📽 فردا دومین جلسه اکران مباحث گذشته کلاس دانش تبلیغ دین(دور دوم)
📆 پنجشنبه، ۱۹ آبان، ساعت ۸ تا ۱۲ صبح
🕌 کوچه آبشار (شهیدعراقی)، کوچه نوربخش، پ ۹۸
‼️فردا انشاءالله جلسۀ سوم و چهارم اکران خواهد شد.
@danesh_tabligh
📽 سومین جلسه اکران مباحث گذشته کلاس دانش تبلیغ دین
📆 فردا، سهشنبه، ۲۴ آبان، ساعت ۳ بعدازظهر
🕌 ساختمان امام رضا(ع)، طبقه همکف، مدرس ۲۷
‼️فردا انشاءالله جلسۀ سوم و چهارم اکران خواهد شد.
@danesh_tabligh
📣 فردا پنجمین جلسۀ دانش تبلیغ دین (بیستمین جلسه)
✅ استاد علیرضا پناهیان
🔻 سهشنبه (۲۴ آبان)
🔻 مسجد مدرسۀ علمیۀ امام کاظم علیهالسلام
🕘 بعد از نماز مغرب و عشاء
🌐 برای اطلاع از برنامۀ کلاس، خلاصۀ دروس و شرکت در پژوهشهای درس:
@danesh_tabligh
🔻ریشههای نارضایتی مردم از وضع موجود چیست؟
۱- این تصور که مردم غرب واقعاً زندگی بهتری دارند
۲- نتوانستیم آیندۀ روشنی را که داریم، برایشان تبیین کنیم
📌 حوزۀ علمیۀ امامکاظم(ع)
🔘 خیلیها نمیدانند باوجود همه مشکلات، ما بهسمت یک تمدن عالی در حال حرکت هستیم
🔘 بهجای نقد تمدن غرب، «حقیقت تمدن غرب» را به مردم نشان بدهیم
🔘 در توصیف تمدن غرب ضعیفیم؛ مثلاً اینکه تمدن غرب واقعاً لذتبخش، آرامشبخش، قدرتمند و سعادتمند نیست
_____________
#علیرضا_پناهیان در جمع اساتید و طلاب حوزه:
یکی از عوامل حوادث اخیر جامعه، نارضایتی مردم از وضعیت فعلی است. ریشۀ این نارضایتی دو چیز است: یکی اینکه، فکر میکنند مرغ همسایه غاز است و مردم دیگر کشورها وضع بهتری دارند، مثلاً مردم کشورهای غربی را واقعاً خوشبخت میدانند درحالیکه اگر وارد متن زندگی آنها بشوند میبینند که اینطور نیست.
در این موارد روش قرآن این است که وضعیتِ بد زندگی کافرانه را توضیح میدهد و ترسیم میکند، گاهی قرآن با مثالهای عجیبی این مطالب را توضیح میدهد که ظاهر زندگی آنها، تو را فریب ندهد، آنها چیزهایی مثل آرامش تو را ندارند.
ما در توصیف تمدن غرب ضعیف هستیم، مثلاً در بیان اینکه تمدن غرب واقعاً لذتبخش، آرامشبخش، قدرتمند و سعادتمند نیست. توصیف ما باید طوری باشد که منجر بشود به «كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ» (حجرات،7)
ما میخواهیم همهچیز را به ایمان مردم واگذار کنیم. مثلاً وقتی میخواهیم بگوییم غیبت نکن، میگوییم غیبت نکن و الّا خدا تو را عذاب میکند! درحالیکه خودِ خدا اینقدر حزباللهی نیست، وقتی میخواهد بفرماید غیبت نکن، میفرماید: آدمخور نباش! «أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخيهِ مَيْتاً» (حجرات،12) غیر از عذاب قیامت، زشتی غیبت، مثل خوردن گوشت برادر مرده است.
ما نتوانستهایم زشتیها و خرابیهای تمدن غرب را به مردم نشان بدهیم. حتی بسیاری از مذهبیها و انقلابیها قبول ندارند که تمدن غرب رو به اضمحلال است و پلیدیاش را حس نمیکنند.
غرب واقعاً قدرت ندارد. قرآن میفرماید: «الَّذينَ كَفَرُوا وَ صَدُّوا عَنْ سَبيلِ اللَّهِ أَضَلَّ أَعْمالَهُم» عمل کافران تباه است؛ یعنی خدا در قرآن، کفر را بیعرضه و ناتوان نشان میدهد. تنها چیزی که کافران دارند مهلت است، حقیقتی ندارند.
بسیاری از کلمات ما در نقد تمدن غرب، اشتباه است. مثلاً میگوییم «اومانیزم غربی فقط به فکر غرائز انسان است» بله، آنها ادّعای غرائز میکنند ولی غرائز را نابود کردند! آنها حتی لذّت شهوانی را هم دارند از بین میبرند. آنها بهمعنای واقعی عیّاشی نمیکنند بلکه با بهرهگیری غلط از لذتهای مادی، همین لذتها را هم تباه میکنند.
