مراکز آموزشی شهرستان خمینی شهر
مرکز آموزش فنی و حرفه ای خمینی شهر
تاریخچه سازمان فنی و حرفه ای
آموزش های فنی و حرفه ای غیر رسمی و به نوعی پایه های فعالیت سازمان آموزش فني و حرفه اي به «آيين نامه كارآموزي و افزايش مهارت » مصوب 27 دي ماه 1339 شوراي عالي كار بر مي گردد.
سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور بر اساس ماده واحده شماره 6082 شوراي انقلاب در تاريخ 25 تیر 1359 از ادغام مراكز تعليمات حرفه اي، صندوق كارآموزي، كانون هاي كارآموزي و واحدهاي مربوط به مطالعات نيروي انساني و اشتغال وزارت كار و امور اجتماعي در جهت تربيت نيروي كار ماهر تشكيل گرديد. این سازمان زير نظر وزارت كار و امور اجتماعي وظايف خود را به انجام ميرساند
بعد از اتمام جنگ و شروع بازسازي كشور‘ آموزش هاي فني و حرفه اي نيز در كنار ساير بخشهاي آموزشي و اقتصادي مورد توجه قرار گرفت. تصويب طرح تجهيز و احداث 12 مركز آموزش فني و حرفه اي و نيز طرح ايجاد 70 مركز آموزش فني و حرفه اي و طرحهاي استاني ايجاد مركز آموزشي در مناطق محروم ‘ جنگزده در برنامه اول توسعه اقتصادي‘ اجتماعي و فرهنگي و به دنبال آن طرح احداث 77 مركز به همراه ايجاد مراكز از محل سفرهاي رهبري و رييس جمهوري به مناطق و شهرها‘ سازمان را با انبوهي از مراكز و پروژه ها عمراني مواجه نمود. در كنار اين طرح ها با توجه به افزايش تقاضاي اجتماعي براي راه اندازي مركز‘ استفاده از مراكز استيجاري‘ واگذاري موقت و بلاخره واگذاري مراكز آموزش و اشتغال صندوق فرصت هاي شغلي به سازمان طي مصوبه هاي هيئت وزيران تعداد مراكز سازمان به حدود 580 مركز در سال 1382 رسید.
مرکز آموزشی فنی حرفه ای شهرستان خمینی شهر
مدتی پس از فعالیت فنی حرفه ای در مکانی استیجاری گلنگ مرکز با هدف ایجاد مکانی جهت آموزش مهارتهای شغلی به علاقه مندان در زمینی به مساحت 3 هکتار شمال شهر توسط مهندس علیرضایی نماینده وقت مردم در مجلس و مدیر کل اداره کل فنی و حرفه استان در اسفند سال 1381 به زمین زده شد.
نشانی: خمینی شهر،بلوار پردیس، خیابان مهارت تلفن 33664900
منبع:
شهر و شهروند، سال 2، 21 اسفند 1381
به بهانه شروع به کار بلدیه( شهرداری) سده در فروردین 1311
*******
در اوایل قرن چهاردهم اهالی سده بارها در خواست تاسیس بلدیه را در منطقه خود به حکومت اصفهان منعکس کردند. عاقبت در سال 1310 یعنی حدود 20 سال پس از تصویب قانون اولیه بلدیه با تاسیس بلدیه در سده از سوی حاکم اصفهان موافقت شد. خبر در 23 اردیبهشت 1310 اعلام شد و در آن آمده است: بنا بر تقاضای اهالی سده از طرف حکمران اصفهان میرزا ابراهیم خان سرتیپ برای تشکیل بلدیه و انجمن بلدی به آنجا اعزام شد.
آبان 1310 اولین انتخابات انجمن بلدی سده صورت گرفت.
دی ماه 1310 اولین بودجه بلدیه سده برای سال 1311 توسط انجمن بلدیه سده تصویب شد.
در فروردین 1311 شهردار انتخابی میرزا علی محمد خان ملک در محل ماموریت خود در سده حاضر و درب ساختمانی که برای مریضخانه ساخته شده بود به عنوان بلدیه باز شد.
در اواسط دهه 1320 ساختمان شهرداری در محله فروشان آماده شد. اواخر دهه 1370 ساختمان مرکزی شهرداری در میدان قدس به بهره برداری رسید.
تاریخ شهرداری با تاریخ شهر درهم تنیده است و به همین دلیل ثبت تاریخ نود ساله آن روشنگر بخشهای عمده تاریخ شهر می باشد. بخش ویژه ای سایت دانشنامه خمینی شهر به شهرداری از زاویه تاریخ اختصاص داده است.
////
https://eitaa.com/danehnameh
https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
تاریخچه شعر و شاعری منطقه از صفویه تا سال 1402
********
شعر از دیرباز جایگاهی ویژه در میان مردم ماربین داشته است به گونه ای که در غم و شادی مردم و حتی در شرایط بسیار سخت همانند قحطی ها، بیماریها وهجوم دشمنان همواره در کنارشان بوده و ابزار بروز احساسات، اعتقادات و منطقشان قرار می گرفته است. تنها یک بیت شعر مواضع و یا شرایط موجود را به وضوح بیان می کرده و در برخی موارد همین یک بیت شعر یک دوره تاریخی را از پیوستن به ورطه فراموشی در امان داشته است. ......قدیمی ترین مستنداتی که در باب شعر و شاعری از این دیار موجود است به دوره صفویه می رسد. در تذکره نصرآبادی اسامی تعدادی از شاعران آبادی های ماربین چون ملاعشرتی، فارغا، مولانا عبدالحق و شاگردش ملامحمد شریف و مولانا محمد باقر ذکر شده و نمونه ای از اشعار آنان آورده شده است. در دوران مهاجرت شعرا به هندوستان تنی چند از شعرای منطقه به هندوستان سفر کرده اند. در عهد قاجار به سروش می رسیم که در شعر و شاعری چنان رشد می کند که در دربار قاجار جا باز کرده و ملک الشعرای دربار می شود. در همین دوره شاعر عدالتخواه پیمان درحالی که زندگی عادی خود را می کند به سرودن غزل و قصیده هم می پردازد. در ادامه این دوران به سید علی طاهری سدهی متولد سال 1280 خورشیدی بر می خوریم. وی که تخلص شیوا را بر می گزیند. با ورود به قرن 14 خورشیدی به شاعران دیگری در گوشه و کنار شهر برمی خوریم که قریحه شاعری داشته اند.
سید محمد باقر سدهی متخلص به محزون متوفی به سال 1324، نادعلی خرم که اولین اثر خود به نام مصیبت نامه را در سال 1311منتشر می کند.، عباس صفایی مرام ( 1303-1361) خلیل بلدی با تخلص باغبان(1318- 1382) از جمله آنها هستند .عمده اشعار این شاعران در مدح ائمه و مصیبت نامه و گاه مانند نصراله غفوریان در واقع نسخه تعزیه است. علی غفور زاده با تخلض قیام(1306-1372) و احمد غفور زاده با تخلص طلایی(1308-1381) دو برادر شاعری هستند که با شرکت در تاسیس انجمن سعدی در اصفهان در دهه 1320 زمانی که انجمنی در سده نبود و شرکت فعال در جلسات و انتشار اشعار خود در نشریات استانی و کشوری پا را از زادگاه خود فراتر گذاشتند. شاعران قدیم و معاصر منطقه در فضای ایجاد شده برای شاعران، در سایت دانشنامه خمینی شهر معرفی شده اند.
