چگونه با تاریخ و پیشینه زادگاه خودمان(ماربین، سده، همایونشهر، خمینیشهر) آشنا شویم؟؟؟؟
آشنایی با رخدادهای منطقه از مهاجرت آریایی ها تا تشکیل شهرستان خمینی شهر با کتاب «رخدادهای مهربین»
///
آشنایی با رخدادهای چهل ساله منطقه با کتاب «رخدادهای خمینی شهر»
///
آشنایی با تعدادی از قصه های شهر با کتاب « چهل پسینه»
///
آشنایی با ریشه نامها و پیشینه آبادیهای ماربین، سده، همایونشهر، خمینی شهر و شهرت ها با کتاب « نامها و نشانهها »
///
آشنایی با سال شمار و روزشمار هزارسال تاریخ منطقه از ماربین به خمینی شهر همراه عکس های رنگی با کتاب «هزار سال خمینیشهر»
///
آشنایی با تاریخ شفاهی پیشینه منطقه با کتاب « راویان ماربین جلد 1 »
///
آشنایی با عناوین و برخی اسناد دسته بندی شده، از مهربین تا تشکیل شهرستان با کتاب« زبان اسناد »
///
آشنایی با تاریخ شفاهی سده از دهستان ماربین تا تشکیل بخش با کتاب « راویان ماربین جلد 2 »
///
آشنایی با تاریخ سده و همایونشهر، از مشروطیت تا پیروزی انقلاب اسلامی با کتاب « مروری بر تاریخ سده و همایونشهر »
///
آشنایی با تاریخ شفاهی سده از تشکیل بخش تا تغییر نام به همایونشهر (1338-1326) با کتاب « راویان ماربین جلد 3»
///
آشنایی با پیشینه نیکوکاری و وقف و خیریه های منطقه از صفویه تا سال1400 با کتاب « سرزمین مهر »
///
آشنایی با تاریخ شفاهی اواخر دهه 1330 تا اوایل دهه 1350 با کتاب « راویان ماربین جلد 4 »
///
آشنایی با تاریخ پزشکی منطقه با کتاب « سرگذشت پزشکی »
///
آشنایی با تاریخ شفاهی دوران انقلاب با کتاب « راویان ماربین جلد 5 »
///
آشنایی با تاریخ حال و پیشینه منطقه از طریق مجازی با سایت« دانشنامه شهرستان خمینی شهر »
++++
انتشار این متن کمک موثری به آشنایی دیگران با تاریخ کهن (ماربین، سده، همایونشهر، خمینیشهر) می کند.
آتشگاه
تاریخ و پیشینه منطقه ماربین یا مهرین و مهربین، سده و خمینی شهر فعلی به عارضه طبیعی معروف به کوه آتشگاه و تاسیس بنای روی آن و تغییر و تحولات بعدی در این محدوده مرتبط است. دکتر شفقی بنیانگزار دانشکده جغرافیا در دانشگاه اصفهان در کتاب خود می نویسد:« درکنار آتشکده های معتبر همیشه سکونتگاه مهمی وجود داشته لذا نگارنده معتقد است در روزگاران قبل از اسلام در اطراف تپه آتشگاه شهری بوده است اما مطالعات باستان شناسی دراین مورد صورت نگرفته است»
به نظر یاغش کاظمی مولف کتاب آتشگاه ناحیه آتشگاه و سده با توجه به چند عامل جغرافیایی برای استقرار اولین مساکن انسانی در حوزه آبیاری زاینده رود مناسبت تر از جی و یهودیه بوده است
موقعیت جغرافیایی
تپه مخروطی شکل آتشگاه در غرب شهر اصفهان و جنوب خمینی شهر و در حاشیه شمالی زاینده رود واقع می باشد. این عارضه طبیعی که از ارتفاعات منفرد ناحیه اصفهان است به دلیل موقعیت خاص خود یعنی نزدیکی به رودخانه، آب و هوای مناسب امکان گسترش در چهار سو و عبادتگاه توجه بومیان و مهاجرین را برای سکنا گزینی جلب و آبادی های متعددی در اطراف آن شکل گرفته است.
آتشگاه در نظر حمزه اصفهانی
حمزه اصفهانی(280 قمری، ۳۵۰ تا ۳۶۰) می نویسد:« طهمورث دو بنای بزرگ به نام های مهرین و سارویه ساخت. اما مهرین بعدها نام روستایی گردید که پیش از آن موسوم به کوک بود و در پایین آن قرار داشت و اما سارویه پس از هزار سال باروی شهر(جی) آن را فراگرفت و آثار هر دو بنا هم اکنون باقی است.».
حمزه درجای دیگری از کتاب خود می نویسد:« کی اردشیر وی بهمن پسر اسفندیار گشتاسب معروف به دراز دست در یک روز در اصفهان سه آتشکده ساخت: یکی به هنگام برآمدن آفتاب، دوم به هنگام ظهر که خورشید در میان آسمان است و سومی به هنگام غروب آفتاب. نخستین(شهر اردشیر) در جانب قلعه مارین که شهر نام شفق و اردشیر نام بهمن (خودوی) است، دوم به نام آتشکده(ذروان اردشیر) در قریه دارک ازروستای خوار(منظوربرخوار)، سوم آتشکده (مهراردشیر) درقریه اردستان اران».
اطلاعات جامع از کتاب نام ها و نشانه ها، فصل اول، محمدعلی شاهین
}}}
http://daneshnam.ir /
https://eitaa.com/danehnameh
مهربین افسانه یا واقعیت
اسناد و مدارک متعددی بر وجود شهری درحاشیه عارضه طبیعی که اکنون به آتشگاه معروف است دلالت می کند که مهرین یا مهربین نامیده می شده و تا قرون اولیه پس از ورود اسلام به منطقه هم رونق داشته ولی به تدریج در اواسط سده چهارم قمری شهر مهرین ازرونق افتاده و به روستایی تبدیل شده است. وجود دژ ماربین یا آتشگاه، کشف سفالهای چند هزار ساله در حاشیه آن، وجود دژهای سه گانه، اسناد نوشتاری مورخین و اسامی کهن دلایل این ادعا هستند.
