eitaa logo
دانشنامه شهرستان خمینی شهر
284 دنبال‌کننده
85 عکس
1 ویدیو
1 فایل
این کانال با هدف انتشار تحقیقات و پژوهش ها در خصوص تاریخ و پیشینه شهرستان خمینی شهر و منطقه ماربین ایجاد گردیده است.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ایران نژاد
شهر شعر یادآمد شاعران آسمانی : استاد اصغر حاج حیدری (خاسته)، استاد عبدالعلی صادقی، استاد خلیل بلدی (باغبان)، علی پورکاظم، علی اکبر باقری (لاله). تجلیل از خدمات ارزشمند فرهنگی و ادبی استاد علی آقامحمدی سخنران : دکترسیدمحمدجواد هاشمی چهارشنبه، ۲ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۱۷ خیابان ۱۷ شهریور، فرهنگسرای بعثت خمینی‌شهر
در یک حرکت مردمی در تاریخ 2 آبان 1403 طی مراسمی پاسداشت و یادآمد پنج نفر از شاعر درگذشته شهر برگزار شد. در این مراسم که در محل فرهنگسرای بعثت به همت هیئت مدیره و جمعی از شاعران برگزار شد از خدمات فرهنگی استاد علی آقا محمدی طی سی سال گذشته تجلیل به عمل آمد با این شخصیت فرهنگی دیارمان آشنا شویم: علی آقامحمدی متولد 1336 کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دبیر سرشناس ادبیات خمینی‏ شهر، مدرس دانشگاه کتابشناس، مثنوی پژوه، قرآن پژوه فعال حوزه کتاب و فرهنگ سوابق فرهنگی استاد آقا محمدی دایر کردن انتشارات در خمینی شهر با عنوان کهندژ انتشار حدود بیست عنوان کتاب تدوین و انتشار دو اثر سروش با عنوان روضه الاسرار و سرشک غم. دایر کردن کتابفروشی به منظور وارد کردن کتابهای مفید به شهر و دسترسی شهروندان به کتاب عضو سابق انجمن کتابخانه های شهرستان خمینی شهر شرکت و پیشرانی ساخت و تجهیز کتابخانه عمومی مخروبه شهر که اکنون به کتابخانه الغدیر معروف است. عضو هیئت مووسس مرکز فرهنگی باقرالعلوم خمینی شهر و هیئت مدیره مرکز عضو فعال احداث کتابخانه و فرهنگسرای بعثت به لحاظ جذب منابع مالی از طروق مختلف و انتخاب و خرید کتاب عضویت در اولین هیئت مدیره فرهنگسرای بعثت عضو کمسیون نامگذاری معابر شهر و انتخاب نام های مناسب برای آنها عضویت در چندین مووسسه فرهنگی و خیریه‏ای و پیشرانی تاسیس آنها برگزارکننده کلاس‏های مستمر در حوزه ادبیات به ویژه مثنوی، قرآن و موضوعات مناسبتی از 20 سال پیش تا کنون که همچنان هفته ای سه جلسه در باقرالعلوم دایر است تشکیل کتابخانه شخصی کم نظیرhttps://eitaa.com/danehnameh
آیا کتابخانه عمومی شهر مخروبه بود؟ تاریخ چه می گوید؟ چند روز پیش مراسمی در بزرگداشت چند شاعر آسمانی و مرد فرهنگ شهر استاد آقا محمدی در کتابخانه بعثت برگزار شد. معلوم است وقتی از کسی تجلیل می شود باید خدماتی در پرونده خود داشته باشد با وجود مخالفت استاد تنها بخشی از خدمات ایشان رسانه‏ای شد. در یکی ازبندهای معرفی ایشان آمده بود (شرکت و پیشرانی ساخت و تجهیز کتابخانه عمومی مخروبه شهر که اکنون به کتابخانه الغدیر معروف است.) فردی در واکنش به این متن این پیام را فرستاده است: ادبیات این نوشته توهین آمیز است. «کتابخانه مخروبه شهر»!!! به «کتابخانه الغدیر » معروف است!!! کتابخانه الغدیر، کتابخانه مرکزی شهر است و با بهترین کتابخانه های استان رقابت می کند. به عنوان عضو کتابخانه که در کتابخانه های زیادی رفت و آمد کرده ام به این نگارش معترضم. شاید برای شما کتابخانه الغدیر ناشناخته باشد ولی برای اهل مطالعه کاملا شناخته شده است به نظر می رسد شما خصومت شخصی با کتابخانه برتر شهرستان دارید حتی با فرض خصومت شخصی شما نباید سعی در تخریب جایگاه یک نهاد فرهنگی و اجتماعی بکنید. چون شما نیز در عرصه فرهنگی فعالیت می کنید و ضرر این کار ابتدا متوجه خودتون می شود) برای آشنای با تاریخ کتابخانه های شهر و تفکیک کتابخانه عمومی و الغدیر، بخشی از گفتگو با یکی از اعضای انجمن کتابخانه های وقت شهر را بخوانید «پویش دانش آموزی در دهه هفتاد راوی: دکتر محمدرضا عشقی تاریخ مصاحبه: 1396 مکان مصاحبه: فرهنگسرای بعثت محورهای گفتگو: نامه بیش از هزار دانش آموز خمینی‏شهری به رئیس جمهور اشاره: در اوایل دهه 1370 صدها دانش‏آموز شهر به دفتر رئیس جمهورآیت‏الله رفسنجانی از وضعیت نابسامان کتابخانه عمومی‏نامه‏نگاری می‏کنند.1 و علی‏اکبر اشعری معاون وقت وزیر ارشاد در پاسخ نامه‏نگاری‏ها ازشهر و کتابخانه بازدید می‏کند که منجر به تخریب ساختمان قدیمی‏ کتابخانه عمومی‏ واقع در خیابان شهید صدوقی و احداث ساختمان جدیدی با عنوان کتابخانه الغدیر می‏شود. برای اطلاع از جزییات این اتفاق با دکتر محمدرضا عشقی یکی از افرادی که مدیریت این طرح را به عهده داشت گفتگوی پیش‏رو انجام شده است. چرا دانش‏آموزان خمینی‏شهری به رئیس جمهور نامه نوشتند؟ 