🔴آیا امیرالمؤمنین علیه السلام در دوران حکومت خود احساس وظیفه میکرد که مردم را به بهشت برساند؟
🟩 بازخوانی یکی از مهمترین بیانات رهبر انقلاب در این زمینه.
✅ آن هدفى که امیرالمؤمنین نسبت به مردم، در دوران حکومت داشته است نکتهى بسیار مهمّ و اساسى است. بنده میخواهم اندکى روى این نکته تکیه کنم. امیرالمؤمنین فرمود: اگر از من اطاعت کنید، من شما را به بهشت میرسانم.
عبارت امیرالمؤمنین در خطبهى نهجالبلاغه این است؛ میفرماید: فَاِن اَطَعتُمونى فَاِنّى حامِلُکُم اِن شاءَ اللهُ عَلى سَبیلِ الجَنَّة؛ فرمود اگر آنچه من میگویم، گوش کنید و عمل کنید، من شما را به بهشت خواهم رساند، انشاءالله؛ وَ اِن کانَ ذا مَشَقَّةٍ شَدیدَةٍ وَ مَذاقَةٍ مَریرة؛ اگرچه این کار، بسیار دشوار است، بسیار سخت است، تلخ است. این حرکت، حرکت کوچکى نیست، حرکت آسانى نیست؛ این هدف امیرالمؤمنین [است].
رساندن انسانها به بهشت، هم در زمینهى فکرى مردم، [هم] در زمینهى روحى و قلبى مردم، [هم] در حیات اجتماعى مردم، نقش مىآفریند.
من از این جهت روى این تکیه میکنم که گاهى شنیده میشود کسانى در گوشهوکنار وقتى صحبت از هدایت و راهنمایى و بیان حقایق دینى و مانند اینها میشود، میگویند آقا، مگر ما موظّفیم مردم را به بهشت برسانیم؟ خب بله؛ بله، همین است. فرق حاکم اسلامى با حکّام دیگر در همین است: حاکم اسلامى میخواهد کارى کند که مردم به بهشت برسند؛ به سعادت حقیقى و اُخروى و عقبائى برسند؛ [لذا] راهها را باید هموار کند.
اینجا بحثِ زور و فشار و تحمیل نیست؛ بحثِ کمک کردن است.
فطرت انسانها متمایل به سعادت است، ما باید راه را باز کنیم؛ ما باید کار را تسهیل کنیم براى مردم تا بتوانند خودشان را به بهشت برسانند؛ این وظیفهى ما است، این کارى است که امیرالمؤمنین بار آن را بر دوش خود گرفته است و احساس وظیفه میکند که مردم را به بهشت برساند.
جامعهى اسلامى جامعهاى است که اگر از لحاظ جنبههاى مادّى به اسلام عمل بکند، بدون تردید در قلّه قرار خواهد گرفت؛ از لحاظ علم، از لحاظ صنعت لازم، از لحاظ معیشت، از لحاظ روابط اجتماعى، از لحاظ عزّت و شرف دنیائى و عمومى و ملّى و بینالمللى در اوج قرار میگیرد؛ امّا این همهى کارها نیست، همهى هدفها نیست. اگر زندگى ما در دنیا زندگى خوبى باشد، امّا لحظهى مرگ ما لحظهى بدبختى و روسیاهى ما باشد، چه فایده دارد؟ امام سجّاد (علیهالسّلام) در دعاى صحیفهى سجّادیّه میفرماید: اَمِتنا مُهتَدینَ غَیرَ ضالّینَ، طائِعینَ غَیرَ مُستَکرِهین؛ میگوید پروردگارا! من را درحالى از دنیا ببر و بمیران که هدایتیافته باشم، گمراه نباشم؛ من را درحالى از دنیا و از این نشئه ببر که من با طوع و رغبت به آنطرف بروم. چه کسى با طوع و رغبت از این گذرگاه عبور میکند؟ آن کسى که به آنطرف خاطرجمع است. دیدید جوانهاى ما - جوانهاى آنروزِ شما - در میدانهاى جنگ، چگونه بىمحابا وارد عرصههاى خطر میشدند؛ [در] همین عملیّاتهایى که ذکر کردند - چه در منطقهى ایلام، چه در منطقهى خوزستان، چه در منطقهى استانهاى غربى - این جوانها کجاها رفتند؛ چهکارها کردند؛ مرگ را تحقیر کردند؛ خطر را کوچک شمردند؛ [چون] دل اینها با حقایق آشنا شده بود. انسان وقتى آنطرف را ببیند، آن نعمت را ببیند، از آنطرف خاطرجمع باشد، راحت زندگى میکند، راحت فداکارى میکند، راحت بر مشکلات صبر میکند، راحت قدم در وادىهاى خطر میگذارد و پیش میرود؛ مسئله اینجا است.
