eitaa logo
دانشنامه شهرستان خمینی شهر 2
181 دنبال‌کننده
47 عکس
1 ویدیو
0 فایل
این کانال با هدف انتشار تحقیقات و پژوهش ها در خصوص تاریخ و پیشینه شهرستان خمینی شهر و منطقه ماربین ایجاد گردیده است
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب جاذبه های خمینی شهر منتشر شد ::::::: جدیدیترین کتاب در خصوص تاریخ و پیشینه خمینی شهر با عنوان جاذبه های خمینی شهر در 253 چاپ شد. این کتاب در راستای آشنا شده مدرسین و دانشجویان رشته گردشگری، راهنماهای گردشگری، دانش‏آموزان، دانشجویان وعموم مردم علاقه مند به بناهای تاریخی، میراث معنوی و جاذبه‏هایی طبیعی و نقاط گردشگری شهر توسط محمدعلی شاهین تحقیق و نگارش شده است. جاذبه های خمینی شهر دارای شش فصل با این عناوین است: بنا های تاریخی خانه ‏های تاریخی امامزاده‏ ها و آرامستان ها مساجد و تکیه ‏ها جاذبه ‏های طبیعی، فضاهای سبز و مناطق گردشگری موزه‏ ها و میراث فرهنگی، معنوی https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
گوشه هایی از تاریخ اصفهان سقوط اصفهان به دست محمود افغان در تاریخ 1 آبان 1101(محرم۱۱۳۵ ) اصفهان به تصرف محمود افغان درآمد. محاصره اصفهان به دنبال یک شورش داخلی در ایران عصر صفوی رخ داد. این شورش از یکی از شهرهای سُنّی‌نشینِ ناراضی آغاز شد. شورشیان پس از یورش به نقاط مختلف قلمرو صفوی به رهبری محمود و همراهی بلوچ ‏ها و زرتشتی‌ها پیشروی خود را به اصفهان پایتخت آغاز کردند. به فرمان شاه سلطان حسین سپاهی گردآوری شد ولی این سپاه در نبرد گلون آباد نتواست از پیشروی مهاجمان جلوگیری کند و اصفهان به محاصره درآمد. به دنبال آن در پایتخت، قحطی سختی حکمفرما شد به طوری که مردم گربه، سگ، موش و حتی گوشت انسان می‌خوردند. سرانجام در ۱۲ اکتبر۱۷۲۲ /۱۲ محرم ۱۱۳۵ پس از شش ماه محاصره، شاه سلطان حسین شهر را بدون قید و شرط تسلیم محمود کرد. گفته شده که طی محاصره شهر حداقل ۸۰۰۰۰ تن از گرسنگی و مرض از بین رفتند. محمود در ۲۵ اکتبر/۲۵ محرم۱۱۳۵ وارد اصفهان شد و بر تخت نشست. اهالی سه آبادی بزرگ ماربین مدت ها در مقابل مهاجمان مقاومت و مبارزه کردند. منبع: طباطبایی، جواد، سقوط اصفهان، به روایت کروسینسکی، مینوی ‏خرد، 1382.
محور تاریخی راسته زهتاب‏ها (((((((((( از جمله موضوعات کتاب جاذبه های خمینی شهر معرفی محورهای گردشگری است در کتاب مذکور در باره محور تاریخی راسته زهتاب ‏ها آمده است: زهتابی روزگاری از مشاغل پر رونق شهر بود و محصولات آن به شهرهای مختلف و حتی خارج کشور صادر می‏شد. زهتاب‏ها‏ در محله خوزان از پشت بیمارستان شهید اشرفی فعلی تا اسفریز مستقر بودند. آنها خانه ‏ها‏ی نسبتا وسیعی در این کوچه داشتند که چند باب از آنها باقی می‏باشد. (نامی) در یادداشت‏ها‏ی خود از اواخر قاجار نوشته« زهتابان خوزان راسته بزرگ در بوستان سهم خوزان داشتند و از تجارت زه کارشان رونق داشت. زهتابان برای خود مسجد و ایوان داشتند. از کوشک و واره تا کوچه تاپو سازان خانه زهتابان بود. همه خانه باغ و بزرگترین خانه را باغ چهار صفه میگفتند.»( عرب، ‏علی اصغر). امروزه در این مسیر تاریخی فرهنگی، خانه ‏های زهتاب، هنرمندان، عبدالرزاق زهتابچه، سیادت، پدری پروفسور میردامادی، پدری اصغر فرهادی و فرهنگسرای بعثت واقع است. https://eitaa.com/danehnameh