برخی محققین و پژوهشگران معتقدند در غرب اصفهان فعلی بوده که نبود کاوش های باستان شناسی لازم و دلایل دیگر مانع شناخت درست آن شده است. دکتر شفقی درکتاب خود می نویسد:« منابعی مانند ذکر اخبار اصفهان از7 شهره باستانی اصفهان نام می برند که سه شهر از آنها یعنی جی، مهربن و قه تا زمان ظهور اسلام باقی بوده است. مکان جغرافیای این سه شهر برای ما روشن است. مهربن در غرب اصفهان بوده و چون درکنار آتشکده های معتبر همیشه سکونتگاه مهمی وجود داشته لذا نگارنده معتقد است در روزگاران قبل از اسلام در اطراف تپه آتشگاه شهری بوده است اما مطالعات باستان شناسی دراین مورد صورت نگرفته است».
در همین منبع وصف ابن حوقل از خولنجان نقل شده است که در ضمن آن آمده است«آبهای گوارا دارد و قسمتی از آبهای مذکور از روستای مهربن می گذارد و در اینجا پشته بزرگی چون کوه است و قلعه ای و آتشکده ای دارد.
نقل از کتاب نام ها و نشانه ها
/////
https://eitaa.com/danehnameh
چوری چند چوری
%%%%%
دانشنامه خمینی شهر فضایی با عنوان بازیهای محلی دارد که تعدادی از بازیهای گذشته شهر را ثبت کرده است یکی ازآنها بازی( چوری چند چوری) است:
شرح بازی:
در محلهایی که نهرآب جاری باشد این بازی انجام می گیرد. از دو نفر تا چند نفر می توانند با همدیگر مسابقه بدهند. هر نفر چند سنگ مناسب نسبتا گرد مسطح با ضخامت حدودا یک سانتیمتر و شعاع دو سه سانتیمتر جمع می کند. انتخاب سنگ به تجربه شخص بستگی دارد. افراد از جای مشخصی سنگ را در مسیر عبور آب به گونهای به سطح آن پرتاب می کنند که درون آب فرو ترود و با سطح برخورد کرده جهش کرده و دوباره به سطح آب بخورد و پرش کند. برنده کسی است که سنگش تعداد بیشتری با آب تماس داشته و جهش کند. در نوع دیگری از بازی درجواب رقیب خود که می پرسد( چوری چند چوری) تعداد جهش سنگ پرتابی خود از سطح آب را حدس و سعی می کند به آن دست پیدا کند.
این بازی امروزه به عنوان یک ورزش در بعضی از کشورها مطرح است. این کشورها در حاشیه مسیرهای عبور آب سکوی پرتاب مشخص کرده و با قوانین خاصی علاقه مندان مسابقه می دهند.
///
بیشتر ازhttp://daneshnam.ir /
https://eitaa.com/danehnameh
سلام همشهری عزیز
موضوع کتاب نوزدهم در باره تاریخ و پیشینه خمینی شهر به پیشنهاد تعدادی از فرهنگ دوستان مستند کردن آداب و سنن منطقه با سر فصلهای بازیها، غذاها، آواها و ترانه ها، گویش ها و ضربالمثل های محل و رسوم مرتبط با ازدواج، نوروز و مراسم مذهبی در نظر گرفته شده است به منظور پربار شدن این کتاب و ثبت موضوعات مذکور در محلات مختلف در خواست می شود آنچه را می دانید و یا امکان تحقیق از اطرافیان خود به ویزه سالمندان دارید را لطفا با نام خود ارسال بفرمایید.
با تشکر محمدعلی شاهین
https://eitaa.com/danehnameh
https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
هدایت شده از دانشنامه شهرستان خمینی شهر
10خرداد 1382
تصویب طرح تاسیس شهرک برق و الکترونیک خمینی شهر
طرح تاسیس شهرک برق و الکترونیک خمینی¬شهر با الهام از صاايران (صنايع الكترونيك ايران) شيراز در هيات دولت در خردادماه سال1382 تصويب شد. اگرچه در این جلسه طرح تاسیس شهرك «برق و الكترونيك» به تصویب رسید اما در عمل به دليل ایجاد آلايندگی و همچنین ممنوعیت تاسیس کارخانجات در فاصله کمتر از 50 كيلومتری حریم كلانشهرها، تبديل به شهرك «الكترونيك» شد.
شهرك الكترونيك واقع در پشت دانشگاه آزاد خمینی شهر، كيلومتر 2 كمربندی خمينیشهر- شاهین شهر از 95 هكتار وسعت برخوردار بوده و تحت نظارت شركت شهركهای صنعتی استان اصفهان که زير نظر وزارت صنايع است، قرار دارد. این شهرك به سيصد قطعه زمين 2 هزار مترمربعی تقسيم شده که هر قطعه با قيمت 60 ميليون تومان به صورت30درصد نقد و بقيه در اقساط 24 ماهه از سال 1385 به متقاضیان واگذار شد. در سال های بعد شهرک صنایع غذایی نیز به این شهرک اضافه شد.
بر اساس قانون، 5/1درصد درآمد حاصل از توليدات شهرك مستقيما به شهرداري منطقه واگذار میگردد.
تصویب نامه هیات وزیران در مورد مجوز شهرک
اجازه ایجاد شهرک صنعتی برق والکترونیک در خمینیشهر اصفهان به شرکت شهرک های صنعتی
شماره : .8358ت28074ه¨
تاریخ : 1382.02.22
وزارت صنایع و معادن - سازمان حفاظت محیط زیست
هیأت وزیران در جلسه مورخ 1382.2.10 بنا به پیشنهاد شماره 1020269 مورخ 1381.11.14وزارت صنایع و معادن و به استناد بند (8) اصلاحی ماده واحده قانون راجع به تاسیس شرکت شهرک هایصنعتی ایران - مصوب 1376- تصویب نمود:
شرکت شهرک های صنعتی ایران مجاز است نسبت به ایجاد شهرک صنعتی برق و الکترونیک در خمینیشهر اصفهان اقدام نماید.
