eitaa logo
دفتر حضرت آیت الله دیباجی اصفهانی
260 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
261 ویدیو
73 فایل
تنظیم و نشر آثار استاد معظم حضرت آیت الله دیباجی اصفهانی مد ظله العالی - قم المقدسه https://eitaa.com/daftrdibajiesfahani @mansouriali16 https://eitaa.com/daftrdibajiesfahani
مشاهده در ایتا
دانلود
حوزه/ حدیث غدیر از متواترات است و اگر کسی در تواتر این روایت تردید کند باید گفت او هیچ روایت متواتری را قبول نمی کند ؛ داستان غدیر را بطور تفصیل می توان در کتب «الغدیر» از علامه امینی و «احقاق الحق» از قاضی نورالله شوشتری و «المراجعات» شرف الدین و «دلائل الصدوق» از مرحوم مظفر و «لیالی پیشاور» از سلطان الواعظین و «درّالمنثور» از سیوطی ملاحظه کرد. به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله دیباجی اصفهانی از اساتید حوزه علمیه قم،در سخنانی به تشریح اهمیت و فضیلت عیدغدیر سعید خم پرداخته است که به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم {یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ}[۱] عید سعید غدیر را به همه مسلمانان بویژه شیعیان جهان تبریک عرض می کنم ؛ عید ولایت عیدی است که از همه اعیاد اسلامی مهم تر است ؛ راوی از امام صادق سلام الله علیه سئوال می کند که برای مسلمانان آیا عیدی غیر از عید قربان و عید فطر و روز جمعه وجود دارد ؟ قال سلام الله علیه «نعم أعظمها حُرمة» فرمود عیدی است که از همه عیدها حرمتش بیشتر است؛ روز ۱۸ ذیحجه الحرام است که پیامبر صلی الله علیه و اله منصب ولایت را به امام امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب سلام الله علیه داد و فرمود « مَنْ کنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِی مَوْلاهُ » [۲] . مسئله غدیر و اعطاء رسول الله صلی الله علیه و آله منصب ولایت و امامت را به علی بن ابیطالب سلام الله علیه در ۱۸ ذیحجه در بازگشت از حجّه الوداع اختصاص به شیعه ندارد بلکه علماء اهل سنت نیز در کتب خود آورده اند. علامه امینی رضوان الله علیه در کتاب الغدیر حدیث غدیر را از ۱۱۰ نفر صحابه و ۸۴ نفر از تابعین و از ۳۶۰ دانشمند معروف اسلامی نقل می کند [۳] حدیث غدیر از متواترات است و اگر کسی در تواتر این روایت تردید کند باید گفت او هیچ روایت متواتری را قبول نمی کند ؛ داستان غدیر را بطور تفصیل می توان در کتب «الغدیر» از علامه امینی و «احقاق الحق» از قاضی نورالله شوشتری و «المراجعات» شرف الدین و «دلائل الصدوق» از مرحوم مظفر و «لیالی پیشاور» از سلطان الواعظین و «درّالمنثور» از سیوطی ملاحظه کرد که پیامبر صلی الله علیه و اله در سال دهم هجرت روز پنجشنبه هشت روز بعد از عید قربان روز هجدهم ذیحجه الحرام بعد از مراجعت از حجه الوداع هنگامی که به غدیر خم (نزدیک جُحفه) رسید  دستور توقف قافله را دادند و قافله از حرکت ایستاد؛ غدیر خم چهارراه بود از شمال راهی بمدینه و از جنوب راهی به یمن و از شرق راهی به عراق و از غرب راهی به سرزمین مصر داشت در آنجا آیه تبلیغ نازل شد تنها آیه ای که مشتمل برتهدید عدم تبلیغ رسالت است؛ چه امر مهمی است که عدم تبلیغ آن مساوی با عدم تبلیغ رسالت است، عدم تبلیغ آن مساوی با عدم تبلیغ احکام الهیه است ؛ پیامبر صلی الله علیه و آله از خود نمی ترسید چون در مقابل بت پرستان ایستاد و بت های آنان را سب کرد و بت پرستی را استهزاء نمود و نترسید، بلکه ترس او از اتهام به (مُحاباة ) بود که منافقان بگویند چرا داماد و پسر عموی خود را جانشین خود قرار دادی، می ترسید که منافقان نبوت و عصمت او را مورد