eitaa logo
شبکه تربیتی آموزشی دانه
360 دنبال‌کننده
57 عکس
43 ویدیو
0 فایل
همجوشی فعالان عرصه تعلیم و تربیت بستری چند رسانه‌ای جهت انتقال و نشر ایده‌ها، اندیشه‌ها، انگاره‌ها و تجربه زیست‌های تربیتی. بستری هوشمند که سعی دارد در مسیر خود اقتضائات دنیای امروز را در عرصه اشتراک و انتقال دانش لحاظ کند. ارتباط با ادمین: @Daneh_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
آقای ◀️ موضوع: لطفا در کار تربیت، جوگیر نشوید! 🔹️ عضو کارگروه راه‌اندازی و عضو سابق شورای راهبردی حکمت‌سرا 🔹️ مدیر سابق طرح فرهنگی "مدرسه مطهر" در دبیرستان سادات 🔹️ مدیر سابق فرهنگی‌اجرایی مرکز تربیتی و پرورش استعداد سلاله 🔹️ عضو شورای موسس مجموعه تربیتی هاتف 🔹️ مدیر طرح پژوهشی تربیت دختر نخبه در مرکز احیاء اندیشه و سیره علوی 🔹️مدیر پژوهش و تولید محتوای انتشارات مهرستان ‌ _______ 🌱 برای جوانه زدن، برای شکفتن 🔸️ @daneh_edu
11.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️ موضوع:ما، اندازه ها و برنامه هایمان آقای 🔹 استاد حوزه و دانشگاه 🔹مدرس فلسفه 🔹 عضو شورای اندیشه جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ___________________________ 🌱 برای جوانه زدن، برای شکفتن 🔸 @daneh_edu
◀️موضوع:ضرورت توجه به ساختارهای اجتماعی در امر تربیتی آقای 🔹از مربیان مرکز تربیتی خاتم الاوصیاء 🔹مدرس مدرسه چشمه زندگی 🔹مربی سابق مدرسه هدهد _________________________ 🌱 برای جوانه زدن، برای شکفتن 🔸 @daneh_edu
‌ ◀️ گاهی پدیده هایی، زندگی روزمره ی ما را از ریل خود خارج می کنند. خارج شدن از این ریل می تواند فرصت تفکری فراهم کند برای واکاوی مقصد و راهی که برای رسیدن به آن در پیش گرفته بودیم. داستان کرونا، جریان تعلیم و تربیت امروزی را تا حدی از ریل رسمی آموزش و پرورش خارج کرده است. حال می توان به طرح این پرسش پرداخت که 🔹 در جامعه امروز ما، نقش های تعلیم و تربیت چگونه توزیع شده اند و آیا این توزیع بهترین توزیع موجود است؟ _________________ 🌱 برای جوانه زدن، برای شکفتن 🔸 @daneh_edu
◀️ در شرایط فعلی جامعه نقش های تعلیم و تربیت چگونه توزیع شده اند؟ 🔹 پاسخ می دهد: معلوم است که نقشها خوب توزیع نشده است! بخصوص اینکه حاکمیت در نقشهائی وارد شده که ایفای نقش در آن باعث حبس شدن ساختاری و روشی و محدود شدن رویکرد و خلاقیت تعلیم و تربیت می شود. فعالان تعلیم و تربیت هم به جای آنکه در پهنه یک صنعت سالم، تلاششان به یک همکاری و هم افزائی برای تربیت بهتر فرزندان ما منجر شود، در یک صنعت ناسالم، با انداختن فرزندانمان در یک گردونه بیهوده که کمکی به ارتقاء توانمندیهای واقعی آنها در زندگی و کار واقعی شان نمی کند، هم عمر بچه ها را تلف می کنند و هم افراد را درگیر خدمت رسانی و کسب درآمد از این گردونه ناسالم می کنند. خانواده ها هم به جای آنکه در تعلیم و تربیت واقعی و توانمندکردن جدی فرزندانشان برای ایفای نقش موثر در جامعه تلاش کنند، تنها به تلاشگری برای چرخاندن چرخه این گردونه ناسالم، تبدیل می شوند. شاگردان هم به جای آنکه با شوق و علاقه درگیر یادگیری شوند، یا به دنبال پاداش کاذب نمره در تلاش و تکاپو هستند، یا در حال تلاش برای خلاص کردن خود از این میدان بیهوده. ____________________ 🌱 برای جوانه زدن، برای شکفتن 🔸 @daneh_edu
◀️ در شرایط فعلی جامعه، نقش های تعلیم و تربیت چگونه توزیع شده اند؟ 🔹 پاسخ می دهد: یکی از اشتباهات تربیتی خانواده ها واگذاری مسئولیت اصلی تربیت به مدرسه یا نهادهای فرهنگی تربیتی است. در حالی که خانواده در انتقال باورهای دینی به فرزندان نقش تعیین کننده دارد و مدرسه و سایر اماکن مذهبی و تربیتی صرفا نقش ثانوی و کمک کننده. خواه ناخواه، در ایام تحصیل، بروز نقش مدرسه که متشکل از معلم و همسالان است، از خانواده پیشی می گیرد. در این ایام هم با شیوع یک بیماری، توازن نقشهای تربیتی به هم ریخته و تأثیر مستقیم مدرسه و همسالان، به حداقل رسیده است و در نتیجه نقش خانواده به عنوان مسئول اصلی تربیت، به جایگاه خود بازگشته و بروز توانمندی های تربیتی خانواده بیش از هر زمان دیگری شده است. هر چند مشابه این فراغت را سالیانه در ایام تابستان و نوروز، شاهد بوده ایم، اما برنامه های متنوع تفریحی، آموزشی و فرهنگی نهادها و سازمانها، تا حدی، مجرای گذران این فراغت بود. در این ایام، خانواده ها که مستقیما یا با هدایتگری ایفاگر نقش اصلی تربیت هستند، می توانند به تقویت روابط اعضای خانواده و برنامه های خانوادگی مبادرت کنند. از دیگر سو ناتوانی تربیتی والدین نیز در این مواقع بیشتر نمود می کند و گاه تا آنجا پیش می رود که به جای والدین، رسانه ها و فضای مجازی میدان دار عرصه تربیت می شوند. از جمله آسیب های مجموعه های تربیتی جایگزین شدن آنها با خانواده در مسیر تربیت و حتی آسیب زدن به هویت خانوادگی متربی است. لذا یکی از رسالتهای مدرسه و مجموعه های تربیتی ورود به عرصه توانمندسازی خانواده است.
23.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️ در شرایط فعلی جامعه، نقش های تعلیم وتربیت چگونه توزیع شده اند؟ پاسخ می دهد: 🔹 مدیر مرکز تربیتی خاتم الوصیاء 🔹 مدیر مرکز ربیع الانام 🔹 مدیر تربیت کده چشمه زندگی 🔈 __________________ 🌱 برای جوانه زدن، برای شکفتن 🔸 @daneh_edu
◀️ در شرایط فعلی جامعه نقش های تعلیم و تربیت چگونه توزیع شده اند؟ پاسخ می دهد: در نگاه دقیق به مفهوم تربیت در اسلام در می یابیم که تربیت وظیفه «ولی» است. این «ولی» است که می بایست برای تربیت افراد، برنامه ریزی نموده و پیگیری نماید. با توجه به این نگاه، از سویی پدر و از سوی دیگر ولی فقیه مسئول تربیت فرزندان جامعه هستند. در جامعه امروزی ما، متأسفانه این اصل اساسی در تربیت اسلامی نادیده انگاشته شده است. عده ای به اسم تربیت اسلامی منکر نقش ولی فقیه در تربیت شده و آموزش و پرورش را به عنوان یکی از ابزارهای ولی فقیه در تربیت افراد جامعه هیچ انگاشته و طرد می نمایند و عده ای دیگر پدر را از نقش ولایت خود خارج نموده اند که یا تربیت را به مادران سپرده اند و یا آن را وظیفه آموزش و پرورش می دانند و همه اشکالات را متوجه آن می دانند. ______________ 🌱 برای جوانه زدن، برای شکفتن 🔸️ @daneh_edu
◀️ در شرایط فعلی جامعه نقش های تعلیم و تربیت چگونه توزیع شده اند؟ پاسخ می دهد: اینکه در فضایی که امروز پیش رو داریم چه کنیم یک حرف است، اینکه نقشها چگونه باید توزیع شود نیاز به تبیین کامل تری دارد. در واقع ما برای تربیت و تعلیم باید دو حوزه مجزا قائل شویم. یک حوزه آموزش و تعلیم و یک حوزه تربیت و رشد. قطعا آموزش و تعلیم را باید با شرایط جدید آن تنظیم کرد. این شرایط جدید هم فضای کرونایی است و هم فضای پیش روی بشریت که امکان حضور افراد در مراکز آموزش رسمی برای دریافت محتوا و اطلاعات رو به کاهش است و در واقع به سمت آموزش های غیر حضوری پیش می رویم. پس باید شرایط جدید خود را بپذیریم و برای آن برنامه ریزی کنیم. اما بحث تربیت به نوعی متفاوت از آموزش است. در این حوزه در شرایط جدید باید به سمت خود انگیختگی حرکت کرد. یعنی فرد خودش مسئول اجرایی برنامه های تربیتی خودش باشد، به این معنا که با انگیزه درونی به دنبال تربیت برود نه با اهرم های بیرونی. درواقع باید محتوای تربیتی که در فضای مجازی ارائه می شود، بتواند انگیزه های درونی فرد را برای حرکت در جهت تحقق پیشنهاد های تربیتی ارائه شده، فعال کند و متربی را حرکت دهد. مانند زمان قدیم که فرد شرح حال خود را برای استادی بزرگ می نوشت و از او درخواست دستور العمل می کرد و بعد به آن عمل می کرد و بازخورد می داد و... اینجا نیز مربی باید دستور العمل دهد اما به گونه ای که انگیزه فعالیت را نیز ایجاد کند. ___________________________ 🌱برای جوانه زدن، برای شکفتن 🔸️ @daneh_edu