محمدرضا عارف - معاون اول رییسجمهور (استانداری اصفهان)
چهل سال در انتظار زنگ تلفن
////
بازخوانی تاریخچه مخابرات از سده تا گشایش اولین مرکز مخابرات شهر
////
در روز ۲۷ اسفند سال ۱۲۳۶ خورشیدی نخستین پیام توسط تلگراف در ایران از مدرسه دارالفنون به کاخ ییلاقی ناصرالدین شاه ارسال شد. سروش شاعر سدهی چنین سرود:
«منت ایزد را که آسان کرد برعشاق کار / کین همایون کارگه کاندر جهان شد آشکار
عاشقان بی پیک و نامه در سوال و در جواب / با نگارین در میان فرسنگ اگر سیصد هزار
اولین سر نخها از احتمال نواخته شدن زنگ تلفن در سده به سال 1313 بر میگردد بهرحال در سال ۱۳۱۶ تلفن خانه سده دایر شد. اسناد سال 1317 و 1318 نشان میدهد یکی از مشتریان تلفن سده و البته بد حساب شهرداری سده بوده است.. اسناد ده های 20 و30 در مرکز اسناد اصفهان نشان می دهد بارها مردم پیگیر ایجاد شبکه تلفنی در سده بودند . در همین ایام استاد طلایی در خصوص وضع تلفون در شهر چنین میسراید: تلیفونهای این شهر قدیمی
برسم ده همان فریاد (جار) است
در سال 1351 دو خط تلفن به همایونشهر وارد و در یک مکان استیجاری در خیابان امام شمالی فعلی نزدیک میدان مرکزی شروع به کار کرد. با راه اندازی این مرکز ، اهالی که در برای تماس با مخاطب خود در شهرهای دیگر به این مرکز مراجعه میکردند تا اینکه در سال 1355 مرکز مخابرات همایونشهر با هزار خط چهار شماره ای گشایش یافت. کامل از کتاب مروری بر تاریخ سده و همایونشهر و یا سایت دانشنامه خمینی شهر
....
http://daneshnam.ir /
https://eitaa.com/danehnameh
هدایت شده از دانشنامه شهرستان خمینی شهر
نشانه هایی از شاعری در آبادیهای ماربین
^^^^^
تا قبل از دوران صفوی و نگارش تذکره نصرآبادی منابعی شاعرانی از منطقه را نام بردهاند. مثلا معجم البلدان در باره فردی به نام احمد بن محمّد خوزانی، از قرن ششم نوشته است« از قریه (خوزان) ماربین اصفهان بوده. در حدیث و ادبیّات مهارت داشته، و به عربی شعر می سروده».
تذکره نصرآبادی از دوران صفوی، اسامی تعدادی از شاعران آبادیهای ماربین چون ملاعشرتی، فارغا، مولانا عبدالحق، ملامحمد شریف، مولانا محمد باقر، زین العابدین خوزانی و امین، کاظم، محمد و مومن نصرآبادی نام برده و نمونهای از اشعار آنانرا آورده است. در دوران مهاجرت شعرا به هندوستان تنی چند از شعرای منطقه از جمله راهب رنانی در کاروان هندوستان حضور داشتند.
اطلاعات این شاعران و نیز شاعران دوره قاجار منظقه چون سروش ساغر، پیمان، ملّا صادق ذاکری سدهی، غلامرضا گورتانی و شاعران معاصر در فضای مخصوص خود در سایت دانشنامه خمینی شهر در دسترس است.
http://daneshnam.ir /
تاریخچه احداث مراکز دانشگاهی در پیشینه خمینیشهر
********
قدیمیترین دانشگاهی که در منطقه احداث شد دانشگاه کار بود. این مرکز علمی در نیمه دوم دهه 1340، در زمینهای حاشیه جاده جدید کهندژ احداث گردید. عمده زمین این دانشگاه را فردی به نام نوری یکی از بزرگترین مالکان زمینهای جویآباد و از روسای اداره دارایی(مالیه) استان اصفهان اهدا کرد. این مکان در سالهای بعد در اختیار دانشگاه پیام نور اصفهان قرار گرفت( شاهین محمدعلی، پیمانی لیلا، راویان ماربین، جلد اول، اصفهان).
دانشگاه صنعتی
ابتدا پنج میلیون متر مربع زمین برای ساخت دانشگاه صنعتی جدید در زمینهای دامنه کوه سید محمد یافت که به تدریج به چندین برابر افزایش یافت.
از سال 1346 آماده سازی و يکپارچه سازی اراضی برای تاسيس اين دانشگاه، آغاز و از سال 1348 طرح درختکاری محوطههای دانشگاه توسط واحد فضای سبز آن شروع گرديد.
فعاليتهای ساختمانی و عمرانی از اردیبهشت 1352 شروع گردید. در سال 1356 فعالیتهای آموزشی با تکمیل بعضی از طرحها شروع گردید.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینیشهر
در 27 اردیبهشت 1367 با دایر شدن دانشگاه آزاد اسلامی خمینیشهر موافقت شد. دانشگاه در دو طبقه از سه طبقه یک ساختمان استیجاری در بلوار توحید با ریاست آقای خاقانی شروع به کار کرد. دانشجویان پذیرفته شدند و کلاسها روزهای تعطیل در هنرستان خمینیشهر تشکیل شد.
خرید زمین و احداث ساختمان برای دانشگاه با وجود موانع متععد در نهایت در زمینهای شمال شهر
پس از کش و قوسهای متعدد شروع شد. حدود سال 1375 دبیرخانه در چهار طبقه به اتمام رسید که از آن برای دایر کردن کلاسها هم استفاده میشد
جهاد دانشگاهی
موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۷۲ با اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت خود را آغاز و در اولین سال تعداد ۴۰ نفر دانشجو در رشته کامپیوتر در مقطع کاردانی پذیرش نمود. دانشگاه پس از سالها فعالیت در ساختمانهای اجارهای با تکمیل ساختمان خود، به منظریه، خیابان شهید عموشاهی، خیابان پردیس منتقل شد.
دانشگاه پیام نور واحد خمینیشهر
روز 14 فروردین 1386 دستورالعمل پیگیری تاسیس دانشگاه پیام نور از استانداری اصفهان به فرمانداری خمینیشهر ابلاغ شد. در سال 1386 نام دانشگاه پیام نور خمینیشهر در دفترچه شماره 2 کنکور مقابل رشتههای مدیریت جهانگردی، مدیریت بازرگانی و فناوری اطلاعات منظور شد و مهر ماه سال 1386 دانشگاه کار خودش را با 3 رشته و 100 دانشجو آغاز کرد.
علی رضایی دارای مدرک کارشناسی الهیات و معارف اسلامی و کارشناس ارشد زبان و ادبیات عرب، دبیر دبیرستانها با 26 سال سابقه، اولین رییس این دانشگاه بود. اولین مکان دانشگاه در محل فرمانداری تعیین و پس از چند سال اجاره نشینی، هنرستان علم و صنعت واقع در بلوار بهشت برای آن خریداری شد.