25 سال از تاسیس کتابخانه عمومی ‏همایون‏شهر2 می‏گذشت. سردر کتابخانه تخریب شده بود و خطر ریزش سقف وجود داشت. کتاب‏ها‏ی فرسوده و پاره پوره این تنها کتابخانه شهر هم که داستان خودش را داشت. انجمن عمومی ‏کتابخانه‏ها‏ متشکل از مسئولان دستگاه‏ها‏ی دولتی و چهار عضو به نمایندگی از شهروندان آقایان مجید زهتاب3، علی آقامحمدی4 و اصغر فخاری و اینجانب بر آن شدیم تا یا کتابخانه عمومی‏شهر را بازسازی کنیم یا کتابخانه‏ای در نقطه‏ای دیگر از شهر دایر کنیم......... زمانی گذشت و نمایندگان مردم در انجمن عمومی‏ کتابخانه‏ها‏ لازم دیدند فکری به حال کتابخانه عمومی‏شهر بکنند. چه فکری؟ فکری که منجر به تجدید بنای کتابخانه شهر بشود از آنجا که دبیر ادبیات دبیرستان‏ها‏ی شهر بودم دبیران ادبیات را گرد آورده و مسئله را طرح کردیم وبه این فکر افتادیم با یک پویش دانش‏آموزان شهر را به واکنش واداریم. چگونه، راه پیشنهادی چه بود؟ از دانش‏آموزان کمک بگیریم و ازهمه دانش‏آموزان سال سوم و چهارم دبیرستان بخواهیم نامه‏ای به رئیس جمهور بنویسند و از وضعیت فرهنگی شهر به ویژه کتابخانه عمومی ‏گلایه کنند. قرار بر این شد که هر دانش‏آموزی که نامه را نوشت و رسید پست سفارشی را به ما تحویل داد نمره انشای ثلث دومش 20 بشود. و دانش آموزان ازاین طرح استقبال کردند؟ بله هزار و 50 دانش‏آموز از این طرح استقبال کردند و رسیدهای پست سفارشی یکی بعد از دیگری به دست دبیران رسید و آنها هم رسیدها را به من رساندند. شما با این رسیدها چکار کردید؟ سراغ فرماندار وقت رفتیم و رسیدها را نشانش دادیم تا وی در جریان حرکت دانش‏آموزان باشد. بازخوردی هم این نامه نگاری دسته جمعی داشت؟ بله سه هفته از آن ماجرا گذشته بود و بنده در یکی از کلاس‏ها‏ی هنرستان شهید رجایی مشغول تدریس بودم که آقای فضل‏الله کریمی‏ مدیر هنرستان صدایم کرد و گفت که دو نفر با یک ماشین بلیزر آمده‏اند و سراغ شما را می‏گیرند.نزد آنها رفتم، وقتی خودشان را معرفی کردند متوجه شدم آقای جزایری ‏از نهاد ریاست جمهوری است که همراه معاون فرماندار برای پیگیری نامه نگاری‏ها سراغ من آمده‏اند. ماموریت نماینده رییس جمهور چه بود؟ در پاسخ به پویش دانش‏آموزان برای بازدید از کتابخانه عمومی ‏شهر. آمده بودند نامه‏ها‏ کار خودش را کرده بود و رئیس‏جمهور نماینده‏اش را برای بررسی صحت و سقم موضوع فرستاده بود، بنابراین به اتفاق به بازدید کتابخانه رفتیم. واکنش نماینده رییس جمهور چه بود؟
آقای جزایری با مشاهده وضعیت اسفبار ساختمان و کتاب‏ها‏ی پاره پوره، بسیار شگفت‏زده شد و پرسید این کتابخانه عمومی‏ شهری با این جمعیت است؟! وی باور نمی‏کرد که اینجا کتابخانه عمومی‏ خمینی‏شهر باشد تا اینکه آقای غفاری به عنوان کتابدار این کتابخانه مهر کتاب‏ها‏ را نشانش داد. بعد هم به او گفت که صبح‏ها‏ در کتابخانه هستم و عصرها بقالی می‏کنم. بعد از این بازدید چه اتفاقی افتاد؟ بعد از بازدید جلسه‏ای در فرمانداری باحضور نماینده رییس‏جمهور برگزار کردیم و وی گزارشی تهیه و آنرا برای دفتر ریاست جمهوری برد. از طرف مرکز بعد از آن اقدامی‏ صورت گرفت؟ بله هنوز یک ماه از بازدید آقای جزایری نگذشته بود که آقای اشعری از وزارت فرهنگ و ارشاد به خمینی‏شهر آمد. وی در جلسه‏ای با حضور مسئولان شهر از جمله آیت‏الله احمدی امام جمعه و نماینده وقت مجلس، فرماندار لطفی، شهردار نجفی، دکتر صلواتی5، حاج‏آقا نورالله جبل‏عاملی و... در مسجد‏ها‏شمیه6 شرکت کرد. نماینده وزارتخانه در این نشست گفت که رئیس جمهور از این وضع اسفناک بسیار ناراحت شده و نامه تندی به وزارتخانه نوشته است. او گفت که 50 درصد ساختمان با ما و بقیه با خودتان، و رو کرد به حضار و گفت در این جمع کسی پیدا می‏شود نصف دیگر هزینه ساخت را تقبل کند؟». بعد این ماجراها عاقبت کتابخانه عمومی شهر(مخروبه) تخریب شد و با پیگیریهای مستمر همین افراد به جای آن کتابخانه الغدیر(اکنون) در خور شان مردم ساخته و افتتاح شد حال این کتابخانه که اینگونه به آن عشق می ورزید به همت چه کسانی بنا شده است و چه کسانی بدون سر و صدا حدود 1000 جلد کتاب را مجانی به آن هدیه می‏کنند به امید اینکه.... برای اطلاع بیشتر به این منابع مراجعه فرمایید سایت دانشنامه خمینی شهر اداره کتابخانه های عمومی شهرستان خمینی شهر و رخدادها از مهربین تا تشکیل شهرستان خمینی شهر و رخدادهای خمینی شهر از تشکیل شهرستان تا پایان سال 1400 مراجعه فرمایید