ما اگر بخواهیم در مقاصد دنیوى هم پیروز بشویم، بایستى ایمان خودمان را، اعتقاد خودمان را، عمل خودمان را، براى آنسوى مرز مردن تقویت کنیم. امیرالمؤمنین میفرماید من میخواهم مردم را به بهشت برسانم؛ این وظیفهى ما است. نهى از منکر باید بکنیم، امر به معروف باید بکنیم، وسائل عمل خیر و حسنات را در کشور فراهم کنیم، وسائل شُرور و آفات را از دسترسها برداریم؛ این وظائف مسئولین حکومت است.
از جملهى چیزهایى که مردم را به بهشت نزدیک میکند، بهبود معیشت مردم است؛ کادَ الفَقرُ اَن یَکُونَ کُفرا. جامعهاى که در آن فقر باشد، بیکارى باشد، مشکلات معیشتىِ غیر قابل حل وجود داشته باشد، اختلاف طبقاتى باشد، تبعیض باشد، شکاف طبقاتى باشد، حالت آرامش ایمانى پیدا نمیکند. فقر، انسانها را به فساد میکشاند، به کفر میکشاند؛ فقر را باید ریشهکن کرد. کار اقتصادى، فعّالیّت اقتصادى باید بهطور جدّى در برنامههاى مسئولین قرار بگیرد...
▪️متن کامل سخنرانی
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=26388
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🆔 eitaa.com/eisavim
18.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فیلم | زیست مهربانانه
🔅حق را مطالبه کنیم؛ اما نه آن طوری که باطل تقویت شود!
پ.ن
امام جمعه اهل فهم و دقیق مثل ایشون واقعا برای هر منطقه ای نعمته
باور کنید تا مخاطب را فرزند خود ندانید مطالبه و تذکر شما اثر حداکثری ندارد
࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐
به کانال کمیل بپیوندید
@chanel_komeil
࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐
مقام معظم رهبری :
وقتی که جناب حمزه میجنگید، یک علامتی با خودش داشت؛ در لباسش و هیئتش یک علامتی داشت ــ ظاهراً در #جنگ_بدر است ــ یکی از آن اسرا میگوید صاحب آن علامت چه کسی بود؟ گفتند حمزةبنعبدالمطّلب بود؛ گفت هر چه به سر ما آمد به وسیله او آمد؛ او بود که در بدر پدر لشکر کفّار را درآورد! یعنی یک چنین شخصیّتی بود؛ با این وضعیّت، این بزرگوار ناشناخته است، اسمش مطرح نیست، شرح حالش مطرح نیست، خصوصیّاتش مطرح نیست، ایشان واقعاً غریب است.( ١۴۰۰.١١.۵)
🔹«شخصیت جناب #عبدالعظیم برای اغلب مردم ناشناخته است، ایشان هم یک شخصیت علمی بود، هم یک شخصیت جهادی بوده و هم ابتکاراتی داشته است...
🔸ایشان به دلیل شخصیت جهادیشان با حال اختفا و فرار، به ری آمده بودند. شیخ #نجاشی میگوید: «هاربا من السلطان». ایشان از دست #خلیفه_عباسی از عراق و حجاز گریخت و به ری آمد. چون #ری مرکز و محل تجمع شیعیان بود، ایشان اینجا را مأمن خوبی برای خودشان یافتند. شیعه و محدّث زیاد بودهاند -هم در #مدینه، هم در #عراق- اما همهی اینها مجبور نبودهاند از دست خلیفه بگریزند، این #مبارز بودن ایشان را نشان میدهد. (۱۳۸۲/۰۳/۰۵)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مصرف لوازم آرایش برای دانشجویان دختر دانشگاه تهران ممنوع شد
فقط به سلبریتیها بگید خبر واسه دوره پهلویه که یه وقت به اسم جمهوری اسلامی استوریش نکنن :)
@akh_moq_is
🌓 نسل های مختلف دانشگاه ها؛ از آموزش تا مسئولیت پذیری
🔸یادداشت روز
🔘دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ، مجموعه های دانشی هستند که در راستای تحقق آگاهی های پیشرفته، کشف ناشناخته ها و حل معضلات ایجاد شده اند.
🔺دانشگاه ها نسل های مختلفی را از گذشته تا کنون پشت سر گذارانده اند:
🔹 *دانشگاه نسل اول* :
در این دسته از دانشگاه ها ، *آموزش* مورد اهتمام و توجه بوده ...
🔹 *دانشگاه نسل دوم* :
در این دسته از دانشگاه ها ، علاوه بر آموزش، *پژوهش* نیز به کارکرد آموزش عالی ، افزون شده است ...
🔹 *دانشگاه نسل سوم* :
در این دسته از دانشگاه ها ، علاوه بر آموزش و پژوهش ، *فناوری* نیز به دغدغه های آموزش عالی اضافه گشته است ...
🔹 *دانشگاه نسل چهارم* :
در این دانشگاه ها ، در کنار مولفه های آموزش ، پژوهش و فناوری ، *کارآفرینی* نیز پیش بینی شده است ...
🔹 *دانشگاه نسل پنجم* :
در این دسته از دانشگاه ها ، علاوه بر آموزش ، پژوهش ، فناوری و کارآفرینی ، از مولفه ی *مسئولیت اجتماعی* نیز بهره گیری شده است ...
