محسن خرازی
✳️ طلسم شیخ بهایی
شیخ سفارشهای لازم را به معمارانِ حرم كرد، كه كار را متوقف نكنند و ساخت حرم را پیش برده و به اتمام برسانند؛ به جز سر در دروازه اصلی حرم (دروازه ورودی به ضریحِ مقدس، نه دروازه صحن)
چرا كه شیخ در نظر داشته روی آن كتیبهای را كه از اشعار خودش بوده نصب نماید. رسم است بر سر در اصلی یا دروازه ورودی به حرم ائمه اطهار (ع) و حتی امامزادگان مطهر، كتیبهای نصب میشود و در شأن آن بزرگوار روایت، جمله یا شعری نوشته میشود.
شیخ عازم سفر می شود و مسافرتش به درازا میكشد و بیش از زمان پیش بینی شده برمی گردد.
هنگامی که باز میگردد بلافاصله به جهت سركشی كارهای ساخت و ساز به حرم مطهر میرود و در کمال تعجب میبیند كه ساخت حرم به پایان رسیده، سر در اصلی تمام شده و مردم در حال رفت و آمد به حرم مطهر هستند.
شیخ با دیدن این صحنه، بسیار ناراحت میشود و به معماران اعتراض میكند كه «چرا منتظر آمدن من نماندید؟ چرا صبر نكردید؟»
مسؤل ساخت عرض میكند: «ما میخواستیم صبر كنیم تا شما بیایید، اما تولیت حرم نزد ما آمدند و بسیار تأكید كردند كه باید ساخت حرم هر چه سریعتر به پایان برسد. هرچه به او گفتیم كه باید شیخ بیاید و خود بر ساخت سر در دروازه نظارت مستقیم داشته باشد، قبول نكردند. وقتی زیاد اصرار كردیم، گفتند: كسی دستور اتمام كار را داده كه از شیخ خیلی بالاتر و بزرگتر است. ما باز هم اصرار كردیم و خواستیم صبر كرده، منتظر شما بمانیم.
در این زمان تولیت حرم گفتند: خود آقا امام رضا (ع) دستور اتمام كار را دادهاند.
شیخ بهایی قدس سره هم راه مسؤل ساخت پروژه و معماران نزد تولیت حرم میروند و از تولیت در این مورد توضیح میخواهند، تولیت حرم نقل میكند: چند شب پی در پی آقا امام رضا (ع) به خواب من آمده و فرمودند: «كتیبه شیخ بهایی، به در خانه ما زده نشود، خانه ما هیچگاه به روی كسی بسته نمیشود و هر كس بخواهد میتواند بیاید».
شیخ با شنیدن این حرف، اشك از چشمانش جاری میشود و به سمت ضریح میرود و ذكر «یا ستار العیوب» بر لبانش جاری میشود. سپس در كنار ضریح آن قدر گریه میكند تا از هوش میرود. پس از به هوش آمدن خود چنین تعریف میكند: من میخواستم یكی از طلسمها را به صورت كتیبهای بر سر در ورودی حرم بزنم، تا به این وسیله ادم های گناهکار نتوانند وارد حرم مطهر وضریح مقدسِ حضرت رضا (ع) شوند، اما خود آقا نپذیرفتند و در خواب به تولیت آستان از این اقدام ابراز نارضایتی فرمودند.
پی نوشت:
دیدم همه جا بر درد و دیوار حریمت
جایی ننوشته است گنهکار نیاید...
📚منبع: پایگاه اطلاع رسانی حج
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت آیت الله دیباجی اصفهانی
سلام علیکم
من غسّال یکی از روستاها هستم گاهی خانمی را میآورند که ناخن مصنوعی کاشته ما مجبوریم برای غسل ناخنها را از او جدا کنیم گاهی خونریزی میکند اینجا تکلیف ما چه میشود آیا گناه کردیم؟
پاسخ معظمله
بسمه تعالی
بعد التحیه و السلام
باید موقع جدا کردنِ ناخن مصنوعی آسیبی به میّت نرسد، و موجب خونریزی نشود.و اگر به راحتی، قابل برداشتن نیست، بنا بر احتیاط، علاوه بر غسل، تیمم هم بدهند.البته معلوم باشد که در غُسل میت مماثلت شرط است یعنی مرد نمیتواند زن نامحرم را غسل دهد و همچنین زن نمیتواند مرد نامحرم را غسل دهد و زن و شوهر میتوانند یکدیگر را غسل دهند. والله العالم
والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته
سید محمد تقی دیباجی اصفهانی
✳️امیرالمومنین علی علیه السلام
السَّمْعَانِيُّ فِي فَضَائِلِ الصَّحَابَةِ عَنِ ابْنِ الْمُسَيَّبِ عَنْ أَبِي ذَرٍّ إِنَّ النَّبِيَّ صلی اللّه علیه وآله قَالَ يَا أَبَا ذَرٍّ عَلِيٌّ أَخِي وَ صِهْرِي وَ عَضُدِي إِنَّ اللَّهَ لَا يَقْبَلُ فَرِيضَةً إِلَّا بِحُبِّ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ سلام اللّه علیه.