طعن و خدشه قرار دهند؛خداوند تضمین می کند و میفرماید{وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ} [۴]سیاق آیه شریفه بر امر مهمی  دلالت دارد : - عنوان {یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ} ۲- صیغه امر باب تفعیل (بَلِّغْ) که تأکیدش از باب افعال (ابلغ) زیادتر است ۳- عدم تبلیغ آن مساوی با عدم تبلیغ رسالت است مراد از از کلمه (مَا) نمی تواند احکام الهی غیر از ولایت باشد زیرا سوره مائده مدنی است نه مکی  و در اواخر عمر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شده و بیشتر احکام به مردم تبلیغ شده . علاوه اگر مراد از کلمه (مَا) قرآن و احکام الهی باشد شرط و جزاء در جمله شرطیه متحد می شود گویا گفته شده «ان لم تُبلّغ فما بلّغت ان لم تفعل فما فعلتَ» و این تحصیل حاصل است پس معلوم میشود مراد از کلمه (ما) ولایت و امامت است. برخی از مخالفین گفته اند کلمه (مولی) در جمله پیامبر « مَنْ کنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِی مَوْلاهُ » فقط به معنی ولی امر و رهبر نیست بلکه به معنی دوست نیز آمده است !! جواب : لفظ مشترک اگر قرینه معیّنه (نه قرینه صارفه) برای یکی از معانی داشته باشد همان معنی مراد است مانند اینکه بگوید «رأیت عینا جاریه رأیت عینا باکیه»  لفظ عین مشترک است لکن با قرینه جاریه معلوم میشود و مراد چشمه است و با قرینه باکیه معلوم میشود مراد چشم است و در جمله پیامبر صلی الله علیه و آله (مَنْ کنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِی مَوْلاهُ) قرینه لفظیه و عقلیه وجود دارد که مراد از (مولی) رهبر و سرپرست است اما قرینه لفظیه جمله پیامبر صلی الله علیه و اله در خطبه خود :
۱- «ألست أولی بکم من أنفسکم» چنانکه در قرآن آمده: {النَّبِیُّ أَوْلَیٰ بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ ۖ }[۵] ۲- جمله دیگرش «یوشک ان اُدعی فأجیب» چطور از رحلت خود خبر داد که نزدیک است من از بین شما بروم و این جمله با تعیین جانشین و رهبری تناسب دارد نه با دوستی. ۳- چطور حدیث ثقلین را مطرح نمود و امام علی سلام الله علیه  را عِدل و هم سنگ قرآن قرار داد  اما قرینه عقلیه ۱- پیامبر صلی الله علیه و آله بعد از خطبه چطور از مردم بیعت گرفت آیا برای دوستی علی سلام الله علیه بیعت گرفت یا برای رهبری و ولایت مطلقه و جمله «بخٍّ بخٍّ لک یابن ابی‌طالب أصبَحتَ و أمسَیتَ مولای و مولی کلِّ مؤمنٍ و مؤمنَهٍ »که بعنوان تبریک و تهینت میگفتند این برای دوستی است یا برای رهبری ؟ ۲- ابلاغ دوستی امام علی سلام الله علیه ترس ندارد که خداوند به پیامبر صلی الله علیه و آله میفرماید {وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ} بلکه ابلاغ رهبری و امامت موجب ترس بود ترس از اتهام به (مُحاباه ) بوده که منافقان میگویند. ۳- دستور پیامبر صلی الله علیه و اله در رابطه با توقف قافله (که در تاریخ تعداد جمعیت را از ۹۰ هزار تا صد بیست هزار نفر نوشته اند ) پیامبر صلی الله علیه وآله که « رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ »[۶]است پیامبر صلی الله علیه وآله که «بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ »[۷] است چطور اینهمه مردم را در بیابانی داغ و سوزنده و تفتیده حجاز (جحفه و غدیر خم ) نگه داشته؟ که اکثر همراهان یک طرف عبا را از زیر پا و یک طرف دیگرش را روی سر انداخته بودند قطعاً این دستور توقف برای مسئله مهمی است و آن مربوط به تداوم و تکمیل دین و امامت و رهبری است و لذا آیه {الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا ۚ}[۸]نازل شد  چنانچه ابن جریر طبری در کتاب «الولایه»  و حافظ ابونعیم اصفهانی در کتاب «ما نزل من القرآن فی حق علی سلام الله علیه » وخطیب بغدادی در تاریخ خود آورده اند[۹] همچنین در مناقب خوارزمی ج ۱ ص ۱۱۷  و در تذکره ابن جوزی ج ۱ ص ۳۰  . علاوه در قرآن مجید کلمه (مولی) بمعنی اولی آمده چنانکه سیّد رضی علم الهدی رضوان الله علیه در ذیل آیه {مَأْوَاکُمُ النَّارُ ۖ هِیَ مَوْلَاکُمْ}[۱۰] فرموده «ای هی اولی بکم » کما قال البیضاوی و الزمخشری و غیرهما من المفسرین ایضاً ؛ {وَلِکُلٍّ جَعَلْنَا مَوَالِیَ مِمَّا تَرَکَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ ۚ }[۱۱] مراد از (مولی) کسی است که اولی به میراث باشد .[۱۲] در خاتمه بحث چند روایت در باب محبت امام امیرالمؤمنین سلام الله علیه ذکر می کنم علامه مجلسی رضوان الله علیه در کتاب «البحار» این روایت را نقل فرمودند :  عن الرسول الله صلی الله علیه و اله «مَنْ أَحَبَّ عَلِیّاً هَوَّنَ‏ اللَّهُ عَلَیْهِ سَکَرَاتِ‏ الْمَوْتِ وَ جَعَلَ قَبْرَهُ رَوْضَةً مِنْ رِیَاضِ الْجَنَّةِ»[۱۳]پیامبر صلی الله علیه و اله : هر کس علی سلام الله علیه را دوست داشته باشد سکرات (سختیهای ) مرگ بر او آسان میشود و خداوند قبر او را باغی از باغهای بهشت قرار می دهد . عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ سلام الله علیه  قَالَ: «مَنْ قَرَأَ فِی کُلِّ لَیْلَةِ جُمُعَةٍ الْوَاقِعَةَ أَحَبَّهُ اللَّهُ وَ أَحَبَّه إِلَی النَّاسِ أَجْمَعِینَ وَ لَمْ یَرَ فِی الدُّنْیَا بُؤْساً أَبَداً وَ لَا فَقْراً وَ لَا فَاقَةً وَ لَا آفَةً مِنْ آفَاتِ الدُّنْیَا وَ کَانَ مِنْ رُفَقَاءِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ سلام الله علیه وَ هَذِهِ السُّورَةُ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام  خَاصَّةً لَا یَشْرَکُهُ فِیهَا أَحَد»[۱۴] از ابو بصیر نقل شده است که امام صادق علیه‌السلام فرمود:هر کس در هر شب جمعه سوره واقعه را تلاوت کند، خداوند او را دوست خواهد داشت و او را در نزد همه مردم نیز محبوب خواهد ساخت، و در دنیا بدبختی و تنگدستی و ناداری نمی‏ بیند، و آسیبی از آسیب های دنیا به او نمی‏ رسد، و از همنشینان امیر مؤمنان علیه‌السلام خواهد بود، و این سوره مخصوص امیرمؤمنان علیه السلام است و هیچ کس با او در آن شریک نیست. فخر رازی که از علماء سنت است در مفاتیح الغیب آورده است : «مَنْ اَرادَ اَنْ ینْظُرَ اِلی آدَمَ فی عِلْمِهِ وَاِلی نوحٍ فی تَقْواهُ وَفَهْمِهِ وَ اِلی اِبْراهیمَ فی حِلْمِهِ وَ اِلی یحْیی بْنِ زَکریا فی زُهْدِهِ وَاِلی مُوسی فی هَیبَتِهِ وَاِلی عیسی فی عِبادَتِهِ فَلْینْظُرَ اِلی عَلی بْنِ اَبی طالِبٍ»؛[۱۵] هر کس می خواهد علم حضرت آدم و تقوا و فهم حضرت نوح و حلم حضرت ابراهیم و زهد حضرت یحیی و هیبت حضرت موسی و عبادت حضرت عیسی را ببیند، به علی بن ابی طالب بنگرد. الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته سید محمد تقی دیباجی اصفهانی [۱] سوره مبارکه مائده آیه ۶۷ [۲] مفاتیح الجنان ص ۲۷۶ [۳] الغدیر ج ۱ ص ۲۳۰ [۴] سوره مبارکه مائده آیه ۶۷ [۵] سوره مبارکه احزاب آیه ۶ [۶] سوره مبارکه انبیاء آیه ۱۰۷ [۷] سوره مبارکه توبه آیه ۱۲۸ [۸] سوره مبارکه مائده آیه ۳ [۹] ج ۲ ص ۴۹۸ [۱۰] سوره مبارکه حدید آیه ۱۵ [۱۱] سوره مبارکه نساء آیه ۳۳ [۱۲] سفینه البحار ج ۶ ص ۶۰۸ [۱۳] بحارالانوار ج ۷۴ ص ۸۱ – سفینه البحار ج ۴ ص ۲۱۰ [۱۴] سفینه البحار ج ۷ ص ۲۷۰ [۱۵] مفاتیح الغیب ج ۸ ص ۲۴۸ ذیل آیه شریفه ۶۱ سوره مبارکه آل عمران .
