eitaa logo
دانش تبلیغ دین | استاد علیرضا پناهیان
1.7هزار دنبال‌کننده
38 عکس
9 ویدیو
8 فایل
ادمین: @Mohammad110313 زمان کلاس: سه‌شنبه‌ها، بعد از نماز مغرب و عشاء مکان: مسجد مدرسۀ علمیۀ معصومیه (سلام الله علیها)
مشاهده در ایتا
دانلود
⏯ همینک اکران جلسه اول کلاس دانش تبلیغ ساختمان امام رضا ع، طبقه همکف، مدرس ۲۷. این جلسه تا اذان ادامه دارد...
🏴 ضمن عرض تسلیت به مناسبت رحلت شهادت گونه حضرت معصومه (سلام الله علیها) 🔰 به استحضار می رساند کلاس انسان شناسی (استاد میری) ⭕️ امروز تعطیل می باشد.
📌 بایسته‌های تبیین در فتنۀ اخیر ✅ استاد علیرضا پناهیان 🗓 سه‌شنبه، ۱۷ آبان، همزمان با اقامۀ نماز مغرب و عشاء 🕌 قم، مدرسۀ علمیۀ امام کاظم(علیه‌السلام) ‼️ ویژه طلاب(برادر) @danesh_tabligh
📣 فردا موضوع کلاس دانش تبلیغ دین در خصوص «بایسته‌های تبیین در فتنۀ اخیر» می‌باشد. 🔻با توجه به اینکه این هفته میزبان دیگر طلاب خارج از کلاس هم هستیم، عزیزان به موقع تشریف بیاورند که در خصوص مکان با مشکل مواجه نشویم.
برنامه فردا مخصوص طلاب برادر می‌باشد. عزیزان دقت بفرمایند.
✅دومین جلسه کلاس انسان شناسی 🔰استاد: حجت الاسلام علی میری 🗓امروز (سه شنبه)؛ ساعت 11 📌مدرسه امام کاظم ع، ساختمان امام رضا ع، طبقه اول، مدرس 126
📽 دومین جلسه اکران مباحث گذشته کلاس دانش تبلیغ دین 📆 امروز، سه‌شنبه، ۱۷ آبان، ساعت ۳ بعدازظهر 🕌 ساختمان امام رضا(ع)، طبقه همکف، مدرس ۲۷ ‼️امروز انشاءالله جلسۀ دوم و سوم اکران خواهد شد. @danesh_tabligh
نشست «بایسته های تبیین در فتنه اخیر» در حال برگزاری است. با توجه به تجمع خواهران در مقابل درب مدرسه، امشب ورود خواهران به مراسم با هماهنگی مدیریت مدرسه بلامانع است.
📽 فردا دومین جلسه اکران مباحث گذشته کلاس دانش تبلیغ دین(دور دوم) 📆 پنجشنبه، ۱۹ آبان، ساعت ۸ تا ۱۲ صبح 🕌 کوچه آبشار (شهیدعراقی)، کوچه نوربخش، پ ۹۸ ‼️فردا انشاءالله جلسۀ سوم و چهارم اکران خواهد شد. @danesh_tabligh
📽 سومین جلسه اکران مباحث گذشته کلاس دانش تبلیغ دین 📆 فردا، سه‌شنبه، ۲۴ آبان، ساعت ۳ بعدازظهر 🕌 ساختمان امام رضا(ع)، طبقه همکف، مدرس ۲۷ ‼️فردا انشاءالله جلسۀ سوم و چهارم اکران خواهد شد. @danesh_tabligh
📣 فردا پنجمین جلسۀ دانش تبلیغ دین (بیستمین جلسه) ✅ استاد علیرضا پناهیان 🔻 سه‌شنبه (۲۴ آبان) 🔻 مسجد مدرسۀ علمیۀ امام کاظم علیه‌السلام 🕘 بعد از نماز مغرب و عشاء 🌐 برای اطلاع از برنامۀ کلاس، خلاصۀ دروس و شرکت در پژوهش‌های درس: @danesh_tabligh
🔻ریشه‌های نارضایتی مردم از وضع موجود چیست؟ ۱- این تصور که مردم غرب واقعاً زندگی بهتری دارند ۲- نتوانستیم آیندۀ روشنی را که داریم، برایشان تبیین کنیم 📌 حوزۀ علمیۀ امام‌کاظم(ع) 🔘 خیلی‌ها نمی‌دانند باوجود همه مشکلات، ما به‌سمت یک تمدن عالی در حال حرکت هستیم 🔘 به‌جای نقد تمدن غرب، «حقیقت تمدن غرب» را به مردم نشان بدهیم 🔘 در توصیف تمدن غرب ضعیفیم؛ مثلاً اینکه تمدن غرب واقعاً لذت‌بخش، آرامش‌بخش، قدرتمند و سعادتمند نیست _____________ در جمع اساتید و طلاب حوزه: یکی از عوامل حوادث اخیر جامعه، نارضایتی مردم از وضعیت فعلی است. ریشۀ این نارضایتی دو چیز است: یکی اینکه، فکر می‌کنند مرغ همسایه غاز است و مردم دیگر کشورها وضع بهتری دارند، مثلاً مردم کشورهای غربی را واقعاً خوشبخت می‌دانند درحالی‌که اگر وارد متن زندگی آنها بشوند می‌بینند که این‌طور نیست. در این موارد روش قرآن این است که وضعیتِ بد زندگی کافرانه را توضیح می‌دهد و ترسیم می‌کند، گاهی قرآن با مثال‌های عجیبی این مطالب را توضیح می‌دهد که ظاهر زندگی آنها، تو را فریب ندهد، آنها چیزهایی مثل آرامش تو را ندارند. ما در توصیف تمدن غرب ضعیف هستیم، مثلاً در بیان اینکه تمدن غرب واقعاً لذت‌بخش، آرامش‌بخش، قدرتمند و سعادتمند نیست. توصیف ما باید طوری باشد که منجر بشود به «كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ‏» (حجرات،7) ما می‌خواهیم همه‌چیز را به ایمان مردم واگذار کنیم. مثلاً وقتی می‌خواهیم بگوییم غیبت نکن، می‌گوییم غیبت نکن و الّا خدا تو را عذاب می‌کند! درحالی‌که خودِ خدا این‌قدر حزب‌اللهی نیست، وقتی می‌خواهد بفرماید غیبت نکن، می‌فرماید: آدم‌خور نباش! «أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخيهِ مَيْتاً» (حجرات،12) غیر از عذاب قیامت، زشتی غیبت، مثل خوردن گوشت برادر مرده است. ما نتوانسته‌ایم زشتی‌ها و خرابی‌های تمدن غرب را به مردم نشان بدهیم. حتی بسیاری از مذهبی‌ها و انقلابی‌ها قبول ندارند که تمدن غرب رو به اضمحلال است و پلیدی‌اش را حس نمی‌کنند. غرب واقعاً قدرت ندارد. قرآن می‌فرماید: «الَّذينَ كَفَرُوا وَ صَدُّوا عَنْ سَبيلِ اللَّهِ أَضَلَّ أَعْمالَهُم‏» عمل‌ کافران تباه است؛ یعنی خدا در قرآن، کفر را بی‌عرضه و ناتوان نشان می‌دهد. تنها چیزی که کافران دارند مهلت است، حقیقتی ندارند. بسیاری از کلمات‌ ما در نقد تمدن غرب، اشتباه است. مثلاً می‌گوییم «اومانیزم غربی فقط به فکر غرائز انسان است» بله، آنها ادّعای غرائز می‌کنند ولی غرائز را نابود کردند! آنها حتی لذّت شهوانی را هم دارند از بین می‌برند. آنها به‌معنای واقعی عیّاشی نمی‌کنند بلکه با بهره‌گیری غلط از لذت‌های مادی، همین لذت‌ها را هم تباه می‌کنند. تا وقتی که تمدن غرب در ذهن کسی عمیقاً فرو نریخته باشد، نه معنای ولایت را می‌فهمد و نه معنای حقیقی دین را. اصلاً نمی‌تواند ولایت و دین را فهم بکند چه رسد به اینکه قدرش را بداند! شاید «مرگ بر آمریکا» هم بگوید اما حقیقتش را درک نکرده؛ در طول انقلاب برخی از این افراد را دیده‌ایم که از تندترین نیروهای حزب‌اللهی بودند اما بعداً از ضدّانقلاب‌های درجه‌یک شدند. ریشۀ دیگر نارضایتی این است که بعضی‌ها نمی‌دانند ما داریم به سمت یک