يَا أَبَا ذَرٍّ لَمَّا أُسْرِيَ بِي إِلَى السَّمَاءِ مَرَرْتُ بِمَلَكٍ جَالِسٍ عَلَى سَرِيرٍ مِنْ نُورٍ عَلَى رَأْسِهِ تَاجٌ مِنْ نُورٍ إِحْدَى رِجْلَيْهِ فِي الْمَشْرِقِ وَ الْأُخْرَى فِي الْمَغْرِبِ وَ بَيْنَ يَدَيْهِ لَوْحٌ يَنْظُرُ إِلَيْهِ وَ الدُّنْيَا كُلُّهَا بَيْنَ عَيْنَيْهِ وَ الْخَلْقُ بَيْنَ رُكْبَتَيْهِ وَ يَدُهُ تَبْلُغُ الْمَشْرِقَ وَ الْمَغْرِبَ فَقُلْتُ يَا جَبْرَئِيلُ مَنْ هَذَا فَمَا رَأَيْتُ مِنَ مَلَائِكَةِ رَبِّي جَلَّ جَلَالُهُ أَعْظَمَ خَلْقاً مِنْهُ قَالَ هَذَا عَزْرَائِيلُ مَلَكُ الْمَوْتِ ادْنُ فَسَلِّمْ عَلَيْهِ فَدَنَوْتُ مِنْهُ فَقُلْتُ سَلَامٌ عَلَيْكَ حَبِيبِي مَلَكَ الْمَوْتِ فَقَالَ وَ عَلَيْكَ السَّلَامُ يَا أَحْمَدُ مَا فَعَلَ ابْنُ عَمِّكَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ سلام اللّه علیه.
فَقُلْتُ وَ هَلْ تَعْرِفُ ابْنَ عَمِّي؟
قَالَ وَ كَيْفَ لَا أَعْرِفُهُ وَ إِنَّ اللَّهَ جَلَّ جَلَالُهُ وَكَّلَنِي بِقَبْضِ أَرْوَاحِ الْخَلَائِقِ مَا خَلَا رُوحَكَ وَ رُوحَ عَلِيِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ سلام اللّه علیه فَإِنَّ اللَّهَ يَتَوَفَّاكُمَا بِمَشِيَّتِه.
📚مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) 2/236
رسول اکرم صلی الله علیه وآله فرمود:
ای اباذر علی #برادر من ، #داماد من، #بازوی من و خداوند هیچ #فریضه ای را قبول نمی کند مگر به #محبت امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام.
ای اباذر ! هنگامی که در آسمان ها سیر داده شدم، فرشته ای را دیدم که بر تختی از #نور نشسته و بر روی سرش #تاجی از نور بود، یکی از دو پای او در طرف #مشرق و دیگری در طرف #مغرب بود، در مقابل او تخته ای بود که به اونگاه می کرد و تمام #دنیا پیش روی او و مخلوقات بین دو
#زانوی او و دو دستش به مشرق و مغرب می رسید.
گفتم: ای جبرئیل، این کدامیک از فرشتگان است؟
در میان ملائکه پروردگارم بزرگتر از این مخلوقی ندیده ام.
عرض کرد: این ملک الموت #عزرائیل است، نزدیک شو و بر او سلام کن، به او نزدیک شدم و گفتم:
سلام بر توای دوست من، ای ملک الموت.
عرض کرد:
درود و سلام بر شما ای احمد، از پسر عمویت #علی علیه السلام چه خبر؟
او چه می کند؟
گفتم: آیا پسر عموی مرا می شناسی؟ عرض کرد:
چگونه او را نشناسم در حالی که خداوند تبارک و تعالی مرا مأمور گرفتن #ارواح همه بندگانش #جز روح شما و #روح علی بن ابی طالب علیه السلام نموده است؟
این دو روح مقدّس را خداوند به #مشیّت خود خواهد گرفت.