هدایت شده از محمدعلی شاهین
آدم دوسره مجموعه داستان کوتاه نویسنده: محمدعلی شاهین شرح داستانها بر پایه سبک زندگی و باورهای مردم برخی از مناطق ایران در دهه‏هایی اولیه قرن 14 نگارش شده است. آدم دوسره شامل 29 داستانک است که در 150 صفحه با این عناوین نگارش شده است باز هم تابستان پا به پای ننه جون پاداش برف روبی پالان دوز پیش ‏آهنگی جذامی چون‏ سواری خانم ‏های پایین باغچه خفاش سرگردان در انتظار نوروز‏علی دردسرهای فیلم دیدن دودی ‏های محله آدم دوسره سلام خان سلام علیک کلاف‏کنی سوتک‏ های امامزاده شرط بندی های عجیب غلوم عباس قصه ‏های نا تمام بابا کتک چُوق کُرکُری گیتی ‏نورد لجبازی ‏های علی کلاه مال نان و پنیر و سبزی نذر بادام نسخه شیر نوجوان مهاجر هیاری یک سر و دو گوش https://eitaa.com/danehnameh
هدایت شده از محمدعلی شاهین
عناوین رخدادهای نیمه اول آبان‏ماه از ماربین به خمینی شهر ///// آبان 1101(محرم۱۱۳۵ ) سقوط اصفهان به دست محمود افغان 2 آبان 1392 درگذشت دکتر مرتضی سیادت 3 آبان 1357 رهایی زندانیان سیاسی از زندان‌های رژیم پهلوی 3 آبان 1392 تاسیس کتابخانه عمومی علامه میرداماد خمینی¬شهر 4 آبان 1346 گشایش سازمان زنان ایران در همایون‏شهر 7 آبان 1367 انتخابات میاندوره ای دوره سوم مجلس شورای اسلامی 7 آبان 1392 در گذشت سید محمود ابطحی 7 آبان1370 درگذشت دکتر حامد سیادت 8 آبان 1345 دومین سرشماری عمومی نفوس و مسکن 8 آبان 1355 سومین سرشماری عمومی نفوس و مسکن 10 آبان 1335 اولین سرشماری عمومی نفوس و مسکن 10 آبان 1385 شروع سرشماری نفوس و مسکن مشروح رخدادها در کتابهای رخدادهای خمینی شهر و ماربین بیشتر ازhttp://daneshnam.ir /
نام بلوار باغبان چه مناسبتی دارد؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟ این بلوار در غرب خمینی شهر حد فاصل میدان پیوند تا میدان شیوا درحاشیه و در قسمت‏ هایی دل باغات خمینی شهر امتداد دارد. نام خود را از شاعر برجسته شهر، مرحوم خلیل بلدی متخلص به باغبان گرفته است و به مناسبت منطقه خیابان هم با نام انتخاب شده تناسب دارد. باغبان چه کسی بود؟ وی در سال 1315 در محله فروشان متولد شد از کودکی در کنار پدرش به باغبانی پرداخت و به سرودن اشعاری در مدح و مصائب ائمه اطهار بخصوص امام حسین(ع) پرداخت. در سال 1332 به انجمن ادبی کمال راه یافت و از محضر اساتید بزرگواری همچون صغیر اصفهانی و شکیب اصفهانی بهره ها برد. در سال 1338 مجموعه ای را با نام نغمه دل منتشر نمود. در دهه 1340 با همکاری وی انجمنی با نام انجمن ادبی سروش در همایونشهر تأسیس شد. استاد خلیل بلدی در سال 1344 انجمن ادبی سروش را در سده تاسیس نمود. استاد باغبان که شاگردان زیادی را تقدیم شهر کرد در اسفند 1382 دار‏فانی را وداع گفت. تعدادی از شاگردان وی پس از در گذشتش انجمن شعر باغبان را بنا نهادند. آثار: 1-مجموعه شعر «نغمه دل» 2-گلهای باغبان: مجموعه شعر http://daneshnam.ir/9q
به بهانه هفته کتاب <<<<<< تقویم سیر تحول کتابخانه‏های عمومی در کشور ///// سال ۱۳۰۵ تاسیس "كتابخانه بلدیه تهران"، شاید نخستین كتابخانه عمومی به مفهوم جدید سال ۱۳۴۰ تاسیس كتابخانه عمومی پارك شهر تهران. ۲۹ دیماه ۱۳۴۴ تصویب قانون تأسیس كتابخانه های عمومی در سطح شهرها تصویب پرداخت ۵/۱ درصد درآمد شهرداریها به تأسیس و اداره كتابخانه های عمومی تشکیل انجمن كتابخانه های عمومی در شهرها. سال ۱۳۵۲ تصویب توقف پرداخت ۵/۱ درصد كمك شهرداریها به كتابخانه ها و پرداخت بودجه از طریق وزارت فرهنگ و هنر وقت پیشنهاد ساخت ۱۰۰۰ باب كتابخانه عمومی در کشور تعداد كتابخانه های عمومی در كشور قبل از انقلاب اسلامی ۲۹۰ باب سال ۱۳۶۱ تغییر نام دبیرخانه هیأت امنای