تقویم تاریخ خمینی شهر 7 آبان //// 7 آبان 1367 انتخابات میاندوره ای دوره سوم مجلس شورای اسلامی نماینده منتخب: محمد جعفر سعیدیان فر تعداد آرای نماینده منتخب: 11234 تعداد کل آرا: 18269 درصد مشارکت مردم:4/61 .... 7 آبان1370 درگذشت دکتر حامد سیادت حامد سیادت فرزند آیت اله سید ابوالحسن عمادالشریعه اسفند ماه سال 1287 ه.ش در محله خوزان به دنیا آمد. تا سن 9 سالگی نزد پدر تحصیل کرد و سپس در مدرسه صدر اصفهان به تحصیل علوم دینی پرداخت. ایشان پس از فراگیری علوم دینی برای تحصیل در مدارس جدید، عازم تهران شد و پس از سه سال مدرک دیپلم را اخذ نمود. در سال 1309 رتبه اول کشور در کنکور اعزام به خارج را کسب کرد و با هدف تحصیل در رشته پزشکی عازم فرانسه شد. دکتر حامد سیادت پس از کسب مدارک متعدد با درجه ممتازی از دانشگاه های پاریس و ژنو و بیمارستان کودکان فرانسه در سال 1319 به ایران بازگشت. ....... 7 آبان 1392 درگذشت سید محمود ابطحی سید محمود ابطحی متولد 1328 در خمینی شهر، نمایندگی دوره‌های پنجم و هفتم مردم خمینی‌شهر را در مجلس شورای اسلامی به عهده داشت. وی در آبان ماه 1392 هنگام بازدید از شرکت سیمان کارون که مدیرعامل آن بود، در مسجد سلیمان بر اثر سکته درگذشت. """" https://eitaa.com/danehnameh
چه مشاغلی در دوران صفویه رایج بوده است؟ ((((((( تذکره نصرآبادی از نزدیک به یکصد و بیست منصب در دوران صفویه نام می‏برد که برخی از منصب‏های اداری و حکومتی آن عبارتند از: آبدارباشی گری، احتساب، ایشک یا ایشیک، آقاسی‏باشی دیوان، بیگلربیگی، تحویلداری، توپچی، جارچی باشی، داروغگی، دیوان‏بیگی، شیخ‏الاسلامی‏، قورچی‏گری، کتابداری، کلانتری، میرجملگی، نقابت و یوزباشی‏گری. به غیر از مشاغل دولتی گله‏داری، کشاورزی و معدن‏کاری و به پیوست‏ آنها فرآوری پنبه، پشم، پوست، عصاری، سنگتراشی رواج داشته است. ژان باتیست تاورنیه جهانگرد فرانسوی که 9 بار به ایران در فاصله سال‏های 1632 تا 1668 میلادی سفرکرده است. به بازارها و انواع مشاغل پایتخت صفوی در سفرنامه خود پرداخته و می‏نویسد: در فاصله عالی قاپو و دهانه بازار محلی است که کارگران چرم‏کار می نشینند و مشک و سطل و.. می سازند. کمان و تیر و شمشیر‏سازان هم در اینجا هستند. او همچنین به وجود دکان‏های ادویه فروشان و عطاران و راسته چرم دوزان و فروشندگان لباس اشاره کرده است. نقل از کتاب راویان ماربین جلد دوم https://eitaa.com/danehnameh
سیر تحول لوازم گرمایشی از سده تا خمینی‏شهر روش اولیه: استفاده از کرسی، منقل و بخاری‏ها‏ی هیزمی‏ ثابت و قابل انتقال با منبع سوخت چوب، ذعال و هیزم دهه 1340: استفاده از بخاری‏ها‏ی نفتی کوچک و بدون دودکش مانند علاء الدین. دهه 1350: استفاده از بخاری‏ها‏ی نفتی دودکش دار مانند پلار و گاه بخاری‏ها‏ی گازی کپسولی و برقی. دهه 1360: رواج تدریجی بخاری‏ها‏ی گازسوز با استفاده از گاز شهری و به ندرت حرارت مرکزی موتورخانه‏ای، موسوم به شوفاز. دهه1370: رواج تدریجی استفاده از پکیج و رادیات و ابزار مشابه با استفاده از گاز و الکتریسیته و استفاده از روشهای عایق بندی ساختمانها و دربهای دوجداره و شروع هوشمند کردن نقل از کتاب تحولات از سده به خمینی شهر // https://eitaa.com/danehnameh
15 کتاب تاریخ و پیشینه شهر با موضوعات متنوع در دسترس شماست ///// - هزار سال خمینی‏شهر: رخدادهایی از هزار سال تاریخ منطقه از ماربین به خمینی شهر در 382 صفحه. - چهل پسینه: چهل روایت و نا‏داستان از پیشینه منطق در 152 صفحه. - راویان ماربین جلد 1: 23 گفتگو با مطلعین و شاهدان از تاریخ شفاهی منطقه در 151 صفحه. - نام‏ها و نشانه‏ها: پژوهشی در ریشه نام‏ها و پیشینه آبادی‏های ماربین و مناطق و محلات و شهرهای شهرستان خمینی‏شهر در 384 صفحه. - راویان ماربین جلد 2: 28 گفتگو در مشاغل، فرهنگ و تحولات سده از دهستان ماربین