eitaa logo
دانشنامه شهرستان خمینی شهر 2
198 دنبال‌کننده
57 عکس
1 ویدیو
0 فایل
این کانال با هدف انتشار تحقیقات و پژوهش ها در خصوص تاریخ و پیشینه شهرستان خمینی شهر و منطقه ماربین ایجاد گردیده است
مشاهده در ایتا
دانلود
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خمینی شهر کتابخانه کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور در دی ماه 1344 در کشور بنا نهاده شد. درست یک سال بعد، ساختمانی جنب شهرداری همایون‏شهر براساس نقشه کشوری برای تاسیس شعبه ‏ای از کانون مذکور ساخته شد. این کتابخانه و مرکز فرهنگی به جذب دانش ‏آموزان مدارس برای انجام فعالیت‏ های فرهنگی، هنری و ادبی و کتابخوانی پرداخت. برپایی اردوهای دانش ‏آموزی، انتشار نشریه دیواری و اجرای نمایش از برنامه‏ های کانون در این دوران بود. خانم ‏ها نوربخش، ایهامی و عریضی از اولین کتابداران کانون و آقای شیروی سرایدار آن بود. با شروع ساخت درمانگاه تامین اجتماعی در این مکان کانون در سال 1382 به بلوار آیت ‏اله صهری، پشت سالن مادر تغییر مکان داد. منابع: گفتگو با مسوولان وقت کانون پرورش فکری کودک و نوجوان خمینی ‏شهر. آرشيو ملي ايران، ‏شناسه سند: ۳۹۵/۱۴۰۲. ///// https://eitaa.com/danehnameh https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
انتشارکتابی جدید با موضوع خمینی شهر رخدادهای خمینی شهر عنوان جدیدترین کتابی است که در باره تاریخ خمینی شهر آخر فروردین 1402 انتشار یافت. کتاب مذکور وقایع منطقه را از تشکیل شهرستان تا پایان سال 1400 در چهار دهه به ترتیب زمان وقوع ثبت کرده است. پانزدهمین کتاب تاریخ منطقه نگارش محمدعلی شاهین در 292 صفحه در قطع رقعی به چاپ رسیده است. ریحانه مویدی طراح جلد و گفتمان اندیشه معاصر، ناشر رخدادهای خمینی شهر می باشد. 14عنوان کتابهای منتشر شده پیشین عبارتند از: 1- راهنمای گردشگری و سفر به خمینی‏شهر 2- هزار سال خمینی‏شهر: ، 1396. 3- چهل پسینه: چهل نا‏داستان از پیشینه منطقه در 152 صفحه، 1398. 4- راویان ماربین جلد 1: 23 گفتگو از تاریخ شفاهی منطقه در 151 صفحه، 1398 5- نام‏ها و نشانه‏ها: ریشه نام‏ها در 384 صفحه، 1398. 6- راویان ماربین جلد 2: 28 گفتگو از دهستان ماربین تا تشکیل بخش در 198 صفحه، 1399 7- راویان ماربین جلد 3، از تشکیل بخش تا تغییر نام به همایون‏شهر در 170 صفحه، 1399 8- زبان اسناد، اسناد خمینی‏شهر در 46 گروه در 295 صفحه، 1400 9- مروری بر تاریخ سده و همایون‏شهر در 267 صفحه، 1400. 10- سرزمین مهر: نیکو‏کاری و موقوفات از آبادی‏های ماربین به خمینی‏شهر، 270 صفحه، 1400. 11- رخدادهای مهربین: 412 رخداد از مهاجرت آریایی‏ها تا تشکیل شهرستان در 393 صفحه، 1400 12- راویان ماربین جلد 4، 20 گفتگو از تغییر نام سده به همایون‏شهر، در 187 صفحه، 1400 13- سرگذشت پزشکی، سیر تحول بهداشت و درمان ، در 284 صفحه. 14- راویان ماربین جلد 5( انقلاب)، در 189 صفحه https://eitaa.com/danehnameh https://eitaa.com/daneshnam_
شکل‏گیری فوتبال در پیشینه خمینی‏شهر و سیر تحول آن سالها کودکان و نوجوانانی بودند که با خرید توپ های دوخت بازارهای شهر از جمله درب محکمه در کوچه پس کوچه های شهر به دنبال توپ می دویدند اما در سال 1343فوتبال اصولی توسط فردی به نام محمود گرجی به صورت علمی و فنی به علاقه مندان در همایونشهر آموخته شد. وی فوتبال را در اهواز از فردی مجارستانی به نام ماسایژ آموخته بود. گرجی در این باره میگوید: «قبل از انقلاب به من گفتند فوتبال این شهر را راه بینداز. اول قبول نکردم ولی بعد تعدادی شاگرد جمع کردند و کم کم فوتبال را پایه گذاری کردیم. با کمک مردم اول تیم تاج را راه انداختیم و بعد تیم خانه جوانان را. رئیس خانه جوانان رئیس شیر و خورشید اصفهان بود و پول و امکانات در اختیارمان می‏ گذاشت. صبح ها می رفتم اداره و عصرها می آمدم ورزشگاه (استادیوم). اولین مسابقه ما با تیم رهنان بود و 9 تا گل خوردیم. سه ماه بعدش سه تا گل خوردیم و شش ماه بعدش آن ها را شکست دادیم.» فعالیتها وتشویق های محمود گرجی در این سالها جوانان زیادی را به سمت ورزش به ویژه فوتبال سوق داد و به این ترتیب فوتبال طرفداران و علاقه مندانی در شهر پیداکرد. با افزایش تعداد بازیکنان فوتبال در دهه 1350باشگاه های چندی در سطح شهرستان شکل گرفتند و در دهه 1360 مسابقات منظم بین باشگاه های شهرستان در رده های دسته 2 ، دسته 3 ، منتخب روستاها ، جوانان ، 22 بهمن و جام حذفی برگزار می شد. تیم برگزیده در لیگ استان شرکت می کرد هنگامی که خمینی شهر بازی داشت 2 تا 3 هزارنفرتماشاچی خمینی شهری به ورزشگاه می رفتند.دریک دوره تیم پیام نماینده خمینی شهر در مسابقات قهرمانی استان با تیم تام اصفهان به بازی نهایی رسید .این دو تیم در خمینی شهر صفر صفر و در اصفهان در وزشگاه تختی یک یک کردند واین امکان پیدا شد که تیم خمینی شهری برای لیگ آزادگان انتخاب شود ولی به خاطر تیم های ذوب آهن و سپاهان چنین نشد. با حذف تیم خمینی شهری اعتراضاتی شکل گرفت که به سعیدیان فر نماینده وقت شهرستان در مجلس شورای اسلامی کشیده شد و حتی موضوع به تهران هم منتقل شد. باشگاه های فعال خمینی شهر در این دوران تام ، پیام ،استقلال و پرسپولیس محله خوزان، توحید و وحدت فروشان بودند.در سنوات بعدی به دلایل مختلف از جمله ایجاد وقف های متعدد در لیگ شهرستان و تخریب چمن ورزشگاه فوتبال جایگاه قبلی خود را از دست داد.
