eitaa logo
دانش تبلیغ دین | استاد علیرضا پناهیان
1.7هزار دنبال‌کننده
38 عکس
9 ویدیو
8 فایل
ادمین: @Mohammad110313 زمان کلاس: سه‌شنبه‌ها، بعد از نماز مغرب و عشاء مکان: مسجد مدرسۀ علمیۀ معصومیه (سلام الله علیها)
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 جلسه پانزدهم از سلسله جلسات دانش تبلیغ دین توسط استاد علیرضا پناهیان ‼️عزیزان به تغییر روز و ساعت کلاس توجه داشته باشند و به دیگر دوستان اطلاع رسانی بفرمایند. 🔻 سه‌شنبه (۱۴ تیر) 🔻 مسجد مدرسۀ علمیۀ امام کاظم علیه‌السلام 🕘 ساعت ۱۸ 📽 اکران جلسه ۵ و بخشی از جلسه ۶ دانش تبلیغ، قبل از کلاس، ساعت چهار تا شش بعدازظهر در مدرس۲۷ (ساختمان امام رضا ع، طبقه همکف) برگزار می‌شود. 🌐 برای اطلاع از برنامۀ کلاس، خلاصۀ دروس و شرکت در پژوهش‌های درس: https://eitaa.com/danesh_tabligh
🌀ضعف در تبلیغ دین ناشی از تلقی غلط ما از دین است. ➖اصل مشکل پیامبر و اهل بیت سیاسی بود نه عقیدتی ➖ دیدگاه مومنانه یعنی خودخواهانه و دیدن منافع خودمان 📌 تلقی‌های غلط از دین با تلقی‌های جایگزین 👈 ششمین جلسه درس «دانش تبلیغ دین» مبحث «اصول و مبانی تبلیغ» در مدرسه علمیۀ امام کاظم(ع) قم: بخش اول: مقام معظم رهبری فرمودند: «ما در تبلیغات کمّاً و کیفاً دچار ضعف هستیم» بخش عمده‌ای از این ضعف در تبلیغ حوزه و ناشی از تلقّی عمومی ای است که به مردم از دین داده می‌شود و پنج ویژگی دارد که نشانه تلقّی ناصحیحی از دین است: تلقّی عمومی مردم از دین پنج ویژگی پیدا کرده که هر پنج ویژگی نشانه تلقّی ناصحیحی از دین است ۱) تلقی عقیدتی داشتن از دین: یعنی دین را صرفاً بخواهیم یک امر عقیدتی تلقی بکنیم، نه یک امر ضروری و عقلانی. در مقابل مردم می‌توانند بگویند: «خب من عقیده‌ام این نیست» یا اینکه می‌گویند: «این عقیده چه نفع و ضرری برای من دارد؟» یا فکر می‌کنند تمام کسانی که مقابل دین ایستاده‌اند مشکل اعتقادی دارند. درحالیکه پیامبر اسلام و ائمۀ هدی(ع) اصل مشکل‌شان با مخالفان‌شان سیاسی بوده نه عقیدتی. اگر کسی بتواند اضطرار و نیاز جامعۀ بشری به امر امامت را با توجه به شیوۀ عمل و کارکرد امام برای مردم جا بیندازید، آنها خودشان دنبال امام و پیغمبر خواهند رفت. به اینجور بحث‌ها بحث‌های عقیدتی نمی‌گویند، ولی اثر عقیدتی دارد. آن‌وقت این پرستیژی که برخی برای خودشان قائل هستند و می‌گوید: «من این‌جوری عقیده ندارم، عقیدۀ هر کس برای خودش محترم است» بی‌معنا خواهد شد، دین کِی شده مسئلۀ عقیدتی؟ دین یک برنامۀ معقول برای زندگی ا‌ست و مردم باید به کسانی که به این برنامه پایبند نباشند بگویند این‌ها آدم عاقلی نیستند. «وَ مَنْ يَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْراهيمَ إِلاَّ مَنْ سَفِهَ نَفْسَه‏»(بقره/۱۳۰) این تلقی درستی است که قرآن می‌خواهد از دین در جامعه ایجاد شود. ۲) تلقّی اخلاقی از دین: فکر می‌کنند دین یک سلسله دستورات اخلاقی دارد و تا بگویی اخلاقی، اخلاق به معنای ارزش‌ها، اعتباریات و ملَکات یک