تا تشکیل بخش در سال 1326 در 198 صفحه. - راویان ماربین جلد 3، پژوهشی در تحولات سده از تشکیل بخش تا تغییر نام به همایون‏شهر (1338-1326) در 170 صفحه. - زبان اسناد، جلد اول: مجموعه‏ای از عناوین و برخی اسناد از مهربین تا تشکیل شهرستان خمینی‏شهر در 46 گروه در 295 صفحه. - مروری بر تاریخ سده و همایون‏شهر، از مشروطیت تا پیروزی انقلاب اسلامی: 62 نوشتار موضوعی در 267 صفحه. - سرزمین مهر: پژوهشی در مهرورزی، نیکو‏کاری و موقوفات از آبادی‏های ماربین به خمینی‏شهر، در چهار فصل و270 صفحه. - رخدادهای مهربین: نقل 412 رخداد از مهاجرت آریایی‏ها به فلات ایران تا تشکیل شهرستان خمینی‏شهر در 393 صفحه. - راویان ماربین جلد 4: شامل 20 گفتگو در باب تحولات منطقه از تغییر نام سده به همایون‏شهر از سال 1338 تا 1352. - سرگذشت پزشکی، پژوهشی در سیر تحول بهداشت و درمان در پیشینه خمینی‏شهر. - راویان ماربین جلد پنجم(انقلاب)، وقایع همایونشهر از دوران مبارزات تا پیروزی انقلاب در گفتگو با مبارزان و شاهدان. - رخدادهای خمینی ‏شهر، از تشکیل شهرستان تا پایان سال 1400. - جاذبه های خمینی شهر، معرفی آثار تاریخی و مناطق گردشگری شهر بیشتر ازhttp://daneshnam.ir نشانی محل فروش کتابها: خانه تاریخ و فرهنگ، خانه مجیر، خیابان مدرس کتابفروشی فروغ، جنب دبیرستان عماد، خیابان امام شمالی. کتابفروشی شهر کتاب، خیابان بوعلی، نرسیده به چهار راه شریعتی. کتابسرای شهر، خیابان شریعتی شمالی، روبروی گز بوعلی. https://eitaa.com/danehnameh
یاد هفت سنگ بخیر ///// روزگاری بین بچه های سده بازی هفت سنگ در کوچه ها رواج داشت. آن دوران که ماشین ها و موتورها تو کوچه ها جولان نمی دادند. دو سر گروه از بین بچه های حاضر یارکشی می کردند. تا دو گرو مشخص شوند. هفت قطعه سنگ و یک توپ کوچک که در سده به توپ کرکی موسوم بود هم لازم بود. پس از قرعه‏کشی بازیکن تیم اول در فاصله معینی از هفت سنگ که روی هم چیده شده بود قرار گرفته و توپ را به طرف آنها پرتاب می کرد. پس ‏از آن اعضای تیم سعی در چیدن مجدد سنگ‏ها روی هم می‏کردند و اعضای گرو مقابل سعی در زدن توپ به‏ آنها و سوزاندنشان. اگر اعضای تیم می سوختند و نمی توانستند سنگ ها را روی هم بچینند بازنده بودند. و به همین ترتیب بازی ادامه می‏یافت. هفت سنگ امروزه از بازی‏های بومی محلی محسوب و دارای قوانین مدون می‏باشد. سایت دانشنامه خمینی شهر تعدادی از بازی های محلی را معرفی کرده است. در کتاب جاذبه های خمینی شهر در فصل میراث معنوی به آنها اشاره شده است. https://eitaa.com/danehnameh
آبادی های ماربین آزادان پیشینه و موقعیت جغرافیایی در اصفهان سه قریه به اسم آزادان ناميده‌ می ‌شود. آبادتر و بزرگترین آنها آزادان ماربین بوده است. در كتاب ذكر اخبار اصفهان حافظ ابونعيم نام رجال و بزرگانی از این منطقه آمده است. ياقوت می‌گويد: يك قريه هم از قراء اصفهان به اين نام (آزادان) ناميده می ‌شود و از جمله رجالی كه به اين قريه منسوب‌اند ابوعبدالرحمن قتيبه بن مهران مقری آزادانی می باشد. در حال حاضر این مکان که در حاشیه جاده آتشگاه واقع است به اصفهان بزرگ پیوسته و از مناطق شهرداری ناحیه 9 اصفهان می باشد. ریشه نام آزادان استفاده ازکلمه «آزاد» و مشتقات آن برای نامگذاری مرسوم و مقبول بوده است. بنابراین جزء اول آن همان «آزاد» و «ان» علامت نسبت و پسوند جمع كثرت است و می توان آنرا محل افراد آزاد معنی کرد و یا نسبت دادن آزاد مردان به این منطقه. مهریار، محمد، فرهنگ جامع نامها و آبادیهای کهن اصفهان، اصفهان، فرهنگ مردم 1382، صص 59 و60.