مؤسسه آموزش عالی فیضالاسلام
این موسسه در سال 1385 کار خود را با جذب دانشجو در رشته های کارشناسی مترجمی انگلیسی، کاردانی حسابداری و مدیریت صنعتی در مجتمع باقرالعلوم شروع کرد. همزمان ساختمانی آن در ابتدای خیابان ساعی بنا گذاشته شد و پس از اتمام به آن منتقل شد.
مرکز آموزش فنی و حرفهای خمینیشهر
مدتی پس از فعالیت فنی حرفهای در مکانی استیجاری گلنگ مرکز با هدف ایجاد مکانی جهت آموزش مهارتهای شغلی به علاقه مندان در زمینی به مساحت 3 هکتار در شمال شهر توسط مهندس علیرضایی نماینده وقت مردم در مجلس و مدیر کل اداره کل فنی و حرفه استان در اسفند سال 1381 به زمین زده شد.
موسسسه آموزش عالی راغب
این موسسه آموزشی از سال 1385 در دستگرد قداده، خیابان بسیج، کار خود را شروع کرد. موسسسه آموزش عالی راغب دارای 09 هزار مترمربع زمین و 13 هزارمتر مربع زیر بنا می باشد.
بیشتر ازhttp://daneshnam.ir /
^^^^^^
https://eitaa.com/danehnameh
۴۷۷ تا ۵۹۸ ( ۴۹۱ تا ۶۱۶ ه ق)
حفر مادی گبر
سه برادر زرتشتی اهل کوشک در دوران خوارزمشاهیان از زاینده رود نهری حفر و آب را به کوشک و دهنو و محمودآباد هدایت کردند و هر کدام زمینهای یکی از این سه منطقه را آباد نمودند. برای همین اهالی این مناطق همدیگر را پسر عمو صدا میزدند. مسیر اصلی این مادی از روستاهای اشترجان، گوجیل، شروهدان، قهدریجان و کوشک است. سهامدار این مادی همان سه برادر بوده و اداره آن قبل از تحویل به اداره آبیاری دست خانهای محل کوشک معروف به میراب بود. این مادی به نامهای کوشک و محمود شاهی هم خوانده میشود. انشعاب آن در منطقه ورنوسفادران به مادی ورنوسفادران و در گاردر به جوی گاردر معروف است. در سالهای 1365و 1367 مسیر مادی توسط اداره آبیاری نوسازی و سیمانی شد.
باشگاه های آمریکایی در پیشینه خمینی شهر
@@@@
در دهه 1340 دو باشگاه آمریکایی لاینز و 4 دال در همایونشهر فعال بودند
باشگاه لاینز جهانی، سازمانی متشکل از ارباب حرفهها و مشاغل، در سال 1917م توسط یک فراماسونر آمریکایی به نام «ملوین جونز» در شهر شیکاگو تاسیس شد. از برنامههای لاینز بینالمللی برنامه مبادله بینالمللی جوانان، جاسوسی خبری و سیاسی و خطدهی فرهنگی به کشورهای عقبمانده بود. لاینز همه فعالیتهای سیاسی و جاسوسی خود را زیر پوشش خدمات اجتماعی، فعالیتهای نیکوکاری، نوعپروری و بشردوستی انجام میداد. شعبه لاینز در 15 فروردین 1336 در تهران افتتاح گردید. باشگاه مذکور در همایونشهر تا سال 1346 با عضویت تعدادی از شهروندان فعال بود.
باشگاه چهاردال
در زمان ترومن ریاست جمهور آمریکا در راستای اصل4 ترومن تصمیم به تاسیس باشگاههای چهاردال در ایران گرفته شد. مجوز 5 تای آن برای استان اصفهان صادر گردید که یکی سهم ماربین شد و آنهم به اندان رسید. این باشگاه اهداف فرهنگی، اجتماعی، کشاورزی و عمرانی داشت.. هموار کردن کوچهها و کشیدن یک مسیر ارتباطی از محلات اندان به جاده آتشگاه از اقدامات عمرانی آنها در اندان بود. باشگاه تا سال 1348 فعال بود.
!!!!!
بیشتر ازhttp://daneshnam.ir /
https://eitaa.com/danehnameh
کدام خانه یار مهربان، نزدیک خانه ماست؟؟؟
!!!!!!
کتابخانه الغدیر
خمینیشهر-میدان امام حسین-خیابان شهید صدوقی-جنب شهرداری منطقه دو 33633053
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
خمینی شهر، پشت سالن ورزشی مادر
کتابخانه امام جعفر صادق جویآباد
خمینیشهر-خیابان کهندژ- ک شهید محمد عسگری- جنب امامزاده سید نجمالدین 33658787
کتابخانه امام صادق اندان
خیابان مدرس- ابتدای خیابان شهید فهمیده- جنب مدرسه معین 33516830
کتابخانه امام صادق دینان
درچه- محله دینان-خیابان امام روبروی مدرسه وحدت
کتابخانه امام محمد باقر دستگرد 33751858
خمینیشهر-خیابان 17 شهریور-خیابان بسیج-روبروی مدرسه شعرباف 33681666
کتابخانه دانش درچه
درچه- خیابان ش بهشتی-ک ش محمدعلی جزینی-جنب مسجد صاحب الزمان 33762475
کتابخانه شاهد درچه
درچه-محله احمداباد- خیابان ابوذر-جنب بسیج
کتابخانه شهید مطهری
درچه-ولشان-جنب مسجد جامع 33750440
کتابخانه علامه میرداماد
خمینیشهر-خیابان شریعتی جنوبی- ک ش عمومی- جنب آزمایشگاه الزهرا 33511425
کتابخانه علی بن ابیطالب
خمینیشهر-خیابان کهندژ- خیابان شمس تبریزی-ک شهید تاج الدین 33653040
کتابخانه فرهنگسرا درچه
درچه- خیابان آیت اهلل درچه ای)خط گاز شرقی(-فرهنگسرای شهرداری-طبقه اول 33765300
کتابخانه کوثر آدریان
خمینیشهر-خیابان امیرکبیر-کوچه 109 آدریان
کتابخانه هاشمیه 33518820
خمینیشهر-میدان امام-طبقه فوقانی مسجد هاشمیه
کتابخانه سجادیه 33620220
خمینیشهر- خیابان پاسداران- کوی آزادگان- ک شماره 5 33606222
کتابخانه نیلفروش زاده
خمینیشهر- خیابان کهندژ- کوچه 123 -جنب مسجد المهدی 33524661
کتابخانه شهدای تیرانچی
خمینیشهر- بلوار الغدیر- خیابان شهید سلطانیان- طبقه دوم دهیاری تیرانچی 33691153