سابقه دباغی در خمینی شهر ////// بر پایه بعضی اظهارات و نیز شواهد در اوایل دوران قاجار دباغی توسط افرادی همچون آقا علی‏اکبر ورنوسفادرانی در منطقه رونق یافت و به همین سبب هم نام خانوادگی دباغی برخاندان وی مانده است. به علاوه وجود مخروبه‏هایی از کارخانه‏های دباغی در نقاطی از شهر نشان از قدمت این حرفه در منطقه دارد. وجود نظام صنفی دباغان از دوران قاجار هم بر این امر تاکید دارد. دباغی از ابتدای رواج در سده به دلیل نیاز به آب در اطراف مادی‏ها و قنات‏ها انجام عناوین برخی از اسناد مرتیط با دباغی: 1- تقسیم صنف دباغ به دو دسته عمده دباغ شهری و دباغ سدهی‏ در دوران قاجار و پهلوی. 2- قرارداد شرعی بین دباغان اصفهان و دباغان سدهی برای مشخص شدن محدوده کاری. سال 1281خورشیدی 3- ممنوعیت خروج پوست گوسفند و بز اصفهان و چهار بلوک آن توسط مجلس محترم ملی اصفهان. سال 1285 خورشیدی 4- دستور ظل السلطان در جواب شکایت دباغان سدهی مبنی بر ممنوعیت دباغی بیش از5 نفر در سده و فروش بقیه پوست‏ها به دباغ‏های شهری. 5- صادرات ده هزار من چرم سده به ارزش هشتاد هزار تومان در فهرست امتعه صادره اصفهان. سال 1303 / کتاب الاصفهان. 6- جلوگیری از فعالیت دباغی‌ها در کنار آب‌های جاری بدلیل مسائل بهداشتی (استان دهم). سال ‏ ۱۳۰۵ ‏ ۱۳۰۸ / ‏ ۱۰۹ برگ / مرکز اسناد اصفهان / ‏شناسه سند ‏ ۹۷/۲۹۳/۷۵۵۷ . 7- نامه وزارت‌ داخله مبنی بر رسیدگی به وضع دباغی‌های سده و ضرر دباغی‌های سده برای سلامت عمومی بدلیل آلودگی آب شرب منطقه و دستور رسیدگی به این موضوع. سال ‏ ۱۳۰۷ / ‏ ۱ برگ / مرکز اسناد اصفهان. ‏بیشتر از: کتاب زبان اسناد، شاهین، محمدعلی، اسناد گروه 8 و یا سایت دانشنانم // https://eitaa.com/danehnameh https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
رادیو و تلویزیون در پیشینه خمینی شهر پیشینه کشوری و استانی اولین فرستنده عمومی رادیو در ایران در ۴ اردیبهشت ۱۳۱۹ در شیراز با نام «رادیو تهران» گشایش یافت. از آنجا که برنامه‌ها تنها در تهران قابل دریافت بود به رادیو تهران معروف ‌شد. رادیو از پدیده های است که پس از تاسیس رادیو آهنگ نفود در خانه های مردم کرد. رادیو با واکنش های کدخدایان، روحانیون، ثروتمندان، متنفذین و جناح ها و گروه های سیاسی روبرو شد که یا در جهت تقویت و یا مقابله با آن بود. وقوع جنگ جهانی و دیگر حوادث دهه‏های 1320 و 1330 در نفوذ آن در خانه های مردم نقش موثری داشت. رادیو اصفهان در بیستم دی‌ماه 1328 در اصفهان با روزانه یک ساعت برنامه آغاز به کارکرد. نخستین گوینده آن شادروان رضا ارحام صدر بود.و در سالهای بعد حسین غزالی جذب رادیو اصفهان شد در سال 1337 برنامه‌های رادیو به‌روزی 7 ساعت، صبح و عصر افزایش یافت( مقاله حسین غزالی:نویسنده، تهیه‌کننده و گوینده پیشکسوت رادیو و تلویزیون اصفهان). رادیوهای اولیه ابتدا رادیوها بسیار بزرگ بودند و با باطری و نفت کار می کردند. در رادیو نفتی زمانی که چراغ داخل رادیو روشن می شد پره ها را گرم و به حرکت در می آورد و با تولید برق رادیو شروع به کار می کرد. سال ها این گونه رادیوها استفاده می شدند. بعدها رادیو (آندریا) به بازار آمد که سنگین بود و با باطری کار می‌کرد و اولین رادیوی قابل‌ حمل در ایران محسوب می شود. رادیو از همان ابتدا در قهوه خانه ها جا باز کرد.به همین دلیل در ساعات پخش برنامه قهوه خانه ها مملو از جمعیت می‌شدند. داشتن رادیو در خانه نیاز به احذ مجوز داشت و افراد متمول و با نفوذ اقدام به تهیه آن می کردند. معمولا خانواده‌هایی که رادیو نداشتند، در خانه همسایه‌ صاحب رادیو جمع می‌شدند. جالب اینکه رادیوهای قدیمی آنتن داشتند و آنتن بر فراز هر خانه نشانه وجود رادیو در آن خانه بود. تلویزیون نخستین بار در سال ۱۳۳۷ در ایران توسط بخش خصوصی و به صورت انحصاری شروع به کار کرد. یک شعبه ازتلویزیون ایران در جنوب، در آبادان، در سال ۱۳۳۸ افتتاح شد. رادیو و تلویزیون در خمینی شهر پیشینه در دهه 1320 در سده تعدادی کمی از متمولین و افراد با نفوذ رادیو داشتند. در این میانه بعضی قهوه خانه ها هم از این وسیله برای جذب مشتری بهره می بردند. افرادی که به دلایلی به شهرهای دیگر مثل اهواز و آبادان و تهران رفت و آمد داشتند در انتقال پدیده های جدید از جمله رادیو و تلویزیون به شهر تاثیر خاص خود را داشتند. در ساعت پخش برنامه از رادیو، قهوه‌خانه‌ها مملو از جمعیت می‌شدند و خانواده‌هایی که رادیو نداشتند، در خانه همسایه‌ها جمع می‌شدند. یکی از استفاده هایی که از رادیو می شد برای پخش اذان در وقت صحیح شرعی به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان هنگام افطار و سحر بود. رادیوهای آندریا لامپی و فیلیپس قوه‏ای، از اولین رادیوهایی بودندند که به خانه ها راه یافتند. قدیمی ترین تلویزیونی که به شهر آورده شد، آر تی آی لامپی ساخت آمریکا و شاوب لورنس ساخت آلمان، بود. اندکی بعد پارس ساخت ایران هم به آنها اضافه شد. این تلویزیون ها بزرگ و درب دار بودند. فروشگاه و نمایندگی آنها در اصفهان در خیابان شیخ بهایی واقع بود. در همایونشهر اولین تعمیرگاه و فروشگاه رادیو و تلویزیون فروشگاه آقای توسلی در فلکه بود ///./ https://eitaa.com/danehnameh https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
اتوبوس در پیشینه خمینی شهر ++++++ در سال 1318 برای فعالیت اتوبوس و حمل و نقل مسافر بین سده و اصفهان مجوز صادر شد و به این ترتیب علاوه بر درشکه چند دستگاه اتوبوس که از نوع اتوبوس ‏های دماغدار و هندلی بودند بین سده و اصفهان فعال شدند و برای آنها ایستگاهی مشخص شد. در اواخر دهه 1340 شرکت واحد اصفهان خط اتوبوس بین اصفهان و همایون شهر دایر کرد که البته با فواصل زمانی طولانی و ایستگاه های متعدد از خیابان شمس‏آبادی به ایستگاه رفت و آمد می کردند و بلیط آن دو ریال بود. راه اندازی دفتر نمایندگی شرکت مسافربری در همایون‏شهر در30 دی 1342 شرکت مسافر‏بری گیتی نورد دفتر نمایندگی خود را توسط فردی به نام محمدحسین عشقی‏پور در میدان شهر دایر کرد. شرکت‏های میهن‏نورد و ترانسپورت جنوب هم به دنبال آن دفاتر خود را در همین میدان دایر کردند. نمایندگی‏ها بلیط‏های فروخته شده را از طریق تلفنخانه و یا از طریق راننده‏های خط همایون‏شهر به اصفهان به اطلاع دفتر شرکت در اصفهان می رساندند.( کتاب راویان 4 گفتگو با محمدحسین عشقی‏پور.( تاسیس سازمان اتوبوسرانی شهرداری خمینی شهر آذر1370سازمان اتوبوسرانی خمینی شهر و حومه با چهار دستگاه بنز 302 در دو خط خمینی شهر اصفهان و خمینی شهر درچه تاسیس گردید که نقطه عطفی در تاریخچه حمل مسافر به حساب می آید. اطلاعات بیشتر از دانشنامه خمینی شهر پیشینه حمل و نقل *** https://eitaa.com/danehnameh https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
جاده سده، پیشینه بلوار امیرکبیر &&&&&&&& تا دهه 1310 راههای ارتباطی مناسبی بین اصفهان و بلوک اطراف اصفهان از جمله دسترسی به آثار تاریخی آتشگاه وجود نداشت. در حدود سال 1312 احداث جاده تهران توسط وزارت طرق از طریق انوشیروان مطرح شد. عده‏ای معتقد بودند بهتر است راه تهران اصفهان از سده گذشته و پس از عبور از کنار آتشگاه به اصفهان وارد شود. در نهایت این دو جاده جداگانه برنامه ریزی شدند. اعتبار احداث راه آتشگاه و ادامه به نجف‏آباد، در سال 1314 تامین و عملیات شروع شد. طبق خبر منتشر شده در روزنامه اخگر احداث این مسیر در مرداد 1318 پایان یافت. همزمان با این عملیات فکر ارتباط سده به اصفهان از طریق راه اصفهان نجف آباد پیگیری شد و در سال 1316 اداره طروق با شروطی، احداث جاده شوسه این مسیر را تحت عنوان راه سده در دستور کار قرار داد. احداث این مسیر سبب شد تا آبادیهای جنوبی ماربین مانند آدریان، هرستان، کرتمان، درچه، نصرآباد، گورتان و به مرکز دهستان ماربین ارتباط مناسبتری پیدا کنند. عبور اتوبوس و سواری از سده به اصفهان از این مسیر تا احداث مسیر کهندژ صورت می گرفت در اواخر دهه 1330 مسیر بهسازی و آسفالت شد. بعد از انقلاب به تدریج به بلوار تبدیل و امیرکبیر نام گرفت. ))) https://eitaa.com/danehnameh https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
مطالب جدید افزوده شده به سایت دانشنامه خمینی شهر http://daneshnam.ir خبر انتشار کتاب رخدادهای خمینی شهر شکل ‏گیری فوتبال در پیشینه خمینی ‏شهر و سیر تحول آن عناوین اسناد دباغی و قصابی انجمن خیریه حضرت زھرای مرضیه(س ع) مسجد النبی رادیو و تلویزیون در پیشینه خمینی شهر گام به گام با احداث دانشگاه صنعتی حوزه علمیه مشکات عناوین اسناد احداث خیابان و جاده آواها و ترانه ‏‏ها‏‏ی سدهی مسیرهای برون شهری در پیشینه خمینی شهر موقوفات شهرستان خمینی شهر موقوفات مسجد جامع اندان گفتگو با مرحوم حاج نادعلی سعیدی خانه گلهای بهشت برین صفا از فکر تا عمل
25 اردیبهشت و یک اطلاعیه //// نگاهی به مبارزه با بی سوادی در پیشینه خمینی شهر در سال ۱۲۸۶ ه. ش کلاس‌های اکابر در شیراز به همّت مشروطه خواهان تشکیل شد و در سال 1288 آموزش اجباری همگانی برای کودکان هفت سال به بالا تصویب گردید. سال ۱۳۱۵ نظام نامه اکابر مبنی بر تشکیل کلاس‌های اکابر در مدارس دولتی و موظف نمودن کارکنان بی‌سواد دولت و موسسات عمومی و پیشه وران برای شرکت در این کلاس‌ها تصویب گردید. در این دوران درصد باسوادان در سده حداکثر 20 درصد بود. سال ۱۳۳۵ سال تجدید نظر در برنامه تعلیمات اساسی و ایجاد بنگاه عمران وزارت کشور و تهیه و تنظیم کتاب‌های «همه با سواد شویم» بود. در همین سال مرکز مبارزه با بی سوادی در سده راه اندازی شد. در هفتم دی ماه سال 1358 سازمان نهضت سوادآموزی با هدف باسواد كردن خيل عظيم بي‌سوادان كشور تشكيل شد. در اردیبهشت 1359 اطلاعیه ای در سطح همایونشهر و حومه پخش شد که خبر از باز شدن دفتر نهضت در خیابان فردوسی (شهید صدوقی فعلی) می داد و از افراد باسواد خواسته شده بود با مراجعه به دفتر برای مبارزه با بی-سوادی همکاری کنند. ((((( https://eitaa.com/danehnameh https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