تقویم تاریخ 21 آبان ۹۷۷ 12 ربیع‌الثانی ۱۰۰۷ انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت توسط شاه عباس صفویان در طول سه قرن حکومت خود بر ایران سه شهر مهم تبریز، قزوین و اصفهان را به پایتختی برگزیدند. با انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت، شهر اصفهان توسعه یافت، ميدان شاه‌عباس ایجاد و محله عباس‌آباد يا تبريزى‌ها جهت اسکان تجار تبريزی و محله جلفا، براى اقامت ارامنه جلفاى ارس ايجاد شد. اين دو محله به وسيله چهارباغ و پل اللّه‌وردى‌خان به ديگر قسمت‌هاى شهر متصل گرديد. دو واحد مهم مسکونى، کاخ و باغ‌هاى سعادت‌آباد و شهرک فرح‌آباد ايجاد گرديد و به وسيله پل مارنان به شهر اصلى وصل شد. گفتنی است برخی از خاندان های خوزان از قرای ماربین در سرکار آمدن صفویه نقش موثری داشتند و تعدادی از آنها در دوران این سلسله به مناصب مختلف از جمله وزیری دست یافتند. نقل از کتاب رخدادهای مهربین https://eitaa.com/danehnameh
به مناسبت هفته کتاب
تقویم تاریخ اولین دوره انتخابات انجمن بلدی سده کی برگزار شد؟؟ در آبان 1310 اولین دوره انتخابات انجمن بلدی سده انجام گرفت و اسامی حائزین اکثریت برای تایید به مرکز ارسال شد. کسانی چون سید علی میرعنایت و ابوالحسن سیادت از اعضای فعال انجمن بلدیه سده بوده اند. در اولین انتخابات «سید علی آقا میرعنایتی» به عنوان اولین رییس انجمن بلدیه سده انتخاب شد. وی سالها در همین سمت مجددا انتخاب می شد. مقدمات دومین انتخابات بلدیه دو سال بعد از انتخابات اولی یعنی در بهمن 1312با دستور حکمران اصفهان به وفای متصدی بلدیه سده فراهم شد. این انتخابات در بهمن 1312 انجام و در آن 673 نفر از مردم سده رای دادند. آرا در محل استخراج و منتخبین به اصفهان معرفی شدند. اسامی به وزارت داخله ارسال و از بین آنها 6 نفر به عنوان اعضای انجمن بلدی سده تایید و در فروردین 1313 شروع به کار کردند. از آن پس این انتخابات هر دو سال یکبار انجام می شده است. ///// نقل از کتاب رخدادهای مهربین https://eitaa.com/danehnameh
به بهانه هفته کتاب مروری بر جلسات کتاب و متن خوانی در خمینی ‏شهر1 سالهاست در گوشه و کنار شهر عده‏ای دور هم جمع می شوند و کتاب می خوانند. البته سبک کار همه آنها یکسان نیست. در تعدادی از جلسات شرکت کنندگان یک کتاب را با هم می خوانند و گاه نقد و بررسی می کنند اما تعدادی از جلسات استاد محور است. هفته کتاب بهانه‏ای است تا جلساتی که اطلاعاتی از آنها در دسترس است معرفی شود. جلسات استاد آقا محمدی حدود بیست سال است که ایشان پیوسته مثنوی خوانی و گزیده ادبیات فارسی را اداره می کنند. سالها جلسات برای خانمها و آقایان جداگانه بود و در مکانهای مختلف از جمله انجمن خوشنویسان برگزار می شد اما چند سالی است که جلسات مذکور در مرکز فرهنگی باقرالعلوم خمینی شهر برای خانمها و آقایان یک جا برگزار می شود. به گفته استاد تا کنون بیش از 2000 جلسه متن خوانی و شرح و تفسیر آنها برگزار شده است. این جلسات سه بار درهفته دایر است. روزهای شنبه مثنوی و روزهای دوشنبه گزیده ای ادبیات فارسی به طور چرخشی خوانده و شرح و تفسیر می شود. ساعات برنامه با توجه به فصل تغییر می کند. کلاس ها در فصل جاری از ساعت 7 تا 8 بعد از ظهر دایر است. کتاب در حال خوانش در روزهای دوشنبه گلستان می باشد. https://eitaa.com/danehnameh