✳️ «صراط مستقیم» هر روز در نماز خود وقتی سورۂ حمد را می خوانیم به «اهدنا الصراط المستقیم» می رسیم ، که از خدا دائم در نمازهایمان میخواهیم که ما را به راه راست ، هدایت کند اما صراط مستقیم چیست؟ خداوند در سوره "یس" آیه:۶۱ می فرماید:و اَنِ اعْبُدُونِی هذا صِراطٌ مُستَقِیمٌ یعنی« مرا عبادت کنید، این صراط مستقیم است » یعنی هر حرف و یا عملی که می خواهم  انجام دهم باید ببینم که آیا رضای خدا در آن هست یا نیست..آیا عملم و حرفم و نگاهم و شوخی ام رنگ و شکل بندگی دارد یا از روی دلم بخواهد است... اگر این روحیه را داریم معلوم است دعای هر روزمان درنماز (اهدنا الصراط المستقیم) مستجاب شده. صراط مستقیم یعنی اینکه کارم ، دل مولایم امام زمان و امیر مؤمنان را نشکند ، یعنی کارم و حرفم  و دغدغه ام امام زمانم باشد شخصی از امام باقر (ع)  پرسید که منظور از قول خداوند: « انک لتهدی الی صراط مستقیم » چیست؟ امام فرمودند: تو امر می شوی و فرا خوانده می شوی به ولاية علی( به واسطۂ این قول خدا ) و در ادامه حضرت «صراط مستقیم» در آیه را معنی کردند. « و علیٌّ هُوَ الصِّراطُ المُستَقیمُ » و علی همان صراط مستقیم است 📚بصائر الدرجات ج:1 ص ۷۷ _ ۷۸
علی یعنی قیامت در قیامت علی سالم علی سلم و سلامت علی در چهره ی مومن علامت علی بر کافران یعنی ملامت علی غفار براهل ندامت علی سلطان دین شاه امامت علی شمشیر علی یعنی شهامت علی گو تاشودشیرین کلامت علی گو تاشود دنیا به کامت علی گو تا شود هستی غلامت دلا در زندگانی با هدف باش غلام حضرت شاه نجف باش علی صدیق علی صدق است وصادق علی معشوق علی عشق است و عاشق علی نور فلق رب المشارق علی مافوق ادراک است و فائق علی حق است و کشاف الحقایق علی خلق خدا بر خلق خالق علی رزق و علی رزاق و رازق علی وارسته از بند علایق علی فرق و علی فاروق و فارق علی حجت به مجموع خلایق علی میزان علی معیار ایمان قسیم جنت است و نار نیران علی یعنی که انصاف و مروت علی یعنی که در عین شجاعت به زیردست خود باید فتوت علی یعنی که یک دنیا صلابت علی جان نبی جان رسالت علی دنباله ی راه نبوت علی قادر علی قدر است و قدرت علی رحمن علی آیات رحمت علی حبه رضوان و جنت علی بغضه نیران و ذلت دو عالم را به عشق او بهشتم چه غم دارم که با او در بهشتم علی آیات قران مبین است علی در عرش با حق همنشین است علی حق است و حق علی
مالک بن انس گفت: از زُهری درباره زاهدترین مردم در دنیا پرسیدم و او در پاسخ گفت: علی بن ابی‌طالب(ع)! سپس گفت: «...به ما گزارش شده که امام علی(ع) حدود یک سال اشتهای جگر کباب شده همراه با نان شیرمال را داشت(اما از تهیه آن خودداری می‌کرد). روزى فرزندش امام حسن(ع) که روزه‌دار بود، به یاد این موضوع افتاده و غذای مورد علاقه پدرش را فراهم کرد و هنگام افطار در جلوی روی ایشان نهاد. در همین هنگام، بینوایى به درِ خانه آمد. على(ع)‏ فرمود: پسرم این غذا را به او بده تا فرداى قیامت، در نامه عملمان این آیه خوانده نشود: «نعمت‌هاى پاکیزه خود را در زندگى دنیایتان[خودخواهانه‏] صرف کردید و از آنها برخوردار شدید[1]».[2] برخی معتقدند که این ماجرا در زمان خلافت ‌حضرتشان رخ داد.[3]   [1]. احقاف، 20. [2]. ابن حیون، نعمان بن محمد، شرح الأخبار فی فضائل الأئمة الأطهار(ع)، ج ‏2، ص 362 - 363، قم، مؤسسه نشر اسلامی، چاپ اول، 1409ق. [3]. تهرانى، سید محمد حسین، معرفة المعاد، ج ‏8، ص 22، بیروت، دار المحجه البیضاء، چاپ اول، 1416ق.