درشکه آهنی و اسب روسی %%%%% در اواخر دوره قاجار و اوایل حکومت پهلوی چند درشکه برای انتقال مسافر بین سده و اصفهان از محکمه و جعده شهر استفاده ‏می‏شده است. اسناد مرتبط با فعالیت درشکه‏های سده در دهه 1310 نشان می دهد این وسیله توسط ادارات دولتی هم اجاره می شده‏اند. سند دیگری نشان می دهد مسافران به بی نظمی آنها اعتراض داشته و به همین دلیل برنامه کاری برای آنها در سال 1317 تعیین می شود. جالب اینکه در این شرایط بخشدار و شهردار نجف‌آباد از فرصت استفاده کرده و درشکه داران سده را با دادن قول مساعد به نجف‌آباد دعوت می کنند. در سال 1338 شهرداری سده درخواست تبدیل ارابه‏ها را به ماشین جهت عبور و مرور درخواست می‏کند و این نشان می‏دهد تعدادی از آنها هنوز تا این سال فعال بوده‏اند. بر پایه اظهارات شاهدان تا حوالی سال 1335 سفر به اصفهان‏ هنوز با درشکه صورت می‏گرفت. تعداد 5 درشکه ‏‏فعال بودند. هر کدام 5 مسافر سوار می‏کردند. مومنی از ورنوسفادران دو تا درشکه داشت، رمضانعلی گلکار و کریمیان از کوورز هر کدام یک درشکه داشتند که یک اسبه یا دو اسبه بودند. بهر حال در آن دوران درشکه آنقدر مهم بوده و شاید سوار شدن بر آن آرزو که میخوانده اند: درشکه آهنی و اسب روسی / با هم سوارشیم بریم عروسی https://eitaa.com/danehnameh https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
پیش از دایر شدندفتر پست سده، حمل و نقل مرسولات پستی به منطقه انجام می‏شد. تاسیس صندوق پست در سده از سال 1313 مطرح بود ولی دفتر پست از سال 1316 عملیاتی شد. صندوق و دفتر پست سده، اول بار در درب محکمه تاسیس شد، اما با وجود درخواست مردم حمل پست به صورت روزانه انجام نمی‏گرفت. اولین پستچی شهر فردی به نام میرزا‏آقا شریفیان بود. در بعضی نامه‏ها پول گذاشته می‏شد این نامه‏ها توسط کسانی ارسال می‏شد که در مناطق دیگر مانند کویت، اهواز، آبادان و تهران کار می‏کردند. پست سده پس از سالها جابجایی در نهایت زمینی وقفی مربوط به حمام شمس‏آباد را مقابل اولین پمپ بنزین شهر اجاره و ساختمان برای آن در اواخر دهه 1340 بنا شد. اطلاعات بیشتر را از http://daneshnam.ir جستجو کنید ******* https://eitaa.com/danehnameh
هفت خوان تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‏شهر &&&&& دانشگاه در 27 اردیبهشت 1367 دایر شد. فکر دایرکردن دانشگاه آزاد شهر در سال 1365 توسط تعدادی از دانشجویان خمینی‏شهری که در دانشگاه آزاد نجف‏آباد درس می‏خواندند طرح شد. به دنبال آن هیات موسس شکل گرفت. محمد‏جعفر سعیدیان فر، حسین فخاری، محمدآقایی، محمدباقررضایی، جعفر صرامی، اصغر براهیمی، اصغر تمنایی و اصغر لطفی از اعضای آن بودند. تحقق چنین هدفی با مشکلات متعدد از جمله تامین زمین، دریافت مجوزهای مختلف و مخالفت‏های استانی روبرو شد. همراهی حجت الاسلام سعیدیان‏فر نماینده وقت و ناجح پامناری و روسای برخی ادارات شهر چون آمون رییس اداره ثبت اسناد در به ثمر رسیدن دانشگاه موثر واقع شد. برای پیشبرد کار چک‏های مبالغ درخواستی از مرکز را شخصا نماینده وقت صادر نمود. زمین اولیه 32 هکتار بود که 32 میلیون تومان خریداری شد و در سال‏های بعد مساحت دانشگاه به 75 هکتار رسید. اولین ساختمان که دبیرخانه بود در چهار طبقه با روش امانی و با نظارت حسین باقری مسول دفتر فنی دانشگاه ساخته شد. دانشگاه ابتدا در ساختمانی استیجاری واقع در بلوار توحید دایر و کلاس‏ها در هنرستان شهید رجایی در روزهای تعطیل تشکیل می‏شد. اولین رییس دانشگاه هم خاقانی با مدرک فوق لیسانس بود. منبع: گفتگو با حاج حسین باقری / اردیبهشت 1394 نقل از کتاب رخدادهای خمینی شهر، محمدعلی شاهین https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
ورزش کشتی در پیشینه خمینی‏شهر !!!!!! کشتی در واقع همراه ورزش زورخانه‏ای و باستانی کاری به شکل کشتی پهلوانی بوده است. بنابراین در زورخانه‏ها انجام می شد. سابقه زورخانه رسمی نیز در سده به دهه 1310 می رسد. .... پس از بهره برداری از ورزشگاه بزرگ شهر در دهه 1340 مکانی برای ورزش کشتی در آن اختصاص یافت. کشتی بعد از انقلاب اسلامی مدیون زحمات رحمت اله فاطمی، از مربیان صاحب نام است. وی تا سال 1370 در سالن کشتی استادیوم مشغول به فعالیت بود. عبدالحمید نعمتی و مصطفی حلوایی کشتی گیران جوانی بودند که در جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند. کشتی تا سال 1370 در رده سنی جوانان و بزرگسال انجام می شد. در این سال نونهالان و نوجوانان نیز به آن رده ها اضافه شد. در نیمه دوم دهه 1370 کشتی فرنگی توسط حشمت‏اله رضوی در شهرستان جا پیدا کرد. بیشتر از دانشنامه خمینی شهرhttp://daneshnam.ir/ بخوانید https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