به بهانه هفته کتاب مروری بر جلسات کتاب و متن خوانی در خمینی ‏شهر2 دورهمی کتابخوانی آرتیمان جمع کتابخوانی آرتیمان در ۱۳ تیرماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را شروع کرد. هدف از تشکیل این گروه کتابخوانی جمعی در جهت آگاهی، توسعه و بهبود فردی، و فرهنگ سازی، آشنایی با کتاب و کتابخوانی است. در کنار اهداف مذکور، مباحث روانشناسی همچون ارتباطات سالم و کارآمد، رفع خجولی برای ارائه در جوامع مختلف، فن بیان و سخنوری، شخصیت شناسی در ارتباطات و.... توسط استاتید پیگیری می شود. جلسات جمع آرتیمان هر هفته و در اماکن مختلف از جمله خانه های تاریخی، کتابخانه ها، مراکز و فرهنگی شهرستان خمینی شهر برگزار می شود. گروه امیدوار است تعداد بیشتری از مردم شهر به این جمع بپیوندند. https://eitaa.com/danehnameh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی 📖 معرفی کتاب های تاریخی خمینی شهر 🌹 روابط عمومی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری خمینی شهر @Khomeinishahrfarhang
تقویم تاریخ ////// 27 آباه 1337 سفر نخست وزیر و هیأت دولت وقت به سده دکتر منوچهر اقبال در ۱۵ فروردین ۱۳۳۶ به نخست‌وزیری منصوب شد و تا شهریور ۱۳۳۹ این سمت را داشت. وی در دوره چهل و یک ماهه نخست وزیری به همراه هیأت دولت به سفرهای استانی می‏رفت و ضمن دیدار با مردم، در نشستی با استاندار و سایر مقامات محلی تصمیماتی اخذ می‏کرد. پنجمین این سفرها به استان دهم(اصفهان یزد و چهارمحال) بود وی در این سفر به سده هم سفر کرد در زمان سفر وی به سده امیرحسین امینی شهردار سده بود. شهردار طی سخنانی در حضور وی و اعضای انجمن شهر و معتمدین وقت تقاضاهای مردم منطقه را مطرح کرد. تغییر نام سده به همایون‏شهر، داشتن نماینده مستقل برای حوزه ماربین در مجلس شورای ملی، دایر کردن شهربانی، دادگاه، آسفالت خیابان‏ها، بر قراری کلاس ششم در دبیرستان عماد و....از جمله این درخواست‏ها از نخست وزیر بود. وی در مجلس شورای ملی گزارش سفر خود به استان دهم را طی سخنانی به نمایندگان داد که دربخشی از آن چنین آمده است: « بنده مسخواستم از فرصت استفاده کنم البته بطور اختصار جریان پنجمین مسافرت هیأت دولت یعنی مسافرت به استان دهم را به عرض آقایان نمایندگان محترم برسانم. روز چهارم مسافرت به نجف‏آباد و سده رفتیم بخش نجف آباد در حدود ۴۰ هزار نفر جمعیت دارد و بخش سده در حدود صد هزار نفر جمعیت دارد و یکی از بخش‏های خیلی حاصلخیز است ومردم فعالی دارد یکی از تقاضاهایشان این بود که این بخش به شهرستان تبدیل شود و چون اهالی تقاضا داشتند و تقاضایشان مشروع بود به تصمیم هیئت دولت تبدیل به شهرستان شد و از مزایای شهرستانی استفاده خواهند کرد و باین ترتیب اهالی این قسمت هم از این اقدام دولت بسیار خوشحال بودند.». نقل از کتاب رخدادهای مهربین https://eitaa.com/danehnameh