✍️ هیهات! دیگر جامعه ی بشریت زمامداری بر خود ببیند که کفش خود را وصله بزند تا پابرهنگان قلمرو زمامداریش کفشی پیدا کنند و بپوشند. پیراهن خود را بدهد انقدر وصله بزنند تا دیگر از دادن به وصله زننده شرمنده گردد. هیهات! که روزی فرا رسد که این کره ی خاکی مردی را ببیند که زمامداری چند کشور پهناور اسلامی آن روز را برای اینکه مرتکب دروغی نشود، زیر پا بگذارد. دیگر از این پس مانده ی تاریخ نتوان توقع انسانی را داشت که با شنيدن ظلم به یک زن یهودی که با جامعه ی اسلامی در حال همزیستی به سر میبرد، با کشیدن خلخالی از پایش توسط دشمن چنان مضطرب شود که بگوید: «اگر یک انسان باایمان از شنیدن چنین خبری بمیرد، در نزد من مستحق سرزنش نمیباشد.» 📖 علامه جعفری
مالک بن انس گفت: از زُهری درباره زاهدترین مردم در دنیا پرسیدم و او در پاسخ گفت: علی بن ابی‌طالب(ع)! سپس گفت: «...به ما گزارش شده که امام علی(ع) حدود یک سال اشتهای جگر کباب شده همراه با نان شیرمال را داشت(اما از تهیه آن خودداری می‌کرد). روزى فرزندش امام حسن(ع) که روزه‌دار بود، به یاد این موضوع افتاده و غذای مورد علاقه پدرش را فراهم کرد و هنگام افطار در جلوی روی ایشان نهاد. در همین هنگام، بینوایى به درِ خانه آمد. على(ع)‏ فرمود: پسرم این غذا را به او بده تا فرداى قیامت، در نامه عملمان این آیه خوانده نشود: «نعمت‌هاى پاکیزه خود را در زندگى دنیایتان[خودخواهانه‏] صرف کردید و از آنها برخوردار شدید[1]».[2] برخی معتقدند که این ماجرا در زمان خلافت ‌حضرتشان رخ داد.[3]   [1]. احقاف، 20. [2]. ابن حیون، نعمان بن محمد، شرح الأخبار فی فضائل الأئمة الأطهار(ع)، ج ‏2، ص 362 - 363، قم، مؤسسه نشر اسلامی، چاپ اول، 1409ق. [3]. تهرانى، سید محمد حسین، معرفة المعاد، ج ‏8، ص 22، بیروت، دار المحجه البیضاء، چاپ اول، 1416ق.
✳️ حلال و حرام خدا فرازی از خطبه غدیر: ... لاَ حَلاَلَ إِلاَّ مَا أَحَلَّهُ اَللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ هُمْ وَ لاَ حَرَامَ إِلاَّ مَا حَرَّمَهُ اَللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ هُمْ وَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَرَّفَنِيَ اَلْحَلاَلَ وَ اَلْحَرَامَ وَأَنَا أَفْضَیتُ بِما عَلَّمَنی رَبّی مِنْ کِتابِهِ وَحَلالِهِ وَحَرامِهِ الَیهِ... . حلالی نیست مگر آنچه خدا و رسولش و امامان حلال کرده باشند و حرامی نیست مگر آنچه خدا و رسولش و امامان بر شما حرام کرده باشند. خداوند عزوجل حلال و حرام را به من شناسانده است و آنچه پروردگارم از کتابش و حلال و حرامش به من آموخته به او سپرده ام. 📚 الیقین، ج۱، ص۳۴۳.