کتابخانه صاحب الزمان
شهر کوشک-ضلع جنوبی خیابان امید شرقی- طبقه فوقانی درالقرآن 33562277
کتابخانه مرکز تحقیقات معلمان
خمینیشهر- ابتدای خیابان شهید اشفری اصفهانی- مرکز تحقیقات معلمان خمینیشهر 33632611
کتابخانه ولیعصر
خیمینی شهر- خیابان شریعتی جنوبی - مسجد ولیعصر) 33670020
کتابخانه زندان خمینیشهر
خمینیشهر- خیابان حافظ- جنب حافظ- جنب فرماندهی انتظامی شهرستان خمینیشهر 33648952
کتابخانه بعثت
خمینیشهر - خ 17 شهریور - مجموعه فرهنگی بعثت 33623800
کتابخانه مجتمع فرهنگی باقرالعلوم
خمینیشهر - سه راه معلم انتهای خیابان جانبازان 33644454
کتابخانه فاطمیه
خمینیشهر-خیابان شریعتی شمالی- کوچه سنگتراشها 33623488
کتابخانه حضرت زهرا(س)
خمینیشهر- خیابان اشرفی اصفهانی- خیابان نبوی منش- محله وازیچه- بعد از کوچه شماره 100 33522274
کتابخانه مسجد ایت ا... جبل عاملی
خمینیشهر- خیابان امام شمالی- کوچه چهارشنبه بازار- کتابخانه مسجد آیت ا... جبل عاملی 33621660
کتابخانه آیتاله شیخ عبدالكریم مولوی
خمینیشهر- خیابان مدرس- کوچه گلزار- شهدای اندان- مسجد الشهدا و گلزار شهدا 33635947
کتابخانه شهدای اسفریز
خمینیشهر- خ 16 متری اسفریز- طبقه فوقانی قرض الحسنه چهارده معصوم) 33627111
کتابخانه مكتب فاطمیه)س(
خیابان مدرس- ک مسجد - حوزه خواهران فاطمیه 33512292
کتابخانه ام البنین
خیابان 17 شهریور- خ 16 متری - جنب مسجد حضرت ابوالفضل 33671800
کتابخانه موسی بن جعفر(ع)
خیابان کهندژ - نبش کوچه 47 - مسجد موسی بن جعفر 33674963
کتابخانه امام حسین(ع)
خیابان امام شمالی- چهارشنبه بازار - حسینیه باولگان 33614493
@@@
بیشتر ازhttp://daneshnam.ir /
https://eitaa.com/danehnameh
پیشینه و سرگذشت مصرف غذاهای ساندویچی در خمینی شهر
######
sandwichدر واقع بخشی از نا فردی است که در شهری انگلیسی در قرن 19 زندگی میکرد. ابداع اتفاقی ساندویچ در میانه قرن هجدهم میلادی به عادت این فرد نسبت داده میشود.
از چنگ جهانی دوم به بعد اولین ساندویچی ها در تهران شروع به کار کردند و به تدریج تعداد آنها زیاد شد و به شهرهای بزرگ راه یافت.
در دهه 1340 یک مغازه همراه فروش محصولات در خیابان ورنوسفادران اقدام به عرضه ساندویج کرد. در دهه 1350 چند مغازه اختصاصی ساندویچی در میدان امام، میدان آزادی، محله زاغ آباد، روبروی شهرداری و سپس روبروی بانک ملی دایر گردید. ساندویج در این ایام بیشتر شامل کوکو سبزی، کتلت، بندری، سوسیس و کالباس بود که همراه با نوشابه 12 تا 20 ریال عرضه می شد. بعضی افراد سفارش می دادند محتوای ساندویج در دو نان روی هم گذاشته شود که به ساندویج دو نانه معروف گردید. مشتری های این ساندویچی ها بیشتر از قشر نوجوان و جوان بودند. به تدریج در دهههای بعد بعضی خانوادهها ترجیح دادند ساندویچ را درخانه تهیه کنند و این نوع غذا هم به سبد غذایی افزوده شد. همزمان چند فروشگاه عرضه مواد اولیه ساندویچ مانند سوسیس و کالباس در شهر دایر شد. در سالهای بعد گرایش به مصرف سوسیس و کالباس به دلیل ابهامات آن برای سلامتی محدود شد و در هنگام نگارش مطلب فلافل بیشترین مصرف را در بین ساندویج ها دارد.
تحول و توسعه دیگر در این نوع غذاها ورود پیتزا و انواع دیگر و نیز تاسیس مغازههای جدید با شکل و شمایل جدید و فضای بزرگ با میز و صندلی است. گرچه مغازه های ساندویجی قدیمی همچنان به کار خود ادامه می دهند.
////
https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
ابراهیم فیض محضردار پیشکسوت
%%%%%%
شهرت: میرزا ابراهیم فیض
نام پدر : محمد خلیل مشهور به فیض
وفات: 3 فروردین 1327
مدفن: تخت فولاد
تحصیلات: حوزوی
فعالیت ها:
صاحب دفتر ازدواج و طلاق در قریه اندان از سال 1312
کفالت دفتر ازدواج و طلاق قریه ورنوسفادران از سال 1315
صاحب دفتر اسناد رسمی قریه رهنان
منابع:
مهدوی، سید مصلحالدین(1386)، اعلام اصفهان، ج1، اصفهان، سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان ، ص100.
روزنامه اخگر، شماره های915 و 1212
////
بیشتر ازhttp://daneshnam.ir /
https://eitaa.com/danehnameh
سوال شده: اگر بخواهیم در خصوص مهربین و ماربین مطالعه کنیم کتابی هست؟
؟؟؟؟؟
بله کتابی با عنوان نام ها و نشانه ها در سال 1398 منتشر شده که فصل اول آن در 60 صفحه به معرفی تاریخچه ماربین پرداخته است عناوین این 60 صفحه عبارتند از:
آتشگاه
آتشگاه درکتب تاریخی
سابقه سکونت در اطراف قلعه مهرین
مهربین افسانه یا واقعیت
ساختارشهرهای ساسانی
پیشینه ماربین
ریشه نام ماربین
توصیف ماربین در طول تاریخ
قنات ها و مادی های منطقه ماربین
مادیهای ماربین
ریشه نام مادی های ماربین
قنات ها ماربین
ریشه اسامی قنات ها
دژهای ماربین
قلعه ها
برج ها
حمام های عمومی ماربین
ماربین در تغییرات تقسیمات کشوری
البته در دانشنامه شهرستان خمینی شهرhttp://daneshnam.ir هم بسیاری از این مطالب در دسترس است.
