eitaa logo
دانش تبلیغ دین | استاد علیرضا پناهیان
1.7هزار دنبال‌کننده
38 عکس
9 ویدیو
8 فایل
ادمین: @Mohammad110313 زمان کلاس: سه‌شنبه‌ها، بعد از نماز مغرب و عشاء مکان: مسجد مدرسۀ علمیۀ معصومیه (سلام الله علیها)
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 زمان نهضت جلوگیری از سخن دینی سکولار زدن است! ➖ تلقّی‌های دقیق و جذّاب را افراد ضدّ دین هم می‌پسندند ➖ دین تبعیض دارد و تفاوت انسان‌ها را در نظر می‌گیرد. 📌 ۵ تلقی‌ غلط از دین + ۵ تلقی‌ جایگزین 👈 ششمین جلسه درس «دانش تبلیغ دین» مبحث «اصول و مبانی تبلیغ» در مدرسه علمیۀ امام کاظم(ع) قم: بخش دوم: ۵)تلقّی فردی از دین: قطعاً بستر اکثر امتحان‌ها از انسان برای تقرب، جامعه و اجتماع است. قطعاً برنامۀ فردی مقدمه موفقیت در برنامه‌های اجتماعی است. و برنامه‌های اجتماعی هم به دو گونه‌اند؛ روابط تو با تک‌تک افراد جامعه، رابطۀ تو با کلّیت جامعه که سیاست می‌شود. برنامۀ دین امتحان انسان است در این سه عرصه. در زندگی فردی، در روابط اجتماعی، در رابطۀ تو با کلّیت جامعه، که مهم‌تر از قبلی است. 🔻«سکولاریزم یعنی اینکه این پنج تا تلقّی از دین در جامعه باقی بماند یا حتی ترویج بشود.» زمان نهضت جلوگیری از سخن دینی سکولار زدن است! انقدر این بازار پر است از سخن دینی سکولار، حرف شما اثر ندارد! موقع نهی از منکر است. تلقّی جایگزین، تلقّی‌های جایگزین که باید برجسته بشود: ۱) تلقی دانشی از دین: یعنی دین ما را به دانش یعنی درک واقعیت‌ها دعوت می‌کند. ایمان نتیجۀ علم و توجه انسان است. و کفر میوۀ جهل است. دانش یعنی خبر از واقعیت‌ها داشتن و دین یک واقعیت پیچیده‌ است، و یک واقعیت بسیار بزرگ‌تری هم به نام خدا بالاسرش هست. خدا بر واقعیت هایی تاکید کرده که اثر عظیمی در عالم داشته و با ابزار ابتدایی ما قابل درک نیست. در واقع امام و پیامبر یک متخصص در دیدن و شرح واقعیت‌ها هستند. ۲)تلقّی عقلانی از دین: حضرت آقا فرمودند علم و فناوری کفایت نمی‌کند، تفکر و عقلانیت احتیاج داریم. عقلانیت یعنی به این واقعیت‌هایی که در هر مرتبه‌ای درک می شود محدود نشویم و باید با تفکر و تعقل یعنی با ترکیب دانش‌ها و واقعیت‌ها به نتایج عقلانی و کلی برسیم. ۳)تلقّی اجتماعی از دین: امور فردی را هم باید در جامعه به تکامل می‌رساند. لذا اگر اجتماعی را در نظر نگیری فردیّت هم نابود می‌شود. دین برنامۀ ذوب کردن فردیّت در جامعه است. ۴) تلقّی منفعت‌طلبانه و کارکردگرایانه و خودخواهانه: دین برنامه‌ای به سود انسان است. همان دین اجتماعی، یک وقت فکر نکنی اگر برای جامعه کاری کردی منّت داری. ۵) تمام این دین در بستر سیّال امتحانات الهی تحقق پیدا می‌کند: ابتلائات هم متناسب با تفاوت افراد در نظر گرفته می‌شود. دین تبعیض دارد و تفاوت انسان‌ها را در نظر می‌گیرد. دین منهای زمان، موقعیت و حتی منهای ویژگی‌های تک‌تک افراد ضدّ دین، سکولار و تحریف دین است. آن‌وقت ولایت یعنی تعیین‌کنندۀ وضعیت زمانی و در وضعیت زمانی تکلیف. زمان‌شناس نباشی ولیّ‌شناس هم نمی‌شوی. 🔻این تلقّی‌های دقیق و جذّاب را افراد ضدّ دین هم می‌پسندند. کسی که همین‌ها را رعایت بکند به اضافۀ ایمان یعنی آگاهی و امنیت یافتن از خدا و تعقل دربارۀ این رابطه، می‌تواند منجی بشریت بشود. مگر پیغمبر و امیرالمؤمنین این‌جوری تبلیغ نکردند؟چرا موفق نبودند؟آن زمان اکثراً نمی‌پذیرفتند چون دین‌دار به دین انحرافی بودند و پیامبر غرور دینی آنها را باید می‌شکست. مانع امیرالمؤمنین هم همان دینی است که عمقش فهم نشده و باعث انحراف بود. این دین کارتونی عدالت را بزرگتر از ولایت نشان می‌دهد. این پدیده‌ای تاریخی است که اولیاء خدا از پسش برنیامدند! الآن هم ما در دوران رشد معنویت هستیم یعنی رشد آسیب‌های دین‌داری، بی‌دینی آنقدر ضربه نمی‌زند. دین انحرافی خیلی قدرت دارد. 👤علیرضا پناهیان - جلسه ششم(بخش دوم) @danesh_tabligh