امام علي (عليه السلام) «ألاَ حُرٌّ يَدَعُ هذهِ اللُّماظَةَ لأهلِها؟! .. إنّهُ لَيسَ لأنفُسِكُم ثَمَنٌ إلاّ الجنّةَ .. فلا تَبِيعُوها إلاَّ بِها.» «آيا آزاده‌اى پيدا نمى‌شود كه اين خرده‌ريزه‌هاى لاى دندانها (دنيا) را براى اهلش وا گذارد؟ .. بدانيد كه جانهاى شما را بهايى جز بهشت نيست .. پس آن را جز به اين بها مفروشيد.» 📚 حکمت_456
💠 استغفار امام صادق علیه السلام: هر کس کار بدى (و گناهى) کند تا هفت ساعت از روز مهلت دارد، پس اگر (در این مدت) سه مرتبه گفت: استغفر اللّه الذى لا اله الا هو الحى القیوم و اتوب الیه، بر او نوشته نشود. 📚 اصول کافى/ج4/ص171. استغفار پس از گناه یعنی اینکه انسان عاصی و نافرمان نیست و گناهش هوسی زودگذر بوده و از قهر خدا ترسان است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: یا على! من تو را به همسرى دخترم فاطمه درمی‌آورم، همان کسی که سَرور زنان جهان است و پس از تو محبوب‏ترين شخص در نزد من است. دو سَرور جوانان اهل بهشت، از نسل شما هستند. و نيز از نسل شما هستند شهیدان به خون‌تپيده‌ که بعد از من در زمین مظلوم واقع می‌شوند. همان امامان نورانی و بزرگوار كه خداوند تاريكی‌‏ها را به دست آن‌ها از ميان می‌برد و به دست آن‌ها حق را زنده می‌‏كند و باطل را می‌ميراند. تعداد امامان به تعداد ماه‌‏هاى سال است و عيسى بن مريم، پشت سر آخرين نفر ايشان (حضرت مهدی علیه‌السلام) نماز خواهد خواند. يَا عَلِيُّ إِنِّي مُزَوِّجُكَ فَاطِمَةَ ابْنَتِي سَيِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ وَ أَحَبَّهُنَّ إِلَيَّ بَعْدَكَ... 📚غیبت نعمانی، ص۵۷.
کانال دفتر حضرت آیت‌الله دیباجی اصفهانی مدظله العالی ☘پاسخ به سوالات مستحدثه و شرعی ☘پاسخ به سوالات کلامی ؛اعتقادی و ... ☘ارائه احادیث معتبر و مباحث علمی 🌿آدرس لینک https://eitaa.com/daftrdibajiesfahani 🌿سایت دفتر معظم له قم http://farsi.dibajiesfahani.ir/ 🌿ارسال سوالات @mansouriali16 ✳️آدرس لینک را به دوستان خود معرفی فرمایید
🌴امام على عليه السلام يَكتَسِبُ الكاذِبُ بِكَذِبِهِ ثَلاثا: سَخَطُ اللّه عَلَيهِ و َاستِهانَةُ النّاسِ بِهِ و َمَقتُ المَلائِكَةِ لَهُ؛ دروغگو با دروغگويى خود سه چيز بدست مى آورد: ☘ خشم خدا را نسبت به خود ☘ نگاه تحقيرآميز مردم را نسبت به خود ☘ دشمنى فرشتگان را نسبت به خود. 📗غررالحكم، ج۶، ص۴۸۰، ح۱۱۰۳۹
✳️ ویژه ولادت امام کاظم علیه‌السلام تمامی ائمه اطهار علیهم‌السلام در محدوده حکمت و خواست خداوند، بر فرزندآوری تأکید داشته‌اند و در مقام عمل غالب این بزرگواران بیش از پنج فرزند داشته‌اند؛ اما در میان ایشان امام موسی کاظم علیه‌السلام ویژگی خاصی دارد. تعداد فرزندان موسی بن جعفر علیهماالسلام را از 37 تا 60 نفر دانسته‌اند. این نسل پُربرکت و نورانی از عوامل موثر در ترویج مذهب حق بود. هنوز ما ایرانیان از برکت و نورانیت امام رضا، شاهچراغ، حضرت معصومه علیهم‌السلام و ده‌ها امامزاده مرتبط با امام هفتم بهره می‌بریم.