امر غیرضروری جلوه می‌کند. کلاً دین را به حاشیه بردی چون مردم با ضروریات زندگی می‌کنند. بعد باید بگویی اخلاق ضرورت دارد. آقای بهجت می‌فرماید: عقل انسان می‌تواند بفهمد چرا صبح دو رکعت نماز واجب است. ایشان می‌فرماید دستورات الهی همه ارشادی هستند، عقل روشن باشد علت همه را می‌فهمد. اخلاق ظرفیتی دارد که می‌تواند مقابل دین ناب بایستد. حرف اخلاقی به نفع قاتلان امام زمان تمام می‌شود فردا می‌گویند: تو پسر پیغمبر نیستی چون بی‌رحم هستی. بی‌رحمی یک گزارۀ اخلاقی است. ۳) تلقّی عاشقانه و عاطفی از دین: که خدایا ما از سر محبت داریم تو را عبادت می‌کنیم. کدام اولیاء خدا تا حالا چنین حرفی زدند؟ بدلیل غلبه تلقّی عشقولانه از دین در غالب سخنان ما جهنم و بهشت نیست. ذکر بهشت و جهنم فرع این است که تو منفعت خودت را در بلندمدت بخواهی. توجه به قیامت یعنی به خود آمدن. اصلا دیدگاه مؤمنانه یعنی خودخواهانه. شما فکر کردید انسان‌ها همه خودخواه هستند؟ «نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ». اصلاً یکی از مجازات‌های خدا این است که انسان‌ها دیگر خودخواه نیستند. چرا منافع خودت را نمی‌خواهی و عمرت را تلف میکنی؟ ما تازه انسان‌ها را باید برگردانیم به منافع‌شان توجه کنند. کلّ قرآن این کار را دارد با ما می‌کند. 🔻در روایات ببینید تقریباً محال است عبادت بکنی دچار عُجب نشوی، تنها راهش درک نیاز است. بدون نیاز، دین باعث غرور یا نفرت می شود. نفرت چون فکر می‌کند، دین تحمیلی است. درحالیکه هر قطعه‌ای از دین را شما اجرا می‌کنی نیاز یک قطعه از وجود خودت را پاسخ داده‌ای. و اگر نیاز عالی فطری خودت را پیدا کنی، عاشق خدا خواهی شد چون تو محتاج خدایی، ولی تلقّی مردم از حبّ و عشق بی‌نیازی است! این باید اصلاح شود! ۴) تلقّی احکامی از دین: که دین آمده دستور بدهد تو بگویی چشم. درسته دستور دارد اما این اوج و هدف دین نیست. هدف دین چیست؟ به بصیرت و قدرت تشخیص رسیدن ، نه به قدرت انجام تکلیف. انجام تکلیف مقدمۀ رسیدن به قدرت تشخیص است! 🔻حکمت و اولوا الألباب یعنی چی؟ اطاعت آنچنان لُب نمی‌خواهد. لااقل فرقان نمی‌خواهد. دیگر بصیرت که قطعاً نمی‌خواهد. بخشی از بصیرت برای این است که بفهمی دستور خدا چیست. بخشی برای این است که بدانی دستورهای ندادۀ خدا چیست! خدا که به سادگی دستور نمی‌دهد لذا چند تا دستور گل‌درشت و مشخص داده، مثل نماز اول وقت، این را رعایت کن، بعد کم‌کم ذهنت باز می‌شود. اسلام دین تفکّر و قدرت تشخیص است. نمونۀ برجسته‌اش کربلاست، جایی که امام حسین امر نکرد آنها بصیرت داشتند فهمیدند باید بمانند. کربلا یعنی تشخیص، نه تکلیف ... 👤علیرضا پناهیان - جلسه ششم(بخش اول) @danesh_tabligh