تحولات جمعیتی از ماربین دوره قاجار تا آخرین سرشماری سر نخ‏ها براساس نوشته سیدعلی جناب(1309-1250 خورشیدی) در کتاب الاصفهان که در دوران قاجار نگارش یافته، ماربین مشتمل بر 67 قریه و مزرعه و سکنه آن 5637 خانوار یعنی حدود 30 هزار نفر بوده است. در روزنامه اخگر، شماره317 به تاریخ 9 اسفند 1316 خبری از سفر فرماندار اصفهان به سده چاپ شده است. در این خبر جمعیت قصبه 50 هزار نفر از قول فرماندار ذکر شده است همچنین در سال 1325 در عریضه‏ای که اهالی سده به مقامات استان نوشته‏اند جمعیت منطقه را حدود 50 هزار نفر ذکر کرده‏اند. کتاب فرهنگ جغرافیایی رزم‏آرا که در اواخر دهه 1330 اطلاعات آن جمع شده جمعیت قصبه سده را 44000 نفر ذکر کرده است. سابقه سر شماری در منطقه به آبان 1319 و اقدامات مامورین سر شماری اعزامی از تهران به اصفهان بر می گردد(احگر شماره 1574، آذر 1319) اولین سرشماری علمی‏‏ عمومی ‏‏نفوس و مسکن در ایران در روز دهم آبان سال 1335 شروع و در روز 25 ‏ همان ماه در کلیه نقاط کشور از جمله ماربین به اتمام رسید. بر اساس این سرشماری جمعیت کل ایران 18954704 نفر بود که از این عده 9644944 نفر مرد و 9309760 نفر زن بودند. جمعیت محدوده ماربین: 63537 نفر جمعیت سده: 33544 نفر سال 1345: جمعيت بخش ماربین: 87560 نفر جمعیت همایونشهر: 46836 نفر نرخ رشد جمعیت: 4/3 درصد درصد با سوادان: 23 درصد سال 1355: جمعیت بخش ماربین: 130568 نفر جمعیت همایون شهر: 65495 نفر سال 1365: جمعیت شهرستان: 230249 نفر جمعیت خميني‌شهر: 104045 نفر نرخ رشد جمعيت: 73/4 درصد سال 1375: جمعیت شهرستان: 486/243 نفر جمعیت خمینی‏شهر: 184131 نفر نرخ رشد: 2/3 درصد میانگین سن ازدواج پسران: 6/25 میانگین سن ازدواج دختران: 4/24 سال 1385: جمعیت شهرستان: 287265 نفر جمعیت شهر خمینی‏شهر: 223071 نفر سال 1395: جمعیت شهرستان: ۳۱۹۷۲۷ نفر @@@@ بیشتر ازhttp://daneshnam.ir / https://eitaa.com/danehnameh
روند رشد سوادآموزی در پیشینه خمینی شهر >>>> براساس اطلاعات سرشماری سال 1335 بیست درصد جمعیت ماربین با سواد بودند. این درصد در سرشماری سال 1345 به حدود 23 درصد رسید. با سوادان شهرستان خمینی شهر در پنجمین سرشماری در سال تحصيلي 1375به 4/84 درصد رسید. مقایسه آمار باسوادان در نقاط مختلف نشان می دهد نسبت باسوادان شهرستان از سال 45 تا 75 از نسبت باسوادان كشور بالاتر بوده است. گرچه در صد جمعیت روستایی نسبت به جمعیت شهری در این منطقه دایم درحال تغییربوده ولی در مجموع هميشه نسبت باسوادان در مناطق شهری بالاتر از مناطق روستايی بوده است. نتایج حاصل از سرشماری ها در شهرستان، نشان می دهد طی چندین دوره متوالی درصد باسوادان در زنان كمتر از مردان بوده ولی این اختلاف در هر دوره نسبت به دور قبل کاهش یافته است به گونه ای که در سال 1375 مردان با سواد شهرستان 86 درصد و زنان 82 درصد است. در سال 75 حدود 90 در صد از افراد لازم التعليم به مدرسه می رفتند. یک آمار مقایسه ای جالب در این سال اینکه نسبت جمعيت شهرستان به جمعيت استان اصفهان 2/6 درصد و نسبت جمعيت باسواد شهرستان به جمعيت باسواد استان 1/6 درصد است. تحولی در سال تحصيلي77-76 اتفاق می افتد و آن اینکه تعداد دانش‏آموزان دختر بیشتر از دانش‏آموزان پسر می شوند. در این دوره تعداد كل دانش آموزان شهرستان 76111 نفر بوده كه نسبت به سال مبدا 5 برابر شده است. //// بیشتر ازhttp://daneshnam.ir / https://eitaa.com/danehnameh
چگونه با تاریخ و پیشینه زادگاه خودمان(ماربین، سده، همایونشهر، خمینی‏شهر) آشنا شویم؟؟؟؟ آشنایی با رخدادهای منطقه از مهاجرت آریایی ها تا تشکیل شهرستان خمینی شهر با کتاب «رخدادهای مهربین» /// آشنایی با رخدادهای چهل ساله منطقه با کتاب «رخدادهای خمینی شهر» /// آشنایی با تعدادی از قصه های شهر با کتاب « چهل پسینه» /// آشنایی با ریشه نام‏ها و پیشینه آبادی‏های ماربین، سده، همایونشهر، خمینی شهر و شهرت ها با کتاب « نام‏ها و نشانه‏ها » /// آشنایی با سال شمار و روزشمار هزارسال تاریخ منطقه از ماربین به خمینی شهر همراه عکس های رنگی با کتاب «هزار سال خمینی‏شهر» /// آشنایی با تاریخ شفاهی پیشینه منطقه با کتاب « راویان ماربین جلد 1 » /// آشنایی با عناوین و برخی اسناد دسته بندی شده، از مهربین تا تشکیل شهرستان با کتاب« زبان اسناد » /// آشنایی با تاریخ شفاهی سده از دهستان ماربین تا تشکیل بخش با کتاب « راویان ماربین جلد 2 » /// آشنایی با تاریخ سده و همایون‏شهر، از مشروطیت تا پیروزی انقلاب اسلامی با کتاب « مروری بر تاریخ سده و همایون‏شهر » /// آشنایی با تاریخ شفاهی سده از تشکیل بخش تا تغییر نام به همایون‏شهر (1338-1326) با کتاب « راویان ماربین جلد 3» /// آشنایی با پیشینه نیکوکاری و وقف و خیریه های منطقه از صفویه تا سال1400 با کتاب « سرزمین مهر » /// آشنایی با تاریخ شفاهی اواخر دهه 1330 تا اوایل دهه 1350 با کتاب « راویان ماربین جلد 4 » /// آشنایی با تاریخ پزشکی منطقه با کتاب « سرگذشت پزشکی » /// آشنایی با تاریخ شفاهی دوران انقلاب با کتاب « راویان ماربین جلد 5 » /// آشنایی با تاریخ حال و پیشینه منطقه از طریق مجازی با سایت« دانشنامه شهرستان خمینی شهر » ++++ انتشار این متن کمک موثری به آشنایی دیگران با تاریخ کهن (ماربین، سده، همایونشهر، خمینی‏شهر) می کند.