🌴امام رضا(علیه السلام) «ايمـان» چهار ركن است: ۱- توكل كردن بر خداوند عزوجل ۲- راضى بودن به قضاى او ۳- تسليم دربرابر فرمان خدا ۴- و واگذارى كارها به خدا 📚ميزان الحكمه ج۱ ص۴۴۹
✳️ شرط وصال یكى از علماء بزرگ (مرحوم آیة الله سید باقر مجتهد سیستانى پدر آیة الله سید على سیستانى ومرحوم سید محمود مجتهد سیستانى ) در مشهد مقدس براى آنكه به محضر امام زمان عجل اللّه شرفیاب شود ختم زیارت عاشورا در چهل جمعه هر هفته در مسجدى از مساجد شهر آغاز می كند ایشان فرمودند: در یكى از جمعه هاى آخرین ، ناگهان شعاع نورى را مشاهده كردم كه از خانه ى نزدیك آن مسجدى كه من در آن مشغول به زیارت عاشورا بودم مى تابید، حال عجیبى به من دست داد، از جاى برخاستم و بدنبال آن نور به در آن خانه رفتم ، خانه كوچك و فقیرانه اى بود، از درون خانه نور عجیبى مى تابید. در زدم وقتى در را باز كردند، مشاهده كردم حضرت ولى عصر امام زمان عجل اللّه فرجه در یكى از اتاق هاى آن خانه تشریف داشتند و در آن اتاق جنازه اى را مشاهده كردم كه پارچه اى سفید بروى آن كشیده بودند، وقتى من وارد شدم و اشك ریزان سلام كردم ، حضرت بمن فرمودند: چرا اینگونه دنبال من مى گردى و رنج ها را متحمّل مى شوى؟ مثل این باشید (اشاره به آن جنازه كردند) تا من دنبال شما بیایم! بعد فرمودند: این بانوئى است كه در دوره بى حجابى (رضا خان پهلوى ) هفت سال از خانه بیرون نیامده مبادا نامحرم او را ببیند! 📚شيفتگان حضرت مهدى(عج)، ج 3، ص ۱۵۸،
💠 نگران امام صادق(علیه السلام): انسان با ایمان همواره از دو چیز نگران است، از گناهان گذشته خود که نمى داند خدا با او چگونه رفتار مى کند، و از عمر باقیمانده که نمى داند چه خواهد کرد. 📚 اصول کافى/ج2/ص7.
بسم الله الرحمن الرحیم حضرت آیت الله دیباجی اصفهانی سلام علیکم برای خواندن نماز صبح به نظر حضرتعالی چند دقیقه باید صبر کنیم تا وقت واقعی نماز خوانده باشیم پاسخ معظم له   بسمه تعالی  بعد التحیه والسلام صبح اذان درباره طلوع فجر از آیه ۱۸۷ سوره بقره و از برخی روایات استفاده می‌شود که نزدیک در ابتدا یک سفیدی باریک و عمودی به طرف آسمان در سطح افق پیدا می‌شود که در روایات به دم گرگ (ذَنَب سِرحان) تشبیه شده این سفیدی را فجر کاذب گویند زیرا محو می‌شود و هوا تاریک می‌گردد بعد چند لحظه (حدود بیست دقیقه تقریبا) سفیدی دیگری در افق شرقی نمایان می‌شود که در روایات به پیراهن سفید و رودخانه تشبیه شده چون این سفیدی عرض افق را می‌گیرد این را فجر صادق می‌گویند که هنگام نماز صحیح و هنگام امساک است برای روزه‌دار در صححه علی بن عطیه آمده عن الصادق علیه السلام الصبح (الفجر) هو الذى اذا رأیته کان معترضا کأنّه بیاض نهر سوراء (الوسائل ۴/ ۲۲ ب ۲۷ من المواقیت) برخی از فقها و فرموده بعد از بیست دقیقه تقریبا از اذان رسانه ها فجر صادق حاصل می‌شود و می‌توان نماز خواند والله العالم والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته سید محمد تقی دیباجی اصفهانی