/////////
https://eitaa.com/danehnameh
آبادی های ماربین
لنبانین
پیشینه و موقعیت جغرافیایی
از جمله مناطقی که در فهرست آبادیهای ماربین آورده شده لنبانین است. این منطقه تا زمان علاءالدوله دیلمی در بیرون شهر اصفهان قرار داشته است. مورخین قدیمی از جمله حافظ ابونعیم (متوفی 430ه.ق) از آن یاد کرده اند. به نوشته حافظ ابونعیم پس از اینکه شهر یهودیه رو به توسعه نهاد زمین های 15 دیه از جمله لنبان به آن پیوست. لنبان، از محلههای مهم و قدیمی اصفهان و شامل دو قسمت علیا و سفلی بوده و به همین دلیل، لنبانین خوانده می شده است. وجود بوستانها، نهرها و تفرجگاهها از ویژگیهای این منطقه بوده است. سعدالدین هروی از عمارات لنبان یاد کرده است. از جمله بناهای مهم این محله مسجد آن است که بر اساس برخی گفتهها مربوط به قرن اول هجری است. امروزه خیابان شهید بهشتی در شرق مسجد واقع است و محله در شمال و جنوب و غرب این مسجد واقع شده است.
ریشه نام لنبان
در باره وجه تسمیه این محله برخی بر این باورند که لُنب نام قبیلهای آریایی بوده است که بر محل مانده است همچنان که خوزان به معنی محل خوزها و اندان به معنی محل اندها
هدایت شده از دانشنامه شهرستان خمینی شهر
ملا محمد شریف سنگتراش هنرمند و شاعر
====
نصرآبادی در تذکره خود آورده: محمد شریف از قریه ورنوسفادران من اعمال اصفهان و از اقربا و شاگردان ملا عبدالحق است هم پدرش استاد کلبعلی سنگتراش بود خود هم آن را بجایی رسانده بود که هنگام خرده کاری برنقطه موهوم نقوش عالم امکان را می نگاشت .....حسب الحکم حکام شرع در محله ای از محلات مذکور بنوشتن سجلات مبادرت می نمود. نصرابادی در توصیف هنرهایش علاوه بر سنگتراشی که به شکلی او را تالی فرهاد قلمداد کرده می نویسد: در صنایع شعری لغز و معما در کمال است. محمد شریف حدود 1051 قمری از دنیا رفت. او ظاهرا دیوانی داشته و مثنوی در بحر مخزن الاسرار سروده است که نمونه هایی از آن در تذکره آمده است.
در یک سفر میهمان یکی از صاحب منصبان به نام میر موید کلانتر می شود او از باب ظاهرا شوخی و یا در واکنش به مدح نشدنش و حرفهای حسابی که شریف به او می زند نعل اسب شریف را می کند. شاعر ناراحت شده و اشعاری در مذمت کار او می سراید
بنده یک شب به خدمت تو رسید / خسته و مانده و پریشان حال
نکته ها گفت لیک نشنیدی / بسکه بودت غرور جاه و جلال
صبح بیطار اسب من گشتی / من از این مرحمت شدم خوشحال
کندیش نعل و من شدم راضی / تو زدی بر سمند جاه و جلال
نعل اسب مسافر چه کنی / پس رعیت چگونه دارد حال
مال شاعر به مفت نتوان خورد / مگر آن شاعری که باشد لال
عوض نعل اسب مرا بفرست / ریشخندی که رفته بر تو حلال
بیشتر از دانشنامه خمینی شهر
عناوین چند رخداد در نیمه اول تیرماه سالهای مختلف شهر
/////////////
5 تیر1393
افتتاح باند دوم جاده کمربندی خمینی شهر- شاهین شهر
6 تیر 1350
انتخابات دوره 23 مجلس شورای ملی
7 تیر 1366
/درگذشت آیت اله فیاض
10 تیر 1382/
افتتاح موسسه خيريه توانبخشی معلولان ذهنی محموديه
13 تیر 1343
گشایش ورزشگاه اصلی همایونشهر
13 تیر1347
درگذشت آیتاله سید جمالالدین صهری
15 تیر1362
جدا شدن تعدادی از آبادیهای ماربین از فرمانداری شهرستان خمینی شهر
در این سال به دلیل تصویب قانون جدید تقسیمات کشوری مناطقی از شهرستان نوبنیاد خمینی شهر جدا و به اصفهان الحاق شد.
نگاهی به چند سند جالب
%%%%%%%
در بررسی اسناد منطقه گاه اسنادی دیده می شود که به نوعی فکر را به خود مشغول می کند چون نکاتی در خود پنهان دارد. مثلا سندی از سال 1316 وجود دارد که بر اساس آن دکاندارها و صاحبان خانههای در مسیر عبور ارابهها همان درشکه ها ملزم بودند محدوده خود را رفت و روب و آبپاشی کنند.
و یا طبق سندی از سال ۱۳۲۰ داشتن شغل خبرنگاری برای کارکنان دولت قدغن اعلام بوده حالا چرا شاید دلیلی داشته است.
و یا سندی از سال ۱۳۲۴ که دستور داده می شود که پایان جنگ جهانی دوم جشن گرفته شود که البته جشن گرفتن هم داشته.
https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
پیشینه ساخت مجتمع های مسکونی در خمینی شهر
&&&$$$$
پس از انقلاب زمین های شمال شهر به صورت قطعات مسکونی حتی با مساحت 300 متر مربع و بیشتر به مردم واگذار می شد و بعضی نهادها مانند جهاد نیز خانه های ویلایی ساختند ولی در سالهای بعد به دلیل کمبود زمین ساخت مجتمع های مسکونی شروع شد. اولین مجتمع های مسکونی در حاشیه غربی بلوار دانشجو در اواسط دهه 1360توسط مسکن و شهر سازی احداث گردید. مدتی بعد تعدادی واحدهای ارزان قیمت با زیر بنای کم در حاشیه جاده کمربندی و بلوار شهید موذنی با مشارکت بانک مسکن ساخته شد. در دهه های1380 و1390 تعاونی های مسکن ادارات مبادرت به ساخت مجتمع های مسکونی کردند که بزرگترین آنها مجتمع پردیس در انتهای بلوار ابوالبرکات بود. در همین ایام تعدادی مجتمع مسکونی خصوصی نیز در اطراف بلوار پاسداران، شهید مدنی، منطقه فتح و دیگر مناطق ساخته شد.