آتشگاه تاریخ و پیشینه منطقه ماربین یا مهرین و مهربین، سده و خمینی شهر فعلی به عارضه طبیعی معروف به کوه آتشگاه و تاسیس بنای روی آن و تغییر و تحولات بعدی در این محدوده مرتبط است. دکتر شفقی بنیانگزار دانشکده جغرافیا در دانشگاه اصفهان در کتاب خود می نویسد:« درکنار آتشکده های معتبر همیشه سکونتگاه مهمی وجود داشته لذا نگارنده معتقد است در روزگاران قبل از اسلام در اطراف تپه آتشگاه شهری بوده است اما مطالعات باستان شناسی دراین مورد صورت نگرفته است» به نظر یاغش کاظمی مولف کتاب آتشگاه ناحیه آتشگاه و سده با توجه به چند عامل جغرافیایی برای استقرار اولین مساکن انسانی در حوزه آبیاری زاینده رود مناسبت تر از جی و یهودیه بوده است موقعیت جغرافیایی تپه مخروطی شکل آتشگاه در غرب شهر اصفهان و جنوب خمینی شهر و در حاشیه شمالی زاینده رود واقع می باشد. این عارضه طبیعی که از ارتفاعات منفرد ناحیه اصفهان است به دلیل موقعیت خاص خود یعنی نزدیکی به رودخانه، آب و هوای مناسب امکان گسترش در چهار سو و عبادتگاه توجه بومیان و مهاجرین را برای سکنا گزینی جلب و آبادی های متعددی در اطراف آن شکل گرفته است. آتشگاه در نظر حمزه اصفهانی حمزه اصفهانی(280 قمری، ۳۵۰ تا ۳۶۰) می نویسد:« طهمورث دو بنای بزرگ به نام های مهرین و سارویه ساخت. اما مهرین بعدها نام روستایی گردید که پیش از آن موسوم به کوک بود و در پایین آن قرار داشت و اما سارویه پس از هزار سال باروی شهر(جی) آن را فراگرفت و آثار هر دو بنا هم اکنون باقی است.». حمزه درجای دیگری از کتاب خود می نویسد:« کی اردشیر وی بهمن پسر اسفندیار گشتاسب معروف به دراز دست در یک روز در اصفهان سه آتشکده ساخت: یکی به هنگام برآمدن آفتاب، دوم به هنگام ظهر که خورشید در میان آسمان است و سومی به هنگام غروب آفتاب. نخستین(شهر اردشیر) در جانب قلعه مارین که شهر نام شفق و اردشیر نام بهمن (خودوی) است، دوم به نام آتشکده(ذروان اردشیر) در قریه دارک ازروستای خوار(منظوربرخوار)، سوم آتشکده (مهراردشیر) درقریه اردستان اران». اطلاعات جامع از کتاب نام ها و نشانه ها، فصل اول، محمدعلی شاهین }}} http://daneshnam.ir / https://eitaa.com/danehnameh
مهربین افسانه یا واقعیت اسناد و مدارک متعددی بر وجود شهری درحاشیه عارضه طبیعی که اکنون به آتشگاه معروف است دلالت می کند که مهرین یا مهربین نامیده می شده و تا قرون اولیه پس از ورود اسلام به منطقه هم رونق داشته ولی به تدریج در اواسط سده چهارم قمری شهر مهرین ازرونق افتاده و به روستایی تبدیل شده است. وجود دژ ماربین یا آتشگاه، کشف سفالهای چند هزار ساله در حاشیه آن، وجود دژهای سه گانه، اسناد نوشتاری مورخین و اسامی کهن دلایل این ادعا هستند. برخی محققین و پژوهشگران معتقدند در غرب اصفهان فعلی بوده که نبود کاوش های باستان شناسی لازم و دلایل دیگر مانع شناخت درست آن شده است. دکتر شفقی درکتاب خود می نویسد:« منابعی مانند ذکر اخبار اصفهان از7 شهره باستانی اصفهان نام می برند که سه شهر از آنها یعنی جی، مهربن و قه تا زمان ظهور اسلام باقی بوده است. مکان جغرافیای این سه شهر برای ما روشن است. مهربن در غرب اصفهان بوده و چون درکنار آتشکده های معتبر همیشه سکونتگاه مهمی وجود داشته لذا نگارنده معتقد است در روزگاران قبل از اسلام در اطراف تپه آتشگاه شهری بوده است اما مطالعات باستان شناسی دراین مورد صورت نگرفته است». در همین منبع وصف ابن حوقل از خولنجان نقل شده است که در ضمن آن آمده است«آبهای گوارا دارد و قسمتی از آبهای مذکور از روستای مهربن می گذارد و در اینجا پشته بزرگی چون کوه است و قلعه ای و آتشکده ای دارد. نقل از کتاب نام ها و نشانه ها ///// https://eitaa.com/danehnameh
چوری چند چوری %%%%% دانشنامه خمینی شهر فضایی با عنوان بازیهای محلی دارد که تعدادی از بازیهای گذشته شهر را ثبت کرده است یکی ازآنها بازی( چوری چند چوری) است: شرح بازی: در محلهایی که نهرآب جاری باشد این بازی انجام می گیرد. از دو نفر تا چند نفر می توانند با همدیگر مسابقه بدهند. هر نفر چند سنگ مناسب نسبتا گرد مسطح با ضخامت حدودا یک سانتیمتر و شعاع دو سه سانتیمتر جمع می کند. انتخاب سنگ به تجربه شخص بستگی دارد. افراد از جای مشخصی سنگ را در مسیر عبور آب به گونه‏ای به سطح آن پرتاب می کنند که درون آب فرو ترود و با سطح برخورد کرده جهش کرده و دوباره به سطح آب بخورد و پرش کند. برنده کسی است که سنگش تعداد بیشتری با آب تماس داشته و جهش کند. در نوع دیگری از بازی درجواب رقیب خود که می پرسد( چوری چند چوری) تعداد جهش سنگ پرتابی خود از سطح آب را حدس و سعی می کند به آن دست پیدا کند. این بازی امروزه به عنوان یک ورزش در بعضی از کشورها مطرح است. این کشورها در حاشیه مسیرهای عبور آب سکوی پرتاب مشخص کرده و با قوانین خاصی علاقه مندان مسابقه می دهند. /// بیشتر ازhttp://daneshnam.ir / https://eitaa.com/danehnameh