بسمه تعالى   حضرت آیت الله دیباجی اصفهانی سلام علیکم در مورد سفر موقع بازگشت به وطن قبل شهرها تابلو حد ترخص نصب شده به نظر حضرتعالی ما به این تابلوها توجه کنیم یا باید به کدام قسمت شهر برسیم که مثلاً نماز یا روزه ما تمام باشد.   پاسخ معظم له   بسمه تعالی  بعد التحیه والسلام در هنگام رفتن به سفر اگر احراز (وثابت) شد که حد ترخص است نمازش قصر است و نمی‌تواند نیت روزه داشته باشد لکن در مراجعت از سفر احتیاط کند و تا به وطن ترسیده نمازش قصر است و برای نیت روزه باید ظهر در وطن باشد تا بتواند قصد روزه کند. والله العالم والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته سید محمد تقی دیباجی اصفهانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴پیامبر اسلام (ص): 1- اِنَّ البَيتَ اِذا كَثُرَ فيهِ تِلاوَةُ القُرآنِ كَثُرَ خَيرُهُ وَ اتَّسَعَ اَهلُهُ وَ اَضاءَ لاَهلِ السَّماءِ كَما تُضى ءُ نُجومُ السَّماءِ لاَهلِ الدُّنيا؛ خانه اى كه در آن قرآن فراوان خوانده شود، خير آن بسيار گردد و به اهل آن وسعت داده شود و براى آسمانيان بدرخشد چنان كه ستارگان آسمان براى زمينيان مى درخشند. 📙كافى، ج2، ص610 🌴امام علی (علیه السلام): ۲- وَ حَقُّ الوَلَدِ عَلَى الوالِدِ أن يُحَسِّنَ اِسمَهُ وَ يُحَسِّنَ اَدَبَه ُ، و يُعَلِّمَهُ القُرآنَ؛ حقّ فرزند بر پدر ، آن است كه نام خوب بر او بگذارد و او را خوب تربيت كند و قرآن به او بياموزد. 📙نهج البلاغة،ص546 ، حكمت399 🌴امام صادق (علیه السلام): ۳- مَن قَرَاَ القُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ اِختَلَطَ القُرآنُ بِلَحمِهِ وَ دَمِهِ وَ جَعَلَهُ اللّه عَزَّوَجَلَّ مَعَ السَّفَرَةِ الكِرامِ البَرَرَةِ ، وَ كانَ القُرآنُ حَجيزا عَنهُ يَومَ القيامَةِ ؛ هر جوان مؤمنى كه در جوانى قرآن تلاوت كند، قرآن با گوشت و خونش مى آميزد و خداوند عزّوجلّ او را با فرشتگان بزرگوار و نيك قرار مى دهد و قرآن نگهبان او در روز قيامت، خواهد بود. 📙كافى، ج 2، ص 603
امام جعفر صادق علیه السلام: مَن صَلّی فی هذَا الیَومِ رَکعَتَینِ قَبلَ الزَّوالِ بِنِصفِ ساعَةٍ شُکرا للّهِِ عَلی ما مَنَّ بِهِ عَلَیهِ وخَصَّهُ بِهِ ، یَقرَأُ فی کُلِّ رَکعَةٍ اُمَّ الکِتابِ مَرَّةً واحِدَةً ، وعَشرَ مَرّاتٍ «قُل هُوَ اللّهُ أحَدٌ» ، وعَشرَ مَرّاتٍ آیَةَ الکُرسِیِّ إلی قَولِهِ : «هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ»، وعَشرَ مَرّاتٍ «إنّا أنزَلناهُ فی لَیلَةِ القَدرِ» ؛ عَدَلَت عِندَ اللّهِ مِئَةَ ألفِ حِجَّةٍ ، ومِئَةَ ألفِ عُمرَةٍ ، ولَم یَسأَلِ اللّهِ عز و جل حاجَةً مِن حَوائِجِ الدُّنیا وَالآخِرَةِ إلّا قَضاها لَهُ کائِنَةً ما کانَت ، إن شاءَ اللّهُ عز و جل . هر کس در این روز ـ یعنی بیست و چهارم ذی حجّه ـ نیم ساعت قبل از ظهر، دو رکعت نماز به شکرانه نعمتی که خدا به او اختصاص داده است ، به جا آورد و در هر رکعتی، یک بار امّ الکتاب (سوره فاتحه) ، و ده مرتبه «قل هو اللّه احد» و ده مرتبه آیة الکرسی تا «هم فیها خالدون» ، و ده مرتبه «انا انزلناه فی لیلة القدر» را بخواند ، [این عملش] در نزد خداوند با صد هزار حج و صد هزار عمره برابر است و هر حاجتی از حوائج دنیا و آخرت را که از خداوند عز و جل بخواهد، به او عطا می فرماید ؛ هر حاجتی که باشد ، إن شاء اللّه . دانشنامه قرآن و حدیث: ج ۱۶، ص ۳۰۸