آمربی یا کوفته برنجی
؛؛؛؛؛]]]]»»»
کوفته در همه نقاط ایران درست می شود، اما کوفته هر شهر مختص همان شهر است.
برنج، بلغور گندم، گوشت چرخ کرده کم چربی، سبزی مخصوص کوفته و کشمش مواد کوفته را تشکیل می دهند. طرز تهیه آن در سایت دانشنامه خمینی شهر در دسترس است. اما به لحاظ تاریخی با شنیدن نام آبرمی دو صحنه یادآوری می شود. یکی یانه سنگی و دیگری فصل درو و خرمن گندم. یانه به خاطر نقش آن در تهیه کوفته چون گوشت و سبزی را در آن می کوبیدند و فصل درو و خرمن گندم چون روزگاری بسیاری از زمین های منطقه زیر کشت گندم بود فصل درو که می رسید گندم ها درو شده و بافه های روی هم جمع می شدند و خرمن را تشکیل می دادند. بعد چونکش و بوجار دست به کار می شدند تا دانه های گندم را از غلاف جدا کنند و زنهای هم برای شام و ناهار آنها حتما یک وعده هم که شده بود کوفته می پختند.
https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
تشکلهای سیاسی در پیشینه خمینی شهر
http://daneshnam.ir /
/////////
به نظر بعضی محققین نخستین تشکل سیاسی به وسیله عبدالخالق سدهی هم زمان با تشکیل کمیته انقلاب در سه محله سده آن زمان و در روستاها و محلات مختلف به وجود آمد تشکل بن اصفهان (ورنوسفادران) چهل، خوزان 20، فروشان سی و پنج عضو داشت. تشکل در بابوکان، امینآباد و هرستان هم فعال بود(مقاله تاريخچه احزاب و تشكل هاي سياسي در سده، اکبر آذربایجانی). در سالهای مشروطیت تشکل فداییان سده تشکیل و در حوادث مختلف مشروطیت پیوسته از مشروطه خواهان حمایت میکرد. از جمله فداییان سده در طوماری با حدود سیصد امضاء از انجمن ولایتی درخواست کرده بودند که: «نماینده مخالف مشروطه، اعزامی از تهران را رفع نموده یا آنکه خود آنان درصدد رفع آن برآیند»(روزنامه انجمن مقدس ملی اصفهان).
تاریخچه هرکدام از احزاب در پیشینه شهر در دانشنامه خمینی شهر موجود است.
هدایت شده از دانشنامه شهرستان خمینی شهر
مروری بر تاریخ قیام امام حسین(ع)
کتابشناسی و منابع
همه روزه تا عصر تاسوعا
مکان: مرکز فرهنگی باقرالعلوم(ع) خیابان جانبازان
زمان: ساعت 6 تا 7 بعد از ظهر
عناوین برخی رخدادهای مردادماه در پیشینه شهر
/////////////////////////
4 مرداد 1390
افتتاح مرکز دوم موسسه محمودیه
...............
5 مرداد 1286 (1325ه.ق)
تجمع مشروطه خواهان در چشمه منظر
..........
9مرداد1390
تصویب تبدیل روستای اصغرآباد به شهر
.................
13 مرداد 1346
انتخابات دوره 22 مجلس شورای ملی
...................
14 مرداد 1361
تذکر نماینده شهرستان در مجلس به وزیر راه در مورد احداث جاده کمربندی
حجت الاسلام احمدی نماینده وقت شهرستان در این تاریخ در مورد احداث جاده کمربندی به وزیر راه تذکر داد.
...................
17مرداد1389
تجلیل از خبرنگاران شهرستان برای اولین بار
............
18 مرداد 1363
انتخابات میاندوره ای دوره دوم مجلس شورای اسلامی
نماینده منتخب: محمدجعفر سعیدیان فر
.............
19 مرداد 1394
ثبت موسسه خیریه همیاران بهزیستی
...............
20 مرداد 1358
صدور حکم اولین امام جمعه همایونشهر بعد از انقلاب
....
22 مرداد 1357
اعلام حکومت نظامی در همایونشهر
........
25 مرداد 1325
راه اندازی حزب دمکرات در سده
................
26 مرداد 1358
تغییر نام ورزشگاه اصلی شهر به ورزشگاه قدس
.........