صابون سازی در پیشینه خمینی شهر //// صابون مناطق اصفهان یعنی صابون ایرانی با چربی گاو و گوسفند تولید می شد که نرم و ارزان بود و به صابون پیچ معروف بود. در سده به دلیل فعالیت دباغی پیه یعنی چربی گاو و گوسفند وجود داشت و به همین دلیل تعدادی از اهالی به ویژه در ورنوسفادران به تولید این نوع صابون اشتغال داشتند. روزگاری کارگاه های صابون سازی در ناحیه کوه دو شاخ، خیابان شریعت فعلی مثلا درب یخچال و تعدادی از خانه ها دایر بود. کارخانه صابون پزی کلبعلی این کارخانه صابون پزی در محله بسته واقع بوده و دربی هم به بازار ورنوسفادران داشته است. کارخانه در سال 1295 توسط کلبعلی ایاغی(احتمالا دباغی) ورنوسفادرانی وقف مسجد تاریخی آقاعلی اکبر(بسته)شده است. این محل تا اوایل دهه 1350 به خاک کلا در بین مردم معروف بود چون پسمانده های گیاه کیلا یا شور که در تهیه صابون از آن استفاده می گردید در آن انبار شده و حالت تپه به خود گرفته بود. زمین خاکه کلا به همت اهالی به مدرسه تبدیل شد. %%%%% نقل از کتاب نام ها و نشانه ها (((((( https://eitaa.com/danehnameh
بازی های محلی ///// چاخ و چاخو بازی محلی بین دو گروه است. برای انجام آن به یک محوطه باز، یک دستمال یا چشم بند و دو قطعه سنگ که در دست جای بگیرد نیاز است. ابتدا دو سر گروه یارگیری کرده و هرکدام از گروه ها‏ در یک طرف میدان به فاصله حدود صد متر مستقر می شوند. سپس از هرگروه یک نماینده در وسط میدان می نشینند. با قرعه فردی که باید چشمش بسته شود مشخص می شود و فرد دیگر چشم نماینده رقیب را با دستمال می‏بندد آنگاه یکی از افراد گروهش را با این جمله صدا می زند:«چاخ چاخو آهسته بیا و آهسته برو تا تو را نبینند». یک نفر از گروه می‏آید و یکی از دو قطعه سنگی را که روی هم گذاشته شده بر می دارد و دو ضربه به سنگ دیگر می زند و سپس به گرو خود بر می گردد. در ادامه بازی نمایند گروه چشم فرد گروه رقیب را باز می‏کند تا فردی را که آمده بود و ضربه سنگ را زده بود مشخص کند. اگر تشخیص درست بود. باید گروهش از گروه رقیب سواری بگیرد و اگر غلط بود باید به گروه رقیب سواری بدهند. در ادامه بازی جای نمایندگان عوض و اینبار نماینده گروه مقابل چشمش بسته می‏شد تا اینکه همه افراد دو گروه به نوبت چشمشان بسته شود و بازی تمام می‏شد. //// https://eitaa.com/danehnameh
معدن، و گارگاه در پیشینه خمینی شهر //// در بعضی از متون و کتاب ها به معادنی در ناحیه سده اشاره شده است از جمله در الاخبار آمده:«و معادن گل سرخ و معدن گل رخت شور در غاری واقع در ۲ کیلومتری سده و گل ارمنی در مزارع ورنوسفادران». همچنین در وقف نامه ها و اسناد به نام ها و نشانه هایی از کارخانه های دباغی، زهتابی، صابون سازی، رزازی، آسیاب گچ و گندم بر می خوریم. رزازی رزازی به معنی برنج کوبی است یک کارخانه رزازی در حاشیه جوی‏گاردر میانی روبروی مسجد آقا علی اکبر وجود داشته که علی اکبر ورنوسفادرانی آنرا وقف مسجد می کند. گچ سابی یا آرگاگچی تا دهه های اولیه قرن 14 و شکل گیری کارخانه های گچ اهالی ماربین و سه محل بزرگ آن سنگ گچ را از حاجی آباد به آسیاب های محلی موسوم به آرگاگچی می آوردند. الاغ ها و گاه قاطر از آسیاب ها از جاده خوشاب به حاجی آباد می رفتند. در مسیر آنها قلعه ای جهت استراحت در انتهای محل کنونی بیمارستان ساعی، وجود داشت. این چهارپایان سنگ گچ ها را به آسیاب ها می رساندند تا در آنجا خرد و آسیاب شده و سپس بار بر الاغ برای مشتری ها می بردند. این آسیاب ها در مکان های مختلف از جمله ورنوسفادران در حاشیه خیابان امام شمالی فعلی وجود داشت. نام خانوادگی گچکار در ورنوسفادران ریشه در این شغل دارد. نقل از کتاب نام ها و نشانه ها (((((( https://eitaa.com/danehnameh