📣 جلسه پانزدهم از سلسله جلسات دانش تبلیغ دین توسط استاد علیرضا پناهیان ‼️عزیزان به تغییر روز و ساعت کلاس توجه داشته باشند و به دیگر دوستان اطلاع رسانی بفرمایند. 🔻 سه‌شنبه (۱۴ تیر) 🔻 مسجد مدرسۀ علمیۀ امام کاظم علیه‌السلام 🕘 ساعت ۱۸ 📽 اکران جلسه ۵ و بخشی از جلسه ۶ دانش تبلیغ، قبل از کلاس، ساعت چهار تا شش بعدازظهر در مدرس۲۷ (ساختمان امام رضا ع، طبقه همکف) برگزار می‌شود. 🌐 برای اطلاع از برنامۀ کلاس، خلاصۀ دروس و شرکت در پژوهش‌های درس: https://eitaa.com/danesh_tabligh
✅ گزارشی از فعالیت های پژوهشی پژوهشگران جلسات دانش تبلیغ دین 1️⃣ انتخاب بیش از 50 موضوع کلیدی از مباحث استاد پناهیان در جلسات دانش تبلیغ دین 2️⃣ اعلام آمادگی بیش از 60 نفر از فضلای شرکت کننده در جلسات دانش تبلیغ دین، برای شرکت در فعالیت های پژوهشی. 3️⃣ تعیین موضوع توسط ۲۲ نفر از پژوهشگران و آغاز مطالعه و فیش برداری. 4️⃣ برگزاری کارگاه ها و کلاس هایی در جهت آموزش های کاربردی و تخصصیِ کار با نرم افزارهای تحقیقاتی همچون نرم افزارهای نور. 5️⃣ ایجاد بانک فیش در پیامرسان ایتا، در جهت هم افزایی پژوهشگران محترم 👈 لازم به ذکر است پژوهشگرانی از مؤسسه بیان معنوی، وظیفه مشاوره علمی در جهت پیشبرد هر چه بهتر تحقیقات پژوهشگران محترم را عهده دار شده اند. @danesh_tabligh
✳️ ضمن عرض تبریک عید قربان و با آرزوی قبولی عبادات و مناجات در روز عرفه 👈 مشتاقانه از همکاری دیگر فضلای شرکت کننده در جلسات ، جهت شرکت در این فعالیت های پژوهشی📚 استقبال می کنیم. 👈 قطعا تحول در سیره تبلیغی حوزه، نیازمند همکاری شما فضلای بزرگوار می باشد. ادمین کانال @Mohammad110313 @danesh_tabligh
📣 جلسه شانزدهم از سلسله جلسات دانش تبلیغ دین توسط استاد علیرضا پناهیان 🔻 سه‌شنبه (۲۱ تیر) 🔻 مسجد مدرسه ی علمیه ی امام کاظم علیه‌السلام 🕘 ساعت ۱۸ 📽 هم چنین اکران جلسه ۶ دانش تبلیغ دین قبل از کلاس از ساعت ۱۶ الي ۱۸ در مدرس۲۷ (ساختمان امام رضا ع، طبقه همکف) برگزار می گردد. 🔹 بزرگواران و عزیزان عضو کانال با بازنشر این پیام ما را جهت جریان‌سازی در عرصه ی تبلیغ و تحول در محتوای تبلیغی یاری نمایید. 🌐 ما برای تحول به یاری شما نیازمندیم. https://eitaa.com/danesh_tabligh
📌 خلاصه ج ۷ دوره اول 🌀دین راهی است برای پرده‌برداری از واقعیت، اگر مردم چنین برداشتی از عالمان دینی داشتند که آنها فقط امر خدا را نمی فهمند، بلکه به دنبال فهم واقعیت هستند و امر خدا را حاکی از واقعیت‌های عالم می‌دانند یعنی ما درست تبلیغ کردیم 🔰عدۀ از فضلای حوزه، بر این باورند که اصلاً نظام اقتصادی اسلام یعنی چه؟! اسلام چند تا حکم داده است، آنها را اجرا کنید و بس، آیا عقل انسان می‌گوید که می توان بدون نظریه، بدون نظام اقتصادی داشتن، همین احکام اسلام را اجرا کرد؟» 👈 هفتمین جلسه درس «دانش تبلیغ دین» مبحث «اصول و مبانی تبلیغ» در مدرسه علمیۀ امام کاظم(ع) قم _ قسمت اول: 🔻علیرضا پناهیان در ادامه مبحث تاثیرگذاری بر ذهن مخاطب، از طریق ایجاد یا اصلاح نگرش، به طرح اولین اصل از اصول تبلیغ پرداخت و گفت: «اولین اصلی که باید رعایت بکنیم این است که مراقب باشیم با گفتن هر بخش از دین، برداشت ناصوابی از کلیت دین به مخاطب منتقل نکنیم.» 