26 مرداد 1369
آغاز بازگشت 370 آزاده خمینیشهری همزمان با سراسر کشور به موطن خویش
........
29 مرداد 1358
راه اندازی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همایونشهر
..........
31 مرداد 1325
درگیری بین افراد حزب توده و دمکرات
...........
31 مرداد 1384
تاسیس سازمان تاکسیرانی خمینی شهر
هدایت شده از دانشنامه شهرستان خمینی شهر
تعزیه درگذر در فهرست آثار ملی معنوی کشور
////
تعزیه خوانی در محلات مختلف خمینیشهر به شکل گذر به گذر اجرا میگردد. به اين ترتيب که براي اجراي نمايش، چند گذر در نظر گرفته و آماده ميشود.
این گذرها هميشه ثابتاند، يعني گذر اول هميشه حسينيه محل یا فضای جلوی آن است و گذرهای بعدي در محلههای بعدي به ترتیب نزدیگی به گذر اول قرار دارند. بازيگران تعزيه به چند گروه تقسيم شده و هر گروه یک شبیه خوانی را برعهده دارد. مثلا گروه اول وارد گذر اول شده و خداحافظي امام حسين (ع) را با اهل حرم نشان ميدهد. سپس گروه اول به طرف گذر دوم حرکت کرده و همانند همين برنامه را در گذر دوم اجرا میکند و به اين ترتيب اين شبیه خوانی تا گذر آخر اجرا میشود.
بعد از رفتن اولين گروه از گذر اول، دومين گروه وارد گذر اول میشوند و تعزیه دیگری اجرا میکنند و به همين ترتیب تا آخر واقعه عاشورا در همه گذرها نمايش داده میشود. این آیین به دلیل روش انحصاری اجرا در فهرست آثار ملی معنوی کشور در تاریخ 7 دی 1390 با شماره 434 به ثبت رسیده است.
دژهای باستانی مهربین
//////////////
برخی منابع به وجود حداقل چهار دژ مستحکم باستانی به نامهای مهربین، کهندژ، گاردژ و دیمتریدژ در منطقه اشاره کردهاند.
بر اساس گفتهها سه دژ در حمله اسکندر تخریب گردیده است. در بین سه دژ مذکور، کهندژ از معروفیت بیشتری برخوردار است و معتقدند بخشی از شهر باستانی مهربین و بنایی نظامی و اداری بوده است. دژ دیواری بلند داشته و از سایر نقاط مجزا و توسط راهرویی زیرزمینی به کوه آتشگاه متصل بوده است. از این دژ چیزی باقی نمانده است و تنها محلهای در خوزان به نام کهندژ نامیده میشود. دژ دیگر گاردمیر یا گاردژ نام داشته است. محلهای از ورنوسفادران گاردر نامیده میشود که در زمینهای همین دژ بنا شده است از این دژ هم آثاری باقی نمانده است.
از بین این چهار دژ، آثار دژ مهرین به شکل قلعه خشتی كهنی در كنار آتشگاه هنوز وجود داد. در دهه 1350 آزمایش کربن توسط دانشگاه رم بر روی مصالح آن قدمتش را بیش از 2500 سال نشان داد.
در برخی از متون قدیمی از جمله محاسن مافروخی از این دژ به عنوان حصن و قلعه نام برده شده است. دکتر شفقی معتقد است از این مکان علاوه بر آتشكده در مواقع ناامنی به عنوان قلعه منطقه نيز استفاده میشده است، زيرا كه از آن در منابع با عنوان قلعه ماربين نام برده شده است.
نقل از کتاب جاذبه های خمینی شهر
https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
هدایت شده از دانشنامه شهرستان خمینی شهر
دباغ خانه ها
"""""
چرمسازی یا دباغی فن آمادهسازی و پرداخت پوست حیوانات برای تبدیل آن به چرم است.
دباغی در گذشته با استفاده از مواد قسمتهای مختلف گیاه یعنی پوست، تنه، برگ، شاخه، میوه و ریشه گیاهان انجام می شد. در دوران اخیر اینکار با مواد شیمیایی انجام میگیرد. زمانی دباغی درکنار مادی ها منظقه انجام میشد. اما دردورهای، اماکنی به عنوان دباغخانه در منطقه احداث گردید که این عملیات در آن اماکن انجام میشد. خرابه هایی از این دباغخانه ها هنوز وجود دارد.