كتابخانه های عمومی كشور به "اداره كل كتابخانه های عمومی كشور" سال ۱۳۶۸ فعال شدن مجدد هیأت امنای كتابخانه های عمومی كشور از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۸ تاسیس و تکمیل کتابخانه های عمومی با بودجه های استانی رشد كمی كتابخانه ها در این مقطع به ۱۳۵۰ باب سال ۱۳۸۴ رسیدن تعداد كتابخانه ها به ۱۶۴۱ باب سال 1388 رسیدن تعداد كتابخانه ها به 1763 باب سال 1382قانون "تأسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی" درمجلس شورای اسلامی تبدیل کتابخانه های عمومی به "نهاد غیر دولتی"و جدا شدن از وزارت ارشاد و شکل گیری نهاد انجمن کتابخانه های کشور اعضای انجمن هر شهرستان عبارتند از: فرماندار(رییس انجمن)، شهردار(شخصیت حقوقی)، رییس ارشاد(دبیر انجمن)، 4 نفر عضو حقیقی و مسوول انجمن کتابخانه های عمومی. از آغاز سال 1388 این نهاد به طور کامل از ارشاد جدا شده و به صورت مستقل عمل می کند. از لحاظ بودجه وابسته به نیم درصد درآمد شهرداری می باشد. https://eitaa.com/danehnameh اطلاعات کامل از دانشنامه خمینی شهر
به بهانه هفته کتاب(2) ///// سیر تحول کتابخانه ها از سده به خمینی شهر ******* - سال 1312 تصویب انجمن بلدیه برای تاسیس قرائتخانه در بلدیه سده و خرید نشریات و کتاب برای آن - پیش از تاسیس کتابخانه عمومی تاسیس کتابخانه در مدارس از جمله دبستان سروش و هما - سال 1339 تاسیس کتابخانه‏ای در دبیرستان عماد با بیش از 700 جلد کتاب - سال 1344همزمان با تصویب قانون کتابخانه های عمومی، ساخت کتابخانه عمومی همایون شهر در زمینی در سمت شرقی شهرداری منطقه 2 فعلی - سال 1346 تاسیس کتابخانه کودک در سمت غربی همین شهرداری. - دهه 1350 تاسیس کتابخانه در تعدادی از مساجد شهر با کاربرد محلی - دهه1370 تخریب ساختمان قدیمی کتابخانه عمومی و ساخت کتابخانه‏ای در 3 طبقه با عنوان «الغدیر » - دهه دوم و سوم پس از پیروزی انقلاب و همزمان با فعالیت مجدداً هیأت امنا رشد کمی و ساخت و ساز کتابخانه ها در شهرستان خمینی‏شهر - تعداد کتابخانه های نهادی و مشارکتی عمومی خمینی‏شهر در شهریور 1392 به 30 باب افزایش یافت و در سال 1399 تعداد کتابخانه های عمومی نهادی و مشارکتی شهرستان به.بیش از سی باب رسید. https://eitaa.com/danehnameh بیشتر ازhttp://daneshnam.ir
به بهانه هفته کتاب(3) ///// در سال 1370 ساختمان قدیمی کتابخانه عمومی شهر تخریب و با مشارکت اداره ارشاد و شهرداری کتابخانه ای در 3 طبقه ساخته شد و الغدیر نام گرفت. از اواخر دهه 1370 با ورود اهالی و خیران یکی پس از دیگری در نقاط مختلف شهرستان ساخته و به بهره برداری رسید، به شکلی که در سال 1397 کمتر محله ای است که کتابخانه نداشته باشد. تعداد این کتابخانه ها در این سال بیش از 30 باب می باشد. ثمره یکی از اولین های این حرکت فرهنگی، کتابخانه و فرهنگسرای بعثت واقع در خیابان 17 شهریور می باشد. در سال ۱۳۷۸ نخستین جلسه برای تاسیس فرهنگسرای برگزار و در سال ۱۳۸۳ مرحله نخست فرهنگسرا به مساحت ۹۱۰ متر مربع و مخزن کتاب با حدود ۲۰ هزارجلد کتاب و دو سالن مطالعه با حضور حدود ۱۶۵۰ نفر افتتاح شد. نام اکثر کتابخانه ها از نام ائمه اطهار(ع) و گاه محل و دیگر نام های مذهبی گرفته شده است. سال تاسیس برخی از کتابخانه‏های شهرستان خمینی ‏شهر کتابخانه دارالزهرا(س):1374 کتابخانه بعثت: 1378 کتابخانه فاطمیه: 1378 کتابخانه هاشمیه: دهه 1370 کتابخانه کوثرآدریان: 1378 کتابخانه باقرالعلوم: 1380 کتابخانه امام محمد باقر: 1389 کتابخانه دانش: 1389 کتابخانه علامه میردادماد:1392 منابع: نهاد کتابخانه های خمینی شهر شاهین، محمدعلی، هزارسال خمینی شهر،گفتمان اندیشه:1396 پیمانی، لیلا، مصائب کتابخانه ‏های خمینی ‏شهر فرصت آنلاین, 13 تیر 1396 30 باب کتابخانه تا پایان شهریور در خمینی شهر فرصت آنلاین, 25 تیر 1392 https://eitaa.com/danehnameh بیشتر ازhttp://daneshnam.ir