آبادی های ماربین آشنستان پیشینه و موقعیت جغرافیایی نام مزرعه‌ای نزدیکی به كوه آتشگاه و مجاور ديه‌های كالادان و نصرآباد، از ديه‌های ماربين پر از درختان ميوه و اكثراً به و گلابی بوده است. این منطقه که درحاشیه جاده آتشگاه واقع است به اصفهان الحاق و در حوزه شهرداری ناحیه 9 اصفهان قرار دارد. ریشه نام آشنستان مهریار با استفاده از واژه‌ شناسي معنی آنرا جايگاه آب دانسته است و می آورد: نام اين ديه از «اش» مشتق نشده است و ريشة آش و مشابه آن اَش و اَشَن همه اينها از ريشه «اُو» و حرف «س» تشكيل يافته و ترتيب اشتقاق آن در نام بسياری از ديه‌ها و جاها می‌آيد چنانكه مي‌توان فكر كرد اصلاً حرف «ش» با آب در واژه‌های اَشَن، آشنستان و نيز اُشيان و يا آشيان يك تركيب كهنه به معنی آب را نشان می‌دهد. در مورد آشنستان بايد دانست كه واژه از سه جزء تركيب يافته است. «آ+شن+ستان». جزء اول همان واژة «آو» است به معنای آب و جزء دوم «شن» به معنی جا و محل و خانه است چنانكه در گلشن و جزء سوم «ستان» به معنی افزايش و كثرت در محل است چنانكه در گلستان و كوهستان و روی هم رفته به معنی آب ستان يا جايگاه آب است كه آب در آنجا فراوان است. -آفاران پیشینه و موقعیت جغرافیایی آپاران را، آپارون هم ذکر کرده اند.یکی از آبادیهای ماربین. در غرب اصفهان است. منطقه ای خوش آب و هوا بوده که باغ های به داشته و در آن گل سرخ پرورش می داده اند. همسایه دو قریه دیگر ماربین آزادان و ورزان بوده و در حال حاضر از محلات شهرداری ناحیه 2 اصفهان در خیابان شهیدان است. ریشه نام آپاران درست آن آپاران است. از سه جزء(آپ+ر+ان) تشکیل یافته است. جزء اول به معنی آب و جزء دوم، حرف زینت و جزء سوم، پسوند است به معنی کثرت در مجموع معنی کلمه آبان است به صورت بهتر و بیشتر. نقل از کتاب نام ها و نشانه ها، محمدعلی شاهین https://eitaa.com/danehnameh
هرستان ؟؟؟؟؟ در كتاب محاسن اصفهان از مفضل بن سعد بن حسين مافروخی که خود اصالتی هرستانی دارد، ديه هرستان را از رستای ماربين ذکر کرده است رزم آرا در دهه 1320 در باره هرستان می نویسد:«دهی است از دهستان ماربین اصفهان که در 3 هزار گزی باختر سده و در کنار راه شوسه قرار دارد. جایی است جلگه و معتدل و دارای 1431 تن سکنه. از زاینده رود مشروب میشود و محصول عمده اش غله، پنبه، صیفی، میوه، تنباکو و کار مردم زراعت است. زنان کرباس بافی می کنند.». امروزه هرستان در شرق بلوار امیر کبیر و در حوزه شهرداری ناحیه یک خمینی شهر قرار گرفته است ریشه نام چند نظریه در خصوص ریشه نام هرستان وجود دارد: 1- چون اَ در پهلوی با "ه" يك علامت دارد بنابراين "هر" تغيير يافته "اُر" به معنای آب است و "ه" پيش از حرف اعراب "او" نيز حذف ميشود و هرستان مجموعاً به معنی مكان و جايگاه آب است. 2- با توجه به نوشته های مسعودی در خصوص وجود معبدی برای مهر بر فراز كوه آتشگاه، وجه تسميه اين ناحيه بی ارتباط با آيين مهرپرستی نيست. لذا كلمه هرستان به نوعی با آيين مهرپرستی ( هور= خورشيد) در ارتباط است. 3- هَر به معنی كوه و پاس داشتن است و هرستان به معنی مكان روئيدن كوه است و چون منطقه همجوار کوه آتشگاه است، هرستان نام گرفته است. http://daneshnam.ir/krr