تمدن عالی حرکت می‌کنیم و این هم یک امر ممکن و شدنی است؛ ما آن را محقق خواهیم کرد چون نرم‌افزارش را داریم. ولی آن را تبیین نکرده‌ایم، مثلاً جامعۀ مهدوی را درست توصیف نکرده‌ایم! اگر ما این تمدن را توصیف کنیم، همه آن را قبول می‌کنند. اصلاً لازم نیست درستی آن تمدن را اثبات کنید چون تصور آن آینده حتماً تصدیقش را به‌دنبال می‌آورد. یک زمانی بعد از دوم خرداد، برخی می‌گفتند که دورۀ انقلاب و این حرف‌ها گذشته و ما به سوی جامعۀ مدنی می‌رویم؛ یعنی همان جامعه‌ای که لیبرال دموکراسی می‌گوید. ولی الآن دیگر کسی برای جامعۀ مدنی به‌عنوان یک تئوری فکری، آینده‌ای قائل نیست که برای مردم ترسیم بکند. همان‌طور که یک زمانی با تفکر کمونیستی مبارزه می‌کردیم و بعد از مدتی این تفکر از بین رفت، الان هم می‌شود گفت که تفکرات غربی و غرب‌گرایی هم در حال نابودی است. الان دیگر لازم نیست وقت خودمان را برای نقد تمدن غرب، تلف کنیم، به‌جای آن «حقیقت تمدن غرب» را به مردم نشان بدهیم. اگر حقیقت تمدن غرب را برای مردم توصیف کرده بودیم الآن بعضی‌ از بچه‌های ما فریب آن تمدن را نمی‌خوردند که حتی برایش تظاهرات کنند. 🚩حوزۀ علمیۀ امام‌کاظم(ع)- ۱۴۰۱/۰۸/۱۷ 👈🏻 متن کامل: 📎 Panahian.ir/post/7517 @Panahian_text
‼️ با عرض پوزش فردا جلسه اکران برگزار نمی‌شود.
‼️‼️‼️ توجه توجه توجه 📌 تغییر مکان کلاس دانش تبلیغ دین 🔹 با توجه به تداخلی که در برنامه‌ی مدرسه امام کاظم(ع) پیش آمد، کلاس دانش تبلیغ دین فردا شب در مسجد مدرسه معصومیه(س) واقع در ابتدای بلوار محمد امین، برگزار می‌شود. کلاس استاد میری و جلسه اکران طبق برنامه کماکان در مدرسه امام کاظم(ع) برقرار است. 📢 دوستان در اطلاع رسانی تغییر مکان کلاس یاری بفرمایند. @danesh_tabligh
📽 چهارمین جلسه اکران مباحث گذشته کلاس دانش تبلیغ دین 📆 امروز، سه‌شنبه، ۱ آذر، ساعت ۳ بعدازظهر 🕌 ساختمان امام رضا(ع)، طبقه همکف، مدرس ۲۷ ‼️امروز انشاءالله جلسۀ چهارم و پنجم اکران خواهد شد. @danesh_tabligh
📣 امروز ششمین جلسۀ دانش تبلیغ دین (بیست و یکمین جلسه) ✅ استاد علیرضا پناهیان 🔻 سه‌شنبه (۱ آذر) 🔻 مسجد مدرسۀ علمیۀ معصومیه(س) 🕘 بعد از نماز مغرب و عشاء ⚠️ خیلی مهم: به تغییر مکان کلاس توجه بفرمایید. 🌐 برای اطلاع از برنامۀ کلاس، خلاصۀ دروس و شرکت در پژوهش‌های درس: @danesh_tabligh
📽 فردا سومین جلسه اکران مباحث گذشته کلاس دانش تبلیغ دین(دور دوم) 📆 پنجشنبه، ۳ آذر، ساعت ۸ تا ۱۲ صبح 🕌 میدان معلم، مرکز تخصصی ائمه اطهار علیهم السلام بخش کلام، کلاس ۳ ‼️فردا انشاءالله جلسۀ پنجم و ششم اکران خواهد شد. ⚠️ دوستان به تغییر مکان اکران توجه بفرمایند. @danesh_tabligh
📽 پنجمین جلسه اکران مباحث گذشته کلاس دانش تبلیغ دین 📆 فردا، سه‌شنبه، ۸ آذر، ساعت ۳ بعدازظهر 🕌 مدرسه امام کاظم(ع) ساختمان امام رضا(ع)، طبقه همکف، مدرس ۲۷ ‼️فردا انشاءالله جلسۀ ششم و هفتم اکران خواهد شد. @danesh_tabligh
📣 فردا هفتمین جلسۀ دانش تبلیغ دین (بیست و دومین جلسه) ✅ استاد علیرضا پناهیان 📅 سه‌شنبه (۸ آذر) 🕌 مسجد مدرسۀ علمیۀ معصومیه(س) 🕘 بعد از نماز مغرب و عشاء ⚠️ خیلی مهم: به تغییر مکان کلاس توجه بفرمایید. 🌐 برای اطلاع از برنامۀ کلاس، خلاصۀ دروس و شرکت در پژوهش‌های درس: @danesh_tabligh
📽 فردا چهارمین جلسه اکران مباحث گذشته کلاس دانش تبلیغ دین(دور دوم) 📆 پنجشنبه، ۱۰ آذر، ساعت ۸ تا ۱۲ صبح 🕌 کوچه آبشار (شهیدعراقی)، کوچه نوربخش، پ ۹۸ ‼️فردا انشاءالله جلسۀ هفتم و هشتم اکران خواهد شد. @danesh_tabligh
🏴🏴🏴 السلام علیک ایتها الصدیقة الشهیدة با عرض تسلیت ایام عزاداری صدیقه طاهرة(س)، به اطلاع طلاب و فضلای عزیز می‌رسانیم کلاس دانش تبلیغ دین این هفته مورخ ۱۵ آذر برگزار نمی‌گردد. @danesh_tabligh
هر دو جلسه اکران این هفته نیز برقرار نمی‌باشد.
خلاصه ج۳ / سال دوم 📌 جلسه 18 از ابتدای شروع دوره 🌀 مبلّغ باید منصِح باشد. منصح یعنی دلسوز، مخاطبان شما باید این سوختن مثل شمع شما را ببینند و منبر نمایشی است که شما سوختن دل خودت را به نمایش می‌گذاری 🔻یکی از اصول تبلیغ این است که مبلّغ منصِح باشد. منصح یعنی دلسوز. این اصطلاح یک اصطلاح قرآن است و یکی از تعابیری که انبیاء الهی در مورد خودشان می‌گویند این است که ما منصح هستیم. 🔻«أَبْلَغْتُکُمْ رِسالاتِ رَبِّي وَ نَصَحْتُ لَکُمْ»، یا أنصَحَ لَکُم؛ «أَنْ أَنْصَحَ لَکُمْ إِنْ کانَ اللَّهُ يُريدُ أَنْ»، و «أُبَلِّغُكُمْ رِسَالَاتِ رَبِّي وَأَنَا لَكُمْ نَاصِحٌ أَمِينٌ»؛ این‌ها در قرآن کریم یک اصطلاح است که انبیا خود را ناصح معرفی می‌‍کنند. 🔻در روایتی از امیرالمومنین آمده است: «المؤمنُ غریزَتُهُ النُّصحُ»؛ مؤمن غریز‌ه‌اش نُصح است. یعنی غریزی اهل نصیحت است. نصیحت همه‌جور دلسوزی را دربر می‌گیرد به‌ویژه نصیحت زبانی را. زبان حداقل نصیحت ، سریع‌ترین و آسان‌ترین‌است. نصیحت بیشتر در نصیحت زبانی جلوه می‌کند. مردم می‌فهمند کدام مبلّغ غریزه‌اش است، کدام مبلّغ نمایش دارد بازی می‌کند. 🔻رسول خدا می‌فرماید «إنّ الدّین النَّصیحَة»؛ سه مرتبه این را تکرار می‌کنند؛ «قَالُوا لِمَنْ يَا رَسُولَ اللَّهِ» «قَالَ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِكِتَابِهِ وَ أَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ وَ الْمُؤْمِنِينَ وَ عَامَّتِهِمْ‏»؛ مبلّغ این است. خیر خواه عامه هم باشد. دین یعنی نصیحت، نصیحت یعنی دلسوزی. نصیحت همیشه از موضع بالا به پایین نیست! مثل امر و نهی نیست. ولی اعم از امر و نهی است. امر و نهی هم طبق روایات زیرمجموعۀ نُصح است. 🔻دلسوزی برای خدا. این سوختن مثل شمع را باید ببینند. و منبر نمایشی است که شما سوختن دل خودت را به نمایش می‌گذارید. سوختن دل را. قبل از منبر، با فکر کردن، باید بدست بیاورید. 🔻بهترین کتاب برای گُر گرفتن و سوختن کتاب نهج‌البلاغه است. هر کسی می‌خواهد مبلغ موفقی بشود یک مدتی نهج‌البلاغه درس بدهد. می‌کشدت! اول تو را، بعد از طریق تو بقیه را. فراموش نکنید. 🔻نصح بعضی‌ وقت‌ها صورت‌های دیگری هم دارد که ظاهرش نُصح است، باطنش عقده‌گشایی است و بعضاً برای مذهبی‌ها، مؤمن‌ها و دین‌دارهاست. در روایتی نقل شده است که می‌فرماید: «آفةُ الدّین الحسد و العُجب والفخر»؛ اینها آفت دین است. 🔻در قرآن کریم خداوند متعال می فرماید: «كُلُّ حِزبِ بِمَا لَدَيهِم فَرِحُونَ». هر گروهی می‌خواهد دیگری را طرف خودش بکِشد. مثلاً کافران دوست دارند شما هم کافر بشوید. نکند شما هم از همان مقوله دوست دارید آنها مؤمن بشوند؟ در باطن این کار خیرخواهی، نصیحت و دلسوزی نیست. ، باطن این کار چیست؟ عده و عُدۀ خودتان را می‌خواهید زیاد کنید، اما نه بخاطر خدا. 🔻 فنون تبلیغ به ما می‌گوید: باید طعنه بزنی، سرزنش کنی، ناامید کنی، مأیوس کنی، غرورت را به رخ دیگران بکشی. هیچ‌کدام از این کارها را نکنیم پس چگونه برای مردم صحبت کنیم؟! ما چه ابزاری برای تأثیرگذاری روحی برمخاطب داریم ؟ اگر تأثیرگذاری‌های نابجای روحی را حذف کنیم. این کارها را انجام ندهیم که مبلّغ خیلی محدود می‌شود. 🔻حالا چه‌کار باید بکنیم؟ اینجا ضرورت دلسوزی برای تاثیرگزاری معلوم میشود. الآن باید چقدر دلسوز باشیم؟ در این زمینه باید مراجعه کنید به سخنان امیرالمؤمنین علی(ع) به مالک اشتر تمام سخنانی که امیرالمومنین به مالک فرمود را به خودتان بگیرید. نگویید این بحث مدیریتی است. نه مال همۀ منبری‌ها هم هست. 🔻پیامبر اکرم ص فرستاده‌ای را به یمن فرستاد، فرمود «یا معاذ، بَشِّر و لا تُنَفِّر». و فرمود «یَسِّر و لا تُعَسِّر». این کارهایی است که مبلغ باید انجام دهد. 🔻امام جعفرصادق(ع) نقل می‌کند: «أنَّ علیّاً(ع) لم یَکُن یَنصُبُ أحداً مِن أهلِ حَربِه إلی الشِّرکِ و لا إلی النّفاق»؛ کسانی که با او جنگیدند را به شرک و نفاق متهم نکرد. «ولکنّهُ کانَ یقول: هم إخوانُنا بَغَو علینا». خوارج بوده آمده جنگیده. حضرت فرمودند : آن‌ها اشتباه کردند. در تشخیص اشتباه کردند. اما حاضر نشد به آن‌ها را متهم به شرک و نفاق کند. 🔻به امام رضا(ع) گفتند آقا امام رضا بعضی از فامیل‌های شما، کارهای قبیح انجام می‌دهند. شما آنها را نهی‌شان ‌نمی‌کنید؟ حضرت فرمودند: «نه نمی‌کنم». بعد گفتند که: «آقا چرا نهی نمی‌کنید؟» فرمودند «النَّصیحَةُ خَشِنَة»؛ نصیحت خشن است. یعنی چی؟ می‌فرماید نصیحت اثر منفی دارد روی مخاطب، یک حالت خشونت؛ در حالیکه نصیحت که چندان خشونت‌آمیز نیست! امر و نهی ممکن است خشونت‌آمیز باشد! اما نصیحت که خشونت ندارد. ولی شاید منظورشان این است که به هر حال وقتی من ببینم دارد روی آن‌ها اثر منفی می‌گذارد، نهی از منکر نمی‌کنم. 🚩 قم، مدرسۀ علمیۀ امام کاظم(ع)، ۱۴۰۱/۸/۳ @danesh_tabligh