مسکن مهر
مسکن مهر مجتمعهای مسکونی هستند که برای خانهدار کردن قشرهای کم درآمد طراحی شد. در خمینی شهر از تاریخ 10 شهریورماه 1386ثبت نام برای ساخت 1288 واحد از متقاضیان شروع و در چهارم اسفند 1392 توسط رییس جمهور وقت افتتاح ولی تکمیل آن در سال 1394 اعلام گردید.
؟؟؟؟؟/
نقل از کتاب نام ها و نشانه ها فصل ششم
خمینی شهر
اولین گروه دیپلمه ها در پیشینه شهر کی فارغالتحصیل شدند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تیرسال 1338اولین گروه دانش آموزان در شهر خودشان دیپلم گرفتند. آنها دانش آموزان اولین دبیرستان شهر با نام عماد سیادت بودند. سی و شش سال بعد از تاسیس اولین دبستان سده.
خسرو رفیعی، براتعلی بختیاری، محمدعلی شاهین فرزند ارشد آقارضا شاهین، فضلالله کیانی، علی مختاری(علی معلم)، محمد حیدری، غلامحسین امیریوسفی، رضا میرنصیری و رضا شریفی از جمله این دیپلمه ها بودند .البته پیش از این تعدادی از شهروندان سدهی در تهران و اصفهان موفق به اخذ دیپلم شده بودند.
در این زمان رحمان علوی دهکردی رییس دبیرستان و آقایان علیمحمد کارخیران، عریضی، شوشتریان،زند آتشبار و اسدالله ابوترابی از دبیران دبیرستان بودند که از بین آنها اسدالله ابوترابی و علیمحمد کارخیران سدهی بودند.
بیشتر از کتاب راویان 3 گفتگو با خسرو رفیعی
/////
https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
آمربی یا کوفته برنجی
؛؛؛؛؛]]]]»»»
کوفته در همه نقاط ایران درست می شود، اما کوفته هر شهر مختص همان شهر است.
برنج، بلغور گندم، گوشت چرخ کرده کم چربی، سبزی مخصوص کوفته و کشمش مواد کوفته را تشکیل می دهند. طرز تهیه آن در سایت دانشنامه خمینی شهر در دسترس است. اما به لحاظ تاریخی با شنیدن نام آبرمی دو صحنه یادآوری می شود. یکی یانه سنگی و دیگری فصل درو و خرمن گندم. یانه به خاطر نقش آن در تهیه کوفته چون گوشت و سبزی را در آن می کوبیدند و فصل درو و خرمن گندم چون روزگاری بسیاری از زمین های منطقه زیر کشت گندم بود فصل درو که می رسید گندم ها درو شده و بافه های روی هم جمع می شدند و خرمن را تشکیل می دادند. بعد چونکش و بوجار دست به کار می شدند تا دانه های گندم را از غلاف جدا کنند و زنهای هم برای شام و ناهار آنها حتما یک وعده هم که شده بود کوفته می پختند.
https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
تشکلهای سیاسی در پیشینه خمینی شهر
http://daneshnam.ir /
/////////
به نظر بعضی محققین نخستین تشکل سیاسی به وسیله عبدالخالق سدهی هم زمان با تشکیل کمیته انقلاب در سه محله سده آن زمان و در روستاها و محلات مختلف به وجود آمد تشکل بن اصفهان (ورنوسفادران) چهل، خوزان 20، فروشان سی و پنج عضو داشت. تشکل در بابوکان، امینآباد و هرستان هم فعال بود(مقاله تاريخچه احزاب و تشكل هاي سياسي در سده، اکبر آذربایجانی). در سالهای مشروطیت تشکل فداییان سده تشکیل و در حوادث مختلف مشروطیت پیوسته از مشروطه خواهان حمایت میکرد. از جمله فداییان سده در طوماری با حدود سیصد امضاء از انجمن ولایتی درخواست کرده بودند که: «نماینده مخالف مشروطه، اعزامی از تهران را رفع نموده یا آنکه خود آنان درصدد رفع آن برآیند»(روزنامه انجمن مقدس ملی اصفهان).
تاریخچه هرکدام از احزاب در پیشینه شهر در دانشنامه خمینی شهر موجود است.
هدایت شده از دانشنامه شهرستان خمینی شهر
مروری بر تاریخ قیام امام حسین(ع)
کتابشناسی و منابع
همه روزه تا عصر تاسوعا
مکان: مرکز فرهنگی باقرالعلوم(ع) خیابان جانبازان
زمان: ساعت 6 تا 7 بعد از ظهر
عناوین برخی رخدادهای مردادماه در پیشینه شهر
/////////////////////////
4 مرداد 1390
افتتاح مرکز دوم موسسه محمودیه
...............
5 مرداد 1286 (1325ه.ق)
تجمع مشروطه خواهان در چشمه منظر
..........
9مرداد1390
تصویب تبدیل روستای اصغرآباد به شهر
.................
13 مرداد 1346
انتخابات دوره 22 مجلس شورای ملی
...................
14 مرداد 1361
تذکر نماینده شهرستان در مجلس به وزیر راه در مورد احداث جاده کمربندی
حجت الاسلام احمدی نماینده وقت شهرستان در این تاریخ در مورد احداث جاده کمربندی به وزیر راه تذکر داد.
...................
17مرداد1389
تجلیل از خبرنگاران شهرستان برای اولین بار
............
18 مرداد 1363
انتخابات میاندوره ای دوره دوم مجلس شورای اسلامی
نماینده منتخب: محمدجعفر سعیدیان فر
.............
19 مرداد 1394
ثبت موسسه خیریه همیاران بهزیستی
...............
20 مرداد 1358
صدور حکم اولین امام جمعه همایونشهر بعد از انقلاب
....
22 مرداد 1357
اعلام حکومت نظامی در همایونشهر
........