میراث معنوی باقالی صبحانه ای است که پختن آن روزگاری شغل اصلی بعضی افراد در محل های مختلف شهر بوده است.این افراد لپه های باقالی را پخته وکوبیده وطعم داده ودر ظروف سفالی خاص که نوعی بلونی استوانه ای بودمی ریختند وقاشق چوبی دسته بلندی برای برداشتن باقالی ودادن به مشتری درآن می گذاشتند برخی از آنهاصبح زود سر گذر ها می رفتند وفریاد می زدند: آی باقالی، آی باقالی باقالی بخور کشتی بگیر بخور زمین دوباره بگیر اسامی این افراد با پسوند باقالی آورده می شد مانند ابرام ورضا وحسین باقالی. آویشن همنشین دیرینه باقالی است که بر روی آن ریخته می شود ودر گویش مردم اوشون تلفظ می شود.باقالی اکنون دربرخی از آش وعدس فروشیها عرضه می شود و برخی از خانواده ها هم آنرا در خانه می پزند.رضا باقالی از محله باولگان یکی از معروفترین پزنده های باقالی بود .محمد ابراهیم( ممد ابرام) در ابتدای نیز درمحله گاردر چنین شهرتی داشت. درمحله اندوان درمحلی که اکنون بانک صادرات خیابان مدرس است باقالی فروشی بود. جالب اینکه این نوع پخت باقالی واستفاده از آن به عنوان صبحانه مخصوص این منطقه است و تنها دربعضی مناطق که زبان ولاتی دارند مثل خورزوق آنرا می شناسند.این سبک پخت باقالی این قابلیت را دارد که به عنوان میراث معنوی شهر ثبت شود. نقل از کتاب جاذبه های خمینی شهر، محمدعلی شاهین https://eitaa.com/danehnameh
فرهنگ لغات نیاکان(1) اشاره:اسامی و کلماتی در پیشینه شهر به کار برده می شد که ممکن است عده ای با آن آشنا نباشند. این گونه لغات با عنوان (فرهنگ لغات نیاکان) از طریق دانشنام به تدریج نشر می شود. امید است همراهان عزیز هم با فرستادن لغات محل خود همراهی بفرمایند. ***** اِشکنه: نوعی غذای ساده با ماده اصلی تحم مرغ اَنگُلی: انگشت اورچین: پلکان، راه ارتباطی با بام اوماج: نوعی آش آبرامی: نوع محلی کوفته برنجی آلوچه: گوجه فرنگی. خشک شده آن به عنوان پاگوشتی و پامرغی استفاده و از آن خورشت آلو تهیه می‏کنند. بادیه: کاسه بزرگ، نوعی ظرف مسی شبیه به قابلمه که فاقد در و دست‌گیره بود بارجامه: جوالی که دهن آن در پهلو بود و بر پشت خر می گذاشتند و در آن اشیا را می گذاشتند، صندوق رخت، خورجین، خرجین، گالوار هم می گفتند. باغ ملی: پارک، بوستان بورموت: نوعی گلابی بولونی: کوزه سفالی دهان گشاد، خُم یا ظرف کوچک برای ترشی، پنیر و ماست https://eitaa.com/danehnameh
مسجد جامع خوزان ((((((((((((((((( این مسجد در بافت قدیمی خوزان واقع و گفته می شود قبل از احداث مسجد آتشکده ساسانی بوده است که به مسجد تبدیل شده است، شیوه معماری آن را به قرن هشتم هجری نسبت می دهند در سال 1068 ه.ق (دوره صفویه) تغییرات و الحاقات به آن صورت گرفته که از جمله آن ها مناره و گلدسته است. سنک آب موجود در آن به سنه 1108 ه.ق وقف گردیده است. در دهه1330مورد توجه اداره باستان شناسی قرار گرفته و تعمیراتی در آن صورت گرفته است. در دوره قاجار شبستان ضلع غربی مسجد گسترش یافته است و تعمیر شده است. مسجد در خیابان شریعتی جنوبی، پنجشنبه بازار واقع و در سال 1375 به شماره 1721 به ثبت آثار ملی رسیده است. نقل از کتاب نام ها و نشانه ها عکسهای این مسجد در سایت داشنامه خمینی شهر http://daneshnam.ir / در دسترس است.