/////
https://eitaa.com/danehnameh
ناژوان
///////
پیشینه و موقعیت جغرافیایی
ناژوان، دهی است از دهستان ماربین بخش سده شهرستان اصفهان، در10هزارگزی جنوب شرقی سده، متصل به راه نجف آباد به اصفهان، در جلگه معتدل هوائی واقع است و 478 تن سکنه دارد. آبش از رودخانه و محصولش غلات و پنبه و تنباکو و میوه است. مردمش به زراعت مشغولند، صنعت دستی زنان کرباس بافی است.
ناژبان یا ناژوان جزء اراضي جنوبي بلوك ماربين محسوب می شده است. اراضی اين قسمت اكثر باغ بوده، انواع و اقسام ميوه جات به حد بسيار عالی درآن وجود داشته است. بيشه هاي انبوه از درختان ناژ و كبوده و زبان گنجشك داشته است.
امروزه این منطقه در حوزه شهرداری منطقه 9 اصفهان قرار دارد. به دلیل واقع شدن محل در حاشیه زاینده رود درآن پارک و جاذبه های مانند باغ پرندگان، باغ موزه پروانه ها، تله سيژ، آكواريوم، باغ خزندگان، شهربازي و موزه صدف ها ایجاد شده است.
ریشه نام ناژوان
از لحاظ واژه شناسي از دوجزء (ناژ+وان) تشكيل شده است. ناژ در لغت نامه دهخدا به معني درخت كاج، درخت صنوبر ذكرشده است.و (وان) همان معادل پسوند (بان ) است. به معنای صاحب و دارنده. كه روی هم رفته به معنای جايگاه درختان كاج و صنوبر و ساير درختان می باشد.
نقل از کتاب نامها ونشانه ها فضل دوم آبادیهای ماربین.
****
https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
هدایت شده از دانشنامه شهرستان خمینی شهر
عنوان کتاب: سرزمین مهر
پدید آورنده: محمدعلی شاهین
تعداد صفحات:. 270 صفحه رقعی
سال انتشار: 1400
طراح جلد: مریم مویدی
ناشر: گفتمان اندیشه معاصر.
موضوع: پژوهشی در مهرورزی، نیکوکاری و موقوفات از آبادیهای ماربین به خمینیشهر.
فصل نخست: پیشینه نیکوکاری ساکنان آبادیهای ماربین از دوران صفوی تا اوایل دهه 1350.
فصل دوم: معرفی 158 خیریه ثبت شده بر اساس حوزه فعالیت در شش گروه.
فصل سوم: 23 گفتگو با افراد مطلع در خصوص خیریه های فراگیر.
فصل چهارم: معرفی 44 وقفنامه از منطقه ماربین از سال 1078 خورشیدی (دوران صفوی) تا زمان نگارش کتاب
https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
هدایت شده از دانشنامه شهرستان خمینی شهر
با (خرند) آشنا شویم
/////
در لغت نامه دهخدا در معنی خرند آمده است«گیاهی باشد مانند اشنان که بدان هم رخت شویند و هم از آن اشخار و قلیا سازند. همچنین خِشتکاری اطراف باغچه و کنار صفه و ایوان را نیز گویند». مولوی در مثنوی سروده است:
اولاً خرگاه سازند و خرند
ترک را ز آن پس بمهمان آورند
در گویش مازندرانی ایوان چیده شده با آجرهای قائم، آب راهه باریک دور حیاط را خرند می گویند . اما در منطقه ماربین و اصفهان به حیاط خانه ها در قدیم خرند می گفتند.
در خانه های قدیمی هشتی با راهرویی به خرند، مرکز خانه وصل می شد. در اطراف خرند اطاقهای سه دری و پنج دری ساخته بنا می گردید. خرند معمولا راهی به مطبخ و باربند داشت. در وسط آن حوض ساخته شده و باغچه ها تعبیه میشد. دور تا دور دیوارهای اطراف خرند و نیز ایوانها را با سنگ هزاره می پوشاندند.
&&&&&
https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr