eitaa logo
انجمن علمی معماری و عمران
19 دنبال‌کننده
77 عکس
0 ویدیو
1 فایل
انجمن علمی معماری و عمران دانشگاه آزاد اسلامی الیگودرز
مشاهده در ایتا
دانلود
درباره کازا ویسنس در اسپانیا اولین کار گائودی یکی دیگر از شاهکارهای معماری مدرنیستی آنتونی گائودی در شهر بارسلون، کازا ویسنس Casa Vicens می باشد که حالا به موزه ای دیدنی تبدیل شده است. این خانه در محله گراسیا در خیابان کارر د لس کارولینس احداث شده است. این خانه به عنوان یکی از اولین ساختمان های آرت نووئو و اولین خانه طراحی شده توسط گائودی محسوب می شود. سبک کازا ویسنس نمونه ای از معماری نئو- موجد می باشد اما در بخش هایی از این خانه همچنین می توان سبک های معماری شرقی و نئوکلاسیکی را هم مشاهده کرد. در سال 1883، گائودی از مانوئل ویسنس مونتانر ماموریت یافت تا خانه تابستانی برایش طراحی و بسازد. طراحی پلان های ساخت این بنا شامل طبقه اصلی، نما و مقطع به 15 ژانویه سال 1883 برمی گردد. در 8 مارچ همان سال نیز مجوز ساخت به گائودی داده شد. خانه مذکور با سنگ، آجرهای قرمز و کاشی های سرامیک رنگی با طرح های مختلف ساخته شد. بدین ترتیب گائودی این معمار سرشناس اسپانیایی اولین اثر معماری خود را در بارسلون بالا برد. اما این خانه بعدا در سال 1925 میلادی نیز توسط معمار ژوان سیرا د مارتینز مورد بازسازی قرار گرفت. تاریخچه مختصری درباب کازا ویسنس در اسپانیا در حقیقت کار ساخت کازا ویسنس در سال 1883 شروع شد درست زمانی که گائودی 31 سال داشت و این پروژه در سال 1885 به اتمام رسید. این بنا به عنوان یکی از خانه های تاریخی مهم نشانگر مدرنیسم کاتالان شناخته می شود. این خانه را دکتر آنتونیو جوور جراحی از هاوانا در سال 1899 خرید. در سال 1925 نیز معمار ژوان سیرا د مارتینز دست به نوسازی در این خانه زد. نهایتا در سال 2014 کازا ویسنس توسط خانواده هررو جوور به MoraBanc فروخته شد. خود MoraBanc نیز این ساختمان را بازسازی کرد. این بنا پس از 130 سال در سال 2017 به عنوان موزه افتتاح شد. سبک معماری کازا ویسنس سبکی ترکیبی معماری نئو مدجن نوعی معماری جدید موری است که گائودی در طراحی و ساخت کازا ویسنس از آن الهام گرفته است. در واقع سال های 1883 تا 1888 به عنوان دوره شرق گرایی گائودی محسوب می شود. در مجموع، گائودی در طراحی کازا ویسنس در اسپانیا سبک های کاتالان، اسلامی، ژاپنی و نیز تکنیک های انگلیسی را با هم ترکیب می کند. بنابراین معماری گائودی در اولین اثر معماری خود یک نوع سبک ترکیبی از معماری های شرقی و غربی است.
بخش های جذاب و دیدنی کازا ویسنس اولین جای دیدنی اتاق سیگار کشیدن یا smoking room می باشد که دیوار و سقف آن با نقاشی های رنگی تزیین شده است. همچنین همان طوری که در تصویر زیر هم مشاهده می شود، دکوراسیون منحصر بفرد papier-mache نیز دیوارهای این اتاق سبک شرقی را پوشانده است.
اتاق شام خوری در مرکز کازا ویسنس قرار داشته و در مجموعه 32 تابلو نقاشی رنگ روغن اثر فرانسسکو تورسکاسان سالرز را نشان می دهد.
تزیینات دیگر بخش های کازا ویسنس مستقیما از طبیعت الهام گرفته شده است. در واقع، طرح اصلی گائودی برای کاشی ها برگرفته از طرح های ماریگولد فرانسوی است.
نمای بیرونی کازا ویسنس در اسپانیا دو طبقه اول این خانه همان طوری که از نمای جلوی روبروی خیابان کارر د لس کارولینس دیده می شود منطبق با نقش های افقی کاشی های سرامیکی تزیین شده با ماریگولدهای فرانسوی می باشد. نقش و نگارهایی که همچنین می توان در کف داخلی خانه هم مشاهده کرد. این ماریگولدها نشان دهنده عشق گائودی به طبیعت می باشد. پنجره ها نیز با ایوان آهنی همراه با نقش و نگارهای گیاهی مشاهده می شود. تصویری از پنجره های آهنی کازا ویسنس را در زیر مشاهده می کنید. از طبقه دوم به بالا، این کاشی ها به الگوهای عمودی و گیاهی تبدیل می شود که با کاشی های سبز و سفید جایگزین می شود. اشکال زیبایی مثل مجسمه های نشسته بر روی لبه بالکن کوچک رو به خیابان قرار دارند.
و فرهنگ و اصالت هر جامعه با نمادها و نقوشی قابل بیان می باشند، به دلیل آموزش های دینی در کشورهای اسلامی استفاده از تصویرگری مرسوم نبوده به همین دلیل هنر خوشنویسی و خطاطی دارای ارزش والایی می باشد. را می توان شاخص ترین هنر در سرزمین های اسلامی دانست. ایرانیان بیشترین تلاش را برای تبدیل نگارش معمول به خوشنویسی در جهان اسلام را داشته اند، که رفته رفته سبک و شیوه خود را ابداع کرده اند. برخی از خطوط مانند نستعلیق، شکسته نستعلیق ، معلی و ... مختص ایرانانیان می باشد. هنر خطاطی از دیرباز در معماری و فرهنگ ایرانی جایگاه ویژه ای داشته و همچون گذشته می تواند همگام با معماری ویژگی ها و اصالت فرهنگ ایرانی را بصورت کاملاً ملموس در طراحی و معماری بازگو کند. همراه ما باشید تا با نمونه های از کاربرد هنر خوشنویسی در دکوراسیون و طراحی داخلی آشنا شوید..
فرانک لوید رایت
یک حبه قند
تاثیر سینما در معماری به اندازه‌ای است که “لنین” از جمله پایه‌گذاران و سردمداران نظام کمونیست شوروی، اینگونه درباره سینما می‌گوید که: “سینما با ما و همه ارتش‌های دنیا بر علیه ما، ما سرانجام پیروز می‌شویم.” همین جمله کوتاه و موجز نشان می‌دهد که سینما چقدر پرقدرت بوده و فضا در سینما تا چه میزان با اهمیت است. سینما می‌تواند از مسیر به نمایش درآوردن همه‌چیز، مخاطب را گمراه کرده و او را اسیر دنیای بی‌پایان تبلیغات کند. اما با این حال این هنر توانست به علوم مختلف مانند الکترونیک، پزشکی، جغرافیا، فیزیک، تاریخ و شیمی خدمات باارزشی ارائه دهد. تاریخ و تجربه ثابت کرده‌اند که نادیده گرفتن سینما غیرممکن و غیرمنطقی است. زیرا هم از سوی مخاطبان و هم از سوی بزرگان عرصه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به این هنر بسیار بها داده شده است. رابطه معماری و سینما ارتباط بین معماری و سینما از دیدگاه‌های مختلفی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. برای مثال یکی از این دیدگاه‌ها بر رابطه این دو هنر با یکدیگر، تاثیر متقابل آنها و همچنین ارتقاء و پیشرفت هر کدام در حوزه خود اشاره می‌کند. بعبارتی معماران از سینما تأثیر می‌گیرند و در ایده‌پردازی‌هایشان از آن استفاده می‌کنند. این موضوع از جمله نکاتی است که رابطه میان سینما و معماری را بخوبی نشان می‌دهد. همچنین آگاهی و دانشی که بواسطه معماری ارائه می‌شود این قدرت را دارد تا سینماگر را در ارائه و ساخت یک اثر خوب یاری کند. این دو هنر یعنی معماری و سینما نه‌تنها از ماهیت حرکت بلکه از نقطه ‌نظر رنگ و نور، ریتم، فضا، زمان، حرکت، تداوم و بافت کاملا به یکدیگر نزدیک هستند. سینما از ترکیب عناصری مانند نور، رنگ، زاویه دید و صحنه، صدا و تدوین در ایجاد یک ارتباط محکم با بیننده فضاسازی می‌کند. درحالیکه جوهر این فضا را از معماری دریافت خواهد کرد. در هنر سینما، شخص فیلمساز به صورت کاملاً ذهنی فضا را می‌سازد و در هنر معماری، معمار به فضا عینیت و واقعیت می‌بخشد. سینماگران برای تجلی دادن به معنای کار خود نیازمند به فضای معماری هستند. معماری نیز برای گسترش‌دادن و تبلیغ‌کردن واقعیت‌های مجازی موجود و همچنین تجسم فضا، به سینما نیازمند است. مجله آموزشی آموزال