تا وقتی که تمدن غرب در ذهن کسی عمیقاً فرو نریخته باشد، نه معنای ولایت را میفهمد و نه معنای حقیقی دین را. اصلاً نمیتواند ولایت و دین را فهم بکند چه رسد به اینکه قدرش را بداند! شاید «مرگ بر آمریکا» هم بگوید اما حقیقتش را درک نکرده؛ در طول انقلاب برخی از این افراد را دیدهایم که از تندترین نیروهای حزباللهی بودند اما بعداً از ضدّانقلابهای درجهیک شدند.
ریشۀ دیگر نارضایتی این است که بعضیها نمیدانند ما داریم به سمت یک تمدن عالی حرکت میکنیم و این هم یک امر ممکن و شدنی است؛ ما آن را محقق خواهیم کرد چون نرمافزارش را داریم. ولی آن را تبیین نکردهایم، مثلاً جامعۀ مهدوی را درست توصیف نکردهایم! اگر ما این تمدن را توصیف کنیم، همه آن را قبول میکنند. اصلاً لازم نیست درستی آن تمدن را اثبات کنید چون تصور آن آینده حتماً تصدیقش را بهدنبال میآورد.
یک زمانی بعد از دوم خرداد، برخی میگفتند که دورۀ انقلاب و این حرفها گذشته و ما به سوی جامعۀ مدنی میرویم؛ یعنی همان جامعهای که لیبرال دموکراسی میگوید. ولی الآن دیگر کسی برای جامعۀ مدنی بهعنوان یک تئوری فکری، آیندهای قائل نیست که برای مردم ترسیم بکند.
همانطور که یک زمانی با تفکر کمونیستی مبارزه میکردیم و بعد از مدتی این تفکر از بین رفت، الان هم میشود گفت که تفکرات غربی و غربگرایی هم در حال نابودی است.
الان دیگر لازم نیست وقت خودمان را برای نقد تمدن غرب، تلف کنیم، بهجای آن «حقیقت تمدن غرب» را به مردم نشان بدهیم. اگر حقیقت تمدن غرب را برای مردم توصیف کرده بودیم الآن بعضی از بچههای ما فریب آن تمدن را نمیخوردند که حتی برایش تظاهرات کنند.
🚩حوزۀ علمیۀ امامکاظم(ع)- ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
👈🏻 متن کامل:
📎 Panahian.ir/post/7517
@Panahian_text
‼️‼️‼️ توجه توجه توجه
📌 تغییر مکان کلاس دانش تبلیغ دین
🔹 با توجه به تداخلی که در برنامهی مدرسه امام کاظم(ع) پیش آمد، کلاس دانش تبلیغ دین فردا شب در مسجد مدرسه معصومیه(س) واقع در ابتدای بلوار محمد امین، برگزار میشود.
کلاس استاد میری و جلسه اکران طبق برنامه کماکان در مدرسه امام کاظم(ع) برقرار است.
📢 دوستان در اطلاع رسانی تغییر مکان کلاس یاری بفرمایند.
@danesh_tabligh
📽 چهارمین جلسه اکران مباحث گذشته کلاس دانش تبلیغ دین
📆 امروز، سهشنبه، ۱ آذر، ساعت ۳ بعدازظهر
🕌 ساختمان امام رضا(ع)، طبقه همکف، مدرس ۲۷
‼️امروز انشاءالله جلسۀ چهارم و پنجم اکران خواهد شد.
@danesh_tabligh
📣 امروز ششمین جلسۀ دانش تبلیغ دین (بیست و یکمین جلسه)
✅ استاد علیرضا پناهیان
🔻 سهشنبه (۱ آذر)
🔻 مسجد مدرسۀ علمیۀ معصومیه(س)
🕘 بعد از نماز مغرب و عشاء
⚠️ خیلی مهم: به تغییر مکان کلاس توجه بفرمایید.
🌐 برای اطلاع از برنامۀ کلاس، خلاصۀ دروس و شرکت در پژوهشهای درس:
@danesh_tabligh
📽 فردا سومین جلسه اکران مباحث گذشته کلاس دانش تبلیغ دین(دور دوم)
📆 پنجشنبه، ۳ آذر، ساعت ۸ تا ۱۲ صبح
🕌 میدان معلم، مرکز تخصصی ائمه اطهار علیهم السلام بخش کلام، کلاس ۳
‼️فردا انشاءالله جلسۀ پنجم و ششم اکران خواهد شد.
⚠️ دوستان به تغییر مکان اکران توجه بفرمایند.
@danesh_tabligh
📽 پنجمین جلسه اکران مباحث گذشته کلاس دانش تبلیغ دین
📆 فردا، سهشنبه، ۸ آذر، ساعت ۳ بعدازظهر
🕌 مدرسه امام کاظم(ع) ساختمان امام رضا(ع)، طبقه همکف، مدرس ۲۷
‼️فردا انشاءالله جلسۀ ششم و هفتم اکران خواهد شد.