25 مرداد 1325
راه اندازی حزب دمکرات در سده
................
26 مرداد 1358
تغییر نام ورزشگاه اصلی شهر به ورزشگاه قدس
.........
26 مرداد 1369
آغاز بازگشت 370 آزاده خمینیشهری همزمان با سراسر کشور به موطن خویش
........
29 مرداد 1358
راه اندازی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همایونشهر
..........
31 مرداد 1325
درگیری بین افراد حزب توده و دمکرات
...........
31 مرداد 1384
تاسیس سازمان تاکسیرانی خمینی شهر
هدایت شده از دانشنامه شهرستان خمینی شهر
تعزیه درگذر در فهرست آثار ملی معنوی کشور
////
تعزیه خوانی در محلات مختلف خمینیشهر به شکل گذر به گذر اجرا میگردد. به اين ترتيب که براي اجراي نمايش، چند گذر در نظر گرفته و آماده ميشود.
این گذرها هميشه ثابتاند، يعني گذر اول هميشه حسينيه محل یا فضای جلوی آن است و گذرهای بعدي در محلههای بعدي به ترتیب نزدیگی به گذر اول قرار دارند. بازيگران تعزيه به چند گروه تقسيم شده و هر گروه یک شبیه خوانی را برعهده دارد. مثلا گروه اول وارد گذر اول شده و خداحافظي امام حسين (ع) را با اهل حرم نشان ميدهد. سپس گروه اول به طرف گذر دوم حرکت کرده و همانند همين برنامه را در گذر دوم اجرا میکند و به اين ترتيب اين شبیه خوانی تا گذر آخر اجرا میشود.
بعد از رفتن اولين گروه از گذر اول، دومين گروه وارد گذر اول میشوند و تعزیه دیگری اجرا میکنند و به همين ترتیب تا آخر واقعه عاشورا در همه گذرها نمايش داده میشود. این آیین به دلیل روش انحصاری اجرا در فهرست آثار ملی معنوی کشور در تاریخ 7 دی 1390 با شماره 434 به ثبت رسیده است.
دژهای باستانی مهربین
//////////////
برخی منابع به وجود حداقل چهار دژ مستحکم باستانی به نامهای مهربین، کهندژ، گاردژ و دیمتریدژ در منطقه اشاره کردهاند.
بر اساس گفتهها سه دژ در حمله اسکندر تخریب گردیده است. در بین سه دژ مذکور، کهندژ از معروفیت بیشتری برخوردار است و معتقدند بخشی از شهر باستانی مهربین و بنایی نظامی و اداری بوده است. دژ دیواری بلند داشته و از سایر نقاط مجزا و توسط راهرویی زیرزمینی به کوه آتشگاه متصل بوده است. از این دژ چیزی باقی نمانده است و تنها محلهای در خوزان به نام کهندژ نامیده میشود. دژ دیگر گاردمیر یا گاردژ نام داشته است. محلهای از ورنوسفادران گاردر نامیده میشود که در زمینهای همین دژ بنا شده است از این دژ هم آثاری باقی نمانده است.
از بین این چهار دژ، آثار دژ مهرین به شکل قلعه خشتی كهنی در كنار آتشگاه هنوز وجود داد. در دهه 1350 آزمایش کربن توسط دانشگاه رم بر روی مصالح آن قدمتش را بیش از 2500 سال نشان داد.
در برخی از متون قدیمی از جمله محاسن مافروخی از این دژ به عنوان حصن و قلعه نام برده شده است. دکتر شفقی معتقد است از این مکان علاوه بر آتشكده در مواقع ناامنی به عنوان قلعه منطقه نيز استفاده میشده است، زيرا كه از آن در منابع با عنوان قلعه ماربين نام برده شده است.
نقل از کتاب جاذبه های خمینی شهر
https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr
هدایت شده از دانشنامه شهرستان خمینی شهر
دباغ خانه ها
"""""
چرمسازی یا دباغی فن آمادهسازی و پرداخت پوست حیوانات برای تبدیل آن به چرم است.
دباغی در گذشته با استفاده از مواد قسمتهای مختلف گیاه یعنی پوست، تنه، برگ، شاخه، میوه و ریشه گیاهان انجام می شد. در دوران اخیر اینکار با مواد شیمیایی انجام میگیرد. زمانی دباغی درکنار مادی ها منظقه انجام میشد. اما دردورهای، اماکنی به عنوان دباغخانه در منطقه احداث گردید که این عملیات در آن اماکن انجام میشد. خرابه هایی از این دباغخانه ها هنوز وجود دارد.
/////
https://eitaa.com/danehnameh
ناژوان
///////
پیشینه و موقعیت جغرافیایی
ناژوان، دهی است از دهستان ماربین بخش سده شهرستان اصفهان، در10هزارگزی جنوب شرقی سده، متصل به راه نجف آباد به اصفهان، در جلگه معتدل هوائی واقع است و 478 تن سکنه دارد. آبش از رودخانه و محصولش غلات و پنبه و تنباکو و میوه است. مردمش به زراعت مشغولند، صنعت دستی زنان کرباس بافی است.
ناژبان یا ناژوان جزء اراضي جنوبي بلوك ماربين محسوب می شده است. اراضی اين قسمت اكثر باغ بوده، انواع و اقسام ميوه جات به حد بسيار عالی درآن وجود داشته است. بيشه هاي انبوه از درختان ناژ و كبوده و زبان گنجشك داشته است.
امروزه این منطقه در حوزه شهرداری منطقه 9 اصفهان قرار دارد. به دلیل واقع شدن محل در حاشیه زاینده رود درآن پارک و جاذبه های مانند باغ پرندگان، باغ موزه پروانه ها، تله سيژ، آكواريوم، باغ خزندگان، شهربازي و موزه صدف ها ایجاد شده است.
ریشه نام ناژوان
از لحاظ واژه شناسي از دوجزء (ناژ+وان) تشكيل شده است. ناژ در لغت نامه دهخدا به معني درخت كاج، درخت صنوبر ذكرشده است.و (وان) همان معادل پسوند (بان ) است. به معنای صاحب و دارنده. كه روی هم رفته به معنای جايگاه درختان كاج و صنوبر و ساير درختان می باشد.
نقل از کتاب نامها ونشانه ها فضل دوم آبادیهای ماربین.
****
https://eitaa.com/daneshnam_khomenishahr