انجمن های ادبی
سابقه تاسیس انجمن های ادبی به دهه 1340 و تاسیس انجمن ادبی سروش می رسد. از اواسط دهه چهل تا اواخر دهه 60 سروش تنها کانون تجمع و گردهمایی شاعران شهر بود. پس از آن ادبستان صفا از اوایل دهه 1370 و انجمن ادبی باغبان و انجمن ادبی نسیم و انجمن زبان قلم در دهه هشتاد فعالیت خود را آغاز کردند.
در همین دوران کنگره میلاد آفتاب مصادف با شام ولادت امام حسین(ع)، حضرت اباالفضل(ع) و امام سجاد(ع) به مدت سه شب همه ساله به مدت 18 سال بر گزار می شد اطلاعات این محافل در بخش کانونهای فرهنگی سایت دانشنامه خمینی شهر در دسترس است.
//////
https://eitaa.com/danehnameh
https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
مروری بر یک رخدادها ماندگار
********
رخداد 23 فروردین 1331 که درآن روز زمینی برای ساخت اولین دبیرستان منطقه ماربین اختصاص رخداد مهمی در توسعه آمزش وپرورش در شهر است به این بهانه مرور مختصری بر تاریخچه دوره متوسطه در سده فراز و نشیب های تحصیلات را این دوره خیلی ساده قابل دسترس نشان می دهد
برای اولین بار در سال 1318 یعنی 16 سال بعد از شروع به کار اولین دبستان در شهر، کلاس اول متوسطه ضمیمه دبستان اسلامی شد و طی دو سال بعد کلاس های دوم و سوم نیز به آن اضافه شد اما در سال 1320 به دلیل تبلیغ علیه تحصیل در مدارس جدید و احتیاج خانواده ها به فرزندان خود در کار کشاورزی، ثبت نام دانش آموزان حهت کلاس سوم به حد نصاب نرسید و به این ترتیب دوره متوسطه ادامه نیافت....مجدد در سال1331 کلاس اول دبیرستان در دبستان اسلامی دایر شد.
در سال بعد دبیرستان از دبستان اسلامی جدا و به منزلی استیجاری در خیابان ورنوسفادران نزدیک چهارشنبه بازار متعلق به خانواده بختیاری انتقال یافت.
با افزایش تدریجی دانش آموزان و دایر شدن کلاسهای بعدی نیاز به یک ساختمان مجزا برای دبیرستان احساس شد. اهالی با تشویق و پیگیری معتمدین محلی قطعه زمینی در خیابان ورنوسفادران نزدیک بانک ملی مرکزی جنب کوی شهیدان دباغی فعلی به این امراختصاص دادند. پس از واگذاری زمین به اداره فرهنگ، ساخت دبیرستان شروع گردید. نقل است که مردم به هر شکل ممکن حتی به عنوان کارگر در ساخت دبیرستان کمک می کردند. این ساختمان در فروردین 1335 ه.ش پذیرای دانش آموزان شد. نام مدرسه به پاس خدمات مرحوم ابوالحسن سیادت بنیانگذار آموزش نوین در سده «عماد» گذاشته شد. در سال 1337 همزمان با سفر دکتر اقبال نخست وزیر و هیات دولت وقت به سده دستور دایر شدن کلاس ششم طبیعی در این دبیرستان صادر و چندی بعد این کلاس رسما افتتاح شد. اولین گروه در مقطع دیپلم از دبیرستان عماد تیر سال 1338 فارغالتحصیل شدند
در سال 1339 تعداد دانش آموزان دبیرستان عماد در کلاس های اول و دوم به 138 نفر رسید و 11 لیسانسه و سه دیپلمه در آن مشغول کار بودند. کتابخانه دبیرستان نیز از 700 جلد کتاب برخوردار بود. این دبیرستان در دوره فعالیت خود فارغ التحصیلان زیادی تقدیم جامعه کرد که بعضی به دانشگاه ها رفتند و بسیاری در آموزش و پرورش و دیگر ادارات استخدام شدند. در اواخر دهه 1380 این مکان تخریب و طی چند سال یک مجتمع فرهنگی، ورزشی و آموزشی با همان نام عماد در آن ساخته شد.
اگر اطلاعات بیشتری از پیشینه تعلیم و تربیت منطقه بخواهید در صفحه نخست سایت دانشنامه خمینی شهر به فضای تاریخچه ها وارد و در بخش ادارات مطالب آموزش و پرورش را بخوانید.
/////
https://eitaa.com/danehnameh
https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
اگر به بندگیت ماند، ماند ورنه به عالم / خدا کند که نماند ز من نشانی و نامی
///////
امیر حسین امینی متولد 1308 عضو انجمن شهر و ریاست انجمن و شهردار در نیمه دوم دهه 1330 چند روز پیش دارفانی را وداع گفتند. وی کنشگر اجتماعی و پیشران ساخت آموزشگاه امینی بود. مرحوم امیر حسین امینی همچنین سهم ارثیه خود از خانه سرتیپ را در دهه 1380 به شهرداری خمینی شهر اهدا نمودند. گفتگویی با وی در کتاب راویان ماربین جلد چهارم نگارش محمدعلی شاهین به چاپ رسیده است که بخشهایی از آنرا می خوانید کامل گفتگو از طریق دانشنامه خمینی شهر انتشار یافته است.
*یکی از اتفاقاتی که در دوران شما افتاد سفر نخست وزیر وقت دکتر اقبال و هیئت دولت به استان دهم و سده بود، این سفر در چه تاریخی اتفاق افتاد؟
سال 1337
چه خواستههایی را در آن سفر مطرح کردید؟
زیاد بود ... داشتن نماینده مستقل از حوزه ماربین در مجلس شورای ملی، تاسیس دادگاه و شهربانی و شعب بانکها بود.
* تحولات عمرانی که در دوران شهرداری و عضویت شما در انجمن شهر رخ داد چه بود؟
ادامه خیابان ولیعصر فعلی را که به مقابل شهرداری ختم میشد، تا کوه کوچک (کوکوچی) خراب کردیم و به جاده اصغرآباد رساندیم. از طرف دیگر خیابانی که به بلوار توحید تبدیل شده را کشیدیم. آخر خیابان ورنوسفادران (امام شمالی) که بنبست بود، فلکهای با کمک و همکاری آقایان صهری و صدرالشریعه احداث کردیم. فلکه زیبایی بود، چاه، حوض و فواره و روشنایی داشت.... فلکه کهندژ را در بخش خوزان احداث کردیم.
* چه زمانی این خیابانها آسفالت شدند؟
خیابانها ، شوسه بودند و با وجود پیگیریها آسفالت نمیشدند، با استاندار صحبت کردیم تا به کمک آنها خیابانها را آسفالت کنیم. استاندار وقت، تیمسار گرزن، در سال 1336 به سده آمد و در مراسمی نزدیک فلکه، کلنگ آسفالت خیابانها توسط وی زده شد.. در همین دوران ریگریزی معابر و کوچهها هم انجام شد.
*خیابانی که اکنون امیرکبیر نامیده میشود و قبلا به آن جاده سده میگفتند چگونه بنا شد؟
وقتی من شهردار شدم جاده باریک و ناهموار منشعب از جاده اصفهان به نجفآباد به طرف سده میآمد که آنرا به کمک یکی از نمایندگان وقت اصفهان و سده یعنی مرحوم حسامالدین دولتآبادی هموار و آسفالت کردیم.
* گفته شده الحاق اندان به سده در نیمه دوم دهه 1330 اتفاق افتاد، این موضوع درست است ؟
بله، بر حسب درخواست مکرر اهالی از یک سو و قرب جوار آن با بخش خوزان از سوی دیگر، و علاقهای که به توسعه شهر داشتم، با تصویب انجمن شهر و علیرغم پارهای مخالفتها، دستور الحاق آن به سده صادر شد و نسبت به تامین برق و ایجاد روشنایی آن اقدام کردیم.
*کشتارگاه بهداشتی همایونشهر هم در این سالها بنا گذاشته شد؟
بله کشتارگاهی جدید و بهداشتی احداث و مأمور گوشت جهت آزمایش لاشهها و رعایت بهداشت استخدام گردید.
*سندی دیدم که شهرداری به مستمندان کمک میکرده است همینطور بود؟
بله مبلغی از بودجه شهرداری جهت کمک به مستمندان شهر اختصاص مییافت تا با آن نان و ذغال تهیه و در زمستان بین آنها توزیع شود.
*جریان توسعه کارخانه برق چگونه بود؟
از قبل یک آسیابی که ژنراتوری بر آن نصب شده بود در خیابان ورنوسفادران وجود داشت که برق ضعیفی تولید میکرد. با سازمان برنامه و بودجه و شرکت زیمنس وارد مذاکره شدیم و یک کارخانه برق خریدیم و آنها هم کارخانه و هم تیرهای سیمانی را در اطراف خیابانها و بین درختان زیبای که آنزمان وجود داشت نصب کردند.
.....
https://eitaa.com/danehnameh
https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
اسنادی از نگاه به آثار تاریخی در پیشینه خمینیشهر
28 فروردین سال 1390 دفتر نمایندگی میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان خمینی شهر شروع به کار کرد. به این بهانه چند سند در خصوص جایگاه و اقدامات صورت گرفته پیرامون آثار تاریخی منطقه ماربین در این نوشته مرور می شود.
شاید قدیمی ترین توجه به میراث فرهنگی در منطقه به تعمیر و توسعه مسجد جامع خوزان در سال 1078 خورشیدی برگردد
در خصوص همین بنای با ارزش سندی از سال ۱۳۱۳ نشان می دهد که یک اروپایی در محل حاضر و به تحقیق و مطالعه بر روی مسجد می پردازد
چند سند و خبر منتشر شده در روزنامه های آن دوران در فاصله سالهای 1308 تا 1310 نشان می دهد که همزمان با شرایط نامناسب بناهای تاریخی عده ای پیگیر حفظ آثار بوده اند در همین راستا پروفسور پوپ مستشرق امریکایی در اردیبهشت 1308 به اصفهان سفر کرده و کارهای مطالعاتی روی بناها ی تاریخی را شروع می کند.
...جالب اینکه یک خبرنگار به نام( م.ح.سدهی.فروشانی) چندین مقاله از جمله در روزنامه اخگر شماره 147 مورخ تیر 1308 در خصوص تعرض به بناهای تاریخی و با عنوان ابنبه و آثار تاریخی اصفهان در شرف نابودی منتشر می کند. ....پس از این فراز و نشیبها از سال 1317 به چند سند امیدوار کننده در خصوص توجه به بناهای تاریخی از جمله در منطقه ماربین با این عناوین می رسیم
تعمیر منارجنبان و جلوگیری از تکان دادن آن.
سال ۱۳۱7، مرکز اسناد اصفهان.
12- راجع به ساختمان اماکن عمومی و آثار تاریخی و بهبود وضعیت آنها در سده.
سال ۱۳۱7، مرکز اسناد اصفهان.
13- راجع به سنگهای مقابر قدیمی سده.
سال ۱۳۱7، مرکز اسناد اصفهان.
14- تحقیقات پیرامون کشف دو خمره ، توسط اهالی اسفریز.
سال ۱۳۱8، آرشيو ملي ايران
در سال ۱۳22 پروفسوری آمریکایی، جهت تحقیق در باره فرهنگ و کشاورزی منطقه وارد سده می شود و شهرداری همکاریهای لازم را برای انجام مطالعاتش با وی انجام می دهد.
ظاهرا اولین بنایی که در فهرست آثار ملی ایران ثبت می شود ایوان گزیها است که در سال 1349 اتفاق می افتد. .....در اواخر دهه 1370 و اوایل دهه 1380 چند خانه تاریخی سرتیپ، مجیر و نیز برج کبوتر توسط شهرداری و همکاری ورثه تملک و عملیات ترمیم و باز سازی آنها شروع گردید که این اقدامات تحولی در توجه به آثار تاریخی و میراث گذشتگان به حساب می آید. البته این رویه در دهه 1390 ادامه یافت به گونه ای که در حال حاضر خانه های تاریخی چندی و برج کبوتر دستگرد و عصارخانه از بناهای تاریخی با ارزش شهر محسوب می شوند.
متن کامل مقاله در سایت دانشنامه خمینی شهر
....
https://eitaa.com/danehnameh
https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
چوگان در مسیر توسعه در خمینی شهر
>>>>>>>
چوگان ورزش مفرحی است که سابقه آن به دوران پیش از اسلام می رسد. خوشبختانه به همت افرد علاقه مند گام های بلندی در راه احیا و توسعه. این ورزش چند سالی است که برداشته شده است.
این فعالیتها از سال 1398 شروع شد و در 27 دی 1400 با تشکیل هیئت چوگان شهرستان رسمیت یافت.
مجموعه چوگان و سوار کاری شهرستان در حاشیه حمام تاریخی احمدآباد واقع در بلوار سردارکرمی مدتی است که راه اندازی شده و آماده خدمات رسانی آموزشی و عملی به علاقه مندان است.
هیئت اولین مسابقه رسمی بین چهار تیم چوگان در نوروزگاه 1401 در میدان نقش جهان برگزار کرد که در نتیجه تیم خمینی شهر مقام اول را به دست آورد.
///
https://eitaa.com/danehnameh
https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خمینی شهر
کتابخانه کودک
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور در دی ماه 1344 در کشور بنا نهاده شد. درست یک سال بعد، ساختمانی جنب شهرداری همایونشهر براساس نقشه کشوری برای تاسیس شعبه ای از کانون مذکور ساخته شد. این کتابخانه و مرکز فرهنگی به جذب دانش آموزان مدارس برای انجام فعالیت های فرهنگی، هنری و ادبی و کتابخوانی پرداخت. برپایی اردوهای دانش آموزی، انتشار نشریه دیواری و اجرای نمایش از برنامه های کانون در این دوران بود. خانم ها نوربخش، ایهامی و عریضی از اولین کتابداران کانون و آقای شیروی سرایدار آن بود. با شروع ساخت درمانگاه تامین اجتماعی در این مکان کانون در سال 1382 به بلوار آیت اله صهری، پشت سالن مادر تغییر مکان داد.
منابع:
گفتگو با مسوولان وقت کانون پرورش فکری کودک و نوجوان خمینی شهر.
آرشيو ملي ايران، شناسه سند: ۳۹۵/۱۴۰۲.
/////
https://eitaa.com/danehnameh
https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
انتشارکتابی جدید با موضوع خمینی شهر
رخدادهای خمینی شهر عنوان جدیدترین کتابی است که در باره تاریخ خمینی شهر آخر فروردین 1402 انتشار یافت.
کتاب مذکور وقایع منطقه را از تشکیل شهرستان تا پایان سال 1400 در چهار دهه به ترتیب زمان وقوع ثبت کرده است. پانزدهمین کتاب تاریخ منطقه نگارش محمدعلی شاهین در 292 صفحه در قطع رقعی به چاپ رسیده است. ریحانه مویدی طراح جلد و گفتمان اندیشه معاصر، ناشر رخدادهای خمینی شهر می باشد. 14عنوان کتابهای منتشر شده پیشین عبارتند از:
1- راهنمای گردشگری و سفر به خمینیشهر
2- هزار سال خمینیشهر: ، 1396.
3- چهل پسینه: چهل ناداستان از پیشینه منطقه در 152 صفحه، 1398.
4- راویان ماربین جلد 1: 23 گفتگو از تاریخ شفاهی منطقه در 151 صفحه، 1398
5- نامها و نشانهها: ریشه نامها در 384 صفحه، 1398.
6- راویان ماربین جلد 2: 28 گفتگو از دهستان ماربین تا تشکیل بخش در 198 صفحه، 1399
7- راویان ماربین جلد 3، از تشکیل بخش تا تغییر نام به همایونشهر در 170 صفحه، 1399
8- زبان اسناد، اسناد خمینیشهر در 46 گروه در 295 صفحه، 1400
9- مروری بر تاریخ سده و همایونشهر در 267 صفحه، 1400.
10- سرزمین مهر: نیکوکاری و موقوفات از آبادیهای ماربین به خمینیشهر، 270 صفحه، 1400.
11- رخدادهای مهربین: 412 رخداد از مهاجرت آریاییها تا تشکیل شهرستان در 393 صفحه، 1400
12- راویان ماربین جلد 4، 20 گفتگو از تغییر نام سده به همایونشهر، در 187 صفحه، 1400
13- سرگذشت پزشکی، سیر تحول بهداشت و درمان ، در 284 صفحه.
14- راویان ماربین جلد 5( انقلاب)، در 189 صفحه
https://eitaa.com/danehnameh
https://eitaa.com/daneshnam_
هدایت شده از دانشنامه شهرستان خمینی شهر
شکلگیری فوتبال در پیشینه خمینیشهر و سیر تحول آن
سالها کودکان و نوجوانانی بودند که با خرید توپ های دوخت بازارهای شهر از جمله درب محکمه در کوچه پس کوچه های شهر به دنبال توپ می دویدند اما در سال 1343فوتبال اصولی توسط فردی به نام محمود گرجی به صورت علمی و فنی به علاقه مندان در همایونشهر آموخته شد. وی فوتبال را در اهواز از فردی مجارستانی به نام ماسایژ آموخته بود. گرجی در این باره میگوید:
«قبل از انقلاب به من گفتند فوتبال این شهر را راه بینداز. اول قبول نکردم ولی بعد تعدادی شاگرد جمع کردند و کم کم فوتبال را پایه گذاری کردیم. با کمک مردم اول تیم تاج را راه انداختیم و بعد تیم خانه جوانان را. رئیس خانه جوانان رئیس شیر و خورشید اصفهان بود و پول و امکانات در اختیارمان
می گذاشت. صبح ها می رفتم اداره و عصرها می آمدم ورزشگاه (استادیوم). اولین مسابقه ما با تیم رهنان بود و 9 تا گل خوردیم. سه ماه بعدش سه تا گل خوردیم و شش ماه بعدش آن ها را شکست دادیم.» فعالیتها وتشویق های محمود گرجی در این سالها جوانان زیادی را به سمت ورزش به ویژه فوتبال سوق داد و به این ترتیب فوتبال طرفداران و علاقه مندانی در شهر پیداکرد. با افزایش تعداد بازیکنان فوتبال در دهه 1350باشگاه های چندی در سطح شهرستان شکل گرفتند و در دهه 1360 مسابقات منظم بین باشگاه های شهرستان در رده های دسته 2 ، دسته 3 ، منتخب روستاها ، جوانان ، 22 بهمن و جام حذفی برگزار می شد. تیم برگزیده در لیگ استان شرکت می کرد هنگامی که خمینی شهر بازی داشت 2 تا 3 هزارنفرتماشاچی خمینی شهری به ورزشگاه می رفتند.دریک دوره تیم پیام نماینده خمینی شهر در مسابقات قهرمانی استان با تیم تام اصفهان به بازی نهایی رسید .این دو تیم در خمینی شهر صفر صفر و در اصفهان در وزشگاه تختی یک یک کردند واین امکان پیدا شد که تیم خمینی شهری برای لیگ آزادگان انتخاب شود ولی به خاطر تیم های ذوب آهن و سپاهان چنین نشد. با حذف تیم خمینی شهری اعتراضاتی شکل گرفت که به سعیدیان فر نماینده وقت شهرستان در مجلس شورای اسلامی کشیده شد و حتی موضوع به تهران هم منتقل شد. باشگاه های فعال خمینی شهر در این دوران تام ، پیام ،استقلال و پرسپولیس محله خوزان، توحید و وحدت فروشان بودند.در سنوات بعدی به دلایل مختلف از جمله ایجاد وقف های متعدد در لیگ شهرستان و تخریب چمن ورزشگاه فوتبال جایگاه قبلی خود را از دست داد.
سابقه دباغی در خمینی شهر
//////
بر پایه بعضی اظهارات و نیز شواهد در اوایل دوران قاجار دباغی توسط افرادی همچون آقا علیاکبر ورنوسفادرانی در منطقه رونق یافت و به همین سبب هم نام خانوادگی دباغی برخاندان وی مانده است. به علاوه وجود مخروبههایی از کارخانههای دباغی در نقاطی از شهر نشان از قدمت این حرفه در منطقه دارد. وجود نظام صنفی دباغان از دوران قاجار هم بر این امر تاکید دارد. دباغی از ابتدای رواج در سده به دلیل نیاز به آب در اطراف مادیها و قناتها انجام
عناوین برخی از اسناد مرتیط با دباغی:
1- تقسیم صنف دباغ به دو دسته عمده دباغ شهری و دباغ سدهی در دوران قاجار و پهلوی.
2- قرارداد شرعی بین دباغان اصفهان و دباغان سدهی برای مشخص شدن محدوده کاری.
سال 1281خورشیدی
3- ممنوعیت خروج پوست گوسفند و بز اصفهان و چهار بلوک آن توسط مجلس محترم ملی اصفهان.
سال 1285 خورشیدی
4- دستور ظل السلطان در جواب شکایت دباغان سدهی مبنی بر ممنوعیت دباغی بیش از5 نفر در سده و فروش بقیه پوستها به دباغهای شهری.
5- صادرات ده هزار من چرم سده به ارزش هشتاد هزار تومان در فهرست امتعه صادره اصفهان.
سال 1303 / کتاب الاصفهان.
6- جلوگیری از فعالیت دباغیها در کنار آبهای جاری بدلیل مسائل بهداشتی (استان دهم).
سال ۱۳۰۵ ۱۳۰۸ / ۱۰۹ برگ / مرکز اسناد اصفهان / شناسه سند ۹۷/۲۹۳/۷۵۵۷ .
7- نامه وزارت داخله مبنی بر رسیدگی به وضع دباغیهای سده و ضرر دباغیهای سده برای سلامت عمومی بدلیل آلودگی آب شرب منطقه و دستور رسیدگی به این موضوع.
سال ۱۳۰۷ / ۱ برگ / مرکز اسناد اصفهان.
بیشتر از:
کتاب زبان اسناد، شاهین، محمدعلی، اسناد گروه 8 و یا سایت دانشنانم
//
https://eitaa.com/danehnameh
https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
هدایت شده از دانشنامه شهرستان خمینی شهر
رادیو و تلویزیون در پیشینه خمینی شهر
پیشینه کشوری و استانی
اولین فرستنده عمومی رادیو در ایران در ۴ اردیبهشت ۱۳۱۹ در شیراز با نام «رادیو تهران» گشایش یافت. از آنجا که برنامهها تنها در تهران قابل دریافت بود به رادیو تهران معروف شد. رادیو از پدیده های است که پس از تاسیس رادیو آهنگ نفود در خانه های مردم کرد. رادیو با واکنش های کدخدایان، روحانیون، ثروتمندان، متنفذین و جناح ها و گروه های سیاسی روبرو شد که یا در جهت تقویت و یا مقابله با آن بود. وقوع جنگ جهانی و دیگر حوادث دهههای 1320 و 1330 در نفوذ آن در خانه های مردم نقش موثری داشت.
رادیو اصفهان در بیستم دیماه 1328 در اصفهان با روزانه یک ساعت برنامه آغاز به کارکرد. نخستین گوینده آن شادروان رضا ارحام صدر بود.و در سالهای بعد حسین غزالی جذب رادیو اصفهان شد در سال 1337 برنامههای رادیو بهروزی 7 ساعت، صبح و عصر افزایش یافت( مقاله حسین غزالی:نویسنده، تهیهکننده و گوینده پیشکسوت رادیو و تلویزیون اصفهان).
رادیوهای اولیه
ابتدا رادیوها بسیار بزرگ بودند و با باطری و نفت کار می کردند. در رادیو نفتی زمانی که چراغ داخل رادیو روشن می شد پره ها را گرم و به حرکت در می آورد و با تولید برق رادیو شروع به کار می کرد. سال ها این گونه رادیوها استفاده می شدند. بعدها رادیو (آندریا) به بازار آمد که سنگین بود و با باطری کار میکرد و اولین رادیوی قابل حمل در ایران محسوب می شود. رادیو از همان ابتدا در قهوه خانه ها جا باز کرد.به همین دلیل در ساعات پخش برنامه قهوه خانه ها مملو از جمعیت میشدند. داشتن رادیو در خانه نیاز به احذ مجوز داشت و افراد متمول و با نفوذ اقدام به تهیه آن می کردند. معمولا خانوادههایی که رادیو نداشتند، در خانه همسایه صاحب رادیو جمع میشدند. جالب اینکه رادیوهای قدیمی آنتن داشتند و آنتن بر فراز هر خانه نشانه وجود رادیو در آن خانه بود.
تلویزیون نخستین بار در سال ۱۳۳۷ در ایران توسط بخش خصوصی و به صورت انحصاری شروع به کار کرد. یک شعبه ازتلویزیون ایران در جنوب، در آبادان، در سال ۱۳۳۸ افتتاح شد.
رادیو و تلویزیون در خمینی شهر پیشینه
در دهه 1320 در سده تعدادی کمی از متمولین و افراد با نفوذ رادیو داشتند. در این میانه بعضی قهوه خانه ها هم از این وسیله برای جذب مشتری بهره می بردند. افرادی که به دلایلی به شهرهای دیگر مثل اهواز و آبادان و تهران رفت و آمد داشتند در انتقال پدیده های جدید از جمله رادیو و تلویزیون به شهر تاثیر خاص خود را داشتند. در ساعت پخش برنامه از رادیو، قهوهخانهها مملو از جمعیت میشدند و خانوادههایی که رادیو نداشتند، در خانه همسایهها جمع میشدند. یکی از استفاده هایی که از رادیو می شد برای پخش اذان در وقت صحیح شرعی به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان هنگام افطار و سحر بود.
رادیوهای آندریا لامپی و فیلیپس قوهای، از اولین رادیوهایی بودندند که به خانه ها راه یافتند. قدیمی ترین تلویزیونی که به شهر آورده شد، آر تی آی لامپی ساخت آمریکا و شاوب لورنس ساخت آلمان، بود. اندکی بعد پارس ساخت ایران هم به آنها اضافه شد. این تلویزیون ها بزرگ و درب دار بودند. فروشگاه و نمایندگی آنها در اصفهان در خیابان شیخ بهایی واقع بود. در همایونشهر اولین تعمیرگاه و فروشگاه رادیو و تلویزیون فروشگاه آقای توسلی در فلکه بود
///./
https://eitaa.com/danehnameh
https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
اتوبوس در پیشینه خمینی شهر
++++++
در سال 1318 برای فعالیت اتوبوس و حمل و نقل مسافر بین سده و اصفهان مجوز صادر شد و به این ترتیب علاوه بر درشکه چند دستگاه اتوبوس که از نوع اتوبوس های دماغدار و هندلی بودند بین سده و اصفهان فعال شدند و برای آنها ایستگاهی مشخص شد.
در اواخر دهه 1340 شرکت واحد اصفهان خط اتوبوس بین اصفهان و همایون شهر دایر کرد که البته با فواصل زمانی طولانی و ایستگاه های متعدد از خیابان شمسآبادی به ایستگاه رفت و آمد می کردند و بلیط آن دو ریال بود.
راه اندازی دفتر نمایندگی شرکت مسافربری در همایونشهر
در30 دی 1342 شرکت مسافربری گیتی نورد دفتر نمایندگی خود را توسط فردی به نام محمدحسین عشقیپور در میدان شهر دایر کرد. شرکتهای میهننورد و ترانسپورت جنوب هم به دنبال آن دفاتر خود را در همین میدان دایر کردند. نمایندگیها بلیطهای فروخته شده را از طریق تلفنخانه و یا از طریق رانندههای خط همایونشهر به اصفهان به اطلاع دفتر شرکت در اصفهان می رساندند.( کتاب راویان 4 گفتگو با محمدحسین عشقیپور.(
تاسیس سازمان اتوبوسرانی شهرداری خمینی شهر
آذر1370سازمان اتوبوسرانی خمینی شهر و حومه با چهار دستگاه بنز 302 در دو خط خمینی شهر اصفهان و خمینی شهر درچه تاسیس گردید که نقطه عطفی در تاریخچه حمل مسافر به حساب می آید.
اطلاعات بیشتر از دانشنامه خمینی شهر پیشینه حمل و نقل
***
https://eitaa.com/danehnameh
https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
جاده سده، پیشینه بلوار امیرکبیر
&&&&&&&&
تا دهه 1310 راههای ارتباطی مناسبی بین اصفهان و بلوک اطراف اصفهان از جمله دسترسی به آثار تاریخی آتشگاه وجود نداشت. در حدود سال 1312 احداث جاده تهران توسط وزارت طرق از طریق انوشیروان مطرح شد. عدهای معتقد بودند بهتر است راه تهران اصفهان از سده گذشته و پس از عبور از کنار آتشگاه به اصفهان وارد شود. در نهایت این دو جاده جداگانه برنامه ریزی شدند. اعتبار احداث راه آتشگاه و ادامه به نجفآباد، در سال 1314 تامین و عملیات شروع شد. طبق خبر منتشر شده در روزنامه اخگر احداث این مسیر در مرداد 1318 پایان یافت.
همزمان با این عملیات فکر ارتباط سده به اصفهان از طریق راه اصفهان نجف آباد پیگیری شد و در سال 1316 اداره طروق با شروطی، احداث جاده شوسه این مسیر را تحت عنوان راه سده در دستور کار قرار داد.
احداث این مسیر سبب شد تا آبادیهای جنوبی ماربین مانند آدریان، هرستان، کرتمان، درچه، نصرآباد، گورتان و به مرکز دهستان ماربین ارتباط مناسبتری پیدا کنند. عبور اتوبوس و سواری از سده به اصفهان از این مسیر تا احداث مسیر کهندژ صورت می گرفت در اواخر دهه 1330 مسیر بهسازی و آسفالت شد. بعد از انقلاب به تدریج به بلوار تبدیل و امیرکبیر نام گرفت.
)))
https://eitaa.com/danehnameh
https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
مطالب جدید افزوده شده به سایت دانشنامه خمینی شهر http://daneshnam.ir
خبر انتشار کتاب رخدادهای خمینی شهر
شکل گیری فوتبال در پیشینه خمینی شهر و سیر تحول آن
عناوین اسناد دباغی و قصابی
انجمن خیریه حضرت زھرای مرضیه(س ع) مسجد النبی
رادیو و تلویزیون در پیشینه خمینی شهر
گام به گام با احداث دانشگاه صنعتی
حوزه علمیه مشکات
عناوین اسناد احداث خیابان و جاده
آواها و ترانه های سدهی
مسیرهای برون شهری در پیشینه خمینی شهر
موقوفات شهرستان خمینی شهر
موقوفات مسجد جامع اندان
گفتگو با مرحوم حاج نادعلی سعیدی
خانه گلهای بهشت برین صفا از فکر تا عمل
25 اردیبهشت و یک اطلاعیه
////
نگاهی به مبارزه با بی سوادی در پیشینه خمینی شهر
در سال ۱۲۸۶ ه. ش کلاسهای اکابر در شیراز به همّت مشروطه خواهان تشکیل شد و در سال 1288 آموزش اجباری همگانی برای کودکان هفت سال به بالا تصویب گردید.
سال ۱۳۱۵ نظام نامه اکابر مبنی بر تشکیل کلاسهای اکابر در مدارس دولتی و موظف نمودن کارکنان بیسواد دولت و موسسات عمومی و پیشه وران برای شرکت در این کلاسها تصویب گردید. در این دوران درصد باسوادان در سده حداکثر 20 درصد بود. سال ۱۳۳۵ سال تجدید نظر در برنامه تعلیمات اساسی و ایجاد بنگاه عمران وزارت کشور و تهیه و تنظیم کتابهای «همه با سواد شویم» بود. در همین سال مرکز مبارزه با بی سوادی در سده راه اندازی شد.
در هفتم دی ماه سال 1358 سازمان نهضت سوادآموزی با هدف باسواد كردن خيل عظيم بيسوادان كشور تشكيل شد. در اردیبهشت 1359 اطلاعیه ای در سطح همایونشهر و حومه پخش شد که خبر از باز شدن دفتر نهضت در خیابان فردوسی (شهید صدوقی فعلی) می داد و از افراد باسواد خواسته شده بود با مراجعه به دفتر برای مبارزه با بی-سوادی همکاری کنند.
(((((
https://eitaa.com/danehnameh
https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
درشکه آهنی و اسب روسی
%%%%%
در اواخر دوره قاجار و اوایل حکومت پهلوی چند درشکه برای انتقال مسافر بین سده و اصفهان از محکمه و جعده شهر استفاده میشده است. اسناد مرتبط با فعالیت درشکههای سده در دهه 1310 نشان می دهد این وسیله توسط ادارات دولتی هم اجاره می شدهاند. سند دیگری نشان می دهد مسافران به بی نظمی آنها اعتراض داشته و به همین دلیل برنامه کاری برای آنها در سال 1317 تعیین می شود. جالب اینکه در این شرایط بخشدار و شهردار نجفآباد از فرصت استفاده کرده و درشکه داران سده را با دادن قول مساعد به نجفآباد دعوت می کنند.
در سال 1338 شهرداری سده درخواست تبدیل ارابهها را به ماشین جهت عبور و مرور درخواست میکند و این نشان میدهد تعدادی از آنها هنوز تا این سال فعال بودهاند. بر پایه اظهارات شاهدان تا حوالی سال 1335 سفر به اصفهان هنوز با درشکه صورت میگرفت. تعداد 5 درشکه فعال بودند. هر کدام 5 مسافر سوار میکردند. مومنی از ورنوسفادران دو تا درشکه داشت، رمضانعلی گلکار و کریمیان از کوورز هر کدام یک درشکه داشتند که یک اسبه یا دو اسبه بودند.
بهر حال در آن دوران درشکه آنقدر مهم بوده و شاید سوار شدن بر آن آرزو که میخوانده اند:
درشکه آهنی و اسب روسی / با هم سوارشیم بریم عروسی
https://eitaa.com/danehnameh
https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
پیش از دایر شدندفتر پست سده، حمل و نقل مرسولات پستی به منطقه انجام میشد. تاسیس صندوق پست در سده از سال 1313 مطرح بود ولی دفتر پست از سال 1316 عملیاتی شد. صندوق و دفتر پست سده، اول بار در درب محکمه تاسیس شد، اما با وجود درخواست مردم حمل پست به صورت روزانه انجام نمیگرفت. اولین پستچی شهر فردی به نام میرزاآقا شریفیان بود. در بعضی نامهها پول گذاشته میشد این نامهها توسط کسانی ارسال میشد که در مناطق دیگر مانند کویت، اهواز، آبادان و تهران کار میکردند. پست سده پس از سالها جابجایی در نهایت زمینی وقفی مربوط به حمام شمسآباد را مقابل اولین پمپ بنزین شهر اجاره و ساختمان برای آن در اواخر دهه 1340 بنا شد.
اطلاعات بیشتر را از http://daneshnam.ir جستجو کنید
*******
https://eitaa.com/danehnameh
هفت خوان تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینیشهر
&&&&&
دانشگاه در 27 اردیبهشت 1367 دایر شد. فکر دایرکردن دانشگاه آزاد شهر در سال 1365 توسط تعدادی از دانشجویان خمینیشهری که در دانشگاه آزاد نجفآباد درس میخواندند طرح شد. به دنبال آن هیات موسس شکل گرفت. محمدجعفر سعیدیان فر، حسین فخاری، محمدآقایی، محمدباقررضایی، جعفر صرامی، اصغر براهیمی، اصغر تمنایی و اصغر لطفی از اعضای آن بودند. تحقق چنین هدفی با مشکلات متعدد از جمله تامین زمین، دریافت مجوزهای مختلف و مخالفتهای استانی روبرو شد. همراهی حجت الاسلام سعیدیانفر نماینده وقت و ناجح پامناری و روسای برخی ادارات شهر چون آمون رییس اداره ثبت اسناد در به ثمر رسیدن دانشگاه موثر واقع شد. برای پیشبرد کار چکهای مبالغ درخواستی از مرکز را شخصا نماینده وقت صادر نمود.
زمین اولیه 32 هکتار بود که 32 میلیون تومان خریداری شد و در سالهای بعد مساحت دانشگاه به 75 هکتار رسید. اولین ساختمان که دبیرخانه بود در چهار طبقه با روش امانی و با نظارت حسین باقری مسول دفتر فنی دانشگاه ساخته شد. دانشگاه ابتدا در ساختمانی استیجاری واقع در بلوار توحید دایر و کلاسها در هنرستان شهید رجایی در روزهای تعطیل تشکیل میشد. اولین رییس دانشگاه هم خاقانی با مدرک فوق لیسانس بود.
منبع:
گفتگو با حاج حسین باقری / اردیبهشت 1394
نقل از کتاب رخدادهای خمینی شهر، محمدعلی شاهین
https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
ورزش کشتی در پیشینه خمینیشهر
!!!!!!
کشتی در واقع همراه ورزش زورخانهای و باستانی کاری به شکل کشتی پهلوانی بوده است. بنابراین در زورخانهها انجام می شد. سابقه زورخانه رسمی نیز در سده به دهه 1310 می رسد. .... پس از بهره برداری از ورزشگاه بزرگ شهر در دهه 1340 مکانی برای ورزش کشتی در آن اختصاص یافت. کشتی بعد از انقلاب اسلامی مدیون زحمات رحمت اله فاطمی، از مربیان صاحب نام است. وی تا سال 1370 در سالن کشتی استادیوم مشغول به فعالیت بود.
عبدالحمید نعمتی و مصطفی حلوایی کشتی گیران جوانی بودند که در جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند.
کشتی تا سال 1370 در رده سنی جوانان و بزرگسال انجام می شد. در این سال نونهالان و نوجوانان نیز به آن رده ها اضافه شد. در نیمه دوم دهه 1370 کشتی فرنگی توسط حشمتاله رضوی در شهرستان جا پیدا کرد.
بیشتر از دانشنامه خمینی شهرhttp://daneshnam.ir/ بخوانید
https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
تحولات جمعیتی از ماربین دوره قاجار تا آخرین سرشماری
سر نخها
براساس نوشته سیدعلی جناب(1309-1250 خورشیدی) در کتاب الاصفهان که در دوران قاجار نگارش یافته، ماربین مشتمل بر 67 قریه و مزرعه و سکنه آن 5637 خانوار یعنی حدود 30 هزار نفر بوده است.
در روزنامه اخگر، شماره317 به تاریخ 9 اسفند 1316 خبری از سفر فرماندار اصفهان به سده چاپ شده است. در این خبر جمعیت قصبه 50 هزار نفر از قول فرماندار ذکر شده است همچنین در سال 1325 در عریضهای که اهالی سده به مقامات استان نوشتهاند جمعیت منطقه را حدود 50 هزار نفر ذکر کردهاند. کتاب فرهنگ جغرافیایی رزمآرا که در اواخر دهه 1330 اطلاعات آن جمع شده جمعیت قصبه سده را 44000 نفر ذکر کرده است.
سابقه سر شماری در منطقه به آبان 1319 و اقدامات مامورین سر شماری اعزامی از تهران به اصفهان بر می گردد(احگر شماره 1574، آذر 1319)
اولین سرشماری علمی عمومی نفوس و مسکن در ایران در روز دهم آبان سال 1335 شروع و در روز 25 همان ماه در کلیه نقاط کشور از جمله ماربین به اتمام رسید. بر اساس این سرشماری جمعیت کل ایران 18954704 نفر بود که از این عده 9644944 نفر مرد و 9309760 نفر زن بودند.
جمعیت محدوده ماربین: 63537 نفر
جمعیت سده: 33544 نفر
سال 1345:
جمعيت بخش ماربین: 87560 نفر
جمعیت همایونشهر: 46836 نفر
نرخ رشد جمعیت: 4/3 درصد
درصد با سوادان: 23 درصد
سال 1355:
جمعیت بخش ماربین: 130568 نفر
جمعیت همایون شهر: 65495 نفر
سال 1365:
جمعیت شهرستان: 230249 نفر
جمعیت خمينيشهر: 104045 نفر
نرخ رشد جمعيت: 73/4 درصد
سال 1375:
جمعیت شهرستان: 486/243 نفر
جمعیت خمینیشهر: 184131 نفر
نرخ رشد: 2/3 درصد
میانگین سن ازدواج پسران: 6/25
میانگین سن ازدواج دختران: 4/24
سال 1385:
جمعیت شهرستان: 287265 نفر
جمعیت شهر خمینیشهر: 223071 نفر
سال 1395:
جمعیت شهرستان: ۳۱۹۷۲۷ نفر
@@@@
بیشتر ازhttp://daneshnam.ir /
https://eitaa.com/danehnameh
هدایت شده از دانشنامه شهرستان خمینی شهر
روند رشد سوادآموزی در پیشینه خمینی شهر
>>>>
براساس اطلاعات سرشماری سال 1335 بیست درصد جمعیت ماربین با سواد بودند. این درصد در سرشماری سال 1345 به حدود 23 درصد رسید. با سوادان شهرستان خمینی شهر در پنجمین سرشماری در سال تحصيلي 1375به 4/84 درصد رسید. مقایسه آمار باسوادان در نقاط مختلف نشان می دهد نسبت باسوادان شهرستان از سال 45 تا 75 از نسبت باسوادان كشور بالاتر بوده است. گرچه در صد جمعیت روستایی نسبت به جمعیت شهری در این منطقه دایم درحال تغییربوده ولی در مجموع هميشه نسبت باسوادان در مناطق شهری بالاتر از مناطق روستايی بوده است.
نتایج حاصل از سرشماری ها در شهرستان، نشان می دهد طی چندین دوره متوالی درصد باسوادان در زنان كمتر از مردان بوده ولی این اختلاف در هر دوره نسبت به دور قبل کاهش یافته است به گونه ای که در سال 1375 مردان با سواد شهرستان 86 درصد و زنان 82 درصد است. در سال 75 حدود 90 در صد از افراد لازم التعليم به مدرسه می رفتند.
یک آمار مقایسه ای جالب در این سال اینکه نسبت جمعيت شهرستان به جمعيت استان اصفهان 2/6 درصد و نسبت جمعيت باسواد شهرستان به جمعيت باسواد استان 1/6 درصد است. تحولی در سال تحصيلي77-76 اتفاق می افتد و آن اینکه تعداد دانشآموزان دختر بیشتر از دانشآموزان پسر می شوند. در این دوره تعداد كل دانش آموزان شهرستان 76111 نفر بوده كه نسبت به سال مبدا 5 برابر شده است.