🔻وی در ادامه اصلاح برداشت های غلط در ذهن مخاطب را، نسبت به انتقال برداشت صحیح از دین، در اولویت قرار داد و گفت: «برداشت‌های ناصواب چه بسا از سخن غلط شکل نگرفته باشد بلکه از نحوۀ حکایت از حقایق دینی، نحوۀ تبلیغ و تبیین معارف دین، این برداشت‌های ناصواب پدید آمده باشد.» 🔻مدرس حوزه علمیه قم، دلیل اولویت داشتن اصلاح برداشت های ناصواب را این‌گونه توضیح داد: «مبلغ هر حرف جدیدی در جهت انتقال برداشت صحیح از دین می‌زند، از آنجا که این سخن در ذهن مخاطب قرار می گیرد و ذهن مخاطب نگرش خاصی به خودش گرفته، همان نگرش خاص را به مفاهیم شما می دهد و نگرش های غلط از دین که در ذهن مخاطب جا افتاده، فرآیند انتقال نگرش صحیح را، مختل می‌کند.» 🔻مدیر مدرسه علمیه دارالحکمه، ۵ ابزار مبلغ در نحوۀ حکایت از حقایق دینی را موثر دانست و گفت: «۱. انتخاب تعابیر برای هر یک از حقایق و مفاهیم دین، ۲. تعریفی که برای مفاهیم دینی داریم، ۳. اینکه برای مخاطبان از کجا آغاز کنیم؟ (اولین بحث همیشه تاثیرگذارترین بوده است) ۴. ترکیب مفاهیمی که در کنار هم انتخاب کرده‌ایم، ۵. میزان تاکیدی که بر هر یک از مفاهیم داریم، اینها عوامل موثر در نحوۀ حکایت از حقایق دینی است.» 🔻پناهیان در ادامه بحث، چهار تلقی صحیح از دین را برشمرد و گفت: «اولین تلقی صحیح از دین، تلقی دانشی داشتن از دین است، و اینکه مخاطب از دین اینگونه برداشت کند که دین راهی است برای پرده‌برداری از واقعیت، اگر مردم این برداشت را داشتند که عالم دینی نمی‌رود فقط امر خدا را بفهمد، در واقع به دنبال فهم واقعیت است و امر خدا را حاکی از واقعیتهای عالم میداند، زمانی که عالم دینی می‌گوید ربا حرام است، او به مثابه یک دانشمند اقتصادی درک می‌کند ربا موجب می‌شود اقتصاد نچرخد. این یعنی برداشت دانشی از دین، آن گاه دین دانشی است که حکایت از واقعیت می‌کند.» 🔻وی دومین تلقی صحیح از دین را تلقی عقلانی داشتن از دین بیان کرد و گفت: «دانش با عقل فرق می‌کند، عقل در واقع پردازش اطلاعات میکند و قدرت تشخیص و انتخاب آگاهی‌ها است. دین آدم را عاقل می‌کند. یکی از خصوصیات حوزه این است که فقط به علم بها نمی دهد بلکه عاقل‌پرور است و قدرت تحلیل را افزایش می‌دهد. بسیاری از رشته‌های دانشگاهی بیشتر علم محور هستند تا عقل محور، حافظه محوری، بعضا در دانشگاه پر رنگ تر هست تا فهم محوری برخلاف حوزه البته اگر مدرسه علمیه حافظه محور شود، پر خوانی را بر خوش فهمی رجحان دهد، در زمینه پرورش عقل ضعیف خواهد شد.» 🔻این استاد حوزه و دانشگاه، راز موفقیت شهید صدر را نبوغ در عقلانیت مطرح کرد و گفت: «عقل یعنی پردازش دانش و آگاهی‌ها، شهید صدر نابغه بود. اما نبوغش بیش از اینکه در علم باشد، در عقلانیت وی بود، لذا نظریه‌پردازی می‌کرد. در حالی که برخی از فضلای حوزه، قائلند که اصلاً نظام اقتصادی اسلام یعنی چه؟! نظریه‌پردازی یعنی چه؟ اسلام چند تا حکم داده است آنها را اجرا کنید و بس در حالی که آیا عقل انسان می‌گوید که می‌توان بدون نظریه، بدون نظام اقتصادی داشتن، همین احکام اسلام را اجرا کرد؟» 🔻پناهیان، سومین تلقی صحیح از دین را معماگونه بودن و باابهام بودن دین، معرفی کرد و گفت: «مبلغ نباید در تبلیغ دین، به گونه‌ای سخن بگوید که گویا همه چیز در دین مشخص است و نیاز به تفکر ندارد. امیرالمومنین در خطبه قاصعه اصل ابهام در امتحانات الهی را مطرح می کند. برای تشخیص تکلیف به تفکر نیاز است بلکه برای فهم اصل دین هم به تفکر و تعقل نیاز است. همان طور که از ما خواسته شده به فقه یعنی فهم عمیق از دین برسیم. دعوت به داشتن بصیرت و فرقان نیز، به دلیل همین ابهامی است که در مسیر دینداری رخ میدهد.» @danesh_tabligh
📣 کلاس دانش تبلیغ این هفته برگزار نمی‌گردد ‼️ با توجه به نظرسنجی و تعطیلی عید غدیر و مسافرت بسیاری از دوستان، درس دانش تبلیغ دین، این هفته مورخ ۲۸ تیر تعطیل می‌باشد. ⚠️ عزیزان در اطلاع رسانی همکاری بفرمایند تا شرمنده دوستان نشویم. 🌐 برای اطلاع از برنامۀ کلاس، خلاصۀ دروس و شرکت در پژوهش‌های درس: @danesh_tabligh
📣 کلاس دانش تبلیغ این هفته هم برگزار نمی‌گردد ‼️ با شروع ایام تبلیغی محرم و مقدمات آن، فعلا کلاس دانش تبلیغ تعطیل می‌باشد. ⚠️ انشاءالله بعد از ایام تبلیغی محرم، با توجه به برنامه‌های استاد و دوستان شرکت‌کننده، در خصوص زمان شروع فصل جدید درس دانش تبلیغ، تصمیم‌گیری می‌شود. ➖ در این ایام تعطیلی سعی می‌شود مطالب خلاصه دیگر جلسات و همچنین برخی مطالب مرتبط با دانش تبلیغ بارگذاری شود. ➖ همچنین فعالیت‌های پژوهشی کلاس در گروه‌های ایتا در حال انجام است و تا شروع دوباره کلاس انشاءالله با قوت ادامه خواهد داشت. 🌐 برای اطلاع از برنامۀ کلاس، خلاصۀ دروس و شرکت در پژوهش‌های درس: @danesh_tabligh
💠 بایدها و نبایدهای تبلیغی محرم ۱۴۰۱ توسط استاد علیرضا پناهیان 💢 قابل توجه دوستان شرکت کننده در کلاس دانش تبلیغ، جلسه‌ای برای آمادگی تبلیغی محرم ۱۴۰۱ در سالن غدیر دفتر تبلیغات برقرار است، با صحبتی که با برگزارکننده های جلسه انجام شد، قبول کردند از اعضای کلاس ما هم دوستانی که تمایل دارند در این جلسه شرکت کنند. ⛔️ با توجه به محدودیت سالن غدیر و اینکه ما به عنوان مهمان آنجا هستیم، این پیام را به دوستان خود انتقال ندهید مگر مبلغینی که قطعا می‌دانید این جلسه برای آنها خیلی ضروری است. ➖ چهارشنبه ۵ مرداد، ساعت ۱۱ صبح (این ساعت اعلامی برای شروع سخنرانی استاد است) ➖ سالن غدیر دفتر تبلیغات 🌐 برای اطلاع از برنامۀ کلاس، خلاصۀ دروس و شرکت در پژوهش‌های درس: @danesh_tabligh
📌ادامه ی سلسله دروس دانش تبلیغ دین 🔻مدرس: استاد علیرضا 🔸بحث اصول و مبانی تبلیغ 🔰ویژه طلاب برادر ⏱زمان : سه‌شنبه‌ها بعد از نماز مغرب و عشاء 🔹مهلت ثبت نام: از 12الی19 مهرماه 🔹شروع کلاس ها: از 19 مهرماه 📌آدرس : قم مدرسه ی علمیه ی معصومیه (سلام الله علیها) 💎ثبت نام رایگان است 🔺شرایط ثبت نام : ➖ اتمام مقدمات، ➖تعهد به حضور منظم در جلسات 📝ثبت نام از طریق : 🌐 sokhanesadid.ir/course/10150 ادمین جهت پاسخگویی: @Mohammad110313 @danesh_tabligh
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💬 دروس دانش تبلیغ دین علیرضا پناهیان از نگاه شرکت‌کنندگان 🔻فعالیت تبلیغی‌ام به قبل و بعد از این کلاس تقسیم میشود! 🔻 مباحث این جلسه، در حد درس خارج تبلیغ دین است 🔻این کلاس برای انتقال محتوا نیست، برای تغییر نگرش و بینش عمیق است @danesh_tabligh @Panahian_ir @Hawzah_Panahian
دانش تبلیغ دین را در حوزه و جامعه افزایش بدهیم. علیرضا پناهیان: ما نیاز داریم دانش تبلیغ دین را در حوزه، در جامعه افزایش بدهیم. یک عده‌ای باید دانشمند بشوند در اصول تبلیغ، در برنامه‌ریزی هر نوع کار تعلیم و تربیت دینی. اگر کسی عالم تاریخ شد لزوماً نمی‌داند که کجای تاریخ را در چه سنی به مخاطب باید چگونه منتقل بکند تا اثر لازم را بگذارد. اگر کسی عالم علم کلام شد لزوماً تنظیم‌کنندۀ یک برنامۀ صحیح و مؤثر برای آموختن معارف کلامی به مخاطبان نخواهد بود. @danesh_tabligh
پاسخ به چند سوال در مورد ثبتنام دورۀ امسال: 1. کسانی که پارسال ثبتنام کردند آیا لازم است امسال دوباره ثبتنام کنند؟ - بله، منتها عزیزانی که در سایت سخن سدید قبلا عضو شده‌اند و رمز عبور دارند، با رمز عبور خود وارد می‌شوند و دوره دانش تبلیغ 1401 را انتخاب می‌کنند. عزیزانی هم که رمز عبور را فراموش کردند، گزینه فراموشی رمز عبور را می‌زنند و بقیه مراحل ...
2. از کجا متوجه بشویم که در دوره امسال ثبتنام شده‌ایم؟ - هر موقع تصویر «پرداخت موفق» برای شما آمد، یعنی شما در دوره ثبتنام شدید. البته توجه داشته باشید این دوره رایگان است، فقط در ظاهر مراحل پرداخت را طی می‌کنید. 👇
آخرین مرحله در ثبتنام
3. مراحل ثبتنام به ترتیب چگونه است؟ - شما بعد از اینکه با لینک «sokhanesadid.ir/course/10150» وارد صفحه ثبتنام می‌شوید، ابتدا دوره را انتخاب می‌کنید 👇
📣 تغییر ساعت کلاس ‼️‼️‼️ خیلی خیلی مهم ♨️ با توجه به درخواست مکرر دوستان برای تغییر ساعت کلاس و تزاحم ساعت کلاس با مراکز تخصصی و انتقال دغدغه دوستان به استاد، برنامه شام سه شنبه حرم را استاد لغو کردند و کلاس دانش تبلیغ به بعد از نماز مغرب در همان روز سه شنبه انتقال یافت. 🔸 روز و ساعت کلاس: سه شنبه ها، بعد از نماز مغرب 📣 در انتشار تغییر ساعت کلاس همکاری بفرمایید که شرمنده عزیزی نشویم. 🔺 البته به تمامی کسانی که ثبت‌نام کردند پیامک داده می‌شود. @danesh_tabligh
📣 امشب اولین جلسۀ دورۀ دوم سلسله جلسات دانش تبلیغ دین (شانزدهمین جلسه) ✅ استاد علیرضا پناهیان 🔻 سه‌شنبه (19 مهر) 🔻 مسجد مدرسۀ علمیۀ امام کاظم علیه‌السلام 🕘 بعد از نماز مغرب و عشاء 🌐 برای اطلاع از برنامۀ کلاس، خلاصۀ دروس و شرکت در پژوهش‌های درس: @danesh_tabligh
🙏 تشکر ویژه از همۀ عزیزانی که در این جهاد تبیین و تحول‌سازی در جریان تبلیغی حوزه ما را کمک و یاری می‌دهند، همچنین از همه کسانی که در جلسه دیشب شرکت فرمودند. چند نکتۀ مهم: 🔻1. عزیزانی که هنوز ثبتنام نکردند و دیشب حضور خود را ثبت کردند سریعتر با لینک زیر ثبتنام بفرمایند: sokhanesadid.ir/course/10150 🔻2. برای اکران جلسات گذشته در همین کانال نظرسنجی گذاشته می‌شود، فقط عزیزانی که در زمان‌های اعلام شده قصد جدی برای شرکت دارند در نظرسنجی شرکت کنند. 🔻3. برای شرکت در کارگاه‌های پژوهشی دوستانی که سال قبل در خدمتشان بودیم در جریان گروه پژوهش هستند، امسال هم برای عزیزانی که قصد همکاری در کارگاه‌های پژوهشی را دارند، به ادمین @Mohammad110313 پیام دهند تا آنها را در گروه‌های پژوهشی جدید عضو کند و بقیه توضیحات و تقسیم کار را در گروه‌ها دنبال بفرمایند. 🔻4. نکتۀ آخر هم در مورد دوره‌های «انسان‌شناسی» و «نظام معارف دین» بر طبق مبانی استاد پناهیان است. ما قصد داریم امسال برای عزیزانی که درخواست آشنایی با مبانی استاد، به صورت کارگاهی و علمی دارند، دوره‌هایی برگزار کنیم. یک نظرسنجی هم در خصوص این دوره‌ها گذاشته می‌شود تا با توجه به میزان درخواست دوستان، برای این دوره‌ها برنامه ریزی کنیم. @danesh_tabligh
♻️ خلاصه جلسات 1 تا 6 دوره اول دانش تبلیغ دین 🔹جلسۀ 1| دورۀ اول https://eitaa.com/danesh_tabligh/15 🔹جلسۀ 2| دورۀ اول https://eitaa.com/danesh_tabligh/17 🔹جلسۀ 3| دورۀ اول https://eitaa.com/danesh_tabligh/47 🔹جلسۀ 4| دورۀ اول https://eitaa.com/danesh_tabligh/48 🔹جلسۀ 5| دورۀ اول https://eitaa.com/danesh_tabligh/50 🔹جلسۀ 6| دورۀ اول https://eitaa.com/danesh_tabligh/86 👈 ادامۀ خلاصۀ جلسات دورۀ اول به مرور بارگذاری خواهد شد ... @danesh_tabligh
📚 موضوعات پژوهشی کلاس دانش تبلیغ دین در سال قبل ✳️ سبک تبلیغی قرآن 1. 👈 تفاوت روش قرآن در انتقال مفاهیم دینی با کتب رایج علمی 2. 👈 معنا و جایگاه انذار در تبلیغ دینی 3. 👈مقایسه انذار و تبشیر و ضرورت همراهی آنها 4. 👈 مقایسه روش اقناعی تفکر محور(روش قرآنی) با روش‌های اقناعی اطلاعات محور 5. 👈آسیب های روش‌های سخنرانی بر اساس مشهورات و مقبولات 6. 👈تحلیل روش تبلیغی تفکر محور در آیات قرآن 7. 👈 ویژگی‌های تبلیغی قرآن بر اساس آیه 52 سوره مبارکه ابراهیم 8. 👈 رعایت فاصله ما با خدا در روش تبلیغ؛ تفاوت شیوۀ تبلیغ خدا با انبیاء در قرآن 9. 👈 غلبه روش توصیفی بر روش استدلالی بیان دین در روش تبلیغی قرآن ✳️ محدودیت‌ها در جذب مخاطبین 10. 👈آیا متقاعد سازی همه مخاطبین، علامت تبلیغ موفق است؟ 11. 👈نقد و بررسی ملاک‌های رایج برای ارزیابی تبلیغ موفق 12. 👈ضرورت برخورداری از دافعه معقول در کنار جاذبه در تبلیغ دین 13. 👈 تفاوت تبلیغ موثر سالم با تاثیرگذاری از نوع اغواگری 14. 👈 ضرورت احترام و رعایت قدرت اختیار و انتخاب مخاطب در تبلیغ دینی ✳️ انسان‌شناسی تبلیغی 15. 👈 رعایت تفاوت انسان‌ها(تفاوت در عقل و ایمان) در انتقال مفاهیم دینی 16. 👈 لزوم حذف سرزنش در عملیات تبلیغ دین 17. 👈 لزوم تواضع در انتقال مفاهیم دینی 18. 👈 بررسی نقش نگرش‌های مخاطبین در اثرپذیری از تبلیغ 19. 👈 جایگاه انسان شناسی تبلیغی و جامعه شناسی تبلیغی در تبلیغ دینی 20. 👈 ضرورت تبلیغ انسان شناسانه، در رفع سوء تفاهم مخاطبین 21. 👈 ضرورت ایجاد تمرکز و توجه در تبلیغ مؤثّر و نقد سخنرانی غیر متمرکز 22. 👈 ضرورت تبلیغ در دایره اراده و فطرت 23. 👈 دین انسان محور یا خدا محور 24. 👈 تفاوت انسان محوری در دین با تفکرات اومانیستی ✳️ نقد روش تبلیغی حوزه و جایگاه تبلیغ در حوزه 25. 👈راهکارهای عملیاتی کردن مباحث نظری و سوق دادن آن به مباحث عملی در حوزه‌های علمیه 26. 👈 نقش غنای محتوایی مبلّغ در موفقیت تبلیغی در مقایسه با روش های فنون سخنوری 27. 👈 بررسی لزوم تفقه در علوم تبلیغی در مقایسه با فروعات احکام و جایگاه این دو در حوزه‌های علمیه 28. 👈 پیامدهای تفکیک معارف و اجزای دین به عقیدتی، اخلاقی، احکامی در آموزش و اجرای دین 29. 👈 آفات و آسیب‌های سخنرانی‌های جذاب و روش محور 30. 👈 میزان تاثیر مهارت در سخنوری در اثربخشی تبلیغ 31. 👈 بررسی تأثیر غنای محتوایی نسبت به مهارت در سخنوری در موفقیت در تبلیغ 32. 👈 بررسی کارایی برخی علوم حوزوی همچون علم کلام برای تبلیغ دین در جامعه معاصر ✳️ تلقی های غلط از دین 33. 👈 نقش تلقی‌های غلط از دین در ایجاد یأس و غرور در مخاطبین 34. 👈 نگاهی به مقتضیات عصر کنونی ونقش آن در ضرورت اصلاح ادبیات تبلیغی ✳️ تلقی غلط دین ارزشی و اعتقادی ، در مقابل دین علمی، عقلانی و منفعت‌گرایانه 35. 👈 نقش تلقّی «دین ارزشی» در ایجاد سوء تفاهم نسبت به دین 36. 👈 ضرورت تبلیغ واقع گرایانه از دین و پرهیز از تبلیغ عقیدتی 37. 👈 ضرورت ایجاد «تلقی دانشی» از دین 38. 👈 روش های ایجاد «تلقی عقلانی» از دین 39. 👈 بررسی تأثیر تبیین دین عقلی نسبت به دین نقلی در تبلیغ دین در عصر حاضر 40. 👈 ضرورت تبلیغ «دین کارکردگرایانه» در تبیین گزاره های دین 41. 👈 جایگاه منفعت گرایی در دین و نسبت آن با اخلاص 42. 👈 ضرورت ایجاد و تقویت تفکر و قوه عقلانیت در مخاطب، در تبلیغ دینی ✳️ تلقی غلط دین اخلاقی 43. 👈 نقش تلقّی «اخلاقی» از گزاره های دینی، در ایجاد سوء تفاهم نسبت به دین 44. 👈 خاستگاه علم اخلاق و نسبت آن با تقوا در قرآن ✳️ تلقی غلط دین فردی در مقابل دین اجتماعی و حکومتی 45. 👈 ضرورت ایجاد تلقّی «دین اجتماعی» در برابر «دین فردی» 46. 👈 رابطۀ تبلیغ با حکومت و حکمرانی بر اساس آیات قرآن و سیرۀ اولیاء خدا 47. 👈 وجه سیاسی کفر در قرآن ✳️تلقی غلط دین احکامی در مقابل دین تشخیصی 48. 👈 نقش تلقّی «احکامی» از دستورات دینی، در ایجاد سوء تفاهم نسبت به دین 49. 👈 دینِ تشخیص محور یا تکلیف محور؟ ✳️ دین هیجانی 50. 👈دین عامل تأمین «لذت، عشق، هیجان و سرگرمی» 51. 👈ضرورت توجه به اصل «ابهام و معماگونه بودن دین» در تبلیغ ✳️ گوناگون 52. 👈موضوع درگیری اصلی پیامبر(ص) با مشرکین مکه موضوعی سیاسی 53. 👈درگیری اصلی در قرآن بین جبهه کفر و ایمان 54. 👈تفاوت ماهوی امتحانات قبل و بعد از ظهور 55. 👈وجوه تمسخر انبیاء در قرآن 56. 👈شیوۀ خاص پیامبر(ص) در رشد دادن جامعه و مشکل اصلی مردم در عدم همراهی در این روش ⚠️ این موضوعات از ۱۵ جلسه اول استخراج شده است، دوستان می‌توانند به سلیقه خودشان از جلسات بعدی هم موضوع انتخاب بفرمایند.
📌 این موضوعات تماماً از مباحث مطرح شده توسط استاد در 16 جلسه گذشته تهیه شده است. 📌 برخی از این موضوعات به دوستان گروه پژوهش سال قبل سپرده شده و در حال پژوهش هستند، اما از آنجایی که بسیاری از این موضوعات نیاز به تحقیقات وسیع دارد، مسیر برای دوستان جدید در همۀ این موضوعات باز است. 📌 عزیزانی که تمایل دارند در این موضوعات و همچنین موضوعات سال جدید همکاری داشته باشند به ادمین @Mohammad110313 پیام بدهند. 📌 در گروه‌های پژوهشی چه اتفاقی قرار است رقم بخورد؟ _ سعی می‌شود به دوستان در فیش‌برداری و نوشتن مقالات کمک شود. _ از تجربیات و تحقیقات گروه پژوهشی بیان معنوی در این زمینه کمک گرفته می‌شود. _ دوستانی که تمایل به کار گروهی در یک موضوع داشته باشند، با یکدیگر آشنا می‌شوند. _ از محیطی که برای پژوهش در نظر گرفته شده می‌توان استفاده کرد و در کنار تحقیق به پاسخ سوالات و اشکالات از طریق دیگر دوستان پژوهش رسید.
‼️ دوستان توجه بفرمایند این موضوعات عناوین مقاله نیستند، فقط طرح موضوع است و برای تبدیل شدن به عنوان مقاله نیاز به بررسی و تحلیل دارد. ممکن است برخی موضوعات چند عنوان مقاله شود که در کارگاه های پژوهشی این عناوین قطعی خواهند شد.
خلاصه ج1/ سال دوم دانش تبلیغ دین جلسه16 از ابتدا 🌀 علت اصلی دین‌گریزی، نحوۀ ناصحیح تبلیغ دین است که خیلی رواج دارد 🔻علیرضا پناهیان در اولین جلسۀ دانش تبلیغ دین، در سال تحصیلی جدید حوزۀ علمیه، در مدرسۀ علمیۀ امام کاظم(ع) در ادامۀ مباحث اصول و مبانی دانش تبلیغ با مرور مباحث سال تحصیلی قبل، گفت: در 16 جلسات گذشته عرض شد که اصول تبلیغ در سه بخش قابل بیان است. اصول تبلیغ مربوط به پیام‌دهنده، پیام گیرنده و محتوای پیام. در بخش اول، اولین اصل تبلیغی مرتبط با مبلغ و پیام‌دهنده، عبارت بود از اینکه مبلغ باید خودش تلقی صحیحی از دین داشته باشد تا بتواند این تلقی را به جامعه منتقل کند. ذیل این اصل، فهرستی از 5 تلقی غلط رایج را مورد گفتگو قرار دادیم؛ : «1. تلقی صرِف اعتقادی از دین، 2. تلقی صرف اخلاقی از دین، 3. تلقی صرف عاشقانه از دین، 4. تلقی محض تکلیفی از دین و 5. تلقی فردی از دین». 🔹این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه مرور مباحث گذشته، بخش عمده نارضایتی از دین و دین‌گریزی جامعه را ناشی از تبلیغ ناصحیح دین دانست و تصریح کرد: هر جمله‌ای در هر فعالیت تبلیغی که مطابق تلقی ناصحیح از دین باشد، موجب تشدید دین‌گریزی می‌شود. مبلغ نباید صرفاً به استقبال چند نفر مؤمن در اطراف خودش از سخنانش نگاه کند. امروز هر مبلغ باید همه افراد دین‌گریزی که مخاطب او هم نیستند را در نظر بگیرد. تبلیغ خوب برخی مبلغان کافی نیست، باید از تبلیغ ناصحیح که موجب تلقی ناصحیح از دین می‌شود دوری کرد. هنگامی که به افکار عمومی مراجعه می‌کنیم، اکثر مردم تلقی صحیح و دقیقی از دین ندارند و این مقصرش ماییم. 🔻علیرضا پناهیان سپس به فهرستی از 12 تلقی صحیح از دین که باید مبلغ داشته باشد اشاره کرد و گفت: «تلقی‌های صحیح از دین که در جلسات گذشته به تفصیل به آنها پرداختیم عبارت‌ بودند از: 1. تلقی علمی و واقع بینانه از دین، 2. تلقی عقلانی، 3. تلقی منفعت‌طلبانه از دین و اینکه دین منافع انسان را در دنیا تأمین می‌کند، 4. تلقی امتحانی بودن زندگی و پاسخگو بودن برنامه دین برای امتحانات، 5. تلقی اجتماعی از دین و اینکه دین یک برنامه برای زندگی جمعی است، 6. تلقی سیاسی از دین و درک معادلات کلان قدرت، 7. دین یک امر زیبا، هیجانی و سرگرم‌کننده است، 8. دین موجب داوری و قضاوت در مورد افراد نمی‌شود، 9. دین برنامه ای برای مسابقه است، 10. سهل بودن دین، 11. دین یعنی آزادی و آزادی‌بخشی 12. دین امری محبوب و محبت آفرین است.» 🔹مدیر مدرسه علمیه و مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه، با اشاره به اصل دوم؛ و آن اینکه مبلغ باید درک نظام‌مند از دین داشته باشد؛ به طرح اصل دیگری از اصول تبلیغ پرداخت و گفت: «اصل دیگر این است که مبلغ باید فهم و بینش سیاسی داشته باشد. حتی شم سیاسی داشتن لازمۀ درک صحیح از احکام الهی است» 🔻مدرس حوزۀ علمیۀ قم با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری درباره ضرورت بینش سیاسی داشتن ، راه دست یابی به بینش سیاسی را مطالعه تاریخ اسلام مطرح کرد و گفت: «حضرت امام 500 مرتبه به تاریخ صدر اسلام ارجاع دادند. تاریخ صدر اسلام از افرادی که دارای بینش سیاسی از تاریخ صدر اسلام هستند، دریافت کنید، علامه عسکری(ره) و سید جعفر مرتضی عاملی خصوصاً علامه و کتاب نقش ائمه در احیاء دین قابل تأمل در این زمینه است.» وی همچنین مطالعۀ صحیفه امام و مراجعه به کلمات رهبری را در دستیابی به فهم و بینش سیاسی لازم و ضروری دانست. پناهیان، زمان شناسی و درک فتنه‌های زمان را لازمۀ فهم مقتضای حال و لازمۀ بلاغت دانست. @danesh_tabligh