🌀 زمان نهضت جلوگیری از سخن دینی سکولار زدن است! ➖ تلقّی‌های دقیق و جذّاب را افراد ضدّ دین هم می‌پسندند ➖ دین تبعیض دارد و تفاوت انسان‌ها را در نظر می‌گیرد. 📌 ۵ تلقی‌ غلط از دین + ۵ تلقی‌ جایگزین 👈 ششمین جلسه درس «دانش تبلیغ دین» مبحث «اصول و مبانی تبلیغ» در مدرسه علمیۀ امام کاظم(ع) قم: بخش دوم: ۵)تلقّی فردی از دین: قطعاً بستر اکثر امتحان‌ها از انسان برای تقرب، جامعه و اجتماع است. قطعاً برنامۀ فردی مقدمه موفقیت در برنامه‌های اجتماعی است. و برنامه‌های اجتماعی هم به دو گونه‌اند؛ روابط تو با تک‌تک افراد جامعه، رابطۀ تو با کلّیت جامعه که سیاست می‌شود. برنامۀ دین امتحان انسان است در این سه عرصه. در زندگی فردی، در روابط اجتماعی، در رابطۀ تو با کلّیت جامعه، که مهم‌تر از قبلی است. 🔻«سکولاریزم یعنی اینکه این پنج تا تلقّی از دین در جامعه باقی بماند یا حتی ترویج بشود.» زمان نهضت جلوگیری از سخن دینی سکولار زدن است! انقدر این بازار پر است از سخن دینی سکولار، حرف شما اثر ندارد! موقع نهی از منکر است. تلقّی جایگزین، تلقّی‌های جایگزین که باید برجسته بشود: ۱) تلقی دانشی از دین: یعنی دین ما را به دانش یعنی درک واقعیت‌ها دعوت می‌کند. ایمان نتیجۀ علم و توجه انسان است. و کفر میوۀ جهل است. دانش یعنی خبر از واقعیت‌ها داشتن و دین یک واقعیت پیچیده‌ است، و یک واقعیت بسیار بزرگ‌تری هم به نام خدا بالاسرش هست. خدا بر واقعیت هایی تاکید کرده که اثر عظیمی در عالم داشته و با ابزار ابتدایی ما قابل درک نیست. در واقع امام و پیامبر یک متخصص در دیدن و شرح واقعیت‌ها هستند. ۲)تلقّی عقلانی از دین: حضرت آقا فرمودند علم و فناوری کفایت نمی‌کند، تفکر و عقلانیت احتیاج داریم. عقلانیت یعنی به این واقعیت‌هایی که در هر مرتبه‌ای درک می شود محدود نشویم و باید با تفکر و تعقل یعنی با ترکیب دانش‌ها و واقعیت‌ها به نتایج عقلانی و کلی برسیم. ۳)تلقّی اجتماعی از دین: امور فردی را هم باید در جامعه به تکامل می‌رساند. لذا اگر اجتماعی را در نظر نگیری فردیّت هم نابود می‌شود. دین برنامۀ ذوب کردن فردیّت در جامعه است. ۴) تلقّی منفعت‌طلبانه و کارکردگرایانه و خودخواهانه: دین برنامه‌ای به سود انسان است. همان دین اجتماعی، یک وقت فکر نکنی اگر برای جامعه کاری کردی منّت داری. ۵) تمام این دین در بستر سیّال امتحانات الهی تحقق پیدا می‌کند: ابتلائات هم متناسب با تفاوت افراد در نظر گرفته می‌شود. دین تبعیض دارد و تفاوت انسان‌ها را در نظر می‌گیرد. دین منهای زمان، موقعیت و حتی منهای ویژگی‌های تک‌تک افراد ضدّ دین، سکولار و تحریف دین است. آن‌وقت ولایت یعنی تعیین‌کنندۀ وضعیت زمانی و در وضعیت زمانی تکلیف. زمان‌شناس نباشی ولیّ‌شناس هم نمی‌شوی. 🔻این تلقّی‌های دقیق و جذّاب را افراد ضدّ دین هم می‌پسندند. کسی که همین‌ها را رعایت بکند به اضافۀ ایمان یعنی آگاهی و امنیت یافتن از خدا و تعقل دربارۀ این رابطه، می‌تواند منجی بشریت بشود. مگر پیغمبر و امیرالمؤمنین این‌جوری تبلیغ نکردند؟چرا موفق نبودند؟آن زمان اکثراً نمی‌پذیرفتند چون دین‌دار به دین انحرافی بودند و پیامبر غرور دینی آنها را باید می‌شکست. مانع امیرالمؤمنین هم همان دینی است که عمقش فهم نشده و باعث انحراف بود. این دین کارتونی عدالت را بزرگتر از ولایت نشان می‌دهد. این پدیده‌ای تاریخی است که اولیاء خدا از پسش برنیامدند! الآن هم ما در دوران رشد معنویت هستیم یعنی رشد آسیب‌های دین‌داری، بی‌دینی آنقدر ضربه نمی‌زند. دین انحرافی خیلی قدرت دارد. 👤علیرضا پناهیان - جلسه ششم(بخش دوم) @danesh_tabligh
📣 جلسه پانزدهم از سلسله جلسات دانش تبلیغ دین توسط استاد علیرضا پناهیان ‼️عزیزان به تغییر روز و ساعت کلاس توجه داشته باشند و به دیگر دوستان اطلاع رسانی بفرمایند. 🔻 سه‌شنبه (۱۴ تیر) 🔻 مسجد مدرسۀ علمیۀ امام کاظم علیه‌السلام 🕘 ساعت ۱۸ 📽 اکران جلسه ۵ و بخشی از جلسه ۶ دانش تبلیغ، قبل از کلاس، ساعت چهار تا شش بعدازظهر در مدرس۲۷ (ساختمان امام رضا ع، طبقه همکف) برگزار می‌شود. 🌐 برای اطلاع از برنامۀ کلاس، خلاصۀ دروس و شرکت در پژوهش‌های درس: https://eitaa.com/danesh_tabligh
✅ گزارشی از فعالیت های پژوهشی پژوهشگران جلسات دانش تبلیغ دین 1️⃣ انتخاب بیش از 50 موضوع کلیدی از مباحث استاد پناهیان در جلسات دانش تبلیغ دین 2️⃣ اعلام آمادگی بیش از 60 نفر از فضلای شرکت کننده در جلسات دانش تبلیغ دین، برای شرکت در فعالیت های پژوهشی. 3️⃣ تعیین موضوع توسط ۲۲ نفر از پژوهشگران و آغاز مطالعه و فیش برداری. 4️⃣ برگزاری کارگاه ها و کلاس هایی در جهت آموزش های کاربردی و تخصصیِ کار با نرم افزارهای تحقیقاتی همچون نرم افزارهای نور. 5️⃣ ایجاد بانک فیش در پیامرسان ایتا، در جهت هم افزایی پژوهشگران محترم 👈 لازم به ذکر است پژوهشگرانی از مؤسسه بیان معنوی، وظیفه مشاوره علمی در جهت پیشبرد هر چه بهتر تحقیقات پژوهشگران محترم را عهده دار شده اند. @danesh_tabligh
✳️ ضمن عرض تبریک عید قربان و با آرزوی قبولی عبادات و مناجات در روز عرفه 👈 مشتاقانه از همکاری دیگر فضلای شرکت کننده در جلسات ، جهت شرکت در این فعالیت های پژوهشی📚 استقبال می کنیم. 👈 قطعا تحول در سیره تبلیغی حوزه، نیازمند همکاری شما فضلای بزرگوار می باشد. ادمین کانال @Mohammad110313 @danesh_tabligh
📣 جلسه شانزدهم از سلسله جلسات دانش تبلیغ دین توسط استاد علیرضا پناهیان 🔻 سه‌شنبه (۲۱ تیر) 🔻 مسجد مدرسه ی علمیه ی امام کاظم علیه‌السلام 🕘 ساعت ۱۸ 📽 هم چنین اکران جلسه ۶ دانش تبلیغ دین قبل از کلاس از ساعت ۱۶ الي ۱۸ در مدرس۲۷ (ساختمان امام رضا ع، طبقه همکف) برگزار می گردد. 🔹 بزرگواران و عزیزان عضو کانال با بازنشر این پیام ما را جهت جریان‌سازی در عرصه ی تبلیغ و تحول در محتوای تبلیغی یاری نمایید. 🌐 ما برای تحول به یاری شما نیازمندیم. https://eitaa.com/danesh_tabligh
📌 خلاصه ج ۷ دوره اول 🌀دین راهی است برای پرده‌برداری از واقعیت، اگر مردم چنین برداشتی از عالمان دینی داشتند که آنها فقط امر خدا را نمی فهمند، بلکه به دنبال فهم واقعیت هستند و امر خدا را حاکی از واقعیت‌های عالم می‌دانند یعنی ما درست تبلیغ کردیم 🔰عدۀ از فضلای حوزه، بر این باورند که اصلاً نظام اقتصادی اسلام یعنی چه؟! اسلام چند تا حکم داده است، آنها را اجرا کنید و بس، آیا عقل انسان می‌گوید که می توان بدون نظریه، بدون نظام اقتصادی داشتن، همین احکام اسلام را اجرا کرد؟» 👈 هفتمین جلسه درس «دانش تبلیغ دین» مبحث «اصول و مبانی تبلیغ» در مدرسه علمیۀ امام کاظم(ع) قم _ قسمت اول: 🔻علیرضا پناهیان در ادامه مبحث تاثیرگذاری بر ذهن مخاطب، از طریق ایجاد یا اصلاح نگرش، به طرح اولین اصل از اصول تبلیغ پرداخت و گفت: «اولین اصلی که باید رعایت بکنیم این است که مراقب باشیم با گفتن هر بخش از دین، برداشت ناصوابی از کلیت دین به مخاطب منتقل نکنیم.» 🔻وی در ادامه اصلاح برداشت های غلط در ذهن مخاطب را، نسبت به انتقال برداشت صحیح از دین، در اولویت قرار داد و گفت: «برداشت‌های ناصواب چه بسا از سخن غلط شکل نگرفته باشد بلکه از نحوۀ حکایت از حقایق دینی، نحوۀ تبلیغ و تبیین معارف دین، این برداشت‌های ناصواب پدید آمده باشد.» 🔻مدرس حوزه علمیه قم، دلیل اولویت داشتن اصلاح برداشت های ناصواب را این‌گونه توضیح داد: «مبلغ هر حرف جدیدی در جهت انتقال برداشت صحیح از دین می‌زند، از آنجا که این سخن در ذهن مخاطب قرار می گیرد و ذهن مخاطب نگرش خاصی به خودش گرفته، همان نگرش خاص را به مفاهیم شما می دهد و نگرش های غلط از دین که در ذهن مخاطب جا افتاده، فرآیند انتقال نگرش صحیح را، مختل می‌کند.» 🔻مدیر مدرسه علمیه دارالحکمه، ۵ ابزار مبلغ در نحوۀ حکایت از حقایق دینی را موثر دانست و گفت: «۱. انتخاب تعابیر برای هر یک از حقایق و مفاهیم دین، ۲. تعریفی که برای مفاهیم دینی داریم، ۳. اینکه برای مخاطبان از کجا آغاز کنیم؟ (اولین بحث همیشه تاثیرگذارترین بوده است) ۴. ترکیب مفاهیمی که در کنار هم انتخاب کرده‌ایم، ۵. میزان تاکیدی که بر هر یک از مفاهیم داریم، اینها عوامل موثر در نحوۀ حکایت از حقایق دینی است.» 🔻پناهیان در ادامه بحث، چهار تلقی صحیح از دین را برشمرد و گفت: «اولین تلقی صحیح از دین، تلقی دانشی داشتن از دین است، و اینکه مخاطب از دین اینگونه برداشت کند که دین راهی است برای پرده‌برداری از واقعیت، اگر مردم این برداشت را داشتند که عالم دینی نمی‌رود فقط امر خدا را بفهمد، در واقع به دنبال فهم واقعیت است و امر خدا را حاکی از واقعیتهای عالم میداند، زمانی که عالم دینی می‌گوید ربا حرام است، او به مثابه یک دانشمند اقتصادی درک می‌کند ربا موجب می‌شود اقتصاد نچرخد. این یعنی برداشت دانشی از دین، آن گاه دین دانشی است که حکایت از واقعیت می‌کند.» 🔻وی دومین تلقی صحیح از دین را تلقی عقلانی داشتن از دین بیان کرد و گفت: «دانش با عقل فرق می‌کند، عقل در واقع پردازش اطلاعات میکند و قدرت تشخیص و انتخاب آگاهی‌ها است. دین آدم را عاقل می‌کند. یکی از خصوصیات حوزه این است که فقط به علم بها نمی دهد بلکه عاقل‌پرور است و قدرت تحلیل را افزایش می‌دهد. بسیاری از رشته‌های دانشگاهی بیشتر علم محور هستند تا عقل محور، حافظه محوری، بعضا در دانشگاه پر رنگ تر هست تا فهم محوری برخلاف حوزه البته اگر مدرسه علمیه حافظه محور شود، پر خوانی را بر خوش فهمی رجحان دهد، در زمینه پرورش عقل ضعیف خواهد شد.» 🔻این استاد حوزه و دانشگاه، راز موفقیت شهید صدر را نبوغ در عقلانیت مطرح کرد و گفت: «عقل یعنی پردازش دانش و آگاهی‌ها، شهید صدر نابغه بود. اما نبوغش بیش از اینکه در علم باشد، در عقلانیت وی بود، لذا نظریه‌پردازی می‌کرد. در حالی که برخی از فضلای حوزه، قائلند که اصلاً نظام اقتصادی اسلام یعنی چه؟! نظریه‌پردازی یعنی چه؟ اسلام چند تا حکم داده است آنها را اجرا کنید و بس در حالی که آیا عقل انسان می‌گوید که می‌توان بدون نظریه، بدون نظام اقتصادی داشتن، همین احکام اسلام را اجرا کرد؟» 🔻پناهیان، سومین تلقی صحیح از دین را معماگونه بودن و باابهام بودن دین، معرفی کرد و گفت: «مبلغ نباید در تبلیغ دین، به گونه‌ای سخن بگوید که گویا همه چیز در دین مشخص است و نیاز به تفکر ندارد. امیرالمومنین در خطبه قاصعه اصل ابهام در امتحانات الهی را مطرح می کند. برای تشخیص تکلیف به تفکر نیاز است بلکه برای فهم اصل دین هم به تفکر و تعقل نیاز است. همان طور که از ما خواسته شده به فقه یعنی فهم عمیق از دین برسیم. دعوت به داشتن بصیرت و فرقان نیز، به دلیل همین ابهامی است که در مسیر دینداری رخ میدهد.» @danesh_tabligh
📣 کلاس دانش تبلیغ این هفته برگزار نمی‌گردد ‼️ با توجه به نظرسنجی و تعطیلی عید غدیر و مسافرت بسیاری از دوستان، درس دانش تبلیغ دین، این هفته مورخ ۲۸ تیر تعطیل می‌باشد. ⚠️ عزیزان در اطلاع رسانی همکاری بفرمایند تا شرمنده دوستان نشویم. 🌐 برای اطلاع از برنامۀ کلاس، خلاصۀ دروس و شرکت در پژوهش‌های درس: @danesh_tabligh
📣 کلاس دانش تبلیغ این هفته هم برگزار نمی‌گردد ‼️ با شروع ایام تبلیغی محرم و مقدمات آن، فعلا کلاس دانش تبلیغ تعطیل می‌باشد. ⚠️ انشاءالله بعد از ایام تبلیغی محرم، با توجه به برنامه‌های استاد و دوستان شرکت‌کننده، در خصوص زمان شروع فصل جدید درس دانش تبلیغ، تصمیم‌گیری می‌شود. ➖ در این ایام تعطیلی سعی می‌شود مطالب خلاصه دیگر جلسات و همچنین برخی مطالب مرتبط با دانش تبلیغ بارگذاری شود. ➖ همچنین فعالیت‌های پژوهشی کلاس در گروه‌های ایتا در حال انجام است و تا شروع دوباره کلاس انشاءالله با قوت ادامه خواهد داشت. 🌐 برای اطلاع از برنامۀ کلاس، خلاصۀ دروس و شرکت در پژوهش‌های درس: @danesh_tabligh
💠 بایدها و نبایدهای تبلیغی محرم ۱۴۰۱ توسط استاد علیرضا پناهیان 💢 قابل توجه دوستان شرکت کننده در کلاس دانش تبلیغ، جلسه‌ای برای آمادگی تبلیغی محرم ۱۴۰۱ در سالن غدیر دفتر تبلیغات برقرار است، با صحبتی که با برگزارکننده های جلسه انجام شد، قبول کردند از اعضای کلاس ما هم دوستانی که تمایل دارند در این جلسه شرکت کنند. ⛔️ با توجه به محدودیت سالن غدیر و اینکه ما به عنوان مهمان آنجا هستیم، این پیام را به دوستان خود انتقال ندهید مگر مبلغینی که قطعا می‌دانید این جلسه برای آنها خیلی ضروری است. ➖ چهارشنبه ۵ مرداد، ساعت ۱۱ صبح (این ساعت اعلامی برای شروع سخنرانی استاد است) ➖ سالن غدیر دفتر تبلیغات 🌐 برای اطلاع از برنامۀ کلاس، خلاصۀ دروس و شرکت در پژوهش‌های درس: @danesh_tabligh