////
بیشتر ازhttp://daneshnam.ir /
https://eitaa.com/danehnameh
چگونه با تاریخ و پیشینه زادگاه خودمان(ماربین، سده، همایونشهر، خمینیشهر) آشنا شویم؟؟؟؟
آشنایی با رخدادهای منطقه از مهاجرت آریایی ها تا تشکیل شهرستان خمینی شهر با کتاب «رخدادهای مهربین»
///
آشنایی با رخدادهای چهل ساله منطقه با کتاب «رخدادهای خمینی شهر»
///
آشنایی با تعدادی از قصه های شهر با کتاب « چهل پسینه»
///
آشنایی با ریشه نامها و پیشینه آبادیهای ماربین، سده، همایونشهر، خمینی شهر و شهرت ها با کتاب « نامها و نشانهها »
///
آشنایی با سال شمار و روزشمار هزارسال تاریخ منطقه از ماربین به خمینی شهر همراه عکس های رنگی با کتاب «هزار سال خمینیشهر»
///
آشنایی با تاریخ شفاهی پیشینه منطقه با کتاب « راویان ماربین جلد 1 »
///
آشنایی با عناوین و برخی اسناد دسته بندی شده، از مهربین تا تشکیل شهرستان با کتاب« زبان اسناد »
///
آشنایی با تاریخ شفاهی سده از دهستان ماربین تا تشکیل بخش با کتاب « راویان ماربین جلد 2 »
///
آشنایی با تاریخ سده و همایونشهر، از مشروطیت تا پیروزی انقلاب اسلامی با کتاب « مروری بر تاریخ سده و همایونشهر »
///
آشنایی با تاریخ شفاهی سده از تشکیل بخش تا تغییر نام به همایونشهر (1338-1326) با کتاب « راویان ماربین جلد 3»
///
آشنایی با پیشینه نیکوکاری و وقف و خیریه های منطقه از صفویه تا سال1400 با کتاب « سرزمین مهر »
///
آشنایی با تاریخ شفاهی اواخر دهه 1330 تا اوایل دهه 1350 با کتاب « راویان ماربین جلد 4 »
///
آشنایی با تاریخ پزشکی منطقه با کتاب « سرگذشت پزشکی »
///
آشنایی با تاریخ شفاهی دوران انقلاب با کتاب « راویان ماربین جلد 5 »
///
آشنایی با تاریخ حال و پیشینه منطقه از طریق مجازی با سایت« دانشنامه شهرستان خمینی شهر »
++++
انتشار این متن کمک موثری به آشنایی دیگران با تاریخ کهن (ماربین، سده، همایونشهر، خمینیشهر) می کند.
آتشگاه
تاریخ و پیشینه منطقه ماربین یا مهرین و مهربین، سده و خمینی شهر فعلی به عارضه طبیعی معروف به کوه آتشگاه و تاسیس بنای روی آن و تغییر و تحولات بعدی در این محدوده مرتبط است. دکتر شفقی بنیانگزار دانشکده جغرافیا در دانشگاه اصفهان در کتاب خود می نویسد:« درکنار آتشکده های معتبر همیشه سکونتگاه مهمی وجود داشته لذا نگارنده معتقد است در روزگاران قبل از اسلام در اطراف تپه آتشگاه شهری بوده است اما مطالعات باستان شناسی دراین مورد صورت نگرفته است»
به نظر یاغش کاظمی مولف کتاب آتشگاه ناحیه آتشگاه و سده با توجه به چند عامل جغرافیایی برای استقرار اولین مساکن انسانی در حوزه آبیاری زاینده رود مناسبت تر از جی و یهودیه بوده است
موقعیت جغرافیایی
تپه مخروطی شکل آتشگاه در غرب شهر اصفهان و جنوب خمینی شهر و در حاشیه شمالی زاینده رود واقع می باشد. این عارضه طبیعی که از ارتفاعات منفرد ناحیه اصفهان است به دلیل موقعیت خاص خود یعنی نزدیکی به رودخانه، آب و هوای مناسب امکان گسترش در چهار سو و عبادتگاه توجه بومیان و مهاجرین را برای سکنا گزینی جلب و آبادی های متعددی در اطراف آن شکل گرفته است.
آتشگاه در نظر حمزه اصفهانی
حمزه اصفهانی(280 قمری، ۳۵۰ تا ۳۶۰) می نویسد:« طهمورث دو بنای بزرگ به نام های مهرین و سارویه ساخت. اما مهرین بعدها نام روستایی گردید که پیش از آن موسوم به کوک بود و در پایین آن قرار داشت و اما سارویه پس از هزار سال باروی شهر(جی) آن را فراگرفت و آثار هر دو بنا هم اکنون باقی است.».
حمزه درجای دیگری از کتاب خود می نویسد:« کی اردشیر وی بهمن پسر اسفندیار گشتاسب معروف به دراز دست در یک روز در اصفهان سه آتشکده ساخت: یکی به هنگام برآمدن آفتاب، دوم به هنگام ظهر که خورشید در میان آسمان است و سومی به هنگام غروب آفتاب. نخستین(شهر اردشیر) در جانب قلعه مارین که شهر نام شفق و اردشیر نام بهمن (خودوی) است، دوم به نام آتشکده(ذروان اردشیر) در قریه دارک ازروستای خوار(منظوربرخوار)، سوم آتشکده (مهراردشیر) درقریه اردستان اران».
اطلاعات جامع از کتاب نام ها و نشانه ها، فصل اول، محمدعلی شاهین
}}}
http://daneshnam.ir /
https://eitaa.com/danehnameh
مهربین افسانه یا واقعیت
اسناد و مدارک متعددی بر وجود شهری درحاشیه عارضه طبیعی که اکنون به آتشگاه معروف است دلالت می کند که مهرین یا مهربین نامیده می شده و تا قرون اولیه پس از ورود اسلام به منطقه هم رونق داشته ولی به تدریج در اواسط سده چهارم قمری شهر مهرین ازرونق افتاده و به روستایی تبدیل شده است. وجود دژ ماربین یا آتشگاه، کشف سفالهای چند هزار ساله در حاشیه آن، وجود دژهای سه گانه، اسناد نوشتاری مورخین و اسامی کهن دلایل این ادعا هستند.
برخی محققین و پژوهشگران معتقدند در غرب اصفهان فعلی بوده که نبود کاوش های باستان شناسی لازم و دلایل دیگر مانع شناخت درست آن شده است. دکتر شفقی درکتاب خود می نویسد:« منابعی مانند ذکر اخبار اصفهان از7 شهره باستانی اصفهان نام می برند که سه شهر از آنها یعنی جی، مهربن و قه تا زمان ظهور اسلام باقی بوده است. مکان جغرافیای این سه شهر برای ما روشن است. مهربن در غرب اصفهان بوده و چون درکنار آتشکده های معتبر همیشه سکونتگاه مهمی وجود داشته لذا نگارنده معتقد است در روزگاران قبل از اسلام در اطراف تپه آتشگاه شهری بوده است اما مطالعات باستان شناسی دراین مورد صورت نگرفته است».
در همین منبع وصف ابن حوقل از خولنجان نقل شده است که در ضمن آن آمده است«آبهای گوارا دارد و قسمتی از آبهای مذکور از روستای مهربن می گذارد و در اینجا پشته بزرگی چون کوه است و قلعه ای و آتشکده ای دارد.
نقل از کتاب نام ها و نشانه ها
/////
https://eitaa.com/danehnameh