سلام همشهری عزیز موضوع کتاب نوزدهم در باره تاریخ و پیشینه خمینی شهر به پیشنهاد تعدادی از فرهنگ دوستان مستند کردن آداب و سنن منطقه با سر فصلهای بازیها، غذاها، آواها و ترانه ها، گویش ها و ضرب‏المثل های محل و رسوم مرتبط با ازدواج، نوروز و مراسم مذهبی در نظر گرفته شده است به منظور پربار شدن این کتاب و ثبت موضوعات مذکور در محلات مختلف در خواست می شود آنچه را می دانید و یا امکان تحقیق از اطرافیان خود به ویزه سالمندان دارید را لطفا با نام خود ارسال بفرمایید. با تشکر محمدعلی شاهین https://eitaa.com/danehnameh https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
10خرداد 1382 تصویب طرح تاسیس شهرک برق و الکترونیک خمینی شهر طرح تاسیس شهرک برق و الکترونیک خمینی¬شهر با الهام از صاايران (صنايع الكترونيك ايران) شيراز در هيات دولت در خردادماه سال1382 تصويب شد. اگرچه در این جلسه طرح تاسیس شهرك «برق و الكترونيك» به تصویب رسید اما در عمل به دليل ایجاد آلايندگی و همچنین ممنوعیت تاسیس کارخانجات در فاصله کمتر از 50 كيلومتری حریم كلان‌شهرها، تبديل به شهرك «الكترونيك» شد. شهرك الكترونيك واقع در پشت دانشگاه آزاد خمینی شهر، كيلومتر 2 كمربندی خمينی‌شهر- شاهین شهر از 95 هكتار وسعت برخوردار بوده و تحت نظارت شركت شهرك‌های صنعتی استان اصفهان که زير نظر وزارت صنايع است، قرار دارد. این شهرك به سيصد قطعه زمين 2 هزار مترمربعی تقسيم شده که هر قطعه با قيمت 60 ميليون تومان به صورت30درصد نقد و بقيه در اقساط 24 ماهه از سال 1385 به متقاضیان واگذار شد. در سال های بعد شهرک صنایع غذایی نیز به این شهرک اضافه شد. بر اساس قانون، 5/1درصد درآمد حاصل از توليدات شهرك مستقيما به شهرداري منطقه واگذار می‌گردد. تصویب نامه هیات وزیران در مورد مجوز شهرک اجازه ایجاد شهرک صنعتی برق والکترونیک در خمینی‌شهر اصفهان به‌ شرکت شهرک های صنعتی‌ شماره‌ : .8358ت‌28074ه¨ تاریخ‌ : 1382.02.22 وزارت صنایع و معادن - سازمان حفاظت محیط زیست هیأت وزیران در جلسه مورخ 1382.2.10 بنا به پیشنهاد شماره 1020269 مورخ 1381.11.14وزارت صنایع و معادن و به استناد بند (8) اصلاحی ماده واحده قانون راجع به تاسیس شرکت شهرک های‌صنعتی ایران‌ - مصوب 1376- تصویب نمود: شرکت شهرک های صنعتی ایران مجاز است نسبت به ایجاد شهرک صنعتی برق و الکترونیک در خمینی‌شهر اصفهان اقدام نماید. محمدرضا عارف - معاون اول رییس‌جمهور (استانداری اصفهان)
چهل سال در انتظار زنگ تلفن //// بازخوانی تاریخچه مخابرات از سده تا گشایش اولین مرکز مخابرات شهر //// در روز ۲۷ اسفند سال ۱۲۳۶ خورشیدی نخستین پیام توسط تلگراف در ایران از مدرسه دارالفنون به کاخ ییلاقی ناصرالدین شاه ارسال شد. سروش شاعر سدهی چنین سرود: «منت ایزد را که آسان کرد برعشاق کار / کین همایون کارگه کاندر جهان شد آشکار عاشقان بی پیک و نامه در سوال و در جواب / با نگارین در میان فرسنگ اگر سیصد هزار اولین سر نخ‏ها از احتمال نواخته شدن زنگ تلفن در سده به سال 1313 بر می‏گردد ‏بهرحال در سال ۱۳۱۶ تلفن خانه سده دایر شد. اسناد سال 1317 و 1318 نشان می‏دهد یکی از مشتریان تلفن سده و البته بد حساب شهرداری سده بوده‏ است.. ‏‏اسناد ده های 20 و30 در مرکز اسناد اصفهان نشان می دهد بارها مردم پیگیر ایجاد شبکه تلفنی در سده بودند . در همین ایام استاد طلایی در خصوص وضع تلفون در شهر چنین می‏سراید: تلیفون‏های این شهر قدیمی برسم ده همان فریاد (جار) است در سال 1351 دو خط تلفن به همایون‏شهر وارد و در یک مکان استیجاری در خیابان امام شمالی فعلی نزدیک میدان مرکزی شروع به کار کرد. با راه اندازی این مرکز ، اهالی که در برای تماس با مخاطب خود در شهرهای دیگر به این مرکز مراجعه می‏کردند تا اینکه در سال 1355 مرکز مخابرات همایون‏شهر با هزار خط چهار شماره ای گشایش یافت. کامل از کتاب مروری بر تاریخ سده و همایونشهر و یا سایت دانشنامه خمینی شهر .... http://daneshnam.ir / https://eitaa.com/danehnameh
نشانه هایی از شاعری در آبادیهای ماربین ^^^^^ تا قبل از دوران صفوی و نگارش تذکره نصرآبادی منابعی شاعرانی از منطقه را نام برده‏اند. مثلا معجم البلدان در باره فردی به نام احمد بن محمّد خوزانی، از قرن ششم نوشته است« از قریه (خوزان) ماربین اصفهان بوده. در حدیث و ادبیّات مهارت داشته، و به عربی شعر می سروده». تذکره نصرآبادی از دوران صفوی، اسامی‏ تعدادی از شاعران آبادیهای ماربین چون ملاعشرتی، فارغا، مولانا عبدالحق، ملامحمد شریف، مولانا محمد باقر، زین العابدین خوزانی و امین، کاظم، محمد و مومن نصرآبادی نام برده و نمونه‏ای از اشعار آنانرا آورده است. در دوران مهاجرت شعرا به هندوستان تنی چند از شعرای منطقه از جمله راهب رنانی در کاروان هندوستان حضور داشتند. اطلاعات این شاعران و نیز شاعران دوره قاجار منظقه چون سروش ساغر، پیمان، ملّا صادق ذاکری سدهی، غلامرضا گورتانی و شاعران معاصر در فضای مخصوص خود در سایت دانشنامه خمینی شهر در دسترس است. http://daneshnam.ir /