13.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️ در شرایط فعلی جامعه، نقش های تعلیم وتربیت چگونه توزیع شده اند؟ پاسخ می دهد: 🔹 طراح و مولف در عرصه ی تحول بنیادین مدرسه و دانشگاه 🔹 جستجوگر در عرصه تعلیم و تزکیه 🔈 ______________ 🌱 برای جوانه زدن، برای شکفتن 🔸 @daneh_edu
‌ ◀️ درشرایط فعلی جامعه نقش های تعلیم و تربیت چگونه توزیع شده اند؟ 🔹 پاسخ میدهد: ‌ تهدید را به فرصت تبدیل کنیم یکی از مشکلات تعلیم و تربیت این است که خانواده جایگاه تربیتی خود را از دست داده و آموزش و پرورشی که قرار بود عضو و کمک کار و راهنمای خانواده بشود به یک متولی اصلی و بدل برای خانواده تبدیل شده. وقتی محور تربیت آموزش و پرورش باشد ما وارد یک زیر ساخت متمرکز می شویم که انعطاف و توجه به تفاوت های فردی و اجتماعی و جنسیتی به حداقل می رسد. خانواده حدود 10 ساعت از 16 ساعت آزاد فرزندشان را در اختیار مدرسه قرار می دهند وحتی بسیاری بعد از تحویل گرفتن فرزند از مدرسه او را به کلاس زبان و ورزش و ... می سپارند. البته بعد از بازگشت فرزند به خانواده هم برنامه های تلویزیونی و شبکه های اجتماعی و بازی های رایانه ای مجالی برای ارتباط با خانواده نمی گذارد. شرایط فعلی کشور فرصتی برای یک رجوع است رجوع به خانواده و بازیابی کارکرد تربیتی آن. تهدید این روزها را می توانیم به یک فرصت تبدیل کنیم فرصتی برای تعامل و عشق ورزی و گفتگو، عبادت دسته جمعی، مطالعه خانوادگی، آموزش مهارت های مورد نیاز به فرزندان ، حلقه های قرائت قرآن، رسیدگی به مشکلات تربیتی و علمی، انجام کارهای جمعی ، بازی های گروهی، انجام گروهی کارهای خانه و هر آنچه وظیفه یک خانواده فعال و پویا در عرصه تربیت می باشد . ‌ ‌ _______ 🌱 برای جوانه زدن، برای شکفتن 🔸️ @daneh_edu
◀️ در شرایط فعلی جامعه، نقش های تعلیم وتربیت چگونه توزیع شده اند؟ 🔹 : سوال، سوال خوبی است. چراکه پرسش از "جا"ی امور است، با این توضیح که جای امور، نسبت وثیقی با حقیقت امور دارد. و از آنجا که ما عادت کرده ایم با امور از سر تصادف و شتاب مواجه شویم، کمتر سوال از "جا" برایمان مطرح است. در شرایط کنونی، توصیف نقشه ی توزیع و جایگاه آنهایی که در تعلیم وتربیت موثرند، برای من قدری ممتنع مینماید. این ادعا برای من یک ادعای تجربی است که هر روز همه چیز را بی "جا" تر می یابم. خانواده، مدرسه، مسجد و مربی، همه در مسیر بی خاصیت شدن پیش رفته اند و البته هرکدام در تعریف "جا"ی جدیدند و شاید توفیقی هم حاصل شده باشد. اما به موازات ذوب شدن جایگاه های خُرد، با جهانی شدن تعلیم وتربیت مواجهیم؛ رسانه های جمعی و جهانی و پدیده های کلان در عالم سیاست و اقتصاد، نقش جدی تری یافته اند. شاید ما بخاطر عدم آمادگی در مواجهه با آنها، این اتفاق را خطر و یا توطئه قلمداد می کنیم اما به نظرم این اتفاق تاحد زیادی طبیعت بی جاشدن است و ما باید زودتر اقتضائات زیستن در دهانه آتشفشان را تمرین می کردیم. شاید در کنار این توصیف، تجویز تربیت سیاسی(یافتن خردسیاسی) یک حرف ایجابی باشد. و اما درباب وضع مطلوب، سخن گفتن دشوار و محال می نماید، چرا که انسانی که در سیل حوادث گرفتار شده، دچار بی جایی است و خبر از آینده ندارد. تنها به این بسنده کنم که قالب ها ذوب شده و می شوند. شاید باید به تربیتی وجودی و نه قالبی فکر کرد که مقامی در مقابل این بی قراری باشد. _____ 🌱 برای جوانه زدن، برای شکفتن 🔸 @daneh_edu