نام خیابان استاد طلایی از کجا گرفته شده است؟ ؟؟؟؟ این خیابان به نام احمد غفور زاده شاعر متخلص به طلایی مزین شده است با وی آشنا شویم تاریخ تولد: 13 فروردين 1308 شمسي ،درگذشت: 23 فروردين 1381،آرامگاه: امامزاده سید محمد تحصيلات خود را در دبستان هاي هما و اسلامي زير نظر استاد ابراهيم همايي برادر علامه جلال الدين همايي به پايان رساند و مقدمات عربي و تعليم خط را در مكاتيب قديم فرا گرفت. از 14 سالگي سرودن شعر را شروع كرد و در سال 1328 به انجمن هاي ادبي اصفهان راه يافت و در مكتب صغير اصفهاني به كسب فيض پرداخت فعالیت های استاد طلایی رامیتوان به چندین حوزه تقسیم کرد که برشمرده می شود. از سال 1329 شمسي همكاري خود را با جرايد و مطبوعات تهران، اصفهان و شهرستان ها آغاز كرد. اين همكاري ابتدا با مجله فكاهي "ماه" به مديريت اسداله شهرياري و سپس با روزنامه فكاهي-انتقادي "چلنگر"، روزنامه "توفيق" و همچنين روزنامه "اصفهان" به صاحب امتيازي نويسنده بزرگ اميرقلي اميني و روزنامه هاي "هاتف"، "شمع حقيقت"، "مكرم" و "اوليا"و نيز روزنامه "نويد اصفهان" به سرپرستي دكتر صلواتي بوده است كه با اين همكاري تنگاتنگ و مستمر با جرايد توانست قسمت قابل توجهي از آثار خود را به جامعه شعر و ادب تقديم كند. استاد طلايي در فروردين 1339 با همفكري و همت جمعي از نويسندگان، شعرا و هنرمندان اصفهان انجمن ادبي و هنري سعدي اصفهان را تاسيس كرد تالیفات: استاد بجز دیوان اشعار کتب تحقیقی ومقالات متعددی از جمله درباب گویش ولاتی نگارش کرده اند که متاسفانه تعدادی از آنها چاپ نشده است . بیشتر ازhttp://daneshnam.ir / https://eitaa.com/dane
عنوان کتاب: مردی از اسفریز مروری برزندگی جانباز قطع نخاع حاج علی فخاری نویسنده: علی هاشمی تعداد صفحات:.280 سال انتشار: 1403 ناشر: کاشف علم https://eitaa.com/danehnameh
با کتاب مردی از اسفریز آشنا شوید کتاب برپایه اظهارات حاج علی و چند نفر از راویان و شاهدان و همراهان وی در 20 گفتار تنظیم و نگارش یافته است. در روایت اول فخاری خاطرات زندگی مادرش را که حکایت از گوشه هایی از زندگی سخت مردمان و قحطی‏ها دارد مرور می کند و در بخشهای دیگر مروری بر زندگی و شغل وپیوستن به رزمندگان و قطع نخاع شدن برای خواننده نقل می نماید..در گفتارهای بعدی وی از چگونگی کنار آمدنش با شرایط سخت جانبازی قصه ها نقل میکند و اینکه چگونه به فعالیت در جامعه به جای گوشه نشینی می پردازد. در این روایتها وی بخشهایی از فعالیتهای ورزشی و خیرخواهانه خود را از ساختن باقرالعلوم، ورزشگاه شهدای خوزان، فعال کردن ورزش معلولین و... را به شیرینی مرور می کند. در بصفحاتی از کتاب راویان و شاهدان همراه وی از فعالیت‏ها وکارهای عام المنفعه این جانباز قطع نخاع داستانها می گویند. کتاب تاریخ شفاهی مردی از اسفریز خواننده را به دنبال خود می کشد تا بفهمد چگونه مردی از اسفریز راست قامت با همه مشکلات می جنگد و در این راه بسیاری از انسانهای چهارستون درست را پشت سر می گذارد. https://eitaa.com/danehnameh
آبادیهای ماربین منطقه ماربین روزگاری متشکل از حداقل 58 آبادی بود. امروزه حدود نصف این آبادیها به نواحی شهرداریهای اصفهان پیوسته و مابقی شهرستان خمینی شهر با اضافه شدن محلات جدید را به وجود آورده اند. به تدریج و به ترتیب حروف الفبا پیشینه آنها معرفی می شود. البته در کتاب نام ها و نشانه ها، نگارش محمدعلی شاهین وسایت دانشنامه خمینی شهر به طور مفصل به این موضوعات پرداخته شده است. {{{{{{ عاشق آباد عاشق آباد. دهی است از دههای ماربین بخش سده شهرستان اصفهان واقع در هفت هزارگزی (7کیلومتری) شمال خاوری سده و یک هزارگزی راه شوسه اصفهان به تهران. واقع در جلگه، و آب و هوای آن معتدل است و 2975 تن سکنه دارد. آب آن از قنات تامین میشود و محصول آن غله، پنبه، حبوب و تنباکو است. شغل اهالی زراعت و صنایع دستی زنان آنجا کرباس بافی است راه ماشین رو و دبستان دارد. (فرهنگ جغرافیائی ایران ج 10). عاشق آباد در زمان نگارش این کتاب به شهر اصفهان پیوسته و در حوزه شهرداری ناحیه 12 قرار دارد. محدوده آن از خیابان امام خمینی تا خیابان کاوه و اتوبان اصفهان تهران است. /// نقل از کتاب نام ها و نشانه ها محمدعلی شاهین https://eitaa.com/danehnameh
۳ آذر ۸۹۱ (۳ رمضان ۹۱۸ ه.ق) کشته شدن امیر یاراحمد خوزانی یار‏احمد از اهالی خوزان به توصیه نجم اول وزیر شاه اسماعیل صفوی به وزارت رسید و پس از مرگ او با لقب «نجم ثانی» وکیل سوم شاه صفوی شد. وی پس از حضور در دربار صفوی در اندک زمانی مدارج ترقی را طی کرد و صاحب جاه و مقام و ثروت بی‏شمار شد. در سال ۸۹۰، بابر تیموری (مؤسس پادشاهی گورکانی هند) با کمک سپاهیان ایرانی سمرقند را از ازبکان گرفت و بر تخت نشست ولی به دلیل دوستی با ایرانیان شیعه، مورد نفرت مردم ماوراالنهر قرار گرفت و پس از شکست از ازبکان از آنجا رانده شد. شاه اسماعیل در اواخر سال ۸۹۰، نجم ثانی را به فرماندهی سپاه برای کمک به بابر برگزید. وی در راه رسیدن به سمرقند چندین شهر و قلعه را فتح کرد و پنج هزار نفر از سادات قلعه قرشی را کشت. سرانجام در روز یکشنبه ۳ آذر ۸۹۱ (۳ رمضان ۹۱۸ قمری) جنگ غجدوان با یورش ازبک‏ها به سپاه قزلباش آغاز شد و ایرانیان شکست سختی خوردند و نجم ثانی گرفتار و گردن زده شد. https://eitaa.com/danehnameh بیشتر از کتاب رخدادها از مهربین تا تشکیل شهرستان خمینی شهر
دوشنبه بازار منطقه ‏ای که امروزه بخش شرقی آن به دوشنبه بازار مشهور است، از شرق به درمحکمه و جاده شهر و از سوی غرب به میانجوی و قلعه ‏‏آقا و قلعه موسی و باغ کازرونی و کوشک منتهی می‏شد. قنات اسفریز و انشعاباتی از قنات فیروزشاهی به صورت نهر در وسط آن جاری بود. حداقل از اوایل دوران قاجار، در روزهای جمعه و از حدود سال 1300 روزهای دوشنبه، بازار روز در این مکان دایر بود و اکنون یک بازار بزرگ و دایمی است که در سال‏های اخیر مسقف و سنگ فرش شده است. آثار تاریخی: مسجد جامع، حمام و مسجد سرپل، تکیه حاج‏حسن، کوچه اطبا و خانه ‏‏های تاریخی از جمله خانه سرتیپ. کهن پیشه ‏ها: دباغی، چرم‏سازی، توپ ‏دوزی، سُردوزی‏(نوعی کفش) اطلاعات بیشتر از http://daneshnam.ir /
دغدغه شهردار سده در سال 1316 چه بود؟؟؟ ************ خرداد 1316 شهردارسده گزارشی خطاب به حکومت اصفهان نوشت در این نامه شهردار گزارشی اقدامات دو ماهه اخیر و کمبودها ذکر شده است. شرایط مطلوب وجود انجمن تربیت بدنی، دایر شدن کانون ورزشی، وجود زمین فوتبال و مسابقات چرخ سواری است اما دغدغه ها احداث نشدن خیابانها و موانع برسر راه آنهم از طرف خود مردم، نداشتن مدرسه به اندازه کافی، نداشتن دادگاه و امنیه است. جالب است بدانیم در جواب شهرداری سده وزارت داخله قول پیگیری می‏دهد ولی مدتی بعد با احداث امنیه و دادگاه مخالفت شده اما مهندسی برای تکمیل نقشه خیابانها فرستاده شد. https://eitaa.com/danehnameh
🔻سنگ را با چه زبانی به سخن وادارم؟ نگاهی مختصر به تاریخچه کوه بُری، سنگتراشی و صنایع سنگ در پیشینه خمینی ‏شهر ✍️ محمدعلی شاهین پژوهشگر تاریخ محلی، نویسنده، روزنامه نگار 🔶 کوه ‏کنی و سنگتراشی در پیشینه خمینی ‏شهر ریشه‏ ای ‏محکم دارد. وجود سنگ قبرهایی با قدمت چند صد ساله به ویژه در قبرستان تاریخی ورنوسفادران شاهدی بر این ادعا هستند. این سنگ قبرها در قبرستان های متعدد منطقه به شکل افقی و عمودی یا ایستاده با نقش و نگار‏ها و خطوط متنوع دیده می ‏شوند. آثار ارزشمندی که هم آیینه دوران تمدن اسلامی‏ در منطقه اند و هم سندی بر هنر سنگ‏تراشی اهالی. ✅ متن کامل را در شماره 293 فرصت بخوانید 💢 "فرصت"؛ صدای مطالبات مردم خمینی شهر 🆔 @forsatonline
ریشه نام خیابان پیمان چیست؟ خیابان پیمان در شمال غربی شهر در حاشیه شرقی بوستان شهروند تا ارغوان امتداد دارد نامش را از علی اکبر فروشانی متخلّص به پیمان شاعر گرفته است اما پیمان چه کسی بود؟ عناوین: شاعر و ادیب ظلم ستیز قرن سیزدهم دوره فتحعلی شاه آقا علی اکبر فروشانی اصفهانی متخلّص به «پیمان» شاعر و ادیب در قرن سیزدهم 657هجری، برادرِ «پریشان». از اهالی محلّه «فروشان» سده ماربین (خمینی شهر فعلی) بود. و به شکایت از دست عُمّال صدراعظم اصفهانی میرزا محمّدحسین خان، به تهران رفته و عریضه تقدیم فتحعلی شاه نمود امّا او را عقوبت نموده زبانش را بریدند. اما صدراعظم او را مورد لطف و دلجوئی قرار داد. پس او نیز زبان به اعتذار گشوده و قصیده در مدح صدراعظم انشاء نمود. این دو بیت از آغاز این قصیده است: شکر خدا که دهر کهن باز شد جوان آمد بهار و رفت ز ملک جهان خزان سلطان گل فراشت دگر خیمه در چمن بر طرف جویبار دگر سرد شد جمان(1) 1- تذکره مدایح الحسینیه: مخطوط، ص170. http://daneshnam.ir/h3a، 16 دی 1396 https://eitaa.com/danehnameh
فراز و نشیب ‏های احداث ساختمان برای شهرداری سده &&&&&&&&&&&&& بر پایه اظهارات شفاهی آماده بودن همزمان مریضخانه سده و دایر شدن بلدیه سبب شد تا بلدیه در در بدو شروع به کار در سال 1311 دراین ساختمان مستقر شود. در سال 1314 مکانی در درمحکمه به ماهی ده تومان اجاره شد. دو سال بعد در سال 1316 سید‏باقر سیادت مالک مکان، در خواست افزایش کرایه از ماهی 10 تومان به ماهی 15 تومان را داد. اعضای انجمن ساخت مکانی برای شهرداری را پیگیر بودند و در نهایت با اختصاص زمین وسیع یکی از قبرستانهای چندگانه محله فروشان برای ساخت شهرداری، موافقت شد. سندی از فروردین 1316 نشان می دهد که شهرداری نامه‏ای با تصویب انجمن خطاب به حکومت اصفهان مبنی بر درخواست اعزام مهندسی آلمانی برای عمارت شهرداری و باغ ملی می‏فرستد. نیمسگرن آلمانی در سال 1309 به استخدام بلدیه اصفهان درآمد و به مهندس بلدیه معروف شد. وی نقشه خیابانهای اصفهان و شهرهای اطراف از جمله سده را ترسیم نمود. با شروع جنگ جهانی درآمد شهرداری کاهش و بسیاری از طرح‏های آن متوقف و یا نیمه کاره ماند به طوری که در سال 1320 شهرداری مجبور به درخواست وام از بانک ملی گردید. از سوی دیگر تکمیل بیمارستان سده به شهرداری واگذار شد که هزینه جدیدی را بردوش آن تحمیل نمود. در چنین شرایطی احداث ساختمان شهرداری موقتا از دستور کار خارج شد و همچنان شهرداری خانه به دوش ماند. در سال 1321 دکتر سید‏محمد باقر سیادت طی نامه‏ای درخواست تخلیه خانه خود را به دلیل نیاز شخصی و به تاخیر افتادن چندین ماهه اجاره تقدیم شهرداری نمود.مدتی موقت شهرداری به بیمارستان در حال ساخت منتقل شد.. همزمان تلاش‏ها برای ادامه ساختمان شهرداری ادامه یافت. بهر‏حال بخشنامه چگونگی استفاده از عمارت شهرداری سده در سال 1326 صادر شد و عملا بهره برداری از ساختمان مذکور پس از سالها انتظار شروع گردید. ساختمانی که در آن مقطع تنها بنای به روز شهر محسوب می‏شد و اکنون شهرداری ناحیه دو در آن مستقر است. بیشتر ازhttp://daneshnam.ir / https://eitaa.com/danehnameh
آبادیهای ماربین منطقه ماربین روزگاری متشکل از حداقل 58 آبادی بود. امروزه حدود نصف این آبادیها به نواحی شهرداریهای اصفهان پیوسته و مابقی شهرستان خمینی شهر با اضافه شدن محلات جدید را به وجود آورده اند. به تدریج و به ترتیب حروف الفبا پیشینه آنها معرفی می شود. البته در کتاب نام ها و نشانه ها، نگارش محمدعلی شاهین وسایت دانشنامه خمینی شهر به طور مفصل به این موضوعات پرداخته شده است. {{{{{{ سودان پیشینه و موقعیت جغرافیایی یكي از روستاهای ماربين شهرستان اصفهان محسوب می شده و در چهار كيلومتري راه نجف آباد به اصفهان قرار داشته و آب مورد نيازآن از زاينده رود تأ مين ميشد. ابوريحان در آثار الباقيه از آن نام برده و تا دهه 1360 شغل اول مردمانش كشاورزي بوده است این کشاورزان در زمين هاي حاصل خيز منطقه زينبيه کشت می کردند. مادی خليل، معروف به مادی سهم پای كوه آتشگاه دو قسمت مي شد، و سودان شش سهم از آن آب داشت. امروزه با گسترش شهر اصفهان اين ديه نيز جز و شهر اصفهان شده و در شهرداری9 منطقه قرار گرفته است. ریشه نام سودان استاد مهريار در توضيح اين واژه مي نويسد:« روستايی دو گونه بهره و عايد دارد. نوع اول آن است كه بر اثر انجام خدمتی برای غريبه دست می آورد ( كره ) و نوع ديگر آن بهره و سودی است كه از سهم و حصه خود از زراعت می برد و اين را ((اكراه )) می گويند..... بیش از 50 ناحیه در ایران با کلمه سود و سوته نامبردار می باشد بنابر این نامگذاری محل با واژه سود هم رایج است و هم شایع و پسندیده». به طور خلاصه سود همان دستمزد و کره است و منظور از سودان محل کارکردن برای دیگری با دریافت دستمزد می باشد. /// نقل از کتاب نام ها و نشانه ها محمدعلی شاهین https://eitaa.com/danehnameh
صرام محمد دکتر محمد صرام تحصیلات: متخصص زنان و زایمان از دوران کودکی و تحصیلات ابتدایی دکتر صرام اطلاعاتی در دسترس نیست. پدرش از اهالی فروشان بود و خانه‏ای در خیابان سده(امام جنوبی فعلی) داشت. محمد صرام تحصیلات پزشکی خود را در کشور آلمان انجام داد و تخصص زنان و زایمان را از آمریکا گرفت سپس به کشور بازگشت و در دانشگاه شیراز استخدام شد. دکتر محمد صرام در سال 1349 به دانشگاه اصفهان منتقل گردید. او منشا تحولاتی در آموزش پزشکی در این دانشگاه شد از جمله رویه کلاسیک رزیدنتی را در دانشگاه راه انداخت. اقدام دیگر وی دعوت متخصصان ایرانی از دانشگاه‏های خارج به دانشگاه اصفهان بود. دکتر صرام به این ترتیب توانست سطح علمی و آموزشی پزشکی به خصوص رشته زنان و زایمان را در دانشگاه اصفهان بالا ببرد. منبع: شاهین، محمدعلی، سرگذشت پزشکی، گفتمان اندیشه 1401
با محله وازیچه آشنا شویم %%%%%%%% رزم آرا در دهه 1320 وازیچه را دهکده ای از دهستان ماربین بخش سده شهرستان اصفهان واقع در هفت هزارگزی جنوب سده و سه هزار گزی راه شوسه نجف آباد به اصفهان ذکر کرده و می نویسد دهکده در جلگه واقع و هوای آن معتدل است و 163 تن سکنه دارد. (فرهنگ جغرافیائی ایران ج 10). در طومار شیخ بهایی وازی نگارش شده است. در منابع بعدی وازیچه را دهی از بلوک ماربین بیان کرده اند که جمعیت آن در سال 1355 حدود 140 خانوار و 700 نفر بوده است . موقعیت جغرافیایی این منطقه در شمال جاده آتشگاه و جنوب بلوار شهید اشرفی واقع شده و ورودی آن از سمت بلوار شهید اشرفی از مجاورت دانشگاه پیام نور، خیابان نبوی منش شروع می شود. از سمت جاده آتشگاه هم ورودی دارد. خیابان شهید فهمیده از چهار راه دولت بلوار امیر کبیر شروع و به خیابان مذکور ختم می شود. موسسه خیریه محمودیه در این منطقه واقع است.این منطقه اکنون از محلات شهر خمینی شهر و در حوزه شهرداری منطقه 3 قرار دارد. ریشه نام وازیچه استاد مهریار با روش خود وازیچه را تقطیع کرده و به اجزای (وا+زی+چه) رسیده است. جزء اول به معنی آب جزء دوم از ریشه زیستن و جزء آخر علامت تصغیر است که در مجموع یعنی زیستگاه منسوب به آب. وی همچنین می نویسد وازیچه تصغیر وازی است و چون به دیه احمدآباد نزدیک است آنرا وازیچه احمدآباد خوانده اند. نقل از کتاب نامها و نشانه ها، محمدعلی شاهین https://eitaa.com/danehnameh
ریشه نام خیابان راجی &&&&&&&& خیابان راجی در منطقه 4 خمینی شهر واقع شده‌است. این خیابان در نزدیکی خیابان‌های مهارت، و پردیس واقع است. نامش را از محمد‏آقا راجی، محقق، نویسنده، واعظ و شاعر.متولد1302 گرفته است. وی در كودكي پدر خود را از دست داد و تحت تربيت و سرپرستي مادر بزرگوارش مريم بيگم كه معلم قران بود، قرار گرفت. طبع شاعري اش در همان دوران طفوليت با سرودن اشعار مذهبي شكوفا شد و در كنار آن به آموختن دروس حوزوي نزد اساتيدي همچون آيت الله سيد شهاب الدين مرعشي نجفي مشغول شده و در سال1322 به كسوت روحانيت درآمد. وي از طرف مرحوم آيت الله مرعشي اجازه نامه نقل احاديث داشت و روزگار را به نقل اخبار و احاديث در منابر و تدوين و تأليف كتب ديني گذراند. استاد راجي به زبان هاي عربي و فرانسه و آذري تسلط داشت راجی در سال1373 درگذشت. مختصرالتواريخ در آفرينش عالم و درجات قبله، قصص انبيا و ائمه(ع)، مخزن الادب يا منتخبي از احوال و اشعار شعراي خميني شهر، گل هاي محمدي حاوي ده هزار بيت و مخزن الاشعار حاوي بيست هزار بيت در مناجات، مواعظ، مناقب و مصائب از آثار اوست. بیشتر ازhttp://daneshnam.ir
ریشه نام در محکمه: در محکمه یا درب محکمه، منطقه ای قدیمی از محله خوزان است که در موازات خیابان بوعلی از خیابان امام جنوبی تا خیابان شریعتی جنوبی امتداد دارد. قبل از شروع به احداث چهار خیابان اصلی شهر از سال ،1316 شبه خیابان اصلی و پر رونق شهر بود. قدمت مرکزیت مراکز حکومتی در این نقطه به زمان نادر هم می رسد چرا که در دست نوشته های نامی آمده است( قاضی ابراهیم در زمان نادرشاه در این منطقه بر کرسی قضاوت می نشست). اکثر ادارات جدید مانند دارایی، آموزش و پرورش، بهداری و بلدیه ابتدا در این محل دایر شدند. اولین دبستان نوین نیز در سال 1302 در این محل تاسیس شد. این نقطه دارای بازاری با مغازه های با سقف های مقابل خود بود. مسگری، دباغی و صباغی در آن رواج داشت. درب محکمه قطب پزشکی برای سده و شهرها و دهات تابعه اصفهان بود. حکیم سدهی حکیمی با شهرت زیاد در این منطقه به کار درمان و آموزش پزشکی اشتغال داشت. ریشه نام محله در محکمه: منطقه در محکمه، دارالحکومه، دارالمحکمه و دارالحکمه بود یعنی در آن محکمه قضایی و مطب پزشکان که قدیم حکیم نامیده می‏شدند و مراکز حکومتی وجود داشت و نامش مرتبط با این مراکز است. نقل از کتاب نام ها و نشانه ها بیشتر ازhttp://daneshnam.ir /