تاریخچه احداث مراکز دانشگاهی در پیشینه خمینی‎شهر ******** قدیمی‏ترین دانشگاهی که در منطقه احداث شد دانشگاه کار بود. این مرکز علمی در نیمه دوم دهه 1340، در زمین‏های حاشیه جاده جدید کهندژ احداث گردید. عمده زمین این دانشگاه را فردی به نام نوری یکی از بزرگترین مالکان زمین‏ها‏ی جوی‏آباد و از روسای اداره دارایی(مالیه) استان اصفهان‏ اهدا کرد. این مکان در سالهای بعد در اختیار دانشگاه پیام نور اصفهان قرار گرفت( شاهین محمدعلی، پیمانی لیلا، راویان ماربین، جلد اول، اصفهان). دانشگاه صنعتی ابتدا پنج میلیون متر مربع زمین برای ساخت دانشگاه صنعتی جدید در زمین‏های دامنه کوه سید محمد یافت که به تدریج به چندین برابر افزایش یافت. از سال 1346 آماده سازی و يکپارچه سازی اراضی برای تاسيس اين دانشگاه، آغاز و از سال 1348 طرح درخت‏کاری محوطه‏های دانشگاه توسط واحد فضای سبز آن شروع گرديد. فعاليت‏های ساختمانی و عمرانی از اردیبهشت 1352 شروع گردید. در سال 1356 فعالیت‏های آموزشی با تکمیل بعضی از طرح‏ها شروع گردید. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‏شهر در 27 اردیبهشت 1367 با دایر شدن دانشگاه آزاد اسلامی‏ خمینی‏شهر موافقت شد. دانشگاه در دو طبقه از سه طبقه یک ساختمان استیجاری در بلوار توحید با ریاست آقای خاقانی شروع به کار کرد. دانشجویان پذیرفته شدند و کلاس‏ها روزهای تعطیل در هنرستان خمینی‏شهر تشکیل ‏شد. خرید زمین و احداث ساختمان برای دانشگاه با وجود موانع متععد در نهایت در زمینهای شمال شهر پس از کش و قوس‏های متعدد شروع شد. حدود سال 1375 دبیرخانه در چهار طبقه به اتمام رسید که از آن برای دایر کردن کلاس‏ها هم استفاده می‏شد جهاد دانشگاهی موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۷۲ با اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت خود را آغاز و در اولین سال تعداد ۴۰ نفر دانشجو در رشته کامپیوتر در مقطع کاردانی پذیرش نمود. دانشگاه پس از سال‏ها فعالیت در ساختمان‏های اجاره‏ای با تکمیل ساختمان خود، به منظریه، خیابان شهید عموشاهی، خیابان پردیس منتقل شد. دانشگاه پیام نور واحد خمینی‏شهر روز 14 فروردین 1386 دستورالعمل پیگیری تاسیس دانشگاه پیام نور از استانداری اصفهان به فرمانداری خمینی‏شهر ابلاغ شد. در سال 1386 نام دانشگاه پیام نور خمینی‏شهر در دفترچه شماره 2 کنکور مقابل رشته‏های مدیریت جهانگردی، مدیریت بازرگانی و فناوری اطلاعات منظور شد و مهر ماه سال 1386 دانشگاه کار خودش را با 3 رشته و 100 دانشجو آغاز کرد. علی رضایی دارای مدرک کارشناسی الهیات و معارف اسلامی و کارشناس ارشد زبان و ادبیات عرب، دبیر دبیرستان‏ها با 26 سال سابقه، اولین رییس این دانشگاه بود. اولین مکان دانشگاه در محل فرمانداری تعیین و پس از چند سال اجاره نشینی، هنرستان علم و صنعت واقع در بلوار بهشت برای آن خریداری شد. مؤسسه آموزش عالی فیض‏الاسلام این موسسه در سال 1385 کار خود را با جذب دانشجو در رشته های کارشناسی مترجمی انگلیسی، کاردانی حسابداری و مدیریت صنعتی در مجتمع باقرالعلوم شروع کرد. همزمان ساختمانی آن در ابتدای خیابان ساعی بنا گذاشته شد و پس از اتمام به آن منتقل شد. مرکز آموزش فنی و حرفه‏ای خمینی‏شهر مدتی پس از فعالیت فنی حرفه‏ای در مکانی استیجاری گلنگ‏ مرکز با هدف ایجاد مکانی جهت آموزش مهارتهای شغلی به علاقه مندان در زمینی به مساحت 3 هکتار در شمال شهر توسط مهندس علیرضایی نماینده وقت مردم در مجلس و مدیر کل اداره کل فنی و حرفه‏ استان در اسفند سال 1381 به زمین زده شد. موسسسه آموزش عالی راغب این موسسه آموزشی از سال 1385 در دستگرد قداده، خیابان بسیج، کار خود را شروع کرد. موسسسه آموزش عالی راغب دارای 09 هزار مترمربع زمین و 13 هزارمتر مربع زیر بنا می باشد. بیشتر ازhttp://daneshnam.ir / ^^^^^^ https://eitaa.com/danehnameh
۴۷۷ تا ۵۹۸ ( ۴۹۱ تا ۶۱۶ ه ق) حفر مادی ‏گبر سه برادر زرتشتی اهل کوشک در دوران خوارزمشاهیان از زاینده رود نهری حفر و آب را به کوشک و دهنو و محمودآباد هدایت کردند و هر کدام زمین‏های یکی از این سه منطقه را آباد نمودند. برای همین اهالی این مناطق همدیگر را پسر عمو صدا می‏زدند. مسیر اصلی این مادی از روستاهای اشترجان، گوجیل، شروه‏دان، قهدریجان و کوشک است. سهامدار این مادی همان سه برادر بوده و اداره آن قبل از تحویل به اداره آبیاری دست خان‏های محل کوشک معروف به میراب بود. این مادی به نام‏های کوشک و محمود شاهی هم خوانده می‏شود. انشعاب آن در منطقه ورنوسفادران به مادی ورنوسفادران و در گاردر به جوی گاردر معروف است. در سال‏های 1365و 1367 مسیر مادی توسط اداره آبیاری نوسازی و سیمانی شد.