@danesh_tabligh
📣 فردا هفتمین جلسۀ دانش تبلیغ دین (بیست و دومین جلسه)
✅ استاد علیرضا پناهیان
📅 سهشنبه (۸ آذر)
🕌 مسجد مدرسۀ علمیۀ معصومیه(س)
🕘 بعد از نماز مغرب و عشاء
⚠️ خیلی مهم: به تغییر مکان کلاس توجه بفرمایید.
🌐 برای اطلاع از برنامۀ کلاس، خلاصۀ دروس و شرکت در پژوهشهای درس:
@danesh_tabligh
📽 فردا چهارمین جلسه اکران مباحث گذشته کلاس دانش تبلیغ دین(دور دوم)
📆 پنجشنبه، ۱۰ آذر، ساعت ۸ تا ۱۲ صبح
🕌 کوچه آبشار (شهیدعراقی)، کوچه نوربخش، پ ۹۸
‼️فردا انشاءالله جلسۀ هفتم و هشتم اکران خواهد شد.
@danesh_tabligh
🏴🏴🏴
السلام علیک ایتها الصدیقة الشهیدة
با عرض تسلیت ایام عزاداری صدیقه طاهرة(س)، به اطلاع طلاب و فضلای عزیز میرسانیم کلاس دانش تبلیغ دین این هفته مورخ ۱۵ آذر برگزار نمیگردد.
@danesh_tabligh
خلاصه ج۳ / سال دوم
📌 جلسه 18 از ابتدای شروع دوره
🌀 مبلّغ باید منصِح باشد. منصح یعنی دلسوز، مخاطبان شما باید این سوختن مثل شمع شما را ببینند و منبر نمایشی است که شما سوختن دل خودت را به نمایش میگذاری
🔻یکی از اصول تبلیغ این است که مبلّغ منصِح باشد. منصح یعنی دلسوز. این اصطلاح یک اصطلاح قرآن است و یکی از تعابیری که انبیاء الهی در مورد خودشان میگویند این است که ما منصح هستیم.
🔻«أَبْلَغْتُکُمْ رِسالاتِ رَبِّي وَ نَصَحْتُ لَکُمْ»، یا أنصَحَ لَکُم؛ «أَنْ أَنْصَحَ لَکُمْ إِنْ کانَ اللَّهُ يُريدُ أَنْ»، و «أُبَلِّغُكُمْ رِسَالَاتِ رَبِّي وَأَنَا لَكُمْ نَاصِحٌ أَمِينٌ»؛ اینها در قرآن کریم یک اصطلاح است که انبیا خود را ناصح معرفی میکنند.
🔻در روایتی از امیرالمومنین آمده است: «المؤمنُ غریزَتُهُ النُّصحُ»؛ مؤمن غریزهاش نُصح است. یعنی غریزی اهل نصیحت است. نصیحت همهجور دلسوزی را دربر میگیرد بهویژه نصیحت زبانی را. زبان حداقل نصیحت ، سریعترین و آسانتریناست. نصیحت بیشتر در نصیحت زبانی جلوه میکند. مردم میفهمند کدام مبلّغ غریزهاش است، کدام مبلّغ نمایش دارد بازی میکند.
🔻رسول خدا میفرماید «إنّ الدّین النَّصیحَة»؛ سه مرتبه این را تکرار میکنند؛ «قَالُوا لِمَنْ يَا رَسُولَ اللَّهِ» «قَالَ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِكِتَابِهِ وَ أَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ وَ الْمُؤْمِنِينَ وَ عَامَّتِهِمْ»؛ مبلّغ این است. خیر خواه عامه هم باشد. دین یعنی نصیحت، نصیحت یعنی دلسوزی. نصیحت همیشه از موضع بالا به پایین نیست! مثل امر و نهی نیست. ولی اعم از امر و نهی است. امر و نهی هم طبق روایات زیرمجموعۀ نُصح است.
🔻دلسوزی برای خدا. این سوختن مثل شمع را باید ببینند. و منبر نمایشی است که شما سوختن دل خودت را به نمایش میگذارید. سوختن دل را. قبل از منبر، با فکر کردن، باید بدست بیاورید.
🔻بهترین کتاب برای گُر گرفتن و سوختن کتاب نهجالبلاغه است. هر کسی میخواهد مبلغ موفقی بشود یک مدتی نهجالبلاغه درس بدهد. میکشدت! اول تو را، بعد از طریق تو بقیه را. فراموش نکنید.
🔻نصح بعضی وقتها صورتهای دیگری هم دارد که ظاهرش نُصح است، باطنش عقدهگشایی است و بعضاً برای مذهبیها، مؤمنها و دیندارهاست. در روایتی نقل شده است که میفرماید: «آفةُ الدّین الحسد و العُجب والفخر»؛ اینها آفت دین است.
🔻در قرآن کریم خداوند متعال می فرماید: «كُلُّ حِزبِ بِمَا لَدَيهِم فَرِحُونَ». هر گروهی میخواهد دیگری را طرف خودش بکِشد. مثلاً کافران دوست دارند شما هم کافر بشوید. نکند شما هم از همان مقوله دوست دارید آنها مؤمن بشوند؟ در باطن این کار خیرخواهی، نصیحت و دلسوزی نیست. ، باطن این کار چیست؟ عده و عُدۀ خودتان را میخواهید زیاد کنید، اما نه بخاطر خدا.
🔻 فنون تبلیغ به ما میگوید: باید طعنه بزنی، سرزنش کنی، ناامید کنی، مأیوس کنی، غرورت را به رخ دیگران بکشی. هیچکدام از این کارها را نکنیم پس چگونه برای مردم صحبت کنیم؟! ما چه ابزاری برای تأثیرگذاری روحی برمخاطب داریم ؟ اگر تأثیرگذاریهای نابجای روحی را حذف کنیم. این کارها را انجام ندهیم که مبلّغ خیلی محدود میشود.
🔻حالا چهکار باید بکنیم؟ اینجا ضرورت دلسوزی برای تاثیرگزاری معلوم میشود. الآن باید چقدر دلسوز باشیم؟ در این زمینه باید مراجعه کنید به سخنان امیرالمؤمنین علی(ع) به مالک اشتر تمام سخنانی که امیرالمومنین به مالک فرمود را به خودتان بگیرید. نگویید این بحث مدیریتی است. نه مال همۀ منبریها هم هست.
🔻پیامبر اکرم ص فرستادهای را به یمن فرستاد، فرمود «یا معاذ، بَشِّر و لا تُنَفِّر». و فرمود «یَسِّر و لا تُعَسِّر». این کارهایی است که مبلغ باید انجام دهد.
🔻امام جعفرصادق(ع) نقل میکند: «أنَّ علیّاً(ع) لم یَکُن یَنصُبُ أحداً مِن أهلِ حَربِه إلی الشِّرکِ و لا إلی النّفاق»؛ کسانی که با او جنگیدند را به شرک و نفاق متهم نکرد. «ولکنّهُ کانَ یقول: هم إخوانُنا بَغَو علینا». خوارج بوده آمده جنگیده. حضرت فرمودند : آنها اشتباه کردند. در تشخیص اشتباه کردند. اما حاضر نشد به آنها را متهم به شرک و نفاق کند.
🔻به امام رضا(ع) گفتند آقا امام رضا بعضی از فامیلهای شما، کارهای قبیح انجام میدهند. شما آنها را نهیشان نمیکنید؟ حضرت فرمودند: «نه نمیکنم». بعد گفتند که: «آقا چرا نهی نمیکنید؟» فرمودند «النَّصیحَةُ خَشِنَة»؛ نصیحت خشن است. یعنی چی؟ میفرماید نصیحت اثر منفی دارد روی مخاطب، یک حالت خشونت؛ در حالیکه نصیحت که چندان خشونتآمیز نیست! امر و نهی ممکن است خشونتآمیز باشد! اما نصیحت که خشونت ندارد. ولی شاید منظورشان این است که به هر حال وقتی من ببینم دارد روی آنها اثر منفی میگذارد، نهی از منکر نمیکنم.
🚩 قم، مدرسۀ علمیۀ امام کاظم(ع)، ۱۴۰۱/۸/۳
#دانش_تبلیغ_دین
@danesh_tabligh
خلاصه ج۴ / سال دوم
📌 جلسه 19 از ابتدای شروع دوره
🌀چرا محتوا، مهمترین عامل در موفقیت در تبلیغ است؟!
📝 قسمت اول
🔻همانطور که در این سلسله جلسات میبینید، وقتی ما از مبانی و اصول تبلیغ صحبت میکنیم، اکثراً ناظر به محتوای تبلیغ هست؛ در تبلیغ آن چیزی که خیلی مهم هست محتواست. واقعاً مهارتها و فنون تبلیغی، اصلاً آن مقدار اهمیت ندارند.
🔻شما بیهنر، بیتدبیر فنآورانه در تبلیغ حرف حساب داشته باشید بزنید، تا مقدار خیلی زیادی اثر مثبت خودش را خواهد گذاشت.
🔻البته این ذهنیت در حوزه معمولاً نیست. تا میگویید تبلیغ، بیشتر ذهنها میرود روی فنّ تبلیغ و یک سری اموری را بهعنوان فنون تبلیغ و خطابه تلقّی میکنند. در حوزۀ قدیم همینجور بوده و کماکان هست.
🔻در حالیکه شما اگر دقت کنید به محتوای تبلیغ، آنوقت اوج کار صاحب مکاسب (اعلیالله مقامهالشریف) میبینید که یک کار تبلیغی است. یعنی ایشان وقتی میآید، مسئله را مطرح میکند، استدلالهای مخالف را مطرح میکند، استدلالهای موافق را مطرح میکند، طوری همین مخاطبی که محققانه نشسته است پای درس خارج سحر میکند که گاهی از اوقات قدرت نقد هم از او سلب میشود. و بعد این میشود درجۀ بالای علمی.
🔻تبلیغ هم همینطور است. یک درس خارج خوب با تبلیغ چه فرقی میکند؟ آن بحث علمی و منطقی است. تبلیغ هم اینگونه است.
🔻مردم مگر دنبال حرف غیر منطقی هستند؟ مگر مردم پای منبر میخواهند آواز گوش بدهند؟ مگر میخواهند صرفا سرگرم بشوند؟
🔻شما که باید مردم را به اندیشه وادار کنید. کسی نخواهد مردم را به اندیشیدن وادار بکند، خیلی بد است. خب وقتی که بخواهید به اندیشیدن وادار کنید، چهکار میخواهید کنید؟
🔻مگر میشود شما استدلال منطقی مطرح نکنید، تفکر منطقی نداشته باشید، و حتی مخاطب خودت را اهل تفکر منطقی بار نیاورید؟ سرگرمی مؤمن حکمت است. امیرالمؤمنین فرمود وقتی خسته شدید بروید سراغ کلمات حکمتآمیز.
🔻لذا مهمترین عامل در موفقیت در تبلیغ، محتواست. ما باید اول محتوا را درست کنیم. البته یکی از اصول تبلیغ هم مهارتهایی است که باید به آن توجه بشود. آن مهارتها زیاد سخت نیست، آسان هم هست، و آسانیاش بیشتر به این دلیل است که از نظر مهارتی، انواع و اقسام سخن گفتنها داریم.
🔻 یکی تند حرف میزند، یکی آرام حرف میزند، یکی هم از روشهای متعدد دیگری که وجود دارد استفاده میکند. نمیشود به این سادگی گفت در چند مدل این فنون را خلاصه میشود ، یکدفعهای یک روش بدیعی میآید همۀ فنون گذشته را کنار میگذارد.
🚩 قم، مدرسۀ علمیۀ امام کاظم(ع)، ۱۴۰۱/۸/۱۰
#دانش_تبلیغ_دین
@danesh_tabligh
📣 فردا هشتمین جلسۀ دانش تبلیغ دین (بیست و سومین جلسه)
✅ استاد علیرضا پناهیان
📅 سهشنبه (۲۲ آذر)
🕌 مسجد مدرسۀ علمیۀ معصومیه(س)
🕘 بعد از نماز مغرب و عشاء
⚠️ خیلی مهم: به تغییر مکان کلاس توجه بفرمایید.
🌐 برای اطلاع از برنامۀ کلاس، خلاصۀ دروس و شرکت در پژوهشهای درس:
@danesh_tabligh
📽 ششمین جلسه اکران مباحث گذشته کلاس دانش تبلیغ دین
📆 فردا، سهشنبه، ۲۲ آذر، ساعت ۳ بعدازظهر
🕌 مدرسه امام کاظم(ع) ساختمان امام رضا(ع)، طبقه همکف، مدرس ۲۷
‼️فردا انشاءالله جلسۀ هشتم و نهم اکران خواهد شد.
@danesh_tabligh
📽 فردا پنجمین جلسه اکران مباحث گذشته کلاس دانش تبلیغ دین(دور دوم)
📆 پنجشنبه، ۲۴ آذر، ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲ صبح
🕌 کوچه آبشار (شهیدعراقی)، کوچه نوربخش، پ ۹۸
‼️فردا انشاءالله جلسۀ نهم و دهم اکران خواهد شد.
@danesh_tabligh
📽 هفتمین جلسه اکران مباحث گذشته کلاس دانش تبلیغ دین
📆 فردا، سهشنبه، ۲۹ آذر، ساعت ۳ بعدازظهر
🕌 مدرسه امام کاظم(ع) ساختمان امام رضا(ع)، طبقه همکف، مدرس ۲۷
‼️فردا انشاءالله جلسۀ دهم و یازدهم اکران خواهد شد.
@danesh_tabligh
📣 جلسه فردا: در فاطمیه چه بگوییم؟
✅ استاد علیرضا پناهیان
📅 سهشنبه (۲۹ آذر)
🕌 مسجد مدرسۀ علمیۀ معصومیه(س)
🕘 بعد از نماز مغرب و عشاء
📌 به تغییر مکان کلاس توجه بفرمایید.
🌐 برای اطلاع از برنامۀ کلاس، خلاصۀ دروس و شرکت در پژوهشهای درس:
@danesh_tabligh
📌 در فاطمیه چه بگوییم؟
👈پیشنهاد موضوعاتی برای فاطمیه
👤ارائه توسط: حجت الاسلام علیرضا پناهیان
🗓 امشب، بعد از نماز مغرب و عشا
🕌مسجد مدرسۀ علمیۀ معصومیه(ع) واقع در قم، ابتدای بلوار امین
#دانش_تبلیغ_دین
@Hawzah_Panahian
🌀در فاطمیه چه بگوییم ؟
🔰 بخش اول
🔻در هر مناسبتی باید سعی کنیم مباحثمان مرتبط با اصل آن مناسبت باشد. به چند دلیل:
🔻اول اینکه مردم انتظار دارند که ما مرتبط با مناسبت صحبت کنیم؛ و این انتظار بجایی است و اگر بیربط با مناسبت صحبت کنیم طبیعی است که برای بسیاری از مخاطبان، بهویژه مخاطبان سنتی یا هوشمند، مطلوب نباشد.
🔻دلیل دوم این است که صحبت کردن مرتبط با همان مناسبت، واقعاً نورانیت بیشتر و اثر قدسی بیشتری دارد. وقتی شما در ایام شهادت حضرت زهرا (س) یا در ایام شهادت حضرت موسیبنجعفر (ع) یا هر مناسبت دیگری مرتبط با آن مناسبت صحبت میکنید، خود آن مناسبت را احیاء کردهاید و بهتر به تعظیم شعائر پرداختهاید و طبیعتاً ثواب ویژهای بر آن مترتب میشود.
🔻اما دلیل سوم و مهمترین دلیل که میتواند باطن دلیل دوم باشد این است که: اصلاً این مناسبتها که قدرت جمع کردن دلها و اندیشهها را دارد برای چه بهوجود آمده است؟ حادثه و حماسۀ فاطمیه و مصائب هر یک از اهلبیت(ع) اساساً برای چه چیزی شکل گرفته؟ یک ماهیتی در خود این حماسهها وجود دارد.
🔻شهادت هریک از ائمۀ هدی(ع) در محتوای خودش پیامهایی دارد و بُعد اهمیت آن پیامها اینقدر بالا بوده که در حد ائمۀ معصومین(ع) برای آن، قربانی داده شده است. پس حتماً میخواستند این حماسه باقی بماند. لذا اگر شما بهجای پرداختن به اصل آن حماسه به دنبال موضوعات دیگری مثل برطرف کردن شکیات نماز مردم یا هر موضوع بیربط دیگری بروید، انصاف نیست. حتماً این حادثهای که یک معصوم در آن به شهادت رسیده است، حکمتها و معانیای در خودش دارد و حتماً این محتوا طوری هست که برای همۀ زمانها حرف داشته باشد.
🔻محتوای مناسبت فاطمیه و هدف آن و پیامهای آن، اینقدر اهمیت دارد که که حضرت زهرا(س) برایش خون داده و چنین حماسهای برایش رخ داده است. لذا تعهد علمی ما، تعهد حکمی و تعهد ایمانی ما به آن حماسۀ بزرگ اقتضاء میکند که موضوعات سخنرانیهای ما مرتبط با این مناسبت باشد.
🔻اگر بخواهیم متناسب با مخاطب و زمانه سخن بگوییم آیا میتوانیم موضوعاتی مرتبط با هر مناسبت را متناسب با نیازها و علاقههای مختلف مخاطبان قرار بدهیم؟ چون اساساً ما باید سه چیز را در مخاطب مد نظر قرار بدهیم: یکی نیازهای مخاطب، دیگری علاقههای مخاطب و سوم سطح درک مخاطب. آیا موضوع متناسب با نیاز، علاقه و سطح درکِ مخاطب در هر مناسبتی پیدا میکنیم؟ آیا این موضوع، میتواند متناسب با وضع جامعه هم باشد؟
🔻همانقدر که نزول قرآن معجزه است و سرشار از حکمت و معانی مختلف و متناسب برای هر زمان است، همانطور هم نزول عترت «یعنی رسیدن عترت به دلها و اندیشهها در دل این مصیبتها» معجزه است. معجزهای است که شما میتوانید هزار و چهارصد سال دربارۀ عاشورای أباعبداللهالحسین(ع) حرف بزنید و باز هم حرف تازهای باشد که بتوان بیان کرد.
🔻ممکن است کسانی بگویند: «ما حرف تازهای پیدا نکردیم»، خُب شما پیدا نکردید، ممکن است شما در مورد قرآن هم حرف تازهای پیدا نکنید ولی آیا واقعاً حرف تازهای وجود ندارد؟ مگر میشود قرآن حرف تازهای نداشته باشد؟ این اعجاز قرآن به نوعی در عترت هم هست.
🔻پس این مناسبتها با توجه به اینکه اولیاءخدا در آنها قربانی شدهاند اصلاً نمیتواند کممعنا باشد. نمیتواند ذو ابعاد نباشد. بعضیها در این مناسبتها به سراغ کلمات معصومین(ع) میروند، بدون اینکه با موضوع شهادت آن معصوم ارتباطی داشته باشد، درحالیکه آن چیزی که خون معصوم برایش داده شده، حتماً مهمتر است. امام برای چند موضوع اخلاقی و معنویِ ساده که شهید نشده است. مگر آنکه بتوانیم ارتباط آن مطالب اخلاقی و معنوی را با ماهیت و اصل شهادت برقرار کنیم که این بسیار مطلوب است.
🔻در هر مناسبتی مثل ایام فاطمیه، وقتی میخواهیم موضوعی برای سخنرانی تهیه کنیم اول باید به محضر آن مناسبت برویم و ماهیت آن را دقیق بشناسیم. یعنی ابتدا باید ماهیت فاطمیه، ماهیت عاشورا، ماهیت شهادت أمیرالمؤمنین(ع) را به خوبی بشناسیم؛ حتی بدون متناسبسازی با نیاز امروز، بدون ادبیات زیبا و بدون هیچ کار اضافهای که میخواهیم انجام بدهیم.
🔻در بسیاری از مناسبتها هنوز این ماهیت بهخوبی تبیین و شناخته نشده است. ظواهر این حوادث و حماسهها مشخص است اما ماهیت آن برای خیلی از ما هنوز بهطور دقیق روشن نشده است.
🔻وقتی اصل شناخت ماهیت هر مناسبتی انجام شد، پیداکردنِ ربطش به موضوعات مختلف و ربطش به نیاز امروز جامعه و مخاطب، کار بعدی است.
🕌مسجد مدرسۀ علمیۀ معصومیه(ع) _ ۲۹ آذر ۱۴۰۱
@danesh_tabligh
🌀تلقی های ناصواب دربارۀ ماهیت اصلی فاطمیه
🔰 قسمت دوم
🔻هر مناسبت و حادثهای یک ماهیتی دارد، که البته میتوانید اصل همان ماهیت را از زوایای مختلف نگاه کنید و آنرا با تعابیر مختلف، توصیف کنید. قبل از آنکه آنرا به موضوعات مختلف نسبت بدهیم، تبیین هر یک از مناسبتها خودبهخود کار ارزشمندی است و سرچشمهای برای معارف مختلفی است که مخاطب در زمانهای مختلف به آن نیاز پیدا میکند.
🔻حالا کمی برای شناخت ماهیت فاطمیه و آن حادثه عجیب و مهم و حماسه با عظمت که حضرت زهرا (س) آفریدند تلاش کنیم. ابتدا چند تلقی رایج ناقص یا ناصحیح را که وجود دارد را بیان کنیم.
🔻وقتی ما بخشی از ماجرای فاطمیه را، زیادی برجسته میکنیم و بخشی دیگر از ماجرا را حذف میکنیم، تلقی ناصحیح از فاطمیه ایجاد میکند. این تلقیهای ناصحیح یا غیر دقیق باعث عدم شناخت صحیح ماهیت اصلی و مهم این حادثه خواهد شد.
🔻اولین تلقی غلط این است که از واقعه فاطمیه خیلی زیادی تعجب کنیم مثل اینکه دربارۀ حادثه عاشورا برخی چنین میکنند. تعجب یعنی ریشه و زمینهها را متوجه نبودن. از آنجایی که فاطمیه حدوداً یک ماه بعد از رحلت پیامبر(ص)، اتفاق افتاده است موجب تعجب بیشتر است.
🔻 در حالی که این یک حادثۀ عظیم اجتماعی است و نمیتواند دفعتاً اتفاق افتاده باشد. حتی چهل روز تلاش حضرت زهرا(س)، به طوری که میآید در کوچه فریاد و تبیین میکند که همۀ اهل مدینه میشنوند، بعد هیچ اتفاقی هم نمیافتد!
🔻 موضوع عمیقتر از این حرفها است، صرفاً تعجب نباید کرد، این تعجب کردن را وقتی میافزاییم یعنی میخواهیم بگوییم این حادثه هیچ زمینهای نداشته. پس باید از تعجب کردن و ترویج تعجب بپرهیزیم و باید سراغ ریشههای این حادثه برویم.
🔻دومین تلقی غلط این است که گاهی ما فکر میکنیم فاطمیه مواجهۀ چند نفری است که آمدند درِ خانۀ حضرت علی(ع) را آتش بزنند و صدمه به حضرت زهرا(س) زدند در حالی که ماهیت اصلی حادثه تنها وجود آن چند نفر نیستند، اینها فرع ماجرا بودهاند؛ هرچند نقش کلیدی در ظاهر ماجرا دارند.
🔻چون اینجور افراد رذل همیشه در تاریخ هستند، حتی در زمان امام زمان(عج) هم هستند، اما چرا در آن زمان هیچ کاری نمیتوانند بکنند؟ خوب نیست حماسۀ فاطمۀ زهرا(س) و قربانی شدن ایشان را به لجاجت و عناد و رذالت چند نفر محدود کنیم. این حادثه مسائل پیرامونی زیادی دارد.
🔻در مورد ریشهها یک تلقی ناصواب دیگری که درباره ماهیت اصلی فاطمیه وجود دارد، این است که برخی تصور میکنند همان جریان معدود نفاق، خیلی قوی بود که رسول خدا(ص) هم در مقابلش کاری از پیش نبرد و اینها توانستند با یک نفوذ و قدرت اجتماعی بسیار قوی با یک حرکت بر جبهۀ حق غلبه کنند.
🔻تلقی غلط اینجا قدرت دشمن حضرت زهرا(س) است، در حالی که همه میدانند عاملان اصلی، قدرت و نفوذ اجتماعی بالایی نداشتند. دلائل زیادی در اسناد تاریخی و سخنان اولیاء خدا موجود است که میتوانید مراجعه کنید.
🔻یا میگویند اینها توطئه کرده بودند درست است اما با تکیه به کدام عده و عدّه؟ مگر میشود یک کودتا به دست ضعفا شکل بگیرد و موفق بشود؟ همچنین باید پرسید آیا توطئه کردن حیثیت و قدرت اجتماعی میآورد؟
🔻یا گفته میشود از سکوت و غفلت مردم سوء استفاده کردند این سخن بهتری است و معلوم است که بیمسئولیتی خواص و آحاد مردم موجب موفقیت آنها شد. ولی بحث در این است که آنها بدون عدّه و عدّه چگونه قدرت پیدا کردند که توطئه کنند؟ مگر مردمی که حاضر نبودند جبهه حق را یاری کنند حاضر بودند جبهه معدود باطل را یاری کنند؟
🕌مسجد مدرسۀ علمیۀ معصومیه(ع) _ ۲۹ آذر ۱۴۰۱
@danesh_tabligh
🔰 قسمت سوم و پایانی
🔻اما تلقی صحیح و تبیین دقیق شاید این باشد که باید ریشه را در تغییر ساختار اجتماعی جستجو کرد که رسول خدا(ص) پدید آورده بود. ماجرا از اینجا آغاز میشود که وقتی رسول خدا ص مبعوث به رسالت شدند، به تعبیر أمیرالمؤمنین علی(ع) و به شهادت تاریخ، فراعنهای در مقابل او بودند. أمیرالمؤمنین(ع) تعبیر فرعون به کار میبرد؛ و این نکته کاملاً حکیمانه است. بعد آن پنج فرعون را نام میبرد.
🔻حالا ماهیت این فراعنهای که مقابل پیغمبر(ص) ایستادند چیست؟ ذینفوذ اجتماعی و رئیس قبیله، این دو ویژگی را باهم ترکیب کنید. پیامبر اکرم(ص) ریشۀ ادارۀ نفوذ اجتماعی و رئیس قبیلهها را زد و اینقدر محکم زد که دو اتفاق افتاد یکی اینکه بعد از او مخالفان و به تعبیر بهتر منافقان نتوانستند در همان کسوت ذی نفوذان مشرک قریش در برابر جبهه حق عرض اندام کنند
🔻و اتفاق دیگر و مهمتر اینکه چون پیامبر به آحاد جامعه کرامت و عزت داده بود، جبهه نفاق، ولو با عده قلیل، توانست بدون نفوذ اجتماعی عریض و طویل قد علم کند و از سکوت بقیه سوء استفاده کند و بازی را ببرد.
🔻رسول خدا (ص) جامعهای ساخت که کمترین آدم هم میتوانست شخصی را شفاعت کند و آن را از مرگ نجات دهد، این چنین جامعهای را پیامبر اکرم(ص) ساخت! این علت اولیه قدرت گرفتن آنها بود.
🔻 خدا خواست بعد از پیغمبر اگر بنا است رذالتی به میدان بیاید، شکل آن رذالت، شهادت بدهد که پیغمبر(ص) نظام فراعنۀ قبیلگی سابق را نابود کرد. لذا هرکسی یکمقدار زرنگبازی کند و به اضافۀ آن راحتطلبیها و بیتفاوتیهای مردم، کار دستش میافتد.
🔻تمدن عظیم رسول خدا(ص) اینقدر برای مردم نقش درست کرده بود و اینقدر طواغیت را نابود کرده بود، که پستترین آدمهای ترسو جرأت پیدا کرده بودند بیایند جلو. هرکسی زرنگ است میتواند توطئه کند کودتا کند.
🔻این اصل ماجرای نبوت است که به مردم قدرت و عزت میدهد تا لیقوم الناس بالقسط، و این واقعه از آسیبهای همین بنای با عظمت بود که مردم باید از آسیبهای آن جلوگیری میکردند و نکردند.
🔻مردم باید با تبعیت از امیرالمومنین(ع) و با قدرت دادن و نصرت دادن به او از این وضعیت جلوگیری میکردند که نکردند. لااقل باید بخاطر دختر رسول خدا(ص) و حق او فدک به غاصبان اعتراض میکردند تا نظام و ساختاری ظالمانه شکل نگیرد ولی تکان نخوردند.
🔻 و نظامی شکل گرفت که در نهایت به نظام قبیلگی بنی امیه و بنی عباس سپرده شد و تا نزدیک هزار سال این وضعیت اسفبار ادامه پیدا کرد و بعد از آن هم دیگر سلاطین جور تا انقلاب ما آن ساختار را غالبا در تاریخ سرزمینهای اسلامی ادامه دادند.
🔻درگیریهای امیرالمومنین(ع) هم در همین جهت بود. چون وقتی کار در دست معاویه میافتاد در واقع حالا انقلاب به اعقاب به طور کامل رخ میداد و باز همان ذی نفوذان قبائل و طواغیت سنتی حاکم میشدند. کما اینکه معاویه پسر خود را منصوب کرد و دیگر از هیچکس صدایی درنیامد جز اباعبدالله الحسین(ع) که در تنهایی و غربت و البته با حماسه و رشادت به شهادت رسید.
🕌مسجد مدرسۀ علمیۀ معصومیه(ع) _ ۲۹ آذر ۱۴۰۱
@danesh_tabligh