🔺چند نکته در این باره قابل توجه است:
1⃣حرکت از آموزش در نسل اول به سمت پژوهش می تواند نشان از *العلم سلطان؛ یعنی حاکمیت دانش* باشد، و توجه به جنبه های فناوری و کارآفرینی، نشان از اهمیت نگاه اجتماعی و کاربردی در حوزه دانش دارد.
2⃣ مهم ترین آنها نسل پنجم دانشکاه ها هستند که از پارادیم آگاهی به سمت پاردایم فرهنگی یعنی مسئولیت پذیری اجتماعی حرکت کردند و این یعنی یکانقلاب کپرنيکی در فضای آموزشی جهان.
3⃣مسئولیت اجتماعی نگاهی فراسازمانی است که دانشجویان و استادان به صورت داوطلبانه در طرح های اجتماعی به منظور خدمت به افراد و جامعه متعهد می شوند.
4⃣امیدوارم روزی دانشگاه های ما نیز به بلوغ مسئولیت پذیری اجتماعی و اخلاقی لازم دست بیابند و نقش های فرهنگي بیشتری را در جامعه ایفا کنند؛ چنانچه فرهنگ در کنار آموزش و پژوهش یکی از اهداف و چشم اندازهای کلان در آموزش عالی کشور دیده شده است.با احترام مسلم محمدی
🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻
https://eitaa.com/jtabiin
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این تمام غرب نیست
.
تصور اینکه سراسر غرب و تمدن ساخته شده توسط غرب اینگونه است، تصور درستی نیست. امروز در غرب پس از دهه ها برهنگی و رونق صنعت پورن، پس از سالها تبلیغ همجنس بازی و تبدیل کردن آن به قانون، گروه های نهادگرا و خانواده گرا منتقد این رفتارها هستند. امروز در غرب فمینیسم افراطی مورد انتقاد خودِ غربی هاست. چون این نتیجه افراط است. افراط در هر زمینه ای جامعه را به نابودی می کشاند. غرب با سلطه علم توانست بشر را از سیاه چال قرون وسطا بیرون بکشاند. سوار بر قطار سریع السیر کند، طبابت را رونق داد، به ماه برود و طبیعت را تسخیر کند. اما دیانت و الهیات را کُشت، بعدتر دیدند هیچ چیز جای دیانت را پر نمی کنند اخلاق را جای آن نشاندند و بن بست غرب در روان و روحیات مشهود است.
این تمام غرب نیست اما وقتی امروز قصد داریم با شعار زن زندگی و آزادی مسیر صد سال پیش غرب را طی کنیم، عرضه کنندگان و طراحان این شعار باید بگویند پس از دو دهه به کجا خواهیم رسید؟ خانواده چه خواهد شد؟ روابط جنسی در ایران به کجا می رسد؟ امروز باید بفکر آن روز بود
https://eitaa.com/Politicalhistory
🔸در شصت و یکمین سال تأسیس بنیاد فرهنگی البرز، «جایزه البرز ۱۴۰۲» با هدف بزرگداشت اهالی علم، به دانشمندان، فناوران، دانشگاهیان و حوزویان برتر سراسر کشور، اعطاء گردید.
🔸برندگان این دوره جایزه البرز از بین دانشمندان جوان، فناوران، طلاب علوم دینی و دانشجویان مشخص شدهاند.
🔸مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز درباره جزییات جوایز این دوره از جایزه البرز اعلام کرد: در همایش ۱۴۰۲ از ۶۱ نفر از نخبگان و برترین های علمی کشور شامل چهار دانشمند، دو دانشمند جوان، هشت مخترع و فناور، هفت طلبه، ۱۰ دانشجوی علوم پزشکی و ۳۰ دانشجوی علوم پایه، علوم انسانی، علوم فنی، کشاورزی و هنر تقدیر به عمل آمد.
🔸وی اضافه کرد: در بخش دانشمندان با جایزه ۳۳۰ میلیون تومانی به همراه گواهی و نشان جایزه البرز برای هر نفر ، در بخش دانشمندان جوان با جایزه ۲۰۰ میلیون تومانی برای هر نفر و گواهی و نشان جایزه البرز، در بخش مخترعان و فناوران هر یک با جایزه ۱۱۰ میلیون تومانی و گواهی و تندیس جایزه البرز و در بخش طلاب و دانشجویان در رشته های مختلف با جایزه ۷۵ میلیون تومانی برای هر نفر و گواهی و تندیس جایزه البرز تقدیر به عمل آمد.
✅ شایان ذکر است که «حجتالاسلام محمد مروارید و حجه الاسلام دکتر مهدی کمالی » از اعضای جامعه نخبگانی حوزه علمیه خراسان به عنوان بزیدگان این همایش، مورد تقدیر قرار گرفتند.
مدیریت اساتید و نخبگان 🏢«معاونت علمی حوزه